خانه / اختلالات روانی / علت زود انزالی در مردان | روش درمان انزال زودرس
زود انزالی

علت زود انزالی در مردان | روش درمان انزال زودرس

گاهی علت زود انزالی در مردان مربوط به مشکلات جسمانی است اما در بسیاری از موارد، انزال زودرس در آقایان دلیل روانشناسی دارد. زود انزالی در مردان هم به دلیل مشکلات سلامتی و هم اختلالات روحی روانی صورت می‌گیرد.

این مقاله فقط به دلایل روانشناسی زود انزالی در مردان می‌پردازد.

دلایل روانشناسی زود انزالی مردان چیست؟

بسیاری از مردم گمان می‌کنند، علائم افسردگی ، اضطراب، احساس ناامیدی و کمبود اعتماد به نفس موجب انزال زودرس می‌شود اما درواقع، این‌ها پیامدهای چنین علائم هستند. این عوامل اغلب در موارد بلندمدت موجب زود انزالی می‌شوند.

در حقیقت، فرد مبتلا به زود انزالی به‌مرورزمان دچار احساس بی ارزشی، خستگی و احساس گناه می‌شود که این احساس بارها و بارها تکرار می‌شود.

این مشکل بر روابط فرد تأثیر می‌گذارد و در بسیاری از موارد، می‌تواند آسیب دائمی بر رابطه زناشویی وارد کند. متأسفانه، بسیاری از روابط به خاطر مشکلات روابط زناشویی حاصل از زود انزالی به پایان رسیده‌اند.

برخی از دلایل زود انزالی در مردان عبارت‌اند از:

  • تربیت سخت‌گیرانه
  • بی‌تجربگی جنسی
  • شرطی‌سازی اولیه
  • تجربه حوادث تلخ گذشته
  • استرس و اختلال اضطراب
  • افسردگی

مطالب مرتبط: برطرف نکردن نیاز زن

نقش تربیت سخت‌گیرانه در انزال زودرس

این مورد به موقعیتی اشاره دارد که در آن تربیت کودک به‌گونه‌ای بوده است که رابطه جنسی عملی شرم‌آور پنداشته شده است. به عبارتی، او در دوران کودکی می‌آموزد که رابطه جنسی فقط باید به دلایلی مانند بچه دار شدن انجام شود.

احتمال دیگر، شناختن فعالیت جنسی به‌عنوان عملی که تنها در موقعیت‌های معین مانند ازدواج قابل‌قبول می‌باشد، است.

در موارد بسیاری، مرد به‌گونه‌ای تربیت شده که رابطه جنسی را به‌عنوان عملی ناپاک و گناهکارانه می‌داند که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کند.

جای تعجب نیست، مردانی که این‌چنین تربیت شده‌اند، نگاهی از روی ترس و وحشت به برقراری رابطه جنسی دارند.

زود انزالی اغلب در مردان جوان ازجمله نوجوانانی رخ می‌دهد که این‌چنین تربیت شده‌اند یا نگرانی‌هایی در مورد بیماری‌های مقاربتی دارند. ترس رایج دیگر که موجب زود انزالی می‌شود، نگرانی از بارداری هنگام رابطه است.

زود انزالی به دلیل بی‌تجربگی جنسی

نداشتن تجربه جنسی به‌خصوص در مردان جوان، عامل مؤثر دیگری در مشکل انزال زودرس است. بسیاری از مردان جوان بر توان و عملکرد جنسی خود تعصب دارند و اغلب مشتاق هستند تا نیرومندی و مردانگی خود را اثبات کنند. این موضوع به‌طورکلی به مردانگی ارتباط دارد، بنابراین ناتوانی در رابطه جنسی به‌عنوان لکه‌ای ننگی بر مردانگی و هویتشان پنداشته می‌شود.

رفتار شرطی حاصل از تجربیات جنسی گذشته

تجربیات جنسی اولیه مردان اغلب بر رفتار جنسی بعدی آن‌ها اثرگذار است. بنابراین، اگر او به روش معینی فعالیت جنسی داشته است، این موضوع احتمالاً بر رفتار آینده‌اش اثر خواهد گذاشت.

مثالی از آن می‌تواند انزال سریع در هنگام خود ارضایی است (به خاطر ترس از دیده شدن توسط دیگران). این همچنین به ترس از گیر افتادن هنگام داشتن رابطه جنسی نیز اشاره دارد.

اتفاقی که می افتد این است که مرد در رابطه جنسی به‌منظور دستیابی به اوج لذت جنسی و کامل کردن رابطه عجله دارد اما این عجله تأثیر منفی بر کیفیت رابطه می‌گذارد. این اتفاق منجر می‌شود، مرد در ادامه چنین رفتاری شرطی شود. درنتیجه، موجب انزال زودرس می‌گردد.

اگر این رفتار در فرد تبدیل به عادت شود، ترک این عادت برای فرد بسیار دشوار خواهد بود.دبرخی از مردان دریافته‌اند، پدرانشان نیز چنین رفتار مشابهی داشته‌اند که ممکن است بیانگر تمایل ژنتیکی به‌جای رفتار اکتسابی باشد. اما این موضوع تنها در موارد معین و خاصی صدق می‌کند.

تاثیر خاطرات تلخ گذشته بر انزال زودرس در آقایان

اگر مردی تجربه حادثه تلخی در زندگی داشته است، این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات جنسی از قبیل زود انزالی شود. در برخی شرایط، این مسئله می‌تواند منجر به مشکلات جنسی دائمی یا حتی رفتار نامناسب اجتماعی گردد.

یک اتفاق استرس‌زا می‌تواند ناشی از گیر افتادن در حین خودارضایی یا مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتن در هنگام کودکی باشد. رخداد جدی دیگر، تجاوز در مردان است.

دلیل محتمل دیگر می‌تواند اضطراب یا آنچه ما به‌عنوان عصبانیت می‌شناسیم، باشد. اگر شما پیش از برقراری رابطه جنسی عصبی هستید، پس احتمال انزال زودرس در شما به خاطر عصبی بودن بیشتر است.

تاثیر استرس بر انزال زودرس در مردان

استرس می‌تواند به شما کمک کند تا بر موضوعی تمرکز کنید یا عملکرد خود را بهبود بخشید. ( مثلاً در یک ارائه سخنرانی عمومی). اما استرس زمانی موجب ایجاد مشکل می‌شود که فرد استرس شدید یا طولانی‌مدتی را تجربه کند.

چنین استرسی باعث به وجود آمدن مشکلات سلامتی مختلفی از قبیل کاهش میل جنسی و مشکلاتی در حفظ حالت نعوظ ( اختلال نعوظ ) می‌شود. آن همچنین می‌تواند منجر به انزال زودرس گردد.

اگر برای مثال به خاطر فشارهای کاری، نگرانی‌های مالی یا مشکلات در روابط استرس دارید، پس تمامی این موارد بر عملکرد جنسی شما تاثیر می‌گذارد.

درمان زود انزالی با رفع افسردگی

علائم افسردگی در 10 درصد مردم مشاهده می‌شود و یک بیماری جدی و طولانی‌مدت است. افسردگی، علائم مختلفی ازجمله احساس ناخوشی، اختلال خواب، فقدان انگیزه و کاهش میل جنسی دارد.

فرد مبتلا به افسردگی اغلب علاقه خود به روابط جنسی را از دست می‌دهد. علائم این بیماری بر کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی یا نعوظ اثر می‌گذارند.

دلایل رفتاری زود ارضا شدن مردان

عوامل مختلف رفتاری در ارتباط با انزال زودرس وجود دارد که اغلب به مشکلات روابط بین زوجین مرتبط است.

عدم مهارت برقراری ارتباط صحیح با همسر، اختلافات زناشویی یا خشم و رنجش شدید(احساس نارضایتی) همگی می‌توانند بر صمیمیت زوجین اثر منفی بگذارند. اگر یکی از طرفین دچار استرس یا ناراحتی شود، پس این احساس در ناتوانی وی در لذت بردن از روابط جنسی یا رسیدن به اوج لذت جنسی اثر می‌گذارد.

اگر مردی تحت فشار باشد یا نگرانی‌هایی در مورد رابطه‌اش با شریکش داشته باشد، پس احتمالاً این موضوع در توانایی وی در نعوظ و انزال تأثیر خواهد داشت. نتیجه‌ی نهایی آن، انزال زودرس خواهد بود.

2 دیدگاه

  1. سلام تو نزدیکی کردن با شوهرم چیکار کنم.که به مشکل نخورم. من طولانی بودن نزدیکی کردن را دوست دارم ولی شوهرم نمیتونه زود تموم میشه وانگار که هیچ کاری نکردم.من باید چیکار کنم

  2. شوهرم زود انزالی شدید داره شوهرم بعضی وقتا شبی دو ، سه بار رابطه برقرار میکنه اما من ارضا نمیشم من همون بار اول میخام یکم طولانی باشه تامنم ارضا شم دیگه اون که ارضا بشه بعد اون ده بارم رابطه داشته باشم ارضا نمیشم تازه بدمم میاد هرچیم بهش میگم من ارضا نمیشم میگه تو نمیزاری هرجوری میخاد خودشو قانع کنع

دیدگاهتان را بنویسید