خانه / پرسش و پاسخ مشکلات زن و شوهر / راه های افزایش صمیمیت زوجین | ارتباط صمیمانه با همسر
صمیمیت بین زوجین

راه های افزایش صمیمیت زوجین | ارتباط صمیمانه با همسر

در این مقاله از سایت مشاوره باما به این موضوعات پرداخته می‌شود:

  • معنی صمیمیت با همسران در ازدواج چیست؟
  • انواع صمیمیت بین زوجین
  • آیا عدم صمیمیت زن و شوهر در ازدواج می‌تواند دوام داشته باشد؟

شما می‌خواهید به او نزدیک باشید، نزدیک تر از هر کسی که تاکنون بوده است. شما از او می‌خواهید هنگامی‌که احساس شادی یا غم دارید لمس تان کند و شمارا در آغوش بگیرد. شما می‌خواهید محرمانه ترین رازهای زندگی خود را با او در میان بگذارید و از او می‌خواهید تا همه نقاط ضعف شمارا بداند و هنوز هم عاشقانه دوست تان داشته باشد.
این احساس صمیمیت با همسر منحصربه‌فرد است و شما ممکن است فقط به یک نفر چنین حسی داشته باشید. احساس صمیمیت با همسر در ازدواج ضرورت دارد. اما صمیمیت زناشویی چیزی بیشتر از یک رابطه صرفاً فیزیکی و جنسی است. آیا این بدین معناست که شما می‌توانید با همسر خود حتی خارج از تختخواب احساس صمیمیت داشته باشید؟
این مقاله از سایت مشاوره باما را بخوانید تا بیشتر درباره صمیمیت در رابطه عاطفی و راه‌های افزایش صمیمیت در زوجین آشنا شوید.

تعریف صمیمیت زوجین در رابطه با همسر چیست؟

احساس صمیمیت یک هیجان شدید است، یک حس تعلق که هنگام بودن با شخص دیگری آن را تجربه می‌کنید. شما ممکن است به افراد زیادی نزدیک باشید اما فقط با کسانی که شمارا دوست دارند و شمارا همان‌طور که هستید می‌پذیرند می‌توانید احساس صمیمیت داشته باشید. هنگامی‌که چنین فردی را یافتید تمایل دارید در مقابلش خلع سلاح شوید و نقاط ضعف خود را با او در میان بگذارید.
برخلاف تصور رایج، ایجاد صمیمیت در رابطه فقط مربوط به داشتن رابطه جنسی نیست. صمیمیت یعنی زن و مرد بدون قید و شرط همدیگر را دوست بدارند و به هم اعتماد کنند.
هنگامی‌که صحبت از صمیمیت با همسر در میان است اولین چیزی که به ذهن می‌رسید صمیمیت فیزیکی است اما راه‌های کمتر شناخته‌شده دیگری نیز برای صمیمی بودن با همسر در ازدواج وجود دارد.

انواع صمیمیت در رابطه با همسر

صمیمیت عاطفی در ارتباط با همسر

این شکل از صمیمیت هر رابطه ای را بهبود می‌بخشد. احساس صمیمیت عاطفی در ازدواج به معنای شناختن، پذیرفتن و دوست داشتن واقعی یکدیگر است. هنگامی‌که بدانید همسر شما حقیقتاً دوستتان دارد، آنگاه هنگام درد و دل با او احساس امنیت و راحتی می‌کنید و هنگامی‌که احساسات، رؤیاها و امیال تان را به راحتی با همسر خود در میان می‌گذارید یکدیگر را بهتر خواهید شناخت و این شروع یک رابطه پایدار در ازدواج است.

راههای افزایش احساس صمیمت عاطفی با همسر

ایجاد پیوند عاطفی با همسر قطعاً زمان‌بر اما کاملاً ساده و لذت‌بخش است. گام اول در جهت ایجاد صمیمیت عاطفی با همسر وقت گذاشتن برای او و گفتگو با همسر درباره علایق، خواسته‌ها و امیال یکدیگر است.
زن و شوهر برای ایجاد صمیمیت عاطفی در ازدواج باید با هم صادق و شفاف باشند. هنگامی‌که صمیمیت عاطفی برقرار شد، زوج به همسر خود احترام می‌گذارند و یکدیگر را باور می‌کنند که این به‌نوبه خود اثری مثبت بر زندگی جنسی زن و مرد خواهد گذاشت.

صمیمیت فیزیکی زوجین در ازدواج

این شکل از صمیمیت برای بهبود روابط زناشویی بسیار اثربخش است. احتمالاً این نوع از صمیمیت بهترین راه برای ابراز عشق و علاقه به همسر است. صمیمیت فیزیکی فقط مربوط به روابط جنسی نیست بلکه می‌تواند شامل بغل کردن، بوسیدن یا نوازش همسر خود در هنگام ایجاد صمیمیت عاطفی باشد. بر طبق گفته محققان روانشناسی نوازش و لمس همسر نقش مهمی در کاهش سطح هورمون استرس ( کورتیزول ) و افزایش سطوح اکسیتوسین بدن تحت شرایط پر استرس زندگی ایفا می‌کند.

راههای افزایش صمیمت فیزیکی زوجین در زندگی مشترک

برخورداری از رضایت جنسی در زندگی زناشویی امری ضروری است؛ احساس صمیمیت عاطفی و فیزیکی به یکدیگر وابسته هستند. بعلاوه، عملکرد هر دو صمیمیت در مردان و زنان متفاوت است و ممکن است از شخصی به شخص دیگر متغیر باشد.
برخی افراد قبل از اینکه بتوانند به همسر اعتماد کنند و حرف دل خود را با او در میان بگذارند نیاز به ابراز صمیمیت فیزیکی دارند در حالی، برخی دیگر قبل از اینکه بتوانند ازلحاظ فیزیکی به همسر نزدیک شوند نیازمند ایجاد صمیمیت عاطفی هستند.
بنابراین زوجین برای ایجاد تعادل باید در وهله اول زبان عشق یکدیگر را درک کنند. حرکاتی مانند گرفتن دست همسر، بوسیدن یا بغل کردن همسر می‌تواند به ایجاد صمیمیت در زوجین کمک زیادی کند.

افزایش هوش عاطفی برای برقراری صمیمیت

هوش چه ربطی به صمیمیت دارد؟ ما می‌گوییم که ربط خیلی زیادی دارد.
اگر زوجین در حفظ رابطه خود جدی باشند این شکل از صمیمیت حائز اهمیت است. صمیمیت عقلانی به شما و شریک تان اجازه می‌دهد هنگامی‌که نوبت به تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی و تربیت کودک و فرزندان می‌رسد با یکدیگر تفاهم داشته باشید.
صمیمیت عقلانی همچنین به زوج کمک می‌کند تا پیوندی فراتر از صمیمیت عاطفی یا فیزیکی با هم برقرار کنید، تبادل اطلاعات کنید و کارهای خوب یکدیگر را یاد بگیرید.
این صمیمیت نه‌تنها به بهبود روابط عاطفی با همسر می‌انجامد، بلکه به زوجین کمک می‌کند در سطح فردی نیز انسان‌های بهتری باشند.

راههای ایجاد صمیمیت عقلانی در ازدواج

زوجین برای ایجاد صمیمیت عقلانی باید به‌واسطه بحث و گفتگو درباره مسائل موردعلاقه یکدیگر، پیوندی عقلانی برقرار کنند. گفتگو با همسر درباره مسائل مرتبط با سیاست، جامعه، سلامت و محیط پیرامون ضمن پذیرا بودن در خصوص نظرات و ایده‌های شریک، می‌تواند راهی خوب برای ایجاد صمیمیت عقلانی باشد.
هرگونه گفتگوی هدفمند میان زوجین می‌تواند به ایجاد صمیمت عقلانی کمک کند که این به‌نوبه خود می‌تواند برای احترام به همسر نیز مؤثر باشد.

با تفریح چگونه صمیمیت ایجاد کنیم

این سطح از صمیمیت با انجام کارهای موردعلاقه در ازدواج ایجاد می‌شود. صمیمیت تفریحی می‌تواند شامل بازدید از یک مکان هیجان‌انگیز، انجام بازی ورزشی که دوست دارید، کاوش مکان‌های جدید یا قدم زدن در کنار ساحل باشد.
ایجاد صمیمیت تفریحی به زوج یاد می‌دهد چگونه مانند یک تیم کارها را با یکدیگر انجام دهند. در این نوع از صمیمیت زوج متوجه می‌شوند در هنگام مقابله با مشکلات زندگی در کنار هم بایستند نه در مقابل هم.

راههای ایجاد صمیمت زن و شوهر با تفریح

برای ایجاد رابطه صمیمی با تفریحی می‌توانید گزینه‌هایی همچون ورزش کردن، مشغول شدن به یک فعالیت سرگرمی یا رفتن به سینما و مسافرت را امتحان کنید. این نوع کارها موجب بهبود سلامت روانی و جسمی زوج می‌شود که متعاقباً به بهبود روابط زناشویی می‌انجامد.
همچنین می‌توانید با همسر خود یک رژیم غذایی سالم یا تصمیم به تناسب‌اندام بگیرید و یکدیگر را ترغیب به پیروی از آن کنید. تازمانیکه در حال شناخت همسر خود هستید، مهم نیست چه‌کاری انجام می‌دهید، مهم‌ترین مسئله این است که به هردوی شما خوش بگذرد.

رفتار های مناسب برای افزایش صمیمیت با همسر

آیا مسائل مالی هم به صمیمت ربط دارد؟ قطعاً بله، اما افراد بسیاری به آن توجه نمی‌کنند یا درکی از این نوع صمیمیت ندارند. در دستیابی به یک ازدواج موفق صمیمیت مالی حائز اهمیت است چراکه تحقق برخی اهداف مادی نیازمند پول است.
صمیمیت مالی بدین معناست که هم شما و هم همسر تان به یک هدف مشترک متعهد هستید و برای دستیابی به آن هدف با هم تلاش می‌کنید.

راههای افزایش ارتباط صمیمانه با همسر از طریق مباحث مالی 

گام اول در جهت ایجاد صمیمیت مالی این است که در خصوص مسائل مالی با همسر خود شفاف باشید. اگر زوجین تمایل داشته باشند هزینه‌های زندگی، منابع درآمد و میزان پس‌انداز خود را با یکدیگر در میان بگذارند این بدین معناست که چیزی برای پنهان‌کاری از یکدیگر ندارند. هنگامی‌که این صمیمیت برقرار شود آنگاه زوجین می‌توانند با یکدیگر در خصوص داشتن یک هدف بلندمدت مانند خرید مسکن یا تأمین مالی آینده فرزندان با هم بحث و گفتگو کنند.
زوج با تعهد به اهداف مالی مشترک می‌توانند به یکدیگر نزدیک تر شوند. راه دیگری برای ایجاد صمیمیت مالی خرج کردن برای چیزهایی است که ازنظر زوج بیشترین اهمیت را دارد.

رفتار های مناسب برای افزایش صمیمیت با همسر

صمیمیت بی قید و شرط زن و شوهر

این نوع از صمیمیت از سخت‌ترین انواع صمیمیت بین زوجین است و دستیابی به آن مستلزم شکیبایی و تلاش زیاد است. اما هنگامی‌که به آن دست‌یافتید، رابطه می‌تواند ماندگار شود. صمیمیت بی‌قیدوشرط به شما اجازه می‌دهد تا یکدیگر را همان‌طور که هستید بپذیرید و اشتباهات یکدیگر را ببخشید و فراموش کنید (البته فقط هنگامی‌که متوجه اشتباه تان شوید و حقیقتاً برای آن متأسف باشید).

ایجاد صمیمیت بی‌قیدوشرط کار ساده‌ای نیست زیرا مستلزم این است زوج یکدیگر را کاملاً با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها همان‌طور که واقعاً هستند بپذیرند. این نوع صمیمیت ناشی از عشق بی‌قیدوشرط است که شمارا مایل به کوه کندن برای شریک تان می‌کند و درازای آن هیچ انتظاری از همسر خود ندارید.
از کارهای کوچک شروع کنید. به‌عنوان‌مثال اگر همسر شما عادت به بی‌نظمی دارد سعی کنید تا بی‌نظمی‌هایش را مرتب کنید اما به او یادآور شوید اگر مرتب باشد شما قدر کارهایش را می‌دانید.
شاید این کارها همان لحظه نتیجه ندهد اما بعد از مدتی شریک تان نیز قادر به جبران زحمات شما با همان عشق بی‌قیدوشرط خواهد شد. اما در خصوص بخشش همسر مراقب باشید؛ چراکه این خطر وجود دارد عشق بی‌قیدوشرط به همسر بدیهی فرض شود و  فداکاری شما از جانب او نادیده گرفته شود.
صمیمیت از هر نوعی که باشد فقط یک هدف دارد و آن افزایش احساس نزدیکی با همسر است. اما آیا می‌شود زوج صمیمی نباشند اما هنوز هم در رابطه باشند؟ برای پاسخ، سؤال زیر را بخوانید.

آیا یک رابطه بدون ارتباط صمیمانه با همسر می‌تواند دوام داشته باشد؟

خیر، مگر اینکه شما علاقه‌مند به حفظ رابطه سطحی نه یک رابطه جدی باشید. اگر خواهان برقراری رابطه عاشقانه با همسر خود هستید آنگاه ایجاد صمیمیت بین زوجین در هر شکلی کاملاً ضرورت دارد.
مهم نیست احساس صمیمیت ازنظر زوج چه معنایی دارد. رفتن به مراسم جشن و مهمانی، داشتن رابطه جنسی پرشور یا گفتگوهای برانگیزنده درباره زندگی، عشق و هر چیز دیگر زیر نور خورشید باشد. مادامی‌که زوج در حال رفع نیازهای عاطفی و فیزیکی یکدیگر هستند، این احساس صمیمیت در ازدواج حفظ می‌شود.
یک رابطه می‌تواند بدون صمیمیت با همسر وجود داشته باشد اما این صرفاً زندگی دو غریبه زیر یک سقف است. ادامه چنین رابطه ناشادی می‌تواند برای زن و مرد بسیار طاقت‌فرسا باشد.
افزایش صمیمیت در ازدواج مستلزم صرف زمان و تلاش فراوان است. شما باید زمان، شکیبایی و تعهد زیادی برای ایجاد صمیمیت در یک رابطه صرف کنید. روشن نگه‌داشتن شعله صمیمیت در ازدواج حتی چیزی بیشتر از این‌ها می‌طلبد چراکه وقتی خاموش شد، جرقه مجدد آن می‌تواند چالش‌انگیز باشد.
نظر شما درباره یک رابطه صمیمی چیست؟ آن را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

6 دیدگاه

  1. سلام. همسرم همیشه سر مشکلات و دعوا هایی که در گذشته داشتیم ناراحت هست و باعث خشوند و دعوا های پی در پی در زندگیمون میشه هرچی بهش میگم این موضوع مال چند سال پیش بوده دعوا و قهر هامونو کردیم سرش بسه تمومش کن بازم فراموش نمیکنه شاید سر یه موضوع ما ۲۰ بار دعوا کردیم

  2. سلام بلد نیستم با خانمم صحبت کنم عشق بورزم و دوستش داشته باشم

  3. سلام. من خانمی بسیار احساساتی هستم، بسیار نیاز به صمیمیت جنسی و عاطفی با همسرم دارم. ولی ایشون نه، اصلا یک ذره هم چنین نیازی نداره. زندگی من بسیار سخت و برای او بسیار راحت است. متأسفانه فرزندانم هم مانند من شده اند. احتمالا در آینده ، آنها هم زجر مرا باید تحمل کنند . بسیار دوست دارم مانند همسرم باشم. یعنی چنین نیازی نداشته باشم تا اینقدر زجر نکشم. چگونه می توانم اینقدر وابسته نباشم. من تحمل دوری همسرم حتی برای یکی دو روز هم ندارم. کاملا به هم میریزم. ای کاش می توانستم کنار همسرم بخوابم ، ای کاش هر شب حداقل در حد یک آغوش کوچک به من توجه میکرد?

    • سلام سعی کن رهاش کنی یعنی رهایی وابستگی شدید باعث درگیرشدن ذهن خودت و استرس و اظطراب میشه موسیقی ارامبخش گوش کن و سعی کن خودت باشی وقتی جلو اینه می ایستی کسی جز خودت را نمیبینی پس سعی کن قوی باشی و خودت به خودت انرژی بده بگو من میتونم

    • درکت میکنم
      هیچ چیز صد در صد خوب و یا بدی وجود نداره و افکار ما ساخته عمل ماست قطعا شوهرتون در کنار این خوبی‌های دیگه ای داره که نیاز به توجه شما داره
      فکرتو تغییر بدید با مطالعه کردن
      خود مطالعه کردن هم آگاهی میده هم وقتتونو برای خودش میگیره
      با آرایش کردن برای خودت

  4. متاسفانه سواد زندگی زناشویی در ایران خیلی ضعیف است و این کا ر بر می گردد به سیاست غلط اموزش و پرورش در چیدن موضوع کتا بهای مدارس که هیچ واحدی به نیازهای زوجین در زندگی زنا شویی وجود ندارد وبرای مساله مهم مثل ازدواج نیم ساعت به عنوان کلاس مشاوره گذاشته شده است

دیدگاهتان را بنویسید