خانه / مشاوره فردی / چگونه یک برنامه رشد فردی داشته باشیم؟ برنامه ریزی توسعه فردی
برنامه توسعه فردی

چگونه یک برنامه رشد فردی داشته باشیم؟ برنامه ریزی توسعه فردی

هیچ فردی تاکنون برنامه‌ای برای ورشکسته شدن، چاق شدن، تنبل بودن یا احمق بودن طراحی نکرده است. این‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که شما برنامه‌ای برای خود نداشته باشید؛ “لری وینگت”.

قبل از اینکه من با شما نمونه‌ای از یک برنامه توسعه فردی قدرتمند به اشتراک بگذارم، می‌خواهم اهمیت داشتن چنین برنامه‌ای را کاملاً درک کنید.

چرا شما به یک برنامه توسعه شخصی نیاز دارید؟

آیا شما تابه‌حال بدون برنامه یا با یک برنامه‌ریزی جزئی به تعطیلات رفته‌اید؟

من این کار را انجام دادم، اما به‌جای داشتن سفری ماجراجویانه و هیجان‌انگیز، احساس بطالت می‌کردم، زیرا مجبور بودم همه چیز را در طول سفر برنامه‌ ریزی کنم.

اگر شما دائماً مجبور باشید به این فکر کنید که کجا بخوابید، چه غذایی بخورید و کجا بروید، آن‌طور که باید از سفر خود لذت نخواهید برد.

اگر حداقل یک ذهنیتی از سفر خود داشته باشید و بدانید که کجا می‌خواهید بروید و یک برنامه اصولی برای کارهایی که می‌خواهید انجام دهید داشته باشید، راحت‌تر سفر خواهید کرد.

حتی اگر برنامه تعریف‌شده‌تری داشته باشید، سفر کردن برایتان آسان‌تر نیز خواهد بود.

این کار دقیقاً شبیه به سفر زندگی است. بسیاری از افراد، بی‌برنامه یا با یک برنامه ضعیف زندگی می‌کنند، بنابراین تعجبی ندارد اگر درنهایت احساس خستگی کنند یا این سؤال را از خود بپرسند که: چه شد که به اینجا رسیدم؟

به همین دلیل است که داشتن یک برنامه توسعه فردی دقیق و پیشرفته اهمیت دارد.

جیم ران می‌گوید: من تعجب می‌کنم افرادی را می‌بینم که برای تعطیلات خود نسبت به زندگی، برنامه‌ ریزی دقیق‌تری انجام می‌دهند. شاید به این دلیل باشد که فرار کردن (شانه خالی‌کردن) راحت‌تر از تغییر کردن است. اگر شما فکر نکنید و برنامه دقیقی نداشته باشید، درنهایت احساس خشم، بطالت و نارضایتی از زندگی خود خواهید داشت.

فواید داشتن برنامه توسعه شخصی

اگر تابه‌حال احساس سردرگمی در زندگی خود داشته‌اید، می‌توانید به برنامه خود نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که به کجا می‌خواهید برسید. برنامه توسعه شخصی، راهنمای شما در زندگی است. با برنامه‌ریزی برای آینده خود، احساس کنترل بیشتری بر روی زندگی خواهید داشت و تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

اگر شما رانندگی می‌کنید و می‌خواهید سفر خوشایندتری داشته باشید، نیاز است بدانید به کجا می‌خواهید بروید و چگونه به آنجا می‌رسید. هرچه آمادگی بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه در سفرتان با مشکل مواجه شوید کمتر خواهد بود. این مورد مشابه برنامه توسعه فردی است  و این امکان را فراهم می‌کند تا زندگی‌تان در مسیر درست‌تری پیش رود.

اگر شما ایده داشتن برنامه توسعه شخصی را دوست دارید، احتمالاً از خودتان سؤال می‌کنید که: از کجا باید شروع کنم؟

برای برنامه ریزی توسعه فردی از کجا باید شروع کنیم؟

برنامه توسعه شخصی به شما کمک می‌کند تا افکارتان را سازمان‌دهی کنید. ذهن ما دائماً مشغول برنامه‌ریزی و فکرکردن است، اما اغلب اوقات جزئیات مهم را از دست می‌دهیم و یک استراتژی واقع‌گرایانه برای تحقق این برنامه ایجاد نمی‌کنیم. به همین دلیل است که برخی برنامه‌ها فقط در فکر و خیال ما هستند.

برنامه توسعه فردی فرایندی است که در آن به تعریف آنچه برای شما اهمیت دارد، آنچه می‌خواهید به دست آورید، توانایی‌هایی که برای رسیدن به اهداف خود دارید و آنچه را که در طول زمان برای ارتقاء و پیشرفت نیاز دارید، پرداخته می‌شود.

زمانی که شما در حال طراحی یا توسعه کار جدیدی هستید، معمولاً آن را یک‌شبه به پایان نخواهید رساند؛ بنابراین شما باید آمادگی این را داشته باشید که هر برنامه مهمی برای محقق شدن نیاز به زمان دارد. برای آسان‌تر شدن کارها، بهتر است یک نمونه برنامه توسعه شخصی داشته باشید.

مثال از برنامه توسعه فردی

من یک نمونه برنامه توسعه شخصی طراحی کرده‌ام تا به شما کمک کنم افکار خود را سازمان‌دهی کرده و یک برنامه استراتژیک برای رسیدن به اهداف خودتنظیم کنید.

برای رسیدن به اهداف مهم خود، باید زمانی را صرف ایجاد یک برنامه مفصل و تعریف‌شده کنید. هنگامی‌که یک برنامه توسعه فردی را طراحی می‌کنید، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. در اینجا 9 مرحله وجود دارد که به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد:

  1. اهداف خود را مشخص کنید.
  2. اولویت‌بندی کنید.
  3. مهلت تعیین کنید.
  4. نقاط قوت خود را بشناسید.
  5. فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنید.
  6. مهارت‌های جدید بیاموزید.
  7. اقدام کنید.
  8. پشتیبانی و مشاوره بگیرید.
  9. پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

برای برنامه ریزی توسعه شخصی اهداف خود را مشخص کنید

چه چیزی برای شما اهمیت دارد؟ چه مهارت‌های جدیدی را می‌خواهید بیاموزید؟ چه دستاوردی شما را خوشحال‌تر خواهد کرد؟ آیا رؤیاهای تحقق‌نیافته‌ای دارید که اکنون آماده تحقق آن‌ها هستید؟ آیا می‌خواهید ارتقاء شغلی داشته باشید؟ آیا می‌خواهید شغل بهتری پیدا کنید؟ آیا می خواهید انسان بهتری در زندگی باشید؟

قدم اول مشخص‌کردن اهدافی است که به معنای واقعی برای شما اهمیت دارند. این اهداف می‌توانند مرتبط با شغل شما باشند یا ممکن است مربوط به رشد فردی و بهترشدن زندگی شخصی‌تان باشند (مانند کاهش وزن، شروع یک فعالیت یا تفریح جدید یا یادگیری یک زبان جدید).

قدم اول: 5 تا 10 هدفی را که دستیابی به آن‌ها برای شما اهمیت دارد، بنویسید.

نمونه برنامه توسعه شخصی

مرحله اول: اهداف مهمی که می‌خواهیم به آن‌ها برسم:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

برای رسیدن به برنامه توسعه فردی اولویت‌بندی کنید

از بین تمام اهدافی که نوشته‌اید، کدام‌یک از همه مهم‌تر است؟ این می‌تواند آن هدف کلیدی باشد که باید بر روی آن متمرکز باشید.

شاید هدف شما این باشد که بخواهید یک تغییر شغلی ایجاد کنید، به‌تناسب اندام برسید یا مهارت‌های جدیدی بیاموزید.

آیا مهارت‌های قابل انتقالی وجود دارند (مهارت‌هایی که می‌توانید در بخش‌های مختلف زندگی خود از آن‌ها استفاده کنید) که در موفقیت شما اهمیت داشته باشد؟ برای مثال، اگر شما مهارت صحبت‌کردن خود را تقویت کنید، نتیجه آن افزایش خودباوری، ارتباطات و تعاملات بهتر با دیگران و حتی موفقیت‌های شغلی خواهد بود (برای مثال، مذاکرات موفق‌تر و فروش بیشتر).

هدف از داشتن برنامه توسعه شخصی، بالابردن اطلاعات، ایجاد مهارت‌های جدید یا بهبود بخشیدن به بخش‌های مختلف زندگی است.

مرحله دوم: به لیست اهداف خود به‌دقت نگاه کنید و هدفی را انتخاب کنید که برای شما بیشترین اهمیت را دارد و می‌خواهید اول بر روی آن کارکنید.

برای داشتن برنامه توسعه فردی مهلت  تعیین کنید

اگر شما هدفی دارید، اما زمان رسیدن به آن را نمی‌دانید، احتمال اینکه هرگز اتفاق نیفتد است، وجود دارد. همچنین، اگر می‌خواهید در یک مدت‌زمان کوتاه به هدف بزرگی دست پیدا کنید، دوباره احتمال دارد هرگز اتفاق نیفتد.

به طور خاص و واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنید و برای پیش‌فرض‌های خود عاقلانه زمان‌بندی کنید. به‌جای گفتن اینکه: من می‌خواهم یک‌روزه میلیونر شوم، بهتر است طوری برنامه‌ ریزی کنید که درآمد امسالتان دوبرابر شود.

برای رسیدن به هدفتان چقدر زمان لازم دارید؟

پس‌ازاینکه برنامه خود را به‌صورت واقع‌بینانه زمان‌بندی کردید، متعهد به انجام آن باشید. در این مورد جدی باشید. اگر شما برنامه خود را با جدیت پیش نبرید، شخص دیگری نیز نخواهد توانست.

به‌جای تمرکز بر روی مشکلات و موانع پیشرفت که ممکن است رخ دهد، به این فکر کنید که پس از انجام آنچه احساس فوق‌العاده خواهید داشت. همچنین می‌توانید تعیین کنید که وقتی به هدف خود می‌رسید، چه پاداشی به خودخواهید داد.

برای برنامه ریزی توسعه شخصی نقاط قوت خود را بشناسید

هرکسی می‌تواند کاری را به‌خوبی انجام دهد و در زمینه‌های مختلفی، مهارت و توانایی‌های متوسط رو به بالایی داشته باشد. حتی اگر شما یک خواننده، بازیگر یا هنرمند بااستعدادی نباشید، همچنان می‌توانید یک والد خوب، یک شنونده عالی یا یک حامی باشید.

نقاط قوت شما چه هستند؟

اگر در مورد جواب این سؤال مطمئن نیستید، از دوستان یا خانواده خود سؤال کنید.

از آن‌ها بپرسید: به نظر شما مهم‌ترین نقاط قوت من چه هستند؟ شاید شما از جواب‌های آن‌ها متعجب شوید. نقاط قوت شما آن‌هایی هستند که شما را منحصربه‌فرد و خاص می‌کنند. هیچ‌کسی نمی‌تواند آن‌ها را از شما بگیرد. آگاهی داشتن از نقاط قوت، به اعتمادبه‌نفس شما کمک خواهد کرد.

آیا شما فردی منظم، صبور، باپشتکار، خوش‌برخورد، باهوش، شجاع، تیزهوش، بااستعداد یا روشن‌فکر هستید؟

مرحله چهارم: پس ازآنکه نقاط قوت خود را شناختید، بنویسید کدام‌یک از این توانایی‌ها دررسیدن به اهدافتان به شما کمک خواهند کرد؟

برای برنامه ریزی توسعه شخصی فرصت‌ها و تهدیدها را تشخیص دهید

رفتارها و عادات فعلی شما می‌توانند در رسیدن یا نرسیدن به اهدافتان مؤثر باشند.

کدام‌یک از عادات یا عملکردهایتان می‌توانند مانعی بر سر راه رسیدن به اهداف باشند؟ موارد زیر آن‌هایی هستند که باید از انجام آن‌ها خودداری کنید:

برای مثال، اگر هدفتان برای افزایش طول عمر این است که 100 سال زندگی کنید، پس باید سیگارکشیدن را ترک کنید، غذاهای ناسالم نخورید و در مورد چیزی نگرانی نداشته باشد و غیره.

5 مورد از عاداتی که متعهد به ترک آن‌ها هستید را یادداشت کنید.

از طرفی دیگر، برخی عملکردهایی وجود دارند که می‌توانند فرصتی برای دستیابی راحت‌تر شما به اهدافتان ایجاد کنند.

چه عاداتی را می‌توانید شروع کنید تا دررسیدن به هدفتان به شما کمک کند؟

اگر می‌خواهید پول بیشتری پس‌انداز کنید، برای مثال می‌توانید شروع به مدیریت پول خود کنید، می‌توانید مخارج خود را یادداشت کنید، می‌توانید کمتر خرج کنید و غیره.

5 موردی را که متعهد به انجام آن‌ها می‌شوید، یادداشت کنید.

مرحله پنجم: لیستی از کارهایی که باید شروع به انجام آن‌ها کنید و کارهایی که باید ترک کنید را تهیه کنید.

کارهایی که نباید انجام دهیدکارهایی که باید انجام دهید
1.

2.

3.

4.

5.

1.

2.

3.

4.

5.

 

برای برنامه ریزی توسعه فردی مهارت‌های جدید بیاموزید

یک برنامه توسعه شخصی، برنامه‌ای است که چگونگی حرکت شما از مبدأ به سمت مقصد را مشخص می‌کند.

اگر می‌خواهید چیزی را به دست آورید، در عوض باید چیزی را از دست بدهید.

برای مثال، اگر هدف شما این است که ارتقاء شغلی داشته باشید، باید مهارت‌های جدید بیاموزید.

اگر می‌خواهید تجارت شخصی خود را شروع کنید، بایستی در مورد بازاریابی، فروش، کارآفرینی و امور مالی بیاموزید.

به نقل از برایان تریسی:

هر چیزی که در زندگی می‌خواهید، قیمتی دارد که باید به‌صورت کامل و از پیش، پرداخت کنید. تصمیم بگیرید چه چیزی را واقعاً می‌خواهید، سپس هزینه‌ای که باید برای رسیدن به آن را پرداخت کنید، تعیین نمایید. به یاد داشته باشید، برای به‌دست‌آوردن چیزی که تابه‌حال نداشته‌اید، باید کاری انجام دهید که قبلاً انجام نداده‌اید. شما باید کسی شوید که قبلاً نبوده‌اید. برای اینکه چیزی را به دست آورید، باید هزینه فداکاری، وقت، تلاش و نظم شخصی را بپردازید. آن را مشخص کنید و هزینه‌اش را امروز پرداخت کنید.

به‌عبارتی‌دیگر، برای به‌دست‌آوردن چیزی که قبلاً نداشته‌اید، باید مهارت‌هایی را بیاموزید که قبلاً بلد نبودید و هرچه زودتر بر روی آن مهارت‌ها کارکنید.

چه مهارت‌ها یا دانشی به شما دررسیدن به هدفتان کمک می‌کنند؟

مرحله ششم: لیستی از مهارت‌های لازم برای پیشرفت یادداشت کنید که شما را به هدفتان می‌رسانند.

برای برنامه ریزی توسعه شخصی اقدام عملی کنید

اگر می‌خواهید به هدف بزرگی دست پیدا کنید، کارهای زیادی را باید انجام دهید.

مرحله هفتم: حداقل 3 تا 5 مورد از مهم‌ترین کارهایی که باید در زمان‌بندی خود انجام دهید، یادداشت کنید.

برای برنامه ریزی توسعه فردی مشاوره بگیرید

چه کسی می‌تواند به شما دررسیدن به هدفتان کمک کند؟

برای مثال، اگر می‌خواهید شغل خود را عوض کنید، باید از خدمات مشاوره شغلی کمک بگیرید، اگر می‌خواهید برنامه رژیم لاغری بگیرید، می‌توانید یک مربی ورزشی داشته باشید، اگر می‌خواهید وضعیت مالی خود را ارتقاء دهید، باید از یک مشاور مالی کمک بگیرید.

مرحله هشتم: یک لیست از افرادی را که فکر می‌کنید می‌توانند دررسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند، تهیه کنید.

برای برنامه ریزی توسعه فردی پیشرفت خود را ارزیابی کنید

بهترین انگیزه‌ای که می‌تواند شما را دررسیدن به هدفتان پایدار نگه دارد، میزان پیشرفتتان است. حتی اگر پیشرفت کمی داشته باشید، بازهم پیشرفت است.

این نکته بسیار مهم است که بدانید حرکت روبه‌جلو دارید و کارهایی را که دارید به‌خوبی انجام می‌دهید را یادداشت کنید.

اگر چیزی به‌درستی پیش نمی‌رود، چه‌کار متفاوتی می‌توانید انجام دهید؟ اگر کاری به‌خوبی پیش نمی‌رود، بدین معنی است که شما نیاز دارید استراتژی‌های خود را تغییر داده یا تقویت کنید. اگر همان کارها را انجام دهید، همان نتایج را خواهید گرفت. اگر می‌خواهید به نتایج بهتری دست پیدا کنید، باید تغییراتی ایجاد کنید.

مرحله نهم: مواردی را که نیاز به رسیدگی دارند یادداشت کرده و استراتژی‌های جدید را تعیین کنید. مسئولیت شما این است که کارهای خود را طوری تنظیم کنید که برای شما نتیجه‌بخش باشند.

 

چه چیزهایی باید تغییر کنند (اصلاحیات)چه‌کاری خوب انجام می‌شود (دستاوردهای من)
1.

2.

3.

4.

5.

1.

2.

3.

4.

5.

 

این نه مرحله از نمونه برنامه توسعه شخصی، به شما کمک می‌کند تا یک برنامه دقیق برای رسیدن به اهداف مهمتان تنظیم کنید. شما می‌توانید از این نمونه برای کارکردن بر روی دیگر اهداف مهمتان استفاده کنید و می‌توانید این نسخه کوتاه را برای برنامه‌ریزی سریع اهدافی که اولویت پایین‌تر دارند، به کار گیرید.

برنامه توسعه شخصی یک روش بسیار قدرتمند برای ارزیابی زندگی شما، تعیین آنچه واقعاً برای شما مهم هست و کارکردن بر روی چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارد، است. غالباً در زندگی خود آن‌قدر مشغول کارهای روزمره هستیم که بندرت فرصت برای تفکر و برنامه‌ریزی‌های مهم پیدا می‌کنیم. تمرینات این‌چنینی به شما کمک می‌کند تا اهداف مهمتان شفاف‌تر شده و بتوانید برای رسیدن به آن‌ها، استراتژی‌های واقع‌بینانه‌ای طراحی کنید.

من به شما پیشنهاد می‌کنم که هرساله یک برنامه توسعه شخصی برای خود طراحی کنید و اوایل سال (فروردین) بهترین زمان برای انجام این کار است.

منبع: www.mindofwinner.com

دیدگاهتان را بنویسید