خانه / پرسش و پاسخ مشاوره ازدواج / موارد و نکات مهم قبل از ازدواج | مسائل و دانستنی های ازدواج
دانستنی های قبل از ازدواج

موارد و نکات مهم قبل از ازدواج | مسائل و دانستنی های ازدواج

احسان در راه خانه بسیار شاد و پر انرژی به نظر می‌آمد. ساعت دو صبح بود اما شب برای او به‌سرعت می‌گذشت. او عاشق شده بود. ماریا زیبا بود، هم به لحاظ اخلاقی و هم ظاهری. معجزه این بود که ماریا نیز عاشق احسان بود! او این موضوع را به احسان گفته بود. او آن شب عشق خود را ابراز نمود. این صرفاً جاذبه و شیدایی نبود بلکه یک عشق واقعی بود!

قرار بود آن‌ها تمام عمر را در کنار هم سپری کنند. احسان در راه خانه، رؤیاها و برنامه‌های بسیاری در سر داشت. او نمی‌توانست انتظار دیدن دوباره ماریا را تحمل کند، بنابراین وسط خیابان ساعت دو صبح به ماریا پیام داد و این‌گونه نوشت؛ “دوستت دارم”. ماریا نیز فوراً جواب داد “من هم دوستت دارم”.

احسان و ماریا به مدت شش ماه با یکدیگر قرار می‌گذاشتند. آن‌ها نوجوان نبودند بلکه افراد بالغ با مسئولیت‌های مختلفی بودند. هر دو در گذشته روابط عجیب‌وغریب، آزاردهنده یا روابط ساده ولی اشتباه را تجربه کرده بودند. این رابطه با روابط قبلی فرق داشت و هر دو این موضوع را به دوستانشان گفته بودند. آن‌ها اغلب همدیگر را می‌دیدند؛ حداقل سه بار در هفته و گفتگوهای عمیق و سنگینی بین آنها ردوبدل می‌شد.

آن‌ها با یکدیگر زندگی نمی‌کردند و هیچ‌یک از آن‌ها چنین چیزی را نمی‌خواست. شاید این زوج را رمانتیک و خیال‌پرور بخوانید؛ شاید اعتقادات مذهبی آن‌ها با یکدیگر سازگار بود اما این تصمیمی بود که هر دو طرف با آن موافقت کرده بودند. آنچه خواسته‌ی هر دو آن‌ها به نظر می رسید، یک ازدواج منطقی بود. سؤال این است که آیا آن‌ها پیش نیازهای ازدواج خود را ارزیابی کرده‌اند؟

در چه صورت چیز بیشتری را از دست خواهید داد؟ استخدام فرد اشتباه یا انتخاب شریک اشتباه؟ فکر کنم متوجه اهمیت این موضوع شده باشید. درواقع، اگر ما عاقل بودیم، راستی آزمایی را پیش از عاشق شدن انجام می‌دادیم زیرا وقتی‌که عاشق هستید، رها کردن خود و رفع مشکل بسیار دشوارتر می‌شود.

درواقع، زمانی که جذب فرد دیگری شده‌اید، با تمام قدرت جروبحث می‌کنید؛ نصیحت دوستانتان را نادیده می‌گیرید؛ آنچه می‌بینید را انکار می‌کنید و حساب و منطقی که در کلاس سوم یاد گرفته‌اید(دودوتاچهارتا) را فراموش می‌کنید.

اجازه دهید چهار مورد از مهمترین پیش نیازهای ازدواج منطقی و عاقلانه را بررسی کنیم:

رفتار صحیح با همسر پیش نیاز ازدواج منطقی

  • اگر صحبت کردن شما را نادیده می‌گیرد.
  • با دیگران بیرون می‌رود.
  • فراموش می‌کند شمارا به رویدادهای اجتماعی و خانوادگی دعوت کند.
  • مؤدب نیست.
  • ایراد و بهانه می‌گیرد.
  • می‌خواهد همه‌چیز طبق میل خودش انجام شود.
  • نظر شمارا نمی‌پرسد.
  • شمارا سرزنش می‌کند.
  • از شما انتقاد می‌کند.
  • طعنه می زند.
  • با دیگران لاس میزند.
  • تولد شما را از یاد می‌برد.

یا موارد دیگری که شما می‌توانید به‌آسانی تصور کنید، در این صورت چنین فردی رفتار خوبی با شما ندارد.

من با مادری در مورد دخترش که به‌تازگی نامزد کرده، صحبت می‌کردم. نامزد دخترش از او انتظار داشت تا تمام هزینه‌های ازدواج را بپردازد، درعین‌حال او خواهان گران‌قیمت‌ترین سالن عروسی و منوی غذا بود. من تعجب کردم. فکر می‌کردم که مردها زیاد به این مسائل توجهی ندارند، او به من گفت، نه او این‌طور نیست. پرسش کلیدی من این بود که “نظر دخترش در مورد این موضوع چه هست؟” مادر پاسخ داد، “دخترم موافق نیست. او بسیار صرفه‌جو است. درآمد خوبی دارد اما بیشتر از نامزدش اقتصادی فکر می‌کند.”

این موضوع مرا بیشتر غافلگیر کرد. چگونه این زوج بدون حل مشکل تا به اینجا پیش رفته‌اند؟ آیا این مرد جوان قصد خوشبختی همسرش را دارد؟ مادر توضیح داد، دخترش احساس می‌کند که باید برای خوشحالی همسرش سازش کند. خوب، این زیباست. من در تئوری با این موضوع موافقم اما او در مقابل چه می‌کند؟ سازش یک خیابان دوطرفه است. اگر همیشه یک فرد سازش کند، با گذر زمان، آن فرد دلخور و رنجیده‌خاطر خواهد شد.

پیش نیاز ازدواج منطقی فداکاری است. این اولین اصل در دستیابی به یک ازدواج موفق است. این فقط در مورد شما نیست، در مورد طرف مقابل نیز صادق است. اگر نتوانید به اولین اصل دست یابید، شانسی برای بقای خانواده وجود ندارد.

در کنار عشق، پیش نیاز ازدواج عقلانی جایی است که در آن خشکشویی، پخت‌وپز و مراقبت از کودک نیز صورت می‌گیرد. برای رضایت از زندگی مشترک موفق باید حس کار تیمی به وجود آید. پیش از ردوبدل کردن حلقه، شما باید متوجه باشید، در مواجه با مشکلات مالی، مسائل مرتبط با تربیت فرزند ، تقسیم وظایف منزل چقدر با هم تفاهم دارید. شاید این مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیش نیاز ازدواج عاقلانه است.

 ارتباط با خانواده همسر پیش نیاز ازدواج عاقلانه

شما با خانواده همسر خود ازدواج می‌کنید. آیا خانواده او خوب، مهربان، دوست‌داشتنی، صریح، پذیرا، حامی یا ایرادگیر، ناکارآمد و ازهم‌گسیخته و بدجنس و خسیس است؟ با فرض بدترین حالت، تنها دو روش برای مواجه با آن وجود دارد: شریک شما با خانواده خود قطع رابطه کند یا به رابطه خود با شما پایان بخشد، گزینه‌ی سومی وجود ندارد.

این قطع رابطه می‌تواند مالی، اجتماعی، روانی و شاید جغرافیایی باشد. شریک شما باید شخصیت بسیار قوی برای اینکار داشته باشد. مشکل والدین وابسته که فکر می‌کنند فرزندشان هیچ‌گاه باکسی به‌اندازه کافی خوب ازدواج نخواهد کرد، این است که آن‌ها به فرزند خود طوری وانمود می‌کنند انگار که واقعاً می‌دانند چه چیزی برای فرزندشان بهتر است.

این بسیار هوشمندانه است. وقتی فرزند بالغ باور داشته باشد که والدینش نیت خیر دارند، انگیزه آن‌ها را مورد سؤال قرار نخواهد داد. چنین فرزندی نمی‌تواند از والدینش جدا شود.

فردی که می‌شناختم در رابطه‌ای قرار داشت که موجب تعجب من بود. من پیشنهاد کردم که او با همسر خواهر دوست‌دخترش صحبت کند تا متوجه شود، زندگی و ازدواج در چنین خانواده‌ای چگونه است. گذشته از همه این‌ها، این مرد درنهایت باجناقش می‌شد، بنابراین فرد خوبی برای پرسیدن چنین سؤالی بود: شخصی خارجی و به همان اندازه داخلی.

خانواده می‌تواند بسیار دوست‌داشتنی و پذیرا به نظر آید اما همچنان فرزند خود را رها سازد. آن‌ها می‌توانند در لحظه‌ی آخر حمایت خود را از فرزندشان دریغ کنند. شما چگونه خود را برای چنین شرایطی آماده می‌کنید؟

پاسخ این است که تک‌بعدی و سطحی‌نگر نباشید. به‌عبارت‌دیگر، هیچ‌گاه نگویید، “این فقط یک‌بار اتفاق می افتد”. نه! هیچ‌چیز خارج از شخصیت فرد نیست. هر چیزی که مشاهده می‌کنید، همیشه بخشی از یک برنامه‌ی بزرگ‌تر است. بنابراین، اگر والدین نامزد شما مانع قرار گذاشتن شما می‌شوند یا از شغل، شخصیت و رفتار شما ایراد می‌گیرند یا به هر طریقی مشکلاتی را سر راه شما قرار می‌دهند، آگاه باشید.

این اتفاقی است که درواقع برای احسان رخ داد. والدین ماریا تصمیم گرفتند تا او نیز همراه آن‌ها به تعطیلات برود. ماریا 26 ساله است و قطعاً نیازی ندارد همراه با والدینش به تعطیلات برود. بااین‌وجود، آن‌ها قصد داشتند به اقامتگاهی بروند و اصرار نمودند که بودن او در کنار خانواده‌اش به مدت یک هفته، تجربه‌ی بی‌نظیری خواهد بود، به‌ویژه پیش از ازدواج.

این اتفاق مصادف با دو هفته تعطیلات احسان بود و او قصد داشت تعطیلات خود را با ماریا سپری کند. خوب، او فکر می‌کرد که حداقل می‌تواند هفته دوم را با ماریا بگذراند. سپس، ماریا از هتل به او پیام داد که آن‌ها قصد دارند تعطیلات خود را به مدت یک هفته دیگر تمدید کنند.

آیا سطحی‌نگری و تک‌بعدی بودن را می‌بینید؟ وقتی مسئله در مورد خانواده‌ همسر است، بهتر است شریکتان از شما حمایت کند.

داشتن ارزش های مشترک از مهمترین نکات ازدواج

قطب های مخالف همدیگر را جذب می‌کنند اما پژوهش نشان می‌دهد، پیش نیاز ازدواج منطقی داشتن تفاهم در اعتقادات، مذهب، اخلاق کاری، ارزش‌های خانوادگی است.

فهرستی از چیزهایی که پیش نیاز ازدواج و زندگی مشترک موفق است را تهیه کنید و سپس برای هر مورد عددی بر اساس میزان اهمیت از 1 تا 10 اختصاص دهید. سپس، فهرست خود را با شریکتان مقایسه کنید.

سازش و تفاهم پیش نیاز ازدواج منطقی

قوانین برای کسانی که ازدواج کرده‌اند، کاملاً متفاوت است. من در قسمت دیگری از این سایت و سایت خودم و کتابم به‌طور گسترده در مورد راه های حل اختلافات زناشویی صحبت کرده‌ام. من در مورد بهبود، برقراری مجدد ارتباط معنوی، ایجاد شور و اشتیاق و شروعی دوباره با همسرتان، حتی زمانی که بدرفتاری کلامی مطرح باشد، صحبت کرده‌ام.

این تفاوت به خاطر آن است که شما زندگی مشترکی را ساخته‌اید و شاید فرزند دارید. به خاطر وجود 5، 10، 20 یا 30 سالی که دو نفر در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند، پیوندی میانشان ایجاد شده است که قابل احترام است. آمار، صحبت‌های مرا تصدیق می‌کند: با گذر زمان، فردی که درخواست طلاق می‌دهد بیشتر از طرف مقابلی که برگه‌های طلاق را دریافت می‌کند، دچار علائم افسردگی می‌شود.

اما وقتی‌که تازه شروع به گذاشتن قرارهای عاشقانه می‌کنید، مهم نیست که مدت‌زمان این قرارها یک سال یا دو سال باشد، شما چنین زندگی مشترکی را آغاز نکرده‌اید. شما تنها کمی از زمان را ازدست‌داده‌اید و نه چیزی بیشتر. شما فکر می‌کنید که قلب خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اید اما خواهید دید که با گذشت زمان، این سرمایه‌گذاری در مقایسه با طلاق پس از یک ازدواج عاقلانه خیلی ناچیز است.

بنابراین، می‌توان این قوانین را چنین تصریح کرد: زمانی که مسئله‌ی زندگی مشترک مطرح است، در مورد با هم کنار آمدن و سازش بیشتر فکر کنید. اگر رابطه نسبتاً تازه است، قانون ذرهای از خروار(مشکلات فراوان و پنهانی) را دنبال کنید و درصورتی‌که این چهار مورد بجا نباشند، روش دیگری را امتحان نمایید.

در این مقاله از سایت مشاوره باما دانستنی های ازدواج و چیزهایی که قبل از ازدواج و انتخاب همسر باید بدانیم می پردازیم:

چنانچه شما یک زن یا مردی که قصد ازدواج دارد هستید و نهایتاً این فکر شما منجر به نامزدی می‌شود، تبریک می‌گویم! شما تنها نیستید. شما مانند هر عروس و دامادی دریافته‌اید که بخش برنامه‌ریزی مراسم عروسی در شروع، کاری بغرنج و دشوار است. قبل از مراسم عروسی، مهمترین دانستنی قبل از ازدواج صبر کردن طولانی‌مدت و عجله نکردن برای ازدواج نیست چراکه دانستنی های مهم‌تری وجود دارد که قبل از ازدواج باید به آن توجه داشت.

پیش از اجرای نکات قبل از ازدواج باید بدانید حتی اگر تمام انرژی‌تان را روی برنامه مراسم عروسی بگذارید، مراسم عروسی‌تان تنها یک روز طول خواهد کشید اما ازدواج در تمام عمر با شما خواهد بود.

قبل از ازدواج به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از مهمترین نکات قبل از ازدواج به‌خصوص بعد از نامزدی یا قبل از دوران نامزدی این است که، با مردی که می‌خواهید با او ازدواج کنید یا دختری که عاشقش هستید، رابطه دوستی سالم همراه با تفاهم و سازگاری ایجاد کنید. چراکه این شخص در آینده پدر یا مادر فرزندان شما خواهد بود. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود چند ماهی را قبل از ازدواج صبر کنید. برخی پیشنهاد می‌کنند حداقل چهار ماه قبل از ازدواج زمان مناسبی برای شناخت قبل از ازدواج است.

بااین‌حال، شش ماه در یک دوره زمانی برای صبر کردن خوب است. بنابراین می‌توانید در طول این مدت رابطه اولیه خود را بر پایه و اساس محکمی ایجاد کنید، به این معنی که حتی صبر کردن به مدت ۱۲ ماه و بالای آن‌هم فکر بدی نیست.

ازآنجایی‌که هر پسر و دختری در ازدواج دوست دارد رابطه میان او و همسرش برای همیشه پایدار بماند، پس شما نیز وقت بگذارید تا از ابتدا آن را به‌صورت صحیح پایه‌گذاری کنید و یک ازدواج ماندگار را برای خود به ارمغان آورید.

از نکات و دانستنی های قبل ازدواج این است که معیارهای مناسبی برای ازدواج پیدا کنید

عقل‌گرایی سکولاریسم می‌گوید؛ بزرگسالانی که به فکر ازدواج هستند احتیاج دارند تا سن ۳۰ سالگی برای ازدواج صبر کنند. درحالی‌که این یک حرف بی‌معنی است چراکه شما مجبور نیستید برای ازدواج  صبر کنید تا یک حساب بانکی پر پول، یک خانه ویلایی نرده‌کشی شده، ماشین اسپرت، خانه و دیگر موارد را داشته باشید.

درواقع، تمام این مدت، شما درحال پرداختن به این موارد هستید که می‌توانید بدون توجه به این موارد، شریکتان را در کنارتان داشته باشید و از هر قدمی که برمی‌دارید لذت ببرید و در کنار یکدیگر خانه‌تان را تبدیل به کاخ کنید.

درعین‌حال، ازدواج به شما کمک می‌کند در عین مسئولیت‌پذیری به رشد فردی و پیشرفت در زندگی نیز نائل شوید. درواقع، زنانی وجود دارند که ازدواج خود را آن‌قدر به تعویق می‌اندازند که سرانجام دیگر تصور ازدواج هم برایشان غیرممکن است.

شاید این مطلب برایتان مفید باشد: سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر چیست؟

به خاطر داشته باشید، شما برای تشکیل زندگی مشترک موفق و ایجاد عشق و علاقه بعد از ازدواج به پول زیاد، ماشین و خانه نیاز ندارید. اگر به این نتیجه برسید که مسایل مادی و پول را بیشتر از همسر آینده خود دوست دارید، پس هرگز ازدواج نکنید.

موارد قبل ازدواج 3: تا حد امکان نسبت به همسر آینده خود شناخت پیدا کنید

دلایل مهمی که بتواند شمارا پیش از ازدواج به نامزدتان وابسته و نزدیک کند پیدا کنید و رابطه‌تان را بر اساس اصول صحیحی پایه‌گذاری کنید. برای مثال اگر فردی مذهبی هستید، ممکن است که وقتتان را صرف کنید تا خدا را در همه‌ امور قرار دهید، به‌ویژه در زندگی‌تان که به‌زودی قرار است یکی شود. با دیگر زوج های مذهبی به‌ویژه آن‌هایی که ده ها سال از زندگی‌شان می‌گذرد صحبت کنید و اجازه دهید که داستان زندگی‌شان را برای شما بگویند.

بسیاری از جوانان متدین و مذهبی که به دنبال ازدواج کردن هستند، این واقعیت اساسی را نادیده می‌گیرند و بعدها پشیمان می‌شوند. پیش از آنکه تصمیم به طلاق اصلی‌ترین گزینه‌ی خیلی از ازدواج ها شود، والدین مطمئن شده‌اند که فرزندانشان پیش از ازدواج از خانواده ، دوستان، خاله‌ها، عمه‌ها، دایی‌ها و عموها و از بسیاری دیگر مشورت گرفته‌اند. یک نصیحت آمادگی برای ازدواج از سوی دیگران، می‌تواند به شما کمک کند تا بسیاری از ابهامات و سوالات قبل از ازدواج خود را برطرف کنید.

نکات قبل از ازدواج 4: فردی مناسب برای ازدواج انتخاب کنید

در ازدواج بدترین چیزی که می‌توانید انجام دهید این است که با شخصی ازدواج کنید که به آن چیزی که شما اعتقاد دارید اعتقاد نداشته باشد. برای مثال، اگر اهل مشروب خوردن نیستید، بدترین کار این است که با یک شوهر الکلی که مست می‌کند ازدواج کنید. اگر پیش از ازدواج نتواند مشروب خوردن را کنار بگذارد، توقع نداشته باشید که بعد از ازدواج معجزه ای رخ دهد.

همچنین مهم است که با شخصی ازدواج کنید که در ایمان معنوی شما سهیم باشد (به ایمان معنوی شما اعتقاد داشته باشد) یا حداقل آن چیزی که شما ایمان و اعتقاد دارید را ناچیز و ناپسند نشمرد.

برای مثال، اگر افراد مذهبی­ که باور مذهبی قوی دارند با شخصی ازدواج کنند که مخالف مذهب است، ازدواج ممکن است از سوی این افراد ناچیز و ناپسند شمرده شود و منجر به اندوه و ناراحتی شود. این موضوع به خیلی موارد مربوط می‌شود و فقط به مذهب ربطی ندارد. هرچه ارزش های مشترک بیشتری با همسر خود داشته باشید (هرچه تفاهم بیشتری با همسرتان داشته باشید)  ازدواج موفق و بهتری خواهید داشت.

وفاداری به همسر در ازدواج  از نکات مهم قبل ازدواج

خیانت می‌تواند یک زندگی و یک ازدواج را ویران کند. درواقع خیانت به همسر یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق در هر جای دنیا است و در برخی موارد فریب دادن همسر در ازدواج منجر به خشونت خانگی و مرگ می‌شود. به‌ویژه اگر شریک زندگی‌تان نتواند با این موضوع کنار بیاید.

اگر پیش از ازدواج نمی‌توانید به همسر خود متعهد باشید، نباید گمان کنید (اعتقاد داشته باشید) که بعد از ازدواج به همسر خود متعهد بمانید. درنهایت آخرین چیزی که برای همسرتان می‌خواهید این است که ویدئویی که با موضوع خیانت در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌شده است را برای شوهرتان به نمایش بگذارید. به مرد یا زنی که با او می‌خواهید ازدواج کنید احترام بگذارید و با او صادق بمانید و نتیجه‌اش را خواهید گرفت که درنتیجه‌ی آن وحدت شما بازهم به‌صورت یک امر شاد باقی می‌ماند.

با نامزد خود ارتباط نزدیکی برقرار کنید

از مهمترین دانستنی های قبل از ازدواج این است که قبل از روز عروسی تصمیم بگیرید تحت هر شرایطی باهم بمانید. در این روابط نزدیک است که شما وقت می‌گذارید تا یکدیگر را بهتر بشناسید و با یکدیگر ازدواج کنید و در کنار یکدیگر وفادار، صادق و  پایدار بمانید.

برای داشتن یک رابطه پایدار شما باید همسر خود را خوب بشناسید، یاد بگیرید که او را ببخشید، با یکدیگر کنار بیایید و سازش کنید و بین خودتان تصمیم بگیرید که طلاق هرگز گزینه انتخابی برای شما (زندگی شما) نباشد.

عشق یک تعهد، یک عمل و قطعاً یک انتخاب است که همیشه ادامه دارد. فساد و فروپاشی می‌تواند خانواده ها را تخریب کند و چنان اثرات منفی بر روی بچه‌ها بگذارد که در بزرگسالی آن‌ها را با مشکل مواجه کند.

قدردانی از نامزد و همسر آینده از مهمترین دانستنی های قبل از ازدواج

یکی از مهمترین نکات این است که قبل از ازدواج چیزهایی برای قدردانی از زن و یا مردی که قصد دارید با او ازدواج کنید پیدا کنید. هنگامی‌که چیزهایی برای خوشحالی را دریابید، نقص و عیوب کمتری را می‌بینید. شما باید این موضوع را درک کنید که هریک از شما دارای نقاط قوت و ضعف مشخصی هستید. هردوی شما اشتباه می‌کنید و ازآنجاکه هیچ‌کدام کامل نیستید، در صورت عدم تعیین حدومرزها در ازدواج و روابط زناشویی، به یکدیگر آسیب می‌زنید.

از مهمترین دانستنی های دوران نامزدی این است که یاد بگیرید یکدیگر را تحت هر شرایطی دوست داشته باشید. از چیزهای بی‌اهمیتی که ممکن است به رابطه شما آسیب بزند چشم‌پوشی کنید. زوج ها همیشه چیزهایی که نسبت به همسرشان از آن متنفر هستند را پیدا می‌کنند و قبل از ازدواج متعهد می‌شوند که یکدیگر را دوست داشته باشند، زندگی خود را بسازند، یکدیگر را ببخشند و زندگی خود را ادامه دهند.

برقراری ارتباط صحیح با همسر از مهمترین نکات قبل از ازدواج

قبل از ازدواج نحوه ارتباط صحیح با همسر را یاد بگیرید و توقع نداشته باشید طرف مقابلتان بتواند حدس بزند که چه چیزی در ذهن شما می‌گذرد. بهترین راه برای برقراری ارتباط و درک یکدیگر را یاد بگیرید. یادگرفتن این موضوع کمک زیادی در بهبود روابط زناشویی شما خواهد داشت. هرگز گمان نکنید که همسرتان می‌داند شما درباره چه موضوعی صحبت می‌کنید. ازاین‌رو همیشه شفاف‌سازی کنید. همیشه یاد بگیرید و خود را مجبور کنید که صحبت کنید و با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. این از بهترین دانستنی های قبل از ازدواج است.

مهم‌تر از همه، همیشه خودتان و احساساتتان را کنترل کنید. احساسات هرگز نباید شمارا کنترل کنند (بر شما غالب شوند) در غیر این صورت شما به ازدواج خود آسیب می‌زنید و اتهامات و توهین‌های اشتباه شما بعدها شمارا بااحساس پشیمانی شدیدی مواجه می‌کند.