خانه / مشاوره فردی / توسعه فردی در زندگی شخصی| رشد شخصی در روانشناسی
رشد فردی

توسعه فردی در زندگی شخصی| رشد شخصی در روانشناسی

همان‌طور که گیاه برای رشد به آب نیاز دارد، انسان‌ها نیز برای بهبود زندگی خود به رشد فردی نیازمندند. اگر رشد نکنید، خواهید مرد. درصورتی‌که رابطه شما مدام رشد نکند، از بین خواهد رفت. اگر حساب بانکی شما بیشتر نشود، از بین خواهد رفت. کیفیت روابط شما با دیگران، خوشبختی و موفقیت شما در زندگی و حتی حساب بانکی‌تان چیزی جز اندازه‌گیری زمان صرف شده برای توسعه فردی نیست.

باید این نکته را خاطرنشان کنم، افرادی که زمان خود را صرف رسیدن به توسعه فردی نمی‌کنند، قادر به رشد و پیشرفت در زندگی نیستند. اگر رشد نکنند، کوچک و حقیر خواهند ماند.

به‌منظور دستیابی به رشد فردی شما به یادگیری نیاز دارید. شما چه مقدار زمان را صرف یادگیری برای پیشرفت و رشد شخصیت خود می‌کنید؟

اهمیت آموزش رشد و توسعه فردی 

اگر تصور می‌کنید که موانع پیش روی شما در زندگی، دیوارهای بزرگی هستند، پس رشد شخصی روشی برای از بین بردن این دیوارها و باز کردن فضای پیش روی شماست؛ به‌گونه‌ای که بتوانید زندگی خود را به‌آسانی پشت سر بگذارید.

اهمیت رسیدن به رشد فردی فقط مربوط به رفع مشکلات در زندگی نیست؛ بلکه روشی برای پیشرفت در تمام جنبه های زندگی است. توسعه فردی روشی برای داشتن زندگی بهتر و تبدیل‌شدن به نسخه‌ی بهتری از خود به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که فکر می‌کنید نیازی به رشد شخصیت خود ندارید، پس قطعاً به انجام این کار نیاز دارید!

درصورتی‌که نیاز دارید بر روی شخصیت خود کارکنید، آیا این بدان معناست که به‌اندازه کافی خوب نیستید؟

برعکس، تنها بهترین افراد در جهان همواره به دنبال کار کردن بر روی شخصیت خود هستند. با قدم زدن در جهان رشد فردی، شما در مسیر درست برای رسیدن به جایگاه بهتری قرار می‌گیرید. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، این بدان معنی است که شما کنجکاو هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد توسعه فردی کسب نمایید. به همین دلیل، باید به خود افتخار کنید.

موفق ترین افراد در جهان همواره زمان خود را صرف کار بر روی رشد شخصی می‌کنند. حتی اگر آن‌ها میلیونها دلار داشته باشند، همچنان به یادگیری ادامه می‌دهند.

پل سی برانسون که با دو فرد میلیاردر (اپرا و انور یوسل) کار کرده است، می‌گوید که این افراد زمان قابل‌توجهی از زندگی خود را برای دستیابی به رشد فردی اختصاص می‌دهند.

اگر اپرا فکر می‌کند که هنوز به یادگیری مهارت‌های جدیدی نیاز دارد، پس شما نیز احتمالاً این نیاز برای رشد و توسعه شخصی را در خود احساس می‌کنید.

مطالب مرتبط: چگونه یک برنامه رشد فردی داشته باشیم؟ 

درواقع، تمام عمر برای یادگیری کافی نخواهد بود و به همین دلیل است که هیچ‌گاه نمی‌توانید بگویید که همه‌چیز را می‌دانید.

تمام مربیان موفق کسب‌وکاری که من شخصاً با آن‌ها ملاقات کرده‌ام، می‌گویند حداقل 30 دقیقه از زمان روزانه خود را به رشد شخصی اختصاص می‌دهند. برخی از آن‌ها حتی زمان بیشتری را به رشد شخصیت اختصاص می‌دهند.

همگی آن‌ها بسیار مشغول و بسیار موفق هستند اما موفقیت آن‌ها دقیقاً به همین دلیل است زیرا آن‌ها زمان خود را برای دستیابی به رشد فردی اختصاص می‌دهند. آن‌ها می‌گویند، نیاز دارند تا ذهن خود را با افکار مثبت و اطلاعات جدید تغذیه کنند. ازآنجایی‌که هرروز داستان جدیدی دارد، پس آن‌ها هرروز ذهن خود را تغذیه می‌کنند.

به همین دلیل است که شما باید هرروز ذهن خود را با افکار مثبت و آموزنده تغذیه کنید. نتیجه چنین کاری این است که شما شادتر خواهید بود، انرژی و انگیزه بیشتری خواهید داشت، کیفیت روابطتان بهتر خواهد شد، از شرایط زندگی خود شکایت نخواهید کرد و الهام‌بخش دیگران خواهید بود.

مزایای بسیاری در پی یادگیری مستمر به دست خواهد آمد. ازآنجایی‌که من هرروز شروع به یادگیری چیزهای جدیدی کرده‌ام، بیشتر از قبل الهام گرفته‌ام، ایده‌های بیشتری دارم و خودم را بهتر درک می‌کنم.

رشد فردی روشی برای درک بهتر خود، رشد شخصیت منحصربه‌فردتان، شناخت نقاط ضعف و قوت، آرزوها و استعدادتان است. رشد شخصی روشی برای بهبود تمام جنبه‌های زندگی است. توسعه فردی روشی برای تشخیص فرصت‌های مختلف و دستیابی به آنچه فکر می‌کردید غیرممکن است، می باشد.

اما تنها یک شرط وجود دارد- شما باید جاه‌طلب باشید!

اگر در یادگیری چیزهای جدید جاه‌طلب و بلندپرواز باشید، روشی برای یادگیری آن‌ها پیدا خواهید کرد. درصورتی‌که روشنفکر باشید و ذهنتان را باز نگه‌دارید، قادر به یادگیری هر آنچه می‌خواهید، هستید.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، پس بدان معنی است که جاه‌طلبی لازم برای یادگیری چیزهای جدید را دارید. به همین دلیل است که می‌خواهم به شما نکات مهمی درباره رشد فردی را آموزش دهم. درصورتی‌که در زمینه توسعه فردی مبتدی هستید، ابتدا باید چند نکته را متوجه شوید.

  1. هر چه بیشتر در مورد خود یاد بگیرید، زندگی بهتری خواهید ساخت

به‌منظور درک خود، باید بتوانید دلیل کارهایی که در زندگی انجام می‌دهید را بدانید. یکی از نکات متحول-کننده‌ای که از آنتونی رابینز یاد گرفته‌ام این است که تمام انسان‌ها شش نیاز اساسی دارند. چهار مورد از این نیازها، نیازهای شخصیتی و دو تا از آن‌ها، نیازهای معنوی است. نیازهای شخصیتی شامل:

  • نیاز به قطعیت
  • نیاز به تنوع
  • نیاز به معنا و مفهوم
  • نیاز به ارتباط و عشق

اکثر افراد با برآورده کردن این چهار نیاز زندگی می‌کنند. اما دو نیاز دیگر تعیین‌کننده موفقیت شما در زندگی هستند.

این دو نیاز، نیازهای معنوی هستند:

  • نیاز به رشد و پیشرفت
  • نیاز به همکاری و مشارکت

معتقدم که تنها با بهبود و رشد شخصیت می‌توانیم پیشرفت کنیم و به همین دلیل است که رشد فردی، کلید موفقیت در زندگی مشترک و شغلی است.

تمام انسان‌ها در طول زندگی این چهار نیاز اساسی را برآورده می‌کنند، چه به روش مثبت و چه به روش منفی. اما کسانی که این دو نیاز آخر را برآورده می‌سازند، افرادی هستند که جهان را تغییر می‌دهند. وقتی این نیازها را درک کنید، می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه شخصیتی در زندگی داشته باشید.

  1. برای هر کاری که در زندگی انجام می‌دهید دلیلی وجود دارد

زمانی که متوجه نیازهای خود شوید، اعمال خود را درک خواهید کرد و اگر اعمال خود را درک کنید، عادت-های خود را درک خواهید کرد.

بخش مهم رشد فردی و توسعه شخصیت، خلاص شدن از دست عادت‌های منفی است. به همین منظور، لازم است تا موارد زیر را درک کنید:

  • چرا این عادت‌ها را ایجاد کرده‌اید؟
  • چرا همچنان این عادت‌ها را ادامه می دهید؟
  1. هر مشکلی که در زندگی دارید، مزایای پنهانی برای شما خواهد داشت
    یکی از بزرگ‌ترین حقایق متحول کننده‌ای که هنگام یادگیری رشد فردی متوجه اش شدم، این است که مشکلاتمان را حفظ کنیم زیرا مزایای پنهانی برای حفظ آن‌ها وجود دارد و با حفظ مشکلات کوچک، از وقوع مشکلات بزرگ‌تر اجتناب می‌کنیم. مشکلات، بخشی از زندگی هستند اما باید نحوه مواجه با آن‌ها را انتخاب کنیم.
  2. درد، اجتناب‌ناپذیر است اما رنج اختیاری است!

توسعه فردی و درون‌نگری می‌تواند پاسخ تمام پرسش‌ها و مشکلاتی را که دارید، بدهد. وقتی مشکلی داریم، اغلب ذهنمان درگیر می‌شود و نمی‌توانیم راه‌حلی برای آن پیدا کنیم. به همین دلیل است که باید خودمان را به داشتن یک دورنمای کاملاً جدید برای موقعیتی که داریم، آموزش دهیم.

با خواندن کتاب‌های رشد فردی، نه‌تنها پاسخ سؤالاتم را پیدا کردم،ُ بلکه نحوه ایجاد سؤالات جدید را نیز یاد گرفتم. من تمام جنبه‌های زندگی‌ام همچون سلامت، روابط، شغل، خوشبختی را کاملاً بهبود داده‌ام.

راه های رسیدن به رشد فردی و توسعه شخصیت

اگر مبحث رشد شخصی یا توسعه فردی برای شما جدید است و می‌خواهید شخصیت خود را بهبود دهید، شاید ندانید که باید از کجا شروع کنید. انتخاب این‌که از کجا باید شروع کرد، می‌تواند دشوار باشد زیرا انتخاب‌های بی‌شماری پیش روی شماست. معمولاً وقتی انتخاب‌های زیادی داریم، هیچ‌یک را انتخاب نمی‌کنیم.

رشد فردی یک حوزه عظیم است و منابع مختلفی دارد. از دوره‌های آموزشی آنلاین، کتاب‌ها، یوگا، تناسب‌اندام و برنامه‌های مدیتیشن گرفته تا مربی بهبود زندگی و مشاوره فردی. کم‌کم شروع کنید. بهتر است تا با چیزهای کم شروع کنید تا هیچ‌چیز.

  • روزانه 15 دقیقه را صرف رشد فردی کنید: شما باید با این نکته شروع کنید که هرروز را با افکار مثبت آغاز خواهید کرد. شما باید “ذهنیت یک برنده ” در فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس یا پینترست را دنبال کنید. ما نکات الهام‌بخش، انگیزشی و آموزشی را به‌صورت روزانه در این سایت‌ها قرار می‌دهیم. در سایت توسعه فردی می‌توانید نحوه تغییر طرز فکرتان و چگونگی دستیابی به موفقیت در زندگی فردی و کسب‌وکارتان را یاد بگیرید. درصورتی‌که روزانه حداقل 15 دقیقه را به یادگیری موارد جدید اختصاص دهید، این زمان را صرف خود کرده‌اید. سرمایه‌گذاری خوب، نتیجه خواهد داشت. نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری، کیفیت بهتر در زندگی خواهد بود.
  • مواجه با ترس ها : نکته‌ی مهم دیگری که برای توسعه فردی باید روی آن کارکنید، یادگیری نحوه مواجه و غلبه بر ترس ها است. بزرگ‌ترین ترس انسان، ترس از سخنرانی عمومی است. این ترس شاید از ترس از مرگ نیز بیشتر است. اگر ترس از سخنرانی عمومی دارید، باید در رویدادهای عمومی بیشتر صحبت کنید و از این طریق، نحوه خلاص شدن از این ترس را یاد خواهید گرفت. من از سخنرانی عمومی می‌ترسیدم، به همین دلیل تصمیم گرفتم در رویدادهایی شرکت کنم که در آن‌ها باید بر روی صحنه صحبت کنم. طی یک رویداد به‌منظور خلاصی از نقطه‌ی آسایشم، مجبور شدم به مدت یک دقیقه بر روی صحنه آواز بخوانم. اگر تجربه آواز خواندن در مقابل مردم را دارید، دیگر سخنرانی عمومی برایتان ترسناک نخواهد بود.
  • حضور در یک رویداد زنده : کار دشوارتری که می‌توانید به‌منظور یادگیری رشد فردی انجام دهید (با توجه به تجربه‌ی من، این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید)، رفتن به یک رویداد زنده است. سه دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد که چرا رویدادهای زنده بهتر از رویدادهای دیگر هستند:
  1. شما می‌توانید نه‌تنها از متخصصان و کارشناسان بلکه از بسیاری از افرادی که در همان رویداد حضور دارند، بیاموزید.
  2. شما فرصت سؤال کردن پیدا خواهید کرد.
  3. انرژی گروه به تمام اعضای گروه سرایت می‌کند.

رویدادهای دو روزه آن‌قدر به شما انرژی می‌دهد که برای چندین ماه پس‌ازآن الهام‌بخش شما خواهد بود. من معمولاً سعی می‌کنم به رویدادهای تجاری بروم اما طی هر رویداد تجاری، شما بیشتر زمان خود را صرف یادگیری نحوه تغییر ذهنیت خود می‌کنید. “ذهنیت یک برنده” برای موفقیت هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است.

به‌عنوان‌مثال، برای کسب اطلاعات در مورد رویدادهای زنده یا کارگاه‌های آموزشی در مورد رشد فردی یا توسعه شخصی که در نزدیکی محل زندگی شما برگزار می‌شوند، می‌توانید سری به ایسمینار یا ایوند بزنید.

رشد و توسعه فردی – یک سفر تحول‌گرا

یک دوراهی در این مسیر وجود دارد و مسیر درست نامشخص است. شما چکار می‌کنید؟ برای بسیاری از افراد، این وضعیت نامساعد مانند یک وظیفه دلهره‌آور و غیرممکن به نظر می‌رسد. اما اگر بدانید که دقیقاً از زندگی خود چه می‌خواهید، پاسخ این سؤال کاملاً واضح و روشن خواهد بود.

یافتن مسیر درست رشد فردی

وقتی‌که این تصمیم فعالانه به‌منظور شروع سفر رشد و توسعه فردی را می‌گیرید، شما اولین گام به‌سوی آینده بهتر و روشن‌تر را برداشته‌اید. اگرچه، در این سفر تنها هستید اما ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بیشترین دستاورد را در زندگی خود داشته باشید.

کارگاه‌های الهام‌بخشی از قبیل همایش بیداری رؤیاپردازان، توصیه‌ها از سوی افراد موفق و کتاب‌های نوشته شده توسط بزرگ‌ترین سخنرانان انگیزشی می‌تواند به بهبود روابط، محیط کار، قوه درک شما کمک چشمگیری کند.

رشد و توسعه فردی دقیقاً به چه معنا است؟

رشد و توسعه فردی یک فرایند تحول‌گرا است که در طول آن، پیشرفت‌های جسمی، عاطفی، فکری، معنوی، اجتماعی و وضعیت مالی صورت می‌گیرند.

این فرایند اغلب توسط یک رویداد مهم زندگی تحریک می‌شود که به شما جهت بهبود و قدت دادن به وجود خود از طریق کشف پتانسیل واقعی انگیزه می‌دهد. نتیجه آن، یک زندگی رضایت‌بخش‌تر و معنادار است که در روابط، محیط کار، خویشتن‌شناسی، اعتماد به نفس و همچنین جهان‌بینی شما منعکس می‌شود.

هدف از رشد شخصیت چیست؟

مردم می‌خواهند رشد کنند زیرا از زندگی خود ناراضی هستند. به‌منظور تغییر جریان زندگی و ایجاد یک زندگی رضایت‌بخش، تلاش برای رشد و توسعه فردی ضروری است.

زمانی که این فرایند در حال انجام است، نتایج آن بی‌شمارند. شما معنا و هدف از زندگی خود ( آنچه کمبودش را در زندگی گذشته خود احساس می‌کردید) را پیدا می‌کنید. اهداف زندگی امکان‌پذیر خواهند شد. شما از پتانسیل خود در جهت دستیابی به منافع خود و دیگران استفاده خواهید کرد. مهارت‌ها و استعدادهای جدیدی را کشف خواهید نمود. روابط قدیمی‌تان تقویت خواهند شد و روابط جدید به‌راحتی شکل خواهند گرفت. تمامی این اتفاقات موجب افزایش اعتماد به نفس و خودباوری و خود شناسی شما می‌شوند.

مراحل رشد فردی به چه صورت است؟

هر فردی منحصربه‌فرد است و به همین دلیل، یک استراتژی کلی برای رشد و توسعه فردی وجود ندارد. هر مسیر به‌سوی رشد فردی یک سفر کاملاً شخصی و منحصربه‌فرد است. این به خود فرد بستگی دارد که مسیر رشد و توسعه فردی خود را کشف کند و متوجه شود که این مسیر به کجا ختم خواهد شد. بااین‌وجود، چندین سؤال وجود دارند که می‌توانند شما را در یافتن این مسیر کمک کنند.

  • وضعیت کنونی شما به چه شکلی است؟
  • نقاط ضعف و قوت و همچنین عادت‌های خوب و بد خود را ارزیابی کنید.
  • وضعیت مطلوب شما به چه شکلی است؟
  • بررسی کنید که امیدوارید چه چیزی را در وجود خود بهبود دهید و چرا بهبود این ویژگی‌ها برایتان اهمیت داد.
  • چگونه به آنجا خواهم رسید؟ چرا باید به آنجا برسم؟
  • مشخص کنید که برای نزدیک شدن به خود مطلوب خود به چه دانش و تجربیاتی نیاز دارید. منابعی را پیدا کنید که برای دستیابی به وضعیت مطلوب سودمند هستند. یک مثال خوب بیداری همایش رؤیاپردازان است که به توسعه ویژگی‌های اجتماعی، عاطفی، فکری و معنوی است.
  • جدول زمانی محتمل چیست؟

فهرستی از فعالیت‌ها و رویدادهایی که امیدوار به تجربه آن‌ها در یک بازه زمانی مشخص هستید، تهیه کنید. از آن‌ها به‌عنوان چک پوینت یا نقاط کنترلی استفاده کنید که شما را به سمت هدفتان سوق می‌دهند.

اکنون‌که ایده‌ی کلی در مورد رشد و توسعه فردی دارید، از شما می‌خواهم تا بازخوردتان را به من اطلاع دهید. آیا این مقاله برای شما در درک این‌که توسعه فردی چیست، مفید بوده است؟ شاید پیش‌ازاین با رشد فردی آشنایی داشته‌اید، آیا نکته‌ای وجود دارد که بخواهید به مطالب بالا اضافه کنید؟

2 دیدگاه

  1. سلام بله بسبار مفید بود

  2. سلام بشدت مفید بود باعث شد برگردم به خودم و خصوصیات خوب و بدم و هدف ها ارزوهام فکر کنم وبه یاد بیارم و انگیزه و امید پیدا کنم . امیدوارم همه دوستانی که درگیر هستن به تونن موفق بشن و حالشون خوب باشه . خیلی خوش حالم که با این وب سایت خوب و مفید اشنا شدم و قراره یکی از موردعلاقه ترین مطالب رو توی این وب سایت بخونم . مرسی از همه خداقوت

دیدگاهتان را بنویسید