خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / شوهرم جلو جمع بهم بی احترامی میکنه| شوهرم تو جمع باهام بد حرف میزنه کوچیکم کرد
شوهرم جلو جمع
شوهرم جلو جمع بهم بی احترامی میکنه شوهرم تو جمع باهام بد حرف میزنه کوچیکم کرد

شوهرم جلو جمع بهم بی احترامی میکنه| شوهرم تو جمع باهام بد حرف میزنه کوچیکم کرد

شوهرم در مقابل خانواده و دوستان من را تحقیر می کند

شوهرم معمولا در مقابل خانواده و دوستان من را ضایع می کند. با این وجود، در خلوت و در جمع دوستان و خانواده او دوست داشتنی است. او شوهر خیلی خوب، دلسوز، مهربان و سخاوتمندی است. ما خیلی خوب با هم کنار می آییم، اما وقتی در جمع خانوادگی یا دوستان هستیم او بداخلاق می شود، بر سر من داد می زند و با بی احترامی با من صحبت می کند. در موقعیت های مختلف با خونسردی کامل این موضوع را به او گوشزد کرده ام، اما او می گوید که نمی داند در مورد چه چیزی صحبت می کنم. در واقع، او بدخلق می شود و این را نشان می دهد.

هر وقت که با هم بحث می کنیم، او خود را قربانی نشان می دهد و از عذرخواهی طفره می رود. او همیشه در جمع خجالتی بوده است و من همیشه با این موضوع کنار آمده ام؛ به خوبی می دانم که باید از همان اول نسبت به این موضوع برخورد قاطعانه تری می داشتم؛ اما از این که باعث شوم دیگران جلوی چشم همه احساس خجالت کنند، متنفرم. همچنین از رویارویی، به خصوص در چنین شرایطی دوری می کنم. به عنوان مثال، اگر با من با بی ادبی رفتار می کند، از ترس و خجالت عقب نشینی می کنم و امیدوارم کسی متوجه این موضوع نشده باشد، به جای این که مستقیما با او روبرو شوم و در این لحظه ی حساس به او بگویم «لطفا با من با این لحن صحبت نکن».

به تازگی مادرم پیش ما آمد تا آخر هفته را با ما سپری کند. او رابطه ی خیلی خوبی با همسرم دارد. تقریبا یک آخر هفته دوست داشتنی بود، اما در چند موقعیت در پاسخگویی به سوالات ساده خیلی بی ادبانه و با داد و فریاد رفتار کرد. مادرم متوجه این موضوع شد و از من پرسید که بین ما چه می گذرد.

من از دست شوهرم عصبانی هستم زیرا به نظر می آید که متوجه نمی شود، چه برسد به این که قبول کند که این چنین رفتار می کند. برای من بسیار مهم است که شوهرم در جمع با احترام با من صحبت کند (من تجربه ی روابط بسیار ناسالم و به دور از احترام را دارم)، بنابراین آیا ناامید شده ام؟ نمی دانم برای حل این مشکل باید چه کار کنم.

من متوجه هستم که روابط هیچ گاه یک طرفه نیستند و من نیز بی عیب و نقص و کامل نیستم، شاید یک دلیل اساسی برای این رفتار او وجود دارد و شاید به من مربوط است؟ شاید صحبت کردن با من برایش سخت است، اما در گذشته از او سوال کردم آیا با من راحت است و او گفت بله، اما چه کسی حقیقت را می داند. من دوست دارم فکر کنم که دیگران می توانند به راحتی با من صحبت کنند، اما شاید اینگونه نیست.

پاسخ مشاور به پرسش شوهرم در جمع رفتارش با من خوب نیست

تحقیر عمومی از جانب فردی که قرار است شما را دوست داشته باشد و از شما حمایت کند، خوشایند نیست. البته به احتمال زیاد برای همه ی ما پیش آمده است که چیزی ناخوشایند یا به دور از فکر به شریک زندگی خود در یک جمع گفته باشیم. به همین ترتیب، ممکن است بحثی را آغاز کرده باشیم و خود متوجه نباشیم که شیوه ی مطرح کردن این بحث موجب آزار دیگران شده است. اما در این مورد، شوهر شما از روی آگاهی این تصمیم را می گیرد. این را می گویم زیرا از آنچه شما بازگو کردید به نظر می رسد او زمان و مکان این رفتار را انتخاب می کند. بهترین سناریوی ممکن در این مورد این است که او نسبت به نحوه ی رفتار با شریک زندگی سردرگم است و برای تغییر خود به کمی کمک نیاز دارد. با این وجود، بدترین سناریوی ممکن نیز این است که او عمدا در جمع به شما توهین می کند و اگر این چنین است، شما برای حفاظت از سلامت عاطفی و روانی خود به کمک حرفه ای نیاز دارید. متاسفم که بگویم آنچه شما توصیف کردید مطمئنا برخی از اشکال سواستفاده عاطفی را نشان می دهد.

مطالب مرتبط: بی توجهی مرد به زن

افراد بنا به دلایل مختلفی کارهای غیرقابل قبولی انجام می دهند. شاید او احساس می کند که در مقابل اعضای خانواده یا دوستان نسبت به شما دست کم گرفته می شود. شاید دیدگاهی که از زندگی دارد این است که باید در رابطه همیشه پیشگام باشد و کنترل امور در دستان او باشد و چنین رفتاری را برای رسیدن به این هدف از خود نشان می دهد. یا ممکن است وقتی با خانواده ی شماست تحت فشار قرار می گیرد و همین امر موجب سرکشی او شده و در نتیجه به شما احساس بی احترامی و شرمندگی می دهد. اما نکته ی مهم در اینجا این است که هیچ یک از این توضیح های احتمالی را نمی توان بهانه ی کار او کرد. ممکن است توضیحات دیگری نیز برای رفتار او وجود داشته باشد، اما در هر صورت این رفتار قابل قبول نیست.

شما گفتید که فکر می کنید به دلیل کارهایی که انجام می دهید او چنین رفتاری را نشان می دهد.

اگر چیزی در مورد نحوه تعامل شما با او یا شاید در مورد کاری که انجام می دهید برای او مشکل باشد، او به عنوان نیمه ی دیگر این تعامل مسئولیت دارد که با احترام این موضوع را با شما مطرح کند. به این ترتیب شما می توانید آن را مورد توجه قرار دهید و بررسی کنید که آیا نحوه ی تعامل شما نیاز به تغییر دارد یا نه. همه ی ما گاهی اشتباه می کنیم و بودن در یک رابطه ی سالم و مبتنی بر مهربانی به این معنی است که به صحبت های طرف مقابل به خوبی گوش دهیم، اما این صحبت ها زمان و مکان خود را دارند. صحبت کردن با لحن بی ادبانه در یک جمع و به شیوه ای که شما توصیف کردید، بسیار بعید است که نتیجه ی مطلوبی برای هیچ یک از شما داشته باشد.

شما گفتید که شوهرتان در جمع خجالتی است. شاید این دلیل اصلی طغیان و رفتار او باشد. شاید او تنها وقتی اعتماد به نفس پیدا می کند که برنده ی یک بحث باشد یا برای خود مقامی دست و پا کند. تاسف برانگیز است زیرا هیچ ایرادی ندارد که فردی خجالتی باشید، در واقع، چنین فردی در اغلب موارد به فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد و فقط صدای خود را می شنود ترجیح داده می شود. من حدس می زنم که همسر شما صدای خود را واقعا دوست دارد زیرا باعث می شود که بیشتر از آنچه در اعماق وجودش است احساس بزرگی کند. بنابراین، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که نمی توانید او را تغییر دهید. در مشاوره ی زوجین غیرطبیعی نیست که یکی از طرفین رابطه ادعا کند که می تواند با کمی کمک درمانگر طرف دیگر را تغییر دهد. متاسفانه این کارساز نیست زیرا این رویکرد باعث می شود تا فردی که غیرسازنده رفتار می کند، مسئولیت کاری که انجام می دهد و تغییرات لازم را برعهده نگیرد.

مطالب مرتبط: شوهری که پشت زنش نیست

با توجه به آنچه بازگو کردید، این رفتارها مدت زمان زیادی است که ادامه داشته اند. شما تمام تلاش خود را کرده اید تا به او بگویید که صدای شما را بشنود، اما فایده ای نداشته است. بنابراین، به احتمال زیاد بهتر است که الگوی قدیمی را تکرار نکنید زیرا کارساز نیست. این طغیان هایی که او نشان می دهد شبیه به رفتارهای یک نوجوان است که به او گفته شده است به درستی رفتار کند. من گمان می کنم که وقتی شما این کار را می کنید احساس می کند که یک کودک است و بنابراین اینکه چگونه و چه چیزی به او می گویید باید واضح باشد و معنای بیشتری برای او داشته باشد. پیشنهاد می کنم که به او توضیح دهید که دیگر چنین رفتاری را در جمع تحمل نخواهید کرد و ادامه ی این بی احترامی او به شما ازدواجتان را به خطر می اندازد و اگر تغییر نکند باید به فکر ترک این رابطه باشید. با توجه به آنچه شما می گویید، من فکر نمی کنم که قبلاً به این وضوح صحبت کرده باشید. او را سرزنش یا شرمنده نکنید؛ فقط خیلی واضح و روشن به او بگویید که این رفتارهای بی ادبانه و توهین آمیز نسبت به شما باید تمام شوند یا این ازدواج را تمام خواهید کرد. این ممکن است خیلی دلهره آور به نظر آید، اما شما مجموعه ای منظم از رفتارها را توصیف می کنید که وقتی بخواهد می تواند به راحتی کنترل کند و این رفتارها همچنان شما را تحقیر و ناراحت خواهند کرد. بنابراین، به هر شکلی باید متوقف شوند. آنچه در اغلب مواقع در چنین شرایطی رخ می دهد این است که بهانه های بی پایانی برای این رفتار شریک زندگیمان می آوریم که به این معنی است که توجه کافی به آسیب روحی و عاطفی که او موجب می شود، نمی کنیم. در طولانی مدت، به شخصیت ما آسیب وارد می شود و تاثیر قابل توجهی بر رفاه و تندرستی ما دارد. شما ذکر نکردید که بچه دارید، اما این که کودکان شاهد رفتار این چنینی والدین خود باشند بسیار جدی است. این امر موجب درد، ناراحتی و سردرگمی آن ها می شود و الگوی بسیار بدی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

مطالب مرتبط: احترام گذاشتن به همسر

ممکن است شوهر شما از ترس شما از بروز درگیری سوءاستفاده کند و شما کاملا حق دارید که ناامید باشید. من فکر می کنم که او نمی تواند یا نمی خواهد بشنود که مشکل چیست. من قویا توصیه می کنم که قبل از هرگونه اقدامی کمک بگیرید. مشاوره مکان خوبی برای شنیدن صدای خود با صدای بلند است و در می یابید که چه اتفاقی رخ داده است و از همه مهم تر باید برای آن چه کاری انجام دهید. هشت سال زمان زیادی برای نادیده گرفته شدن و تحمل چنین رفتارهایی است. من زیاد تعجب نخواهم کرد اگر مادر شما از همه این ها اطلاع داشته باشد. اگر نگران ناراحت کردن دیگران یا شرمنده کردن خود در مقابل آن ها هستید، قابل درک است که از نظر دیگران در مورد وضعیتی که در رابطه ی خود دارید، می ترسید و همسرتان این را می داند و از آن سوءاستفاده می کند. من فکر می کنم که باید این نگرانی را کنار بگذارید و بیشتر با مادرتان در مورد آنچه در حال رخداد است صحبت کنید. رفتار توهین آمیز اغلب در انزوا به بهترین شکل ادامه می یابد. افرادی که مورد این سوءاستفاده قرار می گیرند، می ترسند که دیگران متوجه شوند و آن ها را قضاوت کنند. این همان اتفاقی است که در اغلب مواقع برای قربانیان خشونت های خانگی رخ می دهد؛ آن ها احساس می کنند که مقصر این اشتباه هستند و بنابراین آن ها هستند که باید تغییر کنند. این اشتباه است. بنابراین لطفا با دیگران صحبت کنید و دیگر رفتار گزینشی، ظالمانه و تحقیرآمیز او را تحمل نکنید.

مطالب مرتبط: از توهین های شوهرم خسته شدم

بی احترامی شوهر در جمع

بی احترامی شوهر به زن در میان جمع میتواند تجربه ای آزار دهنده و ناراحت کننده برای زنان باشد. این رفتار میتواند یک مشکل جدی در رابطه زناشویی باشد. در ادامه برخی از نکات را بررسی میکنیم که میتوانید برای مقابله با بی احترامی مرد به همسر در جمع به آنها رجوع کنید:

الف) بحث خصوصی: در صورتیکه همسرتان در میان جمع به شما بی احترامی میکند، یکی از راه های مؤثر برای حل چنین مشکلی این است که، به صورت صادقانه، مستقیم و خصوصی با او در مورد این موضوع صحبت کنید. در یک زمان مناسب به شوهرتان بگویید که حرف ها و رفتارهای بی احترامانه او در میان جمع شمارا ناراحت و آزرده خاطر میکند. از او بخواهید که این رفتارش را تغییر بدهد. سعی کنید با آرامش و محترمانه و بدون هیچ تهمت و اتهام با شوهرتان صحبت کنید.

رفتار با مردی که در جمع همسرش را کوچک می کند

ب) برقرار کردن ارتباط غیر فعال: میتوانید به جای اینکه به رفتار همسرتان واکنش فوری نشان دهید از روش برقراری ارتباط غیر فعال استفاده کنید. به این معنی که هر موقع که شوهرتان در میان جمع به شما بی احترامی کرد به جای آنکه به رفتارش واکنش منفی نشان دهید بیشتر سعی کنید به او توجه نکنید و خود را مشغول صحبت کردن با دیگران کنید و از حضور در جمع لذت ببرید. به احتمال زیاد این روش ممکن است به شوهرتان نشان بدهد که رفتار و سخنان غیر محترمانه او برای شما جلب توجه نمیکند بنابراین این امکان وجود دارد که رفتار خود را تغییر بدهد.

ج) تقویت خودباوری: تقویت خود باوری یکی از راههای موثر برای مقابه با بی احترامی مرد به همسرش در میان جمع است. این روش به زنان این توانایی را میدهد که بهترین نسخه خود را در صورت مواجهه با بی احترامی ها نشان دهند و از تاثیرات منفی که این رفتار ها بر روحیه و روابط زناشویی آنها میگذارد جلوگیری کنند. اولین قدم برای تقویت خود باوری این است که زنان باید در ابتدا خودشان این را بپذیرند که شخص ارزشمندی هستند و سزاوار و لایق احترام اند، با درک این موضوع بهتر میتوانند با بی احترامی همسرشان مقابله کنند. همچنین داشتن روابط اجتماعی سالم و حمایت کننده میتواند به تقویت خود باوری کمک کند. زنان میتوانند با افرادی که به آنها ارزش قائل هستند و احترام میگذارند رابطه برقرار کنند و از حمایت آنها بهره ببرند و از آنها انرژی مثبت بگیرند.

د) مراجعه به مشاور: در مواقعی که شوهرتان نسبت به تغییر رفتار خود مقاومت میکند و شما نمیتوانید به تنهایی با رفتار های غیر محترمانه او در میان جمع مقابله کنید، مراجعه کردن به مشاور خانواده یا روانشناس خانواده میتواند به شما در حل این مشکل کمک کند. آنها با توجه به تخصص و تجربه ای که در این زمینه دارند میتوانند راه حل های مناسبی برای بهبود کیفیت رابطه شما پیدا کنند و به شما در مواجهه با بی احترامی ها و مشکلات مربوطه راهنمایی کنند.

در کنار این راهکارهایی که مطرح شد مطالعه کتاب ها و مقالات مرتبط با موضوع بی احترامی مرد به همسرش در میان جمع میتواند به شما کمک کند. در این مطالعات میتوانید به دنبال روشهای کارآمد برای مقابله با رفتار بی احترامانه در روابط زناشویی بگردید.

در یک رابطه زناشویی، احترام بین همسرها باید دوطرفه باشد، یعنی هر دو شریک باید به تعهد خود در رابطه‌ی متقابل احترام آمیز پایبند باشند. این به این معناست که هر دو طرف باید با احترام به نظرات، ارزش‌ها و احساسات یکدیگر روبرو شوند و در نتیجه با یکدیگر صحبت کرده و تصمیم‌ها را در مشارکت با هم بگیرند. همچنین، آنها باید به نیازها و حقوق یکدیگر احترام بگذارند و از توهین، تهدید یا سوءاستفاده از یکدیگر خودداری کنند. احترام در روابط زناشویی به معنای توجه به ارزش و شخصیت همسر است و این موضوع برای ساختن یک رابطه سالم و پایدار بسیار مهم است.

منبع: www.relate.org.uk

دیدگاهتان را بنویسید