خانه / پرسش و پاسخ روانشناسی کودک / آموزش جنسی کودکان | تربیت جنسی فرزندان
تربیت جنسی کودک

آموزش جنسی کودکان | تربیت جنسی فرزندان

ما به عنوان والدین تمام آنچه برای تأمین امنیت و رفاه فرزندان مان لازم است را به کودکان آموزش می‌دهیم. به آن‌ها یاد می‌دهیم مراقب اجاق‌گاز داغ باشند، یا به آن‌ها می‌آموزیم قبل از عبور از خیابان به هر دو طرف نگاه کنند. اما بیشتر اوقات مسایل مربوط به امنیت بدنی و تربیت جنسی را تا بزرگسالی به فرزندان خود آموزش نمی‌دهیم، و زمانی فرامی‌رسد که دیگر برای تربیت جنسی فرزندان بسیار دیر است.
آمار حاصل از تحقیقات صورت گرفته توسط مراکز کنترل بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که به ازای هر شش پسر و هر چهار دختر یک نفر تا قبل از سن 18 سالگی مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند. آیا به دنبال چیزی هراس‌انگیزتر از این هستید؟ طبق اطلاعات وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا (nsopw.org) تنها 10 درصد از تجاوز گران جنسی به کودکان غریبه هستند و 23 در صد از  افراد متجاوزگر یک کودک بوده‌ است.
این آمار مرا شگفت‌زده نمی‌کند. من در مرکز مشاوره خود، کودکانی که قربانی سوء استفاده جنسی شده را هر هفته ملاقات می‌کنم. بسیاری از آن‌ها کمتر از پنج سال سن دارند. اکثر مواقع، همگی‌شان شخص متجاوزگر را می‌شناسند، و بیشتر اوقات، او کودکی دیگر است!
غالباً والدین اذعان می‌کنند که باور نمی‌کردند این اتفاق برای کودک آن‌ها رخ دهد و اینکه آن‌ها هیچ‌گاه فرزندان خود را با غریبه‌ها تنها نمی‌گذارند و همیشه آنان را در معرض دید خود قرار می‌دهند.
آیا فرزندان شما هم بازی دارند؟ آیا به مهد کودک یا پیش دبستانی می‌روند؟ آیا دوستان یا خانواده تان به منزلتان می‌آیند؟ آیا در منزل همسایه مشغول بازی می‌شوند؟ واقعیت این است که شما همواره نمی‌توانید به‌طور کامل مانع از آن مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن بچه ها شوید.
کودکانی که من با آن‌ها سروکار داشته‌ام همگی دارای همسایگان و خانواده های خوبی هستند و به مدارس خوبی می‌روند. من با کودکانی کارکرده‌ام که در زمان بازی، مهمانی‌های شبانه، در کلاس درس، زمین‌بازی، اتوبوس مدرسه، در اتاق بازی و در حیاط پشتی منزلشان مورد سوء استفاده جنسی قرارگرفته‌اند.
اکنون که شمارا رسماً تا سر حد مرگ ترسانده‌ام, اجازه دهید شمارا از سوی دیگر پرتگاه پائین ببرم. ما ناگزیریم که به فرزندان این اجازه را بدهیم تا قدم به دنیای بیرون بگذارند و با اطرافیان ارتباط برقرار کنند. اما می‌توانیم آن‌ها را مجهز به دانشی کنیم که می‌تواند کودکان را از خطر قربانی بودن نجات دهد. والدین همیشه به‌اندازه کافی درباره مسائل تربیت جنسی با فرزندان گفت‌وگو نمی‌کنند. آن‌ها گمان می‌کنند فرزندان برای این آموزش‌ تربیت جنسی هنوز خیلی کوچک هستند. این موضوع ترسناکی است. اما هیچ‌گاه زود نیست، و این گفت‌وگو الزاماً گفت‌وگوی ترسناکی نخواهد بود. در این مقاله از سایت مشاوره باما به 10 مورد تربیت جنسی که به فرزندتان کمک می‌کند تا نسب به سوء استفاده جنسی آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

در سنین کم درباره اعضاء بدن با کودکان صحبت کنید

در سنین پائین اعضاء بدن کودک خود را نام‌گذاری کرده و درباره آن‌ها صحبت کنید. از اسامی مناسبی برای اعضاء بدن استفاده کنید، یا حداقل به فرزندان یاد دهید نام واقعی اعضاء بدن شان چیست. تعداد زیادی از نوجوانانی که در تربیت جنسی با آن‌ها کارکرده‌ام برای نام واژن خود از کلمه “زیر” استفاده می‌کردند.
احساس راحتی هنگام استفاده از اسامی مناسب و دانستن معانی آن‌ها به کودک کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه اتفاق ناخوشایند یا سو استفاده جنسی بتواند به‌راحتی درباره آن با والدین خود صحبت کند.

در تربیت جنسی فرزند بیاموزید بعضی از اندام‌های بدن او خصوصی است

در تربیت جنسی به فرزندتان بگوئید، اندام‌های خصوصی بدن به این دلیل خصوصی نامیده می‌شوند که هیچ‌کس نباید آن را ببیند. به کودک توضیح دهید تنها پدر و مادر می‌توانند اندام خصوصی آن‌ها را برهنه ببینند، اما افراد خارج از خانه فقط می‌توانند آن‌ها را پوشیده و با لباس ببینند. همچنین برایشان توضیح دهید که پزشک هم از آنجائی که قصد بررسی بدن آن‌ها را دارد در حضور پدر و مادر می‌تواند اندام خصوصی آن‌ها را بدون لباس ببیند.

در تربیت جنسی کودک محدودیت‌های بدنی را به فرزندان یاد دهید

به‌راحتی و کاملاً عادی به کودک بگوئید هیچ‌کس نباید اندام‌های خصوصی بدن او را لمس کند و هیچ‌کس هم نباید از آن‌ها بخواهد که بخش‌های خصوصی بدن شخص دیگری را لمس کنند. والدین اغلب بخش دوم را فراموش می‌کنند. سوء استفاده جنسی کودکان غالباً با مجرمی صورت می‌گیرد که از کودک می‌خواهد بدن او را لمس کند.

در تربیت جنسی کودکان بگویید رازداری درباره بدن کار درستی نیست

اغلب مجرمان سو استفاده جنسی به کودک می‌گویند موضوع را برای هیچ‌کس بازگو نکنند. این کار می‌تواند به شیوه‌های دوستانه‌ای صورت گیرد، مثلاً به کودک می گوید، ” من دوست دارم با تو بازی کنم، اما اگر به کسی بگوئی که ما چه بازی کردیم، دیگر به من این اجازه نمی‌دهند که با تو بازی کنم” یا می‌تواند در قالب یک تهدید باشد: ” این یک راز بین ماست، اگر به کسی بگویی, من به همه می‌گویم که این نظر تو بود و دچار دردسر بزرگی می‌شوی .”

در تربیت جنسی به کودک بگوئید صرف‌نظر از اینکه دیگران چه می‌گویند, آن‌ها باید بدانند رازداری درباره اندام جنسی و اعضای بدن کار درستی نیست و چنانچه شخصی سعی کرد آن‌ها را وادار کند تا آنچه برایشان رخ داده را مانند یک راز نزد خود نگه‌دارند, آن‌ها باید سریعاً به پدر و مادر خود اطلاع دهند.

در تربیت جنسی فرزندان بگویید هیچ‌کس نباید از اعضای خصوصی بدن او عکس بگیرد

والدین اغلب این مورد را فراموش می‌کنند. پدوفیلی ها یا بچه دوست ها ( اختلال میل جنسی به کودکان ) علاقه بیمارگونه‌ای به عکاسی از بدن برهنه کودکان و تجارت با آن به‌صورت اینترنتی دارند. این موضوعی فراگیر است و فرزند شمارا درخطر می‌اندازد. به کودک بگوئید هیچ‌کس نباید تحت هر شرایطی از بخش‌های خصوصی اعضای بدن او عکس بگیرد.

در تربیت جنسی به کودک بیاموزید چگونه موقعیت‌های ترسناک یا هراس‌آور را تشخیص دهد

برخی کودکان توانایی ” نه” گفتن به دیگران ( به‌ویژه به افراد بزرگ‌تر از خود یا بزرگ‌سالان) را ندارند. به کودک بگوئید اگر احساس می‌کند اتفاق ناخوشایندی در حال رخ دادن است, هیچ اشکالی ندارد اگر به شخص بزرگسال بگویند که باید سریعاً آنجا را ترک کند.

علاوه بر این با آموزش کلماتی که می‌تواند آن‌ها را از موقعیت‌های سخت برهاند هم می‌توانید از سوء استفاده جنسی کودکان جلوگیری کنید. به فرزندتان بگوئید اگر کسی از او خواست بخش‌های خصوصی اعضای بدن او را ببیند یا لمس کند، به او بگوید که لازم است به دستشویی برود. یا یک کلمه رمزی برای مواقعی که کودک احساس ناامنی می‌کند یا شخصی می‌خواهد او را با خود ببرد در نظر بگیرید.
همان‌طور که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانید به آن‌ها یک کلمه رمزی یاد بدهید تا هنگام احساس ناامنی از آن استفاده کنند. این روش می‌تواند در خانه، مواقعی که مهمان حضور دارد یا زمانی که در حال بازی یا در مهمانی‌های شبانه هستند مفید واقع شود.

به کودکان بگویید اگر رازهایی که در مورد اعضای بدن آن‌ها وجود دارد را به شما بگویند هیچ‌گاه دچار دردسر نمی‌شود

کودکان اغلب به من می‌گویند چون فکر می‌کردند دچار دردسر می‌شوند چیزی در مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن خود را با والدین مطرح نکرده‌اند. این ترس اغلب توسط فرد متهم به تجاوز جنسی ایجاد می‌شود. به کودکان بگوئید این‌که چه اتفاقی افتاده اهمیتی ندارد. آن‌ها باید بدانند اگر مطلبی درباره امنیت بدنی یا رازهای بدنی خود به والدین بگویند، هیچ‌گاه دچار مشکل نخواهد شد.

به فرزندان بیاموزید لمس بدنی می‌تواند مانند قلقلک باشد یا حس خوبی داشته باشد

متخصصان مشاوره کودک و کتاب‌های بسیاری درباره موضوع ” لمس خوب و لمس بد” صحبت می‌کنند، اما این مسئله می‌تواند گمراه‌کننده باشد. زیرا اغلب این لمس ها آسیب به کودک نمی‌رساند یا حس بدی به او منتقل نمی‌کند. من واژه ” لمس محرمانه” را ترجیح می‌دهم، زیرا تعریفی دقیق‌تر ازآنچه رخ می‌دهد را ارائه می‌کند. به کودک بگوئید این قوانین حتی برای کسانی که می‌شناسند یا حتی برای کودکی دیگر نیز به‌کاربرده می‌شود.
این موضوع مهمی است که باید در مورد تربیت جنسی کودکان با آنها صحبت کنید. وقتی از یک کودک می‌پرسید یک ” انسان بد” چطور به نظر می‌رسد، او اغلب یک شخصیت کارتونی ترسناک را در ذهن مجسم می‌کند. شما می‌توانید چیزی شبیه به این بگوئید، ” مامان و بابا مواقعی که می‌خواهند تو را تمیز کنند یا درصورتی‌که نیاز باشد برایت کرم بزنند، می‌توانند بخش‌های خصوصی بدن تو را لمس کنند. اما هیچ شخص دیگری نباید این کار را انجام دهد. نه دوستان، نه خاله و عمه‌ها یا دائی‌ها و عموها، نه معلمان و نه مربی‌ها. حتی اگر آن‌ها را دوست داری یا فکر می‌کنی آن‌ها مسئولیت انجام این کار را دارند، بازهم نباید بخش‌های خصوصی بدن تو را لمس کنند.”

نتیجه گیری تربیت جنسی فرزندان

من به‌عنوان روانشناس کودک آن‌قدر بی‌تجربه نیستم که معتقد باشم این بحث‌ها می‌تواند کاملاً از سوء استفاده جنسی کودکان جلوگیری کند، اما دانش و آگاهی یک عامل بازدارنده و قدرتمند در تربیت فرزند است، به‌ویژه در رابطه با کودکانی که به دلیل بی‌گناهی و ناآگاهی در این زمینه مورد سوء استفاده جنسی یا تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.
یک‌بار گفت‌وگو کافی نیست. به دنبال زمان‌هایی باشید که بتوانید این پیغام‌ها را به‌صورت کاملاً طبیعی و مستمر تکرار کنید، مانند هنگام حمام رفتن یا مواقعی که کودکان به‌صورت برهنه در اطراف در حال دویدن هستند.

در پایان از شما درخواست می کنم به منظور افزایش آگاهی عمومی در تربیت جنسی کودکان این مقاله را باکسانی که دوستشان دارید و مراقبشان هستید به اشتراک گذاشته و مرا در گسترش پیام پیشگیری از سوء استفاده جنسی یاری کنید.

7 دیدگاه

  1. سلام ما یه پسر داریم که پنج ساله هستش از دیروز یعنی دو روزه یاد گرفته یه بالش بر میداره ادای رابطه میکنه و ما از این موضوع خیلی نارحت هستیم میخواستم یه راه نمای کند ما را با تشکر. خودش هم این کارو پنهان از چشم ما انجام میده وقتی میبینه ما داریم میریم پیشش صریح کار دیگه انجام میده مثلا خودشو به بازی کردن میزنه من امروز دعوا کردمش آیا این رفتار من درسته یا نه ممنون میشم یه راهکاری به ما بگید

  2. با سلام ، اگر یک کودک چهار ساله ادعا کند که ناحیه تناسلی اش توسط شخصی لمس شده است ، چقدر می تواند درست گفته باشد؟ یعنی ادعایش چند درصد درست است؟

  3. سلام من پسرم رو وقتی کوچک بود به خاطر بازی با بدنش دعوا کردم در بزرگسالی یعنی در نوجوانی هم به خاطردیدن مسایل جنسی دعوا کردم وبه خاطر خود ارضایی حالا او ادعا میکند که یک ترتیب است آیا طرز رفتار من می تواند باعث چنین حسی شود

    • سلام وقت بخیر گاهی بازی با اندام در کودکی اقتضای سن کودکان است و در نوجوانی هم بعضا این موارد انجام می شود .ولی اگر ادعا می کند که ترنس هست حتما به سکستراپ مراجعه شود .

  4. سلام وقت بخیر.پسر ۱۲ ساله ای دارم چند هفته تی هست متوجه شدم مدام تو اتاقش در را می بنده، زیر نظرش گرفتم دیدم دستش در شلوارش میکنه و آلتش را می ماله ، حتی یه ترشح های سفیدرنگی به مقدار کم در شورتش دیدم، باهاش صحبت کردم میگه پام خارش داره یا شورتم اذیتم میکنه ، بهش توصیه کردم دست به اون قسمت نگذاره ، چون باعث بیماری میشه

  5. دخترمن سیزده سالش و تو گروه دوستان و هم سالانش صحبت از داشتن رل یا همون دوست پسر و روابط جنسی زیاد صحبت میشه و میگه داشتن رل و تجربه رابطه جنسی یه کار خفن به نظر میرسه و کسایی که این تجربه ها رو ندارن تو گروه دوستان جایی ندارند

  6. یه دختر۶ ساله دارم،کلاس اول.دو سه روز پیش یکی از دوستانم با بچه هاش اومدن خونمون دختر منم رفت با پسر دوستم که ۵ سالشه بازی کنن تو اتاق.من هر چند دقیقه میرفتم ازشون سر میزدم و در اتاق هم باز بود.وقتی اونا رفتن،دخترم بهم گفت که دوستم بهم گفته بیا عشق بازی کنیم.و مثلا تو حامله ای و من میخوام بچه تو به دنیا بیارم و باید شلوارتو دربیاری .گفت من اجازه ندادم و گفتم زشته تو منو ببینی و اون گفته پس از رو لباس دست میزنم و متاسفانه دختر من اجازه داده.و اونم به ناحیه خصوصی دخترم دست زده.من استرس بهش وارد نکردم و گفتم دیگه نباید بزاری کسی بهت دست بزنه .ولی خب الان که چند روز گذشته دیشب بهم میگفت مامان من اون کارو یادم نرفته هنوز و بابتش خیلی ناراحتم.من الان موندم که باید چیکار کنم با دخترم؟

دیدگاهتان را بنویسید