خانه / مشاوره فردی / چگونه با یک پسر ارتباط برقرار کنیم؟

چگونه با یک پسر ارتباط برقرار کنیم؟

سلام من ۱۸ سالمه کسی که دوسش دارم ۲۲ تو یه فروشگاهی کار میکنه پسره حدود یه سال هست ک وقتی هر از گاهی من میرفتم خرید کنم اصلا بهش توجه نمی کردم. حتی بهش نگاه هم نمیکردم. بعد یه سال که رفتم مغازه با این بی توجهی من میدید اما اومد سلام و برخورد خیلی خوبی کرد. بعد منم یه حسی پیدا کردم حدود ۷ ماه که هر از گاهی میرفتم مغازه تخفیف میداد. یه بارم وقتی با دوستم رفتم مغازه من یادم رفت بقیه پولو بگیرم بعد سرشو انداخت پایین گفت بهمون که خانم سرمایه داره. ۷ ماه اینجوری نگاه میکرد و لبخند میزد، توجه میکرد. وقتی دو هفته نمی رفتم اخم میکرد و ناراحت میشد. من تو این مدت که شناختم اصلا بهش توجه نکردم و سعی کردم نگاه نکنم. بعد من رفتم دانشگاه ترم یکم به طور اتفاقی دیدم ک اونم تو دانشگاه ما هستش. بعد چند روز که من رفتم مغازه موقع حساب کردن گفت ماشالا دانشگاه میرین و شروع کردی دو سه سوال کردن اما من سرم پایین بود و بهش جواب میدادم چون فرد بسیار خجالتیم و خیلی سخت میتونم با پسر ارتباط بگیرم. من دوسش دارم و میدونم ک اگه بهش رو بدم میاد جلو حرفشو میزنه. چند بار هم بخاطر این که اخم کردم ترسیده نتونسته بیاد حرفشو بزنه و این که من تاحالا دوست پسر نداشتم چون شرایط خانوادگیم اجازه نمی داد و اهل اینجور چیزا هم نیستم بنظرتون من چیکار کنم؟

پاسخ مشاور به سوال ” چرا نمیتونم با پسر ها حرف بزنم “

این‌طور به نظر می‌آید از اینکه نمی‌توانید با فرد موردنظرتان ارتباط برقرار کنید کلافه هستید. این موضوع کاملاً طبیعی است که برقراری رابطه اجتماعی با جنس مخالف برای شما سخت باشد؛ چرا که همان‌طور که خودتان نیز اشاره کردید وجود بازدارنده‌هایی مثل خانواده و جامعه باعث می‌شوند تا زمان ورود به دانشگاه  این موضوع به تعویق بیفتد؛ بنابراین مسئله‌ای نیست که حس کنید قابل‌تغییر نیست.

در اینجا می‌خواهم برایتان بازگو کنم که چطور می‌توانید با خجالت در ارتباط با جنس مخالف مبارزه کنید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید؟

  • اول‌ازهمه در خلوت خودتان تمرین کنید. می‌توانید تصور کنید که دوباره همان مکالمه اتفاق می‌افتد. چه چیزهایی را دوست داشتید بگویید که نتوانستید؟
  • با اعتماد به نفس رفتار کنید، حتی اگر این‌طور نیستید: جعل‌کردن آن تا زمانی که واقعاً در شما نهادینه شود همان‌طور که در مورد صحبت کردن با پسر مورد علاقه خود فکر می‌کنید، گفتگو را به‌آرامی در جریان قرار دهید و با اطمینان سؤالات را بپرسید. سعی کنید در مکالمه خود بیش از حد فکر نکنید و به یاد داشته باشید، وقتی برای اولین‌بار با کسی ملاقات می‌کنید، اشکالی ندارد کمی بی‌دست‌وپا باشید. دست‌های خود را به هم گره نزنید و صاف بایستید تا مطمئن به نظر برسید.
  • تماس چشمی برقرار کنید و به او لبخند بزنید
  • یک نفس عمیق بکشید تا آرام شوید: اگر نگران هستید، فقط یک ثانیه توقف کنید تا خود را آماده کنید. یک نفس عمیق بکشید و به‌آرامی آن را بیرون دهید قبل از اینکه با او صحبت کنید. وقت‌گذاشتن برای خود می‌تواند به تثبیت صدای شما و افزایش عزت نفس شما کمک کند. سخت‌ترین قسمت صحبت کردن با یک فرد جدید فقط انجام آن است!
  • برای شروع گفتگو خود را معرفی کنید. این ساده‌ترین راه برای نزدیک شدن به یک پسر است، حتی اگر خجالتی باشید. به‌سادگی به آنجا بروید و نام خود را به او بگویید، سپس نام او را بپرسید. اگر شما دو نفر از قبل همدیگر را می‌شناسید (اما نه خیلی خوب)، می‌توانید در عوض نام خود را به او یادآوری کنید.
  • از شواهد اطرافتان کمک بگیرید: در مورد چیزی در اطراف خود نظر دهید. به محیط اطراف خود توجه داشته باشید و چیزی برای صحبت در مورد آن انتخاب کنید: آیا کافی‌شاپ جدیدی است که در حال سرو شیرینی‌های خوشمزه هستید؟ آیا کتابخانه نسخه جدیدی از رمان مورد علاقه شما دارد؟
  • از او تعریف کنید: تعریف و تمجید راهی عالی برای ابراز علاقه به پسر است. بلند شوید و به او بگویید که کت، کفش یا کوله‌پشتی او را دوست دارید. او احتمالاً از اینکه چیزی گفتید سپاسگزار خواهد بود و گفتگو می‌تواند از آنجا جریان یابد.
  • سؤالات باز پاسخ بپرسید: پاسخ به سؤالات باز به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. سعی کنید سؤالاتی را انتخاب کنید که پاسخ «بله» یا «خیر» ندارند تا او بتواند حرف‌هایش را گسترش دهد و چند دقیقه صحبت کند. او حتی ممکن است از شما سؤالاتی نیز بپرسد!
  • در مورد علایق مشترک خود صحبت کنید: همان‌طور که درباره او بیشتر می‌آموزید، چیزهایی را پیدا کنید که می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. وقتی چیزهای مشترکی دارید، ارتباط با کسی بسیار آسان است. شاید هر دوی شما به یک مدرسه بروید، یا در یک شهر بزرگ شده باشید، یا تازه به آن منطقه نقل‌مکان کرده باشید. جملاتی ازاین‌قبیل بگویید.
  • پیشنهاد دهید که با هم درس بخوانید: باتوجه‌به اینکه هم دانشگاهی هستید قرارهایی برای اینکه به‌صورت مشترک درس بخوانید می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • نزدیک شدن به دیگران را تمرین کنید. هر چه بیشتر صحبت کردن با مردم را تمرین کنید، راحت‌تر خواهید شد. با افرادی که در صف فروشگاه مواد غذایی هستند، همکلاسی های خود در مدرسه یا افرادی که در اتوبوس کنارشان نشسته‌اید، گپ بزنید. هرچه مهارت صحبت کردن با دیگران را بیشتر تمرین کنید، نزدیک شدن به مردی که دوست دارید آسان‌تر خواهد بود.

نکته‌ای که مایل هستم با شما در میان بگذارم این است، باتوجه‌به اینکه تجربه‌ای در ارتباط با جنس مخالف ندارید با فرد مقابلتان آهسته پیش بروید و یک لیست از معیارهایتان برای ارتباط با پسرها مکتوب داشته باشید و خط‌قرمزهای خودتان را مشخص کنید و از همان ابتدای رابطه با فرد مقابلتان بر سر خط‌قرمزهایتان توافق نظر داشته باشید.

مدیریت رابطه با دیگران

اینکه شما فرد خجالتی هستید دلیلی برای این موضوع نیست که بخواهید در موضع ضعف قرار بگیرید و خواسته‌هایتان را در رابطه نادیده بگیرید. محکم برای مواردی که برایتان اهمیت دارد و فکر می‌کنید درست است بایستید.

در نهایت هرگز فراموش نکنید که شما فرد لایقی هستید و لیاقت بهترین‌ها را دارید. امیدوارم با اعتماد به نفس و با آگاهی رابطه‌ای را شروع کنید که در نهایت برایتان مناسب باشد.

ممنون از توجهتان

گلسا بمانیان

کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

یک دیدگاه

  1. چرا من نمی تونم به پسری اعتماد کنم؟! سن ۲۱ و مونث و دانشجو حقوق و مشغول به کاری هم نیستم. و اینکه من نمی ددنم چرا هیچ تمایلی به پسران ندارم و اعتماد هم نمی تونم بکنم با اینکه در قبل با پسری نه دوست بودم و نه هیچی . انگار احساسم سرد هست.

دیدگاهتان را بنویسید