خانه / مشاوره شغلی / ترس از دست دادن شغل | استرس بیکاری
از دست دادن شغل

ترس از دست دادن شغل | استرس بیکاری

اگرچه استرس از دست دادن یک شغل می‌تواند مخرب باشد، اما گزینه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به کنترل و مدیریت شرایط، حفظ روحیه فرد و یافتن حس هدفمندی کمک کنند.

مقابله با استرس از دست دادن شغل

فرقی نمی‌کند که شما از کار اخراج شده‌اید،استعفا داده اید، تعدیل نیرو شده‌اید یا مجبور به بازنشستگی زودتر از موعد شده‌اید یا این‌که قراردادتان به پایان رسیده است، از دست دادن شغل یکی از پر استرس ترین تجربه‌های زندگی هر فرد است. جدا از اضطراب مالی مشخصی که این شرایط بر فرد اعمال می‌کند، استرس از دست دادن یک شغل می‌تواند پیامد سنگینی بر روحیه، ارتباطات و به طور کلی سلامت روانی و عاطفی فرد داشته باشد.

در اغلب موارد، شغل چیزی فراتر از منبع درآمد و امرارمعاش است. به عبارت دیگر، آن‌ها بر دیدگاهی که از خود داریم و نیز دیدگاهی که نسبت به اطرافیانمان داریم، تأثیر می‌گذارند. حتی اگر علاقه چندانی به شغل خود نداشته باشید، داشتن شغل به شما شأن اجتماعی می‌دهد و به زندگی شما چارچوب، هدف و معنی می‌بخشد.

این‌که یک‌دفعه کار خود را از دست دهید موجب می‌شود تا احساس سرخوردگی، عصبانیت یا افسردگی کنید. ممکن است در مورد هویت خود دچار تردید شوید، در مورد آنچه از دست داده‌اید احساس غم و اندوه کنید یا در مورد آنچه آینده برای شما خواهد داشت احساس اضطراب خواهید کرد.

بسته به شرایط بیکاری که با آن مواجه هستید، ممکن است احساس خیانت از سوی کارفرما، ناتوانی در جهت‌دهی به زندگی یا سرزنش خود برای یک اشتباه یا کوتاهی درگذشته به سراغ شما آید. استرس و نگرانی می‌تواند یک احساس مخرب و گیج‌کننده باشد.

اما مهم نیست که تا چه اندازه شرایط تیره و تاریک به نظر آیند، همیشه امیدی وجود دارد. با گذشت زمان و به‌کارگیری تکنیک‌های درست مقابله با احساسات منفی، شما می‌توانید با این موانع کنار بیایید، استرس و اضطراب خود را کم کرده و مرحله جدیدی از زندگی کاری خود را شروع کنید.

اگر شغل خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اید …

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا شغل خود، منبع درآمد خود را ازدست‌داده‌اند یا به آن‌ها مرخصی داده شده است. در حالی که ماهیت گسترده و بی‌سابقه این بحران به این معنی است که شما نباید خود را برای شرایط حاضر سرزنش کنید، اما وقتی نوبت به پرداخت قبض و هزینه‌های روزمره زندگی مانند خرید محصولات غذایی می‌رسد، احساس ناراحتی و استرس به سراغ شما می‌آید.

احساس ناامیدی و سردرگمی در صورت وجود عدم قطعیت در مورد زمان و چگونگی بهبود شرایط اقتصادی یا این‌که آیا قادر به یافتن شغل جدید خواهید بود یا نه، بسیار معمول است. دانستن این‌که شما در این شرایط تنها نیستید بسیار مهم است، بسیاری از ما در این دوران با ناامنی مواجه هستیم. علاوه بر نکاتی که در ادامه در ارتباط با مقابله با استرس از دست دادن شغل ارائه می‌دهیم، مراحلی نیز وجود دارند که شما می‌توانید برای مقابله با شرایط غیرقابل‌کنترل و یک آینده نامعلوم آن‌ها را انجام دهید.

نکته 1 مقابله با استرس از دست دادن شغل: به خود اجازه دهید تا غمگین باشید

غم و اندوه، یک واکنش طبیعی به از دست دادن است و این از دست دادن شامل از دست دادن شغل نیز می‌شود. علاوه بر از دست دادن منبع درآمد، بیکار شدن پیامدهای مهم دیگری نیز دارد که مقابله با برخی از آن‌ها ممکن است دشوار باشد:

  • احساس کنترل بر زندگی خود
  • هویت حرفه‌ای خود
  • عزت نفس و اعتماد به نفس
  • روال زندگی
  • فعالیت هدفمند
  • دوستی‌ها و روابط اجتماعی مبتنی بر کار
  • حس امنیت شخصی و خانوادگی

مطالب مرتبط: چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم

مواجهه با احساسات منفی بیکار شدن

در حالی که هر فرد به شیوه متفاوتی با غم و اندوه مواجه می‌شود، روش‌های سالم و ناسالمی برای سوگواری و عزاداری در مورد از دست دادن شغل وجود دارد. تمایل پیدا کردن به عادت‌های ناسالمی مانند نوشیدن الکل یا مصرف مواد غذایی بی‌ارزش برای رسیدن به یک حس راحتی، بسیار ساده است. این عادت‌ها تنها یک تسکین زودگذر هستند و در طولانی‌مدت حتی احساس شما را بدتر می‌کنند. از طرف دیگر، اذعان کردن به احساسات و به چالش کشیدن افکار منفی می‌تواند به مقابله و مواجهه با از دست دادن و ادامه دادن کمک کند.

  • به خود زمان بدهید تا با شرایط جدید سازگار شوید: سوگواری و عزاداری برای از دست دادن شغل و سازگار شدن با بیکاری و شرایط جدید زمان‌بر است. به خود سخت نگیرید و احساسات خود را سرکوب نکنید. درصورتی‌که به خود اجازه دهید تا احساسات را بروز دهید، حتی ناخوشایندترین احساسات، افکار و احساسات منفی از بین خواهند رفت.
  • در مورد احساسات خود بنویسید: هرآنچه در مورد اخراج شدن یا بیکار شدن حس می‌کنید را بازگو کنید. این احساسات می‌تواند شامل هر چیزی باشد که دوست داشتید به رئیس سابق خود می‌گفتید. این به طور خاص می‌تواند برای شرایطی به شما کمک کند که روند اخراج شما بسیار ناخوشایند و ناعادلانه صورت‌گرفته باشد.
  • پذیرش واقعیت: در حالی که اعتراف به سخت بودن از دست دادن شغل و بیکاری بسیار مهم است، به همان اندازه اجتناب از فرورفتن در آن نیز اهمیت دارد. به‌جای این‌که فقط بر از دست دادن شغل خود، ناعادلانه بودن آن، شیوه ضعیف رسیدگی به آن، راهکارهایی که برای جلوگیری از آن می‌توانستید انجام دهید یا چقدر زندگی‌تان بهتر می‌شد اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد تمرکز کنید، سعی کنید شرایط را بپذیرید. هرچه زودتر شرایط جدید را بپذیرید، زودتر می‌توانید مرحله بعدی زندگی خود را شروع کنید.
  • از سرزنش خود بپرهیزید: وقتی بیکار می‌شوید، سرزنش کردن و انتقادکردن از خود کار راحتی است. اما مهم است که خود را خوار و خفیف نکنید. شما به اعتماد به نفس بالا برای پیدا کردن یک شغل جدید نیاز دارید. افکار منفی که به ذهنتان خطور می‌کنند را به چالش بکشید. اگر به این فکر می‌کنید که “یک بازنده هستید”، مدارکی را برای خود بازگو کنید که خلاف آن را ثابت می‌کنند. به عنوان مثال، به خود بگویید: “من به دلیل قرنطینه کار خود را از دست دادن نه به این دلیل که در شغل خود خوب نبودم”.
  • از دست دادن شغل را به عنوان یک مانع و شکست موقت در نظر بگیرید: اکثر افراد موفق شکست‌های بزرگی را در حرفه خود تجربه کرده‌اند اما با جمع‌وجور کردن خود، شرایط را بهتر کرده، از تجربه خود درس گرفته و دوباره تلاش کرده‌اند. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید.
  • به دنبال یک روزنه امید بگردید: اگر بتوانید در مورد از دست شغل خود درس بگیرید، پذیرش احساسات ناشی از بیکاری و از دست دادن شغل برایتان آسان‌تر خواهد بود. این کار در شرایط سخت زندگی بسیار دشوار است اما از خود سؤال کنید آیا می‌توانید از این تجربه درس بگیرید. شاید بیکاری به شما فرصتی بدهد تا آنچه از زندگی می‌خواهید را بیابید و اولویت‌های شغلی خود را بازبینی کنید. شاید این شرایط شما را قوی‌تر کرده باشد. اگر این‌چنین بیندیشید، شاید چیز با ارزشی پیدا کنید.

نکته 2 مقابله با استرس از دست دادن شغل: با دیگران ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها کمک بخواهید تا قوی بمانید

واکنش طبیعی شما به این دوران سخت زندگی ممکن است موجب شود تا به دلیل احساس شرمندگی یا خجالت زدگی از دوستان و خانواده خود دوری کنید. اما اهمیت اطرافیان را در مواجه با استرس از دست دادن شغل و بیکاری نادیده نگیرید. تعامل اجتماعی، پادزهر طبیعی استرس است. هیچ چیزی به‌اندازه صحبت رو در رو با یک شنونده خوب در آرام‌کردن سیستم عصبی تأثیر ندارد.

  • فردی که با او صحبت می‌کنید لزوماً نباید راه‌حل‌هایی را به شما ارائه دهد؛ او تنها کافی است یک شنونده خوب باشد، فردی که بادقت و بدون حواس‌پرتی یا قضاوت به شما گوش می‌دهد.
  • تعامل با دیگران علاوه بر این‌که تفاوت چشمگیری در احساسات شما به وجود می‌آورد، به شما کمک می‌کند تا شرایط را بهتر کنترل کنید زیرا هیچ‌گاه مشخص نیست چه موقع فرصت جدیدی پیش روی شما قرار خواهد گرفت.
  • ممکن است به دلیل غروری که دارید از کمک‌گرفتن از دیگران اجتناب کنید اما بازگو کردن خود به این معنی نیست که بار اضافی بر دوش دیگران باشید. در واقع، اکثر افراد از این موضوع استقبال خواهند کرد که شما به‌اندازه‌ای به آن‌ها اعتماد دارید که با آن‌ها درد و دل می‌کنید و این موضوع رابطه شما را محکم‌تر خواهد کرد.

ایجاد روابط جدید پس از دست دادن شغل

وقتی شغل خود را از دست می‌دهیم، بسیاری از ما روابط و شبکه‌های اجتماعی که در محیط کاری داشتیم را نیز از دست می‌دهیم. اما هیچ‌گاه برای گسترش شبکه اجتماعی و روابط خود به خارج از محیط کار دیر نیست. این موضوع می‌تواند به مقابله با استرس از دست دادن شغل و نیز یافتن یک شغل جدید کمک کند.

  • ایجاد روابط جدید: با شرکت در یک کلاس یا پیوستن به یک گروه مانند گروه کتاب‌خوانی، کلوب شبانه یا تیم ورزشی با افراد جدیدی با علایق مشترک آشنا شوید.
  • به یک باشگاه شغلی بپیوندید: سایر جویندگان شغل می‌توانند منبع بسیار ارزشمندی برای تشویق، پشتیبانی و حمایت از شما باشند. بودن در کنار افرادی که با چالش‌های مشابه شما مواجه هستند می‌تواند به شما انرژی و انگیزه لازم برای یافتن یک شغل جدید را بدهد.
  • شبکه استخدامی جدید: اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق فرصت‌های شغلی اصلاً تبلیغ نمی‌شوند؛ بلکه از طریق شبکه ارتباطی پر می‌شوند. ممکن است ایجاد شبکه ارتباطی ترسناک یا دشوار به نظر آید، خصوصاً اگر این شبکه در مورد یافتن یک شغل باشد. اما نباید این‌چنین باشد حتی اگر شما یک فرد درونگرا هستید یا ارتباطات زیادی ندارید.
  • در جامعه خود مشارکت داشته باشید: در یک رویداد محلی شرکت کنید، جوان‌ترها را راهنمایی کنید، از اجتماع مساجد خود پشتیبانی کنید یا به لحاظ سیاسی فعالیت کنید.

مطالب مرتبط: ارتباط صحیح با همکاران در محیط کار

نکته 3 مقابله با استرس از دست دادن شغل: از خانواده خود برای پشتیبانی و حمایت کمک بخواهید

بیکاری بر کل خانواده تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، سعی نکنید بار مشکلاتتان را به‌تنهایی تحمل کنید. پنهان کردن موضوع از دست دادن شغل تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. حمایت خانواده می‌تواند به شما در پشت سر گذاشتن دوران سخت زندگی کمک کند.

  • با خانواده خود روراست باشید: چه برای کاهش استرس باشد چه مواجه با غم از دست دادن شغل، وقت آن رسیده تا به افرادی تکیه کنید که به شما اهمیت می‌دهند، حتی اگر به شخصیت قوی و خودکفای خود افتخار می‌کنید. آن‌ها را در جریان جستجوی خود برای شغل قرار دهید و به آن‌ها بگویید چگونه می‌توانند از شما پشتیبانی کنند.
  • به نگرانی‌های آن‌ها گوش دهید: اعضای خانواده نگران شما و همچنین ثبات و آینده‌تان هستند. به آن‌ها فرصت صحبت کردن در مورد نگرانی‌ها و پیشنهاداتشان در رابطه با جستجوی شغلی بدهید.
  • زمانی را برای سرگرمی خانوادگی و لذت بردن در کنار هم در نظر بگیرید: زمان مشخصی را برای سرگرمی خانوادگی کنار بگذارید تا بتوانید از بودن در کنار هم، دق دل خالی‌کردن و فراموش‌کردن مشکلات مربوط به بیکاری لذت ببرید. این کار به کل خانواده کمک می‌کند تا مثبت بمانند.

کمک به کودکان در مواجه با از دست دادن شغل والدین

کودکان می‌توانند به شدت تحت تأثیر بیکاری والدین قرار گیرند. این موضوع برای آن‌ها اهمیت دارد تا بدانند چه اتفاقی افتاده است و این تغییر چه تأثیری بر خانواده‌شان می‌گذارد. با این وجود، سعی کنید که با مطرح‌کردن جزئیات عاطفی یا مالی زیاد آن‌ها را سردرگم نکنید.

یک دیالوگ صادقانه با فرزندانتان داشته باشید. کودکان زمانی که خودپردازه نویسی می‌کنند، روشی برای تصور بدترین‌ها دارند، بنابراین، واقعیت می‌تواند از آن چه تجسم می‌کنند، بهتر باشد.

اطمینان حاصل نمایید فرزندانتان متوجه شوند که این تقصیر هیچ‌کس نیست. کودکان ممکن است موضوع از دست دادن شغل را درک نکنند و فوراً فکر می‌کنند که حتماً کار اشتباهی انجام داده‌اید که شغل خود را از دست داده‌اید. یا، آن‌ها ممکن است به‌نوعی فکر کنند که مسئول هستند و بار مالی بر دوش آن‌ها است. آن‌ها بدون توجه به این‌که در چه سنی هستند، به اطمینان خاطر شما در این موارد نیاز دارند.

فرزندان باید احساس کنند که به شما کمک می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند کمک کنند و اگر به آن‌ها اجازه کمک به روش‌های مختلفی از جمله کاهش مستمری، به تعویق انداختن خریدهای گران‌قیمت یا پیدا کردن شغلی برای ساعات بعد از مدرسه را بدهید، آن‌ها نیز احساس می‌کنند که بخشی از تیم هستند.

نکته 4: روش‌های دیگری برای تعریف خود پیدا کنید

هویت برای بسیاری از ما بر اساس شغل شکل می‌گیرد و این شغل است که شخصیت ما را تعریف می‌کند. در مجموع، زمانی که با فرد جدیدی آشنا می‌شوید، یکی از اولین سؤالاتی که از شما می‌پرسند، در مورد شغل شماست. زمانی که شغل خود را از دست می‌دهیم، احساس می‌کنیم که هویت خود را از دست داده‌ایم. اما مهم است به‌خاطر داشته باشید که بیکار شدن لزوماً شخصیت شما را تعریف نمی‌کند. تعریف شخصیت به خود شما بستگی دارد نه به وضعیت اقتصادی یا تصمیم شرکت برای کنارگذاشتن شما.

  • فعالیت‌هایی را دنبال کنید که به زندگی شما هدف و شادی می‌دهد: با دنبال‌کردن سرگرمی‌ها، فعالیت‌ها و روابط معنادار می‌توانید ثابت کنید که این چیزها هستند که شخصیت شما را تعریف می‌کنند نه وضعیت اشتغال. همگی ما روش‌های مختلفی برای تجربه معنا در زندگی داریم؛ بنابراین، آنچه برایتان مهم هستند را انتخاب کنید.
  • سرگرمی جدیدی که روح و روان شما را بهبود می‌بخشد یا سرگرمی که برای مدت زمان طولانی نادیده گرفته‌اید را امتحان کنید. درصورتی‌که از فعالیت‌هایی به‌خاطر شغلتان غافل شده‌اید، اکنون زمان آن رسیده تا به کلاس بروید، به باشگاهی بپیوندید یا مهارت جدیدی از قبیل یادگیری زبان خارجی یا مهارت جدید مرتبط به کار را یاد بگیرید. زمانی که وضعیت مالی نامناسب می‌شود، به دنبال رویدادها و فعالیت‌هایی باشید که شرکت در آن‌ها هزینه‌بر نیستند.
  • خود را به شیوه خلاقانه ابراز کنید: خاطرات خود را بنویسید، وبلاگی درست کنید، نقاشی یا عکاسی کنید.
  • زمانی را در طبیعت بگذرانید: در حیاط باغبانی کنید، به پیاده‌روی در طبیعت بروید، به سگ خود ورزش دهید یا ماهیگیری و چادر زدن در طبیعت را امتحان کنید. زمان گذراندن در طبیعت یک روش عالی برای کاهش استرس است.
  • کارهای داوطلبانه کنید: کمک‌کردن به دیگران و حمایت از آنچه برایتان اهمیت دارد، یک روش عالی به‌منظور حفظ معنا و هدف در زندگی است. به‌علاوه، کارهای داوطلبانه موجب به دست آوردن تجربه کاری، حمایت اجتماعی و فرصت‌هایی برای برقراری ارتباط با دیگران می‌شوند.

نکته 5: برای کاهش استرس، ورزش کنید

درصورتی‌که درگذشته تعهدات کاری مانع ورزش‌کردن منظم شما شده است، اکنون وقت‌گذاشتن برای این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. ورزش یک پادزهر قوی در مقابل استرس است. علاوه بر آرام سازی عضلات عصبی و آزادسازی تنش در بدن، ورزش موجب تولید اندروفین به‌منظور بهبود خلق و خو می‌شود. کاهش وزن و تناسب‌اندام می‌تواند به بهبود اعتماد به نفس شما نیز کمک کند.

  • در روز 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید یا آن را به دوره‌های زمانی 10 دقیقه‌ای تقسیم نمایید. 10 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند برای دو ساعت به شما انرژی دهد.
  • ورزش ریتمیک که در آن هم دست‌ها و هم پاهای خود را تکان می‌دهید، یک روش مؤثر برای بهبود خلق و خو، افزایش انرژی، بهبود تمرکز و آرام سازی ذهن و بدن می‌باشد. پیاده‌روی، دویدن، تمرین با وزنه، شنا، ورزش‌های رزمی یا حتی رقص را امتحان کنید.
  • به‌منظور کاهش استرس، به‌جای ادامه تمرکز بر افکار خود، بر بدن و احساسی که بدن ضمن حرکت دارد، متمرکز شوید. احساسی که با ضربات پا بر روی زمین یا نوازش پوست توسط باد ایجاد می‌شود.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: راههای رسیدن به آرامش درونی

نکته 6: برای حفظ تمرکز خود، خوب غذا بخورید

رژیم غذایی شاید به نظر آخرین چیزی می‌رسد که هنگام مواجه با استرس ناشی از دست دادن شغل و تلاش برای برآورده کردن اهداف باید نگرانش باشید. اما آنچه می‌خورید، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر سطح انرژی و مثبت گرایی داشته باشد.

  • میزان مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را حداقل کنید: ممکن است تمایل شدیدی به میان وعده‌های شیرین یا غذاهای آرامش بخش (غذاهای مضر و پرکالری) از جمله پاستا، نان سفید، سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده داشته باشید اما غذاهایی با کربوهیدرات بالا به‌سرعت منجر به افت انرژی و خلق و خوی انسان می‌شود.
  • مصرف غذاهایی که تأثیر منفی بر خلق و خو دارد را کاهش دهید. مواد غذایی مانند کافئین و مواد نگهدارنده شیمیایی و هورمون‌ها.
  • اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری برای بهبود خلق و خوی خود بخورید: بهترین منابع ماهی چرب مانند سالمون، شاه‌ماهی، ماهی خال‌مخالی، ماهی کولی و ساردین، جلبک دریایی، تخم کتان و گردو هستند.
  • از نیکوتین اجتناب کنید: سیگار کشیدن هنگامی‌که استرس دارید، شاید آرام بخش به نظر رسد اما نیکوتین یک محرک قوی است که منجر به افزایش سطح استرس و اضطراب می‌شود.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: فواید ترک سیگار

  • در مصرف الکل زیاده‌روی نکنید. الکل ممکن است موقتاً نگرانی شما را کاهش دهد اما مصرف مقدار زیاد آن موجب افزایش سطح اضطراب با از بین رفتن اثر الکل می‌شود.

نکته 7: بعد از دست دادن شغل مراقب خود باشید

استرس ناشی از دست دادن شغل و بیکاری می‌تواند برای بهزیستی شما مضر باشد و شما را در برابر مشکلات سلامت روان آسیب‌پذیر کند. اکنون بیشتر از هروقت دیگر باید مراقب خود باشید.

  • تعادل در زندگی خود را حفظ کنید: اجازه ندهید که جستجوی شغل به سلامتی شما آسیب بزند. زمانی را صرف سرگرمی، استراحت و آرام سازی خود کنید. جستجوی شغلی شما زمانی مؤثرتر خواهد بود که هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی و ذهنی در بهترین وضعیت خود باشید.
  • به‌اندازه کافی بخوابید. خواب راحت تأثیر بسیار زیادی بر خلق‌وخو و بهره‌وری شما دارد. مطمئن شوید که بین 7 تا 8 ساعت در شب می‌خوابید. این به شما کمک می‌کند تا سطح استرس خود را تحت کنترل بگیرید و تمرکز خود در حین جستجوی شغلی را حفظ کنید.
  • تکنیک‌های آرام سازی را تمرین کنید: تکنیک‌های آرام سازی از جمله تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و تمرین ذهن آگاهی یک پادزهر قوی در مقابل استرس است. این تکنیک‌ها همچنین احساس آرامش و مسرت را بهتر می‌کند و به شما یاد می‌دهد تا آرام بمانید و خود را در موقعیت‌های چالش‌برانگیز از جمله مصاحبه‌های شغلی جمع‌وجور کنید.

نکته 8: به‌منظور بالابردن انرژی، طرز فکر مثبت خود را حفظ کنید

درصورتی‌که یافتن شغل از آنچه پیش‌بینی می‌کردید، طولانی‌تر شد، نکات زیر می‌توانند به حفظ تمرکز و انرژی شما کمک کنند.

  • یک برنامه روزانه منظم داشته باشید: زمانی که دیگر شغلی برای گزارش روزانه ندارید، ممکن است به‌سادگی انگیزه خود را از دست بدهید. تلاش برای یافتن شغل را مانند یک کار در نظر بگیرید، با یک زمان شروع و پایان، زمانی برای ورزش و برقراری ارتباط. دنبال‌کردن یک برنامه زمانی به شما کمک می‌کند تا عملکرد کارآمدتر و با بهره‌وری بیشتری داشته باشید.
  • یک برنامه جستجوی شغلی تنظیم کنید: با تقسیم اهداف بزرگ به مراحل کوچک‌تر و کنترل‌پذیرتر از خستگی و فرسودگی جلوگیری کنید. به‌جای تلاش برای انجام هم‌زمان کارها، اولویت‌بندی کنید. درصورتی‌که در جستجوی شغلی خود خوش‌شانس نیستید، در مورد اهداف خود بازنگری کنید.
  • نکات مثبت خود را فهرست بندی کنید: فهرستی از تمام چیزهایی که در مورد خود دوست دارید از جمله مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، دستاوردها و موفقیت‌ها تهیه کنید. پروژه‌هایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید، موقعیت‌هایی که در آن‌ها پیشرفت کرده‌اید و مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید را بنویسید. هرچند وقت یک‌بار برای یادآوری نقاط مثبت به خود به این فهرست مراجعه نمایید.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: راههای رسیدن به موفقیت در زندگی

  • بر روی آنچه می‌توانید کنترل کنید، تمرکز داشته باشید: شما بر زمانی که کارفرما با شما تماس می‌گیرد یا تصمیم به استخدام شما می‌گیرد، کنترل ندارید. به‌جای صرف انرژی باارزش خود برای نگرانی در مورد شرایطی که خارج از کنترل شماست، بر روی آنچه در طول دوران بیکاری خود می‌توانید کنترل کنید، توجه نمایید از جمله مهارت‌های جدید یادگیری، نوشتن یک نامه توضیحی (cover letter) یا رزومه و ترتیب قرارهای ملاقات با تماس‌ها موجود در شبکه.
  • تلاش کنید تا بر روی وظیفه موردنظر تمرکز نمایید: درصورتی‌که با این نکات کمک به خود برای مواجه با از دست دادن شغل و استرس ناشی از بیکاری با مشکل روبرو هستید، با یادگیری نحوه مدیریت افکار دردسرساز، استرس و احساسات منفی، دنبال‌کردن مقاصد مثبت و بازیابی مجدد کنترل جستجوی شغلی آسان‌تر خواهد شد.

منبع: :www.helpguide.org

2 دیدگاه

  1. ن دوسال پیش با یه آغای که خیلی بلند پرواز بود آشنا شدم ومن وادار به این کرد که شغل خودم نمایندگی درب های ضدسرقت داخلی داشتم جمع. کنم و باهام کاری شروع کنیم منم مغازمو جمع کردم و اون که سر رشته داشت تو کار کابینت سازی باهم نزدیک یه سال کار کردیم بعد یه ملکی بود که مال مسجد بود که درستش کنیم 10 سال در اجاره ما باشه من مخالفت کردم گفتم الان که پولی نداریم اینا ایشون گفت وام میاریم نترس ازین حرف ماشروع کردیم و 800میلیون وام گرفتیم نزدیک به 500میلیون خرج ساخت این پروژه شدومابقی رو خرج تجهیز کردن داخل مغازه کردیم یه مغازه پروتئنی و میوه فروشی راه انداختیم سه ماه طول نکشید که به نقطه رسیدم که هیچ فروشی در روز انجام نمیشد ومن تصمیم گرفتم که ازین پروژه بیام بیرون و هر چی تو اون چند سال که500میلیون میشد 300میلیون بابت ضرر بهشون پرداخت کردم 200میلیون باقی مانده اونم با چک بهم پرداخت کرده که صد میلیون تاریخ 30بهمن 1401وصد میلیون دیگه 30اردیبهشت1402پرداخت کنه حال چند مدته که بیکارم هیچی تو دست بالم نیست الآنم تو وضعیتی هستیم که کاری نمیشه کرد حتی برم کارگری کنم به خاطر این اوضاع نابسامان حال کشور ممنون میشم راهنمایی کنید من کردستان هستم وشغلی که می‌خوام دنبالش برم اینه که از پوشاک فروشی خیلی خوشم میاد می‌خوام یه مدت بیام تهران برم تو یه فروشگاه کار کنم هم بتونم فعلا امورات زندگی بچرخونم هم ازش سر رشته پیدا کنم هم ببینم به روحیه م میخوره تا این که این چک پول بشه منم یه پوشاک فروشی راه اندازی کنم ممنون میشم کمک کنید الآنم خیلی می‌خوام ازین محیط کردستان خارج بشم بیام تهران
    34 ساله و متاهلم

  2. سلام ببخشید من مدت طولانی هست که دنبال کار هستم و چن بار تا رسیدن به کار مورد علاقم رفتم و شکست خوردم همیشه ادامه میدادم ولی الان بعد از چندبار شکست یهو زده شدم و خسته شدم ایا این میتونه دلیلی بر چه اتفاقی باشه و باید چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید