خانه / مشاوره فردی / خسته شدن از زندگی تکراری |احساس خستگی و بی حوصلگی
خسته شدن از زندگی
خسته شدن از زندگی و بی حوصلگی

خسته شدن از زندگی تکراری |احساس خستگی و بی حوصلگی

آیا از زندگی خسته شده اید؟ در اینجا 8 روش برای تغییر این وضعیت برای شما آورده شده است

یکنواختی زندگی می تواند موجب شود که ما احساس خستگی کنیم. اما نباید این چنین باشد! از مسیر رفت و آمد گرفته تا غذایی که می خورید، دی مارکوس 8 روش ساده و علمی را برای تغییر اوضاع وقتی از زندگی خسته شده اید، ارائه می دهد.

چرا از زندگی خسته شده اید؟ آیا این یک معما نیست که ما هر چند وقت یکبار به یک روتین نیاز داریم تا احساس آرامش کنیم، اما وقتی به آن می رسیم خیلی زود خسته می شویم و خستگی جایگزین آن احساس آرامش می شود؟ تناقض دیگری که در طی سال گذشته کاملا آشکار شده است این است که اگرچه ما بیشتر از هر وقت دیگر زمان اضافی داریم (خصوصا اگر دورکاری می کنید)، اما پیدا کردن کارهایی که زمان اضافی را با آن ها پر کنیم کمی دشوار است.

علاوه بر این، تناقض دیگری که وجود دارد این حقیقت است که ما گزینه های متعددی از تفریح و سرگرمی را در اختیار داریم. در واقع، تکنولوژی دیجیتال دنیای کاملا جدیدی را برای یادگیری پیش روی ما باز کرده است، با این وجود بسیاری از افراد همچنان از زندگی خسته می شوند و از آنچه در دسترسشان است هیچ بهره ای نمی برند.

زندگی می تواند طولانی و تکراری باشد، اما در عین حال کوتاه است و حیف است که آن را با خستگی و بی حوصلگی سپری کنیم. در این مقاله، استراتژی هایی برای مواقعی که از زندگی خسته شده اید ارائه می شوند.

علت خستگی و بی حوصلگی

همه ی ما هر ازچندگاهی احساس بی انگیزگی و خستگی می کنیم، اما این کاملا طبیعی است. ماهیت چرخه ای خستگی به دلیل فرآیندی به نام سازگاری لذت بخش است. ما به عنوان انسان توانایی انطباق و سازگاری با تغییرات را داریم، فرقی نمی کند که این تغییر شامل تجربه های مثبت است یا منفی. از جهاتی این توانایی بقای انسان را تضمین کرده است، اما سازگاری لذت بخش یک جنبه منفی نیز دارد: وقتی به چیزی عادت می کنیم، دیگر برای ما یک چالش محسوب نمی شود و در نتیجه نسبت به آن بی تفاوت می شویم.

اگرچه سازگاری لذت بخش یک فرآیند طبیعی است، اما گاهی اوقات خسته شدن از زندگی می تواند مشکل ساز باشد. در واقع، محققان دریافته اند که ارتباطی بین خستگی، سومصرف مواد و اختلالات روحی وجود دارد. این بدان معنی نیست که خسته شدن از زندگی می تواند منجر به تمام این موارد شود، اما می تواند تمایلات یا مشکلات موجود را تشدید کند.

به عنوان مثال، خستگی می تواند افراد با تمایلات افسردگی را به سمت افکار منفی و احساس بی ارزش بودن سوق دهد. در سایر افراد، خسته شدن از زندگی می توانند محرک رفتارهای مخرب (مانند سومصرف مواد یا قمار و یا غیره) باشد تا احساس سرزندگی کنند.

علاوه بر این، تفاوتی بین احساس خستگی از زندگی و بیزاری از زندگی وجود دارد. مورد دوم که روانشناسان آن را ملالت وجودی می نامند، حالتی است که در آن هیچ چیز اهمیت ندارد یا موجب لذت فرد نمی شود. شما می توانید آن را به عنوان یک احساس مزمن از ملالت و خستگی از زندگی در نظر بگیرید. مشکل این حالت این است که به طرز خطرناکی به افسردگی شباهت دارد. افرادی که با ملالت وجودی درگیر هستند، احساس بی کفایتی دارند و بر این باورند که زندگی آن ها بدون دستاورد معناداری در حال سپری شدن است.

ترفند برای جلوگیری از این حالت، آشنایی با نحوه ی مقابله و رسیدگی به ملالت وجودی است. وقتی بی تفاوتی به سراغ شما می آید، اجازه ندهید بر شما غلبه کند. آن را اینگونه در نظر بگیرید: خسته شدن از زندگی شیوه ای است که در آن خود درونی ما سوال می کند: «آیا این همه چیز است؟» به عبارت دیگر، خود درونی خسته نیاز مبرم به چالش های جدیدی دارد که به زندگی لذت و معنا می بخشند. بنابراین، اگر این حالت رخ داد، ایده ها و روش هایی برای تغییر اوضاع وجود دارد وقتی که یکنواختی و روتین زندگی بر شما غلبه می کند.

8 ایده برای وقتی که از زندگی خسته شده اید

  1. یک کار متفاوت انجام دهید- هر روز

تازگی، چاشنی زندگی است، اما فقط به امید این که روز را با یک تازگی جدید شروع کنید از خواب بیدار نشوید. اگر آن را به شانس محول کنید، هرگز اتفاق نخواهد افتاد! از پیش برنامه ریزی کنید و فهرستی از کارهای جدید را برای هر روز هفته تهیه کنید.

در ابتدا ممکن است در بی حوصلگی که به سر می برید، یافتن ایده های جدید کمی دشوار باشد. کاری که من می کنم این است که روز را به بخش های مختلف تقسیم می کنم. به عنوان مثال، بخش 1، «صبح زود» یا «بیدار شدن» است. در این بخش شما می توانید تصمیم بگیرید که صبح زود بیدار شوید و طلوع خورشید را تماشا کنید، با یک روتین مدیتیشن صبحگاهی روز را شروع کنید یا اگر جز افراد سحرخیز هستید بیشتر در تختخواب بمانید و زود بیدار نشوید.

  1. مسیر رفت و آمد خود را تغییر دهید

تماشای منظره های تکراری در همان ساعت از روز هفت روز هفته می تواند به لحاظ ذهنی خسته کننده باشد. خبر خوب این است که معمولا بیشتر از یک مسیر برای رسیدن به یک مکان خاص وجود دارد، بنابراین یک مسیر جدید را امتحان کنید. در صورت امکان، با دوچرخه یا اتوبوس به محل کار بروید و یا تا آنجا پیاده روی کنید. نکته جالب اینجاست که وقتی دوچرخه سواری می کنیم به مناظر اطراف خود مانند پارک های جدید یا فضاهای سبز بیشتر اهمیت می دهیم.

وقتی بی تفاوتی به سراغ شما می آید، اجازه ندهید بر شما غلبه کند. آن را اینگونه در نظر بگیرید: خسته شدن از زندگی شیوه ای است که در آن خود درونی ما سوال می کند: «آیا این همه چیز است؟»

  1. در کار خود هدف پیدا کنید

وقتی صحبت از کار به میان باشد، کاری که برای زنده ماندن و گذران زندگی انجام می دهیم یک مولفه ی کلیدی در ایجاد انگیزه و دوری از بی حوصلگی است. اکثر ما حداقل هشت ساعت در روز را به کار کردن مشغول هستیم، بنابراین اگر کاری که انجام می دهید یکنواخت و بدون چالش باشد، خسته شدن از زندگی دور از انتظار نیست.

اگر نقشی که در محل کار بر عهده دارد برای شما معنا و هدفی ندارد، وقت آن رسیده است که به یک شغل جدید فکر کنید. انجام فعالیت های داوطلبانه در اوقات فراغت یک روش ایده آل برای جستجو در گزینه های مختلف است که ممکن است بدون نیاز به ترک شغل در شما انگیزه و اشتیاق لازم را به وجود آورد. و اگر نمی توانید شغل خود را تغییر دهید، به روش های خلاقانه ای که می توانید کار همیشگی خود را انجام دهید فکر کنید؛ شما می توانید 10 پیشنهاد را در اینجا پیدا کنید.

  1. یک چیز جدید بیاموزید

یکی از هیجان انگیزترین نکات در مورد زندگی این است که همه ی ما فرصت یادگیری چیزهای جدید را داریم. در واقع، همیشه مهارت های جدیدی برای یادگیری و تمرین وجود دارند. اگر احساس خستگی می کنید، در یک کلاس جدید ثبت نام کنید، فرقی نمی کند که موضوع کلاس مرتبط با زمینه ی شغلی شماست یا نه؛ یا چیز خلاقانه ای را بیابید که به شما در یافتن استعدادهای جدیدتان کمک کند.

این مورد می تواند یک تمرین ورزشی جدید باشد. ثابت شده است که ورزش در تقویت روحیه بسیار موثر است و گزینه های زیادی برای امتحان کردن وجود دارند که ماه ها یا حتی سال ها شما را از خستگی به دور نگه می دارند. من به شخصه به کیک بوکسینگ و هنرهای رزمی علاقمند هستم، اما وقتی از یک روتین ورزشی خسته می شوم آن را با درس های رقص ترکیب می کنم. در انجام این کار افتضاح هستم، اما هیچ اهمیتی ندارد تا وقتی که به من کمک کند از احساس خستگی به دور باشم.

  1. کاری را برای شخص دیگری انجام دهید

گاهی اوقات، تمرکز و توجه بر روی افراد دیگر بهترین روش برای فراموش کردن مشکلات شخصیمان است. اگر از زندگی خسته شده اید، به زندگی فرد دیگری توجه کنید. کمک کردن به دیگران می تواند حس هدفمند بودن را به شما بدهد زیرا می دانید که کار مهم و مفیدی را انجام می دهید که این خود عامل اصلی رضایت از زندگی است. بنابراین، چشمان خود را به دنبال یافتن افرادی که به کمک نیاز دارند باز نگه دارید و به این فکر کنید که چگونه می توانید برای افراد دیگر مفید واقع شوید. به عنوان یک پاداش، این کار به شما کمک می کند تا دوستان جدیدی پیدا کنید یا رابطه ی خود را با دوستان قدیمی خود عمیق تر کنید.

  1. غذاهای جدید را امتحان کنید

من به تازگی به مطالعه ای برخوردم که در آن اهمیت تازگی و نوآوری در مقابله با احساس خسته شدن از زندگی بررسی شده بود. در این مطالعه، اثر خوردن پاپ کورن با استفاده از چوب های غذاخوری به جای با دست برداشتن پاپ کورن بررسی شده است (چگونه این چالش در احساس خستگی موثر است؟) و دریافتند که این کار لذت زندگی در زمان حال و استفاده کردن از آن را به فرد می دهد. حتی کارهای ساده ای مانند پیدا کردن ادویه های جدید و تهیه ی یک غذای تازه می تواند کارساز باشد.

  1. ذهن آگاهی را تمرین کنید

پروفسوری در یک دانشگاه کانادا بیان کرد که تمرین ذهن آگاهی، پذیرش لحظه ی حال است در حالی که احساس خستگی دقیقا ضد این موضوع می باشد. البته، وقتی یکبار دیگر از زندگی احساس خستگی می کنیم، آخرین چیزی که می خواهیم به آن فکر کنیم این است که چگونه به این نقطه رسیده ایم و در حال حاضر چه احساسی داریم. اما اگر با قصد و نیت درست انجام شود، یک نگرش آگاهانه به احساسات درونی می تواند مفید باشد. آیا به دنبال نقطه ای برای شروع هستید؟ به سوالات فهرست شده در این تمرین رجوع کنید.

  1. زمان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید

شبکه های اجتماعی و بازی های ویدئویی برای سرگرم کردن ما طراحی شده اند، اما مشکل تکنولوژی های جدید در این است که برای ارائه ی لذت فوری طراحی و ساخته شده اند. به محض این که این لذت فوری بدست آمد، تقلای ما برای یافتن یک چیز جدید و هیجان انگیز آغاز می شود.

یکی از هیجان انگیزترین نکات در مورد زندگی این است که همه ی ما فرصت یادگیری چیزهای جدید را داریم. اگر احساس خستگی می کنید، در یک باشگاه ورزشی یا کلاس جدید ثبت نام کنید.

مکانیزم نهفته در لذت فوری برخی از مسیرهای عصبی موجود در مغز انسان را فعال می سازد که مشابه با مسیرهای عصبی یافته شده در رفتار اعتیادآور هستند. به همین دلیل است که قطع ارتباط با دنیای آنلاین و مجازی برای برخی از افراد بسیار دشوار است. با این وجود، سرگرمی دیجیتال لزوما به مقابله و مبارزه با خستگی کمک نمی کند. در واقع، سپری کردن ساعات طولانی در دنیای مجازی خود به شیوه ای موجب می شود تا از زندگی خسته شوید و این احساس به سراغ شما آید.

بنابراین، هم می توانید زمان سپری کردن در دنیای آنلاین را کاهش دهید یا به جای جستجوی بی هدف با دقت محتوایی که مطالعه می کنید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، به جای این که در سیاه چاله یوتیوب به دام بیفتید، تنها از این پلتفرم برای مشاهده ی ویدئوهای مرتبط با موضوعی که در حال یادگیری آن هستید استفاده کنید (نکته ی 4).

درمان احساس خسته شدن از زندگی

قدم زدن بر روی خط باریک بین روزمرگی و یکنواختی به تمرین و عزم و اراده نیاز دارد، اما نتیجه ی کار بسیار ارزشمند است: شما قادر خواهید بود تجربه های جدید و متنوعی را به زندگی خود اضافه کنید و علایق جدیدی را برای خود کشف کنید. بنابراین، اگر همین حالا از زندگی خسته شده اید، منتظر نمانید تا زندگی شما سرگرم کند. با استفاده از ایده هایی که در این مقاله با شما به اشتراک گذاشتم، اقدامات فعالانه ای را برای یافتن معنا و لذت بردن در زندگی خود انجام دهید.

منبع: www.happiness.com

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره آنلاین روانشناسی

جهت مشاوره با روانشناس از گزینه چت پایین صفحه ارتباط بگیرید.