خانه / مشاوره فردی / مزایای دوره جلسات گروه درمانی | کلاسهای گروه درمانی
گروه درمانی

مزایای دوره جلسات گروه درمانی | کلاسهای گروه درمانی

گروه درمانی یا گروه روان درمانی می‌تواند به بهبود سلامت روان افراد کمک کند. دوره گروه درمانی با حضور حداقل یک متخصص سلامت روان و دو یا چند نفر درمان جو برگزار می‌شود. بسیاری از گروه درمانی برای رفع نگرانی و مشکل سلامت روان خود استفاده می‌کنند. درمان گروهی معمولاً به افراد کمک می‌کند تا احساس حمایت و پشتیبانی کنند. این‌که آیا هدف شما رشد، بهبود مهارت های اجتماعی یا چیز دیگری است، گروه درمانی می‌تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند.

شرکت در کلاسهای گروه درمانی برای چه کسانی مفید است؟

گروه درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا به اهداف خود در زندگی برسند. بعضی‌اوقات، یک درمانگر ممکن است گروه روان درمانی را بیش از سایر روش‌های درمانی پیشنهاد دهد. درمان گروهی می‌تواند به افراد کمک کند با مشکلاتی که سلامت روانی برای آن‌ها  در زندگی روزمره ایجاد کرده مقابله کنند. برخی دیگر ممکن است نگرانی‌های جدی نداشته باشند اما همچنان آرزوی آموزش یا پشتیبانی در کنار افرادی دیگر را داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند از درمان گروهی بهره‌مند شوند. برخی از مباحث مطرح‌شده در گروه روان درمانی عبارت‌اند از:

به خاطر داشته باشید که در ابتدا یک درمانگر ممکن است درمان گروهی را به‌عنوان گزینه درمانی توصیه نکند. یکی از دلایل آن این است که به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی در یک گروه، به خصوص در ابتدای درمان شاید صحیح نباشد.

نقش گروه درمانی در درمان

بسیاری از افراد در کنار دارودرمانی، مشاوره روانشناسی یا مشاوره فردی از گروه درمانی نیز استفاده می‌کنند. ممکن است شما در مورد درمان در حضور افراد غریبه تردید داشته باشید. بااین‌وجود ، مزایای زیادی برای شرکت در کلاس گروه درمانی وجود دارد.اعضای یک گروه می‌توانند در مورد چگونگی کنار آمدن با شرایطی که بسیاری از افراد گروه با آن در زندگی مشکل دارند مشاوره ارائه دهند.

آن‌ها همچنین می‌توانند در مواقع دشوار از حمایت‌های اجتماعی گروه بهره ببرند. تنوع فکری گروه می‌تواند به افراد در یافتن راهکارهای جدید برای حفظ سلامت روان کمک کند. همچنین، گوش دادن به دیگران در مورد تجربیات شخصی که راجع به آن صحبت می‌کند می‌تواند به شما ایده و راهکارهای مفیدی ارائه دهد.

درمان گروهی می‌تواند به افراد یاد دهد که در درمان مشکلات خود تنها نیستند. گروه رواندرمانی همانند گروه خودیاری یا پشتیبانی نیست. تفاوت اصلی در این است که هر جلسه گروه درمانی حداقل توسط یک درمانگر واجد شرایط انجام می‌شود. در طی جلسات گروه درمانی ، یک درمانگر با کمک تکنیک‌های اصول علمی به  آموزش مفاهیم ، مهارت ها ی زندگی می‌پردازد.

انواع گروه درمانی

گروه درمانی آموزش محور در مقابل گروه درمانی عملیاتی

انواع مختلفی از گروه درمانی وجود دارد اما اغلب، آن را می‌توان به دو روش اصلی تقسیم کرد. این رویکردها عبارت‌اند از گروه درمانی آموزش محور در مقابل گروه درمانی عملیاتی.

  • گروه درمانی مبتنی بر آموزش ( آموزش روانشناسی ) در مورد موضوعات خاص اطلاعاتی را در اختیار اعضای گروه قرار می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است مهارت های مقابله با مشکلات را به افراد آموزش دهند. این نوع گروه درمانی توسط یک درمانگر واجد شرایط انجام می‌شود که جلسات را هدایت و اهداف را تعیین می‌کند. پیوند بین اعضای گروه در اینجا از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا درمانگر بیشتر مطالب را از طریق آموزش ارائه می‌دهد. در این نوع گروه درمانی ، درمانگر نقش معلم را بر عهده دارد.
  • گروه درمانی فرآیند گرا بر تجربه گروه تمرکز می‌کند. درحالی‌که درمانگر بحث گروهی را هدایت می‌کند، اما بیشتر به‌عنوان یک تسهیلگر عمل می‌کنند نه یک مربی. آن‌ها مراقب هستند که تبدیل به مرکز توجه نشوند. اعضای گروه با شرکت در بحث و فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنند. اشتراک تجربیات اعضای گروه در این نوع فعالیت‌ها می‌تواند منجر به احساس تعلق و افزایش اعتماد به نفس در آنها شود. در گروه درمانی عملیاتی، افراد گروه مسئول اداره جلسات خود هستند.

برخی افراد آرزو می‌کنند مهارت‌هایی مانند فرزند پروری ، مراقبت از فرزند یا مهارت مقابله با استرس را به دست آورند. آن‌ها ممکن است از گروه درمانی روانشناختی بهره‌مند شوند. برخی دیگر به دنبال رشد فردی برای مقابله با مشکلات زندگی مانند مدیریت زندگی بعد از طلاق ، بازنشستگی یا دوران سالمندی هستند. این افراد می‌توانند از گروه درمانی عملیاتی بهره‌مند شوند.

یک جلسه عملی گروهی عادی

گروه درمانی معمولاً توسط یک یا دو درمانگر آموزش‌دیده برای هدایت گروه انجام می‌شود. اندازه گروه می‌تواند از شش تا دوازده نفر باشد. درحالی‌که ممکن است گروه‌ها کوچک یا بزرگ باشند ، روند گروه رواندرمانی ممکن است در گروه‌های بسیار بزرگ‌تر خیلی مفید نباشد.

به‌طورمعمول، گروه‌ها هر هفته 1-2 ساعت با هم ملاقات می‌کنند و نگرانی‌های خاصی را که توسط اعضای گروه به اشتراک گذاشته می‌شود ، رفع می‌کنند.

حداقل تعداد جلسات توصیه‌شده اغلب شش ماه است ، اما افراد زیادی برای یک سال کامل شرکت می‌کنند. دوره گروه درمانی می‌تواند در انواع مختلف مانند مراکز اجتماعات ، دفاتر درمانی ، بیمارستان‌ها ، کتابخانه‌ها ، خانه‌های اعضا یا مساجد برگزار شود. برخی افراد در کنار درمان گروهی ، به درمان مشاوره فردی نیز بهره می‌برند. افرادی که درگذشته خدمات مشاوره روانشناسی فردی دریافت کرده‌اند ، ممکن است تنها در گروه روان درمانی شرکت کنند

بیشتر گروه‌ها در یک اتاق آرام با صندلی‌های مرتب‌شده ملاقات می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر شخص می‌تواند همه افراد دیگر را ببیند. برای شروع، اعضا ممکن است خود را معرفی کنند ، در مورد پیشرفت خود بحث کنند یا دلیل حضور خود در گروه رواندرمانی را به اشتراک بگذارند. فعالیت‌های گروهی بستگی به سبک درمانگر و اهداف گروه دارد. برخی از درمانگران برای هر جلسه دروسی را برنامه‌ریزی کرده‌اند. برخی دیگر ممکن است بحث آزاد را برگزار کنند.

جلسات گروه درمانی می‌تواند آزاد یا بسته باشد.

  • در گروه‌های آزاد اعضای جدید می‌توانند در هر زمان به گروه بپیوندند.
  • در یک گروه بسته همه اعضا به‌طور هم‌زمان به گروه می‌پیوندند و فقط آن‌ها در جلسات شرکت می‌کنند.

ثبت‌نام در یک گروه آزاد غالباً آسان‌تر است ، اما ممکن است برای اعضای جدید زمان‌بر باشد تا بتوانند با اعضای گروه آشنا شوند.

اعضای یک گروه بسته به‌طور هم‌زمان با یکدیگر آشنا می‌شوند اما ممکن است بیشتر صبر کنند تا بتوانند به گروهی که برای آن ثبت‌نام کردند بپیوندند..

فعالیت‌ها در جلسات گروه درمانی

فعالیت‌های درمان گروهی می‌تواند باعث تقویت ارتباط، اعتماد و رشد شخصی شود. افراد در گروه درمانی ممکن است محور گفتگو باشند، مانند خواندن و به اشتراک گذاشتن داستان. یا ممکن است تمرینات تیمی متمرکز جسمی داشته باشند. در صورت نیاز، مربی می‌تواند به اعضای گروه كمك كند تا با یكدیگر به‌صورت غیررسمی آشنا شوند.

کسب بیشترین بازدهی از کلاس های گروه درمانی

شرکت در جلسات گروه درمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما اغلب با گذشت زمان بسیار آسان‌تر می‌شود. افرادی که تمام تلاش خود را برای مشارکت کامل در فعالیت‌های گروهی انجام می‌دهند، معمولاً بیشترین نتیجه را از درمان گروهی می‌گیرند.علاقه‌مندان به گروه رواندرمانی می‌توانند برای ارائه پیشنهاد‌هایی در مورد یافتن بهترین گروه با یک درمانگر یا پزشک مشورت کنند. مراكز درمانی و بیمارستان‌ها نيز ممكن است درباره گروه‌هاي موجود اطلاعاتي داشته باشند.

هنگام انتخاب کلاس گروه  درمانی می‌توان این موارد را در نظر گرفت:

  • تعداد اعضای گروه
  • گروه به چه نوع موضوعاتی می‌پردازد.
  • چقدر می‌خواهید مسائل خود را با اعضای گروه به اشتراک بگذارید؟
  • آیا لازم است که گروه درمانی همراه با نوع دیگری از درمان همراه باشد؟
  • آیا کلاس های گروه درمانی باز یا بسته است؟
  • آیا گروه درمانی از نوع عملیاتی یا آموزشی است؟

رعایت قوانین و اصول اخلاقی در مراکز گروه درماني

 اعضای گروه حق دارند هنگام ملاقات با درمانگر ، از قوانین، اهداف و روش‌های گروه اطلاع داشته باشند. قواعد مربوط به محرمانه بودن باید در ابتدا موردبحث قرار گیرد. همه اعضای گروه باید برای محافظت از هویت اعضای دیگر موافقت کنند. آن‌ها همچنین باید محتویات هر جلسه را محرمانه نگه‌دارند.

در صورت عدم اجازه، هیچ‌کس نباید در مورد سوابق گذشته یک عضو با دیگران صحبت کند. یادآوری این نکته ضروری است که توافق‌نامه‌های محرمانه بودن مطلق نیست. مطابق قانون، درمانگران موظف‌اند در صورت مشاهده سو استفاده فرد از دوره گروه درمانی و صدمه زدن به خود یا دیگران، این موضوع را به مسئولین گزارش دهند. درمان گروهی باید در یک محیط حرفه‌ای، محترمانه و اخلاقی برگزار شود. آن‌ها باید جلسات را از رفتارهای تبعیض آمیز، مانند تبعیض جنسیتی یا رفتارهایی که باعث می‌شود عضو احساس ناراحتی، آزار و اذیت یا تهدید کند، دور نگه دارد. همچنین این مسئولیت درمانگر است که دوره گروه درمانی را برای همه افراد گروه آموزنده و پربار کند.

یک دیدگاه

  1. سلام برای گروه درمانی در مورد تراومای بعد طلاق می خواستم ببینم جلسه گروهی موجود دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید