خانه / پرسش و پاسخ روانشناسی کودک / علت حواس پرتی در کودکان دبستانی
افزایش تمرکز در کودکان

علت حواس پرتی در کودکان دبستانی

حواس پرتی کودکان پدیده‌ای شایع است، اما افزایش تمرکز در کودکان موضوع گسترده تری است. زیرا افزایش تمرکز کودک تنها به یک جنبه از رفتار کودک اشاره نمی‌کند. تمرکز به میزان توانائی کودک در انجام یک تکلیف دشوار، انجام یا عدم انجام برخی وظایف از روی عادت، مهارت کودک در مقابله با حواس پرتی ، مشکل ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه‌مدت ، توجه پراکنده و غیره اطلاق می‌شود.

عدم تمرکز در کودکان ازنظر شدت متفاوت است؛ و از طریق رفتارهای زیر خود را نشان می‌دهد:

  • درجات مختلف کم توجهی کودکان
  • فراموشی کودک
  • دشواری کودک در دنبال کردن دستورالعمل‌ها
  • مشکل کودک در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی وظایف و فعالیت‌ها
  • مشکل کودک در به پایان رساندن کارها و انجام تکالیف
  • خیال بافی و خیال پردازی کودک
  • عدم اتمام یک فعالیت و روی آوردن به فعالیتی دیگر
  • رفتار تکانشی یا بیش فعالی کودک
  • کم انگیزگی کودک
  • عدم انجام کامل وظایف توسط کودک

چگونه در فرزندم انگیزه ایجاد کنم؟

درحالی‌که مشکل عدم تمرکز کودکان می‌تواند به مشکلات یادگیری کودک ازجمله اختلال کم توجهی بیش فعالی( ADHD ) اشاره داشته باشد، اما در واقعیت، تنها تعداد اندکی از کودکان پیش دبستانی دچار این نوع اختلال هستند. کودکان مبتلا به ADHD،  مشکلات فراوانی در تمرکز دارند، شدیداً بیش فعال بوده و اغلب به دلیل عدم توانائی در کنترل هیجانات قادر به بیان و ابراز احساسات خود نیستند.

دلایل حواس پرتی و عدم تمرکز کودک

ظرفیت تمرکز کودکان بسته به عوامل و موقعیت‌های مختلف متغیر است. توانائی تمرکز کودک شما تحت تأثیر عوامل زیر است:

 نقش عواطف و احساسات در عدم تمرکز کودکان

این طبیعت آدمی است که بر روی مسائلی که با آن‌ها سروکار دارد تمرکز کند. این اصل درباره کودک شما نیز صدق می‌کند. چنانچه فرزندتان در مقابله با احساسات خود همانند مقابله با استرس و اضطراب مشکل دارد، احتمال اینکه کودک حواس پرت و بی‌دقت به نظر برسد بیشتر است، زیرا کودک در این شرایط احساسی، تمرکز خود را یا برای مقابله بر اضطراب و یا بر موقعیت اضطراب آمیز قرار داده است. به‌طور مثال، اضطراب کودک به خاطر عدم توانایی او در خواندن مطالب به‌خوبی همکلاسی‌هایش، می‌تواند به شکل رفتار هایی مانند بی توجهی کودک بروز پیدا می‌کند. چنین هیجانات و احساسات منفی، عملکرد کودکان را کاهش می‌دهد. ازاین‌رو باید به کودک بیاموزید هیجانات و احساسات خود را به شیوه‌ای صحیح کنترل و مدیریت کند.

زمان‌های عدم تمرکز کودک

تاکنون هیچ اتفاق‌نظری درباره بهترین زمان تمرکز نه در طول روز و نه در روزهایی که میزان دقت کودک حداقل است وجود نداشته است. اما طبق برخی نظرات ازنظر زمانی آنچه در صبح  می‌آموزیم در حافظه کوتاه‌مدت و آنچه که در بعدازظهر می‌آموزیم در حافظه بلندمدت ما بهتر ذخیره می‌شود.

طبق برخی مطالعات دیگر، کودکان در بعدازظهر نیازمند انگیزه‌های قوی‌تری برای تمرکز بر کارهای خود هستند. یا کودکان خاص، برای نمونه، کودکان تیز هوش یا کودکانی که مشکلات بخصوصی دارند، بعدازظهرها از تمرکز بالاتری برخوردارند.

به‌طورکلی، این احتمال که کودک شما در پایان صبح و اواسط بعدازظهر تمرکز بالاتری داشته باشد بیشتر است، اما این‌که به نیازهای فردی او پاسخ دهید و با جای دادن فعالیت‌های مختلف در زمان‌های متفاوت، مناسب‌ترین زمان را برای او پیدا کنید مسئله مهمی است.

چگونه هوش بچه را زیاد کنیم؟

نقش انگیزه در عدم تمرکز کودکان

هر چه کودک شما در انجام کار معینی انگیزه بیشتر داشته باشد، بیشتر می‌تواند در انجام آن کار تمرکز کند.

نقش وضعیت جسمی در حواس پرتی کودک

توانائی کودک شما برای توجه و تمرکز می‌تواند تحت تأثیر وضعیت جسمی یا روحی او نیز قرار گیرد. علاوه بر این, عدم تمرکز کودک ممکن است به اختلالاتی مانند ADHD و یا اختلالات روانی دیگر مربوط باشد که می‌تواند توانایی کودک در تمرکز بر یک وظیفه محول شده را تحت تأثیر قرار دهد. عادات خواب نامنظم نیز  می‌تواند قدرت تمرکز کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رشد شناختی در افزایش تمرکز در کودکان

هرچه ظرفیت‌های شناختی کودک شما بیشتر رشد کند، قدرت تمرکز کودک بر فعالیت‌ها  آسان‌تر است. رشد شناختی همراه با فراگیری مهارت هائی چون یادگیری زبان ، توانائی به خاطر آوردن چیزها و مهارت های حل مسئله صورت می پذیرد. به خاطر داشته باشید راه‌های ساده ای برای رشد مهارت های شناختی کودک شما وجود دارد که می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید.

غلبه بر عدم تمرکز فرزند دشوار است. اما خبر خوب این‌که امکان افزایش تمرکز کودکان ازنظر علمی اثبات شده است. در اینجا به پنج فعالیتی که می‌توانید همین امروز برای کمک به تقویت تمرکز کودک خود انجام دهید اشاره می‌کنیم:

 

پنج روش درمان حواس پرتی کودک

زمان مناسب برای فرزندتان را پیدا کنید

تحقیقات در مورد زمان مناسب تمرکز در کودکان تاکنون نتایج مشابهی در بر نداشته است. برخی کودکان صبح‌ها از تمرکز بهتری برخوردارند، برخی دیگر در بعدازظهر. تمرکز کودکان مختلف بر وظایف مشخص می‌تواند بسته به اینکه آن وظیفه صبح انجام شده یا بعدازظهر متغیر باشد. برخی کودکان قدرت تمرکز بر چند کار متفاوت را دارند ( به‌طور مثال، می‌توانند در یک زمان هم بخوانند و هم به موسیقی گوش دهند)، درحالی‌که دیگران این‌گونه نیستند.

اولین قدم در افزایش تمرکز کودکان یافتن زمان‌های مناسب کودک شما است. برخی کودکان برای تمرکز به سروصدا نیاز دارند، درحالی‌که دیگران به دنبال سکوت کامل‌اند. درواقع شما باید کودک خود را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید چه وقت و تحت چه شرایطی ( سکوت، موسیقی ملایم) از انجام فعالیت‌های مشخص لذت می‌برد تا بدین طریق به افزایش تمرکز کودک کمک کنید.

کمک در تعیین اهداف برای افزایش تمرکز کودکان

یکی از رایج‌ترین دلایل فقدان تمرکز در کودکان این است که آن‌ها دقیقاً نمی‌دانند باید چه‌کاری را انجام دهند. اگر کودک شما درباره اهداف تعیین‌شده مطمئن نباشد، شاید طی کردن راه رسیدن به آن هدف برایش دشوار باشد، درنتیجه احتمال اینکه در انجام فعالیت‌های روزانه بی‌دقتی  و حواس پرتی کند و عدم تمرکز داشته باشد، بیشتر است.

کمک به کودک برای افزایش تمرکز بر اهداف به این معناست که کودک کاملاً متوجه شود چه‌کاری از او خواسته‌شده است. به‌عنوان‌مثال، اگر از کودک بخواهید با نوشتن روی کاغذ و یا به‌صورت شفاهی آنچه که باید انجام دهد یا راه رسیدن به آن را بیان کند، به تقویت تمرکز فرزند خود کمک زیادی کرده‌اید. به‌طور مثال برای افزایش تمرکز کودک خود در حین انجام فعالیت‌های روزانه این سؤالات را از او بپرسید:

  • ” هدف از انجام این کار چیست؟”
  • ” سه کار که می‌توان برای دست‌یابی به هدف انجام داد چیست؟”
  • “با چه‌کاری شروع کنم؟
  • ” بعد از اتمام این مرحله چه باید کرد؟
  • ” چه نتیجه‌ای از انجام این کار موردنظر است؟

تمرین تمرکز ذهن کودک

شواهد حاکی از آن است که تمرینات تمرکز ذهن به تقویت تمرکز کودکان کمک فراوانی می‌کند. فعالیت‌های بخصوصی وجود دارد که به بهبود تمرکز کودک کمک می‌کند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در محیط خانه انجام داد. اکثریت این فعالیت‌ها بدین گونه عمل می‌کنند:

  • کمک به کودک برای بهبود توجه انتخابی خود.
  • تمرکز بر آموختن این نکته به کودک که برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده هیچ‌چیز نباید حواس او را پرت کند.
  • تمایز میان اطلاعات مرتبط و نامرتبط را به کودک بیاموزید.
  • چگونگی انتخاب اطلاعات موردنیاز از بین حجم انبوهی از اطلاعات را به کودک بیاموزید.
  • بالا بردن سطح آگاهی فضایی ( درک سه بعدی ) کودک

بررسی‌ها نشان می‌دهد تمرینات تمرکز ذهن تأثیر بسزایی بر توانایی افزایش تمرکز کودکان در انجام صحیح تکالیف مدرسه دارد. منابعی مانند بازی‌های تمرکز ذهن با ارائه راهکار به کودک شما کمک می‌کند تا او تمرکز و توجه خود را تقویت نماید.

 پاسخ صحیح  به‌جای عکس‌العمل نابجا در برابر حواس پرتی کودک

بعید است با تنبیه کودک نتیجه ای در افزایش تمرکز کودک داشته باشد. هم‌چنین بیان توصیه هایی به کودک مانند: ” توباید تمرکز کنی” نیز یقیناً فایده‌ای نخواهد داشت. بهترین راه تقویت تمرکز کودکان این است که متوجه شوید بهترین شرایط برای فرزندتان چیست- صبح؟ بعدازظهر؟ چه وظایفی، چه وقت؟ سکوت؟ موسیقی؟ سپس به او کمک کنید تا کاملاً متوجه شود چه‌کاری را باید انجام داده و برای انجام آنچه مراحلی را باید طی کند.

تمرینات حضور ذهن

هدف از تمرین ذهن آگاهی کمک به افزایش تمرکز کودکان است. طبق مطالعات متعدد، این تمرینات با کمک به افراد برای حضور ذهن و تمرکز در لحظه، تأثیر مثبتی بر تمرکز کودکان دارند. همچنین ثابت شده که ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب کودک کمک کرده و تأثیر مثبتی بر رفتار کودک بر جای می‌گذارد. هرچند انجام تمرینات تمرکز ذهن برای کودکانی که در ساکت ماندن مشکل دارند، آسان نیست. اما خبر خوب این‌که تمرینات حضور ذهن نسبتاً آسانی وجود دارد که می‌توانید از همین امروز به همراه فرزندتان آن‌ها را انجام دهید.

چه وقت برای حل حواس پرتی کودک به دنبال کمک باشید؟

متأسفانه، مشکل حواس پرتی کودکان یا عدم تمرکز در کودک ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. به‌طور مثال، می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات یادگیری مانند اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) و یا اختلال کمبود تمرکز (CDD) و یا حتی اختلالات روانشناسی باشد. لطفاً اگر متوجه نشانه های زیر شدید از یک مشاوره کودک کمک بگیرید:

  • احساس خستگی مفرط و کمبود انرژی کودک
  • مشکل عدم هوشیاری و حواس پرتی کودک
  • گوشه گیری و انزوای کودک
  • عدم توانائی کودک در پردازش اطلاعات باوجود کمک دیگران
  • علائم افسردگی در کودک
  • مشکل بی خوابی کودک
  • بدرفتاری کودک
  • احساس توهم و خیال پردازی کودک

25 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر .دخترم شش سالشه از نظر درک مفاهیم هیچ مشکلی نداره همه چیز رو خیلی خوب یاد میگیره فقط در یادگیری شکل اعداد مشکل داره و اینکه با گذشت 2 ماه از سال هنوز نمیتونه تشخیص بده که کلاسش کدومه و به اشتباه توی کلاس دیگه ای میره….علمش گفته باید پیش مشاور بره میخواستم بپرسم این مشکل تا چه حد درمان پذیر است؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی متخصص کودک و نوجوان

      هر مشکلی برای فرزند بوجود می آید عوامل مختلف بر آن تاثیر گذار هست. ۱. ژنتیک ۲. عواملی که در هنگام رشد قبل از تولد بر کودک تاثیر می گذارد. ۳. فرزند پروری والدین
      مادر عزیز ما با یک نشانه نمی توانیم به فرزند برچسب بزنیم. خیلی از مشکلات باید ۶ ماه ادامه پیدا کنند یا چندین علامت دیگر داشته باشند تا بگوئیم فرزند ما مشکل دارد.
      شما قبل از مدرسه فرزند خود را چقدر بیرون می بردید، آیا هر روز یا هفته ای چند بار بیرون می بردید که درک فضایی ، یا هوش فضایی اش تقویت شود؟ پارک می بردید، بازی های مختلف انجام می داد؟ مکان های مختلف می بردید ؟ یا فقط با ماشین جلو درب منزل بچه را سوار و پیاده کردید؟ در خانه چه بازی هایی انجام می دادید؟ آیا فرزند شما قبل از مدرسه نقاشی می کرد؟ آیا فقط در کشیدن شکل مشکل دارد ؟
      پس کودک باید از نزدیک بررسی شود و نمی توانیم با یک علامت قضاوتی در مورد کودک بکنیم.

  2. مطلب عالی و مفیدی بود استفاده کردم موفق باشید و پایدار.لطفا شما هم از سایت من “کسب درآمد از همکاری در فروش” دیدن نمایید

  3. سلام .وقت بخیر .دختر من هشت سال هست و خیلی حواس پرت موقع درس خواندن هر کلمه رو چند بار باید بهش بگم تا متوجه بشه یا زود فراموش می کنه .معلمش هم میگه سر کلاس های باید بگم مبینا حواست هست .و میگه که نا منظمه سر کلاس .ممنون میشم راهنمایی کنید

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مادر عزیز باید فرزند شما بررسی شود که از کی مشکل حواس پرتی را دارد. آیا این حواس پرتی زمان خاصی بروز پیدا کرده که باید علل آن بررسی شود که در منزل شما چه اتفاقاتی افتاده؟ رابطه شما و همسرتان بررسی شود؟ آیا فرزند گرفتار افسردگی نیست یا اضطراب خاصی ندارد؟ واکنش های شما نسبت به مشکل ایشان چی هست؟ فرزندپروی شما چگونه است؟ آیا در ژنتیک ایشان یعنی اقوام نزدیک ایشان چنین مشکلی بوده؟ آیا خود شما و همسرتان اختلال روانی خاصی ندارید؟ روند رشدی ایشان از ابتدا تا حالا چگونه بوده است؟ آیا فقط در درس حواس پرت هست؟ یا در حوزه های دیگر زندگی هم هست؟ چقدر این حواس پرتی بر عملکرد تحصیلی و فعالیت های اجتماعی او تاثیر گذاشته است.حداقل باید ۶ ماه طول کشیده باشد. اگر فکر می کنید فرزند شما اختلال کم توجهی دارد باید ۶ علامت از ۹ علامت زیر را در دو موقعیت، منزل و مدرسه نشان دهد. این علامت ها نباید بازتاب مخالفت جویی یا نافرمانی ، یا عدم درک وظایف محوله باشد.
      ۱. اغلب نمی تواند به جزئیات توجه دقیق داشته باشد و در تکالیف تحصیلی، شغلی و سایر فعالیت ها خطا هایی ناشی از بی توجهی از وی سر می زند.‌کار را صحیح انجام نمی دهد. ۲. اغلب در حفظ توجه بر روی تکالیف یا فعالیت های مربوط به بازی ها مشکل دارد مثلا مشکل حفظ تمرکز در حین سخنرانی، مکالمات یا مطالعه طولانی ۳.اغلب وقتی مستقیما با او صحبت می شود به نظر می رسد گوش نمی دهد( به نظر می رسد حواسش جای دیگری هست، حتی در هنگام عدم وجود هر گونه عامل حواس پرتی). ۴. اغلب دستورالعمل ها را دنبال نمی کند و قادر نیست تکالیف مدرسه، مسئولیت ها یا وظایف شغلی اش را به پایان برساند. مثلا کارها را شروع می کند ولی به سرعت تمرکزش را از دست می دهد و نیمه کاره رها می کند.
      ۵. اغلب در ساماندهی کارها و فعالیت ها یش مشکل دارد. برای مثال مشکل در مدیریت تکالیف پشت سر هم، مشکل در نگهداری منظم اشیا و وسایل خودش، بی نظمی در کارها، مدیریت زمانی ضعیف، عدم انجام امور در موعد مقرر.
      ۶. اغلب از تکالیفی که نیازمند فعالیت ذهنی مستمر هست دوری می کند، نفرت دارد یا نسبت به انجام آن ها بی میل است.( مانند کارهای مدرسه یا کارهای منزل، در نوجوانان و بزرگسالان تهیه گزارش ها، تکمیل کردن فرم ها، مرور مقالات طولانی)
      ۷. اغلب وسایل لازم برای انجام تکالیف یا فعالیت ها را گم می کند( مانند وسایل مدرسه، مداد، کتاب، ابزارآلات، کیف پول، کلید، کاغذ یادداشت، عینک، تلفن همراه.
      ۸.با محرک های خارجی به راحتی حواسش پرت می شود.( در نوجوانان بزرگتر و بالغین می تواند شامل افکار غیر مرتبط هم باشد).
      ۹. فراموشکاری در انجام کارهای روزمره،(مانند انجام کارهای منزل، پیغام رساندن، در نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان، جواب تلفن دادن، پرداخت قبوض، سر قرار حاضر شدن) .

  4. سلام خوب هستین من دختر کلاس اولی دارم تو نوشتن خیلی بی دقت وحواس پرت هست نمیدونم چی کار کنم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      در ماه های اول ورود به مدرسه نمی توانیم بگوئیم فرزند ما مشکل دارد، شاید به خاطر این هست که تا حالا درست قلم دست نگرفته، نقاشی نکرده، تمرین برای تقویت حرکات ظریف دست نداشته است، اما زمانی که شش هفت ماه بیشتر از زمان مدرسه رفتن می گذرد باید بررسی دقیق شود، آیا در خواندن، درک کردن هم مشکل دارد؟ کلمات را می تواند درست هجی کند؟ آیا دستور زبان و علامت گذاری جملات را می داند؟ آیا می تواند مفهوم جمله خود را برساند؟ آیا خرچنگ قورباغه می نویسد؟ حروف را خیلی بزرگ یا خیلی کوچک می نویسد؟ خیلی بالا یا خیلی پایین خط می نویسد؟ آیا شلوغ و به هم چسبیده می نویسد؟ آیا بین کلمات و هجاهای فاصله زیاد می اندازد؟ آیا در مواقعی که حروف زاویه نمی خواهند زاویه می دهد یا برعکس عمل می کند؟ آیا روان نمی نویسد ؟ آیا کند می نویسد؟ آیا حروف را برعکس می نویسد؟ یا از چپ به راست یا وارونه می نویسد؟ مثلا روز را زور می نویسد ؟ یا چرخش هایی در کلمه می دهد؟ و اینکه چقدر این مشکلات تکرار می شوند؟ و آیا در عملکرد تحصیلی فرزند شما اثر گذاشته اند؟

  5. دخترم حواس پرتی داره معلمش می گه از اون دسته بچه های شیطون نیس ولی سر کلاس اصلا حواسش ب من نیست و من دائم باید بگم مهلا حواست هست…متن املا را قبلا درست می نوشت ولی دو ماهه ک با وجود تمرین و تکرار زیاد و گرفتن معلم خصوصی اوضاع بد تر شده اصلا هیچ کلمه ای را درست نمی نویسه صلا متن املا هایی ک می نوشته ب کلی تغییر کرده

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مادر عزیز اگر عملکرد فرزند شما قبلا خوب بوده و اکنون افت کرده باید شرایط زندگی خودتان را بسنجید، چه تغییری در زندگی شما بوجود آمده، چه اتفاقی در مدرسه افتاده؟ فرزند شما افسرده نشده، نگران چیزی نیست؟

  6. در خصوص پسرم ۱۰ سالش هست و اکنون کلاس چهارم می باشد. عدم تمرکز در کلاس درس دارد و مدیر مدرسه گفته به راحتی حواسش در کلاس پرت می شه درس را جدی نمی گیره و فعالیتش در خانه زیاده در درس یک روز عالی و روز دیگه متوسط هست نوسان داره البته هم در اخلاقش نوسان داره یک روز خوبه روز دبگه بد اخلاق می شه ایا خدای نکرده مربوط به بیش فعالی هست یا مشکل دو قطبی لطفا راهنمایی بفرمایید

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      مشکل بیش فعالی و دوقطبی دو مسئله جدا از هم هستند، اما دوقطبی یک روز خوب و یک روز بد عمل نمی کنند، بلکه در طول عمرشان ممکن هست فقط چند بار دوره مانیک را تجربه کرده باشند، معمولا برای کودکان این برچسب را نمی زنند مگر اینکه کودک بیش فعال و کم توجه باشد، منتها در اقوام نزدیکش مشکل دوقطبی هم باشد که بعدا گرفتار شود.‌اختلال دوقطبی نوع یک دست کم ۷ روز علائم مانیک را تجربه می کند، دوقطبی نوع دو علائم مانیک را در کمتر از ۴ روز تجربه می کنند. حتی در نوع تند چرخی علائم مانیا در ۱۲ ماه ۴ بار تکرار می شوند. پس اگر فرض کنیم بچه شما بیش فعال و کم توجه است، باید ۶ علامت کم توجهی که در بالا به آن اشاره شد و ۶ علامت پرتحرکی از ۹ علامت را به مدت ۶ ماه و در دو موقعیت منزل و مدرسه نشان دهد. که با سطح رشدی فرد نامناسب باشد و روی فعالیت های احتماعی، شغلی و تحصیلی تاثیر مستقیم منفی گذاشته باشد.
      علائم بیش فعالی و تکانشگری :
      این رفتارها نباید بازتاب مخالفت جویی یا نافرمانی باشند.
      ۱. اغلب روی صندلی وول می خورد، با دست ها و پایش ور می رود یا آنها را تکان می دهد.
      ۲.اغلب در مواقعی که لازم است سر جای خود بنشیند صندلی را ترک می کند( مثلا سر کلاس،مطب و محل کار)
      ۳.اغلب در مکان هایی که مناسبتی ندارد می دود یا از در و دیوار بالا می رود.( در نوجوانان و بالغین می تواند محدود به حس بی قراری باشد.).
      ۴.اغلب نمی تواند بی سر و صدا به بازی و سایر فعالیت های تفریحی بپردازد.
      ۵.اغلب در حال حرکت است و به نظر می رسد موتوری به حرکتش وا می دارد.
      ۶. اغلب زیاد حرف می زند.
      ۷. اغلب قبل از پایان سوال، جواب را می پراند.( مثلا جمله دیگران را تکمیل می کند و در مکالمات اجازه صحبت به طرف مقابل نمی دهد و مابین حرف هایش می پرد).
      ۸.اغلب قادر به انتظار کشیدن برای نوبت نیست ( مانند موقعی که در صف قرار دارد).
      ۹.اغلب وسط حرف دیگران می پرد و فعالیت شان را قطع می کند( مثلا وسط مکالمات، بازی ها یا کارها داخل می شود، ممکن است از وسایل دیگران بدون اجازه استفاده نماید. در نوجوانان و بزرگسالان ممکن است در کار دیگران مداخله و کار را از دستشان بگیرند).

      • سلام پسر من کلاسکلاس چهارمه معلمش میگه در درس ومدرسه خیلی زرنگه فقط یه خورده حواس پرته لطفا راهنماییم کنید

  7. سرم ۷ سالشه پنج ماه اول مدرسه بهترین بود در مدرسه از درس باهوشی دوماه نمی‌دونم چه اتفاقی افتاده املاش بد می‌نویسه اشتباه با عجله بدون نقطه یا نقطه بالا ،پایین پایین ، بالا می‌ذاره باید چکار کنم؟

  8. سلام و عرض ادب. پسر اول دبستانی من هم داخل کلاس درس مدرسه و هم هنگام انجام تکالیف در منزل تمرکز لازم را ندارد و دچار حواس پرتی و سوال در مورد چیزهای متفرقه می‌پرسد. ممنون میشم لطف کنید و راهنمایی بفرمایید. فرزندم کلاس اولی من مادرش زیاد روش حساس هست که همه چیز باید بهترین باشه، و حساسیت زیادی هم به همین دلیل موقع انجام تکالیف پسرمون داره و در مواقعی هنگام درس توقع فهم بالا و منطقی بودن از فرزندمون رو داره در صورتی که کودک 6.5 ساله رو باید با تشویق و تدابیر و برنامه های کودکانه به درس و انجام تکالیف هدایت کرد. و همسر بنده توقع دارن که اصلا حواس پرتی نداشته باشن و به همین دلیل مواقع نسبتا زیادی با عصبانیت و مثل یک فرد بزرگسال و بالغ با فرزندمون رفتار میکنن که من فکر میکنم علت عمده حواس پرتی ایشون استرس و ترس از رفتارهای مادرشون هست. لطفا جوابگوی سوال بنده باشید. سپاسگزارم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      دوست عزیز احتمالا تشخیص خودتان کاملا درست باشد. اول باید مادر کمال گرا درمان شوند. ترس و استرس باعث افت عملکرد می شوند.

  9. باعرض سلام خدمت شما،پسرم وقتی داری باهاش درس کارمی کنی خیلی هواس پرت هست اصلا راحت نمیتونه بشینه مدام خودشوتکون میده وبااشیای باهرچیزحتی بادندان هاش آرام وقرار نداره مدام بایدصداش بزنم ویک مطلب روچن مرتبه بگم بعدکه عصبانی میشم حواسش جمع میشه بلافاصله دوباره حواسش پرت میشه معلمش هم همینومیگه مدام بایدپیشش باشدنسبت به مسعولیت خانه بی اهمیت وبی توجه هست بااینکه مدام گوشزدمیکنی ممنون میشم راهنمایی کنی

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      علائم بیش فعالی کم توجهی را در بالا برای دوستان گفتم لطفا مطالعه فرمائید.‌اگر فرزند شما این مشکل را دارد ابتدا باید درمان دارویی دریافت کند. ۲. فرزندپروری مختص این کودکان را یاد بگیرید.۳. روی توان بخشی کودک کار کنید. زمان را به بهترین شکل مدیریت کنید. برنامه درسی فرزند را برای زمانی بگذارید که بیشترین انرژی و بهترین عملکرد را دارد. تکالیف را خرد کنید. ۱۵ دقیقه زمان تکلیف و بعد۱۰ دقیقه استراحت داشته باشد.
      روی توجه و تمرکز کودک کار کنید. کتاب باشگاه مغز کتاب مفیدی در این زمینه است. تمریناتی مثل مرتب کردن حروف در هم ریخته، چند تا چند تا جلو و عقب رفتن اعداد، پیدا کردن کلمات خاص در کتاب، پیدا کردن نقطه های بالا یا پایین، پیدا کردن کلمات معکوس و معنی دار، رمزگذاری، ماز، پیدا کردن اشکال گم شده و… هر روز نیم ساعت بعد از بیدار شدن می توانید از این تمرینات انجام دهید. یا برای شب هم حتما از این تمرینات داشته باشید. حتی در بیرون از خانه هم می توانید از کودک بخواهید مثلا تعداد بانک ها، داروخانه ها و… که سر راهش می بیند بشمارد. تمرین های بازداری با کودک انجام دهید. مثلا روال تند کارها را آرام تر انجام دهد. یک لیوان پر از آب را طوری ببرد که نریزد. طوری توپ را روی راکت ببرد که نیفتد. سرعت راه رفتن را کند کند. هر جا علامت دادم به توپ شوت بزن، هر جا علامت دادم آهسته راه برو.
      بازی هایی انجام دهید و از او بخواهید جلو خنده خود یا خشم خود را بگیرد. مثل قلقلک دادن .یا موقع نزدیک شدن به کیک یا شیرینی علامتی بدهید که جلو خود را بگیرد.
      تمرین هایی برای انعطاف پذیری انجام دهید. مثلا هر روز از یک مسیر مدرسه نروید یا از یک مغازه خرید نکنید. برای حل یک مسئله اجازه دهید به راه حل های مختلف فکر کند. یا سعی کنید خطاهایش را در طول روز بشمارد. کمک کنید از دست مخالفش استفاده کند یا از چشم و گوش مخالف استفاده کند. بازی های مختلف برای تقویت حافظه کوتاه مدت انجام دهید مثل بازی اسم و فامیل، بازی صحبت کردن یک نفر و تصویر سازی طرف مقابل، بازی با کلمات متضاد و مترادف، داستان گفتن برای کودک و باز گفتن داستان توسط کودک.
      تمرین های ساماندهی انجام دهید مثل طبقه بندی کردن اجسام از نظر شکل یا رنگ و غیره. برنامه ریزی برای کارهای روزانه و یادداشت آنها در هر صبح ، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید‌. برای هر کاری برنامه ریزی داشته باشید.
      از ورزش هایی مثل یوگا و شنا، بسکتبال و والیبال
      کمک بگیرید.
      مهارت های اجتماعی به کودک یاد بدهید.
      برای درمان دقیق حتما از متخصص کمک بگیرید.‌

  10. من یک خواهر زاده دارم که الان میره کلاس دوم دبستان و تازه 7 سالشه.از وقتی بچه بود و پیش دبستانی میخوند توو جمع و تفریق مشکل داشت طی این دوسالم که باز ریاضی خونده باز توو جمع کردن اعداد با هم مشکل داره یا بعضی کلمات رو هزار بارم واسش توضیح بدی باز اشتباه مینویسه فرداش. انگار مغزش روزانه ریست میشه. کلا بچه فرزی نیست و توو بازیهایی که تمرکز و توجه میخواد اصلا خوب عمل نمو انجام نمیده یا به هم میزنه بازی رو. الن مدرسه ازش تست گرفته گفتن اختلال تمرکز داره با توجه به چیزایی که تعریف کردم ایا تشخیص مدرسه درسته به نظر شما؟جایی هست ما بچه رو ببریم برای تشخیص بهتر؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      هم اختلال کم توجهی، هم اختلال یادگیری و نیز هوش کودک باید بررسی شود، توسط روانشناس کودک

  11. سلام دختر نه ساله ام عادت داره سرکلاس با بندلباس یا وسایلش بازی کنه وکم حواسه ایا مشکلی وجودداره؟

  12. سلام پسر من ۱۱ سالشه و مشکل تمرکز داره یعنی نمیتونه روی چیزی که بهش یاد میدم چه من و چه معلم متمرکز بشه و یاد بگیره و فوق العاده اعتماد به نفسش ضعیفه باید چیکار کنم ؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر فرزند شما مشکل کم توجهی داشته، اما واکنش های شما والدین و احتمالا معلم باعث شده اعتماد به نفس کودک رشد نکند. باید رفتارهای کودک را از خود کودک جدا می کردید، کوتاهی های او را نباید سرزنش می کردید. نباید می گفتید تو… هستی بلکه مثلا برای درس ریاضی می گفتید ریاضی درس سختی است، نیاز به تمرین و تکرار دارد. باید تلاش کودک خود را می دیدید نه عملکرد کودک را . نباید کودک را مقایسه می کردید و اجازه نمی دادید خودش را با دیگران مقایسه می کرد، باید توانمندی خاص کودک خود را شناسایی می کردید و به آن جهت سوقش می دادید.

  13. پسر من درس یادم میدم نمیتونه به خوبی جواب بده باید ۱۰بار تمرین تکرار یکم گیر میکنه. کلاس دوم. سوال ها تو ذهنش به خوبی نمونه

  14. سلام صبح بخیر. دختری دارم ۹ ساله خیلی تو درس درس خوندن اذیت می کنه تمرکز نداره درحالی که خیلی باهوشه همش حواسش پرته خیلی هم زود عصبانی میشه فحاشی میکنه حسادتش زیاده وسواس الکی داره تو مدرسه با بچه ها زیاد کنار نمیاد همش اضطراب داره زود گریه میکنه داره مشق مینویسه همش ناله میکنه یا با خودش حرف میزنه یه صفحه رو دو ساعت طول میده همش دارم براش جایزه میخرم ولی تا جایزه رو میگیره دوباره همون اش وهمون کاسه چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید