خانه / پرسش و پاسخ روابط عاطفی / چرا خیلی زود عاشق میشم؟ روانشناسی کسانی که زود وابسته می شوند
زود عاشق میشم
چرا خیلی زود عاشق و وابسته میشم

چرا خیلی زود عاشق میشم؟ روانشناسی کسانی که زود وابسته می شوند

فکر می‌کنم خیلی زود عاشق می‌شوم: چگونه می‌توانم جلوی این احساس را بگیرم؟

اگر یک فرد بالغ مجرد و آماده ی شروع رابطه دوستی یا عاشقانه هستید، ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که چگونه می‌توان عاشق یک نفر شد. بااین‌وجود، وقتی به دنبال یک فرد مناسب برای خود می‌گردید، ممکن است خیلی سریع‌تر از آن چه تصورش را می‌کردید عاشق شوید.

شاید خیلی زود در احساسات خود زیاده‌روی می‌کنید، اما ممکن است طرف مقابل این احساس را نسبت به شما نداشته باشد. از طرف دیگر، ممکن است در ابتدای رابطه احساسات عمیقی داشته باشید و باور کنید که عاشق شده‌اید، اما این احساسات خیلی زود از بین می‌روند. این موضوع می‌تواند شما را در موقعیت عجیبی قرار دهد.

مطالب مرتبط: چگونه یک رابطه دوستی را شروع کنیم؟

به‌احتمال زیاد قصد آزار دادن به خود و دیگران را در جریان روابط عاشقانه ی خود ندارید. اما شاید نتوانید شدت احساسات خود را کنترل کنید. خبر خوب این است که شما تنها نیستید. کارهای زیادی وجود دارند که با دنبال‌کردن آن‌ها می‌توانید به عشق سالم و ایمن دست‌یابید.

در زندگی روزمره، شما حتما تجربه کرده اید که به شخصی بیش از حد وابسته شده‌اید و به قدری وابسته اید که ترک کردن آن برایتان امکان‌ پذیر نیست و حتی فکر کردن به اینکه وابستگی تان را کنار بگذارید برایتان ترس و اضطراب زیادی را ایجاد می‌کند.

در این مقاله قصد داریم دلایل سریع وابسته شدن به افراد و راهکار های مقابله با وابستگی را بررسی کنیم. اگر مشکل وابستگی شما را رنج میدهد توصیه میشود حتما تا انتها این مقاله را دنبال کنید.

وابسته شدن بیش از حد به یک شخص میتواند در واقع به معنای اسیر شدن در رابطه باشد، به این دلیل که فرد برای رفع کمبود توجه و داشتن احساس امنیت به یک شخص دیگر وابسته میشود و در صورت نبود آن شخص، احساس ناامیدی و کمبود محبت میکند و به خاطر اینکه بیش از حد بر روی روابط عاشقانه تمرکز داشته، هویت فردی خود را از دست میدهد و به همین دلیل است که  هر زمانی که بخواهد از یک رابطه که در آن وابستگی‌ شدید به طرف مقابل دارد، بیرون بیاید با سختی ها و مشکلات زیادی ازجمله کاهش کیفیت زندگی، اختلال وابستگی، اختلال در برقراری روابط سالم با دیگران مواجه میشود.

طبق نظریه وابستگی جان بالبی، احساس وابستگی یکی از درونی ترین و عمیق ترین نیازهای بشری است که هر شخصی برای برآورده کردن این نیاز، با دیگران ارتباط برقرار میکند.

 چرا زود وابسته میشویم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همانطور که در نظریه رشد شخصیت ماری ایزنبرگ مطرح شده، نیاز وابستگی به دیگران در دوران کودکی در فرد شکل می گیرد و اگر این نیاز برطرف نشود، میتواند در آینده مشکلات روانی از جمله وابسته شدن سریع و بیش از حد به دیگران را در فرد ایجاد کند. بنابراین احساس وابستگی در دوران کودکی در فرد شکل میگیرد، به عنوان مثال اگر فرد در زندگی خانوادگی خود احساس امنیت و توجه را از اعضای خانواده دریافت نکرده باشد ممکن است در آینده احساس نگرانی و ناامنی داشته باشد که در نتیجه این احساسات سبب بروز وابستگی نا ایمن در او میشوند.

احساس وابستگی ممکن است در همه انسان ها وجود داشته باشد ولی میزان این حس در افراد مختلف متفاوت است؛ مثلا برخی از افراد با دیدن شخصی سریع نسبت به او احساس وابستگی میکنند و عاشقش میشوند ولی برخی دیگر کمتر وابسته دیگران میشوند که میتوان گفت دلیل این تفاوت به تجربیات گذشته، شخصیت و نگرش فرد و شرایط زندگی شخص مربوط میشود.

برای آنکه احساس وابسته شدن را بتوانیم بهتر درک کنیم باید انواع وابستگی را بررسی کنیم. به طور کلی انواع وابستگی به دو دسته تقسیم میشود:

الف) وابستگی سالم یا ایمن: در این نوع وابستگی شخص به دیگران وابسته است ولی این وابستگی به شکل سالم میباشد یعنی اینکه وابستگی به دیگران باعث نمیشود که شخص حتی نتواند ساده ترین مشکلات روزمره زندگی خود را حل کند و درباره مسائل زندگی به صورت مستقل تصمیم گیری کند. بنابراین شخص با اعتماد به نفس و خودمختاری در رابطه خود با دیگران عمل میکند. وابستگی سالم یا ایمن باعث به وجود آمدن رابطه پایدار و صمیمی در بین افراد میشود.

ب) وابستگی ناسالم یا نا ایمن: وقتی از وابستگی نا ایمن صحبت میکنیم منظورمان این است که در بعضی مواقع شخص بیش از اندازه به دیگران وابسته میشود تا حدی که اعتماد خود را به توانایی های خودش از دست میدهد، در نتیجه اعتماد به نفس خود را از دست میدهد و از شخصی که به او وابسته شده است انتظار دارد تا کارهای او را برایش انجام بدهد و احساس میکند که بدون وجود آن شخص نمیتواند به زندگی خود ادامه دهد به این دلیل که خود توانایی انجام ساده ترین کارها را هم ندارد. وابستگی ناسالم باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی در زندگی فرد میشود از جمله این مشکلات، افزایش اضطراب و احساس افسردگی، ناتوانی در برقراری ارتباط سالم با دیگران، مشکلات رفتاری و غیره میباشد.

درمان بیماری زود عاشق شدن

از قرار ملاقات اجتناب کنید

اگر اغلب فکر می‌کنید که «دلم برای عاشق شدن تنگ شده است»، اما می‌دانید که در وضعیت عاطفی و احساسی مناسبی نیستید که بتوانید در مورد شریک احتمالی خود واقع‌بینانه فکر کنید، وقت آن است تا کمی صبر کنید. شما همیشه این آزادی را دارید که کمی صبر کنید تا در نهایت موقعیتی که احساس می‌کنید برایتان سالم‌تر و بهتر است را پیدا کنید.

اگر قصد دارید یک شریک برای کل عمر خود پیدا کنید، خودداری از قرار ملاقات گذاشتن ممکن است راه‌حل طولانی‌مدت نباشد. آن را به‌عنوان یک راه‌حل موقت در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کند تا مکانیزم‌هایی را بیابید که برای ایجاد یک رابطه ی سالم‌تر ضروری هستند.

درحالی‌که از ملاقات گذاشتن برای یک مدت کوتاه خودداری می‌کنید، می‌توانید از این زمان برای شناخت بهتر خود بهره ببرید. خودتان مستقل از دیگران به قرار بروید و به کارهایتان رسیدگی کنید. تنها در صورتی می‌توانید در عاشق کسی شدن به خود کمک کنید که خود را به‌خوبی بشناسید و با تمام وجود دوست داشته باشید. این مطالعه حتی به این نتیجه رسید که گذراندن وقت به تنها می‌تواند منجر به کاهش استرس شود و به شما این امکان را بدهد تا کنترل احساسات و زندگی خود را در دست بگیرید.

مطالب مرتبط: در قرار اول چگونه رفتار کنیم؟

ممکن است نفس کشیدن برای شما سخت‌تر شود، به‌خصوص اگر مداوم ندای درونی خود را می‌شنوید که به شما یادآوری می‌کند چقدر می‌خواهید عاشق باشید. اگر با خود با صبر و مهربانی رفتار کنید، به خود این اجازه را می‌دهید تا یک رابطه ی عاطفی عمیق‌تر را بدست آورید.

مطالب مرتبط: چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

آهسته پیش بروید

بنابراین، شما دورانی را به‌دوراز دوست‌یابی سپری کرده‌اید. شما زمانی را برای تنهایی خود اختصاص داده‌اید. یا مدتی است که به طور غیررسمی قرار می‌گذارید و فکر می‌کنید که برای شروع یک رابطه ی ثابت و مداوم آماده هستید. فرقی نمی‌کند چه چیزی شما را به این نقطه رسانده است، ممکن است احساس هیجان یا اضطراب برای یک شروع جدید داشته باشید.

وقتی که شخص موردنظر خود برای قرار گذاشتن را پیدا کردید، ممکن است بدون معطلی وارد رابطه شدن برای شما وسوسه‌انگیز باشد. اگر هر دو شما از همان ابتدا احساس عمیق و شدیدی نسبت به یکدیگر داشته باشید، به نظر می‌رسد که هیچ مانعی بر سر راه وجود ندارد.

وقتی با احساسات هیجان‌انگیز و شدید رودررو با هم ملاقات کردید، تمام کارهایی که برای رسیدن به این نقطه انجام داده‌اید را به یادآورید. تمام کارهایی که برای یافتن ثبات و پایداری برای خود انجام داده‌اید را به یاد بیاورید.

هرچند ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما سعی کنید از این لحظات اولیه ی شروع رابطه بدون اصرار برای رفتن به مرحله ی بعدی لذت ببرید. به طرف مقابل اجازه دهید تا شما را از نزدیک‌تر بشناسد، مانند به اشتراک گذاشتن کشمکش‌های گذشته یا امیدهایی که برای شروع یک رابطه ی جدید دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا اشتراکات خود را بیابید. اگر او فرد مناسب شما باشد، این کار به رابطه ی شما کمک می‌کند تا با صداقت آغاز شود. اگر در این مرحله آهسته پیش بروید، به‌خصوص وقتی تازه با یکدیگر آشنا شده‌اید، به شما کمک می‌کند تا آن فرد را بشناسید و این که آیا می‌خواهید با او ادامه دهید یا نه.

یک رانندگی طولانی خوش منظره بسیار زیباتر از یک مسابقه ی سرعت است. همین موضوع در روابط نیز صدق می‌کند. راه ممکن است بسیار پر زرق‌وبرق و هیجان‌انگیز باشد، اما خطر آن نیز زیاد است. به همین دلیل راننده باید بسیار حرفه‌ای باشد. مسابقه سرعت معمولاً با همان سرعتی که شروع می‌شود به پایان می‌رسد. اگر می‌خواهید عشقی را پیدا کنید که مناسب شماست، آهسته پیش رفتن باعث صرفه‌جویی در زمان در طولانی‌مدت خواهد شد.

 یک‌قدم به عقب برگردید

شاید در روابط گذشته ی شما همه چیز خیلی سریع پیش رفته باشد. شاید وقتی همه چیز به همان سرعت پیش می‌روند، احساس سردرگمی به سراغ شما می‌آید.

این احتمال وجود دارد که بیشتر از یکبار در چنین موقعیتی گیر افتاده باشید و از خود این سؤال را می‌پرسید که چه چیزی اشتباه بود. این می‌تواند چالش‌برانگیز باشد که صادقانه از خود بپرسید چه چیزی مانع عشقی شده است که از صمیم قلب می‌خواهید.

پاسخ به این سؤال می‌تواند ساده باشد: شما نمی‌توانید یک آهنگ را تکرار کنید و انتظار داشته باشید که آهنگ متفاوتی باشد.

یک‌قدم به عقب برگشتن و نگاه کلی به پیشینه ی رابطه می‌تواند برای شما مفید باشد. آیا الگوهایی وجود دارند که متوجه آن شده‌اید؟ آیا واکنش‌های مشابه ای را از چندین شریک خود دریافت کرده‌اید؟ آیا به روایت‌هایی که در ارتباط با روابط گذشته ی خودبه‌خود می‌گویید، توجه می‌کنید؟ آیا مکانیزم‌های دفاعی وجود دارند که همیشه ظاهر می‌شوند؟

آیا توان تغییر یا اصلاح هیچ یک از آن‌ها را ندارید؟ آیا راه‌هایی وجود دارند که بتوانید خود را در موقعیت بهتری قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید؟

کشمکش برای حفظ یک رابطه، انتخاب یک شریک مناسب یا احساس رضایت در روابط عاشقانه یک چالش بسیار قابل‌درک است. این صرفاً به شما کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسید. از خود سؤال کنید که به دنبال چه کسی و چه چیزی می‌گردید و صادقانه در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید به بهترین شکل خود را در مسیر درست قرار دهید.

اگر احساس می‌کنید که هر بار به همان بن‌بست قبلی می‌رسید، بهتر است خود را در شرایط یا موقعیت‌هایی قرار دهید که قبلاً امتحان نکرده‌اید. شاید در پارک محله، مرکز اجتماعات یا مرکز شهر با افراد جدیدی آشنا شوید که الگوی روابط قبلی شما را تغییر می‌دهند.

زمان بیشتری را با دوستان خود سپری کنید

وقتی در مورد پیداکردن یک شریک جدید هیجان‌زده می‌شویم، دوستان قدیمی خود را نادیده می‌گیریم. همه زندگی پرمشغله‌ای دارند، بنابراین شاید برای این ارتباط جدید خود زمان خاصی را اختصاص می‌دهید و همین موجب برهم‌خوردن دوستی‌های قبلی‌تان می‌شود.

صرف‌نظر از این که در یک رابطه هستید یا نه وقت گذراندن با دوستان می‌تواند روشی عالی برای تمرکز بر خود و بالابردن سطح انرژی باشد. غرق شدن در رابطه ی جدید پر زرق‌وبرق می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما داشتن یک سیستم حمایتی قوی در بین دوستان به شما در مسیر طولانی زندگی کمک خواهد کرد. دوستان شما می‌توانند نگرانی‌ها و هیجان شما برطرف سازند. همچنین وقتی تصمیم گرفتید که زمان چیزی جدید (فردی جدید) فرارسیده است، دوستان شما را حمایت خواهند کرد.

بسیار مهم است که با افراد مهم زندگی خود به‌گونه‌ای رفتار کنید که احساس کنند مهم هستند. نادیده‌گرفتن یا دوری کردن از دوستان وقتی در شروع یک رابطه ی جدید هستید می‌توانید حمایت و پشتیبانی که بعدها به آن نیاز خواهید داشت را از بین ببرد.

این ضرب‌المثل قدیمی ممکن است حقیقتی نهفته در خود داشته باشد: «شریک‌ها می‌آیند و می‌روند، اما دوستان همیشگی‌اند.» ازآنجایی‌که هر رابطه‌ای می‌تواند از نظر احساسی بسیار تغییر کند، خطر به پایان رسیدن آن رابطه بیشتر از به پایان رسیدن دوستی‌های قدیمی و پایدار است. با اختصاص دادن زمان خاصی برای دوستان خود، فضایی را برای خود و علایق خود حفظ خواهید کرد.

واقع‌بین باشید

زمان‌بندی در زندگی و رابطه ی عاشقانه بسیار کلیدی است. اگرچه بسیاری از زوج‌ها ادعا می‌کنند که از همان اول که همدیگر را دیدند می‌دانستند برای هم مناسب هستند، برای سایرین عشق می‌تواند یک بازی انتظار باشد.

اگر داستان‌های عاشقانه ی «عشق در نگاه اول» شما را ناامید یا سردرگم می‌کنند، به یاد داشته باشید که این ها در اغلب موارد استثناهای بسیار هیجان‌انگیز هستند اما لزوماً قاعده و قانون نمی‌باشند. انتظارات خود را واقع‌بینانه نگه دارید تا خود را برای پذیرش افراد و فرصت‌های جدید پیشرو آماده سازید.

انتظارات واقع‌بینانه به این معنی است که برای روابط عاشقانه ی خود صبر و بخشش داشته باشید. انتظارات واقع‌بینانه می‌تواند به معنی تعدیل کردن واکنش‌ها به جرقه‌های عاشقانه ی جدیدی باشد که شتاب‌زده به سمت آن رفته‌اید و همین امر مسیر طبیعی آن را مختل کرده است. ساختن یک زندگی که به نفع هر دو طرف باشد به شما کمک می‌کند تا همدیگر را بهتر بشناسید و نحوه کار و تعامل با یکدیگر را بیاموزید.

مطالب مرتبط: شناخت قبل از ازدواج

در ابتدای رابطه یافتن اشتراکات برای شریک جدید شما می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. او ممکن است جدول زمانی متفاوتی نسبت به شما در ذهن خود ترسیم کرده باشد. او ممکن است اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت متفاوتی داشته باشد. برای برخی، عاشق شدن به‌هیچ‌وجه نیاز به زمان زیادی ندارد. این در حالی است که برای سایرین قبل از تعهد قلبی باید تیک چک باکس‌هایی بررسی شود.

اگر متوجه شدید که خیلی سریع‌تر از آنچه دوست دارید عاشق می‌شوید، ماندن در زمان حال می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد. تصور و تمایل شما به عشق چیز یاست که شما را عالی می‌کند! مهم است که خود را بشناسید و بدانید که چه چیزی برای شما بهترین است، صرف‌نظر از این که آیا شریک زندگی دارید یا نه.

سایت‌های دوست‌یابی را خیلی جدی نگیرید

گاهی اوقات، وقتی به نظر می‌رسد که مدت‌ها از آخرین باری که قرار گذاشتید می‌گذرد، به این فکر می‌افتید که از وب‌سایت‌های دوست‌یابی برای یافتن یک فرد کاملاً جدید استفاده کنید. برخی از افراد از این طریق به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند.

برای قرارهای آنلاین باید فاکتورهای خاصی را در نظر داشته باشید و مراقب آن‌ها باشید. قصد و نیت شما از استفاده از این وب‌سایت‌های آنلاین ممکن است با دیگران متفاوت باشد. گفتگوی صادقانه با افراد در قرارهای آنلاین می‌تواند به شما در درک بهتر این که آیا اشتراک نظر دارید یا نه مفید باشد.

سایت‌های دوست‌یابی یک تجربه ی جهانی راحت نیستند. پیداکردن ارتباطات معنادار و دوستی در فضای مجازی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و تفسیر یک مکالمه ی آنلاین به تجربه ی دنیای واقعی نیز خود چالش دیگری است. سایت‌های دوست‌یابی می‌توانند به طور مستقیم عزت نفس ما را تضعیف کنند زیرا ما مغز خود را آموزش می‌دهیم تا دیگران (و بنابراین خودمان) را به‌عنوان اشیایی ببینیم که باید از نظر ارزش ظاهری ارزیابی شوند.

مطالب مرتبط: ازدواج مجازی موفق

البته مانند هر چیز دیگری امنیت و رفاه شما در درجه ی اول اهمیت است. اگر تصمیم گرفتید با فردی که به‌صورت آنلاین با او آشنا شدید به قرار ملاقات بروید، انتظارات واقع‌بینانه تعیین کنید و در محیطی که احساس راحتی می‌کنید قرار بگذارید. این کار تضمین می‌کند که در بهترین شرایط خود قرار دارید.

مطالب مرتبط: دوستی دختر و پسر در فضای مجازی

مشورت با یک فرد متخصص

اگر متوجه شدید که برای راحتی خود خیلی سریع عاشق می‌شوید، شاید یک مشاور آموزش‌دیده بتواند ابزارهای کارآمد و مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. اگر فقط کنجکاو هستید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا درحالی‌که منتظر فرد مناسب و زمان مناسب هستید، احساس راحتی بیشتری کنید، یک درمانگر می‌تواند آن را با شما بررسی کند.

مطالب مرتبط: نشانه های وابستگی مرد به زن

شاید یک مسئله ی اساسی وجود داشته باشد که بخواهید آن را با یک فرد بی‌طرف و دلسوز در میان بگذارید. یا شاید احساس شک و تردید در شما به وجود آمده است که چرا زندگی آن‌طور که آرزو داشتید پیش نمی‌رود. شما هرگز نباید سختی‌های زندگی را به‌تنهایی به دوش بکشید. شما می‌توانید همین امروز به‌صورت آنلاین با یک مشاور صحبت کنید.

ملاقات با یک مشاور آنلاین به‌منظور بحث در مورد ادامه ی زندگی به‌سوی رفتارهایی سالم و باثبات که از آن‌ها راضی هستید، می‌تواند از همین امروز شروع شود. مطالعات به طور مستمر نشان داده‌اند که درمان آنلاین حداقل به‌اندازه ی مشاوره ی حضوری و رودررو مؤثر است. درخواست کمک از یک مشاور آموزش‌دیده برای راهنمایی در مورد نحوه ی قرار گذاشتن می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای بسیاری از افراد، درمان آنلاین می‌تواند راهی عالی برای دریافت کمکی باشد که به آن نیاز دارید. درمان آنلاین با ارائه ی گزینه‌های انعطاف‌پذیر مانند تماس ویدئویی، تماس تلفنی یا حتی پیام، شما می‌توانید در صورت نیاز با یک مشاور آموزش‌دیده صحبت کنید. مراجعه به یک سرویس آنلاین می‌تواند فشار کمتری نسبت به یک برنامه ی مشاوره ی حضوری بر فرد اعمال کند. درمان آنلاین بلندمدت همان فواید و مزایای جلسات حضوری و رودررو را دارد، علاوه بر این که راحتی و سهولت آن نیز به نفع شماست.

«رابین یک مشاور فوق‌العاده با ملاحظه، دلسوز، صبور و با بصیرت است. ما دقیقاً به هسته ی اصلی آنچه برای من رخ می‌داد، رسیدیم و الگوهایی در خود و دیگران پیدا کردیم که ممکن است برای تجربه ی شخصی من مفید باشند. من با درک عمیق‌تر و چشم‌انداز روشن‌تری از زندگی دست یافتم. رابین به‌دقت گوش می‌دهد و با تخصص روانشناختی که دارد، خیلی زود به فرد قابل‌اطمینانی تبدیل شد که به آن نیاز داشتم. من خیلی راحت هر چیزی را با او در میان می‌گذاشتم و او تبدیل به دوست من شد. من رابین را به‌عنوان مشاور به‌شدت توصیه می‌کنم. او اولین برداشت من را از سایت مشاوره باما عالی کرد.»

در ادامه راهکارهایی را ذکر میکنیم که میتواند به شما در کاهش میزان وابستگی تان به اشخاص کمک کند:

  • شناخت خود: روبرت ف.پی در نظریه خود آگاهی بر این باور بود که خود آگاهی اولین قدم در روند خودشناسی است. او معتقد بود که فرد باید بتواند افکار، احساسات و رفتار خود را به خوبی بشناسد تا بتواند بهترین تصمیمات را در زندگی خود بگیرد. در نتیجه برای اینکه سریع به کسی وابسته نشوید، اولین قدم این است که در مورد عقاید و نیازهای خودمان و اینکه چه چیزی در زندگیمان باعث میشود زود به دیگران وابسته بشویم شناخت داشته باشیم. با خودشناسی و آگاهی از خودمان میتوانیم در صورت ارتباط با شخصی بهترین رفتارها را از خود نشان دهیم. همچنین برخی از تست های روانشناختی معتبر مانند تست پنج عاملی شخصیت، میتوانند به شما در شناخت خود کمک کنند. توجه داشته باشید که برای تفسیر و تحلیل این تستها حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

مطالب مرتبط: مهارت خود آگاهی

  • کنترل احساسات: به جای آنکه با دیدن کسی سریع نسبت به او احساس عاشقی کنید و وابسته اش شوید بهتر است با گذشت زمان و به آرامی و با صبر و حوصله به کسی علاقه مند شوید. این روش به شما این فرصت را میدهد که از طرف مقابل شناخت و آگاهی کامل تری داشته باشید و در هنگام برقراری روابط عاطفی با او بهترین تصمیم را بگیرید. همچنین شما میتوانید به این طریق احساسات خود را کنترل کرده و در حالت اعتدال نگه دارید.
  • تغییر نگرش: برای آنکه بتوانید طرز تفکر تان را تغییر دهید در ابتدا باید نسبت به خود و طرز تفکر تان آگاهی داشته باشید، به یاد داشته باشید که تغییر نگرش یک شبه انجام نمیشود و به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. ممکن است برخی افکار منفی در ذهن شما وجود داشته باشند که شما را به سمت وابسته شدن بیش از حد به افراد سوق میدهند. بنابراین شما باید با تغییر دادن نحوه تفکر و نگرش تان این افکار منفی را از ذهن خود خارج کنید و به شیوه دیگری به مسائل بنگرید و افکار مثبت را جایگزین کنید. سعی کنید وقتی شخصی را ملاقات کردید به این فکر کنید که به جای رابطه عاشقانه و صمیمانه، رابطه دوستانه با او داشته باشید و به عنوان یک دوست با او رفتار کنید.

مطالب مرتبط: مبارزه با افکار منفی

  • انجام مدیتیشن: مدیتیشن شامل انجام دادن تمرین ذهن آگاهی است که به شما کمک میکند تا آرامش داشته باشید و قدرت تمرکز تان را افزایش دهید و با درون خود ارتباط داشته باشید. این تمرینات همچنین باعث میشوند که بیشتر به خودتان اعتماد داشته باشید و از میزان وابستگی خود به دیگران بکاهید. برای آنکه از انجام مدیتیشن نتایج بهتری به دست بیاورید باید تمرینات را به صورت منظم و مداوم و در یک مکان بدون سرو صدا انجام دهید. با انجام مدیتیشن و یوگا میتوانید به جای فکر کردن بر روی مسائلی که باعث وابستگی شما به اشخاص میشود، روی چیز هایی تمرکز کنید که احساس شادی در زندگی و رضایت از خود را در شما به وجود میاورد.
  • کسب اطلاعات و یادگیری: مطالعه کردن در مورد موضوع وابستگی به شما کمک میکند که بفهمید چرا سریع به افراد وابسته میشوید یا چگونه از میزان این وابستگی کم کنید. کسب اطلاعات درمورد موضوعاتی مثل برقرار کردن روابط سالم با دیگران و رفتارهایی که باعث وابستگی میشود میتواند به شما در این زمینه کمک کنند. درباره وابستگی و روشهای کاهش آن کتاب های مفید زیادی وجود دارد که میتوانید با مطالعه، یادگیری و به کارگیری شیوه های آنها، کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. در ادامه به معرفی برخی از این کتابها میپردازیم:
  1. 1. وابستگی به روابط عاشقانه: ( نوشته‌ ی سپیده علیزاده ) این کتاب به بررسی علل وابستگی به افراد و روشهای کاهش آن در روابط عاشقانه می‌پردازد.
  2. روابط عاطفی سالم: ( نوشته‌ی نرگس نجفی ) این کتاب به بررسی روابط سالم و علل وابستگی به اشخاص در روابط عاشقانه و غیر عاشقانه می‌پردازد.
  3. 3. روابط عاشقانه سالم و وابستگی: ( نوشته‌ی فریده شهابی) این کتاب به بررسی علل وابستگی به شخص و روشهای کاهش آن در روابط عاشقانه می‌پردازد.
  • مراجعه به روانشناس: اکثر روانشناسان متخصص معمولاً با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلفی مانند درمان های شناختی، مشاوره فردی، شنیدن مشکلات و نیاز های شما و تحلیل کردن رابطه ی شما با فردی که به آن وابسته شده اید به شما کمک میکنند که بفهمید چه دلایلی در وجود شما باعث میشود که با دیدن شخصی سریع به او وابسته شوید و همچنین شما را راهنمایی میکنند تا با استفاده از راهکارهای غلبه بر وابستگی سریع به دیگران، روابط سالمی با افراد برقرار کنید و خود را در وابسته شدن بیش از حد به دیگران کنترل کنید.

سخن پایانی

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که عاشق شدن و وابسته شدن به شخصی باید با رعایت تعادل همراه باشد تا از به وجود آمدن مشکلات و اختلافات در روابط بین افراد جلوگیری شود. بنابراین پیشنهاد میشود، اگر خواستید با شخصی خاص رابطه عاطفی و عاشقانه برقرار کنید ابتدا به خودتان و نیازهایتان توجه و آگاهی کافی داشته باشید و بفهمید که چه نیازهایی از یک رابطه دارید تا بتوانید رابطه سالم و ایمنی برقرار کنید، رابطه ای که به شما احساس آرامش و رضایت بدهد.

«سینتیا یک رویکرد مبتنی بر محبت، صبر و به‌دوراز قضاوت را برای کمک به شما ارائه می‌دهد. او شنونده‌ای باورنکردنی است که می‌تواند جزئیات و ریزه‌کاری‌های یک مسئله را درک کند تا به موضوع نهایی برسد و درعین‌حال احساسات و افکار من را متوجه شود. سینتیا مهارت‌های عملی و کاربردی را به من آموزش داد تا از آن‌ها در روابط خود استفاده کنم و به طور منظم مرا چک می‌کرد. سینتیا مشاوری است که به بیمار خود خیلی اهمیت می‌دهد و واضح است که این موضوع از شخصیت او سرچشمه می‌گیرد. از این که با او آشنا شدم سپاسگزارم.»

منبع: www.betterhelp.com

3 دیدگاه

  1. از کجا بفهمیم یکی به ما علاقه دارد

  2. من یک دختر درونگرا و به شدت احساسی هستم و زود وابسته میشم خیلی زود و به ادما اطمینان میکنم یه رفیق دارم که خیلی دوسش دارم و باهم خوبیم ولی چون من خیلی احساسی هستم و براش ارزش قائل میشم اون مثل من نمیشه یعنی دوسم داره ولی مثل من واسم ارزش قائل نمیشه چون من کمبود محبت در خانواده داشتم دوست دارم با رفیقم جبران کنم ولی احساس میکنم که بهم ترحم میکنن همه بهم ترحم میکنن هیچ کس منو دوست نداره و به خاطر خودم منو نمیخواد اونا میگن اینجوری نیست ولی من میگم هست.ازتون یه سوال دارم چیکار کنم که رفیقم بهم وابسته شه و واسم ارزش قائل بشه

  3. سلام من چند وقته دقیق نمیدونم ولی احساس میکنم اخلاقم کلا عوض شده دست خودم نیست کارایی میکنم ،حرفایی میزنم که همه هرچند بهم نگن ولی بدشون میاد،دوستایی مثلا باهاشون نسبتا صمیمی بودم و میخواستم بیشتر صمیمی بشیم بخاطر اینکه اون ملاک اصلی تو رابطه دوستانشو ندارم باهام دیگه کاری ندارن ،دوستامو ول میکنم،تنهامون میزارم،عصبی میشم از دست خودم ،با همه بد حرف میزنم ولی بعدش معذرت میخوام اینا به کنار ببنید من واقعا نمیتونم چهره ی واقعیمو به کسی نشون بدم ،میترسم ،میترسم اگه با خوده واقعیم روبه رو شه حالش بهم بخوره ،ترکم کنه،مسخرم کنه و ازم بشدت متنفر شه،تاحالا تو عمرم خوده واقعیم برا ی هیچکی نبودم ،همش تظاهر، همش کارای احمقانه برای اینکه جلب توجه کنم برای اینکه تنهام نزارن ،ولی حس میکنم وجودم دیگه نمیخواد زیر این پوسته ی تقلبی مخفی شه برای همین دارم کم کم خوده واقعیم رو ثابت میکنم…. ولی من نمیخوام کسی ببیندم.منظورم خوده واقعیمه ،نمیدونم چه نظری درموردم میدن چجوری قضاوتم میکنن ولی من نمیخوام .. میدونم بنظرتون شاید مسخره باشه ولی بخاطر احساسات نوجوانانه ای که دارم زود به دوستام وابسته میشم ،احساس مالکیت میکنم روشون و کلا زود احساس میکنم خیلی دوسشون دارم در حدی که میخوام تا ابد کنارم باشه ،ولی نمیتونم اینو بگم ، واقعا نیاز دارم خودمو پیدا کنم ،احساس میکنم این چند وقته خودمم گم کردم ،فقط یه عروسکه متحرک شدم ،همه ردم میکنن و میگن که ایده الشون برای رابطه نیستم ،ولی من با خونسردیه کامل میگم که اشکال نداره درکت میکنم….. ولی من دوسش داشتم و اون منو رد کرد بدون اینکه چیزی بدونه ،میدونی خیلی درده قبل از اینکه چیزی بگم رد شم بخاطر گند کاریایی که جلوش درآوردم، و

دیدگاهتان را بنویسید