خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / چرا زنان به توجه نیاز دارند؟ نیازهای عاطفی زنان ( نیاز روحی به محبت در زن )
نیاز عاطفی زنان

چرا زنان به توجه نیاز دارند؟ نیازهای عاطفی زنان ( نیاز روحی به محبت در زن )

در مطالب قبلی نیاز عاطفی مردان از نگاه یک روانشناس خانواده را مورد بحث قرار دادیم. در این مقاله از سایت مشاوره باما قصد داریم در خصوص نیاز عاطفی زنان صحبت کنیم. اگر مایلید همسر شما عاشق­ مرد و شوهر خود شود باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که زنان به صورت فطری، موجوداتی عاطفی و احساسی هستند و شناخت نیازهای روحی و روانی زن در زندگی مشترک به مراتب مهم‌تر بوده و از اولویت بالاتری برخوردار است.

نیاز اساسی زنان به مشورت

زنان به‌عنوان شریک زندگی­ شما دوست دارند در موضوعات مختلف با آن‌ها مشورت کنید. ولی به خاطر داشته باشید برای برآوردن این نیاز عاطفی زنان، ذهن آن‌ها را درگیر امور تخصصی پیچیده نکنید. زنان قادر نیستند در امور تخصصی (که سررشته‌ای از آن ندارند) یک مشاور خوب برای شما باشند، ولی در امور داخلی منزل، دکوراسیون، دعوت کردن مهمان و حتی مسافرت کردن حتماً با همسر خود مشورت کنید.

نیاز زنان به مورد تعریف و تمجید قرار گرفتن

سعی کنید به مناسبت‌ها و بهانه‌های مختلف از همسر خود تقدیر و تشکر کنید. متأسفانه اکثر مردان به دلیل اینکه در انتقال عواطف ضعیف هستند و مایل‌اند با عمل، عشق به همسر خود را ثابت کنند، از تشکر زبانی به همسر خود سر باز می‌زنند و انتظار دارند که همسرشان، زحماتی را که مردان می‌کشند به حساب قدردانی از خود قلمداد کنند. ولی مردان از این نکته غافل هستند که زنان دوست دارند کلمات عاشقانه را از زبان شوهر خود بشنوند. کلماتی مانند «عزیزم دوستت دارم»،‌ »عشق منی».

مردان جذاب به خوبی می‌دانند تأثیری که این کلمات در روح و روان همسرشان ایجاد می‌کند، خیلی بیشتر از تأثیر خرید کالاهای موردعلاقه زنان است؛ به شرطی که یک عشق واقعی باشد. زنان از تعریف و تمجید دروغین بیزارند و معمولاً خیلی سریع متوجه ظاهری بودن آن می‌شوند.

در تعریف و تمجید حتماً از ظاهر زنان تعریف کنید؛ به‌ویژه زمانی که آرایش می‌کنند، یا رنگ موی خود را عوض می‌کنند. بازهم متأسفانه مردان به دلیل کلی نگر بودن متوجه تغییرات جزئی در زنان نمی‌شوند و یکی از مواردی که زنان از آن گله‌مند هستند این است که مردان توجهی به ظاهر آنان ندارند. سعی کنید هنگام ورود به منزل با دقت به ظاهر همسر خود توجه کنید و هر تغییر خاصی مانند رنگ لباس، نوع آرایش، رنگ مو که از همسر خود مشاهده می‌کنید را متذکر شده و زیبایی آن را به او گوشزد کنید. با این کار هم حس تعریف و تمجید را در همسر خود ارضاء می‌کنید و هم همسر تان شمارا فردی عاشق و علاقه‌مند نسبت به خودش می‌داند.

نیاز عاطفی زنان به مورد توجه قرار گرفتن

زنان وقتی از موضوعی عصبانی می‌شوند، شروع می‌کنند به کلی‌گویی؛ مثلاً اگر قرار باشد همسر تان را برای خریدبه بیرون از منزل ببرید ولی بنا به دلایلی مانند کافی نبودن موجودی حساب بانکی، خستگی و غیره این کار را انجام ندهید، ‌معمولاً این جمله را از همسرتان می‌شوید: «اصلاً هیچ‌وقت هیچ جا منو نمی‌بری». مردان هم در این مواقع به آن‌ها برمی‌خورد و میگویند: «این‌همه با هم بیرون رفته‌ایم ولی با یک‌دفعه بیرون نرفتن میگویی هیچ‌وقت منو جایی نمی‌بری؟».

در این‌گونه مواقع مردان باید از بحث و دعوا با همسر خودداری کنند زیرا این قضاوت کلی و کلی‌گویی از ویژگی‌های زنان است. کافی است کمی به آن‌ها فرصت دهید تا خشمشان فروکش کند، خواهید دید که خیلی سریع از حرفی که زده‌اند احساس پشیمانی می‌کنند.

نیاز روحی زنان به صداقت همسر

زن‌ها دوست دارند همسرشان همواره با آن‌ها صادق باشند. یک زن می‌خواهد بداند در زندگی همسر چه می‌گذرد و می‌خواهد که مرد زندگی‌اش به او اعتماد داشته باشد. برای یک زن معنای ازدواج یعنی زوج یک روح در دو بدن هستند. او می‌خواهد مرد زندگی‌اش طوری عمل کند که مجبور نباشد به خاطر کارهایی که کرده به او دروغ بگوید. اگر غیرازاین باشد نشان‌دهنده این است که خطایی صورت گرفته است که باید پنهان شود.

اما مردان باید یادشان باشد گاهی در مورد چیزهای سطحی و بی‌اهمیتی مثل‌اینکه رنگ جدید مویش چقدر به او آمده، و اینکه اضافه وزنش زیاد به چشم نمی‌آید یا اینکه موهای کوتاهش قشنگ‌ترش کرده‌اند لازم نیست صداقت داشته باشیم و عیب همسر خود را به رخ او بکشید.  همه ما گاهی زشت می‌شویم، ولی دلمان نمی‌خواهد کسی این مسئله را به رویمان بیاورد (بخصوص زنان).

نیاز عاطفی زنان به مورد تشکر و قدردانی قرار گرفتن 

بسیاری از مردان فکر می‌کنند انجام کارهای خانه برای زنان راحت و آسوده است. شاید یکی از قابلیت‌های خارق‌العاده زن‌ها انجام دادن چندین کار باهمدیگر و به‌طور هم‌زمان است ولی این موضوع دلیل بر راحت بودن آن کارها نیست. همچنین دلیل بر این نیست که همسر شما نیاز به تشکر و قدردانی ندارد. خانمی را تصور کنید که در بیرون از خانه شاغل است و درعین‌حال وظیفه تربیت کودک، سروسامان دادن به امور خانه، آشپزی، پیگیری مدرسه بچه‌ها را نیز بر عهده دارد.

این زن بیش از هرزمانی تحت‌فشار است و بیش از هرزمانی تشنه تشکر و قدردانی است. این قدردانی از همسر می‌تواند با یک جمله کوتاه و یا یک هدیه و هر روش دیگری توسط شوهر انجام شود و درعین‌حال بر زبان نیز جاری شود. با این قدردانی، به همسر خود ثابت می‌کنید ارزش کارهای او در منزل را می دانید و خود را یک شوهر قدرشناس نشان خواهید داد.

نیاز روانی زنان به وفاداری شوهر

زنان دوست دارند یک همسر وفادار داشته باشند. او می‌خواهد احساس همسری بی‌نظیر و برتر نسبت به بقیه داشته باشد. یک زن شوهری می‌خواهد که تمام دنیایش حول او بچرخد و تنها او را ببیند. او می‌داند که زیباترین یا جذاب ترین زن دنیا نیست، نیازی نیز ندارد که باشد، او تنها می‌خواهد در چشم شوهر خود یک زن جذاب باشد. او می‌خواهد بهترین اتفاق زندگی شوهر خود باقی بماند. این احساس را به او انتقال بدهید و ببینید که چگونه همسر شما خوشبخت‌ ترین زن دنیا خواهد بود و شمارا نیز خوشبخت خواهد کرد.

نیاز عاطفی یک زن به امنیت و اطمینان

یک زن می‌خواهد مطمئن باشد شوهر او را از هر نوع آسیب فیزیکی و روانی حفظ می‌کند، و می‌خواهد بداند که امنیت، سلامت و راحتی او در زندگی مشترک حفظ خواهد شد. خصوصاً در مواقعی که در کنار اعضای والدین و خانواده خود هستید این احساس نیاز روحی زن به امنیت در او شدت پیدا می‌کند. زنان در این‌گونه مواقع انتظار دارند، مردشان شش دانگ حواسش به وقایع و صحبت‌هایی باشد که پیرامون همسرش وجود دارد و به‌موقع برای حمایت از همسرش وارد گود شود. مردان برعکس در این‌گونه مواقع حواسشان به‌جاهای دیگر (تلوزیون، صحبت با دیگران ) مشغول است.

یک توصیه مهم به آقایان در این‌گونه مواقع این است اگر در منزل خود خیلی راحت به روزنامه خواندن، جدول حل کردن،‌ تماشای تلوزیون و غیره می‌پردازید، در منزل خانواده و والدین خود، این رفتار ازنظر زنان اصلاً قابل‌پذیرش نیست. در این مواقع سعی کنید اول نزدیک همسر خود بنشیند و دوم در حضور اقوام و بستگان تان با صدای بلند به‌گونه‌ای که همه متوجه شوند از همسر خود تشکر و تعریف و تمجید کنید، با این کار همسر در کنار شما احساس شخصیت،‌ آرامش و امنیت خواهد نمود. با این کار افرادی هم که در آن جمع حضور دارند به خودشان اجازه نخواهند داد به‌گونه‌ای صحبت کنند که موجب ناراحتی همسر شما گردد.

نیاز عاطفی زن به درک شدن توسط همسر

زنان به‌شدت دوست دارند از طرف شوهر خود درک شوند. اشتباه مردان این است که فکر می‌کنند درک متقابل همسر بدین معناست که همه نیازهای زنان را برآورده کنند. درصورتی‌که این معنای انتظارات زن از همسر نیست. درک زنان بدین معناست که لازم نباشد او در همه مواقع، همه‌چیز را به همسرش توضیح دهد و این در صورتی امکان‌پذیر است که یک مرد، به شناخت کاملی از همسر رسیده باشد. مثلاً می‌داند وقتی همسرش به مهمانی می‌رود عادت ندارد بلافاصله لباس راحت خانگی بپوشد، بلکه قدری می‌نشیند و بعد بلند می‌شود و لباس راحت می‌پوشد. در این‌گونه مواقع زن مایل نیست با اصرار اعضای خانواده همسر مانند مادر شوهر و خواهر شوهر نسبت به تعویض لباس اقدام نماید. مرد در این مواقع باید با آرامش کامل بدون این‌که با اعضای خانواده اش هم‌صدا شود و اصرار برای تعویض لباس همسر داشته باشد، به اعضای خانواده محترمانه تذکر دهد که ایشان کاملاً راحت است و پس از اندکی نشستن خودش نسبت به تعویض لباس اقدام خواهد نمود؛‌ مثلاً بگوید: «مادر عزیزم میدانم شما به فکر راحتی همسرم هستید، ایشان تازه از راه رسیده‌اند،کمی فرصت دهید بلند می‌شوند و لباس راحتی خود را می‌پوشند، متشکرم از شما».

خواسته های روحی و عاطفی یک زن از همسر

عشق و محبت یکی از نیاز های اساسی انسانی است که برای زنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. تحقیقات نشان داده اند که زنان در مقایسه با مردان بیشتر به محبت و روابط عاطفی نیاز دارند. این نیاز میتواند باعث بهبود کیفیت زندگی زنان شده و همچنین ارتباطات عاطفی و اجتماعی آنها را ارتقا بدهد و سبب کسب اعتماد به نفس و دستیابی به موفقیت های بسیاری در آنها شود.

عشق و محبت به زنان کمک میکند تا محیط آرامش بخشی را برای خودشان و دیگران ایجاد کنند. به دلیل نقش های مختلفی که زنان در جامعه دارند، اغلب اوقات آنها با فشار های زیادی مواجه می شوند که وجود عشق و محبت از میزان این فشار ها کم میکند و اثرات منفی استرس و اضطراب حاصل از این فشارها را می کاهد.

عشق و محبت میتواند نقش خیلی مهمی در تقویت اعتماد به نفس زنان داشته باشد، اغلب زنانی که مورد محبت و علاقه قرار می گیرند، احساس مهم بودن و مورد توجه بودن در آنها به وجود می آید که این احساس به تقویت اعتماد به نفس آنها کمک زیادی میکند. درکل عشق و محبت در زنان باعث میشود که آنها در روابط اجتماعی خود با دیگران ترسی نداشته باشند و به خودشان باور داشته باشند و سعی کنند در هر شرایطی بهترین نسخه خود را به نمایش بگذارند.

زنان به محبت نیاز دارند چون روابط عاطفی با دیگران برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد، وجود روابط عاطفی به زنان کمک میکند تا احساس قدرت بکنند.

زنان باید به عشق و محبت و روابط عاطفی دیگران اهمیت بدهند ولی این به آن معنا نیست که بیش از حد به این نوع روابط وابسته شوند، به عنوان مثال، زنانی که بیش از اندازه به شریک زندگی خود وابسته میشوند در صورت از دست دادن همسر خود یا جدایی، اعتماد به نفس خود را از دست میدهند و به مشکلات روحی و روانی مبتلا میشوند. زنان باید در کنار دریافت عشق و محبت و داشتن روابط عاطفی با دیگران، توانایی های شخصی خود را نیز تقویت کنند.

مطالب مرتبط: چگونه وابستگی به شوهر را کم کنیم

عدم وجود عشق و محبت برای زنان علاوه بر این که سبب کاهش اعتماد به نفس میشود منجر به ایجاد اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی در زندگی مشترک، مشکلات روابط زناشویی در آنها میشود. به همین دلیل است که وجود روابط سالم و عشق و محبت برای زنان اهمیت دارد.

زنان در مواقع مختلفی احساس نیاز به عشق و محبت میکنند، در هنگام تنهایی و انزوا یا زمانیکه با مشکلات یا تغییر و تحولات جدید در زندگی روبه رو میشوند یا در صورت نیاز به احساس امنیت داشتن، در دوران بارداری یا شیر دهی و غیره از جمله مواردی است که زنان بیشتر از هر زمانی به محبت نیاز دارند.

برای بر طرف کردن نیاز زنان به عشق و محبت، میتوانید از راهکار هایی که در زیر به آنها اشاره میشود استفاده کنید:

  • برقرار کردن روابط عاطفی سالم: در این روش ضروری است که هر دو طرف در هنگام برقراری رابطه با یکدیگر به هم احترام بگذارند. برقرار کردن ارتباط با شریک زندگی در قالب صحبت کردن در مورد مسائل روزمره، کار، روابط، خانواده و غیره میتواند به بر طرف کردن نیاز زن به عشق و محبت کمک بکند. این کار به زنان این احساس را میدهد که مورد توجه و اهمیت شریک زندگی قرار دارند.
  • احترام به حقوق زنان: متاسفانه در برخی جوامع حقوق زنان به خوبی رعایت نمیشود به همین دلیل زنان در آن احساس امنیت نمی کنند و نمی توانند روابط عاطفی سالمی برقرار کنند. در نتیجه یکی از اصول اساسی هر جامعه ای، احترام گذاشتن به حقوق زنان میباشد که می تواند سبب کاهش نیاز زنان به عشق و محبت بشود. احترام به حقوق زنان شامل داشتن حق اظهار نظر درباره مسائل مهم جامعه، اجازه داشتن دسترسی به آموزش و تحصیلات، داشتن شغل های برابر با مردان و….. میباشد. در زندگی خانوادگی نیز برای آنکه نیاز زنان به عشق و محبت برطرف شود بهتر است که مرز های شخصی زنان به خوبی شناخته و حفظ شود و در عین حال به این مرز ها احترام گذاشته شود، با تایید اهمیت کار زنان در خانه و تقدیر و تشکر کردن از زحمات آنها میتوان احساس رضایت از زندگی را در آنها تقویت کرد.
  • ارائه تضمین های امنیتی و بی خطری: برای ارائه تضمین های امنیتی برای همسرتان و بر طرف کردن نیاز او به عشق و محبت، سعی کنید فضای امنی را در محیط خانوادگی خود ایجاد کنید و به او اطمینان بدهید که هیچگونه خطر و تهدیدی برایش وجود ندارد. همچنین با پشتیبانی از همسرتان هنگام مواجه شدن با خطرات و چالش های زندگی که باعث به وجود آمدن احساس ترس و نا امنی در همسرتان میشود میتوانید سبب کاسته شدن نیاز او به محبت شوید.
  • توجه و پاسخگویی به احساسات و نیاز های زنان: یکی از مهمترین عواملی که باعث برطرف شدن نیاز زنان به محبت میشود توجه کردن شریک زندگی به احساسات و نیاز های او میباشد. بهتر است هنگام صحبت کردن آنها در مورد نیاز ها و احساساتشان شنونده فعال باشید و صحبت شان را قطع نکنید و سعی کنید به احساسات همسرتان توجه کنید حتی اگر مخالف دیدگاه شما باشد.

در پایان باید گفت که نیاز زنان به عشق و محبت یکی از نیاز های ذاتی و اساسی برای آنها میباشد. وجود احساس عشق و محبت در روابط عاطفی به آنها کمک میکند احساس رضایت بیشتری در زندگی خود داشته باشند. در واقع وجود عشق و محبت برای زنان یک حق است که باید به آن احترام گذاشته شود.

یک دیدگاه

  1. مردیکه به زنش محبت نمیده چطور انتظار داره حس اونو داشته باس هر چن منکه به خاطر یه اشتباه چیزی نفرت تو قلبم ندارم از همه ی مردا بدم میاد البته عدالت محورم ولی بدم میاد

دیدگاهتان را بنویسید