خانه / اختلالات روانی / درمان ناتوانی جنسی با مشاوره روانشناسی
درمان اختلالات جنسی

درمان ناتوانی جنسی با مشاوره روانشناسی

باورهای اشتباهی درباره درمان اختلالات جنسی در جامعه امروزی وجود دارد. درمان جنسی یا سکس تراپی نوعی مشاوره روانشناسی است که مشکلات روانی، ذهنی و عاطفی یا زمینه‌های نگرانی فرد را موردبررسی قرار می‌دهد. این نوع درمان باعث می‌شود فرد آزادانه در مورد مشکلات جنسی یا زناشویی خود با یک متخصص حرفه‌ای صحبت کنید.

درمان اختلالات جنسی شامل نوعی مشاوره روانشناسی است که برای درمان بسیاری از مشکلات روانی برخاسته از رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان شامل بررسی عملکرد جنسی و همچنین رفع نگرانی‌هایی در مورد نزدیکی و صمیمت جنسی است.

سکس تراپی در حقیقت، مشکلات جنسی مردان و زنان را درمان می‌کند. مشکلاتی که به دلیل مسایل پزشکی نیست، بلکه حاصل مشکلات روانی است که صمیمیت و لذت جنسی را محدود می‌سازد.

اکثر اوقات، افرادی به دنبال درمان اختلالات جنسی می‌گردند که نگرانی‌هایی در مورد تمایلات جنسی خود، رفتارهای اجباری ( اعتیاد جنسی )، ضعف یا بی میلی جنسی ، عدم توانایی دررسیدن به اوج لذت جنسی یا مقاربت دردناک دارند. در برخی موارد، از این نوع درمان برای افرادی که مورد تجاوز جنسی قرارگرفته‌اند، نیز استفاده می‌شود.

مغز به‌عنوان یک اندام جنسی

یک تصور غلط رایج در مورد سکس این است که روابط جنسی در اثر تحریک اندام‌های جنسی خارجی که کاملاً فیزیکی هستند، ایجاد می‌شود. بااین‌وجود، مغز انسان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اندام جنسی به شمار می‌رود. مغز، شبکه‌ی پیچیده‌ای از دستگاه‌های عصبی است که مسئول افکار، احساسات و واکنش‌های فردی ماست. مغز زمانی که توسط تمایلات جنسی تحریک شود، مجموعه‌ای از واکنش‌های پی‌درپی را درون بدن به راه می‌اندازد که درنهایت موجب تحریک جنسی و تناسلی می‌شود. در صورت وجود مشکل ذهنی یا عاطفی در حین برقراری رابطه جنسی ، مغز پاسخ مناسبی برای تحریک جنسی ارسال نمی‌کند.

مشکل ذهنی دیگر که بر روابط جنسی اثر می‌گذارد، عدم رضایت جنسی است. در بسیاری از موارد سو استفاده جنسی، مغز به خاطر تجربیات دردناک گذشته، ارتباط رضایت بخشی در رابطه با روابط جنسی برقرار نمی‌کند. حتی زمانی که ارتباط جنسی مبنی بر رضایت طرفین و خواسته آن‌ها باشد، مغز از طریق حافظه عضلانی، همان واکنش‌هایی که در روابط ناخوشایند قبلی تجربه کرده را از خود نشان می‌دهد.

رفتارهای جنسی اجباری ( اعتیاد به سکس ) نیاز به درمان اختلالات جنسی دارند. اگر چنین رفتارهایی به حال خود رها شوند، نه‌تنها بر روابط جنسی بلکه بر روابط زناشویی ، شغل و سلامت روانی فرد اثر منفی خواهند گذاشت.

رفتار جنسی اجباری که فزون‌خواهی جنسی نیز نامیده می‌شود، اغلب به معنی عدم توانایی فرد در تجربه رضایت جنسی است که منجر به رفتارهای جنسی غیرقابل‌کنترل و افراطی می‌شود. دلایل محتمل بسیار متنوعی برای فزون‌خواهی جنسی وجود دارد که نیازمند درون‌نگری عمیق و تحلیل سلامت ذهنی و عاطفی است.

اختلال ناتوانی جنسی زمانی رخ می‌دهد که حتی با وجود تحریک و برانگیختگی جنسی کافی، رسیدن به اوج لذت جنسی دشوار باشد. این اختلال هم برای زنان و هم مردان می‌تواند تجربه شود و نشانه‌ای از محدودیت‌های ذهنی یا عاطفی است.

اوج لذت جنسی یک نوع تخلیه احساسات جنسی است که ازنظر زمان، تکرار و شدت در افراد مختلف متفاوت است. اختلال عملکرد ارگاسمی یا اختلال ناتوانی جنسی زمانی رخ می‌دهد که لذت جنسی وجود دارد اما رهاسازی جنسی وجود ندارد. این می‌تواند منجر به ناامیدی، ناراحتی و افزایش یا کاهش میل جنسی مرد یا زن شود.

روش‌های درمان اختلالات جنسی

روش اولیه درمان مشکلات جنسی اغلب از طریق گفتگو درمانی یا درمان شناختی رفتاری است که به‌عنوان رواندرمانی نیز شناخته می‌شود. دکتر روانشناس در این روش به صحبت‌های بیمار گوش می‌دهد و ریشه مشکلاتی که فرد با آن روبه‌روست را تشخیص می‌دهد.

این کار به مشاور جنسی اجازه می‌دهد تا تشریح راه‌حل‌های بالقوه را آغاز کند. اکثر اوقات برای بیمار جنسی دارویی تجویز نمی‌شود، مگر آن‌که علائم درد و ضعف جنسی مشاهده شود. بااین‌وجود، در اکثر موارد، دکتر روانشناس بیشتر به دنبال ریشه روانی مشکلات جنسی در فرد است و ممکن است با روانپزشک همکاری کند تا بداند، آیا بیماری خاصی عامل بروز چنین مشکلی است یا خیر.

در مقایسه با وضعیت درمانی دیگر، درمان اختلالات جنسی عموماً به تعداد جلسات کم درمانی نیاز دارد. این جلسات ممکن است به‌صورت انفرادی، گروهی یا همراه با شریکتان باشد.

این درمان ممکن است شامل تکلیف در خانه نیز باشد. این تکلیف می‌تواند شامل تمرین برقراری ارتباط، تغییر در روابط جنسی و غیره است. روانشناس فقط نظاره‌گر این کارها نیست. بلکه او از بیمار می‌خواهد نتایج واکنش‌ها را به او گزارش دهد. اگر مشکلات دیگری که نشان‌دهنده مشکل روانی بزرگ‌تر در فرد است، ایجاد شود؛ شاید روانشناس روش درمان خود را تغییر دهد. یک روانشناس باتجربه معمولاً دارای مجوز و مدارک حرفه‌ای هستند که به بیمار در مورد مشکلات روانی دیگر و روش‌های درمان کمک می‌کند.

چرا درمان اختلالات جنسی مهم است؟

رابطه جنسی، به‌خصوص در یک رابطه سالم، بخش مهمی از زندگی زناشویی است. رابطه جنسی درواقع، عشق، صمیمیت، نزدیکی و اعتماد را منتقل می‌کند و هیچ‌گاه نباید منشأ ناامیدی، درد یا ناراحتی باشد. درصورتی‌که چنین احساسی در فرد ایجاد شود، مواجه با مشکلات محتملی که بسیاری از آن‌ها از آزادی در بیان یا  لذت جنسی جلوگیری می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

هدف از درمان اختلالات جنسی تشخیص مشکلات روانی و عاطفی است که منجر به هرگونه اختلال در عملکرد جنسی فرد می‌شود. به‌محض تشخیص، درمان این مشکلات ذهنی آسان‌تر خواهد بود. به‌خصوص از طریق گفتگو درمانی، افرادی که از اختلال در عملکرد جنسی رنج می‌برند، می‌توانند تصورات ذهنی خود را درک و در بهبود آن کار کنند.

علل اصلی اختلال در عملکرد جنسی

  • استرس
  • اختلاف با همسر یا مشکلات زندگی مشترک
  • تجربه سوءاستفاده جنسی
  • علائم پزشکی از پیش موجود (مانند علائم افسردگی )
  • مشکلات پزشکی یا وجود بیماری
  • عدم تعادل یا عوارض جانبی داروها
  • احساس گناه یا خجالت
  • تحریک جنسی ناکافی

درمانگر اختلالات جنسی مانند هر درمانگر دیگری تلاش می‌کند تا با حل مشکلاتی که تأثیر منفی بر زندگی فرد دارد، زندگی را آسان‌تر کند. در این مورد، درمان متناسب با زندگی جنسی شماست.

ناراحتی، درد، شرمندگی، احساس گناه و احساسات منفی دیگری که ممکن است شما در ارتباط با روابط جنسی داشته باشید، می‌توانند ارتباط عاطفی شما با دیگران را محدود سازد. درمان اختلالات جنسی به شما این امکان را می‌دهد تا تصورات خود در مورد رابطه جنسی و عاطفی را در خود کشف نمایید.

دلایل کمک از روانشناس مشاوره جنسی ( سکس تراپیست )

افراد به دلایل مختلف، معمولاً به خاطر مشکلات مربوط به عملکرد جنسی، ناتوانی در لذت بردن از رابطه‌ی جنسی یا غالب شدن بر سو استفاده جنسی، از روانشناس مشکلات جنسی مشاوره می‌گیرند.

همچنین، کمک گرفتن از روانشناس برای افرادی که سعی دارند بر رفتار جنسی اجباری خود غلبه کنند، نیز رایج است. اکثر اوقات، افراد زمانی به سراغ کمک می‌روند که وضعیت بحرانی شود یا اختلافات زناشویی در زندگی مشترک آن‌ها ایجاد کند.

مشاور جنسی توانایی حل مشکلاتی را دارد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر زندگی جنسی فرد تأثیر می‌گذارد. هدف از مشاوره جنسی کمک به بیماران در بازیابی یا ایجاد زندگی جنسی فعال عاری از مشکلات جنسی است. مهم‌تر از همه، اینکه، روانشناسان روابط جنسی بیشتر برای مشکلات روانی فرد تمرکز دارند تا دلایل پزشکی.

وقتی تصمیم گرفتید به مرکز مشاوره جنسی مراجعه کنید، لازم به ذکر است که درمان روابط جنسی شبیه به انواع دیگر مشاوره و درمان است. برخلاف باور رایج، کمک گرفتن در رابطه با مشکلات جنسی چیز عجیبی نیست. مهم‌تر از همه این‌که، درمان مشکلات جنسی وقت‌گیر است. روانشناس از شما می‌خواهد تا تمرین‌هایی را با شریک خود انجام دهید. این تمرین‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا از طریق افزایش ارتباط و آگاهی نه‌تنها به شما بلکه به شریکتان نیز کمک کند. گاهی اوقات، شاید بهتر است تا همراه با شریکتان در جلسات سکس تراپی حضور یابید. تمام مشکلات زناشویی فردی نمی‌باشند؛ اغلب آن‌ها به خاطر عدم وجود ارتباط عاطفی یا کلامی بین فرد و شریک زندگی ایجاد می‌شوند. در این حالت، درمان اختلالات جنسی عمدتاً به‌صورت مشاوره انجام می‌شود.

بااین‌وجود، کلید حل مشکلات جنسی دانستن زمان درست برای مراجعه به کلینیک مشکلات زناشویی است:

  • زمانی که مشکلات جنسی بیشتر از یک‌بار رخ می‌دهند و تأثیر منفی بر زندگی می‌گذارند، باید به روانشناس مراجعه شود. چنین مشکلاتی می‌توانند بیشتر شوند و قسمت‌های دیگر زندگی را تحت تأثیر قرار دهند و در صورت عدم درمان، بدتر شوند.
  • درصورتی‌که تلاش خود برای حل مشکلات را کرده اما به پیشرفتی دست نیافته‌اید، این امر می‌تواند باعث ناامیدی شود؛ به‌خصوص وقتی‌که دلیل مشکل جنسی شما نامعلوم است. مشاور جنسی آموزش لازم برای شناسایی و حل این مشکلات را دیده‌اند.
  • اگر افکار یا اعمال جنسی شما منشأ ناراحتی است، شاید یافتن فردی که بتوان در این مورد با او صحبت کرد، دشوار باشد. روانشناس بدون قضاوت و در محیطی صمیمی به صحبت‌های شما گوش می‌دهد.
  • سن فرد نیز برگ عامل مهمی در ایجاد اختلال عملکرد جنسی به شمار می‌رود. با افزایش سن، قسمت‌های مختلف بدن دچار تغییراتی می‌شوند که ممکن است شما به‌طور کامل متوجه آن نیستید ولی این تغییرات به روش‌های مختلفی بر زندگی شما اثر می‌گذارند. از مشکلات گردش خون و اعصاب گرفته تا اختلال در نعوظ، روانشناس جنسی می‌تواند شما را درک این مشکلات و پذیرش چنین تغییراتی کمک کند.
  • بیمار جنسی ممکن است مشکلات یا ناراحتی در مورد زندگی زناشویی خود نداشته باشند. روانشناس روابط جنسی همچنین می‌تواند به شما در درک جنسیت یا تمایلات جنسی کمک کند و به شما امکان رضایت بیشتر از تجربیات جنسی را می‌دهد.

از روانشناس مشکلات جنسی چه انتظاری باید داشت؟

هنگام مطرح کردن مشکلات مربوط به مسایل جنسی بهتر است تا با یک متخصص سکس تراپی معتبر کار کنید. روانشناسان روابط جنسی آموزش و گواهی لازم برای پیشنهاد درمان مناسب را دارند. یک روانشناس روابط جنسی خوب، فردی است که به شما آرامش می‌دهد و کمک می‌کند تا خود را بهتر درک کنید.

درصورتی‌که فکر می‌کنید مشکل جنسی شما جنبه‌ی پزشکی دارد، شاید مراجعه به روانشناسی که پیش‌زمینه‌ی پزشکی دارد، بتواند به شما کمک کند، اما این کار ضروری نیست. سطح راحتی و آسودگی شما در این موضوع مهم است زیرا ناتوانی در صادقانه مطرح کردن مشکلی که با آن مقابله می‌کنید و احساسی که دارید، می‌تواند منجر به جلسات غیرمفید شود.

بیشتر از هر چیز دیگر، شما به روانشناس صادق و فهیم نیاز دارید که می‌خواهد درمان را به شیوه‌ی شما انجام دهد. درمان یک تجربه‌ی فردی و منحصربه‌فرد است که به‌راحتی و اعتماد کامل شما نسبت به روانشناس نیاز دارد. مراجعه به چندین روانشناس پیش از یافتن فردی که شما با او احساس راحتی می‌کنید، مشکلی ندارد.

اگر در روراست بودن یا اعتماد به روانشناس خود مشکل‌دارید، احساس خود را با او در میان بگذارید. این کار، آگاهی از نیازهای شما را ایجاد می‌کند و تنها به درک بهتر شما کمک خواهد کرد.

آیا در درمان ناتوانی جنسی خود احساس خجالت می‌کنید؟

روانشناس هیچ‌گاه شما را قضاوت نمی‌کند و شما را تحت‌فشار قرار نمی‌دهد و از شما می‌خواهد که این موضوع را درک کنید. اگر برای صحبت درباره موضوعات معین راحت نیستید، این موضوع را به‌سادگی بازگو کنید و موضوعی که صحبت کردن در موردش برایتان راحت‌تر است را انتخاب کنید. لازم به ذکر است، درمان یک مسیر است نه یک راه‌حل تک‌مرحله‌ای. با شرکت در جلسات بیشتر، شما شاهد پیشرفت خودخواهید بود.

درمان اختلالات جنسی نشان‌دهنده موانع ذهنی است که لذت و صمیمیت جنسی را محدود می کند. نکته کلیدی در مورد برطرف کردن یک مشکل جنسی شاید تنها دانستن زمان لازم برای کمک گرفتن از یک روانشناس روابط جنسی باشد.

یک دیدگاه

  1. من 11سال هست ازدواج کردم و هنوز دخترم.اوایل ازدواج چند بار رابطه داشتیم ولی همسرم نمیتونست که گفتن هورمون تستوسترون شما پایین هست.که یک مدت آمپول میزد و بعد خونه خریدیم و از اون موقع 5ساله که دیگه آمپول نزد و هیچ رابطه‌ای نداریم جز در آغوش گرفتن من.دیروز بش گفتم بریم مشاوره که برای بچه رفتیم تست داد و گفتن که خیلی وسواس داره البته موقعی که برای مشاوره رفتیم ساعت 4بود ولی دکتر دیر اومد و ما دیرتر رفتیم داخل و همسرم هم که میخواست بعدش بره سر کار استرس داشت.تستو که بش دادن گفت نصفه جواب بدم دیر میشه خودشم گفت جواب تست رو نمیتونم درست فکر کنم ولی به هر نحوی زد.و دکتر گفت خیلی وسواس داره.البته تو زندگی به نظرم آنقدر هم نیست ولی روی یکسری چیزها مثل گم نشه.خراب نشه تاکید داره.و دکتر گفت شما مدام درتلاطم هستین و آروم قرار ندارین و استرس دارین شاید تا مرض سکته هم بره به همین خاطر اسپرمتون پایین هست واکه بخواین بچه دار بشین بچه باهوش نمیشه.ولی همسرم هی تاکید داشت که به من بگن چیکار کنم.و دکتر ما رو ارجاع داد به دکتر روانپزشک به خود منم گفت برن چون منم وسواس داشتم ولی تکنیک داده بود خیلی بهتر شدم البته چند سال پیش هم یک دکتر دیگه گفت کمی وسواس داره که قرص داد یادم نیست که همه رو خورد یا نه.و در ضمن ایشون با عرض معذرت که میگم التشون بزرگ نمیشه و آمپول که میزد به نظرم یکم بهتر میشد.و دیروقت هم خونه میاد.ناراحت بودم و به خانوم روانشناس گفتم یعنی درست میشه گفت بله.ولی گفت اگه برات کاری نکرد ولش کن و از دیروز تا حالا من به خاطر این حرف داغونم.هم دوستش دارم.با خودم فکر کردم اگه بخوام کاری کنم مادرم که سنش بالاس من بچه آخرم چطور بش بگم چطور جدا بشم من تفاوت سنین با برادر خواهرام خیلی زیاده.از منم یازده سال هست که به پات وایسادم یادت رفته.حالا به نظرتون باش دعوا کنم تحقیر کنم بزنم برن چیکار کنم که به حرفام کامل گوش کنه.یا صبر کنم بعد عید طبق گفته دکتر بریم روانپزشک.نمیدونم الان چطور باش رفتار کنم که درک کنه و خودشم دست به کار بشه.یا ول کنم بزارم برم بش گفتم اگر همون سال اول ازدواج رفته بودی دنبال مشکلت الان حل میشد و استرس هم نداشتی

دیدگاهتان را بنویسید