خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / مهارت اصولی گفتگو با همسر |نحوه گفتگو و ارتباط کلامی با همسر
گفتگو با همسر

مهارت اصولی گفتگو با همسر |نحوه گفتگو و ارتباط کلامی با همسر

اجتناب از صحبت و گفتگو با همسر، سرد رفتار کردن، کمک نکردن یا گفتن اینکه تمایلی به حرف زدن با همسر خود ندارید، همگی از عوامل بروز مشکلات در زندگی زناشویی است. البته درست است هنگامی‌که احساس عصبانیت می‌کنید، ابتدا آرام شوید و خونسردی خود را حفظ کنید تا از روی عصبانیت با همسر خود بدرفتاری نکنید.

زمانی که عصبانیت، احساس ترس یا ناراحتی بر شما غلبه می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد همسر خود را ناراحت کنید و به احساسات همسر خود لطمه بزنید و این کار به حل اختلافات زناشویی شما کمکی نمی‌کند.

به‌جای قطع کامل ارتباط با همسر خود، بگذارید شریک زندگی‌تان بداند که شما مایلید برای مدتی آرام شوید یا قبل از ادامه گفتگو با همسر درباره بعضی مسائل کمی فکر کنید.

در این مقاله از سایت مشاوره باما به روش های تقویت مهارت گفتگو با همسر و طرز صحبت صحیح زن و شوهر در زندگی مشترک می‌پردازیم:

5 نکات برای ارتباط کلامی با همسر 

بر کسی پوشیده نیست که برقراری ارتباط موثر بخش مهمی از یک رابطه است. اما کمتر به این موضوع فکر کرده‌ایم که چگونه خوش‌ صحبت باشیم و چقدر عادت خوب صحبت کردن می‌تواند برای یک رابطه مفید باشد.

اگرچه یک روش مشخص و ساده برای تقویت مهارت گفتگو با همسر وجود ندارد، اما چند نکته کلیدی برای برقراری ارتباط صحیح با همسر وجود دارد که هم در مکالمات منفی و هم در مکالمات مثبت در زندگی روزمره به شما کمک می‌کند.

  1. برای داشتن گفتگوی موثر با همسر مشکلات را در دل خود نگه ندارید

نکته اول و ساده در گفتگو آن است که برای برقراری گفتگوی موثر تلاش کنید! شکی نیست که برای حفظ آرامش یا برای این‌که نادان به نظر نرسید اجتناب از گفتگوهای مشکل ساده‌ترین راه است. اما توجه داشته باشید که اگر هنگام اختلافات از صحبت با همسر خود طفره بروید، به‌تدریج روی‌هم تلنبار می‌شوند و زمانی می‌رسد که طاقت خود را از دست می‌دهید و در هم می‌شکنید.

بهتر است درباره هر مسئله کوچکی به‌صراحت با همسر صحبت کنید و همیشه از این روش پیروی نمایید، نه این‌که آن‌ها را در دل خود انباشته کنید، چون در این صورت رابطه شما دچار آسیب خواهد شد. البته منظور این نیست که بر سر هر موضوع کوچکی شریک زندگی خود را به باد انتقاد بگیرید. نادیده گرفتن و فراموش کردن مسائل کوچک موضوع مهمی است ـــ اما اگر چیزهایی وجود دارد که همیشه شما را آزار می‌دهند، بهتر است درباره آنها با همسر گفتگو کنید تا این‌که آنها را سربسته نگه دارید.

  1. هنگام صحبت با همسر او را در حالت تدافعی قرار ندهید

اگر شریک زندگی شما بر سر موضوعی با شما مخالفت کند شما به‌راحتی می‌توانید با گفتن اشتباهات او و متهم کردنش به انواع و اقسام خطاها واکنش نشان دهید. اما مشکل اینجاست که با این کار فقط او را در حالت تدافعی قرار می‌دهید.

ما اغلب اوقات در جلسات مشاوره خانواده حضوری به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کنیم از جمله‌هایی استفاده کنند که فاعل آنها ’من’ می‌باشد. یعنی با این جملات در وهله اول درباره این‌که احساسات شما چگونه تحت تأثیر قرار گرفته صحبت کنید. می‌توانید جملات خود را به این صورت بگویید: “وقتی تو کار x را انجام می‌دهی، من احساس y پیدا می‌کنم.”

 اگر در صحبت‌های خود روی احساساتتان تمرکز کنید نشان می‌دهید که مسئولیت احساسات ایجاد شده را به گردن می‌گیرید و در این صورت شریک زندگی شما کمتر حس می‌کند او را مورد حمله قرار داده‌اید. این یک تغییر ساده است اما باعث می‌شود لحن مخالفت از بین برود و احتمال این‌که کنترل خود را از دست بدهید کمتر می‌شود.

  1. برای برقراری گفتگوی صحیح با همسر زمان و مکان مناسبی انتخاب کنید

مسئله فقط این نیست که چه می‌گویید و چگونه می‌گویید، بلکه زمان و مکان گفتگو با همسر نیز اهمیت دارد. گاهی درنظرگرفتن مکان و زمان خاص و مناسب برای صحبت با همسر مفید واقع می‌شود.

این کار مزایایی دارد. وقتی برای صحبت با همسر زمان در نظر می‌گیرید، یعنی می‌خواهید تمام توجه خود را به آن معطوف کنید و نمی‌خواهید قبل از انجام کار دیگری باشد؛ مانند قبل از بیرون رفتن از خانه یا قبل از خوابیدن. اگر یک جلسه کاری مهم داشته باشید، هرگز درحالی‌که از راهروها عبور می‌کنید درباره آن حرف نمی‌زنید، پس چرا در روابط شخصی خود معمولاً این کار را انجام می‌دهید؟

همچنین تغییر دادن مکان یعنی تغییر دادن طرز فکر. اگر در خانه زیاد مشاجره می‌کنید، فضای خانه باعث می‌شود در دعوا با همسر خود یک رفتار را مدام تکرار کنید. رفتن به مکانی دیگر، یا حتی انجام یک کار دیگر هنگام گفتگو با همسر، مانند رانندگی یا قدم‌زدن، به شما کمک می‌کند دیدگاه خود را تغییر دهید.

  1. برای داشتن ارتباط کلامی موثر با همسر برای حرف‌زدن و شنیدن به‌اندازه کافی وقت صرف کنید

ما دوست داریم فکر کنیم گفتگوی صحیح با همسر یعنی این‌که طرف مقابل همه حرف‌های ما را بشنود، اما این فقط نصف قضیه است. اهمیت یک گفتگوی موثر با همسر به آن است که هر دو طرف به حرف های یکدیگر گوش بدهند.

اغلب اوقات هنگام گفتگو، فقط منتظریم نوبت به ما برسد که صحبت کنیم. ما فقط می‌شنویم او حرف می‌زند، اما حواسمان به جوابی است که می‌خواهیم بدهیم: ’درست نیست، واقعاً دارم عصبانی می‌شوم. ’ این امر قابل‌درک است: کسی دوست ندارد چیزی علیه خودش بشنود. اما برای آن که به نظر شریک زندگی خود پی ببرید، باید با دقت به حرف‌هایش گوش دهید و درباره آن تأمل کنید.

به‌کاربردن این شیوه آسان به شما کمک خواهد کرد: یکی حرف بزند، دیگری گوش دهد و بعد حرف‌هایی که گفته شد تجزیه‌وتحلیل شود: ’انگار با این حرف می‌خواهی بگویی که … ’ و بعد کسی که گوش می‌داد حرف بزند و دیگری گوش دهد. تکرار گفته‌های طرف مقابل روش واقعاً مؤثری در گفتگو با همسر است. این روش هم به شریک زندگی شما نشان می‌دهد که حرف های او را درک می‌کنید و هم در واقع درک حرف های او برای شما آسان‌تر می‌شود ــــ درست مثل وقتی‌که اگر مطلبی را بلندبلند بگویید راحت‌تر آن را حفظ می‌کنید.

اختلاف با همسر در یک ازدواج موفق نیز وجود دارد. لزومی ندارد که حتماً سر موضوعی با یکدیگر توافق داشته باشید. مسئله این است که یکدیگر را درک نمایید و به‌این‌ترتیب راه حلی پیدا کنید. اگر همیشه این را به‌عنوان یک هدف در ذهن خود نگه دارید می‌بینید که کمتر کار به مشاجره می‌کشد.

  1. تقویت مهارت ارتباط کلامی با همسر با تمرین کردن 

نکته آخر اینکه گفتگو با همسر یک مهارت به شمار می‌رود و باید برای به‌دست‌آوردن آن به‌اندازه کافی تمرین داشته باشید. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک زوج در گفتگو مهارت کسب کنید، باید عادت‌های مثبت برای این کار را در خود به وجود آورید و برای حفظ این عادت‌ها واقعاً تلاش کنید.

بعضی روزها شما از بقیه بهتر هستید و بعضی روزها اصلاً نمی‌توانید از عهده این کار بربیایید. اما اگر عادت خود را حفظ کنید، می‌بینید که به‌مرورزمان توانایی شما در بیان آنچه در ذهن دارید و گوش دادن به چیزهایی که شریک زندگی شما در ذهن دارد، افزایش می‌یابد.

برای بهبود هنر گفتگو با همسر از دیگران کمک بگیرید

اگر می‌خواهید این نکات را دررابطه ‌با شریک زندگی خود به کار بگیرید، اما از بدتر شدن اوضاع می‌ترسید، نگران نباشید، فقط به کمی کمک احتیاج دارید که در مسیر درستی قرار بگیرید. شما هم اکنون می‌توانید از طریق سایت مشاوره باما با بهترین مشاور در زمینه بهبود رابطه کلامی با همسر صحبت کنید.

هرگز گفتگو با همسر خود را با گله و شکایت آغاز نکنید

همه ما دوست داریم مورد مهر و محبت همسر خود قرار بگیریم. به‌خصوص زمانی که در زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌شوید، دوست دارید از طرف همسر حمایت عاطفی شوید. زمانی که با مشکلات و مسائل جدی زندگی مشترک روبه‌رو می‌شوید، با نگرش منفی به مشکل نگاه می‌کنید و همسر خود را عامل اصلی مشکلات زندگی تلقی می‌کنید تا حس ناراحتی و نگرانی‌تان را القا کنید.

اما این رویکرد اصلاً درست و اصولی نیست زیرا با تحقیر همسر او را خار کرده و همچنین احساس بی ارزشی را در او ایجاد می‌کنید. همسر شما ممکن است برای حفظ رضایت شما سکوت کند یا به این نتیجه برسد که بهتر است تصمیم به طلاق بگیرد.

هنگامی‌که شریک زندگی‌تان در حال حرف زدن است و شما در ذهن خود تمرین می‌کنید که چه چیزی به او بگویید، در این صورت قادر نیستید به حرف‌های همسر خود با دقت گوش دهید. اینکه به صحبت‌های همسر خود خوب گوش دهید هدیه‌ای است که به او تقدیم می‌کنید.

حتی اگر برایتان مشکل است به صحبت‌های همسر درباره موضوعات کسل‌کننده گوش دهید، آن‌چنان گوش کنید انگار که زندگی شما به صحبت‌های همسرتان وابسته است.

تمام حواس خود را متوجه همسرتان کنید. ارتباط چشمی خوب، بازتاب حالات چهره (بیان هیجان خود با بالا بردن ابرو باعلاقه و غیره) داشته باشید. بعدازاینکه صحبت‌های همسرتان تمام شد از او سؤال‌هایی بپرسید و مطمئن شوید که کاملاً صحبت‌هایش را متوجه شدید و آنچه را که شنیدید جمع‌بندی کنید. حالا نوبت شماست که صحبت کنید.

منبع: www.relate.org.uk

12 دیدگاه

  1. من و همسرم نمیتونیم باهم حرف بزنیم. حرف همو نمیفهمیم. اکثرا یکی عصبی میشه و گفتگو به دعوا ختم میشه..

    • امین خوشنامی

      با سلام
      شما خیلی امور را برای خودمات مهم و با ارزش نکنید تا در صورت مخالفت عصبانی شوید. بت شدن چیزی بی ارزش از مهم ترین موانع گفتگو است. پس نظام ارزش در ذهن و رفتارمان را مورد کنکاش قرار دهیم خیلی در ارتباط کلامی موثر است.

  2. سلام عیدتون مبارک. آیا کتابی وجود داره که بتونه در مورد گفتگوی روزانه زن و شوهر و ارتباط موثر اونها راهنمایی کنه؟ ممنون میشم که معرفی کنید. ممنون

  3. سلام خسته نباشید . من میخواستم ببینم چطور باید حرف هام رو به همسرم بگم که ناراحت نشود هروقت حرف میزنم میگه داری غر میزنی خب چطوری بگم میشه کمکم کنید . خیلی ممنون

  4. شوهرم اصلا باهام ارتباط کلامی نداره فقط وقتی دعوامون میشه شروع میکنه چرت و پرت گفتن ولی وقتی حالمون خوبه اصلا ازم تعریف نمیکنه یا بگه دوست دارمنم چون باهام زیاد حرف نمیرنه و ارتباط نمیگیره دیگه ازش خوشم نمیاد و حس میکنم ازم دوره وقتی ازش میخوام باهام حرف بزنه میگه تو مگه بلدی حرف بزنی و کلی چیز دیگه

  5. منو همسرم زیاد دعوا میکنیم و بیشتر این دعوا ها بخاطر اینکه من یخورده کم حرفم هستم و خیلی زود عصبانی میشم و وقتی با خودم فکر میکنم که درباره چی باید بهش بگم وقتی که از همه ی مسائل من آگاه هست واقعا نمیدونم باید چه کاری انجام بدم

  6. من و شوهرم تقریبا ۲سالی هستش که عقد هستیم مشکل من و شوهرم اینکه نمیتونیم باهم صحبت کنیم،یعنی من دوست دارم بشینم باهمسرم حرف بزنم و درد و دل کنم ولی اون هیچ حرفی نمیزنه. خیلی روشها رو امتحان کردم حتی همیشه خیلی آروم و با حوصله ازش خواستم که باهم حرف بزنیم حالا راجع به هرموضوعی ولی بازم اون هیچ جوابی نمیده. یعنی تو این دوسال ما نتونستیم حتی راجع به آیندمون،خواسته هامون،کارایی که دوست داریم انجام بدیم حرف بزنیم. مثلا ازش میپرسم چه خبر میگه هیچی شاید خبرهایی هم باشه ها ولی بهم نمیگه بعدشم که بهش میگم مثلا فلان چیزو بهم نگفتی میگه یادم رفت یا حالا گفتم مگه چیه و خلاصه تموم میشه میره. مثلا یه سوالی ازش میپرسم مثلا میگه مامانم خونه نیست میگم عه کجاست میگه نمیدونم.بعدشب میگه مامانم رفته بود خونه خواهرم با اینکه میدونست مامانش کجارفته ولی نمیدونم چرا نمیگه.بحث من پس و پیش حرف زدنشه. مثلا من میشینم کلی حرف میزنم که اینکارو کنیم اینکارو نکنیم،بیا باهم صمیمی تر بشیم،من و تو شریک زندگی همدیگه ایم چرا باهام حرف نمیزنی و اینا ولی هیچ حرفی نمیزنه همش سرشا میندازه پایین و هیچی نمیگه و منم بهش میگم اگه با دیوار حرف میزدم یه صدایی ازش درمیومد. و هرموقع هم که بهش میگم پس من دارم باتو حرف میزنم چرا چیزی نمیگی میگه ول کن و تو داری کشش میدی. وقتیم که بهش میگم شاید مشکل از منه که باهام حرف نمیزنی بهم بگو میگه نه مشکل از تو نیست.و میدونه این مشکل از خودشه ولی تاحالا نتونسته حلش کنه و احساس میکنه هرموقع بهش میگم باهام حرف نمیزنی فکر میکنه بهش سرکوفت میزنم. نمیدونم این مشکل ما وقتی بریم زیر یه سقف درست میشه یا باید از همین حالا حل بشه. مثلا سر یه موضوعی من خیلی ناراحت میشم میبینه دارم گریه میکنم و ناراحتم.
    مثلا سر یه موضوعی من خیلی ناراحت میشم میبینه دارم گریه میکنم و ناراحتم ولی راحت میگیره میخابه بعدشم راجع بهش هیچ حرفی نمیزنه و دوست داره کشش ندیم و سریع حل بشه. اصلا راجع بهش حرفی نمیزنیم که چی شد که بحثمون شد و به یه نتیجه ای برسیم که بفهمیم طرف مقابلمون چی میخاد و از چی ناراحت میشه،که دیگه اون موضوع تکرار نشه. وقتی بهش میگم من و تو زن و شوهریم و شریک زندگی همدیگه ایم باید خواسته هامونا بگیم و باهم مشکلاتمونا حل کنیم بازم حرفی نمیزنه،فقط من حرف میزنم اون فقط گوش میده بعدشم تغییری نمیکنه. میشه لطفا راهنمایم کنید?پیشاپیش ممنون از راهنمایتون

  7. من خانم هستم .30سال دارم تااول راهنمای سواددارم خانه دارهستم …..من مادردوتابچه هستم ..من هشت ساله ازدواج کردیم ازاول زندگیمون همیشه بامن درموردهمه چیزمخالفت میکرد..وازخانواده ی من بدش میومد..وتواین هشت سال که هرطوری شدزندگی کردیم .الان هم اصلان بلدنیست بامن حرف بزنه هر حرفی میزنه تا من ناراحت بشم ومن هرحرفی بزنم بامن مخالفت میکنه همیشه منو ناراحت میکنه حال الانم اینکه اصلااحساس ارامش ندارم

  8. سلام وقتتون بخیر
    نامزدم نسبت به من سرد شده در طول روز 1 بار بهم زنگ میزنه اونم در حد 30 ثانیه دیگه خدا حافظی میکنه
    داعم از من ایراد میگیره

دیدگاهتان را بنویسید