خانه / پرسش و پاسخ مشاوره ازدواج / نکات مهم ازدواج موفق از نظر روانشناسی
ازدواج موفق
ازدواج موفق

نکات مهم ازدواج موفق از نظر روانشناسی

اگر قرار است به‌زودی ازدواج کنید یا مدت‌های طولانی از ازدواج شما می‌گذرد، باید بدانید که در مسیر دستیابی به یک ازدواج موفق پستی‌ها و بلندی‌هایی را تجربه خواهید کرد. دوره‌های پراسترس، خستگی، دعوا با همسر و عدم برقراری ارتباط مؤثر با همسر همگی بخشی از مشکلات زندگی مشترک است که ممکن است بعد از ازدواج برای شما هم اتفاق بیفتد.

در رسیدن به ازدواج موفق همانند هر کار و هدف دیگر مستلزم صرف تلاش و کوشش است؛ اما منظور از وظایف ازدواج، شستن ظروف و خرید لوازم منزل نیست. تلاش‌هایی که منجر به یک ازدواج موفق می‌شوند شامل کارهایی است که در عین مفرح بودن می‌توانند درمان‌بخش هم باشند.

در تحقیقی که در یک مرکز مشاوره ازدواج بر روی زوج ها قبل از شروع زندگی مشترک صورت گرفت، از همسران خوشبخت خواسته شد لازمه های ازدواج موفق را بیان کنند.

لازمه ازدواج موفق چیست؟

آیا شما هم به دنبال ازدواج موفق هستید؟ یا اینکه در معیارهای ازدواج خود به دنبال فردی هستید که از شما یا رابطه با شما دست نکشد؟ بنده در مرکز مشاوره ازدواج خود همواره به زوج ها توصیه می‌کنم، در معیارهای ازدواج خود به دنبال انتخاب همسر با اراده باشند. زیرا احتمال طلاق و جدایی در ازدواج با افراد با اراده و پشتکار به‌مراتب کمتر است.
دکتر روانشناس داک وورث، اهمیت اراده و پشتکار در حفظ رابطه پایدار را با تحقیق بر روی بیش از سه هزار زوج به خوبی اثبات کرده است. او پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و کنترل تأثیر دیگر ویژگی‌های شخصیتی و عوامل جمعیت‌شناسی به این نتیجه رسید که احتمال حفظ رابطه پایدار در بین افراد با اراده، 17 درصد بیشتر از دیگران است.
اما باید بدانید دستیابی به ازدواج موفق امری چالش‌برانگیز است. پس شما در انتخاب همسر و معیارهای ازدواج خود به فردی نیاز دارید که پشتکار و ثبات قدم داشته باشد.
اراده و پشتکار همسر در حفظ رابطه ویژگی مهمی است؛ چراکه نشان می‌دهد چگونه زوج در موقعیت‌های سخت و مواجه با مشکلات زندگی دوام می‌آورند. زندگی مشترک سرشار از موقعیت‌های دشوار است. ازآنجاکه حفظ رابطه نیازمند تلاش و کوشش زوج است, احتمال طلاق در افرادی که در مقابله با مشکلات زندگی زناشویی اراده کمتری دارند بیشتر است.
عشق پایدار است اما این پایداری به‌خودی‌خود اتفاق نمی‌افتد. طلسم و جادو و فال ازدواج هم کاری از پیش نمی‌برد. عشق ازاین‌جهت پایدار است که ما آن را پایدار می‌کنیم, چراکه در این مسیر به تلاش و کوشش خود برای حفظ رابطه ادامه می‌دهیم. بسیار خوب, پس تمامی این مطالعات جامع و کامل حرف زیادی برای گفتن دارد. اما آیا این مطالعات می‌تواند پیش بینی کند چه  روابطی پایدار خواهند ماند؟ بله, و فرمول آن بسیار ساده است.

نشانه های ازدواج موفق

کافی است از زوج درباره رابطه آن‌ها سؤال کنید. بله, به همین سادگی. داستان آن‌ها با 94% دقت نشان می‌دهد که آیا آن‌ها طی سه سال آینده از همسر خود طلاق می‌گیرند یا خیر.
پس از ارزیابی 52 زوج بر اساس مصاحبه شفاهی گذشته زندگی آن‌ها, کیم بوهلمن, جان گاتمن و لین کاتز, روانشناسان دانشگاه واشنگتن, دریافتند که نحوه صحبت کردن زوج ها درباره سرگذشت زندگی خود می‌تواند با 94% دقت پیش‌بینی کند آیا آن‌ها طی سه سال آینده از یکدیگر طلاق می‌گیرند یا خیر. این آمار حیرت‌انگیز است: تنها با بررسی نحوه صحبت کردن زوج ها درباره گذشته‌ رابطه با همسر خود, دانشمندان می‌توانند آینده آن‌ها را پیش‌بینی کنند.
پس تفاوت میان داستان‌ زندگی زن و شوهر خوشبخت و زوج های ناراضی چیست؟ این محتوای داستان نیست که متفاوت است. البته که هر زوج در طول زندگی مشترک دعوا و مشاجره با همسر را تجربه می‌کند. اما زوج هایی که یک ازدواج موفق دارند از دعوا و مشاجره تعریف و تمجید می‌کنند. به عبارت ساده‌تر:

  • در یک ازدواج ناموفق: من و همسرم مداوم بحث و دعوا داریم و این یک تجربه بسیار وحشتناک است. درواقع, شریک من فرد بسیار بدرفتاری است.
  • در یک ازدواج موفق: من با همسر بر روی موضوعات مختلف دعوا و اختلاف داریم و این موضوع بسیار وحشتناک است. اما ما این اختلافات را با برقراری ارتباط صحیح با همسر حل می‌کنیم و هر روز زندگی مشترک موفق تری را نسبت به گذشته تجربه می‌کنیم. زیرا این اختلافات موجب افزایش شناخت و آگاهی زوج نسبت به هم می‌گردد و شناخت همسر موجب بهبود روابط زن و شوهر می‌گردد.

راهکارهای ازدواج موفق

• شباهت رفتاری زوج برای حفظ رابطه پایدار مهم نیست: به‌عنوان‌مثال، علاقه مشترک زوج به یک سبک از موسیقی، معیار مناسبی برای پیش‌بینی یک رابطه پایدار و موفق نیست.
• بحث و دعوا با همسر خوب است: برقراری ارتباط منفی همیشه بهتر از عدم رابطه با همسر است.
• حفظ رابطه پایدار مستلزم تلاش مستمر زوج است: راه صحیح دستیابی به ازدواج موفق این است که همانند زوج های سنتی فکر کنید.
• اراده و پشتکار داشته باشید: ازخودگذشتگی، وفاداری، اراده و پشتکار. این همان چیزی است که می‌تواند موفقیت در زندگی مشترک زوج را تضمین کند.
• قدر بحث و دعوا با همسر را بدانید: همه‌چیز بستگی به داستانی دارد که شما تعریف می‌کنید. آیا اختلاف با همسر همواره موجب بهبود روابط زوج می‌شود؟ اگر این‌گونه است پس این اختلافات برای حفظ رابطه لازم است.
عشق یک چالش است. اما زندگی چالش بزرگ‌تری است. ما در انتخاب همسر شایسته به دنبال قطعیتی هستیم که تضمین‌کننده خوشبختی ازدواج ما باشد و تمامی رنج ها را از ما دور کند. اما این فقط یک خیال‌پردازی است. هیچ فردی در زندگی شکست‌ناپذیر نیست. اتفاقات بد برای همه زوج ها اتفاق می‌افتد. ما نمی‌توانیم مانع درد و رنج حاصل از زندگی شویم.
بهتر است در زندگی شبیه یک گرگ گرسنه باشید. گرگ شکست‌ناپذیر نیست اما می‌تواند تقریباً پس از هر آسیب بهبودی پیدا کند. شما نمی‌توانید یک زندگی عاری از مشکل داشته باشید اما می‌توانید یاد بگیرید چگونه لحظه‌های سخت زندگی را مدیریت کنید تا لحظه‌های خوب دوباره بازگردند.
چه چیزی بیش از همه به شما در حل مشکلات زندگی زناشویی کمک می‌کند و موجب می‌شود در زندگی احساس خوشبختی کنید؟ عمق روابط زوج با هم نشان می‌دهد که چگونه به سخت‌ترین روزهای زندگی واکنش نشان می‌دهیم”. دکتر جونا می‌گوید:
هرگز یک زندگی و ازدواج آسان وجود ندارد. پس, پرسش این است که چگونه باید با مشکلات زندگی مشترک کنار بیاییم؟ این همان موضوعی است که جورج ویلانت در تحقیقات خود بر روی زوج به بررسی آن پرداخته‌است. چگونه با همسر خود سازگار شویم؟ چگونه با سختی های زندگی مشترک برخورد کنیم؟

عشق و ازدواج موفق

دکتر ویلانت می‌گوید: اینکه چه کسی را دوست دارید و چگونه به او عشق می‌ورزید نشان‌دهنده میزان توانائی شما در مقابله با مشکلات زندگی است. رابطه صمیمی با همسر نشان می‌دهد که چگونه به سخت‌ترین روزهای زندگی واکنش نشان می‌دهیم. درنهایت متوجه خواهید شد زوج هایی که از روابط نزدیکی و صمیمی با همسر خود  برخوردارند, طول عمر بیشتری دارند. افراد موفق‌تری هستند. درآمد بیشتری دارند و بسیار خوشحال‌ترند.
اگر به فهرست همه آنچه می‌خواهید در زندگی داشته باشید نگاهی بیندازید, می‌بینید که توانایی دوست داشتن و دوست داشته شدن در همه جای آن به چشم می‌خورد. هنگامی‌که جونا از جورج ویلیانت, مدیر مطالعات بزرگسالان در دانشگاه هاروارد, درباره این نتایج پرسید, ویلیانت چه جوابی داد؟
من زمانی به این موضوع اشاره‌کرده بودم که وقتی ما پیر می‌شویم, زندگی ما مجموعه‌ای از همه افرادی است که در دوران زندگی آن‌ها را دوست داشته‌ایم. این موضوع هنوز هم صدق می‌کند و من بیشتر از همیشه به آن ایمان دارم.

بله, تا اینجا صحبت‌های بسیاری را درباره تلاش برای تجربه یک ازدواج موفق مطرح کردیم. اما اجازه دهید در پایان موضوع را به زبانی ساده‌تر مطرح کنم. آیا راهی برای موفقیت بیشتر شغلی و موفقیت هرچه بیشتر در رابطه وجود دارد؟ بله, یک ویژگی وجود دارد که منجر به موفقیت در هر دو زمینه خواهد شد. آنچه موجب موفقیت در زندگی می‌شود به موفقیت در حفظ رابطه پایدار نیز منجر خواهد شد

بر اساس تحقیقات روانشناسی صورت گرفته دلایل مشترکی در دستیابی به موفقیت شغلی یا موفقیت تحصیلی افراد وجود دارد و آن چیزی نیست جز داشتن اراده و پشتکار بالا. این واقعیت، یعنی اراده و تلاش از مهمترین عوامل حفظ رابطه پایدار به حساب می‌آید.

روانشناسی ازدواج موفق

عدم وابستگی به همسر از نکات مهم ازدواج موفق

استقلال و عدم وابستگی به همسر یکی از مهم‌ترین معیارهای ازدواج موفق است. به‌منظور اینکه در ازدواج احساس خوشبختی کنید اول باید خودمان شاد باشیم. درواقع این کلید یک ازدواج موفق است. به همین دلیل، زن و شوهر می‌بایست زمانی را جداگانه برای خود اختصاص دهند تا به سرگرمی و کارهای شخصی خود بپردازند. این دوری از همسر نه‌تنها موجب دلگرمی و قوت قلب می‌شود بلکه در زمانی که برای خود تنهاییم، روح خود را تقویت، خود را بازسازی و اهداف، یافته‌ها و الویت های شخصی خود را بازبینی می‌کنیم.
از طرف دیگر، وابسته بودن به همسر، توانایی شما برای رشد فردی به‌عنوان یک شخص با تفکر آزاد را تضعیف می‌کند. زمانی که ما نسبت به همسر خود احساس استقلال می‌کنیم، همیشه در مواقعی که در کنار همسر خود هستیم همیشه موضوعی هست تا راجع به آن صحبت کنیم و برای همسر خود شخصیتی قوی‌تر، سالم‌تر و جذاب‌تر خواهیم داشت.

شنونده خوبی بودن از رازهای ازدواج موفق

درحالی‌که زنان می‌بایست مهارت شنونده بودن را در خود تمرین کنند، این مشاور ازدواج توصیه می‌کند مردان هم این مهارت را موردتوجه قرار دهند. اغلب اوقات مردان فراموش می‌کنند که  تنها چیزی که از زن از شوهر خود انتظار دارد یک گوش شنواست. به خاطر بسپارید شنیدن با گوش دادن متفاوت است. شنیدن باید علاوه بر گوش، قلب ما را هم درگیر کند. شنیدن یعنی با آغوش باز به چیزی که همسر می‌گوید گوش دهید، در حین صحبت به او نگاه کنید و با پاسخی مناسب به همسر خود قوت قلب دهید. شنیدن راز یک ازدواج موفق است.

احترام به همسر رمز رسیدن به ازدواج موفق

باهم خوب بودن به معنی موافقت همسر با همه‌چیز نیست. اکثر همسرانی که قبل از ازدواج به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند دارای نگرش، عقاید و طرز تفکرهای متفاوتی‌اند و حتی در برخی امور مهم زندگی دیدگاه مشترکی ندارند. همه زوج‌ها باید در پاره‌ای از زمینه‌ها با همسر اختلاف نظر داشته باشند و این امری طبیعی در زندگی زناشویی است. در یک ازدواج موفق، زن و شوهر به نظرات همسر خود احترام می‌گذارند. همچنین به یاد داشته باشید اختلافات خانوادگی و زناشویی ممکن است در هر  ازدواج و زندگی مشترکی اتفاق افتد، مهم این است زن و شوهر چگونه با این اختلافات برخورد کنند.

مطالب مرتبط: احترام به همسر

شناختن علایق و ارزشهای همسر از نکات دستیابی به ازدواج موفق

بر اساس یک نظریه روانشناسی، هر شخص روش منحصربه‌فردی در برقراری رابطه عاشقانه با همسر خود دارد. وقتی اولویت‌ها و خصوصیات همسر خود را به‌خوبی بشناسید، رفتارهای او برای شما دوست‌داشتنی است. روش‌هایی که همسر شما بدان وسیله عشق را به شما ابراز می‌کند مشاهده کنید. مثلاً شوهر شما در شستن وسایل خانه و یا نگهداری از فرزندان کمک می‌کند و یا خانم شما در اتو کردن پیراهن یا درست کردن غذای موردعلاقه شما تلاش می‌کند.

برای برخی ممکن است این زبان قلب به شکل یک‌کلام عاشقانه، رفتن به سفر موردعلاقه همسر و روش‌های دیگری باشد. زبان قلب همسر خود را پیدا کنید تا همیشه بدانید چطور با همسر خود به خوبی رفتار کنید. فهم زبان قلب همسر شما یکی از رموز موفقیت در ازدواج است.

پذیرش خصوصیات همسر از عوامل ازدواج موفق

یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی یک رابطه و افزایش درخواست طلاق عدم توانایی زوج در پذیرش همدیگر در زندگی مشترک به‌خصوص در میان زنان است که همیشه به همسر خود غر می‌زنند. به خاطر داشته باشید که شما با چه کسی ازدواج کرده‌اید و هم‌اکنون چه کسی است. حتی اگر بخواهید همسر خود را تغییر دهید نمی‌توانید.

وقتی همسر خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید و یا در حال متقاعد کردن وی هستید، درواقع شما فقط بر روی نقاط ضعف و مشکلات همسر خود تمرکز کرده‌اید. به‌عنوان یک متخصص در امر مشاوره ازدواج به شما پیشنهاد می‌کنم نگرش خود را در مورد زندگی مشترک و ازدواج تغییر دهید و شروع به تمرکز بر روی خصوصیات رفتاری مثبت همسر خود کنید و نقاط ضعف او را بپذیرید.

احساس مسئولیت پذیری لازمه ازدواج موفق

وقتی تصمیم به انجام کاری در زندگی مشترک می‌گیرید مسئولیت موفقیت و شکست خود را بر عهده بگیرید. وقتی شما به همراه همسر خود بر روی موضوعی اختلاف‌ نظر دارید، به یاد داشته باشید تا مسئولیت اعمالی که انجام می‌دهید، حرف‌هایی که گفته‌اید را بپذیرید، حتی اگر دردناک، غیرمنطقی و یا موجب دردسر گردد. اگرچه این کارها ساده به نظر می‌رسند اما یکی از کلیدهای موفقیت در ازدواج به‌حساب می‌آیند.

قرارهای شبانه با همسر برای موفقیت در ازدواج

در میان رموز موفقیت در ازدواج این‌ یکی از مهم‌ترین مواردی است که معمولاً توسط زوج به‌خصوص آن‌هایی که مدتی از ازدواج شان می‌گذرد نادیده گرفته می‌شود. مهم نیست در این قرار شبانه چه می‌گذرد. به همین سادگی که فقط زمانی را با در کنار همسر خود می‌گذرانید موجب حفظ و بهبود رابطه زن و شوهر می‌شود. در این قرار شبانه شما باید تلفن همراه خود را خاموش‌کنید تا اینکه از هرگونه حواس‌پرتی در این زمان اجتناب شود. همچنین سرگرمی‌های مشترک مثل تماشای تلویزیون، دوچرخه‌سواری و گردش و سفر داشته باشید.

رابطه عاشقانه با همسر از راه های ازدواج موفق

سعی کنید برخی روزها به همسر خود یک گل هدیه دهید یا یک پیام عاشقانه برایش ارسال کنید. او را با غذای موردعلاقه‌اش شگفت‌زده کنید. ایده‌های زیادی برای رمانتیک کردن زندگی مشترک خود پیدا کنید و آن را اجرا کنید.

برای رسیدن به ازدواج موفق از همسر خود تعریف کنید

با تعریف و تمجید از همسر خود  به‌طور مرتب و روزانه از وقوع طلاق و جدایی در زندگی مشترک خود پیشگیری کنید. تمجید و تعریف مستمر از خصوصیات رفتاری همسر موجب تقویت رابطه زناشویی می‌شود. مثبت گرا باشید و اقدامات خوبی که همسر شما در طول روز انجام می‌دهد را مشاهده کنید. گاهی اوقات که کارها به خوبی پیش نمی‌رود و مطابق با سطح انتظارات شما نیست، به‌جای تمرکز بر افکار منفی به موضوعات مثبت فکر کنید.

برای دستیابی به ازدواج موفق از کنترل کردن همسر خود بپرهیزید

افراد متأهل اغلب به‌جایی می‌رسند که شروع به گم کردن خود می‌کنند. احساس حسادت یا بی کفایتی به آن‌ها دست می‌دهد و یا فراموش می‌کنند که آن‌ها فردی مستقل از همسر خود هستند و ممکن است شروع به کنترل همسر خود کنند. اکثر اوقات این کار غیرارادی و به‌مرور با افزایش سطح انتظارات از همسر اتفاق می‌افتد. برقراری ارتباط صحیح با همسر، داشتن استقلال فکری و بخشش می‌تواند ازدواج را در مسیر خوبی نگه دارد. اگر شما احساس می‌کنید توسط همسر خود مدام کنترل می‌شوید و یا همسر خود را کنترل می‌کنید، اقدام مناسبی انجام دهید و یا از یک مشاوره خانواده کمک بگیرید.

برای موفقیت در ازدواج همسر خود را تهدید به طلاق نکنید

فرض بر این است که شما واقعاً نمی‌خواهید از همسر خود طلاق بگیرید، پس هرگز او را به طلاق تهدید نکنید. زوجی که در حین مشاجره و دعوا با همسر از طلاق و جدایی صحبت می‌کنند اغلب از این واژه به‌عنوان یک تهدید استفاده می‌کنند. تحقیقات روانشناسی نشان داده احتمال طلاق در افرادی که از طلاق برای تهدید همسر خود استفاده می‌کنند بیشتر است. استفاده از ابزار تهدید برای حل اختلافات زناشویی راهکار مؤثری نیست پس آن را انجام ندهید.
بسیاری از همسران شاد این نکات مهم ازدواج موفق را در زندگی بکار می‌گیرند. شما هم از این قوانین تبعیت کنید تا نه‌تنها زندگی خود را از طلاق و جدایی نجات دهید بلکه قادر خواهید بود از زندگی زناشویی خود لذت ببرید.

15 دیدگاه

  1. به سایت ما هم سری بزنید شاید تونستیم با هم همکاری کنیم

  2. دانلود آهنگ جدید

    واقعا عالی بوود

  3. عالی بود. ممنون

  4. این یک پست خوب و آموزنده بود و من اطلاعات زیادی کسب کردم

  5. مطلب خوب و آموزنده ای بود و اطلاعات زیادی کسب کردم

    موفق باشید

  6. مطلب آموزنده ای بود
    موفق باشید

  7. پست آموزنده ای بود
    موفق باشید

  8. ممنون از مطلب خوبتون
    موفق باشید

  9. ممنون از مطلب و سایت خوبتون
    پست آموزنده ای بود
    موفق باشید

  10. عالی بود
    موفق باشید

  11. دراین شرایط بسیاردشواراقتصادی که همه درگیرتامین روزی خودهستندبه هرفردی بگوییدقصدمهاجرت و سفربه خارج ازکشور دارید سرباززده و تمامی روابط خراب خواهدشد، همیشه سعی کنید طرف مقابل را از خارج به داخل بیاورید، فرار از کشورمادری مثل فراراز میهن می باشدمگرحس وطن پرستی به سرزمین و آب وخاکی که شماراپرورش و رشدداده ندارید.

  12. هرکارخدا بودن حکمت نیست صبرداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید