خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / خصوصیات زن و شوهر خوشبخت | راز خوشبختی در زندگی زناشویی
رضایت زناشویی
رضایت زناشویی

خصوصیات زن و شوهر خوشبخت | راز خوشبختی در زندگی زناشویی

“ازدواج فاعل نیست بلکه فعل است، آن چیزی نیست که به دست آورید بلکه چیزی است که انجام دهید. ازدواج همان روش دوست داشتن هرروزه شریک زندگی‌تان است”. این نقل زیبا در مورد ازدواج، خلاصه‌ای از رابطه زیبایی است که یکی شدن زوج توسط این پیوند مقدس عشق، اعتماد، شراکت، احترام و نیاز به باهم بودن، تعریف می‌شود.

همانند دیگر روابط، تمام ازدواج‌ها عالی و بی‌نقص نیستند و همگی آن‌ها بالا و پایین‌های زیادی دارند. درحالی‌که ممکن است گاهی اوقات تسلیم‌شدن و قطع رابطه عاشقانه به نظر گزینه بهتری برسد، درصورتی‌که با فردی که زمانی عاشقش بودید، ازدواج کرده‌اید، آن فرد ارزش دادن فرصت دوباره را دارد.

ازدواج ممکن است پیوند آسمانی باشد اما در اینجا بر روی زمین، شما می‌توانید مطمئناً تلاش خود را برای شاد و موفق نگه‌داشتن زندگی زناشویی خود انجام دهید. زمانی که دوره ماه‌عسل به پایان می‌رسد، این چند نکته را به‌منظور زنده نگه‌داشتن عشق خود در زندگی و تبدیل آن به محبوب‌ترین داستان عاشقانه‌ای که تابه‌حال شنیده‌اید، امتحان کنید.

زندگی زن و شوهر خوشبخت چگونه است؟

در اینجا، چندین نکته‌ای که می‌تواند به شما در داشتن یک ازدواج سرشار از عشق، لذت‌بخش و یک تجربه با ارزش کمک کند، آورده شده است:

1- محبت به همسر خود را نشان دهید

  • یکی از اولین نشانه‌هایی که ازدواج چیزی فراتر از دوران ماه‌عسل است، زمانی است که دیگر قدر شریک زندگی‌تان را نمی‌دانید و او را به‌حساب نمی‌آورید. پیش از آن، نمی‌توانستید از گفتن این‌که چقدر او را دوست دارید یا کدام ویژگی‌اش را بیشتر از همه می‌پسندید، دست بکشید اما اکنون دیگر این موضوع را با صدای بلند بازگو نمی‌کنید.
  • زمانی که ازدواج به بلوغ برسد، ممکن است رفتارهای عاشقانه شما به همسرتان کم شود. درصورتی‌که تا پیش‌ازاین به همسرتان که تازه از سرکار برگشته است، با یک بوسه خوشامد می‌گفتید، ممکن است دیگر این کار را زیاد انجام ندهید یا به‌تدریج دیگر از این کار دست بکشید. این امکان وجود دارد که چنین احساسی به شما دست دهد که زندگی زناشویی شما در حال تبدیل‌شدن به یک امر عادی است، چیزی که شما در مورد کارهای روزانه‌تان و مدیریت زندگی زناشویی خود تقریباً به همان شیوه، انجام می‌دهید. اگر شما و شریک زندگی‌تان دیگر ارتباط عاطفی را در زندگی زناشویی خود احساس نمی‌کنید، این احتمال وجود دارد که یکی از شما به دیگری خیانت می‌کند. به‌منظور جلوگیری از چنین اتفاقاتی و اطمینان حاصل نمودن از این‌که شریک زندگی‌تان بداند چقدر دوستش دارید و چقدر برایتان اهمیت دارد، عشق و محبت را در اعمال و کلمات خود ابراز کنید.
  • غذای مورد علاقه‌اش را درست کنید و یک میز شام زیبا با شمع و گل ترتیب دهید و آن را تبدیل به یک قرار ملاقات عاشقانه کنید. وان را پرکنید و چند قطره عطر به آن اضافه نمایید، از همسرتان بخواهید به شما ملحق شود و یک ساعت را به گفتگو و نوازش سپری کنید و آن را تا جایی که می‌خواهید پیش ببرید. به شریک زندگی‌تان در طول روز زنگ بزنید و به او بگویید که شما به فکرش هستید، یا پیام عاشقانه برایش ارسال نمایید.

