خانه / پرسش و پاسخ روانشناسی کودک / علت جیغ زدن کودک دو ساله تا شش سال
علت جیغ زدن کودک

علت جیغ زدن کودک دو ساله تا شش سال

کودک 2 ساله من هر وقت به آنچه می‌خواهد، نمی‌رسد با تمام وجود شروع به جیغ زدن و داد و فریاد کشیدن می‌کند. این اتفاق معمولاً وقتی رخ می‌دهد که ما در جمع هستیم. چگونه می‌توانم به او یاد بدهم که این رفتار درست و قابل‌قبول نیست؟

اوج جیغ زدن کودکان بین سن 18 ماهگی تا 2 سالگی است. کودک این رفتار را برای عصبانی کردن شما بروز نمی‌دهد. بلکه کودک نوپای شما در حال سنجش و آزمایش صدای خود است تا ببیند تا چه حد می‌تواند صدای خود را بالا ببرد. همچنین، تأثیری که جیغ زدن کودک بر اطرافیانش دارد را بررسی می‌کند.

کودکان نوپا خیلی زود متوجه قدرت صدای خود می‌شوند. آن انسان کوچک می‌تواند با جیغ و داد خود یک فروشگاه بزرگ مملو از انسان‌های بالغ را مختل کند. این‌گونه به نظر می‌رسد که کودکان نوپا بلندترین فریادهای خود را برای ساکت‌ترین مکان‌ها نگه می‌دارند.

از آنجایی که این داد و فریادها یک صدای شوکه کننده را ایجاد می‌کنند، موجب می‌شوند تا تمام اطرافیان توقف کرده و به کودک توجه کنند و کودک غرغر و ناله می‌کند زیرا به خوبی می‌داند که این روش کارساز است. اگرچه این صداهای گوش‌خراش، رفتار معمول کودکان نوپا پیش از شروع به صحبت کردن به حساب می‌آیند اما بدین معنا نیست یک رفتار درست و قابل‌قبول است. در ادامه، چندین نکته که ما برای متوقف کردن جیغ زدن کودکان مورد استفاده قرار دادیم را آورده‌ایم.

برای متوقف کردن جیغ زدن کودک نوپا، نشانه‌ای به او بدهید

به‌منظور متوقف کردن کودک نوپا از جیغ زدن، برای او صدای آرام‌تری را مدل کنید. به‌عنوان‌مثال، به او بگویید: “صدای قشنگت رو به مامان نشان بده”. یک تکنیک ساکت کردن که بهترین تأثیر را برای ما داشت، “علامت دادن” بود. به‌محض این‌که اولین صدای جیغ به گوشم می‌رسید، انگشتم را به نشانه ساکت شدن بر روی لب‌های قرار می‌دادم. با این اشاره و حرکت به فرزندم علامت می‌دادم که صدایش را آرام کند.

ازآنجایی‌که کودکان نوپا تقلید حرکات صورت را دوست دارند، فرزندم خیلی زود از این زبان اشاره برای متوقف کردن جیغ خود استفاده می‌کرد. در اختیار قراردادن علائم اختصاصی به کودکان نوپا برای جلوگیری از انجام یک رفتار آزاردهنده، ابزاری ارزشمند برای انضباط شخصی است.

همگی ما حتماً با این صحنه روبرو شده‌ایم که کودکان نوپا در یک جمع آرامش خود را از دست می‌دهند و شروع به جیغ زدن می‌کنند در حالی که یکی از والدین ناامیدانه تلاش می‌کند تا کودک را آرام کند. همگی ما نسبت به والدین این کودک ترحم و دلسوزی نشان داده‌ایم در حالی که از درون به دلیل نداشتن چنین فرزندی بسیار قدردان بوده‌ایم.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی‌که کودک نوپای شما تصمیم می‌گیرد هم در خانه و هم بیرون از خانه در یک جمع قشقرق به پا کند؟ یا این‌که مجبور هستید داد و فریادهای کودک نوپای خود را در شب تحمل کنید؟ در حال حاضر، شما کسی هستید که کودک را باید خیلی سریع و بدون ایجاد سروصدا و مزاحمت زیاد آرام کنید و در عین حال هیچ صدمه‌ای به او وارد نکنید. پس چگونه باید کج خلقی و بهانه‌گیری چنین کودکانی را مدیریت کرد؟ این مقاله، روش‌های سریع و مؤثری به‌منظور مدیریت و کنترل کج خلقی و بهانه‌گیری کودک نوپا و آرام‌کردن او ارائه می‌دهد. این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

علت جیغ زدن کودکان

به‌ندرت می‌بینید که کودک نوپایی بدون دلیل خاصی جیغ بکشد. تقریباً همیشه دلیلی برای دادوفریاد او وجود دارد و این بستگی به والدین کودک دارد که خیلی سریع این دلیل را کشف کنند. به عبارت دیگر، باید ریشه مشکل را کشف کرد. در ادامه، برخی از دلایل برای جیغ کشیدن یا کج خلقی کودک نوپا آورده شده است.

1- جیغ زدن کودک برای جلب ‌توجه 

گاهی اوقات، کودک نوپا به دنبال جلب توجه کامل شما است و تنها راهی که برای این کار می‌شناسد جیغ کشیدن، پرت‌کردن وسایل و گریه کردن است. آن‌ها هر کاری که از دستشان برمی‌آید، انجام می‌دهند تا توجه شما را به خود جلب کنند.

2- جیغ زدن کودک برای بازی

کودک نوپای شما ممکن است تنها از شنیدن صدای خود لذت می‌برد. او ممکن است برای درک صدای خود و نحوه تنظیم آن فریاد بزند، جیغ بکشد یا سر و صدا راه بیندازد.

3-جیغ زدن کودک برای برقراری ارتباط

کودکان نوپا عملاً نوزاد هستند و گاهی اوقات، بیان آنچه که می‌خواهند از طریق صحبت‌کردن برایشان دشوار است. آن‌ها ممکن است از فریاد زدن و جیغ کشیدن همراه با حرکات بدن برای نشان‌دادن آنچه می‌خواهند به والدینشان استفاده کنند. در مجموع، همگی ما می‌دانیم چقدر آزاردهنده است وقتی‌که طرف مقابل متوجه آنچه شما می‌گویید نمی‌شود.

4- جیغ زدن کودک به دلیل انرژی بسیار زیاد

کودک نوپا دارای انرژی بسیار زیادی است و ممکن است برای تخلیه انرژی خود به‌نوعی خروجی نیاز داشته باشد. فریاد زدن، جیغ کشیدن و کج خلقی یا قشقرق به پا کردن می‌تواند بهترین روش برای تخلیه انرژی کودک باشد!

5- جیغ زدن کودک به علت عصبانیت

کودک شما ممکن است در مورد اتفاقی که افتاده یا در حال رخ‌دادن است، خوشحال نباشد. در واقع، ممکن است از این موضوع بسیار عصبانی هم شود. شاید وقتی‌که در حال بازی کردن بوده است، شما از او خواسته‌اید به داخل خانه بیاید یا ممکن است به‌خاطر این‌که گوشی موبایلتان را به او نداده‌اید، عصبانی باشد. به هر صورت، او به‌منظور نشان‌دادن این‌که چقدر عصبانی است، شروع به داد و فریاد می‌کند.

کج خلقی و بهانه‌گیری کوکان جیغ‌جیغو

کج خلقی کودک نوپا اصطلاحی است که برای نوعی خاصی از رفتار کودکان نوپا بکار می‌رود. این رفتار معمولاً در کودکان بین 1 تا 3 سال دیده می‌شود. این کج خلقی ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که با تغییر ناگهانی در طرز برخورد و تغییر رفتار کودک همراه است. کودک شما ممکن است یک‌لحظه خوشحال باشد و لحظه دیگر شروع به جیغ زدن با تمام وجودش کند. این اتفاق غالباً در مرحله‌ای از رشد کودک رخ می دهد که نمی‌تواند برای بیان نیازهایش به‌خوبی صحبت کند و در نتیجه به داد و فریاد متوسل می‌شود.

چگونه می‌توان یک کودک نوپای جیغ‌جیغو را کنترل کرد؟

چگونه می‌توان کودکی که با تمام وجود جیغ می‌زند را کنترل کرد؟ شما هرگز نمی‌دانید، ممکن است کودک نوپای شما از درد جیغ می‌کشد. دلایل مختلفی برای داد و فریاد کشیدن کودک شما وجود دارد. در نتیجه؛

1- آن‌ها را نوازش کنید

درصورتی‌که کودک نوپای شما تنها برای تخلیه انرژی خود جیغ می‌زند، او را در آغوش بگیرید و به‌آرامی نوازش کنید. این کار، عشق و مهربانی شما را نشان می‌دهد و ذهن کودک را منحرف می‌سازد. در نتیجه، کودک دوباره به رفتار اصلی خود بر می‌گردد. نشان‌دادن کمی عشق و علاقه، تأثیر بسیار زیادی بر کنترل جیغ زدن کودک خواهد داشت.

2- به آن‌ها توجه کنید

در صورتی که کودک نوپای شما به‌منظور جلب توجه جیغ می‌کشد، هر کاری که انجام می‌دهید را کنار بگذارید و پیشش بروید. به احساساتش توجه کنید، از او بپرسید به چه چیزی نیاز دارد و چرا جیغ و داد می‌کند. به‌جای فریاد زدن بر سر فرزندتان، سعی کنید به او کمک کنید و به‌آرامی به او بفهمانید که همیشه نمی‌تواند توجهی شما را داشته باشد.

3- کمتر خجالت بکشید

در صورتی که کودک نوپای شما مداوم در جمع جیغ می‌زند، به‌جای این‌که هر بار خجالت‌زده شوید، سعی کنید مکان‌های شلوغی را پیدا کنید که در آن‌ها صدای جیغ و فریاد کودکتان به گوش نمی‌رسد. صرفاً اجتناب از چنین مواردی می‌تواند موجب خجالت شما شود. اما به‌آرامی با کودکتان بر روی کاهش کج خلقی ها و بهانه‌گیری‌هایش کار کنید. این تاکتیک یک راه‌حل موقتی است اما مطمئن شوید که این کار شما باعث نشود که کودکتان همیشه فریاد بزند.

4- حواس کودک را پرت کنید

در صورتی که کودک نوپای شما ناگهان عصبانی می‌شود و برای تخلیه عصبانیت خود شروع به جیغ زدن می‌کند، نترسید و عصبانی نشوید. توجه او را به سمت چیز یا کار دیگری منحرف کنید. این کار شما باعث می‌شود کودک دلیل گریه و جیغ کشیدن خود را فراموش کند. کارهای ساده‌ای مانند: برای من برقص یا برای من شعری بخوان می‌تواند در این شرایط سودمند باشند. سعی کنید نقش فعالی در این نوع فعالیت‌ها داشته باشید؛ حداقل تا زمانی که کودک به رفتار عادی خود بازگردد.

5- آن‌ها را مشغول نگه دارید

یک تمرین خوب و مؤثر برای درمان جیغ زدن کودک این است که او را همیشه مشغول نگه دارید. بازی‌های سریع، رفتن به زمین‌بازی و فعالیت با سایر کودکان موجب می‌شود که فرزندتان فرصت کج خلقی و بهانه‌گیری پیدا نکند.

6- به نرمی پاسخ دهید

هرگاه که کودک نوپا شروع به کج خلقی و بهانه‌گیری می‌کند، این تاکتیکی است که هر چه فرزندتان بلندتر فریاد بزند، شما آرام‌تر و نرم‌تر جواب می‌دهید. کودک در نهایت خود را با لحن صدای شما تطبیق می‌دهد؛ زیرا می‌خواهد با شما صحبت کند. درصورتی‌که این اتفاق در یک مکان عمومی رخ می‌دهد، او را به گوشه‌ای ببرید و به‌آرامی با او صحبت کنید. زمانی که کودک به‌تدریج دست از کج خلقی و بهانه‌گیری برمی‌دارد و رفتار معمولی از خود نشان می‌دهد، شروع به تشویق کودک کنید. این رفتار مثبتی است که می‌خواهید در فرزندتان تقویت کنید.

7- از موقعیت به وجود آمده، یک بازی بسازید

این یک تاکتیک پر سر و صدا محسوب می‌شود و زمانی که در یک جای خلوت و خصوصی هستید، کارایی دارد. وقتی‌که کودک نوپای شما شروع به جیغ زدن می‌کند، سعی نمایید نیاز او را با فریاد زدن این‌که «هر دوی ما تا جایی که می‌توانیم بلند حرف می‌زنیم» جبران کنید و خودتان نیز شروع به فریاد زدن بکنید. سپس بگویید، «ببینیم چه کسی می‌تواند پچ‌پچ کند» و خود شروع به انجام این کار کنید. مانند بازی Simon Says بازی کنید. شما می‌توانید حرکاتی از قبیل پریدن یا تکان دادن دست‌هایتان را نیز به بازی اضافه کنید. کودک شما از این بازی خوشش می‌آید و به‌صورت خودکار حواسش از جیغ زدن پرت می‌شود.

8- به آن‌ها فضا دهید

گاهی اوقات، کودک تنها نیاز دارد تا احساسات خود را رها سازد. شما نیز شروع به فریاد زدن یا جنگ و دعوا با فرزندتان نکنید. به او فضا دهید تا بتواند احساساتش را تخلیه و خودش را جمع و جور کند و کنترل رفتارش را در دست بگیرد. فقط مطمئن شوید که در چنین شرایطی چیزی که موجب آسیب رسیدن به او شود، وجود ندارد.

زمانی که کودک نوپای شما کج خلقی و بهانه‌گیری می‌کند، موارد این‌چنینی بسیار زیادی وجود خواهند داشت. کلید موفقیت این است که آرامش خود را حفظ کنید و کنترل خود را مانند فرزندتان از دست ندهید! بنابراین، محکم بایستید، علت جیغ زدن کودک را تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید به فرزندتان کمک نمایید. عشق و علاقة خود را به او نشان دهید، بررسی کنید که همه چیز مرتب باشد و وارد مراحل بعدی برای آرام‌کردن فرزند خود شوید.

تعیین یک مکان امن برای جیغ زدن کودک

اگر کودک نوپای خود را از جیغ زدن منع نمی‌کنید، یک مکان امن برای این کار برای او تعیین کنید. یکی از کودکان نوپای ما به نام متیو، از صدای بلند جیغ خود بسیار متعجب شد. به همین دلیل، او یک مرحله از جیغ زدن را پشت سر گذاشت و جیغ زدن او اگرچه همچنان آزاردهنده اما قابل‌تحمل بود. بهترین کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم، این بود که به او یاد دهیم در مکان‌های مناسب جیغ بزند. وقتی متیو برای اولین‌بار شروع به جیغ زدن کرد، او را حیاط بردیم. ما مثل یک بازی با هم بالا و پایین می‌پریدیم و جیغ و داد می‌کردیم. دفعه بعدی که متیو شروع به جیغ زدن در محیط خانه کرد، او را به بیرون از خانه و حیاط بردیم و یکبار دیگر عمل جیغ زدن را با هم انجام دادیم. پس از آن، هر وقت که متیو شروع به جیغ زدن می‌کرد، ما به‌سرعت اما با لحنی آرام به او می‌گفتیم: “فقط روی چمن‌ها جیغ بزن”. در مرحله‌ای که کودکان نوپا به دنبال یافتن مطابقت‌های ذهنی از این هستند که چه فعالیت‌هایی را در کجا انجام دهند، ما این بذر را در ذهن او کاشتیم که جیغ زدن و خارج از محیط خانه با هم انطباق دارند و هیچ انطباق درست دیگری وجود ندارد.

برقراری ارتباط مستقیم کلامی با کودک جیغ جیغو

کودکان نوپا باید یاد بگیرند که صداهای خوشایند، واکنش و پاسخ‌های خوشایندی به همراه خواهند داشت. هنگامی‌که کودک، شما را با صدای ناخوشایند خطاب می‌کند، سریع پاسخ دهید تا او یاد بگیرد که این بهترین صدا برای واکنش سریع شماست. کودکان نوپا به‌صورت مکرر به یادآورهای کلامی و اشاره‌ای برای بازگشت به حالت معمول خود نیاز دارند. به‌محض این‌که کودک نوپای شما شروع به جیغ زدن می‌کند، علاوه بر نشان‌دادن علامت ساکت شدن با قراردادن انگشت بر روی لب، با استفاده از جملاتی مانند “لطفاً، از صدای قشنگ خودت استفاده کن”، او را مجاب کنید تا کانال‌های برقراری ارتباط خود را تغییر دهد. پس از چندین بار تکرار و تمرین این موقعیت اجتماعی، شما قادر خواهید بود تنها با گفتن “صدای قشنگ و خوب، لطفاً”، جیغ زدن کودک نوپای خود را متوقف کنید.

مقابله با بدرفتاری کودک

اگر کودک نوپای شما در فروشگاه جیغ بلندی می‌زند به گونه‌ای که صدایش در تمام فروشگاه شنیده می‌شود، او را تا ماشین همراهی کنید تا جیغ زدنش متوقف شود. بهترین کار این است که کودک نوپای خود را آنقدر مشغول نگه دارید که فرصت و در واقع نیازی به جیغ کشیدن نداشته باشد. اگر در صف پرداخت هستید و کودک نوپای شما برای یک‌تکه آب‌نبات جیغ می‌کشد، از آنچه ممکن است سایر خریداران حاضر در صف درباره شما به‌عنوان والدین فکر کنند، خجالت نکشید. آن‌ها نیز چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، به دلیل تمام اجناس جذاب و اغواکننده‌ای که فروشگاه‌ها در صف پرداخت قرار می‌دهند، مدیریت لایق چنین فریادی است. به‌سرعت خرید خود را تمام کنید و کودک نوپای خود را به خارج از فروشگاه همراهی نمایید.

به طور کلی، من طرف‌دار توصیه نادیده‌گرفتن نیستم. نادیده‌گرفتن رفتارهای نامطلوب شما را از مهارت های تغییر رفتارهای آزاردهنده به رفتارهای قابل‌قبول و مطلوب محروم می‌سازد. همچنین، باید به کودکان در حال رشد آموزش داده شود که چه رفتارهایی در چه شرایط اجتماعی، قابل‌قبول هستند و کدام رفتارها قابل‌قبول نیستند.

علاوه بر این، نادیده‌گرفتن جیغ زدن کودک همیشه کارساز نیست. کودکان لجباز و یکدنده‌ای با نادیده‌گرفته‌شدن بلندتر فریاد می‌کشند. به‌محض این‌که کودک بتواند به شیوه‌ای درست خود را ابراز کند و یاد بگیرد که صدای خوشایند او پاسخ و واکنش‌های خوشایندتری به همراه خواهند داشت، این مرحله از تربیت فرزند را پشت سر گذاشته‌اید.

قضیه شخصی نیست!

بخشی از بهانه‌گیری و بدخلقی که والدین را بیشتر از همه آزار می‌دهد (و باعث عصبانی شدن آن‌ها می‌شود)، جیغ زدن کودک است. نکته اصلی این است که والدین نباید جیغ زدن کودک ن را موضوعی شخصی تصور کنند. بلکه باید آن را همان چیزی که هست یعنی بیان کلامی احساسات انفجاری کودک در نظر گیرند.

واکنش سریع به جیغ زدن کودک می‌تواند آن را به ابزاری برای سوءاستفاده کودک تبدیل کند. شب زمانی است که آسیب‌پذیری والدین نسبت به جیغ زدن کودک بیشتر می‌شود و آن‌ها احساس ناتوانی می‌کنند (به‌عنوان‌مثال، کودک دو ساله شما برای سومین بار از شما می‌خواهد که پیش او بمانید و شما تصمیم می‌گیرد که پدر این کار را انجام دهد).

ما به والدین توصیه می‌کنیم که لازم نیست کودک را از جیغ زدن خودش محافظت کنند. او همان‌طور که جیغ زدن را انتخاب می‌کند، می‌تواند دست از این کار نیز بردارد. تا زمانی که کودک را با جیغ زدن خودش تنها نگذارید، او بدون تسلیم‌شدن از حمایت و پشتیبانی شما برخوردار است. او خود متوجه خواهد شد که چگونه جیغ زدن را متوقف کند.

منبع: www.askdrsears.com

www.parenting.firstcry.com

106 دیدگاه

  1. پسر ۳ساله دارم خیلی پرجنب وجوش هست وبسیارزرنگ وباهوش با اطرافیان راحت ارتباط برقرار میکنه ولی درمحیط عمومی با بچه های همسن خودش یا بزرگترها نه.مثلا تا دوتابچه توپارک میان سمتش میدوه میاد سمت من.یا مهد کودک بردم بدون من نمیمونه وهرکار کردم نشد تا ده روز رفتیم ولی فایده ای نداشت والان چند روزه نبردمش چون توحیاط بود وداخل کلاس نمیرفت ازمن جدانمیشد…به نظرتون چکارکنم؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی متخصص کودک و نوجوان

      مادر عزیز در این سن کاملا طبیعی هست که فرزند شما وارد بازی با بقیه بچه ها نشود. طبق نظر پیاژه کودکان ۳ و قبل از ۳ سال بازی هایشان بازی موازی هست، کودکان در کنار کودکان دیگر با خودشان یا اسباب بازی های خودشان بازی می کنند اما با کودکان دیگر بازی نمی کنند. یعنی هنوز اجتماعی نشدند.
      اینکه برای اولین بار می خواستید از شما جدا شود کاملا برای کودک سخت است، شما هر روز کنارش بودید نباید انتظار داشته باشید که به دیگران اعتماد کند و از شما جدا شود. البته اگر قبلا ساعتی در روز پیش پدرش می گذاشتید و یا پیش پدر بزرگ و مادر بزرگش احتمال داشت راحت تر جدا شود. شما اول باید تا یک هفته بیشتر داخل کلاس می ماندید، به مرور پشت در کلاس بعد داخل سالن کمی دور تر بعد بیرون در مهد کودک تا کودک مطمئن باشد شما در آنجا حضور دارید.
      عامل دیگر که باعث می شود کودک به راحتی جدا شود یا سختی بر اساس نظر جان بالبی به نوع دلبستگی کودک بستگی دارد، اگر دلبستگی ایمن در کودک شکل گرفته باشد اگر رابطه شما با همسرتان بدون تنش بوده باشد . به موقع به نیاز های کودک پاسخ داده باشید، مثلا به موقع متوجه نوع نیاز کودک شده باشید که کی نیاز به غذا دارد، کی فقط توجه یا محبت شما را می خواهد و ….، ثبات و آرامش در زندگی شما برقرار باشد ، پدر یا مادر به هر دلیلی مدتی از هم جدا نشده باشند، دلبستگی ایمن در کودک شکل می گیرد و با صبر شما و درایت مسئولین مهد کودک می تواند وارد مهد کودک شود، اما اگر این شرایط در خانه حاکم نباشد کودک مضطرب می شود یعنی اکثر زمان ها به نیاز کودک پاسخ مناسب داده نشده است. که در این صورت جدا شدن از والد تبدیل به یک چالش بزرگ می شود. اما زمانی هم والدین به نیاز های کودک اصلا پاسخ نمی دهند، غافلند یا درگیر مسائل خودشان هستند کودک دلبستگی اجتنابی دارد، دیگر بود و نبود والد برایش مهم نیست و همان اول هم می تواند با مهد کودک ارتباط خوبی بگیرد. پس اگر خودمان آرام باشیم و کودکان ایمنی با بیاوریم نگران هیچ چیز نخواهیم بود. برای شما آرزوی صبر دارم.

  2. سلام کودک سه ساله دارم ویک نوزاد نه ماهه کودک ساله ام نسبت نوزادم حسود شده هرچه میخوا۶د برایش فراهم میکنبم پدرش فقط با او بازی میکند وامام وقت دکنار اویت ولی بازم مینشیند داخل سالن اینقدر جیغ میزند گریه میکند منم مجبور به کتک زدن میکنه به هیچ وج هر چه صحبت کنی بقلش کنی به جیغ های خود ادامه میدهد چنانچه کتک میخورد پنج دقیقه بعد آرام میشود چه کنم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      حسادت در این شرایط برای کودک شما کاملا طبیعی هست، کودک مدت ها تنها خودش مورد توجه بوده، الان توجه شما مادر را نمی گیرد، معلوم نیست قبل از به دنیا آمدن نوزاد چگونه با او صحبت کردید آیا فقط از خوبی های نوزاد گفتید یا انتظار داشتید که از اول با نوزاد رابطه خوبی برقرار کند ؟ آیا گفتید چون شما را دوست داشتیم خواستیم تنها نباشی؟ کودک در این صورت با خودش می گوید اگر من خوب بودم ، اگر مرا دوست داشتید چه نیازی به وجود یک کودک دیگر بود، اگر همسر شما به شما بگوید چون دوستت دارم و تنها هستی می خواهم زن دیگری بگیرم، شما این را می پذیرید؟ پس معلوم هست با کودک همدلی لازم را نکردید، قبل از تولد از سختی های نوزاد نگفتید و نگفتید ممکن هست مدت ها درگیر شوم و نتوانم به موقع به شما توجه کنم، نگفتید ممکن هست حسودیت شود اگر حسودیت شد بیا و به من بگو ، من محبت مخصوص به تو می دهم تو تنها ( اسم کودک را می گویید یا اگر جنس شان متفاوت بود می گویید تنها دختر من یا پسر )من هستید. زمانی که احساس می کنید نیاز به توجه شما دارد اگر امکان دارد از همسر یا کس دیگری کمک بگیرید نوزاد را به ایشان بدهید و خودتان با بچه بزرگتر بازی کنید. بغلش کنید، دست به سرش بکشید، بگویید می دانم بعضی وقت ها خیلی گرفتار می شوم و نمی توانم به موقع توجه کنم، ناراحت می شوی، عصبانی می شوی، اجازه بدهید کودک از احساس خودش نسبت به نوزاد حرف بزند، ممکن هست احساس خشم، نفرت و حسادت داشته باشد اجازه بدهید از این احساسات حرف بزند. با فراهم شدن این شرایط هم کودک شما آرامش پیدا می کند و هم شما

  3. سلام من یه دختر بیست و دو ماهه و یه پسر سه ماهه دارم. دخترم الان یک ماهه که خیلی جیغ میزنه و رفتارهای پرخاشگرانه از خودش نشون میده.از یک ماه پیش که چند روز تب داشت و بدخلقی های شدیدش شروع شد این مشکل رو داریم باهاش تا الان. از دو هفته ی پیش که خواهرم فوت کرد هم بدتر شده این رفتارهاش. حتی نمیذاره من یه لحظه پسرم رو بغل کنم. منم حالم خوب نیست کتکش میزنم ولی هیچ فایده ای نداره ابدا. دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم باهاش. هرجایی که باشه و من نباشم خوبه و عالی ولی جایی که من هستم شروع میکنه به نشون دادن بدترین رفتارها.

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      دوست عزیز به خاطر شرایطی که در آن قرار گرفتید طبیعی هست که ناراحت، کم حوصله و بدخلق باشید. کودک شما بعد از تولد بچه احساس رها شدگی دارد، چون توجه لازم را از شما نمی گیرد، حتی مریضی اش هم بیشتر به خاطر این بوده که از شما توجهی بگیرد، زمان مریضی کمی توجه گرفته اما بعد از آن باز به روال قبلی برگشتید، این کودکان معصوم هم به خاطر حس طرد شدگی از جانب شما افسرده می شوند و افسردگی خود را به شکل جیغ و داد و پرخاشگری نشان می دهند، آرامش خودتان را حفظ کنید، زمانی که کودک عصبانی هست احساس کودک را تایید کنید، بگویید می دانم عصبانی هستی حق داری چون نمی توانم به موقع به شما توجه کنم، اجازه بدهید کودک از احساساتش حرف بزند یا اگر نمی تواند حرف بزند خودتان بگویید، می دانم بعضی وقت ها حسودیت می شود، آرزو می کنی که این نی نی نباشد، و هر چیزی که ممکن‌است از ذهن کودک بگذرد بگویید تا کودک آرام شود. نوزاد را گاها دست پدر یا سایر اعضای خانواده بسپارید و ساعاتی را فقط با ایشان بازی کنید، بغل کنید بیرون ببرید. برای جلوگیری از تکرار کامنت بالا را هم بخوانید.

  4. سلام خسته نباشیدببخشیددخترمن ۵ سالشه امسال سرهمه چیزگریه میکنه لب هاشومیمکه جیغ میزنه هرچقدرهم براش وسابل میخرم محبت میکنم بازم نمیشه لطف میکنین بگین بایدچیکارکنم؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مادر عزیز باید شرایط زندگی شما بررسی شود، چه تغییری در زندگی شما بوجود آمده؟ شرایط رشدی فرزند شما چگونه بوده؟ فرزند پروری شما چگونه است؟ در مقابل تغییر رفتارش چه واکنشی نشان می دهید؟ آیا فرزند شما افسرده نشده؟ مضطرب نیست؟ نگران چیزی نیست؟

  5. کودک چهار سال و نیم با لجبازی و رفتاری همراه با جیغ و داد و فریاد ..طوری که اطرافیان خسته میشن ..گریه کردن و جیغ زدن ها در اکثر مواقع بی دلیل و سر مسائل بسیار پیش پا افتاده و یک کلام و لجباز…هنوز هم قادر به در آورددن پوشک نشدیم چون هربار که اقدام کردیم هیچی نمیخورد و گرسنه و تشنه میموند دکترش گفت بچه اذیت میشه و اینکارو نکنید به زور

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      جیغ زدن ها نمی توانند بی دلیل باشند باید بررسی شود، خلق و خوی کودک از ابتدا چه شکلی بوده؟ بیشتر پرخاشگر بوده تا منفعل؟ اجتماعی بوده تا خجالتی و …. رفتار والدین چگونه بوده؟ ارتباط پدر و مادر با هم چگونه هست؟ کودک محبت، حمایت و توجه لازم را می گیرد؟ با کودک همدلی می شود؟ پدر و مادر چه واکنشی در قبال جیغ های کودک دارند؟ آیا خودشان با رفتارهای اشتباه باعث تقویت رفتارش نشدند؟ کودک بیماری خاصی ندارد؟ پسرفتی در رشد نداشته؟ کودک افسرده نشده؟ تمام ابعاد زندگی کودک از زمان شکل گیری اش باید بررسی شود.

  6. دختر ۲ ساله ام سر چیزهای بیخود سریع شروع به جیغ های ممتد وبلند میکنه وهر چیزی دم دستش باشه پرت میکنه وحتی خودشو به این طرف اون طرف پرت میکنه وهر چی هم سعی می‌کنیم با بغل کردن وپرت کردن حواسش اونو آروم کنیم فایده نداره و گاهی وقتا نیم ساعت یا بیشتر به جیغ زدن وگریه هاش ادامه میده وهممون رو کلافه میکنه وهنوز به خوبی نمیتونه حرف بزنه همه میگن شاید به خاطر همینه که اینقدر داد وبیداد میکنه .خیلی این کاراش اعصاب خورد کنه وکلاه کننده است اگه میشه راهنمایی فرمایید.ممنون

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      همان چیز هایی که به نظر سما بی خود هست باید بررسی شود که چه هستند. بر اساس نظر اریکسون از ۱ تا ۳ سالگی استقلال در کودک شکل می گیرد، کودک دوست ندارد زیاد نه بگوید، دوست دارد کارهایش را خودش انجام دهد، خودش غذا بخورد. شما در قبال این رفتارها چه واکنشی نشان دادید؟ تغییری در زندگی شما بوجود نیامده؟ چه رفتاری داشتید؟ باعث تقویت رفتارش نشدید؟

      • دختر منم همینجوریه خانم دکتر دیگه جوری شد تا حد خفه کردنش پیش رفتم فقط صدای جیغش در نیاد بسکه اعصابم و همگی رو بهم میریزه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      کودک شما نیاز به بررسی بیشتر دارد که آیا اختلال رشدی دارد یا نه؟

  7. سلام. پسر دوساله من بابت هر چیز کوچکی جیغ میزنه و موهای خودش رو میکشه. و محکم دستشو به سرش میکوبه. رفتارش خیلی نگرانم کرده .آیا این رفتار نشون دهنده این هست که بچه پرخاشگری دارم؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      آیا فرزند شما این رفتارها را از کسی یاد گرفته؟ این رفتارهاش توجه گرفته؟ چقدر این رفتارها تکرار می شوند؟ آیا شما به نیاز استقلال کودک در این سن پاسخ نامناسب دادید؟ اگر زیاد تکرار می شوند نیاز به بررسی از نظر اختلالات رشد دوران کودکی دارد.‌

      • سلام دختر منم دوسال و نیمشه
        من با این رفتاردها بهش توجه نمیکنم وقتی جیغ و کریه هاش تموم شد بغلش میکنم باهاش صحبت میکنم .البته بگم تغییری تو سبک رفتارم باهاس انجام ندادم و شرایط یکسانی بوده از اول تاحالا .ولی جدیدا خیلی لوس شده و تعداد بهونه گیری و جیغ زدناش بیشتر سده. با اینکه توجه کاملم کل روز به اونه و الکی بهش نه نمیگم ولی بهونه گیر و لوس شده و مدام گریه و جیغ و خود زنی….

  8. سلام کودک سه ساله دارم ویک نوزاد نه ماهه کودک ساله ام نسبت نوزادم حسود شده هرچه میخوا۶د برایش فراهم میکنبم پدرش فقط با او بازی میکند وامام وقت دکنار اویت ولی بازم مینشیند داخل سالن اینقدر جیغ میزند گریه میکند منم مجبور به کتک زدن میکنه به هیچ وج هر چه صحبت کنی بقلش کنی به جیغ های خود ادامه میدهد چنانچه کتک میخورد پنج دقیقه بعد آرام میشود چه کنم

  9. سلام من یه دختر بیست و دو ماهه و یه پسر سه ماهه دارم. دخترم الان یک ماهه که خیلی جیغ میزنه و رفتارهای پرخاشگرانه از خودش نشون میده.از یک ماه پیش که چند روز تب داشت و بدخلقی های شدیدش شروع شد این مشکل رو داریم باهاش تا الان. از دو هفته ی پیش که خواهرم فوت کرد هم بدتر شده این رفتارهاش. حتی نمیذاره من یه لحظه پسرم رو بغل کنم. منم حالم خوب نیست کتکش میزنم ولی هیچ فایده ای نداره ابدا. دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم باهاش. هرجایی که باشه و من نباشم خوبه و عالی ولی جایی که من هستم شروع میکنه به نشون دادن بدترین رفتارها.

  10. سلام. دختر ۳۲ ماهه من بسیار گریه میکنه و نق میزنه برای همه چی. از خواب با گریه بیدار میشه حتی تو خواب هم غلط زدنش با گریه اس. گاهی حتی بغلش هم میکنم اروم نمیشه. بسیار بهم چسبیده و تا از کنارش بلند میشم گریه میکنه و میگه بغلم کن. یه برادر ۲۰ ماهه هم داره که بسیار برخوردش بده با اون. همش سرش داد میزنه و میگه نیا پیشم و هرکاری برادرش میکنه این میگه نه. حتی برادرش داره برای خودش اواز میخونه میگه ادوین نخون. و اگر اون ساکت نشه جیغ میزنه و گریه میکنه. ممنون میشم کمکم کنید.

  11. سلام خسته نباشیدببخشیددخترمن ۵ سالشه امسال سرهمه چیزگریه میکنه لب هاشومیمکه جیغ میزنه هرچقدرهم براش وسابل میخرم محبت میکنم بازم نمیشه لطف میکنین بگین بایدچیکارکنم؟
    خودشومیزنه گریه میکنه بعدش به خودش میگه خدایامنوبکش یعنی واقعا نمیدونم چیکارش کنم الان سه ساله که ازشیربازش کردم ازاون موقع لب پایینشومیمکه هرچقدرهم براش وسایل میخرم هرکاری میکنم رژمیخرم براش میگم بزن چنددقیقه صبرمیکنه بعدش بازم میخوره لب هاشو هرکسی که باهاش حرف میزنه باصدای بلندجیغ میزنه میگه بامن حرف نزن من باهات قهرم هرکسی رومیبینه میگه من بامن حرف نزنین من باهاتون قهرهستم اول هاخیلی دخترخوبی بودهرچی که میگفتیم میگف چشم جیغ نمیزد ولی امسال خیلی خیلی بدشده

  12. سلام پسری سه سال و چهار ماهه دارم، گاهی اوقات بجای حرف زدن با نق نق کردن و جیغ زدن خواسته اش را میگوید، همچنین خیلی کم دیالوگ داریم، کلمات زیادی یاد داره همچنین شعر میخواند ولی مکالمه انجام نمیده ،

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      دوست عزیز فرزندپروری خود شما باید بررسی شود. آیا کودک محبت و توجه کافی دریافت می کند؟ چقدر با کودک بازی می کنید؟ چقدر برایش کتاب می خوانید؟ چقدر صبر می کنید تا حرف ها و خواسته اش را بگوید؟ حین حرف زدن شش دانگ حواستان به کودک هست یا سرتان به چیز دیگری گرم هست؟

  13. سلام پسرمن ۳سال و ۹ ماهه است. درحالت عادی بسیار پسر صبور و آرومیه ولی وقتی برادر ۸سال و نیمه اش سربه سرش میذاره و یاعصبانیش میکنه اینقدر جیییییغ های بلندی میزنه که تا مغز سرمون سوت میکشه. واین حالت براش به صورت عادت دراومده یعنی دیگه فهمیده که با کوچکترین جیغش برادر بزرگترش تنبیه میشه برای همینم باکوچکترین حرکت برادرش شروع میکنه به جیغ زدن. بخدا دیگه خسته شدیم از کاراشون. هم از سربه سرگذاشتن اون و هم از جیغ زدنهای این‌. آیا راهکاری هست؟ متاسفانه بخاطر شددددت جیغهاش چندبار از پدرش و یکبار هم ازمن کتک خورده ولی فقط عذاب وجدانش برامون مونده…

    • باید اول از همه بفهمیم که جیغ زدن کودک چه دلیلی داره
      ممکن است دلایل دیگری داشته باشه مثلا عادت به جیغ زدن پیدا کرده و بعد از مدتی اون رو فراموش کنه یا
      ممکن است به خاطر جلب توجه این کار و بکنه
      ممکن ترس داشته باشه …
      بعد از پیدا کردن دلیل والدین میتونن با کودک صحبت کنند و برخورد مناسب داشته باشن تا کودک مشکلش بر طرف بشه
      اگه کودک برحسب عادت جیغ میزنه والدین میتونن بی اعتنایی کنند
      و اگر حس حسادت داشته و فکر میکنه پدر و مادرش برادرش و بیشتر دوست داره پدر و مادر با محبت به اون میتونن جبران کنن
      و انجام دادن یه سری بازی ها که بتونه خشم اون ها رو کنترل کنه و فریاد نکشن و والدین با تنبیه کودک نمی توانند مشکل و حل کنند و فقط باید کمی جدی باشند و میتونن سرگرم کنند کودک را و بازی های گروهی انجام بدن تا دو برادر بیشتر کنار هم باشند

  14. سلام من یک کودک یک سال و دو ماهه دارم که چند وقته خیلی پرخاشگر شده وهر خواسته ای که داره رو با جیغ و فریاد وزور گویی میخواد انجام بده و هنگام عصبانیت میزنه توسر خودش و خودش رو پرت می‌کند رو زمین باید چطوری باهاش رفتار کنم که این کار از سرش بیفته

  15. با سلام.مربی مهدکودک هستم.امروز یه کودک جدید در یکی از کلاس ها چند باری جییغ بنفش میکشید و خیلی بی قرار بود و من علت آن را نفهمیدم. مربی زبان هستم و این کودک هم زبان خوبی داشته از قبل. بعد از دیدن کارتون این اتفاق افتاد البته من پرسیدم ک آیا میخواهند کارتون دیگری ببینند و بعد کودک جیغ کشید و آرام نشد. حدود ۵ ساله هست. دلیلش چیست؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر بعد از دیدن کارتون این مشکل را پیدا کردند احتمالا از چیزی ترسیدند، کودکان کمتر از ۸ سال فرق واقعیت و خیال را تشخیص نمی دهند، بنابراین کارتون ها را واقعی می دانند. یا حتی ممکن هست با دیدن کارتون چیز دیگری که قبلا برایش اتفاق افتاده بوده در ذهنش تداعی شده باشد.‌

  16. سلام ببخشید چند وقتی هست دختر پنج ساله و نیمه من موقع خواب به بهانه های مختلف گریه و جیغ و داد میکند در حالی که قبلا اصلا اینطور نبود همش جیغ میزند و در حالی که خیلی دختر منطقی بوده قبلا نسبت به سنش اما الان کاملا بی منطق شده

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      احتمالا کودک دوست دارد همراهی شما را بیشتر داشته باشد، شما در طول روز به اندازه کافی با بچه بازی کنید، یک ساعت قبل از خواب در کنارش باشید، بازی آرام و بی سر و صدایی با هم داشته باشید، برایش قصه بگویید، اگر احساس می کنید از چیز خاصی نگرانی دارد قصه هایی با همان مضمون بگویید، کتاب بخوانید، کتاب را به پایان ببرید که جایی که اضطراب و تنش بچه بالا می رود قصه را تمام نکنید بگذارید با پایان خوش قصه تمام شود.‌

  17. ‌پسر دوساله و نیمه من جدیدا یاد گرفته جیغهای بنفش میکشه . وقتی میبینه دو نفر همو بغل میکنن یا من مادرش میرقصه میخنده و کنار باباش میشینم دستشو میگیرم مامانمو میبینم بغلش میکنم فقط جیغ میکشه که همه از هم فاصله بگیرن و هیچکی هیچکیو بغل نکنه شادی نکنن. و اینکه جدیدا گریه رو یاد گرفته ادای گریه هم در میاره و خودشو لوس میکنه شاید این بخاطر این باشه که ما جلوش الکی گریه میکنیم میگیم ناراحتمون کرد مامان داره گریه میکنه بعدش میاد بغلمون میکنه…موندم چه کنم؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      بر اساس نظر فروید کودکان بین ۳ تا ۶ سال که البته هر چقدر با هوش تر باشند این اتفاق زودتر می افتد، پسر عاشق مادرش می شود و پدر را رقیب خودش می داند و و دختر عاشق پدرش می شود و مادر را رقیب خود می داند، پس حواستان باشد که کودک دوست دارد وسط پدر و مادر بنشیند و دوست ندارد بغل کردن پدر و مادر یا نزدیکی خیلی زیاد شما را ببیند، نوعی حسادت در وجودش پیدا می شود.‌
      جلو چشم بچه هم شما الکی گریه نکنید و به کودک احساس گناه ندهید. کودک را درک کنید، با کودک همدلی کنید که بله دوست نداری ما همدیگر را بغل کنیم، ما دیگر اینکار را نمی کنیم اگر دختر هست خود پدر بغلش کند و اگر پسر هست مادر بغلش کند.

  18. یه سوال من یک ماهه حورا رو از شیر گرفتم بسیار جیغ زده و خودشو زده و هزارتا بی قراری تا اینکه آقای دکتر شربت راسیپ رو معرفی کردن و بهش دادم بعد از یه هفته هم اشتهاش خوب شد هم گریه هاش هم خوابش اما متاسفانه درگیر ویروس شدیم و سه شب تب و لرز داشت و من هم ویتامین رو ندادم از دیشب دوباره بی قراری ها و گریه هاش شروع شده امروز چهار ساعت مداوم جیغ زده آیا طبیعیه یا نشانه بیماریست؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      نوع از شیر گرفتن شما بسیار مهم هست. آیا به مرور شیر دادن را کم کردید یا ضربتی و بدون مقدمه؟ آیا مرتب به کودک گفته بودید که قرار هست روزی این اتفاق بیفتد. از شیر گرفتن برای کودک نوعی بحران هست که همدلی و همراهی بسیاری را می طلبد. در طی این بحران کودک شما بیمار هم شده، پس نباید واکنش شدید به کودک نشان دهید، همدلی، همراهی، مرتب بغل کردن و نوازش کردن کودک شرط رهایی از این مرحله است.

  19. چطور امکانش هست وقتی پسرم جیغ میزنه خودمو کنترل کنم و من سرش داد نزنم چون بعدش عذاب وجدان میگیرم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      باید دلیل جیغ زدن کودک را پیدا کنید و اجازه ندهید به مرحله جیغ زدن برسد، آیا زمانی که کودک توجه می خواهد توجه نمی کنید تا به مرحله جیغ زدن برسد و شما توجه منفی نشان دهید، زمانی که کودک توجه مثبت نمی گیرد، کاری می کند که دست کم توجه منفی را بگیرد یعنی همان جیغ زدن و کتک زدن خود شما برایش نوعی توجه هست که از بی توجهی برای کودک بهتر هست. پس سعی کنید نیاز های کودک را زودتر شناسایی کرده و در برآوردن آن تعلل نکنید تا به مرحله جیغ زدن نرسد.

  20. سلام پسر ۳/۵ ساله ام از حدود یک سال پیش جیغ میزند و هر چ هم میگذره بدتر میشه و برلش تبدیل به یک عادت شده دیک هه پدرش هم اعصابش خرد میشه از حیف هاش و گاهی باهاش د هه و تا می‌کنه یا میزنتش نمی‌دونم دیگه چکار کنم

    • سعی کنید به جیغ کشیدن هاش توجه نکنید یا واکنشی نشان ندهید. چون بچه ها عاشق جلب توجه دیگران هستند و شما با واکنش نشان دادتن، این رفتار جیغ زدن کودک را در او تقویت می کنید.

  21. سلام. پسرم دو ساله است. مدام در حال جيغ زدن عصباني ميشه هر چيزي ميخواد بايد همون لحظه انجام بشه وگرنه قيامت بپا ميكنه خيلي لجباز حرف گوش نميده وقتي ميگم باشه چند لحظه صبر كن متوجه نميشه يا نميخواد بفهمه واقعا نميدونم چيكارش كنم چون ميترسم اين عصبي بودن ادامه دار باشه و ميترسم ي بچه بيش فعال باشه ك دير بفهمم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      فرزند شما ممکن‌ هست به این سبک عادت کرده باشد، یعنی هر موقع جیغ زده به خواسته اش رسیده است، پس به این سبک ادامه می دهد، یا اگر صبور نیست و متوجه گفته شما نمی شود احتمال دارد پیش زمینه بیش فعالی را داشته باشد، اما در دوسالگی به کودکی برچسب بیش فعالی زده نمی شود کودک باید سن ۷ سال و بالاتر باشد و در دو موقعیت نشانه های بیش فعالی را نشان دهد. فرزند پروری شما هم باید بررسی شود، همچنین تاریخچه خانوادگی ایشان

  22. سلام دختر من ١٨ ماهشه و اصن اهل سروصدا و جيغ زدن نبوده اما الان بعد از يه مريضي كوچك رودل كردن همش جيغ ميزنه و بابت هرچيزي الكي و بي مورد پرتاب ميكنه وسيله رو و خارج از كنترله به سختي

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      با بچه بیشتر بازی کنید، توجه کنید، بچه را بغل کنید، به موقع آب و غذا بدهید بدن بچه بعد از مریضی هنوز ضعف دارد پس اجازه ندهید جیغ زدن براش عادت شود.‌

  23. سلام من دختر ۲ سال و نیمه ای دارم ک جیغ میزنه و اصلا طوری ک مهار نمیشه و هیچ جوره ساکت نمیشه و حتی خودشان میزنه نمیدونم باید چکار کنم واقعا عصبیم میکنه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مادر عزیز هم فرزند پروری شما باید چک شود و هم کودک شما از نظر اختلالات رشد، مثل اوتیسم و کم توانی ذهنی باید بررسی شود.

  24. دختر۳/۵ساله دارم که بی دلیل خیلی گریه میکنه و جیغ های وحشتناک میزنه.از متخصص اطفال فوق تخصص کودکان انواع آزمایش سونوگرافی و حتی نوار مغزی ازش گرفتم میگن سالمه.اهمیت نده خوب میشه اما میگه میشه؟فوق تخصص نوار مغزی معاینه کرده دخترمو بی فایده.روانپزشک بردم فقط گفت ممکنه کمبود آهن باشه که با چکاب کلی که داده هیچ مشکلی نداره نه تیرویید نه هیچی

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      باید بررسی شود که آیا فرزند شما از ابتدا خلق و خوی تندی داشته است؟ فرزند پروری شما بررسی شود آیا به موقع به نیاز های کودک پاسخ می دهید؟ چقدر با بچه بازی می کنید؟ چقدر بیرون می برید؟ چقدر بغل می کنید؟ از کی شروع شده؟ تغییری در زندگی شما بوجود آمده ؟

  25. سلام خسته نباشیدمن یه پسر 2 ساله دارم که برای هر چیزی جیغ میزنه و اذیت میکنه. چیزی که میخوادندم بهش خودشو میزنه و گریه میکنه و سعی میکنم با چیزای دیگه مشغولش کنم تا یادش بره یا وقتی مادربزرگش از بیرون میاد و میبینتش با محبت سلام میکنه انقدر جیغ میزنه همین حرکتو نسبت به همه انجام میده حتی باباش به جز من. من چیکارکنم؟بخاطرجیغ هاش خیلی موقع ها سردرد دارم من بعضی اوقات مجبور میشم دعواش کنم لطفا بگید چی کنم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      فرزند شما باید از نظر اختلالات رشدی بررسی شود.‌ گویا مادر بزرگ یا پدر خود را نمی شناسد. سایر رفتارهای کودک شما هم باید بررسی شود آیا ارتباط چشمی برقرار می کند؟ تغییرات محیطی اذیتش می کند؟ مدت ها با یک اسباب بازی سرگرم می شود؟ حرکات تکراری دارد؟ بال بال می زند؟ اگر این موارد را داشته باشد ممکن هست بچه شما اوتیسم باشد اما با یک علامت به کودک برچسب نمی زنیم.

  26. سلام دخترم ۲۳ ماهشه چندروزه خیلی جیغ میزنه نگرانم مریض شه بی محلش میکنم گاهی دادمیزنم آروم نمیشه چیزی بخواداگه ندمش لج میکنه وجیغ میزنه

  27. سلام وقتتون بخیر باشه من دخترم ۲ ساله هست خیلی جیغ میکشه بغلش نوازش هم

  28. سلام خسته نباشید پسر من الان دو سال داره شب که قبل خوابیدن میخاد خواب کنه اینه اینه میکنه تا بخابه خواب که میره دو ساعت بدش بیدار میشه جیغ میزنه نمیدونم باید چکار کنم

  29. من دخترم ۲۲ماهش هست حدود یک هفتس خیلی جیغ می‌کشه بیشتر وقتی با بچه ها بازی می‌کنه جیغ زدناش بیشتره میخواستم کمکم که که چه رفتاری باید بکنم که جیغ نکشه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      موقع بازی بچه هیجان زده می شود و جیغ می زند یا بچه های دیگر ممکن است اذیتش کنند.

  30. تروخدا کمکم کنید پسرم دوسال و دو ماهشه جیغ میزنه حتی بعضی وقتا بیخودی الان داشت میدوید توخونه جیغ میزد اینجوری طبیعیه ممنون میشم جوابم بدید

  31. سلام من یه پسره دوسال ونیمه دارم. الان چند روزه خیلی جیغ میرنه گریه میکنه من نمیتونم کنترلش کنم واقعا خودم عصبی میشم هر چی بهش میگم کریه هاتو کردی بعد بگو چیکار داری بدتر میکنه بعد میگه میترسم ، خسته شدم واقعا فکر میکردم با کم محله ای درست شه بدتر شده دیگه شب ا از خواب میپره ، میکم اب میخوای میگه اره بهش اب میدم اب میریزه روی زمین جیغ میکشه، گریه میکنه من چیکار کنم خودم عصبی شدم

  32. سلام من يك دختر ٢/٥ساله دارم بيشتر از سه يا ٤تا كلمه حرف نمي زنه به شدت جيغ مي زنه و عادت داره به همه نيازهاش پاسخ بده جديدا علاوه بر جيغ دهنش رو هم چنگ مي اندازه.من شاغل هستم وتاجايي كه بشه سعي مي كنم باهاش وقت بگزرونم سر پوشك يستن باهام كنار نمي اد يعني بزرگترين غصه و بحرانم شده شيتشو و تعويض پوشك ولي امادگي پوشك گرفتن رو هم نداره هنوز جيش رو نمي تونه بگه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      باید مرتب با کودک حرف بزنید، بیشتر براش کتاب بخوانید تا حرف زدن را یاد بگیرد، بیشتر بازی کنید تا کارش به جیغ کشیدن نرسد.

  33. سلام خسته نباشید. دخترم ۲۶ ماهه هست. فقط تو خونه داد میزنه جیغ میکشه.خودشو کتک میزنه برادرش ۱۰ سال از او بزرگتره .برادرش حرف میزنه ناراحت میشه. جیغ می‌کشه. از او بدش میاد. لطفاراهنماییم کنید

  34. سلام دختر ٢٢ ماهه من حدوداً يك ماهه خيلى جيغ ميزنه و اصلا به حرف گوش نميده و لجبازى ميكنه، اين طبيعيه؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      باید بررسی شود که تغییری در زندگی شما بوجود نیامده است؟ آیا به موقع به نیاز های کودک پاسخ می دهید؟ آیا به استقلال طلبی کودک احترام می گذارید؟

  35. سلام من پسر ۲ ساله ای دارم که دائم برای وسایلی که میخواد جیغ میزنه وحتی اگه وسیله رو هم ازش بگیرم یا نذارم بهش دست بزنه شروع به زدن و چنگ انداختن به صورتم میکنه الان باهاش چطوری رفتار کنم

  36. سلام دخترم ۲ سال و ۳ ماهشه ۲ شبه که توی خواب بیدار میشه گریه میکنه و من بغلش میکنم دوبار جیغمیزنه موها مو میکشه و هر کی که اطرافش باشه بخواد بیاد طرفش بیشتر جیغ میزنه نمیدونم چیکار کنم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      احتمالا فرزند شما خواب آشفته ای می بیند. یا فرزند شما در طول روز خیلی خسته می شود. یا در طول روز با اطرافیان چالش دارد که در خواب هم رهایش نمی کند.‌

  37. سلام وقت بخیر دختر ۲۲ماهه ای دارم که جدیدا بهانه گیر شده و برای خواسته هاش مدام جیغ میزنه چه رفتاری باید باهاش داشته باشم تا از این وضعیت خارج شه ممنون میشم

    • سلام ممنون داره لجبازیش شروع میشه و اقتضای سن هست تا ۵ سالگی بچه ها در سن لجبازی قرار دارند لطفا گوشی دستش ندین.سرش داد نزنید.بیشتر مواقع سعی کنید با خونسردی رفتارش رو کنترل کنید

  38. دوماه دیگه دخترم دوسالش تمام میشه و قصد دارم از شیر بگیرمش .خیلی کم غذاهست و فقط شیر خودم را میخوره .برای خوابیدن هم با میک زدن سینه و شیر خوردن میخوابه .الان خیلی مشکل دارم اصلا بدون شیر نمیخوابه و وقتی خوابش میاد یا شیر میخواد دیوانه بار خودشا به در و دیوار میزنه و گریه وحشتناک میکنه .مشکل و بیماری خاصی هم نداره .لطف راهنماییم کنید کارم فقط شده گریه .دیگه هم نمیخوام بهش شیر بدم چون از صبح تا شب میخواد کنارش بخوابم و هر وقت خواست بیاد شیر بخوره .اخه کار های دیگه هم دادم .و نمیتونم صبح تا شب کنارش بخوابم تا هی بیاد شیر بخوره اونم کم کم.و اگر مسغول کاری باشم و شیر بخواد اگر یک دقیقه دیرتر بیام انقدر جیغ میزنه که همه را روانی میکنه .غیر ابن در حالت عادی دختر شادی هست و زود ارتباط میگیره و .پسر ده ساله ای هم دارم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      شما باید به مرور شیر را کم کنید می توانید از شیر شیشه استفاده کنید، قبل از خوابیدن شیر شیشه دهید تا سیر شود و ساعت بیشتری راحت تر بخوابد، آرامش خودتان را حفظ کنید و غذا ها را کمی متنوع تر درست کنید.

  39. سلام خوبیدپسرم ۲سالونیمش هستش و من یه ماهی هست میرم سرکار صبح باباش میره تا۵…۵ ب بعدمن میرم سرکار این هفته خیلی بدقلق شده همش دادمیزنه جیغ میزنه خودشوروزمین میندازه نزدیکش میشم جیع میکشه و چندروز گریه میکرد ک نرو سرکار .خونه مادربزرگشم دوبار اینکارو کرد توروخدا کمکم کنید خواهش میکنم ممکنه علتش تنهاگذاشتنش باشه؟

  40. سلام دخترم ۲ سالشه خیلی جیغ میزنه و گریه میکنه ی وقت واسه گفتن چیزی ولی از صبح ک بیدار میشه بهانه میگیره جیغ میزنه گریه میکه

  41. پسری دارم دو سالشه روز به روز جیغ زدناش زیاد وزیادتر میشه نه بازی میکنه نه جیزی براش میخریدم باهاش سرگرم میکنه جندین بار بردیمش پیش سید دعا واسش مینویسن ولی متاسفانه بازم فقط جیغ میزنه نمیدونم حالا چکار کنیم؟خواهشی ازتون دارم یه راه حلی به من بگین بخدا شب روزمون یکیه شده نه راحتی داریم نه میتونیم بریم بازار نه مهمونی حتی نمیتونیم کاراهای زندگیمون بخوبی انجام بدیم

    • بچه شما از لحاظ تکلم به چه صورته؟آیا میتونه حرف بزنه بچه هایی که مشکل تکلم دارن معمولا خواسته هاشون رو با جیغ و داد مطرح میکنن ، اگر این مشکل رو ندارد بچه شما با جیغ و داد شما رو مطیع خودش کرده ، به خواسته ش میرسه ابن حس برای بچه شما لذت آور میشه، شما و پدرش باید آستانه تحملشون رو بالا ببرید و بگید تا جیغ بزنی بهت نمیدیم ، و کاملا بی تفاوت رفتار کنید موقعی که جیغ میزنه به هیچ عنوان نگاش نکنید چون با نگاه کردن هم امتیاز خودشو میگیره ، سعی کنید به مهد کودک ببریدش تا کنار بچه ها یاد بگیره با جیغ زدن به خواسته ش نمیرسه ولی باید اینکار رو شما تو خونه حتما انجام بدید .

