خانه / اختلالات روانی / درمان فوبیای ترس از ارتفاع
ترس از ارتفاع

درمان فوبیای ترس از ارتفاع

چطور می‌توان بر ترس از ارتفاع غلبه کرد؟ اگر به فوبیای ارتفاع ( بلندی هراسی ) مبتلا هستید ادامه مطلب را دنبال کنید تا با نحوه درمان آن آشنا شوید.

آیا از ارتفاع یا مکان های مرتفع می ترسید؟ آیا وقتی متوجه می‌شوید با زمین فاصله دارید هول می‌کنید؟ آیا فکر اینکه جلسه در بالاترین طبقه ساختمان اداری برگزار شود شما را به وحشت می‌اندازد؟ آیا وقتی راننده در ارتفاعات رانندگی می‌کند چشم خود را می‌بندید؟ آیا ایستادن روی نردبان هم مظهری از ترس از ارتفاع شماست؟ در این صورت احتمالاً به آکروفوبیا یا بلندی هراسی مبتلا هستید.

کلمه آکروفوبیا از واژه‌های یونانی آکرون به معنای ارتفاع و فوبیا به معنای ترس گرفته‌شده است. کسانی که از اکروفوبیا رنج می‌برند معمولاً از ترن سواری یا چرخ‌وفلک سواری در شهربازی لذت نمی‌برند. به دلیل ترس از بلندی این افراد ممکن است از ایستادن روی تپه‌های بلند اجتناب کرده یا حتی سوار شدن بر روی پله برقی یا آسانسور شیشه‌ای برایشان استرس زا باشد.

افراد مبتلا به آکروفوبیا ممکن است از رانندگی بر روی پل‌ها نیز خودداری کنند چراکه این کار موجب سرگیجه در آن‌ها می‌شود. ترس از ارتفاع می‌تواند محرک علائمی باشد که باعث شود فرد به‌کلی از حضور در موقعیت‌هایی که شامل بالا رفتن از ارتفاع است، خودداری کند.

متأسفانه این اجتناب می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. شایان‌ذکر است، میزان ابتلا به آکروفوبیا در خانم‌ها دو برابر آقایان است.

 شاید تعمیرات خانه را به  تعویق بیندازید چون از بالا رفتن از نردبان می‌هراسید. شاید اتاق گرفتن در طبقات بالای هتل به‌شدت برایتان استرس زا باشد. شاید حتی از پیست‌های پیاده‌روی سربالایی هم اجتناب کنید. آکروفوبیا می‌تواند بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

علائم ترس از ارتفاع

 افراد ممکن است در توصیف ترس از ارتفاع از کلمه “سرگیجه” استفاده کنند اما سرگیجه یا حس ناخوشایند چرخیدن زمین به دور سر تنها یکی از علائم اکروفوبیا است. علائم دیگر بلندی هراسی شامل:

  • حس اینکه وقتی ارتفاع دارید می‌خواهید چهاردست‌وپا بخزید، زانو بزنید یا فوراً خم شوید
  • احساس لرزش
  • عرق کردن
  • حس وحشت یا سستی در عضلات
  • احساس تپش قلب
  • گریه کردن یا فریاد زدن
  • حمله پانیک شدید به همراه تنگی نفس
  • احساس سردرد و سرگیجه هنگام ارتفاع از زمین

دلایل و علت فوبیای ارتفاع

اکروفوبیا می‌تواند از ترس ذاتی از سقوط کردن و آسیب دیدن ناشی شود. تجربه افتادن از مکانی بلند نیز می‌تواند در تشدید فوبیای ارتفاع نقش داشته باشد. طبیعی است برخی افراد نسبت به بودن در مکان های بلند تمایلی نداشته باشند. اما افراد مبتلا به آکروفوبیا این ترس را به‌طور شدید و غیرواقعی تجربه می‌کنند.

آکروفوبیا هم مانند دیگر انواع فوبیا واکنش شدید به ترس طبیعی است. برخی متخصصین بر این باورند، فوبیا می‌تواند واکنشی باشد که در اثر تجربه سقوط در گذشته آموخته‌اید یا از واکنش عصبی پدر و مادرتان نسبت به ارتفاع ناشی شده است.

روش های درمان ترس از ارتفاع و بلندی

خبر خوب این‌که با تلاش و وقت گذاشتن، آکروفوبیا قابل درمان است. یکی از اصلی‌ترین درمان ها برای آکروفوبیا روش درمان شناختی رفتاری است. این نوع درمان شامل تکنیک‌های رفتاری است که فرد را در مواجهه با شرایطی که از آن می‌ترسد قرار می‌دهد، که در اینجا ترس از ارتفاع و مکان های بلند است.

این تکنیک‌های رفتاری ممکن است به‌تدریج یا به‌سرعت استفاده شود و در طول مسیر به بیمار آموزش داده شود، چطور با ترس از بلندی مقابله کرده و کنترل احساسات و عواطفش را دوباره در دست بگیرد.

 با اینکه مواجهه واقعی با ارتفاع نوعی روش درمان برای آکروفوبیا است، بعضی تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده از مشاوره روانشناسی مانند  روش مواجهه درمانی واقعیت مجازی به‌اندازه کافی کارآمد است. واقعیت مجازی باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود،  هرچند این روش درمان در همه‌جا در دسترس نیست.

در زمینه دارو درمانی ترس از ارتفاع هم گاهی اوقات از داروهای مسدودکننده بتا یا آرام بخش برای تسکین کوتاه‌مدت استفاده می‌شود.

  • تا جایی که می‌توانید اطلاعات به دست بیاورید: در مورد درمان آکروفوبیا مطالعه کرده و تمام گزینه‌های درمانی که می‌تواند به شما کمک کند را بررسی کنید. آکروفوبیا با دیگر انواع فوبیا تفاوت دارد زیرا اگر هنگام بودن در ارتفاع به شما حمله پانیک دست بدهد، ممکن است یک حرکت اشتباه انجام داده و خود را به خطر بیندازید. پس حتماً برای غلبه بر آکروفوبیا به دنبال درمان باشید. خصوصاً اگر لازم است که زیاد در مکان های مرتفع باشید.
  • ریلکس کنید : تکنیک‌های آرامش بخش ازجمله مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و شل کردن تدریجی عضلات می‌تواند به فرد کمک کند تا با ترس از بلندی مقابله کنید. انجام منظم ورزش نیز می‌تواند در درمان فوبیای ارتفاع مؤثر باشد.
  • برای درمان ترس از بلندی از متخصص کمک بگیرید: با پزشکتان در مورد داروها و درمان هایی که می‌تواند به شما کمک کند صحبت کنید. حتماً نزد متخصصی بروید در درمان فوبیای ارتفاع تخصص و تجربه لازم را دارد. از اینکه راجع به فوبیای خود با خانواده یا دوستانتان صحبت کرده و از آن‌ها درخواست کمک و حمایت کنید نهراسید.

به یاد داشته باشید، شما تنها نیستید. میلیون‌ها آدم از فوبیای ارتفاع رنج می‌برند اما باید بدانید اکروفوبیا قابل درمان است. با کمک گرفتن و حمایت، می‌توانید ترس از ارتفاع خود را مدیریت کرده و یک زندگی بهتر داشته باشید.

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر برای درمان اکرو فوبیا باید به روانشناس عموعی مراجعه کرد یا بالینی؟

دیدگاهتان را بنویسید