خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / چگونه با همسر خود ارتباط برقرار کنیم؟ روش برقراری ارتباط با همسر
ارتباط با همسر

چگونه با همسر خود ارتباط برقرار کنیم؟ روش برقراری ارتباط با همسر

در این مقاله از سایت مشاوره باما به روش‌های بهبود روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی پرداخته و رایج ترین اشتباهات زوج در برقراری ارتباط صحیح با همسر را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بعد از ازدواج، همسر از شما انتظار دارد، مهارت برقراری ارتباط مؤثر است. زن و شوهر بعد از ازدواج خواهان همسری صادق و راستگو حتی در زمینهٔ مسائل بسیار پیش‌پاافتاده و کم‌اهمیت هستند. باوجوداینکه بعد از ازدواج ما متعهد به صداقت و راستگویی با همسر خود هستیم اما در عمل نمی‌توانیم یک ارتباط مؤثر با همسر خود در زندگی مشترک برقرار کنیم که این موضوع باعث بدتر شدن روابط زن و شوهر بعد از ازدواج و حتی منجر به تصمیم به طلاق از طرف همسر شما می‌شود.

اما چگونه باید با مشکل برقراری ارتباط با همسر خود بعد از ازدواج مقابله کنیم؟ در اینجا به 8 مرحلهٔ کوتاه و مختصر در مورد شیوه بهبود برقراری ارتباط موثر با همسر اشاره می‌کنیم:

طرز ارتباط موثر با همسر

هنگامی‌که بعد از ازدواج، زندگی مشترک با همسر خود را آغاز کردید، شما و همسرتان باید در مورد انتظارات و توقعات خود از دیگری و اینکه چگونه نظرات و عقاید خود را در هنگام مواجه با مشکلات زندگی مطرح کنید، گفتگو کنید. در ظاهر این یک اقدام غیرعملی است، اما در هنگام رویارویی با مشکلات زندگی، کمک شایانی به شما می‌کند. زمانی که در مورد مجموعه قوانین زندگی مشترک خود صحبت می‌کنید، با تفکرات و عقاید یکدیگر در نقش یک همسر و انسان بیشتر آشنا می‌شوید و اگر به یکدیگر علاقه‌مند باشید احترام را چاشنی این قوانین کرده و درنهایت با همسر خود به تفاهم و اتفاق‌نظر می‌رسید.

زمانی که در مورد توقعات خود صحبت می‌کنید آن را به‌صورت یک آرزو مطرح کنید

شاید بیان انتظارات و توقعات خود به همسر از زندگی برایتان سخت باشد و یک حس اجبار و الزام را برای همسر شما به همراه داشته باشد. درست است که برای بهبود روابط زن و شوهر بعد از ازدواج باید احساس مسئولیت کرد و انتظارات همسر خود را تا حد ممکن برآورده ساخت، اما شاید بهتر است در طرح خواسته‌ها و انتظارات خود از همسرتان کمی نرم و ملایم‌تر باشید. مثلاً شما می‌توانید در هنگام گفتگو با همسر خود، انتظارات و خواسته‌های خود را به شکل یک آرزو و علاقه بیان کنید. بیان انتظارات خود به این شکل سبب می‌شود همسر شما نیز نسبت به این خواسته‌ها به‌اندازه شما احساس تعلق خاطر کند. به همین دلیل، سهیم‌شدن انتظارات خود به شکل آرزو، باعث می‌شود همسر شما علاقمند به مشارکت در برآوردن این خواسته‌ها در زندگی مشترک شود.

برای ارتباط با همسر از فضای مجازی استفاده نکنید

بیشتر افراد فکر می‌کنند زمانی که در پشت تلفن یا در سایت فیسبوک با همسر خود گفتگو می‌کنند، رابطه خوبی با همسر خود برقرار می‌کنند. این فکر کاملاً غلط است و به عقیده یک مشاور خانواده در بیشتر موارد درست عمل نمی‌کند.

تحقیقات روانشناسی نشان داده زن و شوهرهای زیادی وجود دارند که علی‌رغم ارتباط زیاد در فضای مجازی یا تلفنی، نتوانسته‌اند ارتباط مؤثری با همسر خود برقرار کنند و زندگی آنها به جدایی و طلاق ختم شده است. برقراری ارتباط صحیح با همسر از طریق این دست وسایل ارتباطی و فناوری بسیار راحت هستند اما درعین‌حال کارایی و تأثیر یک گفتگوی چهره‌به‌چهره و حضوری را ندارند؛ بنابراین به‌منظور حل مشکلات زناشویی و خانوادگی خود سعی کنید از روش ارتباطی دوستانه، فردی و چهره‌به‌چهره بهره ببرید.

مهارت ارتباط با همسر با بالابردن صبر و تحمل خود

زمانی که در یک رابطه هستید بدین معنا نیست که شما و همسرتان مالک دیگری هستید. شما باید توجه داشته باشید اگر تازه ازدواج کرده‌اید، اختلافات و مشکلات اوایل ازدواج امری طبیعی است زیرا هم‌اکنون از لحاظ فکری با همسرتان فاصله دارید. افزایش میزان صبر و تحمل در رابطه زناشویی بدین معناست که شما به همسرتان اجازه انجام هر کاری به‌عنوان یک فرد مستقل بدهید. وابستگی عاطفی میزان اعتماد و سازش زوج را می‌سنجد و اگر شما به همسر اعتماد داشته باشید، به سطح بالایی از سازش و شکیبایی در زندگی خواهید رسید.

برای برقراری ارتباط با همسر قرار بگذارید مدتی از فضای مجازی دور بمانید

یک راهکار ساده در بهبود روابط زن و شوهر دوری از فضای مجازی و گذاشتن وقت بیشتر در کنار همسر خود است. این امر بدین معناست که فارغ از هرگونه وسیله ارتباطات جمعی زمانی را در پارک قدم بزنید یا در هنگامی‌که تلفن همراه خود را در داخل صندوق عقب ماشین گذاشته‌اید در ساحل شنا کنید. امروزه وسایل ارتباطی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، مقدار زیادی از وقتی را که زوج باید برای گفتگو و در کنار هم صرف کنند می‌گیرد و به همسر شما اجازه برقراری ارتباط با همسر و طرح مشکلات زناشویی خود را نمی‌دهد.

هرگز گفتگو با همسر خود را با گله و شکایت آغاز نکنید

همه ما دوست داریم مورد مهر و محبت همسر خود قرار بگیریم. به‌خصوص زمانی که در زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌شوید، دوست دارید از طرف همسر حمایت عاطفی شوید. زمانی که با مشکلات و مسائل جدی زندگی مشترک روبه‌رو می‌شوید، با نگرش منفی به مشکل نگاه می‌کنید و همسر خود را عامل اصلی مشکلات زندگی تلقی می‌کنید تا حس ناراحتی و نگرانی‌تان را القا کنید.

اما این رویکرد اصلاً درست و اصولی نیست زیرا با تحقیر همسر او را خار کرده و همچنین احساس بی ارزشی را در او ایجاد می‌کنید. همسر شما ممکن است برای حفظ رضایت شما سکوت کند یا به این نتیجه برسد که بهتر است تصمیم به طلاق بگیرد.

در ارتباط با همسر به احساسات همدیگر اهمیت دهید

برطبق تحقیقات روانشناسی، درخواست طلاق اغلب در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که به احساسات یکدیگر اصلاً اهمیت نمی‌دهند. آنها اول به رفاه و آسایش خود فکر می‌کنند و بیشتر به مسائل شخصی به‌جای مشکلات زندگی مشترک اهمیت می‌دهند. آنها مسائل را از یکدیگر مخفی کرده و همهٔ مسائل را با ظاهری بهتر و موجه‌تر نسبت به واقعیت ماجرا به همسر خود نشان می‌دهند.

اگر شما به احساسات همسر خویش اهمیت می‌دهید، بدین معناست که قادر به تشخیص عواطف، عقاید، انتظارات همسر خود خواهید بود. اگر در این زمینه حساس‌تر باشید، بهتر می‌توانید در حل اختلاف با همسر خود صحبت کنید، با تصمیمات هم کنار بیاید و مسائل مرتبط به زندگی زناشویی خود را حل کنید.

عدم برقراری ارتباط موثر با همسر مشکلات زندگی زناشویی را بدتر می‌کنند و اگر مهارت ارتباط موثر با همسر خود را تقویت نکنید، نمی‌توانید تجربه دستیابی به یک ازدواج موفق، سالم و پایدار را داشته باشید و در برابر مشکلات زندگی مشترک مجبور به تسلیم می‌شوید.

از دیدگاه روانشناسی ارتباط با همسر حل اختلافات زناشویی تنها با اجتناب از اشتباهات در برقراری ارتباط با همسر امکان‌پذیر است.

بر طبق تحقیقات منتشرشده در مجله روانشناسی شخصیت اکثر زوج‌ های موفق و خوشبخت کسانی هستند که از بحث درباره اختلافات زندگی با همسر خود اجتناب نمی‌کنند و هوش هیجانی بالایی دارند. هوش عاطفی یا هوش هیجانی یک توانایی و استعداد فردی است که به‌وسیله آن می‌توان احساسات و عواطف همسر خود را درک و برآورده ساخت.

وقتی شریک زندگی شما می‌گوید “عصبانی به نظر میرسی “، درواقع او از حالت چهره، زبان بدن و رفتار سرد و خاموش شما به این موضوع پی برده است. ما در زندگی مشترک اغلب این کار را در ارتباط با همسر خود انجام می‌دهیم، اما به‌ندرت درباره آن به‌عنوان یک مهارت ارتباطی فکر می‌کنیم.

بر طبق پژوهش‌های صورت گرفته، زنان نسبت به مردان از هوش هیجانی یا هوش عاطفی بالاتری برخوردارند. همچنین زنان احساسات و عواطف بیشتری برای حفظ رابطه و ازدواج خود صرف می‌کنند.

این احساسات و عواطف شامل مکالمات و اقداماتی می‌شود که زوج را متعهد می‌سازد تا در برآوردن نیازهای عاطفی همسر هماهنگی برقرار کنند. انجام “مسئولیت عاطفی ” به این معناست که شما احساسات شریک زندگی خود را درک کنید. از او بپرسید چگونه می‌توانید کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد و او را به سمت گفتگو درباره احساسات، ترس ها، اضطراب‌ها، عصبانیت  و ناراحتی‌های همسر سوق دهید.

طرز ارتباط با همسر بعد ازدواج

عدم ارتباط صحیح با همسر به دلیل سکوت و اجتناب از صحبت

اجتناب از صحبت و گفتگو با همسر، سرد رفتار کردن، کمک نکردن یا گفتن اینکه تمایلی به حرف زدن با همسر خود ندارید، همگی از عوامل بروز مشکلات در زندگی زناشویی است. البته درست است هنگامی‌که احساس عصبانیت می‌کنید، ابتدا آرام شوید و خونسردی خود را حفظ کنید تا از روی عصبانیت با همسر خود بدرفتاری نکنید.

زمانی که عصبانیت، احساس ترس یا ناراحتی بر شما غلبه می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد همسر خود را ناراحت کنید و به احساسات همسر خود لطمه بزنید و این کار به حل اختلافات زناشویی شما کمکی نمی‌کند.

به‌جای قطع کامل ارتباط با همسر خود، بگذارید شریک زندگی‌تان بداند که شما مایلید برای مدتی آرام شوید یا قبل از ادامه گفتگو با همسر درباره بعضی مسائل کمی فکر کنید.

نداشتن ارتباط صحیح با همسر به دلیل احساس رنجش

این مورد برای هر فردی که احساس “حب نفس ” بالایی ندارد بسیار مشکل است. مثلاً وقتی‌که شوهر شما می‌گوید از غذای “کلم پخته ” خوشش نمی‌آید هیچ ارتباطی به تلاش شما برای پخت غذای سالم ندارد.  پس به خود نگیرید و دلخور نشوید.

هر فردی در زندگی سلایق مخصوص به خود را دارد و این حق را دارد که از شما بخواهد بر اساس سلایق آن‌ها عمل کنید و شما نیز همین‌طور. شما این حق رادارید که خانه خود را با کلم بدبو کنید. به‌هرحال این غذای موردعلاقه شماست.

بااین‌حال، حقوق کدام‌یک از شما مهم‌تر است؟ حقوق زن یا شوهر؟ هیچ‌کدام. در اینجا زوج باید با یکدیگر مصالحه و تفاهم داشته باشند. زمانی که از حرف‌های همسر خود ناراحت می‌شوید، به‌جای مقصر دانستن او برای ناراحت کردن شما، به درون خود نگاه کنید. واژه‌ها فقط زمانی می‌توانند به روح و روان شما آسیب برسانند که شما به آن‌ها اجازه دهید.

مشکل شک و بدگمانی در ارتباط با همسر

حدس و گمان یکی دیگر از مواردی است که باعث رنجش همسر و بروز اختلاف در زندگی زناشویی و ارتباط با همسر می‌شود. به‌محض اینکه شریک زندگی‌تان خسته از سرکار برمی‌گردد و با عصبانیت چیزی می‌گوید، صدها فکر و خیال در ذهن شما ایجاد می‌شود که آیا من کار اشتباهی کرده‌ام؟

بار دیگر، بیایید از احساسات بی‌اهمیت که به شما آسیب می‌رساند دوری‌کنید و در رفتار با همسر از او بپرسید، چه اتفاقی افتاده است یا به او بگویید هر کاری از دستتان برمی‌آید برای کمک به او انجام می‌دهید.

ممکن است او یک روز دشوار و آزاردهنده را گذرانده باشد یا اینکه فقط علت ناراحتی‌اش این باشد که در ترافیک مانده یا خودرو او در بین راه خراب شده است. شما هیچ‌وقت مشکل همسر خود را متوجه نخواهید شد مگر اینکه دلیل احساس ناراحتی‌اش را از او بپرسید.

این نقل‌قول از دکتر رویز، مشاور ازدواج و نویسنده کتاب ” چهار توافق “، تمام چیزی که شما باید درباره ایجاد حدس و گمان و دلخور شدن بدانید را بیان می‌کند:

مشکل ایجاد حدس و گمان ما این است که معتقدیم این حدس و گمان‌ها واقعیت دارند!

ما داستانی را در ذهن خود ایجاد می‌کنیم که تنها برای ما حقیقت دارد و فقط ما به آن باور داریم. یک حدس و گمان به حدس و گمان دیگری منجر می‌شود: خودمان به نتیجه می‌رسیم و داستان ساخته ذهن خود را می‌پذیریم.

سپس بر اساس همین حدس و گمان‌های ساختگی و غیرواقعی، شروع به سرزنش و توهین به همسر خود می‌کنیم. درنتیجه، همسر شما هم در واکنش به این اتهامات غیرواقعی عصبانی می‌شود و اختلاف با همسر به این صورت تکرار  و تکرار می‌شود.

این حس بدبینی به همسر باعث ایجاد احساسات سمی در رابطه زناشویی می‌شود و این باعث ایجاد یک  ناراحتی بزرگ در زندگی شما می‌شود درحالی‌که ارتباط صحیح با همسر باید عاری از غم و ناراحتی باشد.

فیلترینگ در ارتباط با همسر

فیلترینگ نوعی بازی ذهنی است که شما با خودتان بازی می‌کنید. به این صورت که زن یا شوهر فقط به کلماتی که تمایل به شنیدنش دارد گوش فرا می‌دهد. چه آن کلمات مثبت یا منفی باشند. مطمئن شوید با این کار به علایق و خواسته‌های همسر خود بی‌توجه نباشید یا به همسر خود بی‌احترامی نمی‌کنید.

قضاوت و پیش داوری در ارتباط صحیح با همسر

شما قبل از اینکه همسرتان صحبت کند، تصمیم گرفته‌اید که او چه چیزی می‌خواهد بگوید و به‌محض اینکه شریک زندگی‌تان شروع به صحبت کرد، او را قضاوت می‌کنید. این رفتار بسیار ناعادلانه است و مسلماً شما نمی‌خواهید همسر شما این رفتار را با شما داشته باشد.

منتظر ماندن برای صحبت کردن به‌جای گوش دادن به همسر

هنگامی‌که شریک زندگی‌تان در حال حرف زدن است و شما در ذهن خود تمرین می‌کنید که چه چیزی به او بگویید، در این صورت قادر نیستید به حرف‌های همسر خود با دقت گوش دهید. اینکه به صحبت‌های همسر خود خوب گوش دهید هدیه‌ای است که به او تقدیم می‌کنید.

حتی اگر برایتان مشکل است به صحبت‌های همسر درباره موضوعات کسل‌کننده گوش دهید، آن‌چنان گوش کنید انگار که زندگی شما به صحبت‌های همسرتان وابسته است.

تمام حواس خود را متوجه همسرتان کنید. ارتباط چشمی خوب، بازتاب حالات چهره (بیان هیجان خود با بالا بردن ابرو باعلاقه و غیره) داشته باشید. بعدازاینکه صحبت‌های همسرتان تمام شد از او سؤال‌هایی بپرسید و مطمئن شوید که کاملاً صحبت‌هایش را متوجه شدید و آنچه را که شنیدید جمع‌بندی کنید. حالا نوبت شماست که صحبت کنید.

5 دیدگاه

  1. من مطلبی رو از این نوشته متوجه نشدم شما جایی نوشتید که باید به همسر اجازه داد بعنوان فردی مستقل هر کاری بکنه بعدا هم از وابستگی حرف زدید نمیفهمم چطور میشه هم به کسی احترام گذاشت هم آزادش گذاشت هم براش وقت گذاشت هم وابسته اش شد و هم به حرفهاش گوش داد اگه قراره کسی آزاد باشه و من با تفاوت هاش کاری نداشته باشم اصلا چه فرقی با بقال سر کوچه مون داره که حالا وابسته اش هم بشم؟ چطور میشه با وجود تفاوت و آزادی هر کس وابسته اونم شد ؟؟

    • همیشه حق با زنهاست مثل اینکه ، ماها مثل اجدادمون یا برای جنگیدن وجود داریم یا برای تامین و بقا
      آدم نیستیم که بهمون توجه بشه
      فقط زنها و بچه ها بدون قید و شرط مورد توجه قرار میگیرن.
      یه مرد تا وقتی منفجر نشه کسی حواسش بهش نیست
      حتی شریک زندگیش

  2. اختلاف شدید همسرم با خانواده ام دوسال قطع رابطه گاهی به طلاق هم فکر میکنم ولی دوتا بچه دارم. همسرم شدیداً زود رنج وپر از خشمه گاهی اینقدر ابراز علاقه می‌کنه به من که می خوام خفه بشم و گاهی روزها و هفته ها کم محلی میکنه. وقتی سکس داریم اوضاع فوق العاده خوب میشه ولی اصلا نباید بهش نه بگم و هر زمان که تقاضای سکس کنه باید اوکی بدم

  3. سن‌:۳۸ سال… آقا هستم متاهل شغلم کارگر کارخانه ارد هستم وتحصیلاتم دیپلم عمران دارم بنده ۱۰ سال هست که ازدواج کردم وتو این ۱۰ سال هیچ وقت نتونستم رابطه خوبی با همسرم ایجاد کنم وسواس زیاد داشتم نسبت به همه چی وبد اخلاق بودم الان هم زندگیم تو بد شرایطی هست باید چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید