خانه / پرسش و پاسخ روابط عاطفی / حساس بودن بیش از حد در رابطه | حساسیت به عشقت
حساسیت در رابطه
حساسیت به عشقت

حساس بودن بیش از حد در رابطه | حساسیت به عشقت

چگونه یاد بگیریم در یک رابطه حساس نباشیم؟

ممکن است نخواهید اتفاق بیفتد اما گاهی اوقات، رخ می دهد؛ شما در رابطه ی خود بیش از اندازه حساس هستید. مشکل این است که هر چه حساس تر باشید، احتمال این که آسیب ببینید، بیشتر است. علاوه بر این، اگر حساسیت شما جلوه ی منفی داشته باشد، ممکن است دیگران را کلافه کنید و احساسات منفی نیز به وجود آورید. به همین دلیل است که باید یاد بگیرید در یک رابطه بیش از اندازه حساس نباشید. به خاطر خود رابطه (و بیایید با آن روبرو شویم، سلامت روان خودتان)، باید یاد بگیرید احساسات خود را کنترل کنید تا هر دو طرف بتوانند خوشحال باشند.

گفتگوی درونی با خود داشته باشید

چه کسی می گوید حرف زدن با خود بد است؟ در کل، همگی ما احساساتی داریم که در درونمان جمع شده اند. هر چه بیشتر آن ها را در خود نگه داریم، احتمال این که این احساسات در نامناسب ترین زمان ممکن به بیرون جلوه کنند، بیشتر است.

به همین دلیل است که ابراز این افکار به خود می تواند از فشار آن ها بکاهد، و بهترین و موثرترین روش برای انجام این کار از طریق یک نوشتن افکار روزانه است. به این ترتیب، تنها این شما هستید که افکارتان را می شنوید و می توانید مقداری از اضطراب و پریشانی درونی خود را آزاد کنید.

محرک های خود را پیدا کنید

برای این که در یک رابطه کمتر حساسیت از خود نشان دهید، ابتدا باید در مورد محرک هایی که باعث ایجاد حساسیت در شما می شوند، فکر کنید. دفترچه ی خاطراتی که در بخش قبل در موردش صحبت کردیم، می تواند کمکتان کند. شاید بخواهید آن را کامل بخوانید و ببینید که چه چیزی شما را آنقدر حساس می کند.

آیا وقتی کسی به اشتباهاتتان اشاره می کند، آنقدر حساس می شوید؟ یا شاید هم از این که شریک زندگیتان به شما گفته است که در یک موضوع خاص نادان هستید، آنقدر حساس شده اید. لازم است تا تعیین کنید چه چیزی شما را بیشتر از همه آزار می دهد و سپس، به منظور برطرف کردن آن مشکل اقدام کنید.

روراست تر باشید

گاهی اوقات، حساسیت ما ناشی از این واقعیت است که ما هرگز آنچه در ذهنمان می گذرد را به زبان نمی آوریم و هرگز در مورد آنچه آزارمان می دهد، با شریک زندگیمان صحبت نمی کنیم. در آخر، همه چیز روی هم انباشته می شود و وقتی در نهایت احساسات خود را بر زبان می آوریم، این احساسات به شکل یک بمب از حساسیت بیش از اندازه که به تازگی منفجر شده است، جلوه می کنند.

به همین دلیل، اگر از خود می پرسید: آیا من در رابطه ی خود بیش از اندازه حساس هستم؟ به این موضوع فکر کنید که هر چند وقت یکبار با افکار خود به طور مستقیم ارتباط برقرار می‌کنید. گاهی اوقات، تنها با سوال کردن یا پرداختن مستقیم به شک و تردید، می توانید متوجه شوید که حساسیت بیش از اندازه ی شما هیچ پایه و اساس واقعی ندارد.

مطالب مرتبط: چگونه زود رنج نباشیم

زمانی را تعیین کنید تا بتوانید با خود خلوت کنید

افراد حساس هم به ارتباطات معنادار و هم به استراحت نیاز دارند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که تعادل درستی بین وقت گذراندن با دیگران و لذت بردن از تنهایی خود برقرار می کنید.

خود این کار می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد اما عدم موفقیت در انجام آن منجر به تحریک بیشتر شما می شود. این امر می تواند باعث اضطراب، پریشانی، عصبانیت، کج خلقی و در کل، فرسودگی شما شود. با لذت بردن از زمان استراحت (بعد از کار یا یکبار در هفته) و پرداختن به مراقبت از خود و لذت های کوچک، می توانید سطح حساسیت خود را تحت کنترل قرار دهید.

مطالب مرتبط: راه های لذت بردن از زندگی

چیزها را با شور و اشتیاق دریافت کنید

یک روش عالی به منظور داشتن حساسیت کمتر در یک رابطه، دریافت همه چیز با شور و اشتیاق است. به جای پرهیز از شور و اشتیاق، باید خود را در این احساس غوطه ور کنید. هر چه بیشتر بر شور و اشتیاق تمرکز کنید، استرس کمتری برای محرک هایی که در یک رابطه وجود دارند، پیدا می کنید.

علاوه بر این، با در نظر گرفتن این نکته که افراد حساس بیشتر از آن که دریافت کنند، می دهد؛ یک روش خوب برای مقابله با حساسیت، یادگیری نحوه ی دریافت است. این کار به شما کمک می کند تا یک ارتباط معنادار با شریک زندگی خود برقرار کنید؛ ارتباطی که بر روی بخشیدن و دریافت کردن پرشور متمرکز است.

نشخوار فکری خود را محدود کنید

می دانیم که گفتن این کار آسان تر از عمل کردن به آن است. اما اگر می خواهید دست از حساس بودن بردارید، ابتدا باید نشخوار فکری خود را محدود کنید. در مورد رفتار معمول خود فکر کنید. آیا بیش از اندازه به نظرات یا موقعیت ها فکر می کنید؟ آیا نسبت به کوچک ترین اظهارنظرها وسواس دارید؟ آیا تنها به خاطر چیزی که یک فرد خاص گفته است، کل ماجرا را در ذهنتان می سازید؟

به منظور جلوگیری از به حاشیه رفتن موضوع اصلی، باید دست از کاه کوه ساختن بردارید. انجام این کار تنها باعث می شود تا بهره وری و آرامش خود را از دست بدهید. در عوض، بهتر است تا در مورد کاری که در گذشته انجام داده اید، فکر کنید تا بتوانید عملکرد بهتری در آینده داشته باشید، اما آخرین کاری که باید انجام دهید، تبدیل آن تفکر به وسواس فکری است. در صورتی که با خود می گویید: «دوست پسرم فکر می کند من بیش از اندازه عاطفی هستم»، شاید بخواهید ببینید که قطار افکارتان بدون کنترل تا کجاها می رود.

قبل از واکنش نشان دادن، فکر کنید

افراد بیش از اندازه حساس سریع به نتیجه گیری می رسند و با حالت تدافعی واکنش نشان می دهند، اما پیش از آن که به خود اجازه ی چنین واکنش هایی را بدهید، شاید بهتر باشد ذهن خود را متوقف کنید و پیش از انجام هر کاری یا گفتن هر چیزی کمی فکر کنید. هر وقت که در مورد نیت یک فرد خاص چیزی را متصور می شوید، اینطور به ماجرا نگاه کنید: ممکن است همه چیز را منفی ببینید، بدون شواهد و مدارک واقعی برای تایید باورتان.

به عنوان مثال، فرض کنید که دوست پسرتان فوراً به پیام شما در خصوص قرار عاشقانه ی آخر هفته پاسخ نداده است. احساساتتان بلافاصله شروع به طغیان می کنند و بر این باور می رسید که حتماً سرگرم وقت گذراندن با فرد دیگری است؛ این موضوع باعث سرد شدن رابطه و در نهایت، جدایی می شود. شما بی دلیل اوضاع را بدتر کرده اید، به همین دلیل است که «فکر کردن قبل از انجام هر کاری» باید تبدیل به مانترای شما شود.

مطالب مرتبط: علت سرد شدن مردان در دوستی

مرزهای عاطفی تعیین کنید

تعیین مرزهای عاطفی مشخص، یک گام بسیار مهم در مسیر شما به سمت کنار گذاشتن حساسیت بیش از اندازه است. این مرزها شامل جدا کردن احساسات خودتان از احساسات فرد دیگر و به خود اجازه ی تبدیل شدن به فردی که می خواهید، هستند. به منظور تعیین این که چه موقع این مرزها قطع می شوند، نگاه عمیقی به احساسات خودتان بیندازید.

نه تنها احساساتتان را بر سر شریک زندگی خود خراب نمی کنید و حریم عاطفی او را بر هم نمی زنید، بلکه اجازه می دهید تا احساساتتان تحت کنترل خودتان درآیند. به این ترتیب، اعتماد به نفستان بهبود خواهد یافت و دیگر بیش از اندازه حساس نخواهید بود.

کمک حرفه ای بگیرید

گاهی اوقات، علیرغم تلاش های بسیار زیاد، ما به کمک حرفه ای نیاز پیدا می کنیم. همگی ما از ترس برچسب زدن دیگران می خواهیم تا حد امکان از کمک حرفه ای گرفتن خودداری کنیم اما گاهی اوقات، این کار می تواند زندگی ما را تغییر دهد. این بدان دلیل است که افراد متخصص به منظور مقابله با چنین شرایطی آماده هستند. یک فرد حرفه ای به شما در شناسایی محرک ها و تحت کنترل درآوردن احساساتتان کمک می کند. آن ها به شما کمک می کنند تا مشکل را از یک نقطه نظر متفاوت ببینید و وقتی ذهن به تکاپو می افتد، از واکنش غلوآمیز بپرهیزید.

سخن پایانی

حساس بودن هیچ اشکالی ندارد. تنها زمانی تبدیل به مشکل می شود که بیش از اندازه حساس باشید. به همین دلیل، هر وقت که فکر می کنید احساساتتان پریشانی دارید، شاید بهتر باشد یک قدم به عقب بردارید و عمیق در این مورد فکر کنید. امیدوارم که نکات این مقاله در مورد دست کشیدن از حساسیت بیش از اندازه در یک رابطه، برای شما هم مفید واقع شده باشند.

منبع: www.lovearoundme.com

دیدگاهتان را بنویسید