  42. یه پسر دوساله دوماه دارم که خیلی جیغ میزنه خیلی بد کلافم کرده اطرافیانم کلافه کرده چیکار کنم البته ک دست پا شکسته صحبت میکنه ولی جیغم میزنه دکترم بردم شربت کلسیم داده با اهن

  43. سلام فرزند دوسال ونیمه دارم که کامل حرف نمیزنه وفقط اول کلمات رامیگه منظورش راکامل میرسونه ودست به دهان ویک دست در بینی وفقط جیغ میزنه وتا صبح بیدار هست وروز میخوابه

  44. پسری ۲۷ماهه دارم که دائما درحال جیغ زدن هست و کلا رفتارش تند و واکنش خیلی سربع و تندی نسبت به هرچیزی نشون میده خانواده ای ۳نفره هستیم و پسرم تک فرزنده منو همسرم خیلی آروم همیشه صحبت میکنیم و خداروشکر مشکلی در زندگی نداریم که باعث متشنج شدن زندگیمون بشه. با این حال اون بیشتر وقتا عصبی هست با مشاوره قبلا صحبت کردم چند تا راه حل دادن انجام دادم فایده ای نداشته

  45. سلام خسته نباشید دختر ۲۷ ماهه ای دارم ک کامل صحبت میکنه و همه چیز را هم میدونه کلا بچه باهوشی هست ا منظور خودش را میرسونه اما خیلی بچه جیغ جیغویی هست داعم درحال گریه هست یعنی صبح که از خواب بیدار میشه تا شب ک میخواد بخوابه ب بهانه های مختلف گریه میکنه و ایراد میگیره خیلی بد غذا هست برای هر چیزی گریه میکنه مثلا برای مسواک زدن یا مو شانه کردن یا لباس عوض کردن یا غذا خوردن و…. نمیدونم واقعا چیکار کنم از سن ۱۶ ماهگی هم از پوشاک گرفتمش و مشکلی بابت این موضوع نداره چون توی خانواده بچه همسن خودش نداره همش از بزرگترا کاراشون و حرفاشون را تقلید میکنه ی خواهر هشت ماهه هم داره لطفا راهنماییم کنید

  46. سلام خسته باشید دخترم ۴ سال جیغ میزنه هر چی دست میاد پرت می کند مو مادرش می کشد

  47. سلام وقت بخیر. دختری داری یکساله تازگی‌ها خیلی جیغ میزنه واینکه هر وقت چیزی میخاد صدای جیغش زیاد میشه وتمام بدنش رو منقبض وصفت میکنه به طوری که اصلا در اون حالت نمیتونیم بغلش کنیم آیا این حالت عادی است ممنون

  48. دخترم سه سالشه خیلی جیغ میزنه تو جمع. به نظرتون وقتی جیغ میزنه بغلش کنم از اون محیط دورش کنم؟

  49. سلام پسر سه ساله ای دارم وقتی با کسی بازی میکنه ….یابچه بزرگتری اذیتش میکنه فقط جیغ میزنه چکارش کنم

  50. پسر من ۲سالشه از وقتی که ازشیر گرفتمش خیلی جیغ میزنه

    • چون شما سریع خواسته هاشو انجام میدید یاد گرفته با گریه و جیغ درخواست کند شما بایستی آستانه تحملتون رو بالا ببرید هر چقد جیغ زد بهش توجه نکنید یادش بدید وقتی آروم باشه بهش میدید چند بار که اینکار دو کردید خودش یاد می‌گیرد جیغ نزند

  51. سلام وقتتون بخیر من پسرم خیلی جیغ می‌کشه خیلی نگران کننده است سنش 1سال و 10ماهشه

    • فرزند شما ممکن است نتونه حرف بزنه ، چون نمیتونه درخواستشو بیان کند از جیغ استفاده می کند و شما تسلیم میشید این باعث میشه رفتارش تقویت بشه ، بذاریدش کنار بچه های دیگه تا بتونه حرف بزنه ، مهد بهترین گزینه ست

      • آره دختر من هم ۱ سال و ۱۰ ماهشه اما ناجور جیغ می‌زند جوری که به هیچ نهوی دیگر آرام نمی شود و آیا می‌خواهد توجه جلب کند.

  52. سلام من دختر ۲.۵ساله دارم که وقتی حرصشو در میارن جیغ میزنه وبا عصبانیت با زبون خودش تهدید میکنه یا بعضی وقتا میره میزنه یا شدید ‌گریه میکنه. من تا بتونم تحمل میکنم ولی دورو اطرافیان همیشه شاکین ومیگن چرا جیغ میزنه بعضی اوقات خسته کننده میشه برام خیلی جیغ میزنه وخیلی شیطونه وبازیگوش واصلا حرف گوش نمیده وحرف حرفه خودشه وکلا کارخودشو میکنه به گوشی علاقه زیادی داره وخوراکی سالم مثل شیر .بستنی .کیک زیاد میخوره دکتر هم بردم گفته سالمه واحساس میکنم شاید از کمبود ویتامین اینجوری میکنه وخیلی هم بهش محبت میکنیم آخه وقتی ارومه خیلی شیرین زبون بازی در میاره وخوابش هنوز درست نشده وقتی ظهرا ۱ساعت بخوابه شبا ۳ساعت بیداره سر این موضوع خیلی دارم اذیت میشم ممنون میشم یه راهکار برام بزارید

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مادر عزیز به نظر می رسد اطرافیان بیشتر کودک شما را اذیت می کنند. بر اساس نظر پیاژه کودکان بین ۲ تا ۷ سال بیشتر خودمحورند، یعنی بیشتر خودشان و خواسته های خودشان را می بینند. همچنین بر اساس نظر اریکسون کودک ۱ تا ۳ سال دنبال استقلال طلبی هست، کودک باید به شکل طبیعی نظر خودش را بگوید و برخی مواقع مخالفت کند. اما اگر نتوانیم رفتارهای کودک را درست مدیریت کنیم، رفتارهای طبیعی را تبدیل به یک مسئله می کنیم. برای اینکه کودک در این سن سرگرم گوشی نشود خودتان بازی های دیگری برای کودک طراحی کنید، خودتان با کودک بازی کنید. زمان خواب، خودتان هم زود بخوابید و انتظار نداشته باشید زمانی که چراغ ها روشن است کودک شما بخوابد، یک ساعت زودتر کودک را به اتاق خواب ببرید و برایش بیشتر کتاب بخوانید، ساعت های پایانی شب اجازه ندهید کودک فعالیت های پر تحرک داشته باشد. بیشتر به سمت بازی های آرام و بی سر و صدا سوقش دهید، شب اجازه ندهید کودک جلو تلوزیون یا با گوشی باشد.

  53. سلام پسرم ۳سالشه خیلی داد میزنه برای هرکاری و خشونت هم نشون میده مثلا چیزی باب میلش نباشه کتک هم میزنه

  54. سلام خسته نباشیدی کودک داریم یکسال نیم خیلی جیغ میزنه چیکارکنم ازسرش دربیاد

  55. سلام وقتتون بخیر.من دختری یک سال و ده ماهه دارم که به تازگی صاحب یه دختر دیگر شدم که بعد از به دنیا آمدن خواهرش بهانه گیر شده و سر هر چیزی جیغ و داد میکند لطف کنید راهنماییم کنید

  56. سلام ، بچه ای سه سال و۳ ماه دارم که حرفم رو گوش نمیده علتش چیه ؟علت حرف گوش نکردن رو میخواستم بدونم ؟1.برای کارهای روزانه مشکل داره ، مثلاً شونه کردن ، حموم رفتن ، غذا خوردن همش لج می‌کنه ؟۲.همش میگه حوصلم سر رفته و اگه بیرون بریم نمی‌خواد خونه بیاد ؟۳. بیرون می‌ره با صدای بلند صحبت می‌کنه و بدون ترس واسه خودش و تنها حرکت می‌کنه ؟درکل طوری رفتار می‌کنه که در نظر و دید دیگران بی ادب نشون میده و همه میگن بچت بی ادبه. گاهب اوقات بهونه میگیره و جیغ وداد راه می‌اندازه وپاهاش رو میکوبه زمین به مدت ۲۰ دقیقه تانیم ساعت یا گریه اش قطع نمیشه دقیقا به مدت همین تایم ، علتش چیه ؟چرا بچم اجازه نمیده من دستشویی ببرمش یا موهاش رو شونه کنم ، درصورتی که مادر بزرگ، پدربزرگ ، عمه وبقیه فامیل این اجازه رو میده که غذا بهش بدن و دستشویی ببرنش ؟احساس ناراحتی میکنم که منو قبول نداره ونمیزاره کارهاش رو انجام بدم ، با خودم فکر میکنم بزرگتر هم بشه منو قبول نداشته باشه وخودسر بشه چیکار باید بکنم ؟،گاهی اوقات بهونه گیری الکی و گاهی اوقات برای نیاز مثل خوردن و خوابیدن این جیغ وداد راه‌انداختن وپاکوبیدن اتفاق می‌افته ، عکس العمل من بی توجهی و گاهی اوقات در آغوش گرفتن .ناگفته نباشه ،اما همچنان با این جیغ وداد کردن به مدت نیم ساعت همه رو کلافه می‌کنه وساکت نمیشه

    • بستگی داره انتظار شما از یه کودک 3 ساله برای هر گوش نکردن چه هست. اما به طور کلی. اگر می خواید که حرفتون رو گوش بده این نکات رو دقت کنید. 1. قرار نیست همیشه حرفتون رو گوش بده اون هم انسانه و حق داره با نظر شما مخالف باشه. 2. انتظاراتتون رو متناسب با سنش تنظیم کنید.3. از دستور دادن های زیاد پرهیز کنید. 4. مقتدر باشید. یعنی بدون داد و فریاد باهاس ارتباط برقرار کنید. وقتی بهش نه می گید سر حرفتون بمونید . وقتی بهش قولی می دید سر قولتون بمونید. مهارت های فرزند پروریتون رو افزایش بدید. کتاب بخونید. کارگاه برید.اینها نکات کلی بود. حالا مورد خاص خودتون رو تعریف کنید تا در مورد مسئله خاص شما صحبت کنیم. برام مثال هایی بزنید که حرفتون رو گوش نداده. تنها موردی که تو توضیحاتتون نیار به اصلاح کودکتون هست جیغ و داد راه انداختن و پا کوبیدن و … هست. بقیه کارهاش کاملا طبیعیه. یه کودک 3 ساله داری که می خواد خودش بره دستشویی. خودش غذا بخوره. خودش موهاش رو شونه بزنه. تو خونه حوصله اش سر می ره دوست داره بره بیرون. دوست نداره بیاد خونه چون بیرون بیشتر خوش می گذره.با صدای بلند حرف می زنه چون ترس اجتماعی نداره.اینایی که گفتی همه خوبیه نه ایراد. دخترتون می خواد مسیرش رو طی کنه ولی شما راهش رو می بندی و اونم عصبانی می شه. وقتایی که جیغ داد می کنه چی پیش میاد که این کار رو می کنه و شما چه عکس العملی دارید؟درباره دستشویی رفتن اول اینکه شما چرا اجازه می دیدید دیگران دخترتون رو دستشویی ببرن. هیچ کس جز والدین نباید اجازه داشته باشه کودک رو دستشویی ببره. و اما سوال شما, زمانی که می خواید ببریدش دستشویی با موهاش رو شونه کنید و اون اجازه نمی ده, چی می گه؟ ازش می پرسید چرا؟ جوابی بهتون داده؟ وقتی حمام و دستشویی می بریدش یا موهاش و شونه می کنید ارتباطتون با هم چطوره؟ چه مکالمه هایی با هم دارید؟بچه ها تو سن پایین ممکنه دلشون بخواد افرادی که دوستشون دارن ببرنشون حمام, دستشویی و ….. اما این شما هستید که باید موضوع رو مدیریت کنید. حریم خصوصی رو کودک باید یاد بگیره. اینکه یه کارایی رو فقط مامان اجازه داره انجام بده. به نظر میاد مسئله شما و دخترتون بیشتر عدم آموزش حد و مرزهاست.اگر فکر می کنید تو رابطه اتون با دخترتون مسئله ای وجود داره دیگه نیاز به بررسی حضوری هست. اینجا امکان بررسی نیست. روان شناس باید شما و دخترتون رو از نزدیک ببینه.ارتباطتون رو بررسی کنه تا ببینین ماجرا چیه.تو خیابون اگر دست شما رو نمی گیره مشکلی نیست. فقط باید برای موقعیت های خطرناک مثل عبور از خیابون قانون گرفتن دست همدیگرو داشته باشید. بهش نگید دستت و به من بده. بگید دست همدیگرو بگیریم مراقل هم باشیم.درباره موارد دیگه مهمترین موضوع دستشویی و حمام رفتن هست که به هیچ وجه هیچ کس جز شمل نباید اجازه داشته باشه اینکار رو انجام بده .درباره جیغ و دادش, تو ذهنتون باشه بچه ها معمولا وقتی خسته, گرسنه و بی حوصله هستن بد اخلاق می شن پس به ایت موارد توجه کنید.در کنار اینها اگر برای رسیدن به هدفی جیغ و داد می کنه می تونید بغلش کنید و باهاش همدلی کنید اما نباید با گریه خواسته اش بر آورده بشه.

  57. سلام وقت بخیر پسرم دو هفته ست از پوشک گرفتم شبا از خواب بیدار میشه گریه میکنه و جیغ میزنه چند بارم درخواست خوردن سینه داشته در صورتی که یه ساله از شیر گرفتم خواستم بپرسم علت خاصی داره

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      بین ۶ ماهگی تا ۳ سالگی بر اساس نظر بالبی دلبستگی شدید در کودک شکل می گیرد. در این سن کودک اضطراب جدایی دارد، یعنی شما که منبع دلبستگی کودک بودید از کودک جدا شدید، کودک را به شدت آشفته کردید باید تحمل می کردید بعد از سه سالگی سر کار می رفتید و چند ماه قبل از رفتن هم به فکر جایگزین می افتادید، مثلا اگر قرار بود مادر بزرگ همراه ایشان بمانند، از چند ماه قبل باید مادر بزرگ هر روز، همان زمانی که قرار است بروید حاضر می شدند تا کامل کودک به فرد جدید عادت کند.

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      از پوشک گرفتن هم برای کودک نوعی بحران هست، به چه نحوی از پوشک گرفتید؟ به نظر می رسد کودک فشار زیادی را تحمل کرده باشد که به یاد از شیر گرفتنش هم افتاده است. احتمالا با روش صحیح کودک را از پوشک نگرفتید، کودک آمادگی کافی نداشته، یا شما آرامش خود را حفظ نکردید، درست همدلی و همراهی نکردید، کودک شب ها هم رفتارهای شما را خواب می بیند و آشفته می شود.

  58. سلام خسته نباشید دخترم دوسال ونیم است موقع حمام رفتن جیغ میزنه اصلن داخل حمام هم نمی ره موقع لباس پوشیدن لباسی که ما میخواهیم نمی‌شه لباسی زشت می پوشه یا لباسهای خوب که از بیرون است می پوشه موقع غذا خوردن هرجور خودش دوست داشته باشه میخوره میگه دهن کمد باز باشه روزی ده بار لباس بپوشم اگه قفل کنم نزارم لباس شو در میاد دوخت میخوابه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      آیا بچه شما حمام کردن را دوست دارد؟ از کی این مشکل بوجود آمده؟ داخل حمام چیزی هست که خوشایند کودک نیست؟ چقدر حمام را برای بچه خوشایند می کنید؟ آیا حق داره اسباب بازی در حمام داشته باشه؟ چطور شما تن و بدنش را شستید؟ همه این موارد باید بررسی شوند و در نهایت اگر مشکل از خود شما نباشد باید بررسی شود که در اقوام نزدیک وسواس وجود داشته است یا خیر؟

  59. سلام پسرم ۴سالشه جایی میریم اولش جیغ می‌کشه کسی باهاش حرف نزنه همه میگن تو بی ادب بارش آوردی کلی تیکه بهم نیندازن واقعا حرفاشون اذیتم میکنم دیگه با همه قط ارتباط شدم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مسلما کودک شما بی ادب نیست، شما نگران حرف های مردم نباشید، کودک شما نیاز به بررسی تخصصی دارد، خلق و خوی کودک شما چگونه بوده؟ نحوه برقراری ارتباط باید در موقعیت های مختلف بررسی شود، نوع حرف زدن و مکالمه اش بررسی شود و سایر رفتارهایش ، پس کودک خود را حضوری پیش یک روانشناس کودک ببرید.‌

  60. دختر ٢ سال و ٨ ماهه من خيلى جيغ ميزنه و گريه ميكنه . مخصوصن وقتى وارد جمع ميشيم. جيغ و فرياد زياد ميكنه. حتى نميتونم باهاش جايى برم. چيزى كه به ميلش نباشه شروع ميكنه به داد و فرياد و جيغ زدم شديد. داره كم كم ٣ سالش ميشه و واقعان من و نگران كرده. حرف هم نميتونه درست بزنه.

  61. باسلام دختر بنده دوسال یک ماهش هست یک مقدار دیر راه افتاد باکمک کاردرمانی الان چند رنگ رو تشخیص میده و بیشتر کلمات رو بیان میکنه ولی هنوز جمله نمیتونه بگه جدیدا هم اگه برخلاف خواستش کاری انجام بشه جیغ میزنه ووقتی هیجان زده میشه دستاشو سفت میکنه و عضلاتش رو سفت میکنه

  62. سلام خسته نباشید.بنده پسری دارم ۶ ساله.تک فرزند.حدود یک ماهی هست که خیلی داد میزنه و هرچی من یا پدرش یا هر شخص دیگه ای بهش میگیم در جواب میگه چی میگی بابا.یا داد میزنه و حرفش رو میگه.هرچی باهاش اروم صحبت میکنم بهش میگم از این کارت ناراحتم یا به حالت بچگانه بهش میگم از این کارت خیلی ناراحتم.اون لحظه میگه ببخشید حواسم نیست.اما باز تکرار میکنه.

  63. سلام و عرض ادب
    از مطالب مفیدتان بی نهایت ممنونم.
    ???
    بنده هم یک پسر ساله دارم که چون از ابتدای تولد آب مروارید داشت، هردو چشمش در نوزادی عمل شده و الآن عینک میزنه.
    هروقت عصبی میشه، علاوه بر جیغ زدن، عینکش رو درمیاره و دسته هاش رو به دو سمت باز میکنه تا جایی که تا حالا چند قاب عینک رو خراب کرده و ما دوباره گرفتیم.
    من و همسرم با تمام وجود بهش محبت می کنیم. مطالب این سایت رو خواندم و استفاده کردم. امیدوارم بتونم با مطالعه بیش تر، رفتار مناسب تری رو با کودکم داشته باشیم و رفتارهاز خارج از هنجارش رو به نحوی صحیح، مراقبت و اصلاح کنیم.

  64. سلام خسته نباشین من متولد ۶۹ هستم ویک دوقلو پسر ۵ساله دارم/او کارمند بیمارستانم و پرستارم-بچه هام تا ۳/۵سالگی حتی مامان بابانمیگفتن ک بردمشو گفتارو هنوز دارم ادامه میدم وخداروشکرعالی شدن ولی تواین مدت فقط جیغ میزدن و من روانی شده بودم ک گفتارشونو شروع کردم و بردم کلاس و گفتم جیغ ها تموم میشه ولی الان باهم خیلی کلکل میکنن و مدام جیغ میزنن و صبرم کم شده ک الان پنج سال و دوماهشونه اعصابم ضعیف شده و خودم هم داد میزنم سرشون و بعضی وقتا ک سرم درد میگیره میزنمشون

  65. سلام کودک من ۱۶ماهس یه مدته که همش دادمیزنه وبادادزدن هرچی وسایل توخونه هست دلش میخاد بهش بدیم ومابیشتروقتها به خواسته اش توجه میکنیم وبعضی مواقع که همه جاروبهم میریزه مجبورمیشم دادبزنم که اصن بدترمیشه وخیلی به من که مادرشم وابسته شده نمیدونم چیکارکنم تا موقع خاستن وسایل بهش بفهمونم که نباید به همه چی دست بزنه واگرم نمیدیم دادنزنه

  66. سلام پسر 5ساله خیلی جیغ وداد میکنه وقتی هم که یکی رو میبینه زیاد بهونه میگیره من چیکار کنم این اخلاقش ترک کنه

  67. پسر من دوساله هست فقط در حد کلمه میتونه بگه خیلی جیغ و داد میکنه وقتی چیزی میخواد فقط گریه میکنه فعالیت اش خیلی بالاست و یه جا نمیتونه بند بشه وقتی شیرینی یا کیکی میخواد با داد میخواد شب که میخواد بخوابه یک ساعت داد و جیغ میزنه تا بهش نزدیک میشم که آروم بشه بیشتر گریه میکنه و جیغ میزنه تا از خستگی خوابش ببره نمیدونم چیکار کنم اگه میشه لطفا راهنمایی کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید