خانه / پرسش و پاسخ روانشناسی کودک / خصوصیات یک پدر خوب چیست؟ در مورد ویژگی های یک پدر خوب
پدر خوب

خصوصیات یک پدر خوب چیست؟ در مورد ویژگی های یک پدر خوب

نقش یک پدر خوب برای فرزندان تا چه میزان می‌تواند با اهمیت باشد؟ طبق یکی از پژوهش‌های انجام‌شده؛ سلامت، آموزش، رفتار و قدرت ذهنی کودک، همگی به مشارکت پدر در امر تربیت و پرورش فرزندان بستگی دارد.

 دیوید پوپنز جامعه‌شناس مشهور بر این باور است که پدران در خانه نقشی فراتر از یک فرد بزرگسالان دارند. مزایای مثبت حاصل از مشارکت پدر در تربیت فرزندان به‌قدری است که هیچ شخص دیگری نمی‌تواند تا این حد مفید واقع شود.

هنگامی‌که نقش پدر تا این حد می‌تواند در زندگی کودک با اهمیت باشد، بدیهی است که باید تمام ویژگی‌ها یک پدر خوب را داشته باشد. اما خصوصیات یک پدر خوب چیست و چگونه می‌توان یک پدر خوب و نمونه بود؟ مشاوره باما به شما کمک می‌کند با ویژگی‌های یک پدر خوب آشنا شوید، و هم‌چنین به شما می‌آموزد چگونه در مراحل مختلف زندگی فرزندانتان با آن‌ها همراه شوید.

9 ویژگی یک پدر خوب

  1. یک پدر خوب حمایت گر است: یک پدر خوب با تعیین حدومرزهای مشخص از فرزندان خود حمایت می‌کند، بهترین منافع را برایشان در نظر می‌گیرد، با فرزندان در مورد مسائلی که باید از آن‌ها آگاه باشد صحبت کرده، اوضاع را سروسامان می‌دهد و آن‌ها را با عواقب و پیامدهای تصمیمات اشتباهشان آگاه می‌سازد. پدران درواقع باعث توسعه شخصیت کودکان می‌شوند.
  1. مهربانی و محبت پدر به فرزندان: یک پدر خوب نسبت به فرزندان خود مهربان و بامحبت است. گر چه ممکن است یک پدر هیچ‌گاه همانند مادر، کودک را در آغوش نگیرد و یا او را نبوسد، اما محبت او چیزی کم از محبت یک مادر ندارد. پدر درواقع به کودک یاد می‌دهد، می‌تواند همیشه روی حمایت پدر خود حساب کند.
  1. یک پدر خوب دیواری از اعتماد و امنیت است: فرزندان بر این باورند که همیشه حق با پدرشان است. کودکان هم‌چنین معتقدند که پدر هیچ‌گاه به آن‌ها دروغ نمی‌گوید، آن‌ها را ناامید و سرخورده نکرده و هیچ‌گاه آنان را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. این دقیقاً همان اعتمادی است که یک پدر خوب در وجود فرزند خود ایجاد می‌کند. فرزندان درواقع به این باور می‌رسند هر زمان که به کمک نیاز داشته باشند و یا دچار دردسر شوند پدرشان در کنار آن‌ها حضور دارد.
  1. یک پدر خوب منبع انگیزه و دلگرمی است: به‌عنوان یک پدر نمونه باید بدانید، برای فرزندتان منبع ایجاد انگیزه و دلگرمی هستید، فرقی نمی‌کند مسابقه فوتبال باشد یا یک مناظره، حضور شما در آنجا اعتماد به نفس کودکان را بالا می‌برد. زمانی که کودک موفق می‌شود، شما شادترین انسان روی زمین هستید و زمانی که شکست می‌خورند نیز، این شما هستید که آن‌ها را ترغیب می‌کنید بیشتر تلاش کنند. سخنان شما می‌تواند دنیای کودک را متحول کند. درواقع تک‌تک واژگانی که در مورد کودک به کار می‌گیرید، می‌تواند شخصیت کودک را بسازد و یا تخریب کند.
  1. یک پدر خوب شنونده‌ای صبور است:یک پدر خوب برای شنیدن حرف‌های فرزندانش وقت می‌گذارد. تمام توجهش را به آن‌ها معطوف می‌سازد و سعی می‌کند مسائل را از نگاه آن‌ها ببیند.
  1. یک پدر خوب نیازهای زندگی فرزندان را تأمین می‌کند: پدر به‌عنوان سرپرست خانواده وظیفه دارد برای فرزندان خود زندگی مناسب و معقولی فراهم کند، چه در قالب سرپناه و غذا و چه در قالب عشق، امنیت و توجه.
  1. یک پدر نمونه به مادر فرزندانش احترام می‌گذارد: فرزندان زمانی که والدینشان را در کنار یکدیگر می‌بینند عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. یک پدر خوب درواقع با احترام به همسر خود، به فرزندانش می‌آموزد، چگونه به مادرشان احترام بگذارند. او این کار را با احترام به عقاید و نظرات همسر و اجتناب از تهمت و توهین به او انجام می‌دهد. این کار درواقع به فرزندان یاد می‌دهد که والدینشان هر دو باهم و در کنار یکدیگرند و هر دو به یک‌میزان احترام نیاز دارند.
  1. وقت گذراندن با پدر برای فرزندان لذت‌بخش است: حضور پدر در خانه برای فرزندان زمان شادی و تفریح به شمار می‌آید، زیرا پدر با آن‌ها بازی می‌کند، برخی ترفندها و نکات را به آن‌ها می‌آموزد، انجام کارهای هنری را برایشان آسان و انجام تکالیف را به فعالیتی لذت‌بخش تبدیل می‌کند.
  1. یک پدر خوب بهترین معلم فرزندان خود است: یک پدر خوب علاوه بر آموزش دروس تحصیلی، درس زندگی را به فرزندان خود یاد می‌دهد. یک پدر خوب درواقع به فرزندانش می‌آموزد چگونه در مواجه با شکست یا ناامیدی، احساسات و هیجانات خود را کنترل نموده و انرژی خود را صرف انجام کارهای خوب نمایند. هم‌چنین به آن‌ها یاد می‌دهد تا بتوانند برای زندگی خود و یا حتی برای ساعات مطالعه برنامه‌ریزی داشته باشند.

اگر تمام ویژگی‌های بالا را در یک پدر خوب خلاصه کنیم، متوجه خواهیم شد که همه این‌ها از عشق و علاقه پدر به زندگی فرزندان خود ناشی می‌شود. توجه داشته باشید که مشارکت و علاقه پدر با نقش پدری او کاملاً متفاوت است.

چگونه یک پدر خوب باشیم؟

همان‌طور که فرزندان بزرگ‌تر می‌شوند نقش پدر همچنان با اهمیت باقی می‌ماند اما، این نقش تغییر می‌کند.

  1. نقش پدر در دوران پیش از بارداری- آمادگی ذهنی و جسمی: پدران نیز دقیقاً مانند مادران برای آنکه بتوانند با نقش جدید خود سازگار شوند به زمان نیاز دارند. در ادامه به برخی کارهای بخصوصی که می‌توانید برای آمادگی تولد فرزند خود انجام دهید اشاره‌شده است:
  • مراقب سلامت خود باشید: دست به انتخاب‌های سالم و مفیدی بزنید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سعی کنید مصرف الکل و سیگار را کنار بگذارید.
  • درباره چگونگی بزرگ کردن فرزندانتان به گفت‌وگو بنشینید، درصورتی‌که راجع به خانواده جدید نگران هستید سعی کنید درباره آن صحبت کنید.
  • خود را برای تمام تغییراتی که ممکن است کودک در خانه و یا حتی سبک زندگی‌تان ایجاد کند آماده‌سازید.
  1. در طول دوران بارداری یک شوهر دلسوز باشید: در نظر داشته باشید همسر شما در حال عبور از یک تغییر بزرگ در زندگی است. جسم، ذهن و اولویت‌های او همگی تغییر می‌کند و شما دقیقاً همان شخصی هستید که همسرتان به دنبال حمایت از جانب اوست.
  • همسرتان را در جلسات پزشکی همراهی کنید و اگر سؤال و یا ابهامی دارید آن را مطرح کنید.
  • از همسر خود مراقبت کنید، وعده غذایی سالمی برایش تدارک ببینید، به او کمک کنید استراحت کند و سعی کنید در خانه یک فضای شاد ایجاد کنید.
  • در زمینه بارداری و زایمان مطالعه داشته باشید. در کلاس‌های پیش از زایمان حضور یابید، و در طول دور ه های سه ماه بارداری به همسرتان کمک کنید.
  • با فرزندتان در شکم مادرش صحبت کنید، برایش کتاب یا آواز بخوانید و ضربه‌ها و حرکت‌هایش را روی شکم همسرتان احساس کنید.
  • خانه را به محیطی کودکانه پسند تبدیل کنید. از رنگ‌آمیزی خانه بپرهیزید چراکه سموم آن ممکن است برای مادر و نوزاد مضر باشد.
  • یک‌بار درباره تقسیم مسئولیت‌ها پس از تولد کودک باهمسرتان گفت‌وگو کرده و به توافق برسید.
  1. مسئولیت پدر در روزهای اول تولد نوزاد- زمان یادگیری چیزهای جدید: کسانی که برای اولین بار پدر شده‌اند، عمدتاً تغییراتی که یک نوزاد می‌تواند با خود به همراه داشته باشد را دست‌کم می‌گیرند. اما پس از بچه دار شدن، متوجه می‌شوند که در مقایسه با قبل خواب کمتر، پول کمتر و حتی رابطه جنسی کمتری دارند! البته تا هنگامی‌که احساسات قوی و باثباتی نسبت به فرزند در وجودتان شکل بگیرد کمی زمان لازم است.
  • با خانواده جوان خود وقت بگذرانید و از مرخصی پدر شدن خود نهایت استفاده را ببرید. خود را به نوزاد علاقه‌مند کنید، از بودن با آن‌ها لذت برده و غریزه خود را دنبال کنید.
  • نحوه گرفتن، حمام کردن و عوض کردن پوشک نوزاد را یاد بگیرید. و هم‌چنین نسبت به ایما و اشارات او عکس‌العمل نشان دهید.
  • با دادن نوزاد به همسرتان و نزدیک شدن به او از طریق صحبت کردن، در شیردهی مشارکت داشته باشید. از آنجائی که هنگام شیردهی ترشح هورمون اکسی توسین باعث تشنگی مادران شیرده می‌شود برای همسرتان آب بیاورید. توصیه می‌شود پس از هر بار تغذیه آروغ نوزاد را بگیرید.
  • در شب‌هایی که امکان خواب کمتری وجود دارد به‌صورت نوبتی از نوزاد مراقبت کنید.
  • به همسر خود کمک کنید تا از علایم افسردگی پس از زایمان و سایر مشکلات پزشکی رهایی یابد. هر زمان که به کمک نیاز دارد به او کمک کنید.
  1. وظیفه پدر در دوران کودک نوپا و پیش‌دبستانی- شما هم یک بادیگارد هستید و هم یک معلم:

دوران نوپایی به کودک پر و بال می‌دهد تا مکان‌های جدیدی را کشف کند. کودکان نوپا نمی‌دانند چه چیزی امن است و چه چیزی خطرناک و این بدان معناست که شما باید بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته از آن‌ها مراقبت کنید. به‌علاوه، این دقیقاً همان دورانی است که کودکان برای یادگیری چیزهای جدید اشتیاق پیدا می‌کنند.

  • فضای خانه را برای کودک امن ساخته و از این طریق از او مراقبت کنید.
  • برای کشف طبیعت به بیرون بروید، کودکتان را به پارک ببرید، به بازی‌های پرجنب‌وجوشی مانند توپ‌بازی بیاورید و با یاد دادن حروف و اعداد آن‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده کنید.
  • با یکدیگر کارهای هنری انجام دهید، طراحی و رنگ‌آمیزی کنید و برایشان کتاب و داستان بخوانید.
  • نظم و انضباط را به آن‌ها آموزش دهید.
  1. وظیفه پدر در دوران مدرسه- مسئولیت‌ها همواره رو به افزایش‌اند: کودک به‌اندازه کافی بزرگ شده تا به مدرسه برود. اما ممکن است این پیشرفت جدید را دوست نداشته باشد. هم‌چنین ممکن است از پذیرفتن روال جدید زندگی سرباز بزند. شما باید آن‌ها را درباره خوب بودن و مزایای آموزش رسمی متقاعد کنید. هم‌چنین، زمانی که با نخستین کتاب‌های درسی دست و پنچه نرم می‌کنند باید در کنارشان حضور داشته باشید.
  • در تکالیف مدرسه به فرزندانتان کمک کنید و هرروز صبح آن‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده کنید.
  • در فعالیت‌های مدرسه شرکت کرده و در جلسات اولیاء و مربیان نیز حضور پیدا کنید.
  • آن‌ها را مجبور کنید تا در شام درست کردن، چیدن میز یا تمیز کردن وسایل منزل به والدین خود کمک کنند.
  • دوستان فرزندتان را بشناسید.
  1. نقش پدر در دوران نوجوانی به بعد- زمان عقب ایستادن و دادن آزادی و اختیار به فرزندان: در این مرحله، دیگر نمی‌توانید بیش‌ازحد با فرزندتان همراه شوید، زیرا آن‌ها به دنبال آزادی هستند. درواقع دوست ندارند آن‌ها را زیر نظر بگیرید. اما این بدان معنا نیست که شما از مراقبت فرزندان دست بکشید.
  • بلوغ آن‌ها را درک کنید.
  • به آن‌ها فضا دهید و برایشان احترام قائل شوید.
  • به مشکلاتشان گوش فراداده و آن‌ها را راهنمایی کنید.

نقش پدر نه‌تنها با سن کودک بلکه با جنسیت فرزند نیز تغییر می‌کند. اکثر الزامات فرزند پروری برای دختر و پسر یکسان است، اما پدر لازم است بداند که می‌بایست تغییرات ظریف و ماهرانه‌ای در رفتار خود اعمال کند. برای پسرها، پدر نقش یک الگوی رفتاری مهم را دارد، درحالی‌که پدر برای دخترها یک ابرقهرمان است که بر احساس هویت و عزت نفس کودک تأثیرگذار خواهد بود.

چگونه پدر خوبی برای فرزند پسر باشید

اجازه دهید پیش از هر چیز این را به شما بگوییم که برای پدر خوب یا بد بودن هیچ راهی وجود ندارد. خانواده شما منحصربه‌فرد است و شرایطی که فرزندان خود را در آن پرورش می‌دهید نیز به همین ترتیب منحصربه‌فرد و خاص است. بااین‌حال، ویژگی‌های مثبتی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را در پدران نادیده گرفت:

  1. هر دو روی سکه را نشان دهید: شما آن شخصیتی هستید که هم قوانین موجود در خانه را تعیین و اجرا می‌کنید. فرزندان نیز، هم به انضباط و هم به حمایت والدین خود نیاز داند.

اگر شما تنها حکم یک ناظم را دارید و به‌ندرت عشق و محبت خود را نثار فرزندان می‌کنید، پسرتان درنهایت شما را فقط به‌عنوان یک دیکتاتور در خانه می‌بیند. فقط خودتان هستید که می‌دانید آن‌ها را عاشقانه دوست دارید و قوانین را برای خیر و صلاح آن‌ها اعمال می‌کنید. اگر آن‌ها را با شخصیت مهربان و لطیف خود آشنا کنید، آن‌ها نیز علت اینکه چرا بعضی‌اوقات جدی و سرسخت می‌شوید را درک خواهند کرد.

  1. با پدرتان صحبت کنید: به‌عنوان یک کودک، برداشت شما از پدرتان دقیق همان برداشتی است که پسرتان اکنون از شما دارد و حال که خودتان پدر هستید، پس بهتر می‌توانید پدرتان را درک کنید و متوجه خواهید شد که علت اصلی رفتار پدرتان در برخی موارد خاص چه بوده است. این درک و آگاهی به شما کمک می‌کند سبک فرزند پروری خود را اصلاح کنید. متوجه خواهید شد چه چیزی به او صدمه می‌زند و چه چیزی شما را در نظر او یک پدر نمونه جلوه می‌دهد.

با پدر خود صحبت کنید، از او درباره اختلافاتی که در دوران کودکی با یکدیگر داشتید سؤال بپرسید، به توصیه‌های تربیتی پدر خود عمل کنید، چراکه او این مسیر را پشت سر گذاشته و تجربه آن را دارد.

  1. در انجام کارها به فرزندان پسر کمک کنید: وقتی فرزندان از شما راه‌حلی می‌خواهد، به او کمک کنید خود آن را انجام دهند. او را حمایت و راهنمایی کنید، و از تجربه خودتان زمانی که در چنین شرایطی قرار می‌گرفتید بگوئید، اما اجازه دهید خودش آن را حل کند. سریعاً  وارد عمل نشوید.
  1. با فرزند پسر وقت بگذرانید: این تنها چیزی است که می‌توانید واقعاً به فرزند خود هدیه دهید. هرروز زمان معینی را فقط و فقط به خودتان دو نفر اختصاص دهید؛ اجازه دهید او تصمیم بگیرد که در این زمان مشخص چه‌کاری انجام دهید. مثلاً می‌توانید فوتبال بازی کنید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید و یا کیک بپزید. این‌که چه‌کاری انجام دهید اهمیتی ندارد. او تمام توجه شما را به دست می‌آورد و گاهی نیز کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد و شما نیز می‌توانید ازآنچه درون فرزندتان می‌گذرد آگاه شوید. این کار را هرروز انجام دهید؛ و هیچ‌گاه به‌عنوان تنبیه آن را متوقف نکنید. این، برای او کاری بی‌قیدوشرط است و شما نیز از دیدن نتیجه این کار هم برای خود و هم برای فرزندتان شگفت‌زده خواهید شد.
  1. درباره بلوغ و سایر موضوعات مرتبط با او صحبت کنید: از صحبت درباره این موضوع اجتناب نکنید، در غیر این صورت، پسرتان سعی می‌کند از منابع دیگری اطلاعات و آگاهی کسب کند و این می‌تواند برای او زیان‌بار باشد. او را با تغییرات فیزیکی دوران بلوغ آشنا کنید، درباره تمایلات جنسی با او صحبت کنید، و درباره ارتباط با جنس مخالف و چگونگی رفتار با آن‌ها با او گفت‌وگو کنید.

شاید این مقاله برایتان مفید باشد: آموزش تربیت جنسی کودکان

  1. معذرت‌خواهی کنید تا او نیز این کار را یاد بگیرد: از عذرخواهی از همسر، فرزندان و یا هر شخص دیگری دریغ نکنید. به خاطر داشته باشید، پسر شما همواره در حال تماشای شماست و الگوی رفتار والدین خود را تقلید می‌کند. زمانی که به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید معذرت‌خواهی می‌کنید، او نیز یاد می‌گیرد. گفتن جمله متأسفم هیچ ایرادی ندارد و به غرور شما صدمه‌ای نمی‌زند.
  1. به همسرتان عشق بورزید: به همسرتان عشق بورزید و به او احترام بگذارید. با این کار فرزندتان می‌آموزد که باید به خانم ها احترام بگذارد. مهم‌تر از همه اینکه، او نیز به مادرش احترام می‌گذارد و متوجه می‌شود به همان اندازه که به صحبت‌های شما گوش  می‌دهد لازم است صحبت‌های مادرش را نیز بشنود.

یک مرد واقعی باشید، شما می‌توانید فرزندتان را به‌خوبی درک کنید و با او همدل باشید و خواهید دانست که به‌عنوان یک کودک، یک نوجوان و یا یک مرد بالغ چه چیزی را تجربه می‌کند. بااین‌حال، این روند برای دخترها به شکل دیگری است. باید تلاش کنید خود را جای آن‌ها قرار دهید و این کار آسانی نیست.

چگونه برای یک دختر پدر خوبی باشید

پدرها این توانایی را دارند که زندگی دختران خود را چه به‌صورت منفی و چه به‌صورت مثبت تحت تأثیر قرار دهند. نوع رفتار یک پدر با دخترش تعیین می‌کند که او چگونه درباره خود فکر کند و هم‌چنین نوع رفتاری که او از سایر مردها انتظار دارد را نیز شکل می‌دهد. دخترها به موارد زیر که مواردی ناملموس هستند از جانب پدرشان نیاز دارند:

  1. عشق بی‌قیدوشرط بدهید: دخترها بیش از هر چیزی به عشق بی‌قیدوشرط از سمت پدرشان نیاز دارند. به او آنچه استحقاقش را دارد بدهید.
  1. چیزهای خوبی به او بگویید: یک پدر درباره اینکه دخترش چگونه درباره خود فکر می‌کند، نقش مهمی ایفا می‌کند. تشویق و تائید پدر به تقویت حس اعتماد به نفس و کفایت فرزند دختر کمک می‌کند. در چنین شرایطی احتمال کمتری وجود دارد که دختر برای بالا بردن اعتماد به نفس و تقویت تصویر ذهنی به سراغ دیگران برود.
  1. احترام او را به دست آورید: یکی از ویژگی‌های لازم برای یک دختر، احترام گذاشتن به پدر است. این ویژگی برای تمام مراحل زندگی او مفید است. اگر برای شما احترام قائل شود به تمام حدومرزهای شما پایبند خواهد ماند. اگر سعی کنید با ترساندن و یا تحت‌فشار قرار دادن، او را مجبور به کاری کنید، باعث نافرمانی و سرکشی او می‌شوید و توصیه های شما نیز دیگر بر او اثرگذار نخواهید بود.
  1. آنچه را که به پسرتان نمی‌گویید، به دخترتان هم نگویید: وقتی برای دخترتان مشکلی پیش آمده و به سراغ شما می‌آید آن را نادیده نگیرید، یا او را نزد مادرش  نفرستید. صحبت‌هایش را بشنوید، اگر از شما راهنمایی و کمکی می‌خواهد به او کمک کنید. آن‌قدر از زنان قوی برای او صحبت کنید تا مشتاق شود او نیز روزی در زندگی یک زن موفق و قدرتمند شود. فقط به این خاطر که دختر است علائق او را در ذهن خود تصور نکنید و یا آن را تحت تأثیر قرار ندهید. فقط عروسک‌های صورتی به او ندهید، ماشین‌های اسباب‌بازی را نیز به او نشان دهید و اجازه دهید آنچه را که می‌خواهد انتخاب کند.
  1. فعالیت‌های فیزیکی داشته باشید: پسرها در مقایسه با دختران تمایل بیشتری به انجام فعالیت‌های فیزیکی دارند، بااین‌حال، از دخترتان نیز بخواهید که فعالیت فیزیکی داشته باشد. این کار باعث می‌شود به لحاظ فیزیکی و ذهنی قوی شود. یکی از مؤثرترین راه‌های جلوگیری و یا درمان اختلال خوردن در دختران این است که در فضای بیرون از خانه ورزش یا بازی کنند. شما نیز او را همراهی کنید و این امکان را برایش فراهم کنید تا به لحاظ فیزیکی فعال باشد.
  1. گفت‌وگوی منظم و معنادار با او داشته باشید: داشتن مکالمه‌های با معنا و محبت‌آمیز نشان‌دهنده این است که فرزند دختر با ارزش، مطمئن و دوست‌داشتنی است. با او صحبت کنید درست به همان شیوه‌ای که با پسرتان صحبت می‌کنید. اما، موضوع صحبت‌هایتان ممکن است متفاوت باشد. شاید بخواهید به نگرش بهتری در ذهن او دست پیدا کنید و احساسات و افکار او را درک کنید.
  1. به مادرش عشق بورزید و به او احترام بگذارید: زمانی که همسرتان را دوست داشته باشید و به او احترام بگذارید، فرزندتان نیز احترام بیشتری برایتان قائل است. درواقع او این حقیقت، که شما می‌دانید چگونه با خانم ها رفتار کنید را تحسین می‌کند. این کار باعث می‌شود زمانی که در محیط‌هایی مانند مدرسه و دانشگاه قرار می‌گیرد که با جنس مخالف در ارتباط است بداند که با چه نوع مردی باید در ارتباط باشد.

با  توافق و جلب نظر فرزندتان به دنبال راه‌هایی برای تأمین نیازهای او باشید.

وظیفه ناپدری نسبت به فرزند خوانده 

نقش ناپدری مسئولیت حساس و دشوار است زیرا شما را از این بابت که مبادا نسبت به کودک احساسات پدرانه‌ای نداشته باشد نگران می‌سازد. بااین‌حال، مسئله حائز اهمیت، چگونگی ایجاد یک محیط محبت‌آمیز، دوستانه و سرشار از عشق و محبت برای فرزند خوانده خود است. بدیهی است که این مسئله تا حد زیادی به شرایط افراد بستگی دارد. به احساساتی که فرزندتان نسبت به پدر واقعی اش دارد احترام بگذارید و درک کنید که چقدر این موقعیت برای آن‌ها دشوار و پیچیده خواهد بود.

ممکن است فرزندان ناپدری شان را به این خاطر که پدر واقعی آن‌ها را از زندگی‌شان بیرون کرده سرزنش کنند. کودکان همیشه توضیحات منطقی را درک نمی‌کنند. در چنین شرایطی مادر خانواده باید فرزندان را از این موضوع که ناپدری شان نقش پدر خانواده را دارد آگاه سازد. شما نیز با کمک به همسرتان در خصوص پذیرش این موضوع توسط فرزندانش از او حمایت کنید.

همیشه نیز چنین مشکلات و دشواری‌هایی به وجود نمی‌آید. ناپدری می‌تواند حال و هوای موقعیت خانواده را تغییر دهد، از تنش‌ها بکاهد و برای مشکلات خانواده راه و چاره‌ای بیابد.

سرپرستی از کودکان

این دسته از پدران فرایند خاصی از خودآزمائی را متحمل شده و با مسائلی شخصی روبرو می‌شوند که شاید سایرین هیچ‌گاه با آن مواجه نشوند. همچنان که فرزندان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، ممکن است درباره پدر و مادر واقعی خود سؤالاتی بپرسند. حتی ممکن است درباره خانواده واقعی خود کنجکاو شوند و بخواهند بیشتر درباره آن‌ها بدانند.

این فرزندان گاهی اوقات که خشمگین و عصبانی شده و یا صدمه می‌بینند نسبت به سرپرست خود واکنش نشان می‌دهند. به‌عنوان یک سرپرست، باید با آن‌ها راحت باشید. مسائل را توضیح دهید و سعی کنید منطقی باشید. نباید از این موضوع که آیا پس از سال‌ها زندگی، شما را همچون پدر واقعی‌شان دوست دارند یا خیر احساس ناامنی کنید.

نقش و وظیفه پدرخوانده

پدرخوانده‌ها نیز با چالش‌های دشوار و پیچیده‌ای مواجه می‌شوند. سرپرستی و مراقبت از یک کودک شرایطی را به همراه دارد. از  مصائب موقتی که در خانواده پیش می‌آید تا مسائل جدی در فرزند پروری، مانند سوءاستفاده جسمی و یا جنسی.

صحبت کردن با مددکار اجتماعی و روانشناس کودک برای دانستن اینکه در چه شرایطی قرار دارند ضروری و مفید است. اگر خودتان تا حدودی به شرایط و اوضاع آگاه هستید این کار می‌تواند در تحمل رفتار سختی که احتمال دارد با آن مواجه شوید به شما کمک کند. برای دانستن اینکه فرزندتان و پدرخوانده او چه احساسی دارند به دنبال راه‌های مناسبی برای صحبت با پدر خوانده باشید.

پدران جدا شده

طلاق والدین برای فرزندان و هم برای پدر و مادرها بسیار رنج‌آور است و هیچ راهی برای تسکین آن وجود ندارد، اما این امکان وجود دارد که بتوانید در این راه موفق شوید.

حفظ ارتباط خوب با همسر همیشه مفید واقع می‌شود و نشان می‌دهد که فرزندان به هر دو والدین وفادار هستند. شما و همسر سابقتان شاید نیاز نباشد مانند یک زوج رفتار کنید، اما برای فرزندانتان همچنان باید همانند والدین در کنار هم باشید.

با فرزندتان در ارتباط باشید، خواه از طریق ایمیل، تماس تلفنی و یا هر روش دیگری. علاقه و توجه نشان دادن شما برای فرزندتان یقیناً برای او مفید خواهد بود. برایش توضیح دهید که همچنان در ذهن و قلب شما جای دارند. موقعیت‌های بخصوص مانند، روز تولد، روزهای فارغ‌التحصیلی و غیره را به خاطر داشته باشید.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد: طلاق یا ادامه زندگی به خاطر فرزندان

والدین مجرد

بزرگ کردن فرزندان به‌خودی‌خود کاری دشوار است، اگر یک پدر مجرد هستید بدانید که دشواری کار شما دو برابر خواهد بود، چراکه باید تمام تلاشتان را به‌کارگیرید تا بتوانید احساسات مادرانه نیز از خود بروز دهید.

علاوه بر فرزندانتان، باید با تنهایی خود نیز مقابله کنید. سعی کنید دراین‌باره با دوستان و بستگان خود صحبت کنید. اگر آمادگی لازم را دارید، سعی کنید رابطه جدیدی شروع کنید و ازدواج مجدد کنید.  شما می‌توانید شخصی را بیابید که شما و موقعیتتان را به‌خوبی درک کند.

در پایان، تمام آنچه می‌توانیم بگوییم این است که هیچ راه ” درستی” برای رفتار کردن با فرزندان برای مردان وجود ندارد. آنچه مهم است عشق و محبت شما نسبت به فرزندان است.

این حقیقت که شما در حال خواندن این مقاله هستید درواقع بدین معناست که شما واقعاً می‌خواهید که برای فرزندانتان پدر خوبی باشید. زمانی که پدر نسبت به فرزندان متعهد است و در تمام زمینه‌ها آن‌ها را تشویق کرده و به آن‌ها انگیزه می‌دهد.

از پدر بودن خود لذت ببرید و دیدگاهتان را راجع به این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. کمیلی مادر نو جوان

    سلام به نوجوانی که فکر وذرکش بازی مافژاست. تکلیف پدر مادر چیست

دیدگاهتان را بنویسید