خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / راه های افزایش علاقه به همسر در زندگی زناشویی | افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر
ازدواج ماندگار

راه های افزایش علاقه به همسر در زندگی زناشویی | افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر

تحقیقات روانشناسی متعددی در مراکز پژوهشی سراسر دنیا درباره بررسی عوامل ایجاد صمیمت زوجین و راههای افزایش محبت بین زن و شوهر انجام شده و حالا یک دکتر روانشناس تحقیقاتی بر روی بیش از 1100 زوج را موردبررسی قرار داده است.
دکتر برایان متخصص در امر مشاوره خانواده در مرکز مشاوره خود مطالعاتی بر روی راه‌های حفظ رابطه پایدار و شناسایی راهکارهای در دستیابی به یک ازدواج پایدار نموده است.
متخصصان علوم روانشناسی زمان زیادی را صرف مطالعه و تحقیق در مورد پیش‌بینی دلایل افزایش طلاق و عواقب منفی زندگی بعد از طلاق نموده‌اند.

نکاتی به‌منظور مواجه با کمبود علاقه در زندگی زناشویی – نحوه برگرداندن علاقه

چگونه باید به کمبود عشق و علاقه در زندگی زناشویی نگاه کرد؟

کمبود علاقه در زندگی زناشویی، نشانه واضحی است که بر وجود مشکل در رابطه شما دلالت می‌کند. این معمولاً یک مسئله بسیار برجسته پس از دچار مشکل شدن یک زندگی زناشویی یا تولد فرزند به شمار می‌رود.

کسی نیست که برای علاقه در زندگی زناشویی اشتیاق نداشته باشد. علاقه در زندگی زناشویی می‌تواند شامل ابراز و بیان خاصی باشد که موجب به‌وجودآمدن شور و اشتیاق، امنیت، نزدیکی و غیره می‌شود. آن مانند یک نقش مهم در به هم متصل کردن دو نفر از نظر عاطفی عمل می‌کند.

با گذشت زمان، بسیاری از زوج‌ها به‌تدریج شور و اشتیاق خود برای علاقه و اتحاد جنسی در زندگی زناشویی را از دست می‌دهند. علاقه‌ای که زمانی باعث شده است تا شما دو نفر همدیگر را دوست داشته باشید، اکنون پس از آن که هر دو شما به خود خوشنودی زندگی زناشویی رسیده‌اید، توسط حس شدید آرامش با یکدیگر سرکوب می‌شود.

شکی نیست که در موردی که یک زوج از کمبود علاقه در زندگی زناشویی رنج می‌برند، پیوند عاطفی میان آن‌ها ضعیف می‌شود.

درصورتی‌که شما نیز از این مشکل ناامید شده‌اید، به‌منظور برگرداندن علاقه و زنده و پرشور نگه‌داشتن زندگی زناشویی خود باید کاری انجام دهید.

پیش از صحبت‌کردن در مورد برگرداندن علاقه، بهتر است که درک عمیقی از اهمیت علاقه در زندگی زناشویی به دست آورید.

نشان‌دادن علاقه، یک روش ساده به‌منظور القای احساس امنیت و دوست داشته شدن به همسرتان به شمار می‌رود؛ به‌خصوص زمانی که مشکلی در یک رابطه به وجود می‌آید، نیاز شدید به علاقه نیز افزایش می‌یابد. علاقه مانند چسبی است که می‌تواند دو نفر را در کنار یکدیگر نگه دارد.

نشان‌دادن علاقه، یک روش ساده به‌منظور القای احساس امنیت و دوست داشته شدن به همسرتان به شمار می‌رود؛ علاقه مانند چسبی است که می‌تواند دو نفر را در کنار یکدیگر نگه دارد. به‌خصوص زمانی که یک زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شود و رابطه بین زن و شوهر فوراً به ترمیم نیاز پیدا می‌کند، معمولاً هر دو طرف برای علاقه ی بیشتر از یکدیگر اشتیاق دارند.

نیاز به علاقه در زندگی زناشویی، انگیزه شما برای دانستن این که شما با همسرتان سازگار هستید را بیشتر می‌کند و ن یک حس صمیمی از هماهنگی است که به زندگی زناشویی می‌کند.

به نحوی، دادن و دریافت کردن علاقه به معنی درک مرزهای عاطفی یکدیگر است – همسر تا چه حد می‌خواهد برخلاف نظر دیگران عمل کند و خود را در معرض خطر آسیب عاطفی توسط طرف مقابل قرار دهد. برآورده شدن نیاز به علاقه در زندگی زناشویی، راهی به‌منظور مستحکم‌تر کردن یک تعهد به شمار می‌رود و برای این منظور، لازم است تا هر دو نفر عمیقاً همدیگر را درک کنند.

کمبود علاقه در زندگی زناشویی می‌تواند بهای سنگینی برای تک‌تک اعضای خانواده که شاهد این موضوع هستند، داشته باشد. به‌هرحال، ناامید و دلسرد نشوید. شما تنها نیستید. تعداد بی‌شماری از زوج‌ها در زندگی زناشویی خود دچار مشکل کمبود علاقه شده‌اند اما در نهایت، اکثر آن‌ها با موفقیت این بحران را پشت سر گذاشته‌اند؛ بنابراین، تا زمانی که می‌خواهید رابطه‌تان ادامه پیدا کند، ابتدا باید به خود اعتماد داشته باشید. بی‌حوصلگی و کج‌خلقی در مورد کمبود علاقه هیچ سودی ندارد، اکنون اقدامی بکنید و سخت تلاش نمایید.

در ادامه، برخی از نکات کاربردی در مورد نحوه ی مواجه با کمبود علاقه در یک زندگی زناشویی:

(1) با امتحان کردن تجربه‌های جدید، جرقه را به رابطه ی خود بیاورید.

با امتحان کردن تجربه‌های جدید، جرقه و علاقه را به زندگی زناشویی خود برگردانید. تجربه‌ها، افکار و احساسات خود را به روشی با هم به اشتراک بگذارید که موجب به‌وجودآمدن بینش جدید در طرف مقابل شود. دلسوزی و نگرانی خود در مورد ظاهرتان و نحوه ی رفتار با همسرتان را نشان دهید، آسیب‌پذیری عاطفی و صمیمیت را در تعاملات خود بگنجانید، درست مانند زمانی که تازه قرارهای عاشقانه خود را آغاز کرده بودید. پس از آن که برای مدت‌زمان طولانی در کنار همدیگر زندگی کرده‌اید، احتمالاً چیزی جالب یا پرشور ازقلم‌افتاده است. به‌منظور علاقه‌مند نگه‌داشتن همسرتان به خود، لازم است تا حفظ فردیت در یک رابطه را یاد بگیرید، به‌عنوان‌مثال، می‌توانید پرورش و حفظ علایق جداگانه را امتحان کنید.

و یک نکته کلیدی به‌منظور برگرداندن علاقه به یک رابطه، تغییر برنامه روزانه و ایجاد تنوع در زندگی زناشویی است. چرا؟ چون بهبه‌خاطرک برنامه دائمی ممکن است به‌سختی خود را سرگرم کاری که زمانی از انجام آن به همراه همسرتان لذت می‌بردید، کنید؛ بنابراین، شما ممکن است بخواهید چیزی را که قبلاً هر دوی شما در موردش اشتیاق داشتید یا چیزی کاملاً متفاوت که آرزوی انجامش را داشته‌اید ولی هرگز امتحان نکرده‌اید را انجام دهید. مطمئناً، این به معنی انجام کارهای باشکوه نیست؛ تنها لازم است انجام کارهایی را امتحان کنید که آتش عشق و علاقه در زندگی زناشویی‌تان را برمی‌انگیزند.

(2) علاقه از سوی جنسیت‌های مختلف را در نظر بگیرید

علاوه بر اشتیاق به بازگرداندن علاقه به زندگی زناشویی، لازم است تا متوجه شوید که چه‌کارهایی بسته به تفاوت بین دیدگاه زنان و مردان موجب انتقال علاقه می‌شود. به طور معمول، در ذهن یک زن، علاقه به معنی نشان‌دادن محافظت، نگرانی، تأیید، آرامش و امنیتی است که همسرش به‌سادگی می‌تواند فراهم کند؛ و او فکر می‌کند که هیچ همبستگی بین صمیمیت جنسی و علاقه وجود ندارد. اما یک مرد، علاقه در زندگی زناشویی را به‌عنوان دسترسی به رابطه ی جنسی می‌بیند و به طور طبیعی بر این باور است که به‌منظور داشتن رابطه ی جنسی باید علاقه ی خود را به زن نشان دهد، اما اگر احساس کند که باید علاقه را از طریق دادن رابطه ی جنسی دریافت کند، او نیز ناراحت و آزرده‌خاطر خواهد شد. در ذهن یک مرد، رابطه ی جنسی یک روش عالی به‌منظور نشان‌دادن علاقه به شمار می‌رود اما رابطه ی جنسی احتمالاً تنها یک رابطه ی جنسی خواهد بود اگر همسرش، عشق او نسبت به خود را متوجه نشود.

هر فردی خواهان علاقه ی کسی است که دوستش دارد و یک همسر تنها زمانی علاقه‌مند خواهد شد که نیازهای اساسی عاطفی او در یک رابطه برآورده شود. اما مشخص است که این نیازهای عاطفی اساسی بین زنان و مردان متفاوت است؛ در ادامه، یک توضیح مختصر در این زمینه ارائه خواهد شد.

در یک زندگی زناشویی، یک زن معمولاً خواهان داشتن یک رابطه ی گرم و صمیمی با همسرش است، یک زن از همسرش می‌خواهد تا زمانی را در دنیای او سپری کند، او می‌خواهد پشتیبانی قوی همسرش را احساس کند، وقتی که احساس کند همسرش برای برآورده کردن نیازهایش سخت تلاش می‌کند، با خوشحالی عشق و علاقه ی شدید خود را به او نشان خواهد داد. اما برای این که شوهری نسبت به همسرش علاقه نشان دهد، زن باید کاری کند تا او متوجه نگرانی‌هایش در ارتباط با برآورده شدن نیازهای عاطفی عمیق همسرش شود. او باید مورد احترام قرار گیرد و از نظر جنسی ارضا شود، او باید در به اشتراک گذاشتن ترس‌ها و رؤیاهایش با همسر احساس راحتی کند و او باید مطمئن شود که هنگام مواجه با چالش‌های مختلف در زندگی، همسرش در کنارش خواهد بود.

در نتیجه، برای این که همسرتان نسبت به شما مهربان باشد، لازم است تا به این موضوع از زاویه دید همسرتان نگاه کنید.

(3) به کارهای کوچک و تصادفی ناشی از عشق و علاقه توجه کنید

شما می‌دانید که می‌توانید عشق و علاقه ی خود به همسرتان را از طریق گرفتن دست‌ها، بوسیدن و در آغوش گرفتن نشان دهید اما کارهای کوچک و تصادفی ناشی از عشق و علاقه‌ای که می‌توانید انجام دهید، بیشتر از این موارد هستند. زمانی که یک یادداشت عاشقانه می‌نویسید، یک پیام عاشقانه ارسال می‌کنید، یک هدیه ی زیبا می‌خرید و بادقت به همسرتان گوش می‌دهید، در واقع عشق و علاقه ی خود را به او ابراز می‌کنید. انجام کارهای تصادفی ازروی محبت بسیار ساده هستند، از جمله آوردن یک نوشیدنی گرم در یک روز سرد، دادن یک فنجان قهوه به او وقتی که از خواب بیدار می‌شود و هرچند وقت یکبار بیرون بردن او برای شام. این کارهای ساده و تصادفی طبیعی‌ترین نشانه‌های عشق و علاقه در یک زندگی زناشویی به شمار می‌روند اما متأسفانه این کارها اغلب توسط بسیاری از زوج‌هایی که با کمبود علاقه در زندگی زناشویی مواجه هستند، نادیده گرفته می‌شوند.

(4) آتش عشق را دوباره شعله‌ور کنید

اغلب دیده می‌شود که تمایل به ارتباط جنسی به‌تدریج در یک رابطه ی بلندمدت ناپدید می‌شود. زمانی که احساس می‌کنید تمایل به داشتن ارتباط جنسی کم شده است، شاید لازم باشد فاصله، رمز و راز و تازگی را به‌منظور برانگیختن مجدد بارقه‌های شور و اشتیاق برای رابطه ی جنسی امتحان کنید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است به همسر خود اجازه دهید تا یک قرار عاشقانه فانتزی در یک مکان کاملاً جدید با شما داشته باشد و کاری که تاکنون برای شما انجام نداده است را انجام دهد؛ در صورت امکان، رمز و راز را تا پایان قرار عاشقانه حفظ کنید؛ هنگامی که با همسرتان قرار عاشقانه می‌گذارید، بر اساس تعریف خود از صمیمت جنسی و علاقه در زندگی زناشویی، آسوده‌خاطر و انعطاف‌پذیر باشید و هرچند وقت یکبار او را در آغوش بگیرید یا ببوسید تا تعامل پرشور در میان شما برانگیخته شود.

(5) فکر بد در مورد همسرتان نکنید

وجود علاقه در یک رابطه نیازمند آن است که هر دوی شما پرشور، بامحبت، آرام، دلسوز و آسوده‌خاطر باشید و کاملاً قابل‌درک است که شما به دلیل کمبود علاقه در یک رابطه با ناراحتی و رنجش با همسرتان زندگی کنید. بااین‌وجود، درصورتی‌که همیشه در مورد همسرتان بد فکر کنید، طرف مقابل دیریازود آزرده‌خاطر می‌شود که این احساس از خود شما نشئت می‌گیرد؛ در مجموع، پنهان کردن احساسات غیرممکن است؛ شکی نیست که رنجش و آزرده‌خاطر بودن تنها باعث می‌شود تا همسرتان بیشتر از شما دور شود.

بنابراین، زمانی که زندگی زناشویی شما دچار کمبود علاقه شده است و می‌خواهید مجدداً این علاقه را به زندگی خود برگردانید، شاید لازم باشد قدم اول را خود شما بردارید؛ در درجه اول، باید دست از فکر بد کردن در مورد همسر خود بردارید. به‌عنوان‌مثال، کمی وقت برای فکرکردن در مورد همسر خود بگذارید و جنبه ی مثبتی که در مورد همسرتان دوست دارید را پیدا کنید، یا لحظات شادی که با همسرتان داشته‌اید را به یاد آورید؛ وقتی که از صمیم قلب این لحظات را ارزشمند بدانید، متوجه می‌شوید که گاهی اوقات نمی‌توانید از لبخند زدن دست بردارید؛ به این طریق، دیدگاهتان در مورد همسرتان به طور طبیعی تغییر خواهد کرد.

(6) اعتماد همسرتان را دوباره جلب کنید

مطمئناً، به‌منظور بازگرداندن علاقه به زندگی زناشویی، شما باید از هرگونه رفتاری که ممکن است اعتماد متقابل را از بین ببرد، پرهیز کنید؛ از جمله خیانت کردن، دروغ گفتن، داشتن روابط نامشروع، دزدی کردن و غیره. علاوه بر این، شما باید از طریق پرهیز از انجام کاری که ممکن است موجب آزار و اذیت او شود، نسبت به همسر خود وفادار بمانید و به فکر او باشید. تلاش خود را بکنید تا از طریق در اولویت قراردادن نیازهای همسرتان نسبت به نیازی خود، به او احترام بگذارید. مهم نیست در لحظه چه احساسی در مورد همسرتان دارید، رفتاری که محترم‌تر و بهتر است را نسبت به همسر خود انتخاب کنید. آیا هنوز هم پیمان مهم و جدی که در روز عروسی با هم بستید را به یاد دارید؟ اگرچه، پایبند بودن بر پیمان‌ها به‌صورت تمام‌وکمال بسیار دشوار است اما باید تلاش خود را در قبال همسرتان انجام دهید؛ به این طریق، حداقل می‌توانید اعتماد همسرتان را بیشتر به خود جلب کنید.

(7) صمیمیت جنسی را نادیده نگیرید

برآورده کردن صمیمیت جنسی متقابل برای داشتن یک زندگی زناشویی بامحبت و سرشار از علاقه ضروری است. مطمئناً، برآورده کردن متقابل نیازهای جنسی نیازمند تلاش و سخت‌کوشی هر دو طرف است. برای این که بهترین خود در این زمینه باشید، نه‌تنها باید روراست باشید و تمایل جنسی خود را صادقانه به همسرتان نشان دهید بلکه می‌بایست به‌دقت به تمایلی که همسرتان با شما به اشتراک می‌گذارد نیز گوش دهید. به‌هرحال، احتمالاً تاکنون زندگی شما به‌خاطر کمبود علاقه تبدیل به زندگی بدون رابطه ی جنسی شده است؛ در حال حاضر، شما همچنان باید بر روی ابراز علاقه ی غیرجنسی خود تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که رابطه ی جنسی بیشتر از آن که راجع به نمایش‌های شهوت‌انگیز باشد، در مورد لحظات خاص عشق‌ورزی است. هدف اصلی از داشتن رابطه ی جنسی در یک زندگی زناشویی باید ایجاد ارتباط عاطفی باشد تا فیزیکی.

(8) دلسوز و فهیم باشید

اکنون که همسرتان مانند قبل بامحبت نیست، باید به او زمان دهید تا دوباره نسبت به شما گرم شود. شما ممکن است در درک دلیل این که چرا همسرتان نامهربان شده است، دچار مشکل شوید و شاید هم این موضوع را شخصی کنید. بااین‌وجود، تا زمانی که می‌بینید همسرتان برای بهبود این رابطه تلاش خود را می‌کند، حتی اگر کم باشد، به او نشان دهید که چقدر این تلاش او برایتان اهمیت دارد و مطمئن شوید که شما نیز مهربان و علاقه‌مند باقی می‌مانید. هروقت که همسرتان به‌منظور ایجاد یک تغییر مثبت در رفتارش تلاش می‌کند، سعی کنید با رفتاری مثبت او را به ادامه ی تلاش ترغیب کنید. زمانی که همسرتان متوجه شود که شما چقدر فهیم هستید، احتمال این که تمایل بیشتری برای نشان‌دادن علاقه به شما پیدا کند، نیز بیشتر خواهد شد.

(9) از او نخواهید بامحبت و مهربان باشد

نیازی به شکایت کردن از همسرتان نیست. «تو دیگر نسبت به من مهربان نیستی! آیا نمی‌توانی مهربان‌تر باشی؟»، اگرچه شما هرچند وقت یکبار از همسرتان می‌خواهید که مهربان‌تر باشد، خواه این شوخی، درخواست یا التماس باشد، تنها نتیجه ی معکوس به همراه خواهد داشت.

مطمئناً، وقتی از همسر خود می‌خواهید که علاقه ی بیشتری نشان دهد، ممکن است این کار را در ازای هر درخواست شما انجام دهد اما چنین علاقه‌ای نسبت به شما چیزی نیست که به دنبالش هستید و می‌توانید بی‌میلی و مقاومت او را حس کنید.

درصورتی‌که از کمبود علاقه در زندگی زناشویی خود ناراحت هستید، طبیعی است که احساس تنهایی، نادیده‌گرفته‌شدن، طردشدن یا بی‌اهمیت بودن بکنید؛ کاملاً قابل‌درک است که می‌خواهید دوست داشته شوید و دلتان می‌خواهد که همسرتان دقیقاً درونی‌ترین احساساتتان را درک کند؛ اما درخواست مستقیم برای علاقه تنها باعث می‌شود که هر دو طرف بیشتر از یکدیگر دور شوند. از سوی دیگر، کمبود علاقه ی همسرتان نسبت به شما نشان می‌دهد که او نیز احساس مشابهی دارد. در ارتباط با این که چگونه می‌توان همسر را دوباره به خود علاقه‌مند کرد، باید گفت که شما نمی‌توانید او را مجبور کنید و تنها می‌توانید او را به سمت تغییر هدایت نمایید.

(10) خودارضایی و هرزه‌نگاری ممنوع!

در میان زوج‌هایی که با کمبود علاقه در زندگی زناشویی خود مواجه هستند، گزارش شده است که اکثر آن‌ها (هم زنان و هم مردان) با مشکل هرزه‌نگاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هرزه‌نگاری می‌تواند یک صحنه از فیلم، یک عکس، یک ویدئو، یک کتاب، یک مجله یا هر چیز دیگری باشد که تحریک جنسی را برمی‌انگیزد. بااین‌وجود، در این مرحله، هرزه‌نگاری تنها می‌تواند شما را از نظر جنسی ارضا نکند نه هر دوی شما را.

و هیچ‌کس نمی‌تواند تمام اثرات منفی و آسیب‌های ناشی از هرزه‌نگاری را فهرست کند. به‌طورکلی، هرزه‌نگاری باعث به‌وجودآمدن دیدگاه‌های ناسالم و غیرواقع‌گرایانه در مورد رابطه ی جنسی می‌شود، به‌خصوص اعتیاد به میل جنسی؛ هرزه‌نگاری هم زنان و هم مردان را به‌صورت سی (کالا) می‌بیند؛ بدتر از همه، هرزه‌نگاری باعث می‌شود تا یکی از طرفین به‌سختی بتواند در زندگی زناشویی خود به طور کامل توسط طرف مقابل ارضا شود و تحت محرک‌های هرزه‌نگاری، فرد ممکن است به انجام کارهایی که برای طرف مقابل خطرناک هستند، وسوسه شود؛ از جمله خیانت یا تجاوز.

در ارتباط با خودارضایی باید گفت که آن همیشه یک عمل خودخواهانه است. خودارضایی تنها در مورد شما و لذت جنسیتان است؛ در یک رابطه، رابطه ی جنسی برای بهبود علاقه و یکی کردن صمیمت در نظر گرفته شده است؛ فردی که به طور مستمر خود را ارضا می‌کند، مستعد داشتن یک دیدگاه نامناسب در مورد رابطه ی جنسی است. اگر شما در چنین فعالیت‌هایی افراط می‌کنید، به‌سختی می‌توانید افکار وفادارانه‌ای نسبت به همسرتان داشته باشید. در عوض، خودارضایی به‌شدت صمیمیت جنسی در یک رابطه را از طریق به‌تصویرکشیدن رابطه ی جنسی به‌عنوان وسیله‌ای برای ارضای نفس و رهایی شخصی از بین می‌برد.

زمانی که کمبود علاقه در زندگی زناشویی را احساس می‌کنید، لازم است آگاه باشید که وقت آن رسیده تا در جهت افزایش صمیمیت بین خود و همسرتان تلاش کنید؛ و در نتیجه، مطمئن شوید که از هرزه‌نگاری و خودارضایی دوری کنید.

روشهای افزایش محبت در زندگی زناشویی

مدیریت اختلافات زناشویی برای افزایش علاقه به همسر

زوج هایی که می‌خواهند به زندگی مشترک با همسر خود ادامه دهند، همواره راهی برای حل اختلاف با همسر خود می‌یابند. این راه‌حل می‌تواند از طریق تفاهم یا تطبیق با شرایط زندگی ، پذیرفتن شیوه نگاه به همسر در زندگی، موافقت با مخالفت های همسر و یا عذرخواهی از همسر انجام پذیرد.
بر طبق تحقیقات روانشناسی زوج هایی که برای حل اختلافات زناشویی با همسر خود پیش‌قدم نمی‌شوند و یا در حل مشکلات زندگی مشترک با همسر مشارکت نمی‌کنند، احتمال طلاق و جدایی در زندگی آن‌ها بیشتر است.

اهمیت بخشش در افزایش محبت بین زن و شوهر

تحقیقات علمی فراوانی اهمیت بخشش در حفظ رابطه و دستیابی به ازدواج پایدار را به اثبات رسانده است. اما این مشاور خانواده معتقد است گاهی بخشش همسر اثر عکس دارد. اگر شما در رابطه با همسر خود همیشه یک بخشنده هستید، به طوری که همسر از خوش رفتاری شما سوء استفاده می‌کند، این اقدام ( بخشش) موجب آسیب به سلامت روانی شما می‌شود و هیچ کمکی به بهبود روابط عاطفی زوج نخواهد کرد.

فداکاری برای افزایش مهر و محبت زن و شوهر

بر طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، تمایل به چشم پوشی از علایق شخصی و فعالیت‌های موردنظر خود به خاطر همسر یکی از مهم‌ترین اصول تجربه یک زندگی مشترک موفق است.
اما این مشاور خانواده یادآور می‌شود که این احساس تمایل باید از سمت هر دو طرف باشد. ما یک تعادل در فداکاری زوج می‌خواهیم. مردم همین‌طور دوست ندارند در یک رابطه بیش‌ازحد سود برسانند.

کمک به همسر برای افزایش محبت بین زن و شوهر

کمک به همسر برای برنامه‌ریزی امور شخصی، کمک به همسر در انجام وظایف منزل، کمک به همسر برای دستیابی به اهداف همگی در حفظ ازدواج پایدار اهمیت دارد.
این کمک‌ها ازآنجایی‌که زن و شوهر رفتار خود را برای تلاش در دستیابی به اهداف بزرگ‌تر با هم تطبیق می‌دهند، اغلب منجر به وابستگی متقابل زوج می‌گردد.

کمک به کاهش استرس همسر برای افزایش مهر و محبت

مشکلات کاری، بحران‌های مالی یا مشکلات خانوادگی همه این موارد می‌تواند زوجین را از یکدیگر دور کند. زوج هایی که می‌تواند به استرس یکدیگر واکنش نشان داده به‌طوری‌که به‌جای تشدید استرس باعث تسکین آن شوند، تمایل بیشتری به حل مشکلات زندگی و اختلافات زناشویی خوددارند.

راههای ایجاد مهر و محبت بین زن و شوهر

به‌عنوان یک تیم و گروه فکر کنید

زوج هایی که به‌جای این طرز تفکر که چه چیزی برای من بهتر است، به اینکه چه چیزی برای آن‌ها به‌عنوان زوج بهتر است فکر کنند، ازدواج ماندگار تری خواهند داشت. به‌علاوه، به عقیده روانشناسان، وقت گذاشتن برای فکر کردن درباره راه‌های بهبود رابطه با همسر نشانه‌ای از یک ازدواج پایدار است. این وقت گذاشتن می‌تواند شامل فکر کردن در مورد همسر یا فکر کردن درباره برنامه‌های زندگی مشترک باشد.

قدردان زندگی و همسر خود باشید

تحقیقات متعددی نشان داده که ابراز قدردانی و تشکر از رابطه و همسر خود به بهبود روابط زناشویی کمک فراوانی می‌کند. بااین‌حال همسر شما باید متوجه این حس قدردانی شما باشد و برای آن ارزش قائل شود.

اهمیت دعا برای افزایش محبت بین زن و شوهر

دکتر اولگوسکی می‌گوید، تعداد بالایی از همکاران محقق ما که نویسنده مجله‌های معتبر علمی هستند توصیه می‌کنند دعا برای همسر می‌تواند به تقویت یک ازدواج پایدار کمک قابل‌توجهی کند. لازم به ذکر است افرادی که این تحقیق را انجام دادند از بهترین متخصصان در امر مشاوره ازدواج بوده که افراد مذهبی نیز نبوده اند.
اگر شما پنج سال پیش از من راجع به اهمیت دعا در افزایش محبت بین زن و شوهر و بهبود رابطه زناشویی می‌پرسیدید، شاید پاسخ من منفی بود. من حتی فکرش را هم نمی‌کردم دعا یکی از مهم‌ترین راه‌ها در بهبود روابط زن و شوهر باشد. فارغ از اعتقادات مذهبی در مورد اهمیت دعا برای حفظ ازدواج پایدار ، از دیدگاه روانشناسی دعا می‌تواند قدرت تمرکز ذهن را افزایش دهد یا به شخص کمک کند تا در حالت دعا به فکر احساس همدردی با همسر و یافتن راه‌حل در بهبود رابطه باشد.

کارهایی برای افزایش محبت بین زن و شوهر

راه را برای برقراری ارتباط با همسر باز کنید

در یک ازدواج موفق زوج باید به‌صورت یک عادت روزانه اطمینان حاصل کنند که هیچ مانع و مشکلی در ارتباط با همسر خود ندارند. به این معنی که زوج نسبت به همسر مثبت اندیش باشند، نسبت به همسر انتقاد پذیر باشند، در تقسیم وظایف خانه با همسر خود مشارکت کنند. این‌ها همه الزامات و مهارت های برقراری ارتباط صحیح با همسر است.

خصوصیات زن و شوهر خوشبخت

گفتگو با همسر درباره بهبود روابط زناشویی

زوج ها در یک ازدواج پایدار به‌طور مرتب شرایط زندگی مشترک خود را بررسی می‌کنند. زوج در مورد جایگاه کنونی زندگی مشترک خود، برنامه‌های آینده در زندگی مشترک و مشکلات زندگی و اختلافات زناشویی با همسر خود به بحث و گفتگو پی پردازند.

نسبت به همسر خود مسئولیت‌پذیر باشد

در این مورد زوج نه‌تنها می‌توانند در مورد مسایل زندگی مشترک آزادانه با هم صحبت کنند، بلکه اطمینان دارند در زمان لازم به قول و قرارهای خود عمل می‌کنند. مثلاً وقتی زن یا شوهر می‌خواهد راجع به اتفاقات طول روز با همسر خود صحبت کند، دیگری گوشی موبایل خود را کنار بگذارد و کاملاً به صحبت‌های همسر خود گوش فرا دهد.

گاهی از هنر طنز و شوخ‌طبعی استفاده کنید

افرادی که از روش صحیحی در بیان طنز و شوخ‌طبعی استفاده می‌کنند می‌توانند ازدواج بهتری را تجربه کنند. این مشاور خانواده می‌گوید، منظور از به‌کارگیری طنز، بامزگی نیست بلکه ابزاری است که شما در مقابله با استرس از آن بهره می‌برید. بااین‌حال، طنز منفی مانند مسخره ، طعنه و ریشخند موجب آسیب به رابطه زناشویی می‌شود.

سرگرمی و تفریحات مشترک با همسر داشته باشد

تحقیقات علمی نشان میدهد، شرکت در فعالیت‌های تفریح و سرگرمی در اوقات فراغت با همسر وقتی زوج نسبت به هم نگرش مثبت داشته و مهارت های اجتماعی بالایی دارند موجب بهبود روابط زن و شوهر و افزایش رضایت در زندگی زناشویی می‌شود. گذراندن اوقات خوش در کنار همسر اغلب منجر به افزایش محبت بین زن و شوهر و ایجاد حس همدلی و با هم بودن زوج می‌گردد.

سخن پایانی

هر زندگی زناشویی سرشار از بالا و پایین‌های عاطفی است؛ در نقطه‌ای از زمان، طرفین یک رابطه ممکن است احساس کنند که هیچ ارتباطی با هم ندارند زیرا دیگر برای قابل‌اعتماد بودن یا به‌اشتراک‌گذاری اعتمادشان احساس راحتی نمی‌کنند. کمبود علاقه بر کیفیت و ثبات زندگی زناشویی تأثیر می‌گذارد و کاملاً قابل‌درک است که چرا زندگی‌کردن در یک زندگی زناشویی عاری از عشق و علاقه برایتان سخت و دشوار به نظر می‌رسد. اکنون، شما خواهان بازگرداندن نزدیکی و صمیمیت عاطفی هستید؛ مطمئناً، بازگرداندن علاقه به زندگی زناشویی به تعهد و ارادة قوی نیاز دارد.

برای نکات ارزشمندتر در مورد نحوه ی احیا کردن علاقه در زندگی زناشویی خود می‌توانید ویدئوی زیر را تماشا کنید. این ویدئو حاوی راهنمایی جامع ارائه شده توسط برد براشینگ، مربی ازدواج در سطح جهانی است که بیش از 12 سال تجربه در زمینه کارکردن با زوج‌های مشکل‌دار به‌منظور ترمیم و بهبود زندگی زناشویی‌شان دارد.

منبع: www.howtosaveyourmarriagelife.com

3 دیدگاه

  1. من 26 سالمه و توی دوره ارشد تقریبا 1سال پیش عاشق ی پسر شدم اونم خیلی نگاه میکرد معلوم بود اونم ی حسی داره این نگاها ادامه داشت تا اینکه یکی دیگه از پسرا ک خواستگاری کرده بود توی کلاس داشت باهام حرف میزد ک شانس بد من این اقا سر میرسه و میبینه دارم با اون پسره حرف میزنم در صورتی ک داشتم بهش جواب رد میدادم اون حتی ی سوالم نکرد ک چی میگفت بهت یا چکارت داشت بعدش فقط با من سرسنگین شد بعدشم ترم اخر بودیم دیگه ندیدمش فقط ی شماره ازش دارم وپیج اینستاش حتی جرات این و ندارم ک فالوش کنم خواستم چند بار برم ب استادم بگم چکار کنم ی دختر وقتی یکی و دوست داره توی این مملکت چکار باید کنه ک زشت نباشه پسره خیلی پسر خوب و با حیاییه بدجور دوسش دارم نمیدونم چکار کنم ممنون میشم اگه ی راهی بزارین جلوی پام تو رو خدا شما هم نگید واسه ی دختر زشته عاشق بشه

    • سلام ببخشید که بنده پاسخ میدم . بنظرم بهترین راه فرستادن یک واسطه است . یکنفر رو بفرستین باش صحبت کنه و بگه فلانی کیس مناسبی برای ازدواجه

  2. کمتر از۶ساله که ازدواج کردیم، باآداب ورسوم و سنتی. همسرم تک پسره و ۴خواهر داره که هیچکدوم ازدواج نکرده اند، از۵۱ساله تا۳۹ساله. پدرشوهرم با مادرشوهرم خوب نبودند و پدرشوهرم در جمع فامیل، خانواده و…به همسرش توهین و اظهار بی محبتی و بی احترامی میکرد. خانواده شوهرم خیلی حسودندوخواهرشوهرهام عقده های ازدواج نکردن و مادرشوهر پدرشوهرم عقده های بیمحلتی بین هم رو در سر من و زندگیم خالی میکنن، خیلی در زندگیمون دخالت میکنن و زندگی رو از اول تا حالا برام زهرمارکردن.مادرشوهرم۲۲ماه پیش دراثر کرونا مرحوم شد. همسرم بسیار دهن بین هست و هرچه خانوادش میگن، اطاعت میکنه. ۴بار حامله شدم، ۳ تاش سقط شد و یکی زایمان زودرس، آنقدر در زندگی استرس و اضطراب دارم که بنظردکتر، براهمین بندناف۳دور دورگردن بچه۲۹ماهه پیچیده بود. برای بارداری مجدد و ادامه زندگی تردید دارم.پیس مشاور هم رفتیم، اماهمسرم اشتباهات علنی و آشکارش رو هم قبول نداره و به گفته های مشاور هیچ تغییر رفتاری نداد. چکار کنم؟ طلاق بگیرم یا چه کنم؟ خودم۴۳ سالمه و همسرم۵۳سالشه. هر دو ازدواج اولمون هست

دیدگاهتان را بنویسید