خانه / مشاوره فردی / علت نگرانی بیش از حد| درمان و رفع نگرانی های بی دلیل
افکار منفی

علت نگرانی بیش از حد| درمان و رفع نگرانی های بی دلیل

18 نکته برای زندگی به دور از نگرانی

بسیاری از افراد به این موضوع فکر می‌کنند که زندگی به دور از نگرانی چگونه خواهد بود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هر روز با نگرانی بیمارگونه دست‌وپنجه نرم می‌کنند. باتوجه‌به وضعیت جامعه و عوامل استرس زایی که افراد با آن ها روبرو هستند، جای تعجب نیست که افراد زیادی داروهای ضد اضطراب مصرف می‌کنند و بااین‌وجود همچنان نگرانی بیمارگونه و وسواسی را دارند.

اگرچه مقدار مشخصی از نگرانی طبیعی است، اما نگرانی بیمارگونه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مطالعات نشان داده‌اند که نگرانی بیمارگونه یکی از دلایل اصلی اختلال اضطراب فراگیر است. به‌منظور رفع مؤثر اضطراب، فرد باید ابتدا زندگی به دور از نگرانی را بیاموزد.

زندگی به دور از نگرانی عمدتاً به تغییر ذهنیت شما مرتبط است. شما باید کنترل احساسات و افکار خود را به دست بگیرید و خود را برای رویدادهای اجتناب‌ناپذیر آماده کنید. سپس، شما می‌توانید بر زندگی در زمان حال، مراقبت از خود و داشتن یک زندگی به دور از نگرانی متمرکز شوید.

قبول کنید که نگرانی بد است

اولین گام در جهت داشتن یک زندگی به دور از نگرانی این است که بد بودن نگرانی را بپذیرید. برخی از افراد این باور غلط را دارند که نگرانی چیز خوبی است. آن ها فکر می‌کنند که نگرانی موجب بالابردن بهره‌وری و آمادگی می‌شود و نشان می‌دهد که آن ها می‌توانند شرایط و افراد مختلف را مدیریت کنند.

در واقع، نگرانی وسواسی و بیمارگونه برای شما، اطرافیان و حتی سلامتتان بد و زیان‌آور است. وقتی بی‌دلیل در مورد چیزهایی نگران می‌شوید، زندگی عادی خود را فراموش می‌کنید و همین امر می‌تواند زندگی عادی اطرافیانتان را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. همچنین، بیماری‌های جسمی نیز می‌توانند ناشی از نگرانی بیش از حد و وسواسی باشند. نگرانی، استرس‌زاست و می‌تواند منجر به شرایطی ازجمله افزایش وزن و بالارفتن فشارخون شود.

منشأ اصلی نگرانی را مشخص کنید

گام بعدی در جهت داشتن یک زندگی به دور از نگرانی شناسایی منشأ اصلی نگرانی است. برای بسیاری از افراد، نگرانی همیشگی در مورد موقعیت‌ها یا اشخاص مشخص از یک آسیب روانی درگذشته ناشی می‌شود. وقتی آسیب یا تروما را به‌عنوان منشأ نگرانی خود تشخیص دهید، می‌توانید با گذشته کنار آمده و از شر آن خلاص شوید. وقتی دیگر درگذشته زندگی نکنید، متوجه خواهید شد که نگرانی‌هایتان کمتر شده‌اند.

مراقب افکار خود باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای داشتن یک زندگی به دور از نگرانی انجام دهید این است که مراقب افکار خود باشید. نگرانی بیمارگونه به فعالیت شناختی خیالی یا دور شدن تصورات از شما مرتبط است.

بااین‌وجود، مطالعات جدید نشان داده‌اند که وقتی صحبت از اختلال اضطراب فراگیر به میان باشد، نگرانی بیمارگونه بیشتر بر اساس افکار به وجود می‌آید و نه تصورات. تفکر وسواسی در مورد یک چیز می‌تواند موجب ایجاد نگرانی شود تاحدی‌که به اضطراب منجر گردد. مراقبت از افکار و تلاش آگاهانه برای کنارگذاشتن افکار غیرمنطقی می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش نگرانی در زندگی شما داشته باشد.

آنچه نمی‌توانید کنترل کنید را مشخص کنید

برای داشتن یک زندگی به دور از نگرانی، باید بدانید که کنترل همه چیز در دستان شما نیست و باید بعضی چیزها را رها کرد. شما باید این ذهنیت را در خود ایجاد کنید که هر چه باید بشود، خواهد شد. شما نمی‌توانید همه چیز و همه‌کس را کنترل کنید. وقتی این حقیقت را متوجه شدید، آن را بپذیرید. تلاش برای کنترل همه چیز را کنار بگذارید و خیلی زود دیگر مانند قبل نگران نخواهید بود.

البته، این بدان معنی نیست که همه چیز را رها کنید و منتظر باشید که چه اتفاقی می‌افتد. مدیریت و رسیدگی به مواردی که می‌توانید کنترل کنید به شما احساس امنیت و برنامه ریزی می‌دهد که خود موجب کاهش و ازبین‌بردن نگرانی می‌شود. اما اگر چیزی واقعاً از کنترل شما خارج است، بی‌دلیل بر آن تمرکز نکنید.

در زمان حال زندگی کنید

وقتی همیشه نگران هستید، همیشه ترس از آینده دارید. این امر می‌تواند باعث شود که از زندگی خود لذت نبرید. به‌جای فکرکردن در مورد آینده و آنچه قرار است رخ دهد، تلاش کنید ذهنیت خود را با تمرکز بر زمان حال تغییر دهید.

وقتی در زمان حال زندگی می‌کنید، می‌توانید نسبت به مشکلاتی که در آینده قرار است رخ دهند اقدامی انجام دهید، اما بر آنچه ممکن است در آینده رخ دهد متمرکز نمی‌شوید. شما باید قبول کنید که آینده آنچه را که می‌خواهد به ارمغان خواهد آورد و شما باید تمرکز خود را بر انجام کار درست در زمان حال معطوف کنید.

ایمان داشته باشید که می‌شود

ایمان و ترس در کنار هم قرار نمی‌گیرند. وقتی ایمان داشته باشید که همه کارها درست می‌شوند، هرگز ترس بر شما غلبه نخواهد کرد. ایمان داشتن به درست شدن کارها می‌تواند به معنی ایمان داشتن به کارمای خوب باشد یا این که کائنات همگی پشتیبان شما هستند.

برخی از افراد با ایمان داشتن به قدرتی بالاتر، خدا، یا مخلوقی با جایگاه والا احساس راحتی می‌کنند. این ایمان به آن ها این احساس را می‌دهد که قدرتی بالاتر از آن ها مراقبت می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که همه چیز آن‌گونه که باید باشد اتفاق می‌افتد. اگر این نوع ایمان و اعتقاد را دارید، اعتقاد به قدرت بالاتر می‌تواند تا حد زیادی از میزان نگرانی شما بکاهد.

آماده باشید

یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن یک زندگی به دور از نگرانی، آماده بودن است. وقتی قرار است اتفاقی در آینده رخ دهد که شما را نگران کرده است، خود را برای آن شرایط یا رویداد آماده کنید. پس از این که تمام آمادگی‌های لازم را انجام داده‌اید، آن را رها کنید و منتظر بمانید تا سرنوشت آمارگونه که هست رقم بخورد.

بااین‌وجود، این امکان وجود دارد که خود را بیش از حد آماده کنید. اگرچه عاقلانه است که خود را برای طوفان‌ها، گردبادها یا سایر بلایای طبیعی احتمالی در منطقه جغرافیایی خود آماده کنید، این امکان وجود دارد که در این کار افراط کنید. به‌عنوان‌مثال، احتکار مواد غذایی یا مایعات ممکن است غیرضروری به نظر آید. بااین‌وجود، یک مقدار عاقلانه از آمادگی می‌تواند موجب تشکیل نگرانی‌های شما شود.

چک‌لیست تهیه کنید

درست همانند آماده بودن، چک‌لیست‌ها می‌توانند با اقدام به شما در رفع نگرانی کمک کنند. وقتی چک‌لیست‌هایی را در مرحله آماده‌سازی خود تهیه می‌کنید، این امر به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که جزئیات مهم را فراموش نخواهید کرد.

تهیه چک‌لیست همچنین یک اقدام عاقلانه است زیرا تصویری از آنچه باید برای آماده‌سازی خود انجام دهید را در اختیارتان قرار می‌دهد. وقتی همه موارد نوشته شده در چک‌لیست کامل شدند، نگاهی به کارهای انجام شده می‌اندازید و خیالتان راحت می‌شود که چیزی را فراموش نکرده‌اید.

بر کارهای انجام شده بیش از حد توقف نکنید

به‌محض این که تمام‌کارهایی که در چک‌لیست نوشته‌اید، انجام و تکمیل شدند و خود را آماده کردید، زمان آن فرارسیده است که آن ها را کنار بگذارید و تمرکز خود را بر چیز دیگری معطوف کنید. وقتی زمان زیادی را با توقف بر روی کارهایی که انجام داده‌اید سپری کنید، نمی‌توانید بر نیازهایی که باید در مرحله بعد برآورده شوند تمرکز کنید. نگرانی ناسالم ناشی از توقف کردن بر روی کارهایی است که آن ها را انجام داده‌اید یا هیچ کنترلی بر آن ها ندارید.

نگران آنچه دیگران فکر می‌کنند، نباشید

یکی از چیزهایی که موجب ایجاد نگرانی در افراد می‌شود این است که دیگران چه فکری می‌کنند. شما ممکن است نگران این باشید که دیگران نسبت به شما، خانواده یا کاری که انجام می‌دهید چه فکر می‌کنند. بسیار مهم است که نگران این چیزها نباشید.

وقتی متوجه شوید که انسان بهتری از آنچه دیگران فکر می‌کنند هستید، به این نتیجه می‌رسید که افکار دیگران دیگر اهمیتی ندارد. تنها چیزی که مهم است این است که در مورد خود چگونه فکر می‌کنید و این که شما یک انسان خوب هستید. وقتی نگرانی در مورد افکار دیگران را کنار بگذارید، زندگی به دور از نگرانی برای شما راحت‌تر خواهد بود.

مطالب مرتبط: چگونه به فرد بهتری تبدیل شویم؟

از تجزیه‌وتحلیل بیش از حد شرایط خودداری کنید

به یاد داشته باشید که افکار وسواسی منشأ و عامل اصلی نگرانی بیمارگونه هستند. وقتی شما شرایط را بیش از حد تجزیه‌وتحلیل می‌کنید، افکار شما به گردبادی از وسواسی و نگرانی در حال چرخش تبدیل خواهند شد. هرچه بیشتر در مورد یک موضوع فکر کنید، بیشتر در مورد آن نگران خواهید شد.

بهتر است از جنبه‌های مختلف به شرایط نگاه کنید و اطمینان حاصل نمایید که برای آینده آمادگی لازم را دارید. بااین‌وجود، اگر زمان زیادی را صرف تجزیه‌وتحلیل شرایطی کنید که برای آن هیچ اقدامی انجام نمی‌دهید یا نمی‌توانید آن را از ذهن خود پاک کنید، خیلی زیاده‌روی کرده‌اید. شرایط را آمارگونه که هست در نظر بگیرید و بر اساس آن اقدام کنید و سپس آن را از ذهن خود بیرون کنید.

صبور باشید

گفته می‌شود که صبر یک فضیلت است، اما همه صبور نیستند. وقتی زیاد صبور نباشید، می‌تواند موجب شود تا بیشتر نگران شوید. شما متوجه خواهید شد که هر چه کمتر صبوری کنید، بیشتر در مورد آینده و اتفاقات آن نگران خواهید شد.

برای صبور بودن باید در جهت شناخت خود سخت تلاش کنید و آن را تمرین کنید. اما اگر بتوانید صبر و حوصله خود را تا زمانی که شرایط خودبه‌خود برطرف شوند بالا ببرید، به شما کمک خواهد کرد تا میزان نگرانی خود را کاهش دهید.

مطالب مرتبط: رسیدن به آرامش درون

برای شاد بودن به دنبال چیزهای خوب باشید

وقتی احساس کردید که نگران هستید، به دنبال چیزهای خوب بگردید که شما را خوشحال می‌کنند. وقتی به دنبال چیزهایی می‌گردید که خوشحالتان می‌کنند، ذهنیت خود را در زمان حال متمرکز می‌کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید که همه چیز بد نیست و در واقع چیزهای خوب زیادی در زندگی وجود دارند.

علاوه بر این، گشتن به دنبال چیزهای خوب موجب کاهش ترس شما خواهد شد. نگرانی در مورد آینده می‌تواند با تفکر مثبت در مورد زمان حال و آنچه درگذشته اتفاق افتاده است، خنثی شود. این می‌تواند چشم‌انداز مثبت‌تری از آینده را پیش روی شما قرار دهد.

بر داشته‌های خود تمرکز کنید

یکبار دیگر، تمرکز بر داشته‌های خود موجب می‌شود تا ذهنیت خود را بر زمان حال معطوف کنید. وقتی به‌جای نگرانی در مورد آینده در زمان حال زندگی می‌کنید، شادتر خواهید بود و استرس کمتری خواهید داشت. وقتی در مورد آینده نگران می‌شوید، بر هرآنچه که در زندگی دارید تمرکز کنید.

نگرانی در مورد احتمال از دست دادن در آینده می‌تواند مانع از لذت بردن در زندگی و از آنچه در زمان حال دارید، شود. این مورد خصوصاً در روابط صدق می‌کند. اگر همیشه نگران این موضوع هستید که پس از به پایان رسیدن یک رابطه چه خواهید کرد، قدردان رابطه‌ای که در آن هستید نخواهید بود.

قدرشناسی را تمرین کنید

تمرین قدرشناسی نیز می‌تواند به ازبین‌بردن نگرانی کمک کند. این کار موجب می‌شود تا ذهن و احساساتتان بر آنچه که دارید و به‌خاطرشان قدردان هستید، متمرکز شوند. وقتی متوجه می‌شوید که چه داشته‌هایی دارید که می‌توانید برای آن ها قدردان باشید، این فرصت برای شما پیش می‌آید که کمی نگرانی خود را کنار بگذارید.

یک روش خوب برای تمرین قدردانی این است که فهرستی از آنچه به‌خاطر داشتنشان قدردان هستید را تهیه کنید. شما می‌توانید این کار را در یک ژورنال یا به‌صورت پست در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید. هر روز در شروع یا پایان روز، حداقل یک چیز را که آن روز به‌خاطرش شکرگزار و قدردان بودید، بنویسید.

زندگی خود را ساده کنید

ساده کردن زندگی موجب می‌شود تا چیزهای کمتری برای نگرانی داشته باشید. وقتی زندگی خود را تاحدامکان ساده می‌کنید، نگرانی کمتری در مورد از دست دادن خواهید داشت. به همین دلیل بیشتر بر روی زندگی حال و آنچه که دارید متمرکز خواهید شد.

به‌منظور ساده کردن زندگی خود می‌توانید با مرتب کردن و پاکسازی شروع کنید. شلوغی و بی‌نظمی می‌تواند فیزیکی یا نامحسوس مانند آشفتگی احساسی باشد. روابط ناسالم خود را کنار بگذارید، متعلقات خود را کاهش دهید و به‌طورکلی تا حد ممکن مینیمالیستی زندگی کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، دیگر میلی به نگرانی نخواهید داشت زیرا چیز چندانی برای نگرانی باقی نمی‌ماند.

از مدیتیشن و مراقبه کمک بگیرید

وقتی نگران هستید، مطمئن شوید که از خود به‌خوبی مراقبت می‌کنید. تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را متمرکز کنید و نگرانی‌ها را کنار بگذارید. کافی است هروقت احساس نگرانی در مورد چیزی به سراغ شما آمد، چند دقیقه مدیتیشن کنید.

مراقبت از خود نیز اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که غذای خوب و خواب راحت دارید و زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید. در اغلب موارد، افراد زمان زیادی را صرف نگرانی برای دیگران می‌کنند به‌گونه‌ای که خود را فراموش کرده و از خود مراقبت نمی‌کنند. شما نمی‌توانید از یک فنجان خالی بنوشید. اول‌ازهمه از خود مراقبت کنید.

به یک درمانگر مراجعه کنید

درصورتی‌که این روش‌ها را امتحان کرده‌اید و همچنان اضطراب شدید و نگرانی بیش از حد را تجربه می‌کنید، شاید لازم است تا از یک درمانگر حرفه‌ای کمک بگیرید. درمانگر می‌تواند به شما در تشخیص دلایل نگرانی و اضطراب کمک کند و روش‌های دیگری به‌منظور مقابله با استرس و نگرانی به شما آموزش دهد. کارکردن با یک درمانگر می‌تواند گامی به سمت دستیابی به هدف شما یعنی داشتن زندگی به دور از نگرانی باشد.

منبع: www.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید