خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / روابط زناشویی از نظر روانشناسی
مشاوره جنسی
رابطه جنسی

روابط زناشویی از نظر روانشناسی

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید، چند درصد از اختلافات زناشویی ریشه در مشکلات جنسی دارد؟ آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید اگر تمایلات جنسی بین زن و شوهر وجود نداشت چند درصد از زوجین به ازدواج اقدام می‌کردند؟ از همه مهم‌تر، آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید، علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های جامعه فعلی، هنوز هم بسیاری از افراد درباره مسائل زناشویی احساس شرم و حیا می‌کنند و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند درباره این مسائل با دیگران صحبت کنند؟
به عقیده روانشناسان، ریشه بسیاری از اختلافات زناشویی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مسائل و مشکلات جنسی مربوط است. اما به علت حجب و حیای بسیار زیادی که درباره روابط زناشویی وجود دارد اکثر افراد موضوع را به نحو دیگری بیان می‌کنند. حال باتوجه‌به اهمیت مشکلات زناشویی در کاهش اختلافات بین زن و شوهر لازم است در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

 ارضای نیازهای جنسی انسان با بقیه موجودات فرق می‌کند

یعنی اینکه روابط جنسی در انسان دارای دو جنبه جسمی و روانی می‌باشد. انسان همانند بقیه موجودات به هر فردی تمایلات جنسی ندارد بلکه این تمایلات در صورتی به وجود می‌آید که بین زن و مرد عشق و علاقه وجود داشته باشد. درواقع، ارتباط بین عشق و علاقه و میل به رابطه زناشویی یک ارتباط دوطرفه است.

ازیک‌طرف عشق و علاقه باعث بهبود روابط زناشویی می‌شود و از سوی دیگر میل به رابطه زناشویی باعث ایجاد عشق و علاقه می‌گردد. از همه مهم‌تر اینکه برقراری روابط جنسی بین زوج باعث افزایش آرامش درون می‌شود.
ازنظر روانشناسی، وقتی شوهر درگیر مسئله و بحران شدیدی است، میل بیشتری به رابطه زناشویی با همسر دارد و این این موضوع نشان می دهد، یکی از کارکردهای مهم رابطه زناشویی ایجاد آرامش است. حال باتوجه‌به نقش و اهمیت بهبود رابطه زناشویی در ادامه زندگی مشترک، لازم است به راهکارهای افزایش کمیت و کیفیت آن توجه داشته باشیم.

خانم‌ها در دوران نامزدی به‌ظاهر خود توجه بیشتری دارند

متأسفانه در اینجا انتقاد و شکایتی که به همه زوج‌های جوان به‌ویژه خانم‌ها وارد است این است که خانم‌ها در دوران آشنایی، دوران نامزدی و دوران عقد به آرایش و ظاهر خود توجه بسیار زیادی دارند اما بعد از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نسبت به این موضوع بی‌توجه می‌شوند.
این موضوع گله و شکایت همه آقایان هنگام مراجعه به مرکز مشاوره خانواده است که بیان می‌کنند همسر ما مانند گذشته آرایش و به ظاهر خود رسیدگی نمی‌کند و درواقع با انجام این کار این حس برای مردها به وجود می‌آید که گویی همسرشان برای آن‌ها ارزش قائل نیست و به آن‌ها علاقه‌ای ندارد.

همه مردها تمایل دارند وقتی وارد منزل می‌شوند همسر آن‌ها با چهره‌ای خندان و ظاهری مرتب به استقبال آن‌ها بروند. درواقع شما با آرایش کردن و توجه به خود این حس را در شوهر خود تقویت می‌کنید که او مردی دوست‌داشتنی و شوهر خوبی است.
به عقیده روانشناسان آنچه مردها از زن‌ها انتظار دارند و بیشتر به آن‌ها علاقه‌مند هستند صفات زنانگی خانم‌هاست و زینت و زیبایی یکی از این صفات زنانه خانم‌ها محسوب می‌شود. زنانه به نظر رسیدن و زنانه رفتار کردن هدیه‌ای است که زن به شوهر نشان می‌دهند و به این روش عشق و علاقه خود را به شوهر خود نشان می‌دهند.

اما در مقابل زن‌ها نیز برای این کار خود دلایلی دارند. همه زن‌ها هنگام مراجعه به مرکز مشاوره گله‌مند هستند که شوهرشان درگذشته به زیبایی و آرایش آن‌ها توجه زیادی داشته است اما بعد از ازدواج و با شروع زندگی مشترک نسبت به این موضوع کم‌توجه شده است.

سؤال اینجاست که آیا مردها بعد از ازدواج به زیبایی و آرایش همسرشان نیاز ندارند؟ آیا از آرایش همسرشان ناراحت می‌شوند؟ یا اینکه توجه خود را به نحو دیگری نشان می‌دهند؟

مردها بعد از ازدواج توجه و رضایت زناشویی خود را به نحو دیگری بیان می‌کنند

بله همه مردها از زیبایی همسرشان لذت می‌برند و به آن نیاز دارند اما مردها بعد از ازدواج توجه و رضایت خود را به نحو دیگری بیان می‌کنند. مردها موجوداتی عملگرا هستند و وقتی به همسر خود علاقه دارند این عشق و علاقه را از طریق کار و تلاش بیشتر و نهایتاً تأمین رفاه و آسایش بیشتر برای همسر خود بیان می‌کنند.
اما موضوع دیگری که به عقیده روانشناسی باید درزمینهٔ مشکلات زناشویی به آن توجه داشته داشت این است که روابط زناشویی تحت تأثیر عشق و علاقه طرفین می‌باشد. انتقادکردن، غرزدن و شکایت‌های بی جا و بدون دلیل، عشق و علاقه را کمتر نموده و نهایتاً باعث کاهش میل جنسی و نداشتن رابطه زناشویی می‌شود.

پس سعی کنید از این صفات حتی‌الامکان دوری کنید و به‌ویژه هنگامی‌که احساس می‌کنید شوهرتان تمایل به برقراری روابط جنسی با شما دارد، از نقص‌ها و کم‌وکاستی‌های زندگی سخنی به میان نیاورید.
زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشید، برای انجام هر کاری و صحبت از هر موضوعی زمان و مکان مشخصی وجود دارد. روابط جنسی بین زن و شوهر بخشی از زندگی مشترک است و در هنگام نزدیکی و داشتن روابط زناشویی باید فقط گفت‌وگوهای عاشقانه و دوستانه مطرح شود. کوچک‌ترین انتقاد، شکایت و گله‌مندی باعث بی‌میلی همسر شما می‌شود و سردی روابط زوجین را به وجود می‌آورد.
در مورد مشکلات زناشویی و نقش آن در تداوم عشق و علاقه بعد از ازدواج سؤالات و ابهامات بسیار زیادی وجود دارد. مؤسسه کینز که درزمینهٔ تحقیقات روابط جنسی شهرت جهانی می‌باشد ریشه اکثر اختلافات زن و شوهر را مشکلات زناشویی می‌داند.

نظر به اینکه درزمینهٔ بهبود روابط  زن و شوهر ( روابط زناشویی ) کتاب های علمی زیادی به زبان فارسی در ایران منتشر شده است لازم است که زن و شوهری که تصمیم به ازدواج دارند در این زمینه مطالعه کافی و مشاوره قبل از ازدواج داشته باشند.

عوامل روانی اثرگذار بر مشکلات زناشویی

اکثر مردها هنگامی‌که هیجانات و عواطف ناراحت‌کننده را در خود احساس می‌کنند، برای رهایی از این استرس به روابط جنسی روی می‌آورند. شاید نگران پروژه‌های محل کارشان هستند یا اختلاف نظری بین او و رئیسش وجود داشته باشد. شاید از پیر شدن و ضعف جسمانی پدر و مادرشان ناراحت و غمگین هستند. شاید به خاطر برخوردی که چند وقت قبل با خود شما داشته احساس گناه می‌کنند.
از دیدگاه روانشناسی، مردها نمی‌توانند احساساتی نظیر آسیب‌پذیری، ترس، رنجش، عجز، ناتوانی، سردرگمی و سرخوردگی خود را نشان دهند، چون برای انجام آن آموزش ندیده‌اند؛ بنابراین به این دلیل که ابراز نیاز عاطفی مردان دشوار است در مقابل برای جبران آن، مردها میل زیادی برای برقراری رابطه جنسی از خود نشان می‌دهند.
اما این موضوع در خانم‌ها کاملاً برعکس است و زن‌ها به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت میل جنسی خود را نشان می‌دهند. زن‌ها وقتی ازلحاظ احساسی و عاطفی امنیت نداشته باشند، به‌راحتی نمی‌توانند رضایت زناشویی را تجربه کنند. همه زن‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که مردها از میل جنسی خود به‌عنوان زبانی برای بروز و بیان احساسات ابراز نشده استفاده می‌کنند.

چگونه به میل جنسی همسر خود جواب منفی بدهید؟

نکته دوم اینکه آیا تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که همسرتان از میل به رابطه زناشویی داشته باشد اما شما تمایلی به انجام این کار نداشته باشید؟ آیا می‌دانید در چنین شرایطی چگونه به همسر خود جواب منفی بدهید که از شما آزرده‌خاطر نشود؟ نحوه پاسخ‌دادن به این سؤال یکی از موضوعات مهمی است که خانم‌ها باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند.
اهمیت این پاسخ به این دلیل است که رابطه زناشویی یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین راه‌های بخشش و عشق ورزیدن برای مردان است.

مردان در رابطه جنسی هم می‌خواهند وجود خودشان را ابراز کنند و هم اینکه ازنظر جسمانی و ازنظر روحی به همسر خود نزدیک شوند. وقتی‌که مرد با همسر خود نزدیکی می‌کند، هدف او صرفاً معاشقه (عشق‌بازی) نیست. درواقع او به همسر خود می‌گوید: لطفاً مرا بپذیر و مرا دوست داشته باش.
اگر در چنین مواردی نیاز مرد از طرف زن نادیده گرفته شود، به شدت ناراحت می‌شود و تصور می‌کند که شخصیت و موجودیت او را دفع کرده‌اید. در چنین مواردی او متوجه نمی‌شود که شما تمایل به انجام این کار ندارید بلکه تصور می‌کند که او را دوست ندارید و درواقع شوهر مناسب و خوبی برای همسر خود نیستید.

در زمینهٔ نیاز جنسی خود با همسرتان راحت باشید

بسیاری از زن‌ها از فاش کردن نیازهای جنسی خود یا تقاضا برای نزدیکی و شروع رابطه قبل از شوهرشان می‌ترسند. اما از دیدگاه روانشناسی این رفتار کاملاً اشتباه است و باید درزمینهٔ روابط جنسی با همسرتان راحت باشید. وقتی با ابراز تمایل جنسی با شوهر خود راحت هستید، به او احساس امنیت می‌دهید تا او نیز بتواند نشان دهد که چقدر دوستتان دارد.
به خاطر داشته باشید مردها از اینکه “نه” بشنوند و دفع شوند متنفرند. این موضوع که مردها همواره شروع‌کننده باشند آن‌ها را به طرز طبیعی در موضوع آسیب‌پذیری قرار می‌دهد. مطمئن باشید همسر شما از اینکه بعضی‌اوقات شما نیز شروع‌کننده رابطه زناشویی باشید متشکر و ممنون خواهد بود.
البته توجه داشته باشید منظور این نیست هر بار که همسرتان تمایل به برقراری رابطه جنسی دارد می‌بایست از جانب همسر پاسخ مثبت داده شود، بلکه پیشنهاد من به‌عنوان یک روانشناس خانواده این است که چون مردها در زمینه مشکلات زناشویی حساسیت زیادی دارند، پاسخ خود را به نحو دیگری بیان کنید. مثلاً به شوهر خود بگوید الآن کمی خسته‌ام اما دوست دارم تو را در آغوش خود بگیرم بهتر نیست کمی کنار هم دراز بکشیم و ببینیم که احساس بعدی‌مان چیست؟
به او بگویید دوستت دارم و مایلم که بعداً باهم نزدیکی کنیم اما اکنون به خاطر کارهای زیاد احساس تنش می‌کنم، می‌ترسم آن‌جور که دوست دارم نتوانم به تو عشق بورزم، بیا فقط یکدیگر را در آغوش بگیریم و منتظر شویم تا بچه‌ها بخوابند.
شما می‌توانید این کار را تنها با بغل کردن او و گفتن اینکه تا چه حد دوستش دارید عشق و محبت خود به همسرتان را نشان دهید.
چنانچه در مواقعی میل به رابطه زناشویی ندارید به رابطه جنسی “نه” بگویید نه به دوست داشتن و عشق ورزیدن به همسرتان. در این حالت احساس همسرتان به‌مراتب بهتر خواهد بود چراکه می‌داند بعد از اندکی نوازش این امکان وجود دارد که به خواسته خود برسد.

2 دیدگاه

  1. بیست سال پیش ازدواج کردم اما دوازده ساله که دست شوهرم بهم نخورده مریض هم نیستیم دیگه پیرزن شدم اون در تخت منم روی زمین میخوابم هر شب بعد از خوابیدن همسرم با حسرت نگاهش میکنم خیلی دوسش دارم،حق من این بود؟

  2. سلام من سه ماهه ازدواج کردم…فقط روز اول عروسی با شوهرم نزدیک داشتم…فقط درحدی ک پرده بکارتم پاره شد…نه من ارضا شدم نه اون‌‌‌ دستش اصلا به من نمیخوره وقتی میخوام بغلش کنم…میگه موذبم بهم دس نزن…چیکارکنم..راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید