خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / مهمترین نیازهای عاطفی مردان در رابطه| نیاز مرد به محبت زن
نیاز عاطفی مردان

مهمترین نیازهای عاطفی مردان در رابطه| نیاز مرد به محبت زن

یکی از مشکلات زناشویی که زوج با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده معمولاً بیان می‌کنند این است که «همسرم مرا درک نمی­ کند». این بدین معنا است که نیاز عاطفی مردان یا زنان خود را درک نمی­ کنند. اما سؤال اینجاست آیا نیازهای عاطفی همسر خود را می‌شناسیم؟

برای درک بهتر همسر خود ابتدا باید نیازهای عاطفی و روانی همسر خود را بشناسیم. در این مقاله از سایت مشاوره باما نیاز عاطفی مردان را موردبررسی قرار می­دهیم و در مقالات بعدی سعی می­کنیم نیاز عاطفی زنان و فرزندان را موردبررسی قرار دهیم.

زنان نیاز عاطفی مردان را بشناسند

 اقتدار شاه زندگی خود را به رسمیت بشمارید

اگر مردان را شاه مملکت خانواده جدید بدانیم لازم است که ملکه این مملکت جدید (زن) اقتدار همسر خود را به رسمیت بشمارد. مردان دوست ندارند به اقتدار و مردانگی­شان خدشه‌ای وارد شود.

اصولاً از دیدگاه روانشناسی ، مردان موجوداتی اقتدار طلب هستند و صدالبته برای اینکه شاه زندگی جدید به بهترین نحو بتواند این زندگی را پیش ببرد، زن باید به این حس اقتدار طلبی شوهر احترام گذاشته و آن را به رسمیت بشناسد.

همواره سعی کنید با جملاتی نظیر «عزیزم تو بهترین یار و یاور من هستی» یا «اگر تو نبودی واقعاً معلوم نبود بااین‌همه مشکلات زندگی چه‌کار باید می­کردم» و جملات محبت آمیز به شوهر، این اقتدار را به اوج برسانید. به‌صورت غیرمستقیم این نکته را به همسر یادآور شوید و اقتدار شوهر خود را به رسمیت بشناسید.

همواره سعی کنید در مقابل خانواده شوهر و خانواده خود از همسر خود تعریف و تمجید کنید و هیچ‌گاه مشکلات زندگی زناشویی خود (مثلاً گم کردن پول، کلاه گذاشتن سر همسرتان در معاملات) را برای دیگران بازگو نکنید.

مردان معمولاً شبیه پدرشان می‌شوند

 مردان معمولاً در بزرگسالی، بخصوص 40 سالگی به بعد، بسیار شبیه پدران خود می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد می­گردد اگر به رفتار والدین و خانواده همسر با یکدیگر به‌خوبی توجه نمایید به‌راحتی نیاز عاطفی مردان را می‌توانید متوجه شوید و بدانید که شوهر شما نیز همان نیاز عاطفی را خواستار است.

از مردان انتظار لب‌خوانی نداشته باشید

زنان معمولاً به‌راحتی با زبان بدن (چشم، ابرو، لب‌خوانی ) می‌توانند با یکدیگر ارتباط و تعامل کنند؛ ولی این را باید بدانند مردان با زبان بدن نمی‌توانند ارتباط خوبی برقرار کنند. به‌طورکلی مردان دوست دارند اطلاعات را واضح و آشکار و بدون ابهام دریافت کنند.

بنابراین اگر در برخی مواقع نیاز دارید چیزی را به‌صورت مخفیانه به همسر خود بگویید هیچ‌گاه در جلوی دیگران با حرکات چشم و ابرو سعی در انتقال خواسته خود نکنید. زیرا مردان متوجه نمی‌شوند،‌ بلکه آن‌ها را به گوشه‌ای دعوت کرده و خیلی شفاف خواسته  و انتظارات از شوهر خود را به طور واضح و شفاف بیان کنید.

ارتباطات به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات

مردان وقتی با یکدیگر تعامل می‌کنند، در موضوع خاص یا موضوعات محدودی سعی می‌کنند با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. سپس این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کرده و سعی می­ کنند پاسخ مناسب برای آن پیدا کنند. همجنین در صورت امکان سعی می‌کنند از بحث خود نتیجه‌گیری نمایند.

زنان برعکس مردان هدفشان از برقراری ارتباطات با یکدیگر تخلیه احساسات و عواطف است و ممکن است از موضوعاتی که بعضاً به هم ربطی نداشته باشد باهم صحبت کنند. حتی بدون اینکه به نتیجه خاصی هم برسند از یکدیگر جدا شوند.

بنابراین به زنان توصیه می‌شود وقتی می‌خواهند با همسر خود ارتباط برقرار نمایند:

  • موضوعاتی را که در زندگی مشترک نیاز به تصمیم‌گیری دارد خیلی واضح و آشکار و بدون ابهام با شوهر خود در میان بگذارند تا مردان بتوانند به‌راحتی اطلاعات دریافتی را تجزیه تحلیل کرده و تصمیم‌گیری درست و مناسبی داشته باشد.
  • در مواردی که قصد بیان و ابراز احساسات به شوهر خود را دارید قبل از بیان آن با جملاتی نظیر: «عزیزم می‌خواهم کمی با شما درد دل نمایم» یا «همسر عزیزم دوست دارم کمی با شما صحبت کنم» به همسر خود به‌صورت غیرمستقیم یادآور شوید که این صحبت‌هایتان برای تجزیه‌وتحلیل نیست بلکه فقط یک شنونده خوب می‌خواهم تا بیشتر درک شوم. در این‌گونه مواقع مردان متوجه می‌شوند که نیاز به پردازش و تصمیم‌گیری در خصوص اطلاعات دریافتی ندارند و  تبدیل به شنونده‌های بسیار خوبی خواهند شد.

مردان همیشه آماده برقراری رابطه جنسی نیستند

 مردان به دلیل مشکلات زندگی شغلی و فشارهای روانی که در بیرون از منزل به آن‌ها وارد می‌شود و همچنین استرس ­هایی که از جوانب مختلف متحمل می‌شوند و این عوامل موجب کاهش شدید میل جنسی می‌گردد، همواره آماده برقراری رابطه جنسی نیستند. به همین دلیل اگر شوهر در ارضای نیاز جنسی زن دچار مشکل می‌شود بلافاصله انگ « ناتوانی و ناکارآمدی جنسی » به شوهر نزنید. بلکه با آرامش و صبر و حوصله سعی نمایید ریشه روابط جنسی در مشکلات زندگی زناشویی را شناسایی و با درایت نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

مردان دوست دارند، خوشحالی همسر خود را ببینند

از نیاز عاطفی مردان این است که بااین‌همه زحمت در بیرون از منزل که برای رفع مشکلات مالی و اقتصادی خانواده خود متحمل می‌شوند، در خانه مقبول همسر خود باشند و همسرشان با رفتار و گفتار، قدردانی خود را به شوهر اثبات نماید.

همواره در موقعیت‌های مختلف سعی کنید از شوهر تقدیر و تشکر کنید؛ مثلاً بگویید: «در این شرایط و موقعیت‌های سخت زندگی واقعاً از تو سپاسگزارم که باتدبیر خود سعی می‌کنی یک زندگی­ مشترک موفق را برای خانواده خود شکل دهی».

همواره با صحبت‌های خود سعی کنید به همسر تان ثابت کنید که قدر زحمت‌های او را در بیرون از منزل می‌دانید.

به حریم خصوصی و خلوت همسر خود توجه کنید

مردان دقایقی نیاز دارند حوادث روزانه خود را به‌تنهایی تجزیه‌وتحلیل کرده و برای آینده تصمیم‌گیری­ هایی به‌صورت فردی داشته باشند. در این‌گونه مواقع نیاز عاطفی مردان این است که معمولاً گوشه‌ای نشسته و در سکوت به فکر می‌پردازند.

مردان به این سکوت و تفکر و خلوت با خود نیاز دارند. این نیاز عاطفی مردان را درک کرده و در این‌گونه مواقع به آن‌ها فرصت دهید تا در این خلوت تمدد اعصاب داشته باشند.

مطمئن باشید پس از مدتی خودشان این سکوت و خلوت را می‌شکنند و با شما شروع به صحبت می‌کنند. متأسفانه برخی زنان بدون در نظر گرفتن این موضوع و این نیاز عاطفی مردان ، با همسر خود شروع به بحث و دعوا می‌کنند.

آقایی که در به مرکز مشاوره غرب تهران مراجعه کرده بود می‌گفت؛ هر وقت در منزل می‌خواهم قدری با خودم خلوت کنم و به حوادث روزمره خودم مروری داشته باشم و قدری آرامش پیدا نمایم، بلافاصله همسرم می‌آید و می‌گوید: «چی شده، حتماً عاشق شدی که در فکر فرورفته‌ای!» و همین مباحث ابتدای شروع یک جدال در زندگی روزمره ما می‌شود.

مردان با اعمال شان سعی می­کنند دوست داشتن را ثابت کنند

اصولاً مردان ازلحاظ بیان احساسات و عواطف ضعیف هستند ولی این بدان معنا نیست که مردان سنگدل هستند. طبیعت روانشناسی زنان ایجاب می‌کند به‌منظور تربیت فرزندان به‌راحتی عواطف و احساسات خود را بیان نمایند.

ولی مردان ازلحاظ روانی برای مدیریت کلان خانواده آفریده‌شده‌اند و مدیریت کلان نیاز به عمل‌گرایی دارد. بنابراین مردان مجریان خوبی هستند ولی هیچ‌وقت مانند زنان قادر به انتقال عواطف و احساسات خود نیستند.

 مردان سعی می‌کنند با خرید کردن و گوش دادن به درخواست‌های همسر و اجابت آن، محبت به همسر خود را ثابت کنند. زنان با درک این موضوع مهم باید سعی کنند از بروز هر نوع تشنج و ناآرامی در منزل خودداری نمایند. زیرا در این مواقع معمولاً مردان متهم به سنگدلی و عدم مهر و محبت به همسر خود می‌شوند.

با توجه به موارد فوق و درک نیاز عاطفی مردان، کانال عاطفی آن‌ها یا به‌اصطلاح رگ خواب آن‌ها به دست تان می‌آید و به‌زودی همسر شما به فردی تبدیل می‌شود که شمارا بهترین زن دنیا می‌داند و از زندگی مشترک در کنار شما احساس خوشبختی کامل کرده و این راز دستیابی به ازدواج موفق در زندگی زناشویی است.

نیازهای مردان در رابطه عاطفی

برخلاف گفته های قدیمی که مردان را افرادی بی نیاز از عواطف و احساسات توصیف میکردند تحقیقات امروزی نشان میدهند که مردان نیز به عنوان یک انسان همانند زنان دارای احساسات و نیاز های عاطفی هستند که برای داشتن زندگی بهتر، این نیاز ها باید برطرف بشوند. عشق و محبت در مردان به شکل های مختلفی بروز میکند، از جمله عشق به همسر، عشق به خانواده، عشق به کار، عشق به دوستان و خویشاوندان و غیره.

مردان به محبت و تایید شدن توسط همسر خود نیاز دارند تا بتوانند در زندگی به بهترین شکل ممکن عمل کنند. وجود این احساس محبت و توجه میتواند به فرد کمک کند تا از زندگی خود احساس رضایت بیشتری داشته باشد. محبت و عشق زنان به مردان سبب بهبود روابط عاطفی با همسر شود، روابط عاطفی نقش مهمی در سلامت روانی فرد دارد و سبب کاهش اضطراب و استرس شده و خود شناسی فرد را ارتقا میدهد.

در زیر برخی از دلایلی که مردان به عشق و محبت و توجه زنان به مردان نیاز دارند را بررسی میکنیم:

1) طبیعت بشری: در طبیعت بشری نیاز به عشق و محبت وجود دارد بنابراین تمامی انسان ها به دنبال این احساس عشق و محبت هستند اما ممکن است برخی فرهنگ ها و محیط ها باعث شده باشند که این نیاز در مردان به میزان بیشتری بروز کند.

2) نیاز به تایید و تقدیر:  مردان همواره به دنبال تایید و تقدیر توسط همسر خود هستند، این احساس به مردان کمک میکند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و احساس کنند که برای همسرشان اهمیت دارند. بنابراین ترکیب تایید و تقدیر به مردان این حس را میدهد که تلاش هایشان برای خانواده و زندگی بی ثمر نبوده است.

3) احساس کنترل: مردان اکثرا به دلیل ویژگیهای فیزیولوژیکی و فرهنگی، دوست دارند که بر روی زندگی خود احساس کنترل داشته باشند؛ چون با این کار احساس قدرت میکنند، در این مورد عشق و محبت زنان به مردها این احساس را میدهد و به آنها کمک میکند در زندگی قدرت و کنترل بیشتری داشته باشند.

4) احساس رضایت: احساس رضایت در مردان خیلی مهم است و میتواند منجر به بهبود کیفیت روابط عاطفی در زندگی خانوادگی شود. مردان میتوانند این احساس را از طریق ارتباط با همسری محبوب بدست بیاورند چونکه عشق و محبت زنان به مردان احساس رضایت و خوشبخت بودن را میدهد.

5) احساس توجه به نیازهای عاطفی مرد: مردان نیاز دارند که همسرشان به او و نیازهایش توجه داشته باشد و در مشکلات زندگی همراه و کمک او باشد. توجه به مردان توسط همسرشان، از مهمترین عوامل در ایجاد یک رابطه سالم و پایدار میباشد. بنابراین در زندگی زناشویی زنان باید به نیاز های شریک زندگی خود توجه بیشتری داشته باشند؛ مثلا به نظرات و سخنان شوهرشان در مورد احساسات و نیاز هایشان گوش بدهند و به آنها احترام بگذارند و با ابراز عشق و محبت خود به شوهرشان آنها را به سمت عشق و محبت هدایت کنند.

محبت و عشق زن به مرد نشان دهنده احترام و توجه به او میباشد؛ در نتیجه این احترام باعث میشود اعتماد در رابطه عاطفی بین زوجین افزایش یابد. همچنین برای توجه به نیاز های مردان میتوانید از کتاب ها و مقاله های مربوط به این موضوع کمک بگیرید و یا از روانشناس متخصص بخواهید شما را در این زمینه راهنمایی بکند.

لازم به ذکر است که دلایلی که در بالا توضیح داده شد برای تمامی مردها قابل تعمیم نیست به این دلیل که ویژگیهای شخصیتی هر فرد و نیاز هایشان با یکدیگر متفاوت میباشد.

نیازهای عاطفی مرد از همسرش

شوهرم بهم میگه تو نیاز عاطفی منو برآورده نکردی. من خیلی دوسش دارم اونم دوسم داره همیشه باهم خوبیم و بحث و مشکل بینمونم هس ولی من همیشه باهاش خوبم نمیدونم نیاز عاطفی و احساسی ینی چی؟

پاسخ مشاور:

همسر شما احساس میکنه که نیازهای عاطفی او توسط همسرش برآورده نمیشه اما شما فرمودید که معمولا با هم خوبید و نمیدونید که منظور ایشون از نیازهای عاطفی چی هستش.
بهترین کار برای تشخیص این نیازها پرسیدن مستقیم از همسرتون هست. شما میتونید طی یک گفت و گو کاملا دوستانه و بدون بحث از همسرتون بپرسید چه کمبودهایی رو در رابطه با شما احساس میکنه. لازمه این گفت و گو این هستش که شما بتونید توانایی پذیرش بی قید و شرط داشته باشید. پذیرش بی قید و شرط به این معنا نیست که با همه حرف های همسرتون موافق باشید، بلکه باید سعی کنید که در مقابل حرف هاشون به هیچ وجه جبهه نگیرید و به اونها گوش بدید و اگر مخالفت منطقی‌ای با بخشی از حرف هاشون دارید با آرامش براش توضیح بدید.
همچنین نسبت به بخش‌هایی از حرف هاش که موافق هستید موافقت خودتون رو نشون بدید، به گونه‌ای که همسرتون متوجه بشه که شما به حرف هاش بها میدید و حرف‌هاش براتون ارزشمند هستش‌.
در ادامه مواردی از انتظارات مردان از همسرشون رو ذکر میکنم:
  1. احترام: احترام پایه و اساس یک رابطه سالم هست که باید به صورت دو طرفه وجود داشته باشه. این احترام باید حتی در حین بحث ها هم وجود داشته باشه و محدود به زمان خاصی از رابطه نیست.
  2. مسائل جنسی: اصولا مردها روابط جنسی رو هم بخشی از محبت همسرشون میدونند. برای مثال اگر گاهی شما شروع کننده رابطه باشید این به عنوان نوعی توجه از نگاه همسر دیده میشه. یا ایجاد تنوع در روابط هم گونه‌ای توجه محسوب میشه.
  3. اهمیت دادن به خانواده همسر: اینکه شما به خانواده همسرتون هم اهمیت بدید نوعی توجه به همسرتون محسوب میشه. بنابراین در صورتی که رابطه خوبی با خانواده ایشون ندارید بهتره که تغییراتی در ارتباط خودتون به وجود بیارید‌.
  4. تحسین و حمایت همسر: مردها دوست دارند کارهایی که انجام میدن مورد تمجید و تحسین قرار بگیره تا احساس غرور و موفقیت پیدا کنند. برای مثال اگر همسرتون در خانه وسیله ای رو تعمیر میکنه تمجید کردن ازش نوعی محبت و توجه محسوب میشه.
  5. علاوه بر موارد بالا قطعا موارد دیگری هم وجود دارند که نشان دهنده محبت و توجه به همسر هستند اما همونطور که در بالا گفتم بهترین کار این هستش که این نیازها رو مستقیما از طریق همسر خودتون جستجو کنید و بعدش سعی در اصلاح یا حل و فصل کردن اون مسئله کنید.

در تمامی مراحل زندگی موفق و پیروز باشید‌‌.

کوشا کوچک آملی
کارشناس مشاوره باما

2 دیدگاه

  1. میخواستم بدونم یه مرد از یه رابطه عاطفی و رابطه با جنس مخالف خودش چی میخواد؟

  2. شوهرم بهم میگه تو نیاز و احساس عاطفی منو برآورده نکردی. من خیلی دوسش دارم اونم دوسم داره همیشه باهم خوبیم و بحث و مشکل بینمونم هس ولی من همیشه باهاش خوبم نمیدونم نیاز عاطفی و احساسی ینی چی

دیدگاهتان را بنویسید