خانه / مشاوره فردی / چگونه از زندگی لذت ببریم؟ راههای لذت بردن در زندگی
لذت بردن از زندگی

چگونه از زندگی لذت ببریم؟ راههای لذت بردن در زندگی

بسیاری از ما فکر می‌کنیم، با تغییر عادت های معمول خود در زندگی یا داشتن پول کافی، می‌توانیم خوشحال باشیم؛ اما به‌جای یافتن دلیلی برای خوشحال بودن، بهتر اینست یاد بگیریم چگونه از زندگی لذت ببریم؟ این موضوع یک مهارت است و آموختن آن مانند هر مهارت دیگری به تمرین مستمر نیاز دارد.

در این بخش به راههای لذت بردن از زندگی می‌پردازیم:

برای لذت بردن از زندگی بر روی خود تمرکز کنید

ما در زندگی روزمره خود با افراد زیادی با عقاید و نظرات مختلف در ارتباطیم که می‌توانند بر انتخاب‌های ما اثر بگذارند. برای لذت بردن از زندگی باید یاد بگیریم با تمرکز بر روی اهداف خود، بهترین تصمیم را اخذ کنیم.

برای لذت از زندگی استراحت کافی داشته باشید

مواقعی که با مشکلاتی در زندگی روبرو می‌شویم، باید یاد بگیریم که با استراحت کردن، انرژی ازدست‌رفته خود را احیا کنیم.

برای لذت بردن در زندگی از اخبار دوری کنیم

برای خوشحال بودن در زندگی سعی کنید از اخبار دوری کنید. با اجتناب از وقت‌گذاشتن برای پیگیری خبرهای مختلف، انرژی و زمان خود را برای امور مهم زندگی خود صرف کنید.

هنر لذت از زندگی با برقراری روابط سالم

برای لذت بردن از زندگی، می‌توانیم زمانی را به برقراری ارتباط صحیح با همسر، خانواده و دوستان خود اختصاص دهیم. باید وقت و انرژی خود را صرف ارتباط با افرادی که موجب رشد و پیشرفت ما می‌شوند صرف کنیم.

برای لذت بردن از زندگی با افراد جدیدی ملاقات کنیم

یکی از بهترین راهها برای لذت بردن از زندگی ملاقات و آشنایی با افراد جدید است. وقتی با افراد جدید ملاقات می‌کنیم، نیاز ما برای حضور در جامعه برطرف می‌شود و با ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی آشنا می‌شویم.

برای احساس شادی، از مکان‌های جدیدی دیدن کنید

برای آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های مختلف دنیا و کسب تجربه‌های متنوع، می‌توانیم به مکان‌های جدید سفر کنیم و درباره فرهنگ سرزمین‌های جدید اطلاعات کسب کنیم.

آرزوهای خود را فهرست کنید

یکی از راههای لذت بردن از زندگی تلاش برای رسیدن به رؤیاها است. هر روز زمانی را به برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف و آرزوهای خود مانند برنامه‌ریزی برای سفر یا خرید کالای موردعلاقه خود صرف کنید.

به دنبال تحقق آرزوهای خود باشید

باید به خودمان تعهد بدهیم که هر سال تعدادی از آرزوهای خود را محقق کنیم. وقتی با برنامه‌ریزی به اهداف و آرزوهای خود رسیدیم، احساس خوشحالی می‌کنیم.

پول خود را برای کسب تجربیات جدید خرج کنیم

کسب تجربیات جدید، خاطرات منحصربه‌فردی برای ما می‌سازد و به زندگی‌مان معنا می‌بخشد. با نگه‌داشتن دارایی‌هایمان و ترس از خرج کردن آن‌ها، فرصت کسب تجربیات و لذت‌های جدید را از دست می‌دهیم.

لوازم بی‌مصرف خود را دور بریزیم

شلوغی و درهم‌ریختگی فیزیکی، یکی از عوامل ایجاد اختلالات روحی است. باید اطراف خود را از لوازم اضافی خلوت کنیم و وسایل به‌دردنخور خود را دور بیندازیم. این کار باعث آرامش درون در ما می‌شود.

قدردانی از داشته ها برای لذت بردن از زندگی

بهتر است هر روز سه دلیلی را که باعث خوشحالی و رضایت خاطر ما می‌شوند، در دفترچه‌ای بنویسیم و به‌خاطر آن، از خدا سپاسگزاری کنیم. احساس قدردانی به ما کمک می‌کند، هر روز بیشتر از گذشته روی داشته‌های خود تمرکز کنیم و برای آن‌ها خوشحال باشیم.

دلایل وقت تلف کردن خود را بیابیم

با آگاهی از نحوه سپری شدن اوقات روزانه خود، می‌توانیم با برنامه‌ریزی از اتلاف وقت‌های بیهوده خود اجتناب کنیم.

لذت بردن از زندگی با انتخاب آگاهانه

هیچ‌کس در زندگی، آن‌قدر عمر ندارد تا هر چیزی را خودش تجربه کند و زندگی را دقیقاً آن‌طوری بسازد که دلش می‌خواهد؛ بنابراین بهتر است برای انجام کارها و بهترین انتخاب‌ها، آگاهانه تصمیم بگیریم.

برای رشد شخصیت خود تلاش کنیم

هرقدر خودآگاه‌تر باشیم و اعتماد‌ به نفس بیشتری داشته باشیم، رضایت درونی بیشتری خواهیم داشت. با مطالعه کتاب‌‌های مختلف خود را بیشتر می شناسیم و به رشد شخصی دست می یابیم.

به یاد داشته باشیم که هر احساسی گذراست

برای لذت بردن از زندگی باید بپذیریم که زندگی پر از فراز و نشیب است و هیچ‌کس همیشه خوشحال نیست.

پیروزی‌های خود را جشن بگیریم

برای ایجاد انگیزه و لذت بردن از زندگی، باید برای موفقیت‌های خود جشن بگیریم؛ هرچند آن موفقیت‌ها کوچک باشند؛ بنابراین برای داشتن احساس شادی بهتر است به‌جای تمرکز بر نتیجه در مسیر پیش رویم.

لذت از زمان حال لذت ببرید

برای لذت بردن از زندگی نیاز به وقوع اتفاق خاصی نیست. همه لحظه‌های زندگی خاص هستند و اگر با نگاهی متفاوت به آن نگاه کنیم، می‌توانیم از تمام لحظه‌های زندگی لذت ببریم.

لذت بردن از زندگی با تمرین ذهن ‌آگاهی

وقتی احساسات خود را بشناسیم و از وقایع اطراف خودآگاه باشیم، راه مؤثری برای بیرون راندن نگرانی‌ها از ذهن خود پیدا کرده‌ایم. این کار باعث می‌شود، به زندگی واقعی بازگردیم و احساس خوشبختی را در زندگی تجربه کنیم. با یادگیری و تمرین ذهن آگاهی می‌توانیم احساس بهتری در زندگی داشته باشیم.

برای لذت بردن از زندگی به گشت‌وگذار بپردازید

بیرون رفتن، گشت‌وگذار در دل طبیعت و قرارگرفتن در معرض تابش نور خورشید حال خوبی به ما می‌دهد. هوای تازه به بازیابی روحیه ما کمک می‌کند و با تابش آفتاب، پوستمان ویتامین D کافی جذب می‌کند.

برای لذت بردن، احساسات خود را بیان کنید

زمانی که از گفتن افکار و اعتقادات خود می‌ترسیم و نمی‌توانیم نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف بیان کنیم، یعنی به خودمان اعتماد نداریم. صحبت درباره خواسته‌های خود باعث احساس رضایت و لذت بردن از زندگی خواهد شد.

لذت بردن با ثبت لحظات خوش زندگی

برای داشتن احساسات خوش، می‌توانیم عکس‌های قدیمی، مجلات محبوب و نقاشی‌های دوران مختلف زندگی خود را ثبت و نگهداری کنیم. این کار خاطرات و لحظات خوب را در ذهنمان زنده می‌کند و باعث ایجاد شادی درونی می‌شود.

برای لذت بردن از زندگی فعال باشید

انجام تمرینات و حرکات ورزشی روزانه باعث آزاد شدن اندورفین در بدن ما و باعث کاهش دردهای بدن به طور طبیعی می‌شود. تمرینات فیزیکی همچنین باعث کاهش استرس در بدن می‌شود.

لذت بردن از زندگی با یادگیری مستمر

داشتن هدف و مطالعه برای دستیابی به آن، باعث احساس شادی در ما می‌شود.

برای لذت بردن از زندگی مهربان باشید

هنگامی می‌توانیم با دیگران مهربان باشیم که در ابتدا یاد بگیریم با خودمان مهربان باشیم. حتی در سخت‌ترین شرایط، مهربان بودن و بخشندگی، باعث احساس خوشایندِ فرد می‌شود.

شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه از راههای لذت بردن در زندگی

حضور در فعالیت‌های انسان‌دوستانه، به زندگی ما معنا می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا هر چه بیشتر از زندگی خود لذت ببریم.

منبع: www.lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید