خانه / مشاوره فردی / راههای مقابله با استرس در زندگی
مقابله با استرس

راههای مقابله با استرس در زندگی

اگر زندگی شما پر از استرس است و  روزانه با حجم زيادي از استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که سلامت روانی و جسمی خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. استرس توانايي درست فكر كردن و کارآمد بودن و لذت بردن در زندگي را از شما می‌گیرد. علاوه بر اين، مديريت استرس به شما كمك می‌کند فشار و سلطه‌ای كه استرس بر زندگی‌ شما وارد کرده را حذف كنید و زندگي موفق، سالم و شادی داشته باشيد. هدف نهايي ما تجربه یک زندگي متعادل است كه در آن زماني براي اختصاص به كار، روابط دوستی، استراحت و تفريح ما وجود دارد و در مقابله با چالش‌ها و مشكلات زندگی انعطاف‌پذیر است.

 براي درمان استرس نمی‌توانیم يك نسخه را براي همه تجويز كنيم؛ بنابراین بسيار مهم است روشي كه از همه براي شما مناسب‌تر است را پيدا كنيد. در ادامه به نكاتي اشاره می‌شود كه حتماً برای مقابله با استرس شما را کمک خواهد کرد:

مديريت استرس با شناسايي عوامل استرس زا

البته اين كار آن‌قدرها هم که به نظر می‌آید ساده نيست. در حاليكه شناخت عوامل اصلي استرس مانند تغيير شغل، تصمیم به مهاجرت يا  تصمیم به طلاق آسان به نظر می‌رسد؛ واضح است كه شناسايي عوامل ایجاد استرس در زندگی می‌تواند پیچیده‌تر باشد. ما به‌سادگی می‌توانیم از تأثیر افكار و احساسات و رفتارمان بر سطح استرسی که در طول روز داریم غافل شويم. حتماً از استرس هميشگي براي ضرب العجل هاي كاريتان آگاهيد، اما شايد اين کوتاهی از خودتان است كه موجب ایجاد استرس شده و شما آن ( استرس ) را به عنوان بخشی جدا ناپذیر از شغل خود پذیرفته‌اید. براي شناخت صحیح عوامل استرس زا در زندگی خود، نگاه دقیق‌تری به عادت‌های رفتاری، نگرش‌ها و بهانه‌های خود بیندازید.

  • آيا استرس خود را “موقتي” مي دانید؟ مثلاً: ” اين روزها يك دنيا كار روي سرم ريخته.” درحالی‌که آخرين باري كه یک ‌نفس راحت کشیده‌اید يادتان نمی‌آید.
  • آيا استرس را بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی زناشویی یا شغلی‌تان ميدانيد؟ به عنوان مثال:”چيزها اينجا هميشه ديوانه كننده است.” يا “من فقط انرژي عصبي زيادي دارم، همين!”
  • آيا ديگران يا اتفاقات محيط را عامل استرس خود ميدانيد؟ يا فكر می‌کنید استرس امري كاملاً  طبيعي و اجتناب‌ناپذیر است؟

پس تا زماني كه مسئوليت و نقش خود در ايجاد استرس در زندگي را نشناسید، مدیریت استرس به‌کلی خارج از كنترل شماست.

يك دفترچه یادداشت عوامل ایجاد استرس براي خود تهیه كنيد

يك دفترچه یادداشت استرس می‌تواند به شما در شناسايي عوامل ایجاد استرس و نحوه مقابله با استرس كمك كند. هر بار كه احساس فشار روانی كرديد، شرايط و حالات خود را در دفترچه یادداشت كنيد؛ با گذشت زمان و به مرور شاهد يك نظم و الگوي خاص در رفتار خود خواهيد كرد. به عنوان مثال:

  • چه چيز موجب ايجاد استرس در شما شده است؟ ( اگر مطمئن نيستيد سعي كنيد حدس بزنيد.)
  • در هنگام استرس چه احساسي ازلحاظ عاطفی و جسمي داشتيد؟
  • واكنش شما در مقابله با استرس چه بود؟
  • درنهایت چه چيزي باعث شد كه احساس بهتري بعد از استرس داشته باشيد؟

برای مقابله با استرس روش 4A را تمرین کنید

درحالی‌که استرس واكنش ناخودآگاه سيستم عصبي بدن انسان است، اما گاهی عوامل استرس زا در برخي شرايط مانند: استرس حاضر شدن به‌موقع در محل کار، برگزاری جلسه با رئیس خود، مشکلات اختلاف با همسر ، مشکلات زندگی مشترک یا استرس بچه داری همگی قابل کنترل است . هنگام مواجهه با اين عوامل استرس زای قابل پیش‌بینی، شما می‌توانید شرایط يا واكنش خود را در مقابله با استرس تغيير دهيد. وقتی تصمیم گرفتید برای غلبه بر استرس در هر شرایط مشخص چه گزینه‌ای را انتخاب کنید، فقط کافی است با توجه به هر موقعيت يك راه حل برگزينيد.

روش چهار A، می‌تواند به‌خوبی كمكتان كند.

  • اجتناب (Avoid)
  • تغيير (Alter)
  • سازگاري ( Adopt)
  • پذيرش (Accept)

همچنین برای غلبه بر استرس خود موارد زیر را تمرین کنید:

  • از استرس‌های غيرضروري بپرهيزيد: اجتناب از شرايط استرس زا كه برای شما اهمیت بسیاری دارد كار معقولی نيست اما تعداد عوامل استرس زایی که در زندگی شما وجود دارد بیش‌ازحد تصور است.
  • نه گفتن را یاد بگیرید: مرزها و محدودیت‌های خود را بشناسيد و به آن‌ها پايبند باشید. چه در زندگي شخصي و چه در زندگی شغلی، مقابله با موضوعات فراتر از حد توان، يك دعوت‌نامه براي ابتلا به استرس است.
  • از افرادی که موجب ایجاد استرس در شما می‌شوند دوری‌کنید: اگر كسي دائماً زمینه‌ساز استرس در شماست، از تعداد دفعات و زماني كه با او وقت می‌گذرانید بكاهيد يا با او قطع رابطه کنید.
  • كنترل شرایط را در دست بگيريد: اگر اخبار شامگاهي شما را مضطرب و عصبانی می‌کند، کافی است تلويزيون را خاموش كنيد. اگر در ترافيك عصبي می‌شوید، مسير طولانی‌تر اما با ترافیک كمتر را انتخاب كنيد. اگر رفتن به فروشگاه برايتان ناخوشايند است، آنلاين خريد كنيد.
  • برای خود يك برنامه روزانه بنويسيد: فهرستی از برنامه‌ها و وظايف روزانه خود تهیه كنيد و در پایان آن را موردبررسی قرار دهید. اگر فكر می‌کنید مسئولیت‌ها فراتر از حد توان شما است، فهرست را الويت بندي كنيد و وظایفی كه آن‌قدر ضروري نيستند را در انتهاي ليست قرار داده يا به‌کلی حذف كنيد.
  • اگر نمی‌توانید از يك موقعيت استرس زا به‌طور كامل اجتناب كنيد، سعي كنيد شرايط را تغيير دهيد: اين تغيير شرایط می‌تواند شامل تغییر در روش برقراری ارتباط با افراد یا تغییر در رفتار خود باشد.
  • به‌جای انباشت احساسات، آن‌هارا ابراز كنيد: اگر كسي يا چيزي اذيتتان می‌کند، راحت و قاطع و با رعايت احترام، از افكار و نگرانی‌هایتان با او صحبت كنيد. اگر بايد براي امتحاني مطالعه داشته باشيد و هم‌اتاقی پرحرفتان از راه می‌رسد، با او روراست باشيد كه او فقط ٥ دقيقه وقت براي حرف زدن دارد. اگر صدايتان به گوش كسي نرسد، احساس رنجش در شما شکل‌گرفته و استرس در شما افزايش می‌دهد.
  • خواستار سازش و مصالحه باشيد: اگر از كسي می‌خواهید رفتار خود را تغییر دهد، بايد خودتان هم آماده چنين درخواستي باشيد. اگر هر دو طرف انعطاف بیشتری در حفظ رابطه دارند، شانس تجربه رابطه موفق و شادتری را خواهند داشت.
  • يك برنامه متعادل داشته باشيد: كار و كار بی‌هیچ تفريحي دستورالعمل لازم برای فرسودگی روح است. شما بايد در زندگي كاري و زندگی زناشویی، بین فعالیت‌های اجتماعي و کارهای شخصی و وظايف روزانه خود تعادل برقرار كنيد.
  • با عوامل استرس زا خود را وفق دهید: اگر نمی‌توانید عوامل استرس زا در زندگی خود را کامل حذف کنید، شاید برای رفع استرس بهتر است خود را تغيير دهيد. با تغيير انتظارات و نگرش خود، می‌توانید به مقابله با استرس بپردازید و كنترل امور را دوباره در دست بگيريد.
  • طرز نگاه خود به مشکلات را تغییر دهید: سعي كنيد موقعیت‌های استرس زا را با نگرش مثبت از زندگی خود حذف کنید. به‌جای غرولند در يك مسير ترافيك، آن را فرصتی براي كمي مكث،گوش دادن به برنامه راديويي موردعلاقه‌ يا لذت بردن از اوقات تنهايي ببینید.
  • از دور به قضيه نگاه كنيد: نگاهي به وضعيت پراسترس خود بیندازید. از خود بپرسيد اهميت اين قضيه در بلندمدت چه اندازه است؟ بعد از يك ماه، يك سال. آيا این موضوع واقعاً ارزش ناراحتي دارد؟ اگر پاسخ “نه”است، وقت و انرژي خود را صرف چيزهاي ديگري كنيد.
  • استانداردهاي خود را تطبيق دهيد: از معایب کمال گرایی ایجاد استرس است كه به‌راحتی می‌توان از آن اجتناب كرد. هرگز با تحمل استرس برای رسیدن به یک شرايط آرماني، خود را در معرض شكست قرار ندهيد. براي خود و ديگران انتظارات معقول در نظر بگيريد و به حد “قابل‌قبول” هم راضي باشيد.
  • قدرشناسی را تمرين كنيد: هنگامی‌که تحت‌فشار و استرس هستيد، چند لحظه را به يادآوردی همه‌ چیزهایی كه در زندگي دارید، مثل ویژگی‌های مثبت، استعدادها، سلامتی، خانواده و همه داشته‌هایتان اختصاص دهید و قدردان این نعمت‌ها باشید. اين استراتژي هرچند ساده به شما كمك می‌کند اين مزیت ها را هميشه به خاطر داشته باشيد.
  • آنچه که قادر به تغييرش نيستيد را بپذيريد: برخي مواقع کاهش استرس امري اجتناب‌ناپذیر است. شما نمی‌توانید عوامل استرس زا مانند مرگ عزيزان، يك بيماري جدي يا ركود اقتصادي را ناديده بگيريد. در چنين مواردي، بهترين راه برای مقابله با استرس پذيرفتن ماهيت امور، همانطور كه هستند، می‌باشد. اين پذيرش كار دشواری است اما نتيجه آن در درازمدت مطلوب‌تر از آن است که خود را برای چیزهایی که قادر به تغییرشان نیستید سرزنش کنید.
  • سعي در كنترل مسائل غیرقابل‌کنترل نداشته باشيد: در زندگي، اداره بسياري از امور از دسترس ما خارج است؛ به‌ویژه رفتار ديگران. پس بهتر است به‌جای اصرار ورزيدن به تغییر امور غیر قابل کنترل، تمركز خود را به مسائلي كه روي آن‌ها تسلط داريد منعطف کنید.
  • نگاهتان به نيمه پر لیوان باشد: قرار گرفتن در يك موقعيت عمدتاً چالش‌برانگیز را فرصتي براي رسيدن به يك رشد و توسعه فردی بدانيد. اگر تصميم اشتباه خودتان منجر به بروز يك شرايط پر استرس شده، كمي بيشتر در آن تأمل‌کنید و از اشتباهات خود درس بگيريد.
  • بخشش را تمرین کنید: به ياد داشته باشيد ما در يك دنياي كاملاً عالي و بی‌نقص زندگي نمی‌کنیم و همه مردم گاهی اشتباه می‌کنند. با تمرین مهارت کنترل خشم ، رنجش خود را دور ریخته و حال خود را با بخشيدن و گذشت کردن خوب كنيد.
  • احساسات خود را با دوستان به اشتراك بگذاريد: صحبت و ابراز احساسات با دوستان درباره برنامه‌ها و اقداماتی که اکنون در حال تجربه آن‌ها هستيد، حتي اگر هيچ راهی براي تغیير شرایط استرس زا وجود ندارد، می‌تواند واقعاً التیام‌بخش باشد. با يك دوست مورد اعتماد صحبت كنيد يا با مراجعه به مرکز مشاوره از یک متخصص درخواست کمک کنید.

برای درمان استرس ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنید

وقتی‌که استرس داريد، ورزش كردن احتمالاً آخرين چیزی است كه حوصله انجامش را داريد. اما باید بدانید بر طبق تحقیقات صورت گرفته، فعاليت بدنی یکی از راههای درمان طبیعی استرس است. البته لازم نيست همانند يك ورزشكار حرفه‌ای ساعت‌ها در باشگاه تمرين كنيد تا نتیجه‌اش را ببينيد. كمي ورزش و فعالیت بدنی به صورت روزانه باعث ترشح اندورفین در مغز و ايجاد احساس آرامش و کاهش احساس نگرانی‌ و اضطراب در شما می شود.

علاوه بر اینکه شما با فعالیت بدنی از مزاياي فراوان ورزش منظم برخوردار می‌شوید، سطح آمادگي جسماني و تناسب اندام شما هم به‌مرور بهبود می‌یابد. حتي فعالیت‌های سبك هم می‌تواند در کاهش استرس مؤثر باشد فقط کافی است تصمیم بگیرید و شروع كنيد! در ادامه به چند راه حل ساده برای افزودن فعالیت فیزیکی به برنامه روزانه خود برای کنترل استرس اشاره شده است:

  •  آهنگ بگذاريد و برقصيد.
  • تا فروشگاه پياده يا با دوچرخه برويد.
  • به‌جای آسانسور از پله‌ها استفاده كنيد.
  • ماشين خود را تا حد امكان دورتر پارك كنيد و بقيه راه را پياده برويد.
  • براي خود يك دوست و همراه پيدا كنيد و يكديگر را به انجام تمرین‌ها تشويق كنيد.
  • با کودک خود به توپ‌بازی ، آب‌بازی، پیاده‌روی و هر بازی دارای فعالیت و تحرک بدنی بپردازید.

تأثیر معجزه‌آسای رقص و فعالیت‌های موزون در درمان استرس

اگرچه هرگونه فعاليت بدنی در کمک به کاهش استرس مؤثر است اما تأثیر فعالیت‌های بدنی ريتميك به‌شدت چشمگير است؛ پیاده‌روی، دويدن، شنا، رقص، دوچرخه‌سواری، تاي چي يا ايروبيك. فقط در نظر داشته باشید هركدام را كه انتخاب می‌کنید بايد مطمئن باشيد از ادامه دادن آن لذت می‌برید.

درحالی‌که ورزش می‌کنید، آگاهانه توجه خود را به بدن، احساسات و عواطف خود منعطف كنيد. براي مثال ريتم تنفس و حركات خود را هماهنگ كنيد يا سعي كنيد نور خورشيد و هوا را روي پوست خود احساس كنيد. اضافه كردن عنصر آگاهي به فعالیت‌های فیزیکی به شما كمك می‌کند از چرخه افكار منفي كه اغلب منجر به تشديد استرس می‌شود، خارج شويد.

نقش برقراری ارتباط با دیگران در غلبه بر استرس

در جهان هیچ‌چیز آرامش‌بخش‌تر از همنشینی با دوستی كه به شما احساس امنيت و آرامش می‌دهد، نيست. درواقع با يك تعامل رودررو، آبشاري از هورمون براي از بين بردن واكنش جنگ‌وگریز در بدن شما ترشح خواهد شد. برقراری ارتباط با دیگران یک آرامش‌بخش طبيعي برای درمان استرس شماست. حتي به‌عنوان يك توفيق اجباري به شما كمك می‌کند كه از علایم افسردگي و اضطراب هم در امان باشيد. بنابراین برقراری ارتباط منظم با خانواده و دوستان را فراموش نكنيد.

در نظر داشته باشيد، افرادي كه با آن‌ها صحبت می‌کنید وظيفه رفع استرس شمارا ندارند؛ آن‌ها صرفاً بايد شنوندگان خوبي باشند. اجازه ندهيد ترس از ضعيف ديده شدن يا آسیب‌پذیر بودن مانع از آزادی بیان شما در میان جمع دوستان و خانواده شود. اعتماد شما براي آن‌ها خوشايند است و اين كار ارتباط شمارا مستحکم‌تر خواهد كرد. البته خيلي هم واقع‌گرایانه نيست که فكر كنيم همه ما هميشه باید دوست نزديكي داشته باشیم تا در شرایط استرس به او پناه ببريم.

اما با ایجاد روابط دوستی و تلاش در حفظ رابطه می‌توانید انعطاف و قدرت تحمل خود را در مقابله با استرس بهبود بخشید. نكاتي براي شروع رابطه دوستی:

  • سراغ يكي از همكارانتان برويد.
  • داوطلبانه به ديگران كمك كنيد.
  • با دوستانتان براي صرف ناهار يا  قهوه بيرون برويد.
  • از يك عزيز بخواهيد كه هرروز از شما خبر بگيرد.
  • يك نفر را به سينما يا كنسرت دعوت كنيد.
  • با يك دوست قديمي تماس بگيريد يا به او پيام بدهيد.
  • با دوستان باشگاهتان به پیاده‌روی برويد.
  • هر هفته يك قرار شام در برنامه‌تان قرار دهيد.
  • با ثبت‌نام كردن در يك كلاس يا عضو شدن در انجمن‌ها با آدم‌های جديد آشنا شويد.
  • عضو گروه‌های مذهبي، آموزشي يا ورزشي شويد.

زماني از وقت خود را فقط براي تفريح و آرامش صرف کنید

علاوه بر به‌کارگیری رويكردهاي ذکرشده و داشتن نگرش مثبت، اختصاص وقتی مناسب برای رسیدگی به امور خود در زندگي باعث كاهش استرس می‌شود. اجازه ندهيد غرق شدن در شلوغي روزها، مهلت توجه به امور شخصی را از شما بگيرد؛ مراقبت از خود يك نياز اساسی در رشد و توسعه فردی است. اگر به‌طور منظم زماني براي آرامش و تفريح در نظر بگيريد، در جايگاه خيلي بهتري براي مقابله با استرس قرار خواهيد گرفت.

  • اوقات فراغت فراموش نشود: در برنامه روزانه خود حتماً زماني براي استراحت و تفريح بگذاريد و اجازه ندهيد باقي مسائل مانع از این کار شود. تفریح فرصتی براي  رهايي از فشار مسئولیت‌ها و بازسازی روحی و روانی خود است.
  • كاري را انجام دهيد كه از آن لذت می‌برید: در زمان فراغتتان كارهايي انجام دهيد كه برايتان لذت‌بخش است، چه‌بسا غرق شدن در فكر و خيالات، نواختن موسیقی يا  تعمير دوچرخه.
  • شوخ‌طبعی‌تان را حفظ كنيد: اين حس شامل توانايي خنديدن به خودتان هم می‌شود؛ در كل عمل خنديدن باعث می‌شود بدنتان به شیوه‌های مختلفي استرس را از بين ببرد.
  • سراغ تمرین‌های آرامش‌بخش برويد: فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند يوگا، مديتيشن ( مراقبه ) و نفس عميق حالت آرامش در بدن را تقويت می‌کند؛ واكنشي شبيه به استراحت كردن كه دقيقاً مخالف واكنش جنگ‌وگریز  بدن است. همان‌طور كه شما فن‌ها را ياد گرفته و تمرين می‌کنید، از استرس شما كاسته و شما آرام و متمركزتر خواهيد بود.

مهارت مدیریت زمان را در خود تقویت کنید

عدم مديريت زمان می‌تواند باعث ایجاد استرس در زندگی شود. وقتی‌که دائماً در حال تلاش هستید اما بازهم از كارها عقب هستيد، حفظ آرامش درون و تمركز، كار دشواري به نظر مي رسد. علاوه بر اين، شما مجبور خواهيد شد تمام كارهاي مفيدي كه براي خودتان انجام می‌دادید و مانع استرس می‌شد را كنار بگذاريد، مثل بودن در جمع دوستان يا حتي داشتن خواب كافي. خبر خوباینکه راهكارهايي وجود دارد تا با كمك آن‌ها بتوانید به يك تعادل سالم در زندگي و محیط كار خود دست یابید:

  • بیش‌ازحد خود را متعهد نكنيد: از قرار دادن برنامه كارهای پشت سر هم و سعي در رسيدن به حداكثر نتیجه اجتناب كنيد. اکثر اوقات ما زمان و انرژی لازم برای دستیابی به اهداف خود را فراتر از حد توان مان تخمین می‌زنیم که این موضوع باعث افزایش سطح انتظارات از خود یا دیگران شده و درنهایت منجر به احساس سرخوردگی و ناامیدی در ما می‌گردد.
  • وظایف خود را الويت بندي كنيد: فهرستی از وظايف روزانه خود بنویسید و آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت اولویت‌بندی کنید. كارهاي استرس زا يا ناخوشايند را زودتر انجام دهيد تا از باقي روز لذت ببريد.
  • پروژه‌ها و اهداف خود را به مراحل کوچک تفکیک کنید: زماني كه يك پروژه بزرگ و انجام نشدني به نظر می‌رسد، يك طرح گام به گام براي خود برنامه ریزی کنید؛ یعنی بر عهده گرفتن بخش‌های كوچك و قابل‌اجرای كار به‌جای پذيرفتن همه‌چیز.
  • در صورت نیاز برخی از مسئوليت را به دیگران محول کنید: لازم نيست همه كارها را خودتان انجام دهيد. چه در خانه، چه در مدرسه و چه محیط کار. اگر ديگران هم از عهده آن برمی‌آیند، چراکه نه؟ ميل به كنترل و نظارت بر هر چیز كوچكي را كنار بگذاريد و بدین ترتیب مقدار بسزایی از استرس غیرضروری خود را کاهش دهید.

در مقابله با استرس يك سبك زندگي سالم و متعادل را پیش بگیرید

علاوه بر ورزش منظم، انتخاب‌های ديگري براي داشتن يك سبک زندگي سالم وجود دارد كه می‌تواند مهارت شما در مقابله با استرس تقویت كند.

  • رژيم غذايي سالمي داشته باشيد: بدني كه درست تغذيه شده براي مدیریت استرس آماده‌تر است؛ بنابراین به چيزهايي كه می‌خورید توجه لازم داشته باشيد. روز خود را با صبحانه شروع كنيد و با وعده‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف غذای فوری ( فست فودها)، سلامت روانی و جسمی خود را در طول روز حفظ كنيد.
  • مصرف كافئين و شكر را كم كنيد: با بالا رفتن موقتی ميزان كافئين و قند خون در بدن، انرژي شما به‌صورت ناگهاني تحليل رفته و با بدخلقي همراه خواهد بود. با كاهش ميزان قهوه و نوشابه و همچنين شكلات و شكر در رژيم روزانه خود، احساس آرامش بيشتري می‌کنید و خواب بهتري خواهید داشت.
  • از مصرف الكل، سيگار و مواد  مخدر بپرهيزيد: مصرف خودسرانه دارو ، الكل يا مواد اعتیادآور شايد آسان ترين راه مقابله با استرس به نظر برسد، اما این یک نتيجه موقتي است. از مشكلات زندگی فرار نكنيد يا روي آن سرپوش نگذاريد و با يك ذهن روشن سعي در حل مشکلات زندگی داشته باشيد.
  • خواب كافي داشته باشيد: خواب کافی ذهن و بدنتان را تغذيه می‌کند. خستگي ميزان استرس را بيشتر کرده و باعث می‌شود در کارها تصمیم غیرمنطقی بگیرید.

ياد بگيريد استرس را در لحظه مهار كنيد

اگر مسير رفت‌وآمد روزانه به محل کار، شركت در يك جلسه كاري یا بحث و اختلاف با همسر شمارا فرسوده كرده است، بايد “همین‌الان” براي مديریت استرس خود كاري بكنيد؛ اينجاست كه بحث مقابله با استرس به ميان می‌آید. سریع‌ترین راه در کاهش استرس در این مواقع، کشیدن چند نفس عميق و استفاده از حواس و تمركز خود بر آنچه  که می‌بینید، می‌شنوید یا لمس می‌کنید است.

يا بعضي از حركات آرامش‌بخش مانند نگاه كردن به عكسي كه دوست داريد، حس كردن يك بوي خاص، شنيدن يك قطعه از موسيقي موردعلاقه‌تان، جويدن آدامس يا بازي با حيوانات به شما كمك می‌کند به‌سرعت آرام شويد و تمركز خود را به دست بياوريد.

شايد این‌طور به نظر برسد كه شما نمی‌توانید هيچ كاري در مقابله با استرس انجام دهید. قبض‌ها و بدهی های شما تمام نمی‌شوند، به تعداد ساعت‌های روز اضافه نمی‌شود و انتظارات از شما در محيط كار و خانواده فراتر از حد توان است. اما كنترل شما بر روي احساسات و رفتار خود بيشتر از چیزی است كه تصور می‌کنید. در اصل، آگاهي از اينكه شما مسئول زندگی‌ خود هستيد اساس مديريت استرس است.

در واقع، غلبه بر استرس همان احساس مسئولیت‌پذیری شما در امور روزانه مانند پیروی از یک سبك زندگي مشخص، کنترل بر افكار، احساسات و روشي كه براي مقابله با مشكلات زندگی انتخاب می‌کنید خلاصه می‌شود. هرقدر هم كه زندگی‌تان استرس زا به نظر بيايد بازهم راه‌هایی وجود دارد تا این فشارها را كاهش دهيد و دوباره كنترل زندگی خود را در دست بگيريد.

 در آخر  لازم به ذکر است، البته كه همه نسبت به يك تجربه احساسي به شكل مشابه واكنش نشان نمی‌دهند؛ كليد مقابله با استرس ، تجربه و كشف روش منحصر به فرديست كه بهترين نتيجه را براي شما به همراه دارد.

9 دیدگاه

  1. سلام من آدم بشدت استرسی هستم که باعث تپش قلب شدید هم میشه. در امور خیلی روزمره و عادی و حتی روزانه بصورت خیلی شدیدی استرس دارم و اختلالات زیادی برای من ایجاد کرده. هیچ کاری برام عادی نمیشه و استرس همیشگی دارم. بسیار عجولم و تمرکز اصلن ندارم. قرص پرانول هم میخورم و میبینم که تاثیر چندانی نداره. استرس رو همیشه داشتم ولی از سال پیش که شروع به رفتن سرکار و دانشگاه کردم و حضور پیدا کردم تو جامعه شدیدتر شده. استرسی که دارم اونقدر زیاده که تپش قلب میگیرم و تمرکز اصلن ندارم. عضله ی شونه هام فق میگیرن و اینکه بیشتر بخاطر بودن توی جمع موذبم احساس میکنم همه دارن منو میبینن و قضاوت میکنن یا حس میکنم نقطه ی توجه همه منم

    • سه راه‌حل کاربردی برای مقابله با استرس‌های زندگی‌:
      هرگزعادت به بازگوکردن مسائل خود نزد همه نکنین. بازگو کردن مسائل وزن آنها را زیاد میکنه.
      فقط به زمان حال فکر کنین گذشته‌تان و آینده‌تان را خیلی جدی نگیرین گذشته تمام شده وآینده هنوز نیامده .
      به خودتان استراحت بدین استراحت های روزانه مانند خواب روزانه ، فیلم دیدن و استراحتهای هفتگی مانند وقت گذراندن بادوستان و خانواده در آخر هفته ها و استراحت های ماهانه یا سالانه مانند مسافرت.

  2. راستش مشکل من استرس زیاد است که انگار قابل درمان نیست برای هر چیزی استرس میگیرم حتی چیز ساده انگار چاقویی توی دلم فرو برده کیشع

  3. اینجانب با شنیدن حرف مریضی یا مشکلی وسواس گرفته و کلا نمیتونم کاری انجام بدم از استرس و تمرکز بر کاری ندارم … میدونم استرس خوب نیست ولی چ طور باید کنترل کنم

  4. من ۱۹ سالمه مهر میرم تو ۲۰ سال..دختر هستم.مجردم.دیپلم دارم ..شاغل هم نیستم. راستشو بخواین من از بچگی تا الان خیلی مشکلات زیادی رو تجربه کردم و داشتم و خب این باعث شده خیلی نسبت به همسنی هام پخته تر بشم ولی خب گاهی واقعا اذیت میشم توی بعضی موارد.. جدیدا دکتر بهم قرص نورتیلیپتیلین داده گفته هرشب بخور چون خیلی استرس میگیرم و فشار عصبی زیادی رومه ولی خانوادم نذاشتن و اصلا نخوردم…این عصبی شدنا و استرسا همشون باعث شده مواقعی که اعصابم میریزه بهم کل بدنم شروع میکنه از داخل لرزیدن و دستامم بشدت میلرزه و مشخصه دستام..با این اوضاعم نمیدونم چیکار کنم برای استرس و اعصابم از طرفی مادرمم خیلی جدیدا باهام بحث میکنه دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم جدیدا خیلی زود بیحوصله میشم عصبی میشم و کنترل وضعیت برام سخت میشه و بیشتر عصبی شدنام بخاطر مادرمه حس میکنم. من پدر مادرم ۷ سالم بود که بخاطر اعتیاد پدرم ازهم جدا شدن و مادرم یه ادم یه دنده و خیلی گیر میده سره همچی من با اینکه ۲۰ سالم داره میشه ولی مراقبمه زیاد از حد اصلا هم به حرفم گوش نمیکنه خیلی حساسه روم اگرهم چیزی بشه همش داد میکشه که وسایلتو جمع کن برو خونه بابات راحتم کن خیلی کلا همیشه زخم زبون میزنه و باهام بحثای الکی میکنه

  5. سلام..فقط میخواستم بدونم برای کنترل استرس چه چیزاییو پیشنهاد میکنین؟

  6. سلام من خیلی استرس دارم وقتی کہ شب می شود خیلی استرس دارم بہ فکر می روم کہ الان پدر من فوت میکند

  7. سلام من چند وقت هست یهو صحنه رو به روم غیر واقعی میشه و همین باعث شده زیاد داخل جامعه نباشم و اینکه همش نگرانم و حس میکنم بیماری های خطرناک و سرطان دارم و دلیل هم برای خودم میارم ولی وقتی یادم میره دیگه علایمی ندارم و واقعا میترسم استری میگیرم و اذیت میشم و همش نگرانم انفاقی بیوفته شب ها خیلی بیشتر میشه و خواب خوبی هم ندارم و یهو استرس بهم وارد میشه و انگار که برق وصل میکنن بهم و از خواب میپرم و قبل خواب هم فکرای منفی زیاد میکنم و همش میترسم بیرون که برم حالم بد بشه.میتونم خودم کنترلش کنم یا به روانپزشک مراجعه کنم؟

  8. سلام خسته نباشید من دائما استرس دارم واین استرس هام اصلا منشا نداره اصلا از ناکجا اباد میاد سراغم بدون هیچ دلیلی زندگیمو برام زهر مار کرده اولش گفتن حمله عصبیه بعد گفتن تشنجه رفتم دکتر مغز اعصاب و جوابش برای چهار شنبه میاد یه قرصی دادن استرسمو کم کنه منتها چون به بچه شیر میدم زیاد قوی نیست اصلا تاثیری نداره واقعا استرسام دلیلی ندارن که بخوام راجبش حرف بزنم یا بگم به خاطر این مشکله که من اینجوریم از دوره بارداریم این استرس های بی دلیل باهام بودن وگفتن بعد بارداری خوب میشه الان بچم نزدیک۱۲ ماهشه و اوایل خوب بود الان دوباره شروع شده مشکل از کجاست نمیدونم واقعا چجوری باید چیزی که ننشا نداره رو نابود یا خنثی کنمش خیلی اذیت میشم بچه کوچیک تا اللنم نتونستم بخوابم زندگی واقعا مزخرف شده برام خواب بودم با لرزش بدن بیدار میشم کل بدنم شروع میکنه تو خواب به لرزش و بیدار میشم نفسم بالا نمیاد نمیدونم مشکل از کجاست یه بیماری یا حمله عصبیه واقعا خسته شدم

دیدگاهتان را بنویسید