خانه / پرسش و پاسخ روانشناسی کودک / 10 درس ضروری زندگی که باید به فرزند خود بیاموزید
life lesson for child
درس زندگی به فرزند

10 درس ضروری زندگی که باید به فرزند خود بیاموزید

همه والدین می‌خواهند شاهد شکوفا شدن و موفقیت فرزندانشان در زندگی باشند. بااین‌وجود، تربیت فرزندان در این روزگار چالش‌برانگیز امروزی کار آسانی نیست. والدین باید فرزندان خود را به‌گونه‌ای برای زندگی آموزش دهند که بتوانند به طور مؤثر با تمام کشمکش‌ها، شکست‌ها و درگیری‌های به وجود آمده در زندگی مقابله کنند.

والدین می‌توانند از تجربه و دانش ارزشمند خود استفاده کرده و درس‌های ارزشمندی از زندگی را به فرزندان منتقل کنند تا آن‌ها توانایی کامل مدیریت مشکلات با نهایت اعتماد به نفس را داشته باشند.

درس‌های مهم زندگی که باید به فرزندان بیاموزید

آموزش درس‌های مهم زندگی به فرزندان نه‌تنها آن‌ها را قوی‌تر می‌کند بلکه به آن‌ها در رویارویی با مشکلات زندگی نیز کمک می‌کند. در ادامه برخی از این درس‌های مهم را بررسی می‌کنیم.

1- آموزش صداقت به فرزندان از مهمترین درسهای زندگی

بهترین روش برای فهماندن صداقت به فرزندان، از طریق رفتار شخصی خود والدین است. کودکان معمولاً از والدین خود تقلید می‌کنند. ازاین‌رو، تلاش و خودداری از هرگونه عدم صداقت ( هرچند ناچیز یا بی‌ضرر باشد) بسیار مهم است.

به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است به فرزند خود بگویید که به پدرت نگو که بستنی خوردیم. اما پیامی که فرزند شما از این جمله دریافت می‌کند این است که پنهان کردن بعضی چیزها از افرادی که دوستشان داریم، قابل‌قبول است و ایرادی ندارد.

همچنین، اجازه دهید فرزندان صحبت‌های صادقانه شما با دیگران را بشنوند. در موردی که متوجه شدید فرزندتان دروغ می‌گوید، بیش از حد واکنش نشان ندهید. در عوض، با آرامش پیامدهای دروغ گفتن فرزند را به او توضیح دهید و او را تشویق کنید که مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد.

2- آموزش رفتار خوب به بچه ها از مهمترین درس های زندگی

والدین دوست دارند خیلی زود رفتارهای خوب را به فرزندان خود القا کنند. رفتارهای خوب به شما کمک می‌کند تا فرزند خود را به یک بچه با ادب ، خوش‌رفتار و دوست‌داشتنی تبدیل کنید و مهارت اجتماعی کودک را بهبود بخشید. شما ممکن است به طور معمول از عباراتی مانند “لطفاً” و “خیلی ممنون” در تعامل با فرزند خود استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که رفتارتان مناسب است زیرا کودکان با مشاهده فعالیت‌های بزرگسالان از آن‌ها می‌آموزند. مدل کردن مستمر و مداوم رفتارهای خوب می‌تواند به کودک در به‌کارگیری آن‌ها کمک کند؛ به‌گونه‌ای که در نهایت این رفتارهای خوب به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فرد تبدیل شوند.

3- آموزش تغذیه سالم به کودک

والدین باید اهمیت تغذیه سالم کودک و به طور کلی، داشتن یک سبک زندگی سالم را به فرزندان خود آموزش دهند. هدایت فرزندان برای انتخاب غذاهای سالم نه‌تنها برای سلامتی آن‌ها مهم است بلکه می‌تواند زندگی به‌دوراز بیماری و مشکلات سلامتی را تضمین کند.

شما می‌توانید با فراهم‌کردن وعده‌های غذایی سالم در سنین پایین برای فرزندان خود و با انتخاب غذاهای مغذی برای خود، آن‌ها را به داشتن عادت‌های غذایی سالم تشویق کنید.

4-آموزش حفظ احترام به فرزندان

احترام برای رشد و نمو سایر صفات شخصیتی انسان امری اساسی است. احترام به بزرگ‌ترها، احترام به افراد دیگر، احترام به قانون، احترام به خود برای تبدیل‌شدن به یک انسان خوب ضروری است. محترم بودن به ارزش قائل شده برای خود و یکدلی و دلسوزی با دیگران کمک می‌کند. این کار به فرزندان می‌آموزد تا در صلح با دیگران زندگی کنند و صرف‌نظر از طبقه اجتماعی، مذهب و آیین افراد، آن‌ها را در جامعه بپذیرند. ارزش‌های مهم مانند نظافت، فرمانبرداری، خویشتن‌داری، مهربانی و عزم راسخ همگی به دنبال احترام به دست می‌آیند.

5- وقار خود را هنگام شکست حفظ کنند

در زندگی شرایط ناامیدکننده زیادی اتفاق می‌افتد. پذیرش شکست می‌تواند دشوار باشد. والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که بردوباخت را باوقار بپذیرند. آنها باید از شکست‌های خود در جهت گام‌های بزرگ برای رسیدن به موفقیت در زندگی الهام بگیرند و شکست را به‌عنوان تجربه در نظر بگیرند. کودکانی که انجام فعالیت‌های ورزشی شرکت دارند و تجربه‌های سالمی از بردوباخت را در زمین بازی به دست آورده‌اند، در رویارویی با شکست‌های خود در زندگی عملکرد بهتری دارند.

6- آموزش مدیریت زمان از مهمترین درس ها به فرزندان

والدین می‌توانند ارزش زمان را با تحلیل کنترل آگاهانه بر زمان به فرزندان خود بیاموزند. کودکانی که یاد می‌گیرند چگونه کارها را اولویت‌بندی کنند، به‌درستی برنامه ریزی می‌کنند، کارها را با بهره‌وری بالا سازمان‌دهی می‌نمایند و در نتیجه به موفقیت‌های بزرگی در زمینه شغلی و تحصیلی دست خواهند یافت. کودکان می‌توانند با آموختن مدیریت زمان، بهره‌وری و شایستگی خود را بهبود بخشند. علاوه بر این، مدیریت زمان خوب می‌تواند به افزایش تمرکز کودک و تقویت مهارت تصمیم گیری کودک کمک کند.

7- آموزش مسئولیت‌پذیری به فرزندان

کودکان از یادگیری مسئولیت‌پذیری بهره فوفوق‌العاده‌ایی برند. آموزش مسئولیت پذیری به کودکان تا حد زیادی به آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان بستگی دارد. والدین می‌توانند با نشان‌دادن رفتارهای مسئولانه و پذیرش پیامدهای کارهایی که انجام داده‌اند، این رفتار را به فرزند خود بیاموزند. این کار به کودکان کمک می‌کند تا یک نگرش سالم را نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند و پیامدهای کارها داشته باشند.

8- آموزش بخشش و بخشیدن مهمترین درس زندگی به فرزندان

به‌تدریج به کودک خود بیاموزید که هر زمان فرصتی برایشان پیش آمد به دیگران کمک کنند. این کارها می‌توانند کارهای جزئی مانند آبیاری گل‌ها، حمل کردن ساک خرید همسایه‌های مسن، آدرس دادن به افراد باشند. مراقبت کردن از دیگران و در اولویت قراردادن نیازها و خواسته‌های دیگران می‌تواند ارزش‌هایی مانند شفقت، مهربانی و بخشش را در فرد تقویت کند. فرزندان خود را تشویق کنید تا احساس رحم و بخشش را نسبت به دیگران داشته باشد. توانایی بخشش دیگران برای رسیدن به آرامش درون و خوشحال بودن در زندگی بسیار مهم است.

9- آموزش لذت یادگیری به فرزندان

موقعیت‌ها و فرصت‌هایی را برای کودک خود فراهم کنید که عشق به یادگیری در او شکوفا شود. به او کمک کنید تا علاقه و اشتیاق خود را کشف کند. سپس، او را در این راه رسیدن به آن حمایت کنید. این کار موجب ایجاد انگیزه در کودکان می‌شود که نه‌تنها دانش و مهارت‌های لازم را به دست آورد بلکه مهارت‌های جدیدی نیز کسب نماید. یادگیری منظم چیزهای جدید موجب تقویت اعتماد به نفس کودکان می‌شود، عزت نفس کودک را بالا می‌برد و نسبت به آموختن از موقعیت‌های مختلف زندگی پذیراتر می‌شوند.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: آموزش مهارت های زندگی به کودکان

10- آموزش مدیریت مالی به فرزندان

درس‌های زندگی در دوران کودکی می‌تواند شامل یادگیری چگونگی مدیریت پول، ارزش پس‌انداز و پیامدها و عواقب عادت‌های خرج‌های اضافی به‌محض گرفتن پول از والدین باشد. در سنین پایین فرزندان را با بودجه‌بندی و پس‌انداز آشنا کنید. آموزش مفهوم قناعت و روش‌های هوشمندانه خرج کردن بسیار ضروری است.
والدین راهنماهایی هستند که وظیفه دارند با فراهم‌آوردن خرد، دانش و اطلاعات لازم به فرزندانشان کمک کنند تا در زندگی به سمت جلو حرکت کنند. آموزش درس‌های ضروری زندگی به کودکان آن‌ها را توانمند می‌سازد تا به یک انسان خوب، درستکار و موفق تبدیل شوند.

منبع: https://parenting.firstcry.com

2 دیدگاه

  1. سلام من یه پسر ۲۱ ساله دارم سعی کردم تو زندگی از رفتارم بیشتر باد بگیره تا بخوام نصیحتش کنم یا چیزی یادش بدم همیشه مواظب رفتار خودم بودم ولی متاسفانه الان متوجه شدم خیلی چیزها را نمیداند چکار کنم نمیتونم هم باس حرف بزنم زود جبهه میگیره

  2. سلام وقت بخیر من مادر ۳ فرزند پسر هستم۲ بچه اخرین تفاوت سنیشون کنه اینا نه خواب درست نه غذا خوردن درست ندارن همیشه گریه نمیدونم من بد نگه داری میکنم یا این بدن

دیدگاهتان را بنویسید