مطالب مرتبط: محبت زبانی به همسر

2- با شریک زندگی‌تان صادق باشید

  • بله شاید گاهی اوقات شرم‌آور باشد اما درصورتی‌که می‌خواهید زندگی خود را با همسرتان به اشتراک بگذارید، یاد بگیرید چگونه باید در مورد همه چیز با او صادق بود. شاید به نظرتان بیاید که مطرح‌کردن برخی از موضوعات اشکالی نداشته باشد یا فقط این موضوع را انکار کنید و بهانه بیاورید. بااین‌وجود، صادق بودن بهترین روش برای نشان‌دادن این موضوع است که چقدر برایتان مهم است و این‌که انتخاب کرده‌اید که دیگر هیچ‌گونه رازی بینتان وجود نداشته باشد.
  • وقتی صادقانه‌تر با همسرتان صحبت می‌کنید، این کار شما او را ترغیب می‌کند تا با شما روراست‌تر باشد. در اکثر ازدواج‌هایی که صداقت در آن‌ها وجود ندارد، زوج‌ها دوران سختی را تجربه می‌کنند و اغلب زمانی که با یکدیگر صداقت ندارند، به یکدیگر شک می‌کنند.
  • صادق نبودن با شریک زندگی‌تان باعث می‌شود تا او هنگامی‌که شما صادق هستید، به‌سختی به شما اعتماد کند. درصورتی‌که صادق بودن با شریک زندگی‌تان در مورد موضوعات معینی، احساس خوبی به شما نمی‌دهد، سعی کنید وقتی هردوی شما حالتان خوب است و تنها هستید، این موضوع را مطرح کنید.

3- از خشمگین شدن هم‌زمان اجتناب کنید

  • اگرچه این موضوع در عمل دشوارتر است، سعی کنید خشم خود را وقتی همسرتان حالش خوب نیست، نشان ندهید. برای کسی که ازدواج کرده است، بحث و دعوا با همسر امری کاملاً عادی است. بااین‌وجود، اگر می‌خواهید بحث‌های کوچک تبدیل به دعواهای بزرگ نشود، اطمینان حاصل نمایید که می‌دانید چگونه خونسردی خود را حفظ کنید.
  • به‌عنوان‌مثال، بگذارید شوهر عصبی شما کنترل خشم خود را مدیریت کند، سپس آنچه لازم است را بگویید. لازم نیست بدون مطرح‌کردن نظر خود، فقط شنونده باشید اما مطمئن شوید که این گفتگو را تبدیل به جنگ و دعوا نکنید.
  • درحالی‌که شریک زندگی‌تان همچنان خشمگین است، فریاد زدن و توهین و تحقیر همسر تنها اوضاع را بدتر می‌کند و هیچ کمکی به تعدیل وضعیت کنونی نمی‌کند. یک روش بهتر برای حل اختلافات زناشویی این است که اجازه دهید خشم طرف مقابل فروکش کند و سپس، وقتی احساس کردید که همسرتان از مرحله فریاد زدن گذشته است و آرام‌تر به نظر می‌رسد، مشکل خود را با او مطرح کنید.

4- مشکلات را پیش‌ازاین که بزرگ‌تر شوند، حل کنید

  • کاری که اکثر زوج‌ها انجام می‌دهند، دعواکردن و با عصبانیت به اتاق خود رفتن است. در چنین مواقعی، این به نظر بهترین کار می‌رسد، به‌خصوص زمانی که فکر می‌کنید اصلاً دوست ندارید با همسرتان صحبت کنید.
  • متأسفانه، درصورتی‌که مشکلات و مسائلتان را به‌موقع برطرف نکنید، فرصت‌ها از دست خواهند رفت.
  • به‌عنوان‌مثال، شما با همسرتان دعوا کرده‌اید و هر دو شما احساس می‌کنید خشمگین شده‌اید و دلتان شکسته است. برای مدتی، نمی‌خواهید با او صحبت کنید و احساس می‌کنید تنها چیزی که می‌خواهید انجام دهید، این است که از او فاصله بگیرید و سپس روز بعد، در مورد علت عصبانیت و خشمتان را به او بگویید. هر دو شما بدون صحبت‌کردن با یکدیگر به اتاق خود می‌روید؛ اما روز بعد، درگیر برنامه روزانه می‌شوید و دیگر فرصتی برای حل اختلاف با همسر و خاتمه دادن به بحثی که ناتمام باقی‌مانده است، به دست نخواهید آورد.
  • وقتی خشم خود را نادیده بگیرید، این اختلافات تنها به یک مشکل بزرگ‌تر تبدیل می‌شود. شریک زندگی‌تان ممکن است حتی متوجه نباشد که شما از حرف یا کار او ناراحت شده‌اید. شما به فکرکردن در مورد این موضوع ادامه می‌دهید و همین فکر کردن به شما آسیب می‌زند. درنتیجه، درد و رنجش شما تشدید می‌شود.
  • با شریک زندگی‌تان صحبت کنید و به او بگویید که شما قصد دارید پیش از پایان روز، مسائل را بین خودتان برطرف کنید. اگر برایتان صحبت‌کردن با شریک زندگی‌تان دشوار است یا احساس می‌کنید که هنوز خشمگین هستید و گفتگو با همسر هنوز ایده خوبی به نظر نمی‌رسد، او را در آغوش بگیرید و به او بگویید که عاشقش هستید و می‌خواهید که دعوای بینتان کمتر شود.

5- برای احساس خوشبختی در زندگی زناشویی زیبا و آراسته باشید

  • ممکن است فکر کنید که نگرانی در مورد این‌که ظاهرتان چگونه است، بیهوده است اما آیا این اولین نکته‌ای نیست که شما در مورد همسرتان توجه کرده‌اید و برعکس؟
  • ممکن است سال‌ها ازدواج کرده باشید و مسئولیت‌های بسیار زیادی بر عهده‌دارید، مسئولیت‌های کاری، تربیت فرزند و زندگی‌شان، انجام کارهای خانه، پرداخت صورت‌حساب‌های مالی و غیره. زمانی که با این مسائل برخورد می‌کنید، سپری کردن زمانی برای خود و رسیدگی به ظاهرتان ممکن است دشوار باشد اما این یکی از مهم‌ترین رازهای همسرداری است.
  • یکی از دلایل شکست بسیاری از ازدواج‌ها و دلایل خیانت همسر این است که طرف مقابل دیگر به نظرشان جذاب نمی‌رسد. اگر مراقب ظاهر و طرز لباس پوشیدن خود باشید، همسرتان متوجه خواهد شد که شما ارزش زمانی که با او سپری می‌کنید را می‌دانید.
  • لازم نیست ساعت‌ها زمان و هزینه زیادی را در سالن‌های زیبایی صرف کنید، اما هنوز می‌توانید زیبا و موقر به نظر برسید. با یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم شروع کنید تا به این طریق مراقب ظاهر کلی خود باشید و اضافه‌وزن پیدا نکنید. هنگام انتخاب لباس، به دنبال لباس‌های مد روز نباشید، اما لباس‌هایی را انتخاب کنید که مناسب نوع اندام شما هستند. ایده این است که شما در هرآنچه می‌پوشید، احساس راحتی کنید و حس عجیب‌وغریب و ناراحتی در چهره شما نمایان نشود. کمی آرایش کنید و عطر بزنید تا شیک و زیبا به نظر برسید.

6- برای احساس خوشبختی در زندگی زناشویی زمانی را به روابط جنسی اختصاص دهید

  • بسیاری از زوج‌ها شکایت می‌کنند که هر چه بیشتر ازدواجشان پیش می‌رود، تعداد دفعات روابط جنسی آن‌ها کاهش می‌یابد. این امکان وجود ندارد که همان زمان صرف شده برای داشتن روابط جنسی هنگامی‌که تازه ازدواج کرده بودید و مسئولیت‌های کمتری داشتید را پس از سال‌ها ازدواج به روابط جنسی اختصاص دهید؛ زیرا موضوعات دیگری در اولویت قرار می‌گیرند؛ اما این بدان معنی نیست که روابط جنسی باید نادیده گرفته شوند.
  • صمیمیت زوجین در هر رابطه‌ای ضروری است. زمانی که ازدواج می‌کنید، رابطه جنسی می‌تواند پیوند عمیقی باشد که موجب نزدیکی عاطفی بیشتر شما با همسرتان می‌شود.
  • درصورتی‌که هم شما و هم همسرتان به یک اندازه خواهان داشتن روابط جنسی هستید، هرچقدر هم که سرتان شلوغ باشد، حتماً زمان لازم برای این کار را پیدا خواهد کرد. بااین‌وجود، اگر شما بیشتر از همسرتان به دنبال روابط جنسی هستید، از گفتن این موضوع و کمک‌کردن به او در مدیریت برنامه‌هایش، خجالت نکشید. از سوی دیگر، درصورتی‌که همسرتان بیشتر از شما به دنبال روابط جنسی است، سعی کنید در میان برنامه‌های عادی و شلوغ روزانه خود، زمانی را به این کار اختصاص دهید تا حداقل چند بار در هفته بتوانید با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید.
  • اگرچه ممکن است شبیه به یک رویداد برنامه‌ریزی‌شده به نظر برسد اما با همسرتان در مورد داشتن یک قرار عاشقانه همراه با رابطه جنسی صحبت کنید. شما می‌توانید در مورد این‌که چه روزی از هفته را می‌توانید به این کار اختصاص دهید، تصمیم بگیرید. وقتی‌که زمان چنین قرار عاشقانه‌ای مشخص شود، هر دو طرف می‌توانند زمان مدنظر را خالی نگه‌دارند و قرار ملاقاتی را برای آن زمان تنظیم نکنند. همچنین، وقتی‌که بدانید زمانی را صرف رابطه جنسی با همسرتان خواهید کرد، کارهای مهم دیگرتان را زودتر به پایان خواهید رساند.
  • گوشی و دیگر وسایل ارتباطی خود را خاموش‌کنید تا یک تماس تلفنی از محل کار یا اعلان ایمیل مزاحمتان نشود. درصورتی‌که فرزند دارید، می‌توانید آن‌ها را برای آن شب یا برای چند ساعت به خانه بستگانتان ببرید. از سوی دیگر، گاهی اوقات می‌توانید برای لذت بیشتر، فرزندانتان را به پدربزرگ یا مادربزرگشان بسپارید و به یک تعطیلات آخر هفته رمانتیک بروید.

7- دوستان بیشتری پیدا کنید

  • ممکن است به نظر برسد که در این نکته از شما خواسته می‌شود تا از همسرتان فاصله بگیرید اما این کار به نفع زندگی زناشویی‌تان خواهد بود. همان قدر که دوست دارید با شریک زندگی و فرزندانتان وقت بگذرانید، باید زمانی را نیز به خود و دوستانتان اختصاص دهید.
  • به‌عنوان‌مثال، زمانی را به‌وقت گذراندن با دوستانتان در آخر هفته‌ها یا رفتن به تعطیلات سرگرم‌کننده آخر هفته با آن‌ها اختصاص دهید. درحالی‌که تجربه‌ای آرامش‌بخش و جذاب برایتان رقم می‌خورد، این تجربه باعث می‌شود تا هنگام برگشت به زندگی عادی بتوانید در مورد اتفاقات جالبی که برایتان پیش‌آمده با همسرتان صحبت کنید.
  • اگر احساس می‌کنید که در طول هفته زمان بسیار کمی را با همسرتان می‌گذرانید، زمان بیرون رفتن با دوستانتان را به‌گونه‌ای برنامه ریزی کنید که با سپری کردن زمان با همسرتان تداخل نداشته باشد.
  • به روش‌های مختلفی می‌توانید با دوستانتان ارتباط برقرار کنید؛ حتی بدون نیاز به اینکه از شهر خارج شوید. شما می‌توانید با آن‌ها برای نوشیدن قهوه یا خوردن ناهار بیرون یا برای تماشای یک فیلم به سینما بروید. درصورتی‌که می‌خواهید به‌صورت غیررسمی و راحت با آن‌ها دیدار نمایید، می‌توانید آن‌ها را در خانه ملاقات کنید و از بودن در کنار آن‌ها لذت ببرید. با دوستانتان صحبت کنید، بخندید و این‌چنین شادتر و آرام‌تر خواهید که همین موضوع تأثیر مثبتی بر خوشبختی زن و مرد از زندگی زناشویی خواهد داشت.

8- کمی زندگی را آسان بگیرید

  • به یاد داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست، حتی خود شما. این هیچ اشکالی ندارد که شریک زندگی‌تان هر کاری را به شکلی که ازنظر شما بهترین است، انجام نمی‌دهد.
  • وقتی با کسی ازدواج می‌کنید و با او زندگی می‌کنید، چیزهای بسیاری زیادی در مورد همسرتان وجود دارد که ممکن است دوست داشته یا از آن‌ها متنفر باشید.
  • به‌عنوان‌مثال، شریک زندگی‌تان به‌جای اینکه حوله خیسش را جایی قرار دهد که خشک شود، آن را بر روی صندلی میز ناهارخوری آویزان می‌کند. باوجود این‌که شما چندین بار از او خواسته‌اید که این کار را نکند، به نظر می‌رسد که هیچ‌گاه به شما گوش نمی‌دهد. به‌جای این‌که هر روز در مورد این موضوع عصبانی شوید و دعوا کنید، آرام باشید و خودتان این کار را انجام دهید.
  • برای شما تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا حوله خیس را بردارید و آن را در جایی که می‌خواهید قرار دهید، بدون این‌که لطمه‌ای به ازدواجتان وارد شود؛ اما درصورتی‌که هر روز صبح به دعواکردن بر سر حوله خیس با شریک زندگی‌تان ادامه دهید، او احساس خواهد کرد که شما در حال نق زدن و شکایت کردن هستید.

9- اهمیت حریم خصوص را درک کنید و به آن احترام بگذارید

  • شریک زندگی‌تان با شما ازدواج کرده است اما این بدان معنی نیست که او اختیار زندگی خصوصی خود را ندارد؛ این موضوع در مورد شما نیز صادق است.
  • شاید احساس کنید که وقتی تازه ازدواج کرده بودید، همسرتان تمام‌ وقت خود را در کنار شما سپری می‌کرد اما الآن، پس از گذشت چندین سال، وقت کمی را به شما اختصاص می‌دهد. البته باید گفت وقتی دو نفر با یکدیگر ازدواج می‌کنند، وقت گذراندن بسیار مهم است اما برای این‌که شما و همسرتان خوشحال باشید، باید زمانی را به خود اختصاص دهید.
  • اگر او قصد دارد امروز عصر به‌جای صحبت‌کردن با شما به تماشای بازی بنشیند، اجازه دهید هرطور که راحت است عمل کند. شما می‌توانید از این زمان برای بیرون رفتن به همراه دوستانتان یا استراحت کردن، گوش‌دادن به موسیقی و خواندن کتاب استفاده نمایید.
  • ایده این است که به‌جای این‌که همیشه در کنار همسرتان باشید، کارهایی را که می‌توانید به‌تنهایی و بدون حضور او انجام دهید را کشف و امتحان نمایید. همان‌طور که شما باید تنهایی بیرون بروید و از بودن در کنار دوستانتان لذت ببرید، همسرتان نیز باید این اجازه را داشته باشد تا بدون شکایت شما، زمانی را به خود اختصاص دهد. بااین‌وجود، اطمینان حاصل نمایید که زمان کافی را در کنار یکدیگر سپری می‌کنید و تمام‌وقت آزاد خود را دور از هم نمی‌گذرانید.

10- لذت و مصاحبت را در یکدیگر پیدا کنید

  • وقتی صحبت از خوشبختی در زندگی زناشویی می‌شود، تمام حرکات کوچکی که نسبت به همسرتان نشان می‌دهید، اهمیت دارند. علاوه بر کاری که انجام می‌دهید و آنچه به همسرتان می‌گویید، کاری که انجام نمی‌دهید و حرفی که نمی‌زنید نیز می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
  • به‌عنوان‌مثال، ممکن است همسرتان وسط بحث و دعوا حرفی بزند که موجب ناراحتی نوبت؛ اما شما می‌دانید که این مشکلی بزرگی نیست و احتمالاً حق با اوست. اولین واکنش شما این است که به اهمان لحن به او حمله می‌کنید و از او می‌خواهید که حرفش را پس بگیرد. روش دیگری برای برخورد با این موضوع این است که نه برای آن لحظه بلکه برای همیشه، موضوع را رها کنید. به‌جای پافشاری بر توهینی که همسرتان کرده است و استفاده از این قضیه بر علیه اش، آن را از ذهن خود به طور کامل پاک‌کنید.
  • به طور مشابه، حرکات کوچک به همسرتان نشان خواهد داد که چقدر برایتان مهم است و همیشه در همراهش هستید. استفاده از عبارت کوتاه ولی مهم مانند “ممنون”، “ببخشید”، “لطفاً” و “دوستت دارم” ممکن است چندان بااهمیت به نظر نرسند اما با به زبان آوردن چنین عباراتی به همسرتان نشان می‌دهید که به او احترام می‌گذارید و او را نادیده نمی‌گیرید.
  • زمان گذاشتن برای ازدواجتان و در اولویت قرار دادن امور زندگی مشترک به همسرتان نشان می‌دهد که شما عاشق سپری کردن وقتتان در کنارش هستید. اگر لازم است انتخاب کنید که در کنار دوستانتان باشید یا وقت خود را صرف کاری که همسرتان برنامه ریزی کرده است بکنید، سعی کنید مورد دوم را انتخاب نمایید. می‌توانید به دوستانتان بگویید که می‌خواهد در کنار همسرتان باشید و دفعه بعدی حتماً همراهشان بیرون خواهید رفت. درحالی‌که باید بین زندگی زناشویی و زندگی اجتماعی خود تعادل برقرار نمایید، باید همسر و زندگی زناشویی تان را در اولویت قرار دهید.

نکاتی که موجب خوشبختی از زندگی زناشویی می‌شود

در ادامه، کارهای روزمره‌ای که برای احساس خوشبختی زن و شوهر در یک زندگی زناشویی می توان انجام داد، آورده شده است:

  • همسرتان را هر روز صبح با بوسه و بغل کردن بیدار کنید؛ یا بهتر از آن، او را با یک رابطه جنسی خوب غافلگیر نمایید.
  • قرار ناهاری را در وسط یک هفته کاری بسیار شلوغ برنامه ریزی کنید. اگر زمان دارید، غذا درست کنید و آن را به دفتر کار همسرتان ببرید تا در کنار هم ناهار بخورید.
  • لباسی بخرید که آن را فقط زمانی که همراه همسرتان بیرون می‌روید، بپوشید.
  • او را با قرار دادن یک عطر جدید در کمد لباس‌هایش، غافلگیر کنید.
  • ایمیلی برای همسرتان ارسال نمایید و در آن 10 ویژگی همسرتان که بیشتر از همه دوست دارید را فهرست کنید.
  • چند تا از عکس‌های عروسی‌تان را در کنار هم قرار دهید و آن را قاب کنید.
  • روش‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید ببینید کدام‌یک برای شما کارساز هستند و به احساس خوشبختی از زندگی زناشویی کمک می‌کنند. البته، روزهای سخت نیز جزئی از زندگی هستند، اما با تلاشی که می‌کنید می‌توانید آن‌ها را پشت سر گذاشته و اطمینان حاصل نمایید که پیوند شادی میان شما و همسرتان برقرار است.

بنابراین، از چه روشی برای داشتن زندگی زناشویی رضایت بخش استفاده می‌کنید؟ رازهای داشتن ازدواج موفق خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید