خانه / اختلالات روانی / نشانه های افسردگی در مردان| راههای درمان مرد افسرده
افسردگی در مردان

نشانه های افسردگی در مردان| راههای درمان مرد افسرده

در این مقاله از سایت مشاوره باما به نشانه ها و علائم افسردگی در مردان و روشهای درمان مرد افسرده می پردازیم:

ما به‌عنوان یک مرد، همیشه دوست داریم خود را به‌عنوان فردی قوی که احساساتشان تحت کنترل است، ببینیم. وقتی احساس ناامیدی می‌کنیم یا انگیزه خود را از دست می‌دهیم، اغلب این مسئله را نادیده می‌گیریم یا سعی می‌کنیم بر آن سرپوش بگذاریم. اما افسردگی مردان یک مشکل رایج است که بسیاری از ما در برهه‌ای از زندگی با آن مواجه می‌شویم و نباید آن را نشانه ضعف در مردانگی پنداشت.

افسردگی مردان همچنین بر روابط ما با کسانی که دوستشان داریم مانند همسر، دوست یا خانواده اثر منفی می‌گذارد. البته، گاهی اوقات احساس ناامیدی کردن در زندگی کاملاً طبیعی است. احساس بی حوصلگی یک واکنش طبیعی در هنگام شکست، از دست دادن عزیزان یا مشکلات شغلی و خانوادگی است.

بااین‌وجود، افسردگی در مردان بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد در زندگی اثر می‌گذارد. افسردگی می‌تواند در بهره‌وری شما در کار یا مدرسه اختلال ایجاد کند و بر روابط، خواب، رژیم غذایی و میزان لذت بردن شما از زندگی اثر بگذارد. افسردگی شدید می‌تواند سخت و دشوار باشد.

متأسفانه، علایم افسردگی در مردان اغلب نادیده گرفته می‌شود زیرا برای بسیاری از ما، صحبت کردن در مورد احساساتمان دشوار است. در عوض، ما تمایل داریم تا بر علائم فیزیکی که اغلب همراه با افسردگی در مردان دیده می‌شوند مانند کمردرد، سردرد، مشکل در خواب یا مشکلات جنسی، تمرکز کنیم.

این می‌تواند منجر به علایم افسردگی درمان‌نشده گردد که پیامدهای جدی را به همراه خواهد داشت. احتمال خودکشی در مردانی که از افسردگی رنج می‌برند، چهار برابر بیشتر از افسردگی در زنان است، بنابراین کمک حرفه‌ای گرفتن برای درمان افسردگی در مردان، پیش از آن‌که احساس ناامیدی تبدیل به احساس خودکشی شود، حیاتی و ضروری است.

صادقانه با یک دوست، کسی که دوستش دارید یا پزشک در مورد آنچه در ذهن یا جسم شما می‌گذرد، صحبت کنید. زمانی که مشکل به‌درستی تشخیص داده شود، روش‌های بسیاری برای درمان افسردگی در مردان و جلوگیری از بازگشت آن وجود دارد.

نشانه ها و علائم افسردگی در مردان

مردان در تشخیص علائم افسردگی از مهارت کمتری نسبت به زنان برخوردارند. احتمال نادیده گرفتن احساسات و عواطف، پنهان کردن آن‌ها از خود و دیگران، پوشاندن آن‌ها با رفتارهای دیگر در مردان بیشتر است.

درحالی‌که مردان ممکن است علائم رایج افسردگی از قبیل ناامیدی، از دست دادن علاقه در کار یا سرگرمی‌ها، مشکل در افزایش یا کاهش وزن، بی خوابی یا خواب زیاد، خستگی و مشکل در تمرکز را تجربه کنند، احتمال ظاهر شدن علائم پنهانی همچون خشم، اعتیاد به مواد مخدر و بی‌قراری در مردان بیشتر از زنان است.

سه نمونه از نشانه های افسردگی در مردان ‌که بیشتر از همه نادیده گرفته می‌شوند، عبارتند از:

  • علایم درد جسمانی افسردگی مردان: گاهی اوقات در مردان علائم فیزیکی افسردگی از قبیل درد کمر، سردردهای مکرر، مشکلات در خواب، اختلال جنسی یا اختلالات گوارشی که با درمان معمولی برطرف نمی‌شوند، پدید می‌آیند.
  • علایم خشم در مردان افسرده: محدوده خشم می‌تواند از کج خلقی یا زودرنجی، حساسیت نسبت به انتقاد، یا از دست دادن حس شوخ طبعی، تندخویی یا حتی خشونت باشد. برخی از مردان در هنگام افسردگی سوءاستفاده گر یا کنترل گر می‌شوند.
  • رفتارهای پرخطر از علایم افسردگی مردان: مردی که از افسردگی رنج می‌برد ممکن است به رفتار پرخطری همچون انجام ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی‌ملاحظه یا درگیر روابط جنسی ناامن شدن، روی آورد. او ممکن است به خوردن مشروب زیاد، سوء مصرف مواد مخدر یا قماربازی از سر اجبار روی آورد.

تشخیص نشانه های افسردگی در مردان

اگر چند تا از علائم زیر را در خود مشاهده می‌کنید، احتمالاً از افسردگی رنج می‌برید:

  1. احساس بی ارزشی یا درماندگی می‌کنید.
  2. علاقه‌ی خود به دوستان، فعالیت‌ها و چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌بردید را از دست می‌دهید.
  3. شما زودرنج‌تر، تندخوتر یا پرخاشگرتر از همیشه شده‌اید.
  4. الکل، سیگار یا هر نوع داروی روان‌گردان بیشتری مصرف می‌کنید، رفتار بی‌ملاحظه از خود نشان می‌دهید یا خوددرمانی می‌کنید.
  5. بی‌قرار و آشفته هستید.
  6. خواب و اشتهای شما تغییر کرده است.
  7. نمی‌توانید تمرکز کنید یا بهره‌وری شما سرکار افت کرده است.
  8. نمی‌تواند افکار منفی خود را کنترل کنید.

عوامل ایجاد افسردگی در مردان

یک دلیل مشخص برای افسردگی در مردان وجود ندارد. عوامل بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و همچنین انتخاب سبک زندگی، روابط و مهارت های مقابله با استرس و احساسات منفی همگی نقش مهمی در ابتلا به افسردگی ایفا می‌کنند.

درحالی‌که هر مردی می‌تواند دچار افسردگی شود، عوامل نیز وجود دارند که باعث آسیب‌پذیرتر شدن فرد می‌شود، ازجمله:

  • تنهایی و نبود حمایت اجتماعی
  • ناتوانی در غلبه بر استرس
  • سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر
  • ضربه روحی روانی یا تجربیات تلخ دوران کودکی مانند تجاوز و بی توجهی
  • سپری دوران سالمندی در انزوا و روابط اجتماعی کم

افسردگی مردان با اختلال نعوظ

ضعف جنسی یا اختلال نعوظ نه‌تنها یکی از دلایل افسردگی در مردان به شمار می‌رود بلکه می‌تواند یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروهای ضدافسردگی نیز باشد.

  • احتمال افسردگی در مردانی که در عملکرد جنسی مشکل دارند، دو برابر بیشتر از سایر مردان است.
  • افسردگی خطر اختلال نعوظ را افزایش می‌دهد.
  • بسیاری از مردان تمایلی به پذیرش مشکلات جنسی خود ندارند و فکر می‌کنند که آن بازتابی از مردانگی‌شان است تا یک مشکل قابل‌درمان ناشی از افسردگی.

مطالب مرتبط: ارتباط الکل و افسردگی

کمک گرفتن و مشاوره برای درمان افسردگی در مردان

سعی نکنید در برابر درمان افسردگی به تنهایی مقاومت کنید. کمک گرفتن از عزیزان یا افراد متخصص نیاز به شجاعت دارد. اکثر مردانی که دچار افسردگی هستند، به‌خوبی به مراحل کمک به خود از قبیل پیدا کردن حمایت اجتماعی، ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم و ایجاد تغییرات دیگر در سبک زندگی واکنش نشان می‌دهند.

اما انتظار نداشته باشید که وضعیت روانی شما فوراً بهبود یابد. شما روزبه‌روز احساس بهتری نسبت به قبل پیدا خواهید کرد. بسیاری از مردانی که در حال درمان افسردگی هستند، قبل از بهبود در وضعیت روانی خود، شاهد بهبود الگوهای خواب و اشتها می‌شوند. اما این گام ها می‌تواند تاثیر به سزایی بر نگرش و احساس شما داشته باشد و به شما در مقابله با علائم افسردگی و بازیابی لذت از زندگی کمک کنند.

در درمان افسردگی مردان به دنبال حمایت اجتماعی باشید

تعهدات کاری اغلب موجب می‌شوند تا مردان به‌سختی زمان کافی برای حفظ روابط دوستی را داشته باشند، اما اولین گام برای مقابله با افسردگی در مردان، یافتن کسانی است که شما واقعاً رودررو با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید. این به معنی شوخی کردن با همکار یا گفتگو در مورد ورزش با فردی که در صف نانوایی کنار شما نشسته است، نمی‌باشد. ارتباط به معنای یافتن فردی است که شما به‌راحتی می‌توانید احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید، کسی که بدون قضاوت به حرف‌های شما گوش می‌دهد یا به شما می‌گوید که چگونه باید فکر کنید و چه احساسی داشته باشید.

شاید فکر کنید که صحبت کردن در مورد احساسات خود، یک رفتار مردانه به‌حساب نمی‌آید اما چه از این موضوع آگاه باشید و چه نباشید، شما هم‌اکنون در حال به اشتراک‌گذاری احساسات خود با افراد پیرامون تان هستید؛ فقط از کلمات استفاده نمی‌کنید. اگر تندخو هستید، بیشتر از حد مشروب مصرف می‌کنید یا عصبی هستید، افرادی که به شما نزدیک هستند متوجه حالت روحی شما می‌شوند. انتخاب صحبت کردن در مورد وضعیتی که برایتان پیش‌آمده می‌تواند به شما احساس بهتری بدهد.

مطالب مرتبط: ارتباط اعتیاد با افسردگی

روش اول برای غلبه بر افسردگی در مردان

برای بسیاری از مردان (به ویژه وقتی مبتلا به افسردگی هستند) برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند غافلگیرکننده و دشوار به نظر آید. اما ایجاد و حفظ روابط نزدیک امری ضروری است زیرا به شما کمک می‌کند تا از این دوران سخت و دشوار زندگی عبور کنید. اگر احساس می‌کنید دوستی ندارید، هیچ‌گاه برای شروع رابطه دوستی و بهبود شبکه‌ی حمایتی خود دیر نیست.

چگونه می‌توان به حمایت در دوران افسردگی دست یافت

  • به دنبال حمایت افرادی باشید که به شما احساس امنیت می‌دهند و مراقب شما هستند: فردی که به شما گوش می‌دهد، لزوماً نباید شما را اصلاح کند؛ تنها کافی است شنونده خوبی باشد تا بدون حواس پرتی یا قضاوت، با دقت و دلسوزانه به حرف‌های شما گوش دهد.
  • گفتگوی رودررو را اولویت خود قرار دهید: تماس‌های تلفنی، رسانه اجتماعی و پیام دادن، روش‌های خوبی برای برقراری ارتباط هستند اما آن‌ها نمی‌توانند جایگزین خوبی در مقایسه با یک گفتگوی رو در رو باشند. عمل ساده گفتگوی رودررو با یک فرد در مورد این‌که چه احساسی دارید، می‌تواند نقش مهمی را در کاهش افسردگی و رهایی از آن ایفا کند.
  • سعی کنید فعالیت‌های اجتماعی خود را حفظ کنید حتی اگر احساس می‌کنید به آن‌ها علاقه‌ای ندارید: اغلب وقتی افسرده هستید، بودن در انزوا برای شما راحت‌تر است اما بودن در کنار افراد دیگر به شما کمک می‌کند تا کمتر احساس افسردگی کنید.
  • یافتن روش‌هایی برای حمایت از دیگران: دریافت حمایت از دیگران، خوب است اما تحقیقات نشان می‌دهد، با حمایت کردن از دیگران احساس بهتری پیدا می‌کنید. بنابراین، روش‌های کوچک و بزرگی برای کمک به دیگران پیدا کنید: داوطلب شدن، گوش دادن به حرف‌های یک دوست، انجام یک کار خیر.
  • از حیوان خانگی مراقبت کنید: درحالی‌که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین ارتباط انسانی باشد، حیوانات خانگی می‌توانند شادی و همراهی را به زندگی شما آورده و به شما کمک کنند تا کمتر احساس گوشه‌نشینی و انزوا داشته باشید. مراقبت از حیوانات خانگی همچنین می‌تواند شما را از لاک خودتان بیرون آورده و این احساس را به وجود آورند که کسی به شما نیاز دارد-هر دوی این‌ها داروی ضد افسردگی هستند.
  • به گروه حمایتی برای افسردگی ملحق شوید: بودن با افراد دیگری که با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌تواند کمک به سزایی به کاهش انزواطلبی شما کند. شما همچنین می‌توانید یکدیگر را تشویق کنید، پیشنهاداتی در رابطه با نحوه مقابله با افسردگی ردوبدل کنید و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.
  • دوستی را به بازی، تماشای فیلم یا کنسرت دعوت کنید: افراد بسیاری مثل شما وجود دارند که پیدا کردن دوست برایشان عجیب به نظر می‌آید. کسی باشید که این تابو را از بین می‌برید.
  • به یک دوست قدیمی تلفن کنید یا ایمیل بزنید: حتی اگر از دوستی‌هایی که زمانی برایتان مهم بودند، کنار کشیده‌اید، سعی کنید دوباره با این دوستان قدیمی ارتباط برقرار نمایید.

راه دوم برای درمان افسردگی در مردان

تغییرات مثبت در سبک زندگی می‌تواند به از بین بردن افسردگی و پیشگیری از بازگشت آن کمک کنند:

  • سعی کنید در روز هشت ساعت بخوابید: افسردگی معمولاً مشکلات خواب مردان را تشدید می‌کند؛ چه خواب شما کم باشد، چه زیاد، وضعیت روحی و روانی شما دچار مشکل می‌شود. با یادگیری عادت‌های سالم خواب، یک برنامه خواب بهتر را پیش بگیرید.
  • سطح استرس خود را کنترل کنید: استرس نه‌تنها افسردگی را طولانی‌تر و بدتر می‌کند، بلکه می‌تواند باعث تشدید افسردگی هم باشد. تمام چیزهایی که در زندگی موجب استرس شما می‌شوند از قبیل کار زیاد، مشکلات مالی یا روابط غیر حمایت‌کننده را پیداکرده و روشی برای رهایی از فشار و بازیابی کنترل بیابید.
  • تکنیک‌های آرام‌ سازی را تمرین کنید: تمرین آرام‌سازی روزانه می‌تواند به تسکین علائم افسردگی، کاهش استرس و افزایش شادی و تندرستی شما کمک کند. یوگا، نفس عمیق کشیدن، شل کردن عضلات یا مدیتیشن را امتحان کنید.
  • زمانی را زیر نور خورشید سپری کنید: بیرون رفتن طی روز و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به افزایش سطح سروتونین و بهبود وضعیت روحی شما کمک کند. پیاده ­روی کنید، خارج از محیط خانه چای و قهوه بخورید و باغبانی کنید یا با ورزش کردن خارج از خانه، این مزایا را دوچندان نمایید. اگر درجایی زندگی می‌کنید که آفتاب زمستانی کمی دارد، نوردرمانی را امتحان کنید.

“جعبه‌ابزار سلامتی” برای مقابله با افسردگی تهیه کنید

فهرستی از چیزهایی که موجب بهبود سریع وضعیت روحی شما می‌شود را تهیه کنید. هرچه ابزارهای مقابله با افسردگی بیشتر باشد، بهتر است. هرروز تعدادی از این ایده‌ها را به اجرا درآورید، حتی اگر احساس خوبی دارید.

  1. زمانی را در طبیعت بگذرانید.
  2. آنچه در مورد خود دوست دارید را فهرست کنید.
  3. کتاب خوب بخوانید.
  4. فیلم سینمایی یا برنامه تلویزیونی خنده‌دار ببینید.
  5. دوش آبگرم طولانی بگیرید.
  6. چند کار کوچک انجام دهید.
  7. با حیوان خانگی بازی کنید.
  8. گفتگوی رودررو با دوستان یا خانواده داشته باشید.
  9. به موسیقی گوش دهید.
  10. به‌صورت خودجوش کاری انجام دهید.

روش سوم درمان افسردگی مردان : برای حفظ سلامت جسمی و روانی بیشتر ورزش کنید

وقتی افسرده هستید، حتی بیرون آمدن از تخت نیز به نظر کار دشواری می‌رسد چه برسد به کار کردن! اما ورزش یک عامل اساسی در مقابله با افسردگی است و یکی از مهم‌ترین ابزارها درروند بهبودی شماست. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، ورزش منظم می‌تواند به همان اندازه درمان دارویی در کاهش علائم افسردگی مؤثر باشد. ورزش همچنین به جلوگیری از بازگشت افسردگی پس از درمان کمک می‌کند.

به‌منظور دستیابی به بهترین نتیجه، حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کردن را امتحان کنید. لازم نیست یک‌دفعه شروع به ورزش کنید، بهتر است با ورزش سبک شروع کنید. پیاده ­روی 10 دقیقه‌ای می‌تواند وضعیت روحی شما را برای دو ساعت بهبود بخشد. ورزش چیزی است که شما می‌توانید هم‌اکنون برای بهبود وضعیت روحی خود انجام دهید

  • اگر ورزش را ادامه دهید، کمتر احساس خستگی خواهید کرد: شروع ورزش یعنی زمانی که شما افسرده هستید و احساس خستگی می‌کنید، می‌تواند دشوار باشد. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد، در صورت تداوم در ورزش کردن، سطوح انرژی شما افزایش می­ یابد. ورزش به شما انرژی می‌دهد و باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید.
  • ورزش‌هایی بیابید که مداوم و ریتمیک هستند: ورزش‌های ریتمیک از قبیل پیاده‌روی، تمرین با وزنه، شنا یا هنرهای رزمی که شما می‌توانید هم دست‌ها و پاهای خود را حرکت دهید، بهترین نوع ورزش برای درمان افسردگی به شمار می‌روند.
  • تمرین ذهن آگاهی کنید: به‌خصوص اگر افسردگی شما ریشه در ضربه روحی و روانی برطرف نشده یا افکار منفی و وسواسی دارد. بر احساسی که هنگام حرکت دارید، تمرکز کنید مانند حس تماس پاهایتان با زمین، حس کردن باد روی پوستتان یا ریتم نفس زدنتان.
  • با یک شریک ورزشی همراه شوید: نه‌تنها کار کردن با دیگران موجب می‌شود تا شما زمانی را صرف معاشرت با دیگران نمایید بلکه در شما ایجاد انگیزه می‌کند. به یک باشگاه دوومیدانی ملحق شوید، شریکی برای بازی تنیس پیدا کنید یا در لیگ والیبال یا فوتبال ثبت‌نام کنید.
  • سگی را برای قدم زدن بیرون ببرید: اگر سگ ندارید، می‌توانید برای بیرون بردن سگ‌های بی‌خانمان پناهگاه حیوانات یا گروه‌های نجات، داوطلب شوید. شما نه‌تنها به خود بلکه به سگ‌ها نیز کمک می‌کنید تا معاشرت و ورزش کنند و باعث می‌شوید تا این سگ‌ها آماده‌ی زندگی کردن در کنار خانواده‌های جدید شوند.

راه چهارم درمان افسردگی مردان: رژیم غذایی سالمی انتخاب کنید

  • مصرف شکر و کربوهیدرات را به حداقل برسانید: شاید میل شدیدی به خوردن غذاهای ناسالم حاوی شکر، غذاهای پخته یا غذاهای آماده‌ای مانند پاستا یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده داشته باشید اما چنین غذاهایی که به شما احساس خوب می‌دهند به سرعت منجر به افت انرژی و تخریب وضعیت روحی شما می‌گردند.
  • مصرف غذاهایی که می‌تواند تأثیر عکسی بر وضعیت روحی شما داشته باشند را کم کنید: ازجمله کافئین، الکل، چربی ترانس و غذاهایی که سطوح بالایی از مواد نگهدارنده یا هورمون‌های شیمیایی دارند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری بخورید تا وضع روحی شما بهتر شود: بهترین منابع، ماهی چرب(سالمون، شاه‌ماهی، ماکرل، ماهی کولی و ساردین)، جلبک دریایی، دانه کتان و گردو می‌باشد.
  • غذاهایی که حاوی مواد مغذی برای بهتر کردن وضعیت روحی هستند را امتحان کنید: ازجمله موز(منیزیم برای کاهش اضطراب، ویتامین B6 برای افزایش هوشیاری، تریپتوفان برای افزایش سطح سروتونین) و اسفناج(منیزیم، فولات برای کاهش پریشانی و بهبود خواب).
  • از کمبود ویتامین B که می‌تواند محرک افسردگی باشد، بپرهیزید: مرکبات، سبزیجات، حبوبات، مرغ و تخم‌مرغ بیشتر بخورید.

روش پنجم درمان افسردگی در مردان: رهایی از تفکرات منفی

آیا احساس می‌کنید ضعیف هستید؟ اتفاقات بدی در زندگی شما رخ می‌دهد و کاری از دست شما برنمی‌آید؟ وضعیت شما ناامیدکننده است؟ افسردگی باعث می‌شود فرد در مورد هر چیزی نگرش منفی داشته باشد، ازجمله نگرشی که فرد نسبت به خود و انتظاراتی که از آینده دارد.

وقتی چنین افکاری بر شما غلبه کنند، مهم است بدانید که این یکی از علائم افسردگی است و چنین نگرش‌های غیرمنطقی و منفی که “تحریف شناختی” نامیده می‌شوند، غیرواقع رایانه هستند. وقتی شما آن‌ها را ارزیابی می‌کنید، آن‌ها مانع نمی‌شوند. اما حتی در چنین حالتی نیز دست برداشتن از چنین افکاری می‌تواند دشوار باشد. شما نمی‌توانید از چنین ذهنیت بدبینانه‌ای تنها با گفتن این‌که “مثبت فکر کن” خلاص شوید.

اغلب، آن بخشی از الگوی مادام‌العمر فکری است که آن‌چنان خودکار رخ می‌دهد که حتی خود شما نیز کاملاً از آن مطلع نیستید. بلکه راه‌حل، شناسایی نوع افکار منفی است که باعث تشدید افسردگی مردان می‌شود و جایگزین کردن آن با یک روش فکری متعادل‌تر است.

روش‌های فکری منفی و غیرواقع رایانه که موجب افسردگی مرد ها می‌شود

  • تفکر همه‌یاهیچ(بی تفاوت): دیدن همه چیز به‌صورت سیاه‌وسفید بدون وجود حد میانه(“اگر کمی از کمال فاصله دارم پس کاملاً بازنده هستم”).
  • تعمیم افراطی: تعمیم یک تجربه منفی با این تفکر که همیشه چنین خواهد شد(“من نمی‌توانم هیچ کاری را درست انجام دهم”).
  • فیلتر ذهنی: نادیده گرفتن رویدادهای مثبت و تمرکز بر رویدادهای منفی: توجه به تنها چیزی که درست از آب درنیامده به‌جای فکر کردن به تمام چیزهایی که به‌درستی انجام‌گرفته است.
  • نادیده گرفتن نکات مثبت زندگی: یافتن دلایلی که چرا رویدادهای مثبت به‌حساب نمی‌آیند(“او گفت که اوقات خوشی را در اولین قرار عاشقانه‌مان داشته است اما من فکر می‌کنم که فقط از روی لطف چنین حرفی می‌زند”).
  • تصمیم سریع و احساسی: تفسیر منفی کردن بدون داشتن شواهد و مدارک واقعی: شما مانند یک ذهن خوان(“او حتماً فکر می‌کند که من احساساتی و رقت‌انگیز هستم”) یا پیشگو(“من تا آخر در این شغل بی‌ثمر و بن ببست گیر افتادم”) عمل می‌کنید.
  • استدلال عاطفی: باور به این‌که احساسات شما بازتاب واقعیت است(“من حس می‌کنم بازنده هستم. واقعاً احساس خوبی ندارم”)
  • بایدها و نبایدها: خود را به فهرستی از بایدها و نبایدها محدود کردن و سرزنش کردن خود درصورتی‌که این قوانین به‌درستی انجام نشوند.
  • برچسب‌زنی: طبقه‌بندی خود بر اساس اشتباهات و نکات ضعف(کمبودها)(“من شکست‌خورده‌ام؛ من احمق هستم؛ من بازنده هستم”).

افکار خود را در جایگاه شهود به نمایش قرار دهید

زمانی که الگوهای فکری منفی که منجر به افسردگی مردان می‌شوند را بشناسید، آنگاه می‌توانید آن‌ها را با پرسش‌هایی از قبیل پرسش‌های زیر به چالش بکشید:

  • چه شواهد و مدارکی برای درست یا غلط بودن این فکر دارید؟
  • به دوستی که چنین افکاری دارد، چه باید بگویم؟
  • آیا می‌توان به گونه دیگری به این وضعیت نگاه کرد یا آن را به روش دیگری توضیح داد؟
  • اگر افسرده نبودم، این وضعیت برایم چگونه بود؟

درحالی‌که شما افکار منفی خود را ارزیابی می‌کنید، شاید از اینکه چقدر سریع این افکار فرو می‌ریزند، تعجب کنید. در این فرآیند، شما چشم‌انداز متعادل‌تری را ایجاد خواهید کرد و این موضوع به شما کمک خواهد می‌کند تا از افسردگی رهایی یابید.

درمان افسردگی مردان با مشاوره گرفتن

اگر حمایت از جانب خانواده و دوستان و تغییران مثبت سبک زندگی کافی نبود، از یک متخصص درزمینهٔ سلامت روان کمک بگیرید. در مورد احساسی که دارید و همچنین علائم جسمی افسردگی خود با دکتر روانشناس روراست باشید.

مهمترین روشهای درمان افسردگی در مردان شامل موارد زیر است:

  • مشاوره روانشناسی : شاید احساس کنید که صحبت کردن در مورد مشکلاتتان با یک فرد غریبه، رفتاری غیر مردانه است یا این‌که درمان باعث می‌شود تا شما در موقعیت قربانی قرار بگیرید. بااین‌وجود، در صورت در دسترس بودن درمان، آن اغلب حتی بدبین ترین مردان نیز باعث می‌شود تا فرد احساس راحتی و آسودگی کند.
  • درمان دارویی افسردگی مردان: داروهای ضدافسردگی ممکن است باعث کاهش علائم افسردگی شوند اما مشکل اساسی را برطرف نمی‌کنند و به‌ندرت به‌عنوان یک راه‌حل بلندمدت شناخته می‌شوند. درمان دارویی همچنین عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد. هیچ‌گاه در مورد مصرف داروها به راهنمایی پزشکی که آموزش کافی درزمینهٔ سلامت روان ندیده است، اعتماد نکنید و همیشه مراحل کمک به خود را دنبال کنید.

چگونه می‌توان به مردی که با مشکلات افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمک کرد

اغلب، همسر، دوست یا دیگر اعضای خانواده متوجه علائم افسردگی در مردان می‌شوند. حتی اگر خود فرد نیز متوجه علائم افسردگی شود، ممکن است از اینکه نمی‌تواند به تنهایی با آن مقابله نماید، احساس شرمندگی کند و تنها زمانی به سراغ کمک حرفه‌ای برود که فردی که دوستش دارد او را به این کار متقاعد سازد.

  • صحبت کردن در مورد افسردگی با یک مرد: بیشتر مردان علائم افسردگی رایج را از خود نشان نمی‌دهند- بلکه بیشتر خشم و رفتار بی‌ملاحظه رایانه در مردان افسرده دیده می‌شود، بنابراین شاید بهتر باشد تا از به‌کارگیری کلمه “افسردگی” بپرهیزید و سعی کنید این رفتار را به‌عنوان رفتاری ناشی از “استرس” یا “خستگی زیاد” توصیف کنید. این می‌تواند به او کمک کند تا با شما صادقانه صحبت نماید.
  • به این‌که چگونه رفتارش تغییر کرده اشاره‌کنید: بدون این‌که او را مورد انتقاد و سرزنش قرار دهید. به‌عنوان‌مثال، “به نظر می‌رسد که همیشه پیش از کار دل‌درد داری” یا “چند ماهی می‌شود که فوتبال بازی نکرده‌ای”.
  • پیشنهاد یک چکاپ کلی را بدهید: او در ابتدا شاید مقاومت کمتری در برابر مراجعه به پزشک خانواده نسبت به یک متخصص سلامت روان از خود نشان دهد. پزشک می‌تواند دلایل پزشکی افسردگی را رد کند و بیمار را به متخصص سلامت روان ارجاع دهد.
  • به او پیشنهاد همراهی در اولین جلسه با متخصص سلامت روان را بدهید: برخی از مردان در برابر صحبت کردن در مورد احساساتشان مقاومت می‌کنند، بنابراین سعی کنید تا موانعی که باعث می‌شوند او به دنبال کمک حرفه‌ای نرود را از بین ببرید.
  • او را به نوشتن فهرستی از علائم تشویق کنید: به او کمک کنید تا بر احساسات و همچنین بیماری‌های جسمی تمرکز کند و در مورد مصرف الکل یا مواد مخدر روراست باشد.

چگونه باید از مردی که افسردگی دارد، حمایت کرد

  1. او را تشویق به گفتگو کنید و به دقت به حرف‌هایش گوش دهید. هیچ‌گاه احساساتی که بیان می‌کند را دست‌کم نگیرید اما حقایق را بازگو کنید و به او امید دهید.
  2. هیچ‌گاه نشانه های خودکشی را نادیده نگیرید. با اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس بگیرید.
  3. از او بخواهید تا با شما قدم بزند، به گردش برود و یا فعالیت‌های دیگری را انجام دهد: در صورت رد شدند دعوتتان از او برای انجام کارهای مذکور، به آرامی بر دعوت خود اصرار کنید.
  4. او را به مشارکت در فعالیت‌هایی که زمانی از انجام آن‌ها لذت می‌برد، تشویق کنید: از قبیل سرگرمی‌ها، ورزش‌ها یا فعالیت‌های فرهنگی اما او را تحت‌فشار قرار ندهید تا مسئولیت زیادی را به عهده بگرید.
  5. از او انتظار نداشته باشید که سریع بهبود یابد: در عوض، به او اطمینان خاطر دهید که با گذشت زمان و کمک دیگران، احساس بهتری پیدا خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید افسردگی فرد دیگری را درمان کنید. شما مسئولیتی در قبال افسردگی همسر یا خوشحالی کسی که دوستش دارید، ندارید. نهایتاً، بهبود در دستان خود بیمار است.

افسردگی نشانه ی ضعف نیست و شما مجبور نیستد آن را تحمل کنید. در عوض، این نکات به شما کمک خواهند کرد تا احساس بهتری پیدا کنید.

منبع: www.helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید