خانه / پرسش و پاسخ مشاوره ازدواج / بهترین سن برای ازدواج دختر از نظر روانشناسی| در چند سالگی ازدواج کنیم مناسب است؟
سن ازدواج
سن ازدواج

بهترین سن برای ازدواج دختر از نظر روانشناسی| در چند سالگی ازدواج کنیم مناسب است؟

آیا شما به ازدواج فکر می‌کنید؟ چگونه می‌توان فهمید که ازدواج شما چقدر دوام می‌آورد؟ ممکن است شما فهرستی طولانی از معیارهای ازدواج خود را در نظر بگیرید یا فقط سن ازدواج برایتان ملاک باشد. به گفته مشاوران خانواده، سن ازدواج شما به طور چشمگیری احتمال طلاق را پیش‌بینی می‌کند.
بر اساس یک تصور قدیمی، افرادی که در سن بالا ازدواج می‌کنند، ازدواج موفق و پایدار تری دارند. با توجه به این تفکر، ازدواج در سن پایین و در نوجوانی، خطرناک‌ترین و پیش‌بینی‌کننده‌ترین معیار برای طلاق است.

آیا این تصور درست است؟ اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً از لحاظ مالی محدود و بی‌ثبات و در مورد آینده شغلی خود نامطمئن هستید. شما احتمالاً فشارهای مربوط به سن ازدواج یعنی مسائل خانواده، دوستان، کار و مدرسه را دارید و حتی ذهنتان هنوز بالغ نشده است. علاوه بر این‌ها، بسیاری از نوجوانان در برخورد با چالش‌ها و مشکلات ارتباطی، بی‌تجربه هستند.

مطالب مرتبط: مشاوره ازدواج رایگان

مشکلات ازدواج در سن پایین

شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که بهتر است برای ازدواج چند سال صبر کنید. افرادی که در سن 25 سالگی ازدواج می‌کنند در مقایسه با کسی که در سن 20 سالگی ازدواج می‌کنند، 50% آمار طلاق کمتری دارند و تاکنون نیز این کاهش چشمگیر دیده شده است.
تصور اینکه ازدواج در سن بالا موجب طلاق کمتری می‌شود احتمالاً به این دلیل است که شاید زوج‌ها از لحاظ مالی در شرایط بهتری هستند، احساسات و درک واضح‌تری از خود و هدف از ازدواج دارند و برای دانستن آنچه واقعاً در زندگی و پس از ازدواج می‌خواهند، وقت کافی صرف می‌کنند.

نکاتی برای آگاهی از زمان مناسب ازدواج

شاید شنیده‌اید که می‌گویند ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم های زندگی هر فرد است. یا به جوانان توصیه می‌کنند با چشمان باز ازدواج کنید. اما شاید خیلی از شما که اکنون به فکر ازدواج هستید یا تصمیم به ازدواج گرفته‌ند، اهمیت این موضوع را به‌درستی درک نکنید. البته این امر طبیعی است زیرا هیچ تجربه‌ای از  شرایط زندگی بعد از ازدواج ندارید و به‌طور واضح نمی‌دانید زندگی مشترک شما و ارتباط با همسر آینده‌تان چطور پیش خواهد رفت.

شاید اهمیت دقت در انتخاب همسر شایسته و زمان مناسب ازدواج بیشتر برای زوج هایی قابل‌درک است که به خاطر اختلافات زناشویی و اختلاف با همسر خود تصمیم به طلاق و جدایی گرفته‌اند.

البته هر زن یا مردی با هدف خوشبختی و داشتن یک رابطه پایدار تصمیم به ازدواج می‌گیرد و خوشبخت شدن در زندگی آرزوی هر فردی در ازدواج است. هیچ دختر و پسری در زمان ازدواج به طلاق و جدایی از همسر خود فکر نمی‌کند.

از طرفی، در مصاحبه با افراد مطلقه و زوج هایی که در زندگی زناشویی خود شکست خورده یا احساس خوشبختی نمی‌کنند، هیچ‌کدام در لحظه ازدواج احتمال وقوع چنین اتفاق تلخی را نمی‌دادند. پس مشکل کجاست؟ چرا میزان نارضایتی از زندگی زناشویی این‌قدر بالاست درحالی‌که همه زوج ها با هزاران امید و آرزو تصمیم به ازدواج می‌گیرند؟

در این مقاله قصد ندارم شما را از تصمیم به ازدواج تان منصرف کنم یا ترس از ازدواج در شما ایجاد کنم. هدف از انتشار این مقاله، ایجاد افزایش آگاهی از زمان مناسب برای ازدواج است؛ به این امید که با کسب آگاهی، از انتخاب تصمیمات اشتباه در ازدواج پیشگیری شود.

به‌عنوان سال‌ها تجربه در امر مشاوره خانواده در ابتدا قصد دارم تجربه افرادی که ازدواج ناموفقی در زندگی مشترک خود داشته را با شما در میان بگذارم. وقتی از آن‌ها در مصاحبه‌ای پرسیده شد، علت اصلی طلاق و شکست در زندگی خود را چه می‌دانند، همگی علت را تصمیم به ازدواج در زمان و شرایط نامناسب عنوان کردند که شامل:

  • ازدواج به خاطر فشار خانواده و دوستان
  • ازدواج به خاطر افزایش سن ازدواج
  • ترس از ازدواج نکردن و تنها ماندن تا پایان عمر
  • شرایط نامناسب ازدواج به خاطر عدم مقبولیت اجتماعی به خاطر مجرد ماندن
  • ازدواج نامناسب به خاطر رقابت با دوستان و همسالان
  • ازدواج به خاطر فریب ظاهر همسر را خوردن
  • ازدواج به خاطر فرار از مشکلات مالی زندگی
  • ازدواج به خاطر عدم تحمل ادامه زندگی با پدر و ماردم
  • ازدواج به خاطر ابراز عشق و علاقه به همسرم قبل از ازدواج
  • ازدواج به خاطر یافتن تکیه‌گاه امن عاطفی
  • ازدواج به خاطر تر از احساس تنهایی
  • تصمیم به ازدواج از روی احساسات و هیجان زودگذر

موارد فوق برخی از دلایلی است که افراد به خاطر آن تصمیم به ازدواج ناموفق گرفته‌اند. من این موارد را دام‌های ازدواج می‌نامم. دام‌هایی که می‌تواند هر زن یا مردی را در خود گرفتار کند به‌طوری‌که تا پایان عمر، زندگی او، همسر و حتی فرزندانش را تحت تأثیر قرار دهد.

امیدوارم شما بعد از ازدواج جزء افراد ناراضی از ازدواج نباشید. اما دستیابی به ازدواج موفق همانند هر نوع موفقیت دیگر، مستلزم صرف تلاش و کوشش بسیار است. هیچ موفقیتی آسان به دست نمی‌آید.

در اینجا قصد دارم به برخی از توصیه های آمادگی قبل از  ازدواج اشاره کنم:

  • تقویت مهارت های اجتماعی و ارتباطی
  • مطالعه و تحقیق در مورد نیازهای عاطفی مردان
  • مطالعه و تحقیق در مورد نیازهای عاطفی زنان
  • مطالعه و تحقیق در مورد دلایل بروز طلاق و شکست در ازدواج
  • افزایش مهارت خودشناسی و یافتن ارزش‌های واقعی خود در زندگی
  • درخواست کمک از افراد با تجربه مانند مشاور ازدواج

همواره به یاد داشته باشید، ازدواج نکردن بهتر از تجربه یک ازدواج ناموفق و شکست در زندگی زناشویی است. به این دلیل که شما مجبورید برای یک‌عمر فردی را در زندگی تحمل کنید که هیچ‌گونه علاقه و تفاهم مشترکی با او ندارید. این اختلافات در نهایت منجر به بروز وقایعی تلخ مانند طلاق عاطفی یا طلاق قانونی می‌گردد.

پس هرگز برای ازدواج کردن به خاطر فشار جامعه و خانواده تصمیم احساسی نگیرید. هیچ‌وقت برای ازدواج کردن دیر نیست و شما همواره برای یافتن همسر مناسب خود فرصت دارید.

البته موارد گفته‌شده به معنایی کمال‌گرایی در ازدواج نیست. همچنین مطالب گفته‌شده به این معنا نیست که در ازدواج موفق هیچ اختلافی بین زن و شوهر وجود ندارد.

باید گفت در تمامی ازدواج ها، حتی زوج های موفق ، اختلافاتی همواره وجود دارد و اختلافات زناشویی در اکثر ازدواج ها امری رایج است. مهم این است اختلافات به شکل صحیحی هدایت گردد.

به عبارتی، این اختلافات زن و مرد نیست که باعث ایجاد نارضایتی و شکست در ازدواج می‌شود، بلکه مشکل اصلی، اختلاف ارزش‌ها، علایق و دیدگاه های زن و مرد در زندگی است که باعث بروز مشکل در زندگی مشترک می‌گردد.

ارزش‌ها، اعتقادات، باورها و علایق هر فرد ریشه در درون او دارد. به همین دلیل، به‌سادگی قابل‌تغییر و اصلاح نیست. شما هرگز نمی‌توانید باورها و ارزش‌های زندگی همسر خود را تغییر دهید و اعتقادات خود را بر او تحمیل کنید.

این یک باور اشتباه است که من بعد از ازدواج می‌توانم همسر خود را اصلاح کنم و نظرات او را تغییر دهم. اصرار شما برای تغییر رفتار و اعتقادات همسر چیزی جز شکست برای شما به همراه ندارد.

پس سعی کنید قبل از تصمیم به ازدواج با بررسی زمان مناسب ازدواج ارزش‌های زندگی خود را بهتر بشناسید، معیارهای ازدواج خود را به‌خوبی تعریف کنید و در انتخاب همسر مناسب از شناخت و آگاهی کامل برخوردار شوید.

بهترین سن ازدواج دختر از نظر روانشناسی

با افزایش امار طلاق، حساسیت جوان ها در انتخاب همسر شایسته بیشتر شده و جوانان باید بدانند چه زمانی برای ازدواجشان مناسب است. سن ازدواج همیشه یکی از بحث های داغ در زمینه ازدواج بوده است. حال چرا سن ازدواج را در نظر میگیریم؟چرا به اینکه افراد هر زمان که به بلوغ فکری و شرایط مناسب زندگی رسیده اند، باید ازدواج کنند بسنده نمیکنیم؟

دختر باید چند سالگی ازدواج کند؟

البته که برای ازدواج نمیتوان سن مشخصی را در نظر گرفت. یعنی هر زمان که فرد به بلوغ کامل فکری رسیده باشد و در زندگی خود، احساس ثبات کند به این معنا که به یک سطح تحصیلی مشخص و همچنین شغل مناسب رسیده باشد؛ زمان مناسب ازدواج فرا میرسد. اما چرا میگوییم سن ازدواج مهم است؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم: انسان در هر دوره از زمان سنی خود مشخصات فردی خاصی نیز دارد.دوران نوجوانی خود را به یاد بیاورید. نوجوانی زمانیست که تغییرات ناگهانی خلقیات و روحیات، حتی خود شخص را هم شگفت زده میکند.شما دیگر، خصوصیات اخلاقی و روحیات ان دوران را در سن بیست وچهار سالگی تجربه نمیکنید. هر سن، مشخصات اخلاقی مخصوص به خود را بسته به شخصیت فرد دارد. پنج دختر یا پسر بیست ساله را در نظر بگییرید.انها مثل هم نیستند. انها بسته به نوع فرهنگ، نوع شرایط زندگی و جزیی تر از ان، نوع شخصیتشان با یکدیگر متفاوت هستند.شاید عبارت بحران سی سالگی، بحران چهل سالگی، بحران پنجاه سالگی را شنیده باشید. این یعنی در هر سن افراد یک مشخصه اخلاقی خاص و جدید را تجربه میکنند. و ما به همین علت، باید سن ازدواج را بررسی کنیم.چرا که یک ازدواج مناسب در یک بازه سنی مشخص رخ خواهد داد. ازدواج نه باید در سن بالا، و نه در سن پایین صورت گیرد.

 کسانی که ازدواج کرده اند و کسانی که میخواهند ازدواج کنند، همه و همه روزی در یک شرایط فکری مشترک قرار میگیرند. این دوره همان فکر کردن به ازدواج و سنجیدن شرایط خود و همسر اینده اشان است. در این مطلب به صورت جزئی، سن مناسب ازدواج در دختران را بررسی خواهیم کرد.

سن مناسب ازدواج برای دختران

تاثیر زن و شوهر بر یکدیگر به قدری زیاد است، که تصمیم ازدواج و انتخاب همسر اینده بسیار مهم میباشد. شما نه فقط همسر، بلکه باید پدر و یا مادر فرزندتان را انتخاب کنید؛ و این موضوع بسیار جدی، در بحث خانواده نیز میباشد.

سن ازدواج بر اساس شرایط فرهنگی و حتی اقلیمی مختلف، میتواند متفاوت باشد.اما چیزی که در کل از نظر روانشناسی و مراقبت از سلامت روحی افراد، باید بررسی شود را در نظر گرفته و به ان میپردازیم.

سن ازدواج برای دختران بهتر است بین بیست و سه سالگی تا بیست و هشت سالگی باشد.حال چرا؟  علت بخشی از طلاق هایی که در جامعه صورت میگیرد، یا ریشه در ازدواج زود هنگام دارد و یا این ازدواج دیر اتفاق افتاده است. این زود یا دیر ازدواج کردن، میتواند ریشه در مشکلات زیادی، همچون شرایط اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. برای درک بیشتر ابتدا از معایب دیر یا زود ازدواج کردن میگوییم؛ تا بتوانیم به یک نتیجه شاخص، درباره مزیت ازدواج درسنین ذکر شده در دختران پی ببریم.

 باید توجه داشت ازدواج اگر بخواهد در سن کم صورت گیرد، فکر کردن به ان و سنجیدن موقعیت بسیار اسان خواهد بود. و حتی خیلی از جنبه ها سنجیده نمیشود.چرا که فرد هنوز نه تجربه کافی را دارد؛ و نه به ان بلوغ فکری رسیده است که بخواهد همه جانبه تصمیم بگیرد. باید توجه داشت، اصولا در این سن تصمیمات بیشتر جنبه احساسی خواهد داشت. ازدواج در سن کم، بیشتر در دختران اتفاق می افتد تا پسران. حتی ما شاهد ازدواج هایی هستیم که با اختلاف سنی زیاد صورت میگیرد. به این معنا که دختر سن پایینی دارد و پسر به سن ازدواج رسیده است.

بیایید با یکدیگر شرایط  «امینه»، که ساکن یکی از شهرهای کوچک کشورمان است را بررسی کنیم.از ازدواج امینه شش سال میگذرد.او میگوید چیزهایی که برای دیگران کوچک هستند، برای او تبدیل به بزرگترین حسرت ها شده است. او میگوید من هنوز به شناخت کافی درباره خودم نرسیده بودم که ازدواج کردم. حالا از ازدواج خود پشیمانم. متاسفانه امینه دچار اختلال افسردگی و خودکم بینی نیز شده است.  او احتیاج به طول درمان دارد.امینه میگوید: «خیلی از دختران شهرمان در سن پایین ازدواج کرده اند و زندگی خوبی دارند. اما دونفر از دوستانم که انها نیز خیلی زود ازدواج کرده اند در زندگی خود احساس خوشبختی نمیکنند.با این وجود باز هم خانواده هایمان اینگونه اسرار دارند که خوبیت ندارد دختر زیاد در خانه بماند. این باور و فرهنگ انهاست.»این صرفا زندگی شخصی دختریست که زودهنگام ازدواج کرده است. اما مشکلاتی که در حال حاظر با ان مواجه است، شاید علت های دیگر نیز داشته باشد. اما اگر بخواهیم ریشه این مشکلات را بررسی کنیم به همان ازدواج زودهنگامی میرسیم که باعث به وجود امدن خیلی از محدودیت ها شده است. معایب ازدواج زود هنگام بسیار است  که فعلا در این بحث نمیگنجد.

از معایب ازدواج زود هنگام که بگذریم باید توجه داشته باشیم ازدواج در سن بالا نیز میتواند شخص را دچار انتخاب اشتباه در ازدواج کند. چرا که هر چه سن بالاتر میرود ملاک های انتخابی افراد نیز بالاتر رفته و این کار را سخت میکند. چرا میگوییم ملاک ها سخت گیرانه خواهد بود؟ مگر نه اینکه باید شریک اینده خود را بسنجیم تا در اینده به مشکل بر نخوریم؟ اینکه باید همه جانبه تصمیم بگیریم، و در انتخابمان دقت کافی را داشته باشیم؛ کاملا صحیح است اما ماهی را هر چه سفت تر در مشت اسیر کنید زودتر از چنگتان بیرون میجهد. انتظارات سختگیرانه بیش از حد چه قبل و چه بعد از ازدواج شریک زندگیتان را دچار محدودیت خواهد کرد و این احساس محدود بودن باعث پشیمانی او از ازدواج خویش و یا صرف نظر از انتخاب خود میکند. اگر سن برای ازدواج بالا رود، شما در زندگی زناشویی انتظار بهترین و کامل ترین رفتار را از همسر خود خواهید داشت. و این می تواند زن و شوهر را دچار اختلاف با یکدیگر کند.«خصوصا اگر اختلاف سنی بین زن و شوهر زیاد باشد.» شخصی که دیر هنگام ازدواج میکند، شاید تجربه کافی برای زندگی زناشویی را نداشته باشد؛ و صرفا فقط دیر ازدواج کرده است.پس باید به او نیز فرصت داد تا خود را با زندگی زناشویی وفق دهد. نه اینکه او را محدود کرد.هیچ کس کامل نیست! شاید افراد اگاهی لازم را از این موضوع به قدر کافی داشته باشند؛ اما این انتظارات به صورت ناخوداگاه اتفاق می افتد. همچنین برای ازدواج دیر هنگام موفق، حتما چند جلسه نیز نزد مشاور خانواده مراجعه کنید.  درباره ازدواج دیر هنگام نیز مطلب زیاد است. که باید به صورت جداگانه به ان پرداخت.

 قصد ما از گفتن معایب ازدواج زود هنگام و دیر هنگام، این است که به مزیت ازدواج در سنین مناسب برسیم. همان سنینی که در پیش به ان اشاره شد.یعنی از بیست و سه سال تا بیست و هشت سال. ازدواج در این سنین یعنی بهترین انتخاب و افزایش درصد موفقیت در ازدواج. در این سنین، دیگر از مشکلات ازدواج زود هنگام و دیر هنگام خبری نیست. دختران در این سن هم تمام جوانب را میسنجند و هم سخت گیرانه انتخاب نخواهند کرد. در این دوره سنی دختران به دنبال شخصی میگردند، که خوب و بد را با یکدیگر تجربه کنند. مزیت ازدواج دختران در این سن، این است که انها انتظار یک شخص کامل و همه چیز تمام را نخواهند داشت؛ و بیشتر به دنبال جنبه اشتراک و همچنین تفاهم با شریک خود میگردند. دختران در این سن بیشتر اخلاق و ارزش های شخصیتی همسر اینده خود را میسنجند. به بیانی دیگر میتوان گفت:« ازدواج در این سن، یک انتخاب منطقی با چاشنی احساسی خواهد بود.»

بهترین سن ازدواج افراد موفق

نیکلاس ولفینگر، محقق جامعه شناسی، واقعیت جدیدی را کشف کرده است: تحلیل اخیر وی از داده‌های آماری سال های 2006 تا 2010 در بررسی ملی رشد خانواده (NSFG) نشان می‌دهد که احتمال طلاق پس از 35 سالگی بیشتر از ازدواج در سن 30 سالگی است و مناسب ترین سن برای ازدواج به نظر می رسد بین 28 تا 32 سالگی باشد.

بنابراین و بر اساس تحقیقات روانشناسی مشابه دیگر، نرخ طلاق با افزایش سن ازدواج زوجین از نوجوانی تا 28 سالگی کاهش می‌یابد. همچنین نرخ طلاق از 32 سالگی تا میان‌سالی با افزایش زمان ازدواج افزایش می‌یابد.
مجله اسلیت (Slate) این یافته‌های جدید را “نظریه کلیدهای طلایی ازدواج” می‌نامد که عبارت‌اند از: در ازدواج زودهنگام (ازدواج در سن پایین) نرخ طلاق بیشتر است. همچنین در ازدواج‌های خیلی دیرهنگام (ازدواج در سن بالا) میزان طلاق بالاست با این تفاوت که در سنین بالا زوج شاید تا حدودی کمتر احساسی و هیجانی هستند.

معایب ازدواج در سن کم

هنگامی‌که ولفینگر این تحقیقات را با استفاده از داده‌های سال‌های 2011 تا 2014 مرکز ملی رشد خانواده (NSFG) تکرار کرد، همان روندهای قبل ظاهر شد. زوج‌هایی که در سن پایین ازدواج کرده بودند، در پنج سال اول زندگی حدود 38 درصد طلاق را تجربه کرده بودند.

کسانی که در اوایل بیست سالگی ازدواج کرده نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند که حدوداً 27٪ طلاق گرفتند، اما تقاضای طلاق برای زوج‌هایی که در بین سن 25 تا 29 سالگی ازدواج کرده بودند (14٪) و همچنین طلاق برای سنین 30 تا 34 (10٪) بود که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

با این حال، زوج‌هایی که در اواسط دهه ۳۰ سالگی ازدواج کرده‌اند، بار دیگر در معرض خطر طلاق قرار گرفتند: زوج‌هایی که برای اولین‌بار در 35 سالگی یا بیشتر ازدواج کرده بودند، در طی پنج سال اول ازدواج خود، 17 درصد طلاق را تجربه کردند.
ولفینگر انواع متغیرهای جمعیت‌شناختی را کنترل کرد و شواهدی را یافت که در جهان امروز نیز دارای مصداق است.

بر طبق این یافته ها، ازدواج قبل از اواسط دهه 20 ( ازدواج در سن پایین ) یا پس از اواسط دهه 30 سالگی ( ازدواج در سن بالا ) با میزان بالاتر طلاق همراه است. به عقیده او، خود-گزینی یکی از دلایل طلاق در این رده سنی است. افرادی که تا اواسط 30 سالگی زمان ازدواج خود را به عقب می اندازند، عموماً به دلیل ثبات مالی که معمولاً در اوایل 30 سالگی ایجاد می‌شود، اغلب به خاطر پول و مسائل مالی ازدواج نمی کنند و ممکن است به سادگی برای موفقیت در ازدواج کمتر مورد توجه قرار گیرد. یا شاید گزینه هایی مانند ازدواج سفید و رابطه دختر و پسر بدون داشتن تعهد ازدواج به یکدیگر، موجب کاهش جمعیت افراد واجد شرایط ازدواج بیش از 30 سال می‌شود که در روابط متقابل موفق می شوند.

نظر ولفینگر بدون استثنا نیست، اما ممکن است یک‌روند در میان افرادی که پس از ۳۵ سالگی ازدواج می‌کنند را منعکس کند.

در آماری که درباره سن ازدواج در ایران مربوط به سال ۱۳۹۴ انجام شد میانگین رده سنی ازدواج پسران ۲۰ تا ۲۴ سال و دختران ۱۵ تا ۱۹ سال را نشان می‌داد. بیشترین ازدواج‌ها یعنی حدود ۸۴ درصد ازدواج‌ها برای مردان در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و حدود ۷۹ درصد برای زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی ثبت شده، (۸۶ درصد مردان در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی ازدواج می‌کنند و ۸۵ درصد زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی در کشور ازدواج می‌کنند).

5 دیدگاه

  1. طالع بینی ازدواج|ایران|اخبار |ماشین

    اقعا عالی بدردم خورد ممنون واقعا بابت زمانی که میزارید

  2. حال کردم از مطالب سایتتون خیلی عالی کار میکنید

  3. دانلود آهنگ شاد

    حال کردم از مطالب سایتتون خیلی عالی کار میکنید

  4. ببخشید من رفتم برای خواستگاری بعدش با اجازه پدرشون الان در حال صحبت کردن با تلفن هستیم ، ایشون الان دچار تردید شدن برای ازدواج از من راضی هستن ولی میگن احساس میکنن سنشون کمه

  5. بنظرتون ازدواج توی سن دختر ۱۸ ساله با پسر ۱۹ ساله مناسب است ؟دو سال هست که دوست هستن

دیدگاهتان را بنویسید