خانه / مشاوره فردی / چرا پیشرفت نمیکنم؟ موانع پیشرفت در زندگی
موانع پیشرفت

چرا پیشرفت نمیکنم؟ موانع پیشرفت در زندگی

چطور می‌توانید کاری را که می‌کنید بهتر انجام دهید؟ چطور می‌توانید روابطتان را بهبود ببخشید؟ چطور به‌عنوان یک انسان می‌توانید عمیق‌تر و عاقل‌تر شوید؟ چطور می‌توانید بصیرت کسب کنید؟ چطور می‌توانید بر موانع زندگی غلبه کنید؟ بیشتر و برای مدتی طولانی‌تر کار کنید؟ و برای بهبود اوضاع انتظار بکشید؟

تمرکز بر هدف می‌تواند باعث شود به هدفتان برسید ولی رشد شما را تضمین نمی‌کند. درحالی‌که تمرکز بر رشد، ضامن رشد و دستیابی به هدف است.

موانع رسیدن به پیشرفت فردی

 اگر رؤیا، هدف یا آرزویی دارید، برای دستیابی به آن باید رشد کنید. ولی اگر شما هم شبیه اکثر مردم هستید، احتمالاً باورهای نادرستی دارید که باعث ایجاد موانعی بر سر راه رشد و دستیابی با اهداف شما خواهند شد. در ادامه به هشت تصور غلط درباره رشد فردی اشاره شده که می‌تواند شما را از رسیدن به رشد و آگاهی موردنیازتان باز دارند.

مانع رسیدن به پیشرفت (1): «به اعتقاد من رشد خودبه‌خود رخ می‌دهد»

جسم ما در دوران کودکی خودبه‌خود رشد می‌کند. هرسال قدمان بلندتر می‌شود، قوی‌تر می‌شویم و قدرت انجام کارهای جدید و مقابله با مشکلات زندگی را به دست می‌آوریم. به تصور من، بسیاری از مردم با این باور بزرگ می‌شوند که رشد روانی، معنوی و احساسی از الگویی مشابه تبعیت می‌کند.

آنها تصور می‌کنند که به‌مرورزمان به انسان‌های بهتری تبدیل می‌شوند. فکر می‌کنند ما هم شبیه چارلی براون در طنز «بادام‌زمینیِ» چارلز شولز هستیم که می‌گفت: «فکر می‌کنم راز زندگی را کشف کرده‌ام؛ کافی است آن‌قدر در محیط زندگی‌تان پرسه بزنید تا به آن خو بگیرید». مشکل اینجاست که تنها با زندگی‌کردن نمی‌توان پیشرفت کرد. درمورد رشد و پیشرفت باید آگاهانه فکر کنیم.

 هیچ‌کس به طور تصادفی رشد نمی‌کند. پیشرفت و رشد فردی خودبه‌خود رخ نمی‌دهد. بعد از تکمیل تحصیلات دانشگاهی، باید کنترل روند رشد خود را به دست گیرید؛ چون فرد دیگری این کار را برای شما انجام نخواهد داد. اگر طالب بهبود زندگی‌تان هستید، باید وضعیت فردی‌تان را بهبود بخشید. باید رشد و بهبودی را به هدفی آگاهانه تبدیل کنید.

 مانع پیشرفت (2): «نمی‌دانم چطور باید رشد کنم»

بسیاری از مردم از مدرسه تنها خشونت و ناملایمات را یاد می‌گیرند. تجارب سخت به آن‌ها درس‌های دشواری می‌آموزد و گاهی در جهت بهتر و گاهی در جهت بدتر تغییر می‌کنند. درس‌هایی که از زندگی می‌گیریم نظم خاصی ندارند و اغلب دشوارند. بهتر است مسیر رشدتان را آگاهانه تنظیم کنید. تصمیم بگیرید تا کجا باید، یا می‌خواهید، رشد کنید. آنچه را باید در این مسیر بیاموزید انتخاب کنید و مسیرتان را با نظم و انضباط و سرعتی که برای آن تعیین کرده‌اید ادامه دهید.

 برای رسیدن به پیشرفت و رشد در زندگی به کاری که می‌خواهید بکنید فکر کنید. می‌خواهید چه کسی باشید؟ فهرستی از کارهایی که به شما کمک می‌کنند به هدفتان برسید و به کسی تبدیل شوید که می‌خواهید باشید، تهیه کنید. آیا کاری هست که در حال حاضر بتوانید انجام دهید؟ همین امروز انجامش دهید.

 وقتی در جهت رسیدن به اهداف خود فعالانه عمل می‌کنید، درهای رشد به‌آرامی به رویتان گشوده می‌شوند و از آن شکاف باریک می‌توانید فرصت‌های رشد و پیشرفتی را که همه‌جا سر راهتان قرار گرفته‌اند ببینید. دنیای رشد به رویتان گشوده می‌شود، به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابید، بیشتر یاد می‌گیرید و فرصت‌ها در مقابلتان نمایان می‌شوند.

مطالب مرتبط: راههای دستیابی به موفقیت

مانع رسیدن به رشد (3): «اکنون وقت خوبی برای شروع نیست»

اعم از اینکه احساس نیاز می‌کنید یا نه، همین حالا زمان آغاز رشد است. واقعیت این است، تا زمانی که شروع نکنید و برای قرارگرفتن در مسیر رشد به دنبال آمادگی باشید، پیشرفت نخواهید کرد. اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید آگاهانه رشد کنید، همین امروز شروع کنید. در غیر این صورت شاید به اهدافی برسید که می‌توانید به آن‌ها افتخار کنید ولی در نهایت درجا می‌زنید. درحالی‌که اگر بتوانید خود را در مسیر رشد آگاهانه قرار دهید، همچنان به رشد ادامه خواهید داد و به سراغ قدم‌های بعدی خواهید رفت.

مانع  رسیدن به پیشرفت (4)  ــ «از اشتباه کردن می‌ترسم»

 رشد کردن روندی بی‌نظم است. روندی به معنای تصدیق این موضوع که پاسخ‌ها را نمی‌دانید. این روند مستلزم اشتباه کردن است. شاید باعث شود احمق به نظر برسید. اکثر مردم از اشتباه کردن لذت نمی‌برند؛ ولی این بهایی است که باید برای پیشرفت بپردازید. اگر می‌خواهید رشد کنید باید بر ترس از شکست یا اشتباه کردن غلبه کنید. به گفته نویسنده و استاد وارن بنیس: «اشتباه تنها راهی دیگر برای انجام کارهاست». قرارگرفتن در مسیر رشد آگاهانه به معنای انتظار داشتن اشتباهات روزمره و استقبال از آنها به عنوان نشانه حرکت در جهتی صحیح است.

 مانع کمالگرایی در رسیدن به رشد (5): «قبل از آغاز باید بهترین راه را پیدا کنم»

 مانع کمالگرایی یا تمایل به یافتن «بهترین» راه برای آغاز مسیر رشد، مانعی شبیه به مانع ترس از اشتباه است. من هم در آغاز مسیر رشد همین تفکر را داشتم. ولی بعدها متوجه شدم عکس آن به نتیجه می‌رسد. به این معنا که برای یافتن بهترین راه باید کار را آغاز می‌کردم.

مطالب مرتبط: معایب کمال گرایی

این درست شبیه به رانندگی شب‌هنگام در جاده‌ای ناآشناست. ترجیح می‌دهید قبل از شروع، کل راه را ببینید. ولی راه به‌تدریج خود را نمایان می‌سازد. هر چه پیش می‌روید بیشتر با جاده آشنا می‌شوید. اگر می‌خواهید راه را بشناسید، حرکت را آغاز کنید.

مانع انگیزه در رسیدن به پیشرفت (6): «در حال حاضر انگیزه انجام آن را ندارم»

اگر هنوز در مسیر رشد قرار نگرفته‌اید، شاید در حال حاضر انگیزه لازم برای دنبال‌کردن مسیر رشد را در خود احساس نمی‌کنید. در این صورت به من اعتماد کنید: کفه دلایل ادامه مسیر رشد از کفه دلایل آغاز رشد سنگین‌تر است. دلایل ادامه مسیر رشد را زمانی کشف خواهید کرد که آن‌قدر آن را ادامه دهید تا بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

پس با ایجاد انگیزه در خودتان متعهد شوید که این مسیر را آغاز کنید و حداقل دوازده ماه به آن پایبند بمانید. با آغاز این کار از روند آن لذت خواهید برد و در پایان سال می‌توانید شاهد میزان رشد خود باشید.

مطالب مرتبط: هیچ انگیزه ای برای زندگی ندارم

مانع مقایسه در رسیدن به رشد (7): «دیگران بهتر از من هستند»

طی ده سال اولی که خود را آگاهانه در مسیر رشد قرار دادم، همیشه در حال تلاش برای سبقت گرفتن از دیگران بودم. باید بر مانع مقایسه غلبه می‌کردم. می‌دانستم خارج از دایره محدود خود باید با مدیرانی بزرگ‌تر و بهتر نیز آشنا می‌شدم، ولی وقتی از محدودة آسایش خود فراتر می‌رفتم مرعوب می‌شدم.

روشن بود در گروه آن‌ها قرار نداشتم. تشکیلات آن‌ها شش برابر بزرگ‌تر از من بود و ایده‌های بسیار بهتری داشتند. احساس می‌کردم همه چیز از درک من خارج است و باید در این راه تلاش کنم. علی‌رغم همه اینها احساس دلگرمی می‌کردم. چون افراد بزرگ ایده‌های خود را با دیگران در میان می‌گذاشتند و من از آن‌ها بسیار می‌آموختم. تنها زمانی می‌توانید از دیگران یاد بگیرید که جلوتر از شما باشند. درک این موضوع دشوار ولی ارزشمند است. پس اگر متوجه شدید دیگران جلوتر از شما هستند، روحیه خود را از دست ندهید. همواره خوشحال باشید که دیگران می‌توانند مسیر را به شما نشان دهند.

مانع توقع در رسیدن به پیشرفت(8): «فکر می‌کردم ساده‌تر از این باشد»

هیچ فرد موفقی را نمی‌شناسم که فکر کند رشد به‌سرعت انجام می‌گیرد و صعود به قله کار ساده‌ای است. این‌ها خودبه‌خود رخ نمی‌دهند. انسان خالق اقبال خود است. چطور؟ از طریق این فرمول:

آمادگی (رشد) + طرز فکر + موقعیت + عمل (انجام کاری درمورد آن) = اقبال

همه چیز با آمادگی آغاز می‌شود. متأسفانه رسیدن به این مرحله به طول می‌انجامد ولی خبر خوب اینجاست که به گفته جیم ران:

«شما نمی‌توانید یک‌شبه مقصد را تغییر دهید، ولی یک‌شبه می‌توانید جهت را عوض کنید». اگر طالب دستیابی به اهداف و رسیدن به پیشرفت در زندگی خود هستید، برای ایجاد تغییر در زندگی‌تان آگاهانه خود را در مسیر رشد قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید