خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / چیکار کنم شوهرم باهام حرف بزنه؟ شوهرم اصلا باهام حرف نمیزنه همسرم کم حرفه

چیکار کنم شوهرم باهام حرف بزنه؟ شوهرم اصلا باهام حرف نمیزنه همسرم کم حرفه

سلام من درمورد چه چیزهایی با همسرم حرف بزنم درمورد چه چیزهایی حرف بزنم. من شوهرم خیلی حساسه الان نزدیک پنج ماهه بامن قهره حرف نمیزنه، هرچقدرهم بهش میگم مشکل چیه جواب نمیده. بعد ماهردومون کم حرفیم من میخام بدونم که درکل در زندگی زن وشوهری چگونه باهاش حرف بزنم در مورد چه چیزهایی، چی بگیم به همدیگه،حرف پیدا نمیکنم. من خیلی در  این مورد مشکل دارم. هی بهم میگه اصلا حرف نمیزنی عین مترسکی.

پاسخ مشاور به سوال ” درمان کم حرفی شوهر “

سلام دوست عزیز

قهر یک مکانیزم دفاعی است که معمولاً در دوران کودکی از آن استفاده می‌کردیم. همسر شما هم به نظر می‌آید با این الگوی رفتاری آشناست و با آن احساس راحتی می‌کند. همسر شما در قالب کودک خود فرومی‌رود و به دنبال این است که شما در نقش والد نیازهای او را بی کم و کسر برطرف کنید. همان‌طور که خودتان هم فرمودید همسر شما هم فرد کم حرفی است و به دنبال این است تا نیازش برطرف نشد قهر کند درحالی‌که ارتباط یک فرایند تعاملی و دوطرفه است. همسر شما نمی‌تواند منفعلانه عمل کند و بگوید باید با من حرف بزنی.

چیزی که در این فرایند اهمیت دارد این است که شما در نقش والد نروید شما یک همسر هستید. قهر کردن یک واکنش ناسالم است؛ اما اینکه شما بخواهید طرف مقابل را سرزنش کنید یا تحقیر کنید فرد را بیشتر در فضای امن خود که قهر کردن است فرومی‌برد.

5 ماه زمان بسیار طولانی است. معلوم است که شما و همسرتان خیلی از هم فاصله گرفتید به همین خاطر شاید همسرتان پذیرای صحبت کردن با شما نباشد. می‌توانید اولین گفت و گوهایتان را با نامه انجام دهید. هر حسی که در این مدت داشتید را می‌توانید در قالب نامه بازگو کنید. در مورد اینکه چقدر دغدغه همسرتان را دارید صحبت کنید. درباره اینکه چقدر این رابطه برایتان مهم است و برایش تلاش می‌کنید بگویید. برای همسرتان بنویسید، زمانی که قهر می‌کند چه احساسی دارید. هرچقدر با همسرتان شفاف باشید و از احساسات واقعی‌تان بگویید راحت‌تر می‌توانید به هم نزدیک شوید.

با شوهرم در مورد چی حرف بزنم؟

  • علایق مشترک: می‌توانید یک لیست از علایق مشترکتان پیدا کنید و در مورد اینکه کدام را در اولویت قرار دهید با هم گفت‌وگو کنید این علاقه مشترک می‌تواند دیدن یک فیلم باشد و می‌توانید هرکدام نظرتان را درباره آن بگویید. خواندن کتاب آخر شب در کنار یکدیگر درصورتی‌که هر دو از آن لذت می‌برید مؤثر است. شما باید بتوانید علایق مشترک ایجاد کنید و خلق کنید.
  • احترام به نظر و عقاید او: بگذارید هر نظری دارد درباره او صحبت کند و اگر با ایشان مخالف هستید به همسرتان حمله نکنید. در این زمینه شنونده خوبی باشید. اجازه دهید ببیند که چقدر مشتاق این هستید به شناخت بیشتری از همسرتان برسید.
  • روز خود را چگونه گذراندی؟ در این مورد گاهی اوقات طرف مقابل سریعاً حالت دفاعی می‌گیرد و احساس می‌کند ممکن است شما به دنبال این باشید که کنترلش کنید یا از کارهاش سر در آورید. برای جلوگیری از دریافت اشتباه پیام، خیلی واضح و شفاف می‌توانید بگویید، بیشتر از آنکه اطلاعاتی که ارائه می‌دهی برایم مهم باشد به دنبال این هستم که فرصت بیشتری برای باهم بودن و گفتگو داشته باشیم.
  • تجربیات زندگی و کودکی: می‌توانید درباره روزهای لذت‌بخش کودکی یا دورانی که برایتان بسیار لذت‌بخش بوده است با همسرتان حرف بزنید. چیزی که در این باره اهمیت دارد این است که به دنبال پیدا کردن ایراد یا منشأ رفتار یکدیگر نباشید؛ یعنی روانشناس یکدیگر نباشید. مثلاً می‌توانید از همسرتان بپرسید وقتی کودک بودی قهر می‌کردی چه اتفاقی می‌افتاد؛ اما اینکه بخواهید به دنبال مقصر در زندگی گذشته فرد باشید یا بخواهید گذشته را به حال حاضر ربط دهید اتفاق جالبی نیست.
  • می‌توانید تایم‌هایی روبه روی‌هم بنشینید و از هم بابت هر چیزی که فکر می‌کنید قدردانی کنید یا در مورد ویژگی مثبت یکدیگر صحبت کنید و یکدیگر را تحسین کنید.
  • خود افشاگری و بیان احساسات و تجربیات بسیار مناسب است؛ اما هرگز نه شما و نه همسرتان نباید از اطلاعاتی که از یکدیگر به دست می‌آورید سو استفاده کنید. مثلاً تصور کنید شما می‌دانید که همسرتان با مادر و پدرش ارتباط مناسبی ندارد بعد زمانی که دعوایتان شود بگویید تو با همه همین رفتارو داری مادر پدرت هم نمی‌توانند تحملت کنند این موضوع چیزی جز بی اعتمادی به همسر در رابطه به همراه ندارد و فرد فاصله می‌گیرد.
  • خیلی اوقات همه ما به‌جای اینکه به دنبال این باشیم کسی راه حلی جلوی پایمان بگذارد تنها به دنبال این هستیم که کسی ما را بشنود و درک کند. شنونده یکدیگر باشید.

مهارت گفتگو با همسر

سپاس از توجهتان و ممنون از اینکه مشکلتان را با ما مطرح کردید. امیدوارم روزهای زیباتری را با یک تعامل سازه برای خودتان رقم بزنید.

گلسا بمانیان

کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

5 دیدگاه

  1. سلام من ۲۷ سالم هست یک خواستگار سنتی داشتم و الان نزدیک یک ماهه نامزد کردیم البته بدون محرمیت و صیغه تو رفت و امدم فهمیدم ادم کم حرفیع البته با من و تو این رابطه، دیدم ک با ادمای نزدیک تر ساعتها حرف واس زدن دارن از جواب دادن ب سوالم طفره میره هر سوالیو نخواد جواب بده تک کلمه ای با اره و نه جواب میده در مورد اینده هیچ صحبتی نداره وقتی دیر جواب پیامشو میدم خودش تماس نمیگیزه از مادر و خواهرش میخواد باهام تماس بگیرن اصرار داره ک باهم وقت بگذرونیم وقتی همو میبینیم هیچ حرفی نمیزنه شاید ده جمله تو ی قرار دو ساعته اصرار داره ک زود عقد کنیم ولی خانوادش اداب و رسوم و رعایت نمیکنن مثلا از من اجازه میخوان واس قرار بله برون تو این یک ماه حتی یک تماس تلفنی باهام برقرار نکرده وقتی ازش خواستم گف خوب تو تماس بگیر من میگم زندگی تو و منی نیست ولی اول باید ی کششی از طرف مرد باشه تا من بتونم هم قدم باشم باهاش پدرم میگ اگ داری اذیت میشی و اینفدر اداب نشناسن تمومش کن تصمیم گرفتم ب هم بزنم ولی دودلم ی مورد دیگ پدرش تو مراسم خواستگاری حضور نداشت ازش پرسیدم سر بالا جواب داد گفتم نکنه پدرت راضی نیست گف مگ اون میخواد ازدواج کنه

  2. سلام وقتتون بخیرمن ۷ساله بامردی ازدواج کردم که ۲پسربزرگ داره البته خودم هم ازازدواج اولم یک دختردارم که ایشون توی زندگی من هیچ نقشی نداشته چون زمانی که ماازدواج کردیم دخترم باپدرش زندگی میکردوالانم ۳ساله عقدکرده همسرمن یک آدم کم حرفه البته درموردبعضی مسائل ودربعضی مکان هاولی من به خاطرارتباط نداشتن بادوست وآشنایی همیشه دنبال یک تایم هستم که باایشون صحبت کنم ولی فقط من نقش گوینده رودارم وایشونم به اجبارنقش شنونده چون خودشون میگند برای من محم نیست این حرفهاروبشنوم یانه من نمیدونم چکارکنم باکی حرف بزنم ازاونجایی که من ۲۰سال توی محیط بیرون بودم الان خیلی ناراحتم که حتی همسرم باهام حرف نمیزنه تایک چیزم میگم ناراحت میشه برای مثال زمانی که میخوادبابچه هاش حرف بزنه مکانوعوض میکنه ووقتی میپرسم چه حرفی بینتون ردوبدل شدمگه هیچی دردل بودحرف خاصی نبودولی من وقتی اسرارمیکنم میگندتوشکاکی نمیدونم واقعااین واکنش من ربطی به شکاکی داره خودم که حسم این نیست میشه راهنماییم کنید

  3. 3 سالی هست ازدواج کردیم متاسفانه تا الان شرایطی پیش نیامده با خانم به سفر بریم و… آدم کم حرف و درون گرایی هستیم و ولی در کنار یکدیگر زندگی می کنیم رابطه مون سرد هستش و نمیدونم چکار کنم 30 ساله ام واز صبح تا شب مشغول کار و سرکار شب که میام خسته سابقه بیماری صرع دارم و زود احساس خستگی می کنم، خانمم با دوستان مجردش رفتار و برخوردش خیلی راحت وتر و گرم تر هست حتی پارک رفتن حاضره با دوستاش بره تا من و نمیدونم باید چکار کنم؟

  4. سلام خسته نباش من ۲۷ سال دارم الان یک سال ازدواج کردم ولی خیلی کم حرف همسرم از این که کم باهش حرف میزن با هم خیلی سرد برخورد میکن از اونجای که همسر قبل ن ازدواج ناموفقی داشت انتظر زیادی از من داره خود همسرم کم با هم حرف میزن شما کمکم کنید. من کل ن کم حرفم بیشتر شنوندم تا گویند اصلان نمیدونم چطوری با هش حرف بزنم یا در باره چه حرف بزنم وقتی ازم چیزی می پرس سری گریه ام میگیره نمیدونم از استرس زیاد که دارم همسر دیگه از این که حرف نمیزم خسته شود میگه دیگه ادامه دادن به این زندگی الکی اما من زندگیم دوست دارم نمیخوام زندگیم بهم بخوره

  5. خیلی خوب و بدرد بخوره

دیدگاهتان را بنویسید