خانه / مشاوره فردی / چگونه رفتار کنیم که دوست داشتنی باشیم؟ شخصیت جذاب و دوست داشتنی
دوست داشتنی باشیم
شخصیت دوست داشتنی

چگونه رفتار کنیم که دوست داشتنی باشیم؟ شخصیت جذاب و دوست داشتنی

آیا خود را محبوب تر از دیگران می دانید؟ آیا برای کمک به دیگران پیش قدم می شوید و برای کاستن اندوه دیگران از هیچ محبتی دریغ نمی کنید؟ در این دنیا افراد به دو دسته تقسیم می شوند: کسانی که فقط به فکر خودشان هستند و کسانی که در فکر هم نوعان خود می باشند.

به چه دلیل در شرکت ها و ادارات افراد گستاخ، بی پروا، و خیلی بی ادب به راحتی ترفیع می گیرند؟ وقتی نگاهی به زندگی صاحبان مشاغل موفق می اندازید می بینید بعضی از آنها برای رسیدن به موقعیت فعلی سماجت به خرج داده اند و دست به هر کاری زده اند. البته، همه این طور نیستند و در دنیا انسان های خوب به وفور یافت می شوند.

اما برای رسیدن به بالاترین جایگاه عزم و اراده لازم است و این گونه افراد معمولاً در نظر دیگران محبوب نیستند. شما در روابط شخصی و کاری دنبال اشخاصی می گردید که از بودن با آنها لذت ببرید. اشخاص خوش مشرب، مؤدب، فروتن و ملایم همیشه دوست داشتنی هستند.

رفتارهای کسانی که محبوبیت بیشتری دارند

چرا کسانی که از این ویژگی های خوب برخوردار هستند نسبت به افراد گستاخ و بی ادب جذاب تر می باشند؟ فکر می کنید دیگران چه نظری درباره شما دارند؟ آیا از نظر آنها وفادار و بی ریا هستید، یا کسی که مردم از شما کناره می گیرند؟ در ادامه می پردازیم به 10 رفتاری که محبوبیت شما را نزد دیگران افزایش می دهد.

چگونه شخصیت محبوبی داشته باشیم؟

  1. خندیدن را فراموش نکنید

آیا تا به حال با افراد پر شور و نشاط سر و کار داشته اید؟ خنده های آنها مسری است و شوخ طبعی آنها به شما سرایت می کند. از ویژگی های این اشخاص آن است که معمولاً اشتباهات خود را می پذیرند.

تفاوت این افراد با دیگران آن است که به اشتباهات خود می خندند و سعی می کنند دیگر مرتکب چنین خطاهایی نشوند. برای آنها مهم نیست که احمق به نظر برسند و در موقعیتی قرار بگیرند که نتوانند ویژگی های خوب خود را نشان دهند. حتی ماجراهای اشتباهاتشان را برای دیگران تعریف می کنند و می خندند.

این اشخاص از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند چون خود را تافته جدا بافته نمی بینند و مردم سرزندگی و صداقت آنها را دوست دارند. برای به دست آوردن علاقه دیگران باید چنین شخصی باشید. اشتباه خود را بپذیرید و بی جهت خطای خود را توجیه نکنید.

به خاطر داشته باشید که از قدیم گفته اند وقتی می خندی دنیا با تو می خندد، اما وقتی گریه می کنی تنها هستی. به راحتی می توانید ببینید که این حرف کاملاً صحت دارد. به علاوه، خنده همیشه تأثیر مثبتی روی ذهن، بدن، و روان شما می گذارد.

  1. همیشه با دیگران مثل یک دوست رفتار کنید

بعضی ها بسیار اجتماعی و خونگرم هستند. اظهار نظر می کنند و عقاید خود را با شما در میان می گذارند، اما می خواهند نظر و عقیده شما را هم بدانند. ذاتاً این استعداد را دارند که دیگران را به حرف می آورند.

آنها با چنین رفتار قدرتمندی در دیگران این احساس را ایجاد می کنند که ارزشمند هستند و نظرشان اهمیت دارد. برای آن که اجتماعی باشید، از دوستان یا همکاران خود صادقانه سؤال هایی بپرسید و با آنها صمیمانه گفتگو کنید. این گونه افراد در یک ملاقات تصادفی می توانند ساعت ها حرف بزنند.

برای رسیدن به این مرحله باید یاد بگیرید که با لحنی دوستانه و با انتخاب یک موضوع جالب توجه سر صحبت را با دیگران باز کنید. دایره رابطه اجتماعی این گونه افراد آن قدر وسیع است که هیچ وقت دور و بر آنها خالی از دوست نیست.

  1. به دیگران احترام بگذارید

برای کسب محبوب بیشتر باید به ارزش احترام گذاشتن پی ببرید. رفتارهای ساده مانند تماس چشمی، لبخند به لب بودن، و نپریدن وسط صحبت دیگران در رسیدن به این هدف کمک زیادی به شما می کنند. با استفاده از این رفتارهایِ کلیدی غیرکلامی درک بهتری از گفتگو خواهید داشت و ارتباط خود را حفظ خواهید کرد.

  1. کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش دهید

یکی از آزاردهنده ترین رفتارها این است که در یک گفتگو بی وقفه درباره خود حرف بزنید. طرف مقابل هم می خواهد از مسایل زندگی اش بگوید، اما انگار در این گفتگو برای صحبت او مجالی نیست. یکی از نشانه های احترام به دیگران آن است که به آنها هم فرصت حرف زدن بدهید.

کسانی که مدام درباره خودشان حرف می زنند خود محور و خود شیفته هستند، و هیچ کس به دوستی با آنها علاقه ندارد. برای محبوب شدن به دیگران مجال صحبت دهید. حرف های آنها هم به اندازه حرف های شما مهم است.

  1. انعطاف پذیر باشید

چیزی بدتر از این نیست که کسی بخواهد با تعریف از موفقیت هایش فخر فروشی کند. این افراد می خواهند با بیان کردن روابط خود و چیزهایی که به دست آورده اند خود را موفق تر از طرف مقابل نشان دهند.

این رقابت های پنهان ناخوشایند هستند، و اگر می خواهید مورد علاقه باشید باید از آنها اجتناب کنید. این گونه اشخاص حتی نمی خواهند اقرار کنند که ضعف هایی دارند و گاهی شکست خورده اند. هر قدر هم که موفقیت شما در کاری چشمگیر باشد، باز هم می خواهند وانمود کنند که موفقیت های آنها بزرگ تر است.

برای آن که از سوی دیگران نفی نشوید، باید ضمن صحبت درباره موفقیت های خود، موفقیت های دیگران را نیز تحسین کنید. اگر به خودتان اطمینان دارید، از این که دیگران می خواهند موفقیت های شما را نادیده بگیرند چندان ناراحت نشوید و انعطاف پذیر باشید. شما نیازی ندارید که با داستان های ساختگی و پرآب و تاب دوستان خود را تحت تأثیر قرار دهید، چون آنها شما را به خاطر شخصیت شما دوست دارند.

مطالب مرتبط: راههای رسیدن به موفقیت در زندگی

  1. با اسم اشخاص معروف فخر فروشی نکنید

اگر می خواهید نزد دیگران محبوب تر شوید، با نام بردن از اشخاص معروفی که ملاقات کرده اید یا با آنها آشنا هستید، خودنمایی نکنید. مثلاً درست است که به کنسرت موسیقی خواننده معروفی مانند بان جاوی رفته اید، اما دوستانتان تمایلی ندارند که شما مدام درباره آن حرف بزنید. اگر کسی همیشه درباره اشخاص معروفی که از نزدیک دیده  یا با آنها حرف زده صحبت می کند، در واقع قصد فخر فروشی دارد.

فخر فروشی یک رفتار آزار دهنده و غیرقابل تحمل است. البته، ملاقات با اشخاص معروف و صحبت با آنها بسیار هیجان انگیز است، اما درباره آن با دوستانتان بیشتر از یک بار حرف نزنید، همان یک بار کافی است. از ویژگی های افراد محبوب این است که شاید با ثروتمندان و اشخاص معروف نشست و برخاست داشته باشند، ولی لزومی نمی بینند این موضوع را به رخ دیگران بکشند.

  1. همیشه اسامی را به خاطر داشته باشید

فراموش کردن اسم هایی که باید به خاطر داشته باشید شما را در وضعیت بدی قرار می دهد. به خاطر سپردن جزئیات کوچک در بسیاری از موقعیت ها باعث افتخار شما خواهد شد. به علاوه، آشنایان خوشحال می شوند از این که ببینند شما نام فرزندان، سگ ها، همسر، و همه آن جزئیات کم اهمیتی که قبلاً درباره اش گفتگو کرده اید را به خاطر دارید.

مهم تر از همه این که اگر اسامی آشنایان خود را فراموش کنید آنها در صداقت دوستی شما دچار تردید می شوند. انسان ها دیگران را در ردیف آشنایان خود قرار می دهند تا در زندگی خود با آنها رابطه نزدیکی داشته باشند، پس وقتی که حتی نام آنها را به یاد ندارید چگونه می توانید رابطه صمیمانه ای برقرار کنید؟

  1. اهل سازش و مدارا باشید

کسی به افراد ناسازگار علاقه ای ندارد، حتی این گونه افراد را به چشم مخالف نگاه می کنند. مثل این که وقتی همه در اداره هوس کرده اند برای خوردن ناهار به رستوران مک دونالد بروند، یک نفر برخلاف نظر دیگران می خواهد به مترو بروند! این گونه اشخاص همیشه برخلاف جریان حرکت می کنند و سعی دارند همیشه با دیگران مخالفت کنند.

پس، با این که درست نیست همیشه با دیگران موافق باشید و از خود نظری نداشته باشید، اما این بدان معنا نیست که همیشه ساز مخالف بزنید. اگر می خواهد بیشتر مورد اطمینان باشید، یاد بگیرید که چه مواقعی در زندگی موافق با دیگران باشید و چه مواقعی مخالف. اشکالی ندارد که نظر خود را با دیگران در میان بگذارید، اما نباید یک نظر مخالف باعث دلخوری و بحث و جدل شود.

  1. مهربان باشید

یک راه خوب برای آن که بفهمید دوستانتان چگونه با دیگران برخورد می کنند آن است که با آنها به رستوران بروید. طرز صحبت کردن آنها را با خدمه زیر نظر بگیرید. آیا ساز مخالف می زنند، آمرانه رفتار می کنند و طوری با خدمه  رستوران حرف می زنند که انگار با زیردستان خود حرف می زنند؟

معیار رفتار با خدمه یک ملاک بسیار خوب برای پی بردن به شخصیت واقعی افراد است. اگر دوستان شما با کارکنان به روشی که ذکر شد رفتار می کنند، پس بعید نیست روزی فرا برسد که با شما هم چنین رفتاری در پیش بگیرند. اگر می خواهید محبوب باشید، همیشه حتی در کوچک ترین موارد خدمه را لایق احترام و محبت بدانید و با خوش رویی با آنها برخورد کنید.

  1. از قدرت تماس بهره بگیرید

آیا می دانید تماس فیزیکی رفتار نیرومندی است که تأثیر بسزایی دارد؟ به طور مثال، شخصی را در نظر بگیرید که با شنیدن یک خبر ناگوار به گریه می افتد. اگر او را در آغوش بکشید، غمش را تسکین می دهید و از لحاظ روانی او را آرام می کنید.

البته منظور از تماس فیزیکی این نیست که حتماً طرف مقابل را در آغوش بکشید. مثلاً اگر کسی کارش را به نحو احسن انجام داد، با او دست بدهید یا با ملایمت به پشتش بزنید. بدون شک تماس فیزیکی رفتار قدرتمندی است که به سرعت شما را محبوب قلب ها می کند.

وقتی در روابط خود از تماس فیزیکی استفاده می کنید، به حرف هایی که می زنید رنگ و بوی صداقت می دهید.

سخن آخر درباره این که چگونه نزد دیگران محبوب باشید

شما در زندگی با انواع و اقسام آدم ها سر و کار دارید. با هر کسی که آشنا می شوید، چیز جدیدی درباره آدم ها یاد می گیرید. گاهی از بوی عطر و گلاب آنها انرژی می گیرید و گاهی با لبخند روح بخش آنها.

سؤال واقعی این جاست که چه چیزی از شما در ذهن دیگران نقش می بندد؟ اگر می خواهید در بین مردم محبوبیت کسب کنید، باید خصلتی داشته باشید که شما را برجسته نشان دهد. خصایصی از قبیل مهربانی با دیگران، احترام گذاشتن، صداقت، خوش برخورد بودن، و سرزنده بودن همه نقش مهمی در دیده شدن شما دارند.

وقتی برای محبوب تر بودن تلاش می کنید، می بینید که با چه سرعتی دایره روابط اجتماعی خود را وسیع تر می کنید.

همه ما انسان‌ها به‌عنوان موجودی دوست داشتنی به دنیا می‌آییم. به نوزادان تازه‌متولدشده کوچک نگاه کنید. مهم نیست هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌های ظاهری دارد، آن‌ها در هر پوششی دوست داشتنی به نظر می‌رسند. با گذر زمان و شکل‌گیری شخصیت ما، افراد به اشتباه و بی‌رحمانه ما را متقاعد می‌کنند که دوست داشتنی نیستیم. اولین قدم برای تغییر نگاه افراد، پذیرفتن خود در هر شرایطی از زندگی است. ما نمی‌توانیم کاری کنیم که همه آدم‌ها با ویژگی‌های متفاوت ما را دوست داشته باشند. درصورتی‌که تمام تمرکز زندگی خود را برای جلب‌توجه و تأیید دیگران بگذاریم به‌شدت آسیب‌پذیر و ناامید می‌شویم. به‌جای این کار به شما پیشنهاد می‌دهیم روی ارزش‌هایی که در زندگی برای شما اهمیت دارد تمرکز کنید.

خصوصیات افراد دوست داشتنی

دیدگاه صحیح در این زمینه، «دوست داشتن خود» است. شما تعیین می‌کنید که دیگران شما را چگونه ببینند. اینکه بدون توجه به خود انتظار داشته باشیم دیگران ما را دوست داشته باشند؛ تنها یک فشار بیش از حد بر دیگران وارد می‌کنیم. اگر از خودتان می‌پرسید چطور بعضی از افراد جذاب و دوست داشتنی هستند، باید به شما بگوییم این افراد بیشتر از هر چیز بر خود تمرکز کرده‌اند و تلاش کرده‌اند بدون قضاوت و نظر دیگران، زندگی و اهدافشان را بهبود بخشند. توانایی مدیریت روابط با دیگران، یادگیری صحیح آسیب‌پذیری، اعتبار بخشیدن به خود به‌جای جست‌و‌جوی اعتبار، اجزا کلیدی برای جلب محبت و علاقه دیگران است.

چرا بعضی ها دوست داشتنی هستند؟

معمولاً افراد باتوجه‌به شناختی که از خود دارند می‌توانند بهترین راهکارها را برای خود پیشنهاد دهند؛ اما اگر با وجود شناخت خود، باز هم نسبت به عملکردهایی که شما را دوست داشتنی می‌کند، احساس سردرگمی دارید به شما راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

  • سبک زندگی خود را داشته باشید: در زندگی به دنبال تقلید از دیگران نباشید و سادگی زندگی خود و شخصیت‌تان را دوست داشته باشید و آن را حفظ کنید. زندگی افراد بدون تقلید، بخشی از هویت شخصی آن‌ها را نمایش می‌دهد.
  • زبان بدن مناسب داشته باشید: معمولاً اولین کالبدی که ما افراد را در آن می‌شناسیم، ظاهر آن‌ها است. منظور از ظاهر نحوه استفاده از ابزارهای ظاهری است. برای مثال شما در برخورد با افراد، باید ارتباط چشمی خوب برقرار کنید، لبخند بزنید، درست صحبت کنید و بشنوید.
  • مهارت ارتباطی داشته باشید: مهم نیست شما به ارتباط با افراد علاقه‌مندید یا خیر. شما باید بتوانید در موقعیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید و روی خود کنترل داشته باشید. علم روانشناسی در شناخت و ارتقا این ویژگی تأثیر مثبتی دارد.
  • به وعده‌های خود عمل کنید: شما باید به اهداف و کارهایی که همیشه در ذهن دارید، عمل کنید. این تعهد نسبت به خود، از شما فردی فعال و جذاب می‌سازد.
  • منتقد درونی خود را اصلاح کنید: معمولاً در همه افراد منتقدی وجود دارد که دائم نقاط منفی را برای آن‌ها گوشزد می‌کند. او همیشه وجود دارد و باعث می‌شود خود را سرکوب کنید. شما باید نقاط منفی را با کمک او بشناسید و آن‌ها را کنترل و اصلاح کنید.

مطالب مرتبط: رهایی از فکر منفی

  • ویژگی‌های مثبت را یادداشت کنید: هر هفته سه چیز دوست داشتنی در خود را روی کاغذ بنویسید و در طول هفته روی بهبود آن‌ها تمرکز کنید.
  • خودتان را بیش از حد جدی نگیرید: کنار آمدن با زندگی سخت است. معمولاً در شرایط سخت، فشار زندگی باعث می‌شود افراد در انجام فعالیت‌هایی که آن‌ها را آرام می‌کند، افراط کنند. در این موقعیت‌ها راه‌های جدید و مختلف را امتحان کنید و به خود اضطرار و اجباری وارد نکنید.
  • نقص‌های خود را بپذیرید: هیچ‌کس در زندگی کامل نیست و احتمالاً ما نقص‌های افراد را به دلیل کنترل مناسب آن‌ها نمی‌بینیم. شما نیز شکل نقص‌های خود را ‌با دقت ببینید و آن‌ها در جای مناسب هم‌پوشانی کنید.
  • از کمال‌گرایی اجتناب کنید: وقتی همه چیز را در حالت ایده‌آل برای خود می‌خواهید، کم‌کم از افراد و روابط خود نیز، انتظار بهترین حالت را دارید. شما نمی‌توانید افراد و جامعه را تحت کنترل خود قرار دهید پس با انعطاف بیشتری نسبت به خواسته‌های خود نگاه کنید.

مطالب مرتبط: معایب کمال گرایی

  • از زندگی خود لذت ببرید: اگر شما چیزی برای لذت بردن در زندگی پیدا نمی‌کنید یا شغلی دارید که برای شما ناخوشایند است پس لذت را در آن‌ها بسازید. با کسب مهارت و تجربه در زندگی لذت‌ها قابل ساختن هستند.

مطالب مرتبط: راه های لذت بردن از کار

  • صادق باشید: صداقت بیش از حد می‌تواند افراد را در دردسر بیندازد؛ اما عنصر اصلی برای ایجاد اعتماد در افراد همین روراستی شماست. افراد با صداقت، چیزی از خود را ارائه می‎‌دهند که واقعاً هستند نه آن چیزی که بقیه دوست دارند ببینند و بشنوند.

چطور برای دیگران دوست داشتنی باشیم؟

هر انسانی ذاتاً شایسته عشق و محبت است. هر زمان که احساس کردید فردی دوست داشتنی نیستید، به کودکان نگاه کنید و به یاد داشته باشید که زمانی مثل آن‌ها بودید و تحت هر شرایط افراد به شما علاقه نشان می‌دادند. به شما پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به تمام چیزهایی که در زندگی شما وجود دارند، عشق بورزید. قبل از اینکه شما به دنبال راههای دوست داشتنی بودن باشید، بپذیرید که شما یک فرد دوست داشتنی هستید. طرز فکر، شکست، گذشته، حتی نوع راه‌رفتن یا احساس شما به جذاب بودن ربطی ندارد. این‌ها بخشی از سادگی‌های خود شماست و تنها باید باورشان کنید تا یک فرد خواستنی به نظر برسید.

منبع: www.powerofpositivity.com

3 دیدگاه

  1. تو این موضوع به یکی از دوستام به شدت حسادت میکنم اونو همه دوست دارن رازاشونو باهاش درمیون میزارن اما هیچکس نسبت به من همچین رفتاری نداره بهم توجه نمیکنه سراغمو نمیگیره اما اون دوستم با اینکه اکثر اوقات خیلی تند با بقیه حرف میزنه و عصبی هستش چون حس شوخ طبعی داره همه دوستش دارن درست برعکس من که بهم میگن مضخرف یا اصلا براشون مهم نیستم فرقیم نمیکنه هرچقدم بهشون توجه کنم نمیتونم مثل اون دوست داشتنی باشم و نمیدونم باید چیکار کنم که مثل اون همه دوستم داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید