خانه / مشاوره شغلی / پیدا کردن شغل مناسب من
شغل مناسب

پیدا کردن شغل مناسب من

آیا در مورد شغل خود تجدیدنظر می‌کنید یا در شغلی گیر افتاده‌اید که از آن نفرت دارید؟ در این مقاله، نحوه انتخاب یا تغییر مسیرهای شغلی و یافتن رضایت و ارزش در شغل را بررسی می‌کنیم.

چرا داشتن شغل مناسب اهمیت دارد؟

ازآنجایی‌که بخش اعظمی از زمان ما یا صرف کار، مسیر رفت‌وآمد از محل کار یا فکرکردن در مورد آن می‌شود، می‌توان گفت شغل ما به طور اجتناب‌ناپذیری نقش مهمی را در زندگی ایفا می‌کند. درصورتی‌که در مورد نحوه گذراندن بخش اعظمی از ساعات روز خود ناراضی هستید و احساس خستگی می‌کنید، این موضوع می‌تواند تأثیر جدی بر سلامت جسمی و روان شما داشته باشد. شما ممکن است احساس ناامیدی، فرسودگی، اضطراب، افسردگی کنید و نتوانید از بودن در خانه با دانستن این واقعیت که یک روز کاری دیگر پیش روی شماست، لذت ببرید.

این که مجبور باشید مدت زمان طولانی را صرف تمرکز بر وظایفی کنید که به نظر دنیوی، تکراری و ناخوشایند می‌رسند، ممکن است موجب استرس بسیار زیادی شود. اگر شغلی که دارید، برایتان باارزش و رضایت‌بخش نیست، تلاش کردن و داشتن شور و اشتیاق موردنیاز برای پیشرفت شغلی دشوار خواهد بود. به‌علاوه، با داشتن حس خوشحالی و رضایت، احتمال دستیابی به موفقیت در شغلی که عاشقش هستید، بیشتر است.

بنابراین، چگونه می‌توانید رضایت و ارزش را در شغل خود به دست آورید؟

در نهایت، وقتی صحبت از پیداکردن رضایت شغلی می‌شود، شما دو انتخاب دارید:

1- شما می‌توانید شغلی را انتخاب کنید که عاشقش هستید و در موردش اشتیاق دارید و شغل کنونی خود را تغییر دهید.

یا:

2- می‌توانید هدف و لذت را در شغلی پیدا کنید که دوستش ندارید.

خواه این که تازه از مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اید، فرصت‌های شغلی بسیار کمی در محل زندگی‌تان وجود دارد یا مانند بسیاری از افراد، بیکار هستید، شاید زمان آن رسیده که در مورد شغل انتخابی خود تجدیدنظر کنید.

با یادگیری نحوه تحقیق کردن در مورد گزینه‌ها، مشخص‌کردن نقاط قوت خود و کسب مهارت‌های جدید و همچنین به‌دست‌آوردن شجاعت ایجاد تغییر، شما می‌توانید مسیر شغلی که مناسبتان هست را پیدا کنید. حتی اگر در موقعیتی گیر کرده‌اید که دوست ندارید و هیچ فرصت واقع‌گرایانه‌ای برای تغییر وجود ندارد، همچنان روش‌هایی برای یافتن لذت و رضایت بیشتر در شغل کنونی شما وجود دارند.

چه زمانی تغییر شغل یک گزینه واقع‌گرایانه نیست؟

برای بسیاری از ما، رؤیاهای شغلی تنها در حد رؤیا باقی می‌مانند. واقعیت‌های زندگی مانند پرداخت قبوض و امرار و معاش و فرستادن فرزندان به مدرسه به این معنی است که شما باید 40 ساعت از هفته را صرف شغلی کنید که از آن لذت نمی‌برید. یا شاید هم مجبور باشید برای گذراندن امورات زندگی در اقتصاد امروزی در کنار تعهدات خانواده و مدرسه، چندین شغل را با هم انجام دهید. ایده ایجاد تغییر شغلی ممکن است به همان اندازه ی تصمیم برای تبدیل‌شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای یا فضانورد واقع‌گرایانه به نظر رسد.

هر روز صبح با ترس از فکر رفتن سر کار بیدارشدن و سپس خیره شدن به ساعت در طول روز و آرزو کردن این که ای‌کاش الان وقت رفتن به خانه بود، می‌تواند تأثیر بسیار بدی بر سلامت شما داشته باشد. این موضوع می‌تواند موجب احساس اضطراب، کج خلقی، سرخوردگی، ناتوانی و فرسودگی کامل شود؛ حتی زمانی که شما سر کار نیستید. در واقع، داشتن یک شغل یکنواخت یا ناخوشایند به‌جای شغلی که سرتان را گرم نگه می‌دارد، شما را نسبت به استرس و فرسودگی روانی آسیب‌پذیر می‌کند و این می‌تواند به همان اندازه ی بیکاری برای سلامت روان شما مضر باشد.

سعی کنید به شغل خود ارزش و بها دهید. حتی در برخی از مشاغل دنیوی، شما، به‌عنوان‌مثال، می‌توانید بر این که چگونه شغلتان به دیگران کمک می‌کند یا یک محصول و خدمات ضروری را ارائه می‌دهد، تمرکز کنید. بر جنبه‌هایی از شغلتان تمرکز کنید که از آن‌ها لذت می‌برید؛ حتی اگر این تنها محدود به گفتگو با همکاران در ساعت استراحت ناهار باشد. تغییر نگرش نسبت به شغل می‌تواند به شما در بازیابی هدف و کنترل کمک کند.

تعادل در زندگی را پیدا کنید. اگر شغل یا کارتان آن چیزی نیست که می‌خواهید، معنا و رضایت را در جای دیگری پیدا کنید؛ به‌عنوان‌مثال، در خانواده، سرگرمی‌ها یا حتی علایق پس از کار. سعی کنید برای داشتن کاری که می‌توانید به کمک آن قبض‌های خود را پرداخت کنید، قدردان باشید و بر قسمت‌هایی از زندگی تمرکز کنید که موجب شادی و لذت شما می‌شوند. انتظار به تعطیلات رفتن یا فعالیت‌های سرگرم‌کننده آخر هفته می‌توانند تفاوت قابل‌توجهی در روز کاری شما ایجاد کنند.

داوطلب شدن سر کار یا خارج از محیط کار. هر رئیسی قدردان کارمندی است که برای یک پروژه جدید داوطلب می‌شود. برعهده گرفتن وظایف جدید و یادگرفتن مهارت‌های جدید سر کار می‌توانند از خستگی و ملالت جلوگیری کنند و موجب قوی‌تر شدن رزومه شما شوند. کارهای داوطلبانه خارج از محیط کار می‌توانند موجب بهبود اعتماد به نفس، برطرف‌کردن احساس افسردگی و حتی به‌دست‌آوردن تجربه کاری ارزشمند و ارتباطاتی در زمینه موردعلاقه تان شوند.

سر کار دوست پیدا کنید. داشتن روابط قدرتمند در محیط کار به کاهش یکنواختی و جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک می‌کند. داشتن دوستانی که می‌توان در طول روز با آن‌ها صحبت یا شوخی کرد، موجب کاهش استرس یک شغل ناخوشایند، بهبود عملکرد شغلی یا پشت سر گذاشتن یک روز کاری سخت می‌شوند.

مراحل زیر در این مقاله را برای برنامه ریزی در مورد تغییر شغل خود در نظر بگیرید. حتی اگر این رؤیایی است که هم‌اکنون امکان دستیابی به آن وجود ندارد، داشتن برنامه برای آینده (به‌عنوان‌مثال، زمانی که وضعیت مالی خانواده بهتر شد، بچه‌ها بزرگ شدند یا حتی پس از بازنشستگی) باعث انرژی گرفتن و امیدواری شما می‌شود و در نتیجه، بهتر می‌توانید با سختی‌های زمان حال مواجه شوید. ارسال رزومه کاری یا برقراری تماس با دیگران به شما حس توانمندی می‌دهد. به‌علاوه، ایجاد تغییر شغلی زمانی دست‌یافتنی به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه فشاری زمانی وجود نداشته باشد و شما این فرایند را به مراحل کوچک‌تر و کنترل‌پذیر تقسیم کنید.

کشف احتمالات جدید

خواه این که اولین شغل خود پس از مدرسه را شروع کرده‌اید یا به دنبال ایجاد تغییر در شغل کنونی خود می‌گردید، اولین مرحله، به‌دقت فکرکردن در مورد چیزی است که به شما انگیزه می‌دهد. ممکن است کنارگذاشتن افکاری مانند این که کدام شغل درآمد بیشتری دارد یا کدام شغل امن‌تر است، در وضعیت مالی کنونی دشوار باشد.

اما واقعیت این است که برای اکثر کارمندان، رضایت شغلی در تضمین احساس شادی سرکار بیشتر از حقوق سالانه اهمیت دارد؛ بنابراین، تا وقتی‌که در موقعیتی قرار دارید که در آن مجبور هستید برای از پس مخارج برآمدن، اولین شغل در دسترس را قبول کنید، مهم است که بر علایق اولیه خود تمرکز کنید. این می‌تواند درهایی را برای شما به سمت مشاغلی که شاید تاکنون در نظر نگرفته‌اید، باز کند. زمانی که به چنین پایه و اساسی دست پیدا کردید، می‌توانید جستجوی خود برای شغل مناسب را دقیق‌تر تنظیم کنید. شاید از این که چقدر می‌توانید علایق خود را با شغل جدیدتان مطابقت دهید، غافلگیر شوید.

کشف فرصت‌های شغلی

  • بر روی کارهایی که دوست دارید انجام دهید، تمرکز کنید. درگذشته رؤیای انجام چه کاری داشته‌اید؟ از انجام چه کاری لذت می‌برید؟ هرآنچه به ذهنتان می‌آید را بنویسید، مهم نیست چقدر غیرممکن به نظر می‌رسند.
  • به دنبال نشانه‌ها در جای دیگر بگردید. از پروژه‌ها یا موضوعاتی که موجب برانگیختن رحم و شفقت شما و تحریک قوه تخلیتان می‌شود، یادداشت‌برداری کنید. در مورد داستان افرادی که تحسین می‌کنید، تأمل نمایید. از خود بپرسید که چه فعالیت‌هایی موجب شادی شما می‌شوند، و به زمان‌هایی که واقعاً از زندگی لذت می‌برید، توجه کنید.
  • صبور باشید. به یاد داشته باشید که جستجوی شغل مناسب شاید زمان‌بر باشد و ممکن است پیش از یافتن مسیر شغلی درست، چندین مسیر مختلف را طی کنید. زمان و تأمل به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی که بیشتر از همه از آن‌ها لذت می‌برید و موجب رضایت واقعی شما می‌شوند را شناسایی کنید.

غلبه بر موانع برای تحقق شغلی

همیشه درنظرگرفتن یک تغییر بزرگ در زندگی، چالش‌برانگیز است و دلایل بسیار زیادی برای این طرز تفکر وجود دارد که تغییر شغل امکان‌پذیر نیست. در ادامه، برخی از موانع متداول همراه با راهنمایی‌هایی در مورد نحوه غلبه بر آن‌ها آورده شده است.

تغییر شغل نیاز به تلاش زیادی دارد. از کجا باید شروع کنم؟ تغییر شغل نیاز به‌صرف زمان قابل‌توجهی دارد. بااین‌وجود، به یاد داشته باشید که این تغییر به‌یک‌باره صورت نمی‌گیرد. اگر بنشینید و برنامه ریزی کنید و کارهای بزرگ‌تر را به کارهای کوچک‌تر تقسیم نمایید، این تغییر از آنچه فکر می‌کنید کنترل‌پذیر خواهد بود. اگر نتیجة حاصل یک شغل موفق‌تر و شادتر برای شما باشد، پس حتماً ارزش این‌همه کار را داشته است.

من برای تغییر شغل زیادی پیر هستم. باید به شغلی که دارم بچسبم. اگر برای چندین سال کار کرده‌اید، شاید احساس کنید که زمان و کار زیادی را صرف شغل خود کرده‌اید و نمی‌توانید آن را وسط راه ترک کنید. یا شاید هم در مورد بازنشستگی و بیمه نگران هستید. بااین‌وجود، هر چه سابقه کاری بیشتری داشته باشید، به‌احتمال زیاد مهارت بیشتری نیز دارید و می‌توانید از این مهارت‌ها در شغل جدید بهره ببرید. حتی اگر به شما حقوق بازنشستگی و مزایای دیگری تعلق می‌گیرد، شما از الان می‌توانید برای تغییر شغل پس از بازنشستگی برنامه ریزی کنید.

من مهارت‌های کافی برای درنظرگرفتن یک شغل جدید ندارم. شما ممکن است از مهارت‌هایی که دارید، ناآگاه باشید یا اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث دست‌کم گرفتن توانایی‌هایتان شود. در هر دو حالت، شما احتمالاً بیش از آنچه فکر می‌کنید، مهارت دارید. مهارت‌هایی که نه‌تنها از شغل خود بلکه از سرگرمی‌ها، کارهای داوطلبانه یا دیگر تجربیات زندگی‌تان یاد گرفته‌اید را در نظر بگیرید. کسب مهارت، یک گزاره همه یا هیچ نیست. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید یک‌بار در هفته کارهای داوطلبانه کنید یا بدون استعفا از شغل کنونی خود در کلاس‌های شبانه شرکت نمایید.

در وضعیت مالی کنونی، من خوش‌شانسم که شغل دارم. من نمی‌خواهم تنش ایجاد کنم. در وضعیت کنونی، فکرکردن به تغییر شغل ممکن است بسیار خطرناک به نظر رسد. بااین‌وجود، درصورتی‌که در مورد شغل کنونی خود احساس خوبی ندارید، جستجوی گزینه‌های دیگر در بلندمدت به نفع شما خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است شغل باثبات‌تر و با دورنمای طولانی‌مدت‌تری نسبت به شغل کنونی خود پیدا کنید و لازم نیست تا وقتی‌که از مسیر شغلی جدید خود مطمئن نشده‌اید، از شغل کنونی خود استعفا دهید.

اگر در حال حاضر شغل خود را ازدست‌داده‌ام، چه اتفاقی می‌افتد؟

بیکار یا نیمه کار بودن می‌تواند به شدت استرس‌آور باشد. آن می‌تواند فشار ناشی از پرداخت رهن، اجاره و دیگر تعهدات مالی را افزایش دهد. شما ممکن است از بیکار بودن خجالت‌زده باشید یا احساس کنید که ازدست‌دادن شغل موجب بی‌هویتی شما، هم در خانه و هم سر کار شده است. این موضوع به‌خصوص زمانی صادق است که برای مدت زمان بسیار طولانی در یک زمینه کارکرده باشید.

بااین‌وجود، بیکار بودن می‌تواند جنبة روشنی نیز داشته باشد. آن به شما فرصت فکرکردن در مورد مسیر شغلی را می‌دهد. درصورتی‌که در مورد یک زمینه کاری جدید فکر می‌کنید، اکنون زمان آن رسیده که گزینه‌های خود را جستجو کنید و ببینید که کدام گزینه برای شما مناسب است. شما ممکن است به یک جایگاه بسیار بهتری نسبت به زمانی که شاغل بودید، دست پیدا کنید.

نکته 1 در مورد یافتن شغل مناسب: شناسایی مشاغلی که در راستای علایق شما هستند

بنابراین، چگونه علایق خود را در یک شغل جدید می‌بینید؟ با کمی تحقیق، ممکن است از مشاغلی که مرتبط با آنچه دوست دارید، هستند، غافلگیر شوید.

تست‌های شغلی

ابزارهای آنلاین مختلف می‌توانند به شما در فرایند خودشناسی کمک کند. سؤالات، کوئیزها و ارزیابی‌های شخصیت شناسی نمی‌توانند در مورد شغل مناسب شما حرفی بزنند اما به شما در شناسایی آنچه که برایتان در یک شغل اهمیت دارد، چیزی که از آن لذت می‌برید و در چه زمینه‌ای عملکرد بهتری دارید، کمک می‌کنند. یک نمونه که غالباً توسط دانشگاه‌ها و دولت ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقیاس علاقه RIASEC/Holland است. این مقیاس، شش نوع شخصیت متداول را تعیین می‌کند از جمله جستجوگرایانه، اجتماعی یا هنری و به شما کمک می‌کند تا شغل‌های مبتنی بر نوع شخصیتی که بیشتر از همه با شما مطابقت دارد را جستجو کنید.

جستجوی مشاغل خاص

درصورتی‌که جستجوی خود را به برخی از مشاغل خاص محدود کرده‌اید، می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی را به‌صورت آنلاین به دست آورید؛ از توضیح موقعیت‌ها گرفته تا متوسط حقوق سالانه و برآورد رشد آینده شغلی. این همچنین به شما کمک می‌کند تا اولویت‌های خود را متوجه شوید: شغلی که به آن فکر می‌کنید، تا چه اندازه ثبات دارد؟ آیا با ریسک این شغل راحت هستید؟ آیا حقوق آن برایتان قابل‌قبول است؟ مسیر رفت‌وآمد آن چگونه است؟ آیا برای آموزش یا شغل جدید نیاز است محل زندگی خود را تغییر دهید؟ آیا شغل جدید بر خانواده شما تأثیر می‌گذارد؟

دریافت پشتیبانی و اطلاعات از دیگران

درحالی‌که شما می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی از پژوهش و کوئیزهای به دست آورید، آن نمی‌تواند جایگزین اطلاعات به‌دست‌آمده از فردی که در حال حاضر در شغل انتخابی شما کار می‌کند، باشد. صحبت‌کردن با فردی که در این زمینه کار می‌کند، حس واقعی نوع کاری که واقعاً انجام خواهید داد را به شما نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که آیا این شغل انتظارات شما را برآورده می‌کند یا نه. به‌علاوه، شما شروع به ایجاد روابطی در زمینه شغل جدید خود خواهید کرد و این ارتباطات به شما کمک می‌کنند تا در آینده به شغل موردنظر خود دست پیدا کنید.

آیا برقراری ارتباط با دیگران به نظر ترسناک می‌رسد؟ این‌گونه نباید باشد. ایجاد ارتباط و مصاحبه‌های اطلاعاتی، مهارت‌های مهمی هستند که می‌توانند موجب پیشرفت شغلی شما به میزان قابل‌توجهی شوند.

شما همچنین می‌توانید مشاورة شغلی یا یک کوچ شغلی را در نظر بگیرید، به‌خصوص اگر به فکر یک تغییر شغلی عمده هستید. گاهی اوقات، یک مشاوره منصفانه از سوی دیگران می‌تواند فرصت‌هایی را پیش روی شما قرار دهد که تاکنون به آن‌ها فکر نکرده بودید.

نکته 2: ارزیابی نقاط قوت و مهارت‌ها

زمانی که یک ایده کلی از مسیر شغلی خود دارید، زمانی را صرف شناسایی مهارت‌هایی که دارید و مهارت‌هایی که بدان‌ها نیاز خواهید داشت، کنید. به یاد داشته باشید که شما دقیقاً از ابتدا شروع نمی‌کنید و در حل حاضر مهارت‌هایی برای شروع کار در اختیار دارید. این مهارت‌ها را مهارت‌های انتقال‌پذیر می‌نامند و از آن‌ها می‌تواند در تقریباً هر زمینه‌ای استفاده کرد. برخی از این نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  • تجربة مدیریتی و رهبری
  • برقراری ارتباط (هم نوشتاری و هم شفاهی)
  • پژوهش و برنامه ریزی
  • سخنرانی عمومی
  • حل تعارض و میانجیگری
  • مدیریت مؤثر و کارآمد زمان
  • سواد کامپیوتری
  • فصاحت زبان خارجی

مهارت‌های شغلی انتقال‌پذیر من چه هستند؟

به‌منظور کشف مهارت‌های شغلی انتقال‌پذیر خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

خود را محدود به تجربیات سر کار نکنید. زمانی که به مهارت‌های خود فکر می‌کنید، انواع مختلف فعالیت‌ها را در نظر بگیرید از جمله کارهای داوطلبانه، سرگرمی‌ها و تجربیات زندگی. به‌عنوان‌مثال، حتی اگر تجربه رسمی رهبری با برنامه ریزی را ندارید، راه‌اندازی باشگاه کتاب‌خوانی یا برگزاری یک اسباب‌بازی درایو (رویداد خیریه)، روش‌هایی هستند که مهارت خود را در آن‌ها عملی می‌کنید.

دستاوردهایی که متناسب هستند را فهرست کنید. نگران قالب‌بندی این مهارت‌ها برای یک رزومه در این زمان نباشید. شما تنها شما تنها باید در مورد مهارت‌هایی که دارید، فکر کنید. آن می‌تواند یک تقویت‌کننده اعتماد به نفس فوق‌العاده به‌منظور تشخیص تمام استعدادهایی که تاکنون داشته‌اید، باشد.

همراه دوستان، همکاران و مربیان مورد اعتماد خود ایده‌پردازی کنید. آن‌ها ممکن است بتوانند مهارت‌های انتقال‌پذیری که از آن‌ها غافل شده‌اید را شناسایی کنند یا به شما در بیان بهتر این مهارت‌ها در آینده کمک نمایند.

نکته 3: مهارت‌ها و تجربیات خود را توسعه دهید

درصورتی‌که شغل انتخابی شما به مهارت‌ها یا تجربیاتی نیاز دارد که شما ندارید، ناامید نشوید. روش‌های بسیار زیادی برای به‌دست‌آوردن مهارت‌های موردنیازتان وجود دارد. در حین یادگیری، شما همچنین فرصتی برای متوجه شدن این که آیا واقعاً از شغل انتخابی خود لذت می‌برید یا نه، به دست می‌آورید و به‌علاوه ارتباطاتی برقرار می‌کنید که شما را به سمت شغل رؤیایی‌تان سوق می‌دهند.

چگونه می‌توان مهارت‌های شغل جدید را به دست آورد؟

از موقعیت کنونی خود استفاده کنید. در جستجوی آموزش سر کار یا فرصت‌هایی برای کارکردن بر روی پروژه‌هایی باشید که مهارت‌های جدید را توسعه می‌دهند. ببینید که آیا کارفرمایتان بخشی از هزینه‌های آموزش را پرداخت می‌کند یا نه.

منابع موجود در جامعه را شناسایی کنید. در مورد برنامه‌هایی که در جامعه وجود دارند، اطلاعات کسب کنید. کالج‌ها یا کتابخانه‌های جامعه اغلب فرصت‌های کم‌هزینه‌ای را به‌منظور تقویت مهارت‌هایی از قبیل محاسبه، حسابداری پایه یا توسعه تجاری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. همچنین، اتاق‌های بازرگانی محلی، ادارات کسب‌وکارهای کوچ یا برنامه‌های توسعه شغلی دولت، منابع عالی هستند.

در کلاس‌های مختلف شرکت کنید. برخی از زمینه‌ها به تحصیلات یا مهارت‌های خاصی نیاز دارند از جمله آموزش خاص یا مدرک اضافی. تحصیلات بیشتر را به‌صورت پیش‌فرض به‌عنوان غیرممکن در نظر نگیرید و از آن اجتناب نکنید. بسیاری از زمینه‌ها دارای برنامه‌های فشرده برای افرادی هستند که تحصیلات مربوطه را دارند، یا ممکن است بتوانید در کلاس‌های شبانه شرکت کنید یا تحصیل نیمه‌وقت را به اتمام برسانید تا بتوانید به شغل خود ادامه دهید. برخی از شرکت‌ها حتی بازپرداخت هزینه را ارائه می‌دهند اگر پس از پایان دوره تحصیل در شرکت بمانید.

داوطلب شوید یا به‌عنوان کارآموز کار کنید. برخی از مهارت‌های شغلی را می‌توان از طریق کارهای داوطلبانه یا تکمیل دوره کارآموزی کسب کرد. این کار همچنین مزیت برقراری ارتباط با افراد فعال در حوزه کاری موردنظر شما را دارد.

نکته 4: به راه اندازی کسب‌وکار خود فکر کنید

اگر از رفت‌وآمد طولانی یا سروکار با رئیس سرسخت فرسوده شده‌اید، فکر کار کردن برای خودتان نیز می‌تواند خوشایند باشد و حتی در وضعیت مالی نه‌چندان خوب نیز امکان یافتن موقعیت مناسب وجود دارد. بسته به نوع تخصص، برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا با افراد خارج از شرکت همکاری کنند. بااین‌وجود، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که پیش از راه اندازی کسب‌وکار خود، اطلاعات کافی را به دست آورید و واقعیت‌های موجود در مالکیت یک کسب‌وکار را درک کنید.

مطمئن شوید که به ایده کسب‌وکار خود متعهد هستید و شور و اشتیاق لازم در مورد آن را دارید. شما باید ساعات طولانی را صرف شروع کسب‌وکار خود کنید و ممکن است مدتی طول بکشد تا کسب‌وکارتان به رونق و سوددهی برسد.

پژوهش ضروری است. زمانی را صرف تجزیه‌وتحلیل زمینه علاقه خود کنید. آیا در پی برطرف‌کردن یک نیاز برآورده نشده، هستید؟ به‌خصوص اگر به یک کسب‌وکار آنلاین فکر می‌کنید، چقدر احتمال برون‌سپاری (استفاده از منابع و امکانات خارجی) آن وجود دارد؟ برنامه کسب‌وکار شما چه می‌باشد و سرمایه‌گذاران بالقوه چه کسانی هستند.

انتظار درآمد کم یا هیچ را در ابتدای مسیر داشته باشید. به‌خصوص در چند ماه اول، اساس کار خود را ایجاد می‌کنید و ممکن است با هزینه‌هایی روبرو شوید که سود اولیه را جبران می‌کنند. مطمئن شوید که برای مقابله با این مسائل حتماً برنامه دارید.

نکته 5: مرحله تغییر شغلی خود را مدیریت کنید

آهسته قدم بردارید و خود را یک‌باره تحت‌فشار قرار ندهید. تغییر شغل یک‌شبه رخ نمی‌دهد و به‌سادگی ممکن است طی تمامی مراحل تغییر موفقیت‌آمیز شغل دست پاچه شوید. بااین‌وجود، شما با تعهد و انگیزه به‌جایگاه موردنظر خود خواهید رسید. اهداف بزرگ‌تر را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و سعی نمایید حداقل به یک هدف در روز دست یابید.

به‌آرامی وارد شغل جدید خود شوید. پیش از تعهد کامل، زمانی را صرف برقراری ارتباط، کارهای داوطلبانه و حتی کار نیمه‌وقت در زمینه شغلی جدید خود کنید. این کار نه‌تنها تغییر شغلی را آسان‌تر می‌کند بلکه شما زمان کافی را پیدا می‌کنید تا اطمینان حاصل نمایید که آیا در مسیر درستی قرار دارید و پیش از کار کردن تمام‌وقت در زمینة کاری جدید، تغییرات لازم را صورت دهید.

مراقب خود باشید. ممکن است آن‌قدر درگیر تغییر شغلی خود شوید که دیگر به‌ندرت وقتی برای خوابیدن یا غذا خوردن پیدا کنید. بااین‌وجود، مدیریت استرس، خوردن غذای خوب و خواب کافی، ورزش و افرادی که دوستشان دارید، تضمین می‌کنند که شما توان مقابله با تغییرات بزرگ پیش رو را دارید.

منبع: www.helpguide.org

3 دیدگاه

  1. من سر دوراهی قرار گرفتم و نمیتونم تصمیم بگیرم من متاهل هستم و یک فرزند ۸ ساله دارم من هم به کارهای هنری علاقه دارم و هم تدریس .از بچگی نقاشی میکردم و رشته دانشگاهیم معماری بود.قبل از بچه دار شدن مدت کوتاهی در دفتر مهندسی کار میکردم اما چون همسرم میگفت تا بچه بزرگ نشه کاری نکنم ولی همیشه دوست داشتم مشغول بکاری بشم که علاقه دارم قبل از ایام کرونا تصمیم گرفتم در کلاس های ضمن خدمت شرکت کنم و معلم بشم ولی چون پسرم آنلاین درس میخوند تصمیم گرفتم پیشش باشم ولی چون دوست داشتم سرگرم باشم هفته ای یکبار کلاس نقاشی میرفتم تا بتونم اونم بجایی برسونم و بجایی برسم که هم آموزش بدم و هم سفارش .اما برآوردم و همسرم مریض شد و من کلاس هامم نصفه موند چون پولشو نداشتم وحالا که پسرم مدرسه میره و وقتم آزاد شده دوباره تصمیم گرفتم برم برای معلمی ولی حرف اطرافیان دودلم کرده چون یکسال باید رایگان کارآموز باشم و از سال بلد تدریس کنم و میگن حقوق معلمی کمه بیا برو کار ابرو یادبگیر تو که نقاشیتم خوبه موفق میشی و درآمدت بیشتر از معلمی راستش مخم دیگه هنگ کرده

  2. سلام وقتتون بخیر من یه دختر ۱۷ سالم ک یازدهم میخونم و رشتمم حسابداریه دنبال یه جایی بودم برای کارورزی / کاراموزی که یه داروخانه ای رو پیدا کردم ک دنبال کاراموز بود من خودمو معرفی کردم اونا شرایط من رو پذیرفتن اما من نمیدونم برم یا ن ساعت کاریشون ۳ تا ۱۰ شبه خانوادم هیچ‌ مشکلی ندارن این منم ک‌ موندم برم یا ن نمیدونم ک از پس درسام بر میام یا ن خواستم با شما در میون بذارم شما ی پیشنهادی ی راهی چیزی بذارین جلو پای من. من خیلی دوست دارم ک کار کنم از الان خودمو نشون بدم ولی میترسم

  3. سی سالمه لیسانس دارم متاهل هستم درحال حاضر بیکارم دلم میخواد شغل داشته باشم تا بتونم به آرزوهام برسم ولی نمی‌دونم ب چه شغلی علاقه دارم ازشغلها ی ک بخواهم ساعت خاصی برم وبیام استرس میگیرم و نمیتونم کارکنم دوست کارمال خودم باشه ولی سرمایه ندارم نمی‌دونم چکارکنم

دیدگاهتان را بنویسید