خانه / مشاوره فردی / چرا همه از من متنفرن؟ همه از من بدشون میاد

چرا همه از من متنفرن؟ همه از من بدشون میاد

همه من را تحقیر میکنند و من یا خوابم زیاد هست یعنی بیش از حد و یا خیلی خیلی کم است ، و من همیشه احساس میکنم ادم خوبی نیستم ، و همیشه سرشکسته هستم ، همش فکر میکنم ادم بدی هستم و همیشه گریه میکنم و ناراحت هستم ، من رو خیلی تحقیر میکنند ، من هیچوقت حالم خوب نیست چون فکر میکنم همه از من بدشون میاد و من ادم بدی هستم و یک‌ادم بی شخصیت ،همیشه هم نمراتم از خواهرم کمتر میشه و من به اینکه من هیچی نمیشم و مردم بهم میگن تو هیچی نمیشه بیشتر اطمینان میکنم ، و این طعنه های ادما منو خیلی اذیت میکنند ، و من به هیچکس نمیتونم نه بگم مثلا میگن این درس رو میدی میگم اره مهارت نه گفتن رو ندارم ، و بخاطر حرف دیگران همیشه شکست میخورم و هیچوقت نمیتونم اون ادمی باشم که خودم میخوام. سنم 14 سال است.

پاسخ مشاور به پرسش واکنش در برابر تحقیر دیگران

میفهمم تجربه چنین احساساتی و افکاری اصلا راحت نیست. اینکه فردی که برای شما اهمیت دارد به جای تحسین، شما را تحقیر کند بسیار سخت است. شما حق دارید از این موضوع ناراحت بشوید. اما چرا خشمی که باید نسبت به طرف مقابل داشته باشید را معطوف به خود می کنید؟ اطرافیان، شما را تحقیر می کنند اما این به معنای بد بودن شما نیست بلکه رفتار اطرافیان است که اشتباه است.

همه ما ممکن است رفتارهای اشتباهی داشته باشیم. خیلی خوب است که اطرافیان به ما رفتار اشتباهمان را بازخورد دهند اما حق توهین و تحقیر ندارند. این موضوعی نیست که به خاطر آن بخواهید خودتان را سرزنش کنید. رفتار آنها است که اشتباه است. همیشه به یاد داشته باشید که شما به خودی خود دوست داشتنی و ارزشمند هستید و لازم نیست حتما به جایگاه خاصی برسید تا ارزشمند شوید.

ارزشمند بودن شما بسته به کسب نمره بالاتر از خواهرتان نیست. چیزی که ارزشمند است تلاش شما و قدم گذاشتن  در مسیر پیشرفت و رشد فردی است. به جای مقاومت یا جنگیدن در جایی که هستید، با آن صلح کنید. به هر بخش از زندگی خود بله بگویید و از همان مکان تصمیماتی بگیرید که شما را در مسیر درست هدایت کند.

همیشه کسی وجود خواهد داشت که از شما ثروتمندتر، باهوش تر و جذاب تر باشد. هیچ کس کامل نیست. تلاش برای کامل بودن راه حل نیست. بنابراین، به جای تحقیر کردن خود به خاطر عیوب، خصلت ها و عیوب خود، آنها را به طور کامل بپذیرید. با پذیرش این واقعیت که کاملاً ناقص هستید، خود را آزاد کنید.

معایب کمالگرایی

اگر نیاز دارید خودتان را با کسی مقایسه کنید، خودتان را با خودتان مقایسه کنید. برای بهبود کیفیت زندگی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ چگونه می توانید دوست داشتنی باشید؟ چگونه می توانید نسبت به دیروز خود مهربان تر باشید؟ مقایسه خودمان با دیگران اغلب باعث می‌شود که از حرکت رو به جلو احساس ناامیدی و اضطراب کنیم.

مقایسه کردن خود با دیگران یک ذره در ایجاد زندگی مورد نظر ما کمکی نمی کند. در عوض، فقط زمان و انرژی ارزشمندی را که می‌توانست برای ساختن آینده ما صرف شود، از بین می‌برد. هر زمان که روی چیزهایی که دیگران دارند تمرکز می کنید که شما ندارید، قدرت خود را از دست می دهید. هر دقیقه ای که صرف مقایسه مسیر خود با دیگران می شود، دقیقه ای از دست رفته برای ایجاد مسیر خود است. بنابراین وقت این است که باید هارا حذف کنید و حرکت کنید.

طرز برخورد با کسانی که شما را تحقیر می کنند

  • هرگز خودتان را سرزنش نکنید: مسخره کردن و قلدری تقصیر طرف مقابل است نه شما. افرادی که دیگران را مسخره می کنند و توهین می کنند ناامن هستند. قلدری آنها اغلب ناشی از ترس، خودشیفتگی و نیاز به کنترل یک موقعیت است. انتخاب دیگران باعث می شود احساس قدرت کنند. به هیچ وجه تقصیر شما نیست که هدف آنها شده اید. چیزی که آنها می گویند ممکن است همچنان به شما آسیب برساند، اما به خود یادآوری کنید که اصلاً لیاقت آن را ندارید. تشخیص این که موضوع مربوط به آنهاست، نه شما، به شما کمک می کند تا در موقعیت به دست آورید.
  • از احساساتتان به صورت مستقیم به آنها بگویید: از لحن محکم و در عین حال آرام استفاده کنید. روشن کنید که راضی نیستید – جدی باشید، شوخی، عصبانی، ترسیده، مطیع یا عذرخواهی نکنید. به زبان مستقیم توضیح دهید که چرا با طعنه، توهین یا قلدری آنها مشکلی ندارید.می توانبد اول آن را جلوی آینه تمرین کنید صدای آنها را به یاد بیاورید چه چیزی دوست داشتید به آنها بگویید اما نتوانستید حالا وقت آن است که بگویید.
  • نفس عمیق و آرام بخش بکشید: به جای اینکه اجازه دهید واکنش عاطفی فوری واکنش شما را کنترل کند، لحظه ای مکث کنید و نفس عمیق بکشید تا خود را آرام کنید. خونسردی خود را حفظ کنید و روی زمین بمانید تا بتوانید دقیقاً همان چیزی را که می خواهید بگویید، به همان شکلی که می خواهید بیان کنید. ناراحتی و عصبانیت هیچ ایرادی ندارد – شما حق دارید وقتی مورد آزار و اذیت قرار می گیرید چنین احساسی داشته باشید. فکر نکنید که باید این احساسات را نادیده بگیرید یا رد کنید. در عوض، آنها را در لحظه مدیریت کنید تا بتوانید واکنش موثری نشان دهید.
  • انگیزه فرد را در نظر بگیرید: دانستن اینکه چرا آنها شما را هدف قرار می دهند به شما کمک می کند تا پاسخ دهید. آنها ممکن است شما را در تلاش برای ایجاد احساس بهتر، یا از روی حسادت، یا به این دلیل که شما و موقعیت را به خوبی درک نمی کنند، اذیت کنند. از خود بپرسید که آیا آنها عمداً در تلاش هستند به شما صدمه بزنند یا فقط در تلاش برای خوشگذرانی کار بدی انجام می دهند.

دلیل تنفر دیگران از من

در مورد اینکه احساس می کنید همه از شما متنفرند باید بگویم فرض اینکه “همه از من متنفرند” یک فکر بسیار غم انگیز است. خوشبختانه، بسیار بعید است که همه اطرافیان شما واقعاً از شما متنفر باشند. این افکار و یا احساسات به احتمال زیاد از احساس و تفکر شما در مورد خود نشات می گیرند. واقعیت این است که شما به عنوان یک شخص ارزشمند هستید و همه از شما متنفر نیستند.قرار نیست همه تمام ابعاد ما را دوست داشته باشند و تمام اطرافیان شما را دوست داشته باشند مثل اینکه شما هم ممکن است در اطراف خود کسی را دوست نداشته باشید اما به معنای بد بودن او نیست.

اغلب اوقات، این احساس که مردم از شما متنفرند، ناشی از برخی الگوها و احساسات منفی درونی یا داشتن نیازهای شخصی است که برآورده نشده اند. اگر از افسردگی یا اضطراب رنج می برید، ممکن است اغلب این احساس را داشته باشید. به یاد داشته باشید که تقصیر شما نیست که چنین احساسی دارید.

برای مقابله با این احساسات، می‌توانید برخی از تکنیک‌های مراقبت از خود و همچنین بررسی‌ها و تمرین‌های شناختی را امتحان کنید. این تکنیک‌ها شامل چارچوب‌بندی مجدد شناختی، ژورنال‌نگاری و بررسی با سیستم پشتیبانی شما است. همچنین می‌توانید با مراقبت از بدن و ذهن خود، احساس بدی که نسبت به خودتان دارید  را برطرف کنید.

در اینجا راه هایی برای کنار آمدن با این احساساسات منفی وجود دارد :

  • باز چارچوب شناختی را تمرین کنید

چارچوب‌بندی مجدد شناختی تکنیکی است که در آن افکار خود را یادداشت می‌کنید و ارزیابی می‌کنید که آیا آنها به شما خدمت می‌کنند یا به شما آسیب می‌زنند. اگر افکار مضر هستند، به این فکر کنید که آیا راه دیگری برای نگاه کردن به موقعیت شما وجود دارد یا دیدگاه متفاوتی که می توانید داشته باشید. بسیاری از اوقات ما در مورد یک چیز یا موقعیت از دیدی نگاه می کنیم که افکارمان را برایمان به اثبات برساند.برای مثال در جمعی صحبت می کنید اما احساس می کنید اطرافیان به شما تجهی ندارند و ما نتیجه میگیریم دیدی دوستت ندارند.در حالی که هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

  • از خود بپرسید که آیا این واقعاً درباره شماست

شخصی‌سازی یک تحریف شناختی یا الگوی فکری رایج است که تمرکز یا دلیل موقعیت‌های بیرونی را روی خود شما قرار می‌دهد. برای مثال، شما فرض می‌کنید که هرکسی که در اتوبوس می‌خندد درباره نحوه لباس پوشیدن شما می‌خندد. این یک موقعیت نامربوط و بیرونی را می گیرد و آن را در مورد شما می سازد. اولین قدم خوب این است که تشخیص دهید که رفتار دیگران ممکن است بر روی چیزهای خارج از خودتان با انگیزه و متمرکز باشد.

  • روزنامه نگاری را تمرین کنید

اگر متوجه شدید که دنیا از شما متنفر است، تکنیکی به نام ژورنال فرآیند می‌تواند مفید باشد. تمرین روزانه یادداشت‌ برداری در مورد موقعیت‌هایی که برای شما برجسته است، از جمله آنچه اتفاق افتاده است، آنچه شما احساس می‌کنید، آنچه فکر می‌کردید و نحوه واکنش خود را انجام دهید. سپس، بررسی کنید که آیا واکنش مبتنی بر شواهد یا فرضیات بوده است. این می تواند به شما کمک کند تا نحوه نگرش خود به جهان را مجدداً مشخص کنید.

  • پشتیبانی های اجتماعی خود را بررسی کنید

هر کس به نوعی سیستم پشتیبانی دارد اما اگر سیستم پشتیبانی شما چندان حمایت کننده نباشد، می تواند احساس انزوا را در شما ایجاد کند. گاهی اوقات این ایده خوبی است که دوستی ها و روابط را ارزیابی کنید و دوستی ها و روابطی را تغییر دهید که بیشتر ضرر دارند تا فایده. سیستم‌های حمایتی مثبت، متشکل از خانواده، دوستان و منابع، تأثیرات مثبتی بر شادی نشان می‌دهند.

  • سلامت جسمانی خود را بررسی کنید

سلامت جسمانی و درک شما از آن می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.  دیدگاه کلی شما نسبت به زندگی و جایگاه شما در دنیای اطراف شما زمانی که احساس خوبی ندارید می تواند نسبتاً تیره و تار شود. از خود مراقبت کردن را تمرین کنید و او از همه خودتان به خودتان بها دهید.علایقتان را دنبال کنید و اجازه توهین به کسی ندهید.

  • به خوابتان اهمیت دهید.

ارتباط غیرقابل انکاری بین الگوهای خواب و سلامت روحی و جسمی شما وجود دارد. برای داشتن خواب بهتر، یک برنامه روتین قبل از خواب تنظیم کنید و یک ساعت قبل از خواب از تماشای صفحه نمایش خودداری کنید.اگر به اندازه کافی می خوابید اما همچنان در طول روز احساس خستگی می کنید، با پزشک خود در مورد یک مطالعه خواب صحبت کنید تا ببینید آیا دچار اختلال خواب هستید یا خیر.

  • چه زمانی به دنبال کمک حرفه ای باشید

احساس اینکه همه از شما متنفرند می تواند ناتوان کننده شود. این احساس عمومی همچنین می‌تواند بخشی از مجموعه‌ای از علائم باشد که نشان می‌دهد چیزی جدی‌تر در حال وقوع است. احساس تنفر یکی از علائم رایج اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیتی مختلف است. اگر زندگی روزمره شما به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، به دنبال کمک حرفه ای باشید.

افکار نهایی

احساس اینکه همه از شما متنفرند می تواند نشانه ای از مشکلات اساسی سلامت روان باشد، اما راه هایی برای کمک گرفتن وجود دارد. علاوه بر تمرین قالب‌بندی مجدد شناختی و ژورنال‌نویسی، خواب بهتر و در نظر گرفتن محیط اطرافتان، همیشه می‌توانید با یک درمانگر تماس بگیرید.

ممنون از توجهتان

با آرزوی اینکه حال خوب را برای خودتان بسازید.

گلسا بمانیان

کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

 

سلام این روزا زیاد حالم خوب نیست مامان و بابام قبلا خیلی بیشتر بهم اهمیت میدادن الان تمامه زندگیشونو برای خواهر کوچیکم گذاشتن چیکار کنمم؟احساس خفگی بهم دست میده
سلام، من ۲۱ سالمه و فرزند آخر خانواده هستم پدر و مادرم فوت شدم توی خانواده ما هرکی به فکر خودشه یه خواهر از خود بزرگتر دارم که به همه رقابت و هم چشمی داره حتی با که خواهرشم حاضره با من ساعت ها دعوا و مرافعه کنه ولی یک کار کوچیک رو انجام نده منم خیلی دچار افسرده گی شدم یک ذره باهام دعوا بشه میزنه به سرم و چیغ میزنم و همه چیو می‌شکنم خودمو میزنم ، واقعاً کلافه دیوانه شدم از زندگی و به دنیا امدنم پیشونم.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره آنلاین روانشناسی

جهت مشاوره با روانشناس از گزینه چت پایین صفحه ارتباط بگیرید.