خانه / پرسش و پاسخ روانشناسی کودک / آموزش مهارت کنترل خشم کودکان
خشم کودکان

آموزش مهارت کنترل خشم کودکان

در این مقاله از سایت مشاوره باما به آموزش نحوه برخورد با خشم کودک و علت عدم کنترل خشم در کودکان می پردازیم:

همه می‌دانیم که ایفای نقش فرزند پروری و تربیت فرزند کار آسانی نیست. شما احتمالاً حرف‌هایی شبیه این را در گذشته از والدین یا سایر عزیزانتان شنیده‌اید. این احساسی است که مخصوصاً وقتی کودک شما درگیر خشم و عصبانیت است درست به نظر می‌رسد. برخی کودکان خشم زیادی در درون خود دارند و برون ریزی این خشم می‌تواند کاملاً مشهود باشد.

زمانی که کودکان شروع به پرخاشگری می‌کنند، تشخیص برخورد مناسب با خشم کودک کار دشواری خواهد بود. شما عاشق فرزندتان هستید و تنها خواسته‌تان این است که  او به حالت عادی بازگردد. آن‌ها نیز گاهی همانند ما عصبانی می‌شوند و این احتمال وجود دارد که این مسئله منجر به مشکلاتی فراتر از برون ریزی خشم شود.

افراد بسیاری قادر به کنترل هیجانات و خشم خود نیستند. این مسئله در میان بزرگسالان امری رایج است و می‌تواند در خصوص کودکان نیز صدق کند. نحوه برخورد با خشم کودک برای اعضای خانواده کار دشواری است. کودکان خشمگین می‌توانند به اندازه یک پدر عصبانی مشکل‌آفرین باشند.

در اینجا به بررسی نکاتی می‌پردازیم که می‌توانید به‌وسیله آن‌ها اوضاع را آرام کرده و  همه‌چیز را به حالت عادی بازگردانید.

در برخورد با خشم کودک از تنبیه بدنی اجتناب کنید

زمانی که فرزندان برای عصبانی کردن والدین دست به هر کاری می‌زنند، ممکن است وسوسه شوید تا سریعاً آن‌ها را تنبیه کنید. شاید والدینتان زمانی که بدین شکل رفتار کرده‌اید ضربه‌ای به پشت شما زده یا شما را تنبیه بدنی کرده باشند. اما یقیناً این کار، بهترین واکنش ممکن نخواهد بود. اگر زمانی که فرزندتان در حال پرخاشگری است از این روش استفاده کنید فقط او را عصبانی‌تر کرده و باعث می‌شوید او به شما حمله کند.

شما باید از تنبیه کودک در هنگام خشم خودداری کنید. بیشتر مواقع، برون ریزی خشم مسئله‌ای است که فرزند شما قادر به کنترل آن نیست. او غرق در هیجانات می‌شود و بدین گونه آن را نشان می‌دهد. دلیل تنبیه شما یا رفتاری است که موجب برون ریزی خشم شده یا کار اشتباهی است که او مرتکب شده است.

بهترین روش رفتار با خشم کودک این است که او را به اتاقش بفرستید و به او فرصت دهید تا آرام شود. تنبیه او در شرایطی که خود عصبانی است تنها موجب بروز پیامدهای بدتری خواهد داشت. این کار دوره خشم کودک را طولانی و اوضاع را نیز وخیم‌تر می‌کند. حتی اگر قصد تنبیه او را دارید تا زمانی که آرام شود صبر کنید.

به‌سادگی فرزندتان را به اتاقش بفرستید و به او بگوئید، بعداً با او صحبت می‌کنید. جدی باشید اما دادوفریاد راه نیندازید. پس‌ازآنکه اوضاع آرام شد درباره آنچه رخ داد با او صحبت کنید و تنبیهی که به نظرتان درست است را تعیین کنید. این روشی منطقی برای تنبیه کودک خشمگین است و خشم و عصبانیت را به حداقل می‌رساند.

اجازه ندهید فرزند با رفتارهای پرخاشگرانه به خواسته‌اش برسد

این‌که بتوانید در برخورد با خشم فرزند اقتدار خود را حفظ کنید مسئله مهمی است. اگر کودک شما متوجه شود که با رفتارهای پرخاشگرانه می‌تواند به خواسته‌هایش برسد، دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. به‌طور مثال، اگر کودکی به این دلیل که اجازه خرید یک اسباب‌بازی را ندارد رفتار خشن از خود نشان دهد، نباید برای آرام کردن او به خواسته‌اش تن دهید. این کار ضعف شما را نشان می‌دهد و باعث می‌شود کودک بیشتر چنین رفتارهایی از خود نشان دهد.

دلیل این نوع رفتار فرزندتان چه هدف خاصی باشد و چه ناشی از عدم مهارت کنترل خشم باز هم نباید خواسته‌اش را برآورده سازید. فقط باید روی حرف خود بایستید و از بها دادن به این نوع رفتار خودداری کنید. فرزندتان هیچ‌گاه نباید با پرخاشگری به خواسته‌اش برسد. این وظیفه شما است که به او یاد دهید چنین رفتاری غیرقابل‌قبول است.

برای آرام نمودن فرزند خشمگین به دنبال راهکارهای اثربخش باشید

کودک شما باید بتواند در لحظه خشم و عصبانیت نیز آرامش خود را حفظ کند. اگر برای مقابله با این رفتار روش خاصی دارید، احتمالاً دچار مشکل نخواهید شد. همه کودکان عصبانیت را تجربه خواهند کرد. اینکه بدانید در چنین شرایطی چگونه برخورد کنید به شما کمک می‌کند تا محیط خانه را امن و آرام نگاه‌دارید.

زمانی که فرزندتان نشانه‌هایی از خشم و عصبانیت دارد، بهترین کار استفاده از تکنیک وقفه کوتاه است. این کار باعث می‌شود کودک از سایرین و ازآنچه باعث خشم و عصبانیت او شده دور شود. هم‌چنین می‌توانید به او اجازه دهید تا زمانی که آرامش خود را به دست می‌آورد در اتاق رنگ‌آمیزی کرده و یا بر روی یک فعالیت مورد تائید دیگر تمرکز کند. شما فقط باید آن‌ها را از آن موقعیت دور کنید. با این کار می‌توانید پیش از آن‌که دیر شود مانع از برون ریزی خشم شوید.

برای درمان خشم کودک خودتان الگو باشید

این‌که والدین الگوی رفتاری فرزندان خود باشند بسیار حائز اهمیت است. مسلماً هیچ‌وقت نمی‌خواهید درحالی‌که عصبانی هستید و رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهید فرزندتان شما را ببیند. همه ما گاهی روزهای بدی داشته و احساس ناامیدی می‌کنیم. حتی داشتن اختلاف با همسر نیز غیرعادی نیست. شما فقط نمی‌خواهید فرزندتان شما را در چنین لحظاتی ببیند.

تمام سعی‌تان را بکنید تا مبادا خشم و عصبانیت بر شما غلبه کند. اگر فرزندتان در یک خانواده عصبانی بزرگ شود، پس بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی او نباید برایتان غیرمنتظره باشد. عصبانیت خود را کنترل کرده و سعی کنید رفتار درست را به او نشان دهید.

اگر احساس خشم یا ناراحتی می‌کنید، به‌راحتی احساسات خود را بیان کنید و اجازه دهید فرزندتان متوجه شود که برای سروسامان دادن به افکارتان به زمان نیاز دارید. این یک روش درست برای مقابله با هیجانات است و بدین گونه فرزندتان نیز رفتار درست را خواهد آموخت.

آموزش کودک خشمگین برای بیان احساسات خود

این‌که زمانی را به صحبت درباره احساسات اختصاص دهید کاری هوشمندانه است. شاید دلیل پرخاشگری کودک عدم توانائی وی در بیان احساسات و عواطف است. شما باید آن‌ها را تشویق کنید تا در محیط خانه به‌راحتی درباره عواطف و احساساتشان صحبت کنند. اگر فرزند شما بستر مناسبی برای ابراز احساسات نداشته باشد، واکنش‌های شدیدی مانند برون ریزی خشم به‌مرورزمان به امری بدیهی تبدل خواهد شد.

اگر بتوانید نحوه ابراز احساسات را به فرزندتان یاد دهید، شرایط بهتری به وجود خواهد آمد. چنانچه کودک شما درباره موضوعی خاص احساس ناراحتی یا خشم می‌کند باید بتواند درباره آن با شما صحبت کند و در مقابل شما نیز باید بتوانید به‌آرامی با او صحبت کنید.

دلیل عصبانیت و ناراحتی کودکان شاید ازنظر بزرگ‌ترها مسخره به نظر برسد اما شما باید احساساتشان را جدی بگیرید. اگر سعی کنید مسائل را در آرامش برایشان توضیح دهید، به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد.

کودکانی که از هیجانات و احساسات خود آگاه‌اند توانایی مقابله با خشم خود را نیز دارند. عواطف بسیار تأثیرگذار هستند و شما باید بدانید چگونه آن‌ها را به شیوه‌ای مثبت ابراز کنید. اگر بتوانید به‌آسانی احساساتتان را بیان کنید می‌توانید عامل زمینه‌ساز خشم کودک را کنترل کنید. برای کودکانی که مشکلات عاطفی شدیدی را تجربه می‌کنند نیز، بیان احساسات می‌تواند ایده خوبی باشد.

روش درمان مدیریت خشم کودک 

ممکن است فرزندتان نیاز داشته باشد به یک متخصص یا روانشناس کوک مراجعه کند. اگر برون ریزی خشم شدید و مکرر باشد، دیگر یک اتفاق محسوب نمی‌شود. هنگامی‌که خشم و عصبانیت کاملاً عادی شود، زمان آن است که برای کمک به فرزندتان اقدام کنید. یک درمانگر قادر است با بهره‌گیری از شیوه درمانی کنترل و مدیریت خشم به فرزندتان کمک کند.

هدف شیوه درمانی کنترل و مدیریت خشم کمک به کودکان برای مقابله مؤثر با خشم و عصبانیت است. برخی کودکان درگیر مشکلات عاطفی مشخصی هستند که برای مقابله با آن‌ها به متخصص نیاز دارند. آن‌ها قادرند با آموزش تکنیک‌های مدیریت و کنترل خشم شرایط را بهتر کنند. این تکنیک‌ها به آرام شدن سریع اوضاع کمک کرده و باعث می‌شود کودک آرامش خود را دوباره به دست آورد.

تکنیک‌های آرام سازی ساده‌ای همچون نفس عمیق کشیدن و بستن چشم‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد. سایر تکنیک‌های ساده اما مؤثر نیز عبارت‌اند از: شمردن تا ده و پیاده‌روی تا زمان به دست آوردن آرامش.

هدف از این کار دور شدن فرزندتان از آن موقعیت است تا بتواند آرامش خود را به دست آورد. در نهایت کودک باید بتواند این تکنیک‌ها را به شیوه خود انجام دهد تا آرامشش را حفظ کند.

باید بدانید که این فرایند برای تمام کودکان ساده نیست. مسائلی که خشم آن‌ها را برمی‌انگیزد می‌تواند ناشی از مشکلات درون خانه یا مسائل موجود در مدرسه باشد. فقط سعی کنید فرزندتان را در آن شرایط درک کنید. شاید بی‌نتیجه به نظر برسد اما اگر بتوانید با یک درمانگر حرفه‌ای در ارتباط باشید بهتر می‌توانید امور را مدیریت کنید.

مشاوره آنلاین برای درمان خشم کودک

می‌توانید از روش درمان آنلاین نیز استفاده کنید. این شیوه درمانی به فرزندتان کمک می‌کند تا با مسائلی که باعث بروز خشم و عصبانیت می‌شود مقابله کند. این شیوه گاهی به‌مراتب مناسب‌تر از سایر شیوه‌ها عمل می‌کند زیرا هر زمان که اراده کنید به درمانگر دسترسی خواهید داشت. این درمانگران متخصصین واجد شرایطی هستند که می‌دانند چگونه در خصوص مسئله برون ریزی خشم به کودک کمک کنند.

اگر همین امروز برای استفاده درمان آنلاین اقدام کنید قدم در مسیر پیشرفت گذاشته‌اید. فرزندتان می‌تواند از طریق تماس تصویری یا تلفنی با درمانگر صحبت کند. یک‌بار که کودک نحوه مقابله با خشم را به‌طور مؤثری بیاموزند مدیریت شرایط به‌مراتب آسان‌تر خواهد شد.

شاید در حال حاضر همه‌چیز هیجانی به نظر برسد اما در طول زمان بهتر خواهد شد. فرزند شما برای پشت سر گذاشتن این مشکلات به حمایت شما نیاز دارد. استفاده از هریک از متدهای پیشنهادی می‌تواند مفید واقع شوند، اما گاهی درمان ضروری است. اگر قادر به کنترل خشم فرزندتان نیستید سعی کنید کمک کنید، این کمک می‌تواند در قالب تأمین آرامش خانه انجام شود.

یک دیدگاه

  1. سلام ببخشید من جدیدا خیلی پرخاشگر شده ام وقتی مردم به من چیز هایی میگویند که مرا عصبانی می‌کند من با آنها بد صحبت کرده یا به آنها صدمه جسمانی میزنم جدیدا مشکوک به سرطان خون هستم و میگویند در دوره این بیماری عصبانیت طبیعی است ولی من دوست ندارم به دیگران صدمه بزنم یا دلشان را بشکنم احساس میکنم خیلی تحملم کم شده احساس میکنم حوصله هیچکس را ندارم میشه من را برای کنترل خشمم راهنمایی کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید