خانه / مشاوره خانواده پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر در زندگی زناشویی / چیکار کنم شوهرم باهام خوب بشه؟چکار کنم شوهرم ازم راضی باشه
شوهرم باهام خوب بشه

چیکار کنم شوهرم باهام خوب بشه؟چکار کنم شوهرم ازم راضی باشه

چرا همسرتان با شما احساس خوشحالی نمی‌کند – او را بهتر درک کنید

آیا همسرتان به‌راحتی عصبانی می‌شود؟ آیا به‌خاطر بی تفاوتی او نسبت به خودتان ناراحت هستید؟ آیا احساس می‌کنید که در تلاش برای شاد کردن او، مراقبت رفتار و کردار خود هستید؟ آیا احساس می‌کنید که همسرتان بدخلق شده و تفاوت بسیار زیادی با قبل کرده است؟ شاید فکر می‌کنید که اخیراً کاری نکرده‌اید که آن‌قدر باعث ناراحتی او شده باشد؛ اکنون شما و همسرتان به‌آرامی از هم دور می‌شوید و شما متعجب هستید چرا او از نظر عاطفی این‌قدر از شما فاصله گرفته است.

مطالب مرتبط: چرا شوهرم بهم محبت نمیکنه

شرط می‌بندم که دوستش دارید؛ اما یک زندگی زناشویی شاد فراتر از دوست داشتن است؛ شما باید یک چیز را به‌خصوص درک کنید: شوهر، نیازها و خواسته‌های عاطفی دارد که کاملاً با نیازها و خواسته‌های زن متفاوت است و او زمانی در زندگی زناشویی احساس شادی نمی‌کند که نیازهای اساسی عاطفی‌اش توسط زن برطرف نشوند.

مطالب مرتبط: نیاز عاطفی مردان چیست

در اینجا 10 دلیل محتمل برای این که چرا شوهرتان با شما احساس خوشحالی نمی‌کند، آورده شده است:

1- شما او را تحت‌فشار (در تنگنا) قرار می‌دهید

شوهرتان ممکن است به نظر ناراحت برسد اگر اغلب از او بخواهید کاری را انجام دهد که با انجام آن اذیت می‌شود یا تحت‌فشار قرار می‌گیرد. شاید شما متوجه ی آن نوع رفتار پس از کاری که با کردید، نشده باشید. مثال زیر می‌تواند به شما در درک این نکته کمک کند:

اندرسون و ونسا، زوجی بودند که چندین سال با هم ازدواج کرده بودند؛ ونسا عادت داشت که در مورد بی‌دقتی و بی توجهی اندرسون در مورد کارهای خانه شکایت کند و بگوید «تو همیشه در … خوب نیستی» اما اندرسون علی‌رغم تلاش‌هایش نمی‌توانست رضایت ونسا را جلب کند. به‌تدریج، ونسا فکر کرد که لازم است تا به او انجام کارهای خانه را گام‌به‌گام آموزش دهد. سپس، او طرز صحبت‌کردنش با او را تغییر داد و شروع کرد به یاددادن کارهای خانه به روشی که خودش می‌خواست، و اغلب به او می‌گفت: نه این کار را این‌طور انجام بده … فراموش کرده‌ای! اما این رفتار باعث شد تا اندرسون احساس راحتی نکند؛ زیرا فکر می‌کرد که کارخانه را به این طریق آن‌قدر بد انجام نداده است و در نتیجه، او احساس می‌کرد که در زندگی زناشویی خود محدود شده است.

مطالب مرتبط: طرز رفتار با شوهر عصبی

همان‌طور که در بالا توضیح دادم، زمانی که موشکافانه و با وسواسی زیاد به همسرتان می‌گویید که چه کاری باید انجام دهد، او را به‌سادگی در یک موقعیت بد قرار می‌دهید. بااین‌وجود، به‌احتمال زیاد شما از نحوه ی رفتار کنترل‌کنندة خود نسبت به او آگاه نیستید و چنین رفتاری با گذشت زمان، حالت مردانگی او را تضعیف می‌کند.

برای این که باعث شوید حس خوبی نسبت به خود پیدا کند، باید کاری کنید که وقتی در اطراف شماست، احساس مردانگی کند. به‌منظور تحمیل کردن محدودیت کمتر در زندگی زناشویی روزانه، ممکن است بخواهید توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

وقتی او از رفتار کنترل‌کننده ی شما در رابطه شکایت می‌کند، لازم نیست به تمام چیزهایی که باعث عدم رضایت شما شده‌اند، اشاره کنید. در صورت امکان، این مسائل را نادیده بگیرید (به‌عنوان‌مثال، پر نکردن ماشین لباسشویی به‌درستی یا مرتب نکردن تختخواب) و به یاد داشته باشید که او را به‌هیچ‌وجه کنترل، هدایت یا تهدید نکنید. البته، به‌هرحال، سرزنشش نکنید. سرزنش شما تنها باعث می‌شود که احساس بی ارزش بودن بکند. مردها آن‌قدر حساس هستند که ممکن است هرآنچه که زن می‌گوید را به‌عنوان سرزنش در نظر بگیرند. رفتار کنترل کننده ی شما با گذشت زمان او را خسته می‌کند و از پای درمی‌آورد، در ضمن، او به داشتن احساس ناخوشایند نسبت به شما تمایل پیدا می‌کند.

2- او فکر می‌کند که نمی‌تواند شما را راضی کند

کار می‌تواند چالش‌برانگیز و دشوار باشد، زندگی خانوادگی می‌تواند استرس زا و طاقت‌فرسا باشد. همگی ما در یک جهان به‌شدت رقابتی زندگی می‌کنیم و زمان‌هایی وجود دارند که احساس افسردگی، ناامیدی و خشم می‌کنیم. قطعاً اوضاع بهتر بود اگر همگی ما پول بیشتر، شغل بهتر و خانه ی بزرگ‌تری داشتیم. بااین‌وجود، این رؤیاها اغلب از واقعیت بسیار دور هستند و وقتی بر این باور هستید که همیشه مرغ همسایه غازه، زندگی زناشویی خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید و به‌این‌ترتیب، نمی‌توانید در زندگی زناشویی خود راضی و خوشحال باشید.

مطالب مرتبط: راههای افزایش محبت بین زن و شوهر

زمانی که بر روی ناامیدی در زندگی زناشویی خود بیش از بخش خوب آن تمرکز می‌کنید، به‌راحتی باعث می‌شود که خلق‌وخوی منفی پیدا کنید. اگر همسرتان با وجود تمام تلاش‌هایش برای پشتیبانی از شما و همچنین خانواده احساس کند که تلاش‌هایش توسط شما نادیده گرفته می‌شوند، افسرده و ناراحت خواهد شد؛ زیرا احساس می‌کند که هر کاری هم بکند، شما هیچ‌گاه از او راضی نخواهید شد. در نهایت، دیگر دست از شاد و راضی کردن شما برمی‌دارد. جای تعجبی ندارد که او پس از شکست در راضی نگه‌داشتن و شنیدن شکایت‌های پی‌درپی شما، ناراحت و غمگین خواهد شد.

بنابراین، اگر فکر می‌کنید که دائماً در حال شکایت کردن از همسرتان هستید، شاید بهتر باشد که انتظاراتتان از او را پایین آورید و بیشتر در مورد کارهای خوشایندی که او برایتان انجام داده است، فکر کنید.

3- شما شبیه به مادرش حرف می‌زنید

زنان در مقایسه با مردان نگران به دنیا می‌آیند، زنان به نظر می‌رسد که سطح نسبتاً بالایی از اضطراب را هنگام مواجه با مسائل تجربه می‌کنند و استرس می‌تواند واگیردار باشد. در یک زندگی زناشویی، زنانی که بسیار عصبی و زودرنج هستند، ممکن است باعث شوند تا همسرانشان نیز به‌شدت عصبی و زودرنج شوند. در نتیجه، زمانی که به‌صورت مداوم اضطراب خود را بر سر همسرتان خالی می‌کنید، یا وقتی مکرراً به او یادآور می‌شوید که با مسائل بی‌اهمیت بدون تأخیر مواجه شود، چنین به نظر می‌رسد که شبیه به مادرش رفتار می‌کنید و احتمالاً با مشکل روبرو خواهید شد. یک مرد معمولاً از زندگی کردن با زنی که همیشه در مورد انجام کارهای پیش‌پاافتاده نق می‌زند، متنفر است. به‌عنوان همسر، اگر عادت به نق زدن دارید، آگاه باشید که این رفتار شما باعث می‌شود تا همسرتان از شما فاصله بگیرد.

4- او احساس نمی‌کند مورد قدردانی شما قرار گرفته است

بسیاری از زنانی که سال‌هاست با همسرانشان زندگی کرده‌اند، قبول می‌کنند که به‌ندرت از آنان قدردانی می‌کنند؛ اگرچه، همسرانشان سخت کار می‌کنند، با ملاحظه هستند و همیشه سعی می‌کنند تا آن‌ها را خوشحال کنند. در عوض، این زنان شدیداً به دنبال یافتن اشتباهات در تقریباً هر کاری که همسرشان انجام می‌دهد، هستند؛ برای مثال، روش نادرست تمیز کردن زمین و فراموش کردن بیرون گذاشتن آشغال‌ها. به‌طورکلی، مرد در چنین رابطه‌ای ناراحت است؛ زیرا احساس می‌کند که رفتار ناعادلانه‌ای با او می‌شود و بزرگ‌ترین اشتباهی که این زنان در زندگی زناشویی خود مرتکب می‌شوند، ابراز نکردن احترام و تحسین نسبت به همسرانشان است.

بنابراین، اگر فکر می‌کنید که تبدیل به منتقد همسر خود شده‌اید، بهتر است که دست از این الگوی رفتاری خود که باعث فرسودگی او می‌شود، دست بردارید. درصورتی‌که می‌خواهید همسرتان احساس شادی، خوشحالی و از نظر جنسی جذابیت بکند، اول‌ازهمه، نیاز دارد تا مورد تحسین و قدردانی شما قرار گیرد. مطمئناً، او دوست ندارد به شما بگوید که به تحسین و قدردانی شما نیاز دارد؛ او حتی نمی‌خواهد این نیاز عاطفی را ابراز کند؛ او تنها از شما می‌خواهد که درکش کنید؛ اما اگر کارهایی بکنید که به‌جای تقویت روحیه باعث تضعیف آن شود، به‌آسانی دررابطه‌با شما احساس ناراحتی خواهد کرد.

اگر شوهرتان احساس کند که زندگی زناشویی‌اش با کمبود احترام و حق‌شناسی روبرو است، با گذشت زمان از این اتحاد خسته خواهد شد؛ بنابراین، وقتی نوبت به یافتن دلیل ناراحتی و عدم شادی همسرتان برای یک مدت زمان طولانی می‌رسد، توجه ی خاصی به این موضوع بکنید که آیا در زندگی روزمره با احترام و حق‌شناسی با همسر خود ارتباط برقرار می‌کنید یا نه.

مطالب مرتبط: احترام به همسر

او از زندگی روزمره خسته شده است

شاید مطمئن هستید که اخیراً هیچ اختلاف‌نظر یا بحث شدیدی یا همسرتان نداشته‌اید، شاید مطمئن هشتید که نق نمی‌زنید و شکایت نمی‌کنید؛ اما همسرتان در زندگی زناشویی با شما خوشحال نیست. در چنین مواردی، به‌احتمال زیاد رابطه‌تان دچار یکنواختی و روزمرگی شده است – شما تلاش می‌کنید وضعیت فعلی که نه خوب است و نه بد را حفظ کنید، یا به زندگی روزمره‌ای که تنها خودتان با آن احساس راحتی می‌کنید، ادامه می‌دهید.

اما ازنقطه‌نظر همسرتان، او احساس می‌کند که کل رابطه در یک روزمرگی خسته‌کننده گیر افتاده است، به‌خصوص برای زندگی جنسی. به‌عنوان‌مثال، بعد از مدت زمانی، همسرتان ممکن است تمایل جنسی بسیار بیشتری نسبت به شما داشته باشد، و ممکن است از این زندگی زناشویی راضی نباشد چون نمی‌تواند نیازهای جنسی را برآورده کند. روابط جنسی یک روش خوب به‌منظور آزادانه حرف‌زدن مرد محسوب می‌شود؛ اما یک برنامه ی قدیمی رابطه ی جنسی به‌شدت موجب کاهش صمیمت جنسی می‌شود؛ کاملاً قابل‌درک است که کمبود صمیمت جنسی می‌تواند بین شما دو نفر فاصله بیندازد و احساس رد شدن جنسی می‌تواند منجر به احساس دوست داشته نشدن گردد.

مطالب مرتبط: زنم به نیاز جنسیم اهمیت نمیده

علاوه بر این، دلایل بسیار زیاد دیگری هم برای این که چرا زندگی زناشویی‌تان دچار روزمرگی شده است، وجود دارند؛ از جمله ازدست‌دادن علاقه نسبت به یکدیگر، کمبود هیجان، کمبود برقراری ارتباط و بار عاطفی به‌شدت سنگین خانواده.

6- شما به یک مادر پرمشغله تبدیل می‌شوید

مادر شدن یک تجربه ی ارزشمند برای هر زن متاهلی محسوب می‌شود و وقتی ذهن مادرانه به وجود می‌آید، زن ممکن است به‌آسانی تحت‌تأثیر لذت‌های جدید قرار گیرد. در واقع، در بسیاری از زندگی‌های زناشویی، زنان در حین بزرگ کردن فرزندانشان شروع به نادیده گرفتن همسرانشان می‌کنند. اگر به‌تازگی مادر شده‌اید، ممکن است شما نیز دچار همین طرز فکر باشد – «اول باید یک مادر و بعد یک همسر باشم». این به نظر یک بهانه ی خوب برای قراردادن همسرتان در اولویت دوم می‌رسد؛ اما در واقع به زندگی زناشویی آسیب می‌زند.

به‌هرحال یافته‌ها نشان داده‌اند که تقریباً تمامی زوج‌های متأهل در زمان تولد اولین فرزندشان، مشکلاتی در زمینه ی رضایت زناشویی را تجربه کرده‌اند و برطرف‌کردن این مشکلات به سازگاری با تغییر بزرگ جدید در رابطه نیاز دارد. شاید، هر دوی شما نیز در حال تغییر هستید.

سخن پایانی

زمان‌هایی وجود دارند که در الگویی گیر می‌افتید که باعث می‌شود همسرتان خوشحال و شاد نباشد. وقتی احساس می‌کنید همسرتان خوشحال نیست، ممکن است به نظر پایان زندگی زناشویی برسد؛ اما همیشه این‌چنین نیست. یافتن دلیل اصلی ناراحتی همسرتان نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. پیش از آن که بتوانید دلیل ناراحتی همسرتان را متوجه شوید، باید به‌جای ازخودبی‌خود شدن در زمان بحث و اختلاف‌نظر عاقلانه رفتار کنید.

علاوه بر این، ممکن است بخواهید به این مشکل رابطه ی خود از زاویه ی مثبت‌تری نگاه کنید؛ وقتی احساس می‌کنید که همسرتان در زندگی زناشویی ناراحت است، این هشداری است که به شما یادآوری می‌کند بیش‌ازپیش به او توجه کنید و تلاش کنید تا به نسخه ی بهتری از خود تبدیل شوید. اگر همسرتان در زندگی زناشویی با شما به‌صورت مستمر ناراحت و غمگین است، با گذشت زمان به پایان دادن به این رابطه فکر خواهد کرد.

منبع: https://howtosaveyourmarriagelife.com

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره آنلاین روانشناسی

جهت مشاوره با روانشناس از گزینه چت پایین صفحه ارتباط بگیرید.