خانه / پرسش و پاسخ مشاوره ازدواج / مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد| تفاوت سنی چند سال خوب است؟
اختلاف سنی در ازدواج

مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد| تفاوت سنی چند سال خوب است؟

بیشتر آمارهای مراکز مشاوره، بهترین اختلاف سنی در ازدواج را بین ۴ تا ۷ سال نشان می‌دهند. با این وجود، این رقم می‌تواند بین ۲ تا ۱۰ سال هم در نوسان باشد.

بر همین اساس مشاوران خانواده، اختلاف سنی ۴ تا ۷ سال را بهترین گزینه برای دستیابی به یک ازدواج موفق توصیه می‌کنند. به گفته روانشناسان، این اختلاف سنی در ازدواج موجب می‌شود که زن و شوهر ازنظر عقلی، جسمی، تجربه، هیجانات عاطفی و تمایلات جنسی و بالاخره در بیشتر رفتارهای اجتماعی و اخلاقی نزدیک و هماهنگ باشند.

این عوامل باعث می‌شوند تا سایر اختلافات فکری کمتر امکان بروز پیدا کنند. چنین زن و شوهری می‌توانند مشکلات زناشویی خود را بهتر حل کنند و در حقیقت زندگی مشترک خود را از این نظر بیمه کنند. حال اگر سایر معیارهای ازدواج مثل اختلاف سطح تحصیلات، تفاوت دیدگاه‌ها، اختلافات با خانواده همسر، اختلاف طبقاتی و تفاوت فرهنگی در ازدواج وجود نداشته باشند، احتمال اختلافات زناشویی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

همچنین تحت چنین شرایط مناسبی، مرد که باید اقتصاد خانواده را اداره کند، خود به قابلیت‌های لازم رسیده است و دیگر مجبور نیست که از پدر یا مادرش کمک مالی بگیرد. کمک مستقیم خانواده پسر به‌نوعی دخالت در زندگی اوست و به طور معمول برای خانم‌ها خوشایند نیست و زنان از آن دوری می‌کنند. علاوه بر این، دختر هم در چنین سن و سالی آن رشد فکری و به‌اصطلاح پختگی لازم را برای اداره زندگی مشترک موفق پیدا کرده‌ است.

اختلاف سن در ازدواج چقدر مهم است؟

به‌طورکلی، می‌توان گفت اختلاف سنی در ازدواج چندان مهم نیست. یک رابطه بر میزان درک و فهم زوج نسبت به هم و نه سن ازدواج متکی است. دو نفر می‌توانند برحسب میزان عشق، احترام و اهمیتی که نسبت به هم دارند، یک ازدواج موفق را تجربه کنند.

اختلاف سنی کم در ازدواج شاید عادی به نظر برسد. اما هنگامی‌که این اختلاف سنی در ازدواج زیاد باشد، دیگر مناسب نیست.

بهترین اختلاف سنی ازدواج از نظر روانشناسی

در معیار اختلاف سنی، زوج‌ها ترجیح می‌دهند سن مرد سه سال تا پنج سال بیشتر از سن زن باشد. اما در بسیاری از موارد مشاهده شده که این اختلاف به ۱۵ تا ۲۰ سال هم رسیده است. گاهی نیز در ازدواج، سن زن از سن مرد بیشتر است.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، زوج‌ها ترجیح می‌دهند این اختلاف سنی در ازدواج سه سال و همواره سن مرد از زن بزرگ‌تر باشد. همچنین این مطالعات نشان می‌دهند که مردان با افزایش سن تمایل بیشتری به ازدواج با دختر خیلی کوچک‌تر از خود دارند، در حالی که برای یک زن مهم است این اختلاف سنی کمتر از ده سال باشد. (سن مرد حداکثر ده سال از سن زن بیشتر باشد، نه بیشتر).

مطالعات دیگری نشان می‌دهند که اختلاف سنی تنها عامل موفقیت یا شکست در ازدواج نیست. اکثر افراد ترجیح می‌دهند اختلاف سنی کم باشد.

همچنین مردان ترجیح می‌دهند با زنانی ازدواج کنند که از آن‌ها کوچک‌تر هستند، درحالی‌که زنان در این مورد نگرش آزادتری دارند و اگر سن مرد کمی بیشتر از سن زن باشد، احتمالاً ازدواج را بپذیرند.

چه عواملی بر تفاوت سنی ازدواج موثر است؟

دلایل مشخصی که به‌صورت آگاهانه یا ناخودآگاه بر انتخاب همسر تاثیر می‌گذارند، عبارتند از:

  • فرهنگ و سن ازدواج: آداب‌ورسوم یک منطقه یا فرهنگ آن می‌تواند بر رفتار فرد تأثیر بگذارد. در فرهنگ کشورهای اروپایی و آسیایی ازدواج زن با مرد بزرگ‌تر از خود مرسوم است. همچنین اختلاف سنی دو تا سه سال برای ازدواج ترجیح داده می‌شود. در برخی از فرهنگ‌ها این اختلاف سنی تا پانزده سال هم قابل‌قبول است.
  • نقش پیشینه خانواده‌ها در سن ازدواج: زمانی که یک فرد در خانواده‌ای بزرگ شده است که در آن اختلاف سنی ازدواج زیاد رایج است، این فرد تمایل بیشتری برای کشف و تجربه این نوع ازدواج خواهد داشت.
  • برنامه فرزندپروری: اگر یک شخص قصد دارد بعد از ازدواج دیرتر صاحب فرزند شود و تا چند سال بعد از ازدواج به فکر بچه‌دار شدن نیست، در این موارد شاید بهتر است سن زن چند سال از مرد کمتر باشد.

عوامل تاثیرگذار بر اختلاف سنی در ازدواج

اما اگر اختلاف سنی در ازدواج زیاد باشد چه؟

 آیا تاکنون یک زوج با اختلاف سنی زیاد توانسته‌اند در کنار هم یک زندگی مشترک موفق را تجربه کنند؟ آیا رابطه آن‌ها با گذر زمان به‌خوبی حفظ شده است؟ در این بخش به مزایا و معایب اختلاف سنی در ازدواج می‌پردازیم.

به‌طورکلی، اختلاف سنی در ازدواج مشکلات و مزایای خود را دارد.

مزایای اختلاف سنی زیاد در ازدواج

  •  بلوغ فکری در ازدواج: در یک ازدواج که اختلاف سنی زن و مرد زیاد است، فرد بزرگ‌تر می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها عاقلانه‌تر عمل کند. او همچنین می‌تواند هنگام اختلاف با همسر، بر اساس تجربه بیشتر، رفتاری عاقلانه داشته باشد.
  • تفاوت نگرش‌ها در اختلاف سنی ازدواج: دیدگاه و نگرش زوجی که با هم اختلاف سنی دارند، متفاوت است. این تفاوت به همراه خود طراوت و تازگی در روابط را به ارمغان می‌آورد. همچنین به درک همدیگر و پذیرش نظرات دیگران کمک می‌کند.
  • ثبات اقتصادی: زمانی که یک زوج زندگی را زود شروع می‌کنند، فرد بزرگ‌تر می‌تواند مشکلات را به‌خوبی حل‌وفصل کند. این امر باعث می‌شود که مزیت‌های زیادی در موقعیت مالی برای زوج فراهم شود.
  • تعادل سالم: با گذشت زمان و افزایش سن زوج، فرد جوان‌تر می‌تواند شریک زندگی خود را ازلحاظ جسمی، مالی و عاطفی حمایت کند. این امر همچنین باعث می‌شود، پایه زندگی خانواده و فرزندان محکم و استوار گردد.

اگرچه اختلاف سنی در ازدواج با مزایایی همراه است، اما اختلاف سنی زیاد ممکن است مشکلاتی نیز برای زوج داشته باشد.

مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد

در اینجا به برخی از مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد اشاره می‌کنیم:

تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهند که اختلاف سنی در ازدواج شاید در اوایل مشکل‌ساز نباشد، اما با گذشت زمان میزان رضایت زوج از زندگی زناشویی کاهش می‌یابد. میزان رضایت از زندگی زناشویی در افرادی که شریک زندگی‌شان خیلی بزرگ‌تر یا خیلی کوچک‌تر از خودشان است، با گذشت زمان در مقایسه با زوج‌هایی که اختلاف سنی کمی دارند، کاهش می‌یابد.

احتمال افزایش طلاق در اختلاف سنی زیاد

احساس ناامیدی و کاهش میزان رضایت زوج از ازدواج از مهمترین دلایل طلاق و جدایی شود. دکتر رندی، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و روانشناس خانواده می‌گوید: «اختلاف سنی زیاد پسر و دختر به‌احتمال زیاد ازدواج را به طلاق ختم می‌کند. اگر اختلاف سنی زن و مرد بیشتر از ۵ سال نباشد، جای نگرانی نیست. اما اگر اختلاف سنی شما با همسرتان خیلی زیاد است، پس شبیه والدین او می‌شوید. درنتیجه ازدواج شما با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

اختلافات زناشویی

ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند مسائلی ازجمله کاهش تفاهم زوج، بروز مشکلات مالی یا حمایتی و ایجاد مشکلات جدی در زندگی مشترک را به همراه داشته باشد و این امر زمانی تشدید می‌شود که سن زن از مرد بیشتر است.

عدم پذیرش اجتماعی

زوج ممکن است در روابط اجتماعی به‌خاطر اختلاف سنی زیاد مورد انتقاد اطرافیان قرار گیرند و این امر ممکن است باعث شود که زوج تحت‌فشار اجتماعی باشند.

اولویت‌های زندگی

افراد با تفاوت سنی، اولویت‌های مختلفی نیز در زندگی دارند. ممکن است اولویت‌های یکی از زوجین برای دیگری بیهوده تلقی گردد و بدین‌گونه بین زوج اختلاف ایجاد می‌شود.

داشتن فرزند

زمانی که دو نفر می‌خواهند زندگی مشترک خود را شروع کنند، به‌خصوص اگر این امر با تأخیر انجام شود، اختلاف سنی زیاد ممکن است در فرزندآوری ایجاد مشکل کند. براین‌اساس، نرخ باروری رابطه مستقیمی با سن زوج دارد.

مشکل در روابط عاشقانه

لحظات عاشقانه و رمانتیک میان زوجین ممکن است به‌اندازه‌ای که آن‌ها می‌خواهند رضایت‌بخش و مطلوب نباشد. فرد جوان‌تر می‌خواهد فعال و سرزنده باشد، درحالی‌که فرد بزرگ‌تر ممکن است در عشق‌بازی با همسر آن‌قدر گرم و پرجنب‌وجوش نباشد.

مشکل در روابط عاشقانه در اثر اختلاف سنی زیاد

معاشرت

زوج‌هایی که باهمدیگر اختلاف سنی زیادی دارند، ممکن است روابط اجتماعی مشترکی باهم داشته یا نداشته باشند. این امکان وجود دارد که در محافل اجتماعی مختلفی شرکت کنند یا با گروه‌های سنی مختلفی از مردم سروکار داشته باشند. ممکن است دوستان یکی از زوجین حضور یک فرد جوان‌تر یا پیرتر از خود را دوست نداشته باشند.

ذکر این نکته ضروری است که تمامی رابطه‌ها با اختلاف سنی زیاد این مشکلات را ندارند و بستگی دارد به این‌که شما چقدر خوب رابطه را درک کرده‌اید و آن را به جلو پیش می‌برید.

فرمول اختلاف سنی در ازدواج

طبیعی است که زن و مرد نباید نسبت به هم اختلاف سنی زیادی داشته باشند. وجود اختلاف سنی زیاد در ازدواج، آسیب‌رسانی بیشتری در مقایسه با سایر معیارهای انتخاب همسر در زندگی مشترک خواهد داشت.

به طور معمول، این‌گونه ازدواج‌ها یا محکوم به شکست و طلاق هستند یا با عمری سوختن و ساختن همراه خواهند بود. به‌ویژه در بافت‌های فرهنگی جوامعی مشابه با جامعه ایران، در بیشتر مواقع با عدم خوشبختی زن در ازدواج همراه خواهد بود.

نظر و تجربه اختلاف سنی در ازدواج

برای اینکه بتوانید اهمیت اختلاف سنی در ازدواج را بهتر تجربه کنید، بهتر است صحبت‌های یکی از مراجعان به مرکز مشاوره باما به نام شیفته را بخوانید:

«من در ۱۸ سالگی به عقد مرد ۳۹ ساله‌ای درآمدم. روزهای اول زندگی به‌سرعت سپری شد. از روابط جنسی چیزی نفهمیدم زیرا او از من بزرگ‌تر و درنتیجه باتجربه‌تر بود؛ بنابراین تسلیم بدون قیدوشرط او بودم. ازنظر اداره زندگی مشترک نیز به من فرصت اظهارنظر نمی‌داد زیرا حق داشت و لابد همه چیز را بهتر از من می‌دانست. رفت‌وآمدهای خانوادگی و اینکه با چه کسانی معاشرت کنیم و کجا برویم نیز زیر نظر مستقیم شوهرم بود.

اهل پارک رفتن، سینما رفتن، کوه رفتن و این قبیل سرگرمی‌ها نبود. اهل مسافرت و گشت‌وگذار هم نبود زیرا خودش قبل از ازدواج همه‌جا رفته بود. هر غذایی را نمی‌خورد چون از رژیم غذایی پیروی می‌کرد. هرگز حوصله نداشت برای اینکه کارش خیلی زیاد بود، حتی موقع زایمان من در بیمارستان حاضر نشد زیرا خارج از ایران بود.

در زندگی مشترک ازنظر مادی هیچ احتیاجی نداشتم. ماشین زیر پایم گذاشته بود و خانه خوبی داشتیم، اما دریغ از یک لبخند، دریغ از یک سفر کوتاه‌مدت برای اندکی تنوع و هیجان. با وصف اینکه همه چیز در زندگی مشترک خوب بود، ولی مثل‌اینکه هیچ‌چیز خوبی نداشتیم تا به آن دل‌خوش باشیم. لبخندی روی لبانم مرده بود و دیگر نشاط نداشتم.

حالا بعد از گذشت ۲۴ سال زندگی مشترک و ازدواج با مردی که اختلاف سنی زیادی با من داشت، کارم شده دکتر رفتن و بیمارستان بردن شوهرم. او از ابتدای زندگی مشترک بی‌حوصله بود، حالا دیگر بدتر شده. اگر بچه‌ها سروصدا کنند، فریادش به آسمان می‌رود. از طرفی با بدبینی‌ها اجازه نمی‌دهد که با هیچ‌کس حرف بزنم. حتی اجازه ندارم که با خانواده‌ام معاشرت کنم. نمی‌دانم چه‌کار باید بکنم.»

نکاتی برای حل مشکلات در ازدواج با تفاوت سنی زیاد

حل مشکلات اختلاف سنی در ازدواج

اگر شما وارد یک رابطه و ازدواج با اختلاف سنی زیاد شده‌اید، پس این نکات برایتان مفید خواهند بود:

فضا دادن به همسر

 همیشه اهمیت حفظ حریم شخصی در ازدواج را درک کنید. در هر رابطه‌ای رعایت حفظ فاصله با همسر به شدت حائز اهمیت است. اما زمانی که تفاوت سنی زیاد است، اهمیت این امر چندین برابر می‌شود.

صبر و بردباری داشتن

 برخورد با موقعیت‌های عجیب در زندگی مشترک نیازمند صبر است. صبور و خونسرد بودن به شما کمک می‌کند نیمی از این نبرد را با پیروزی طی کنید. درنتیجه شما می‌توانید ازنقطه‌نظر بهتری به مسائل زندگی نگاه کنید.

منعطف باشید

 با همسر خود خیلی جدی و خشک رفتار نکنید. ملایمت و احساس همدلی با همسر باعث می‌شود  یک رابطه پایدار و ازدواج ماندگار ایجاد کنید.

روشنفکر باشید

زندگی چالش‌های بسیاری در مقاطع مختلف زندگی برای زن و مرد ایجاد خواهد کرد. داشتن یک ذهن باز و با اعتمادبه‌نفس ماندن در مقابل تصمیمات و رابطه خود، به زندگی شما شفافیت می‌بخشد.

روابط جنسی فعالی با همسر خود داشته باشید

 اگر شما انسان شاد و دارای صمیمیت با همسر خود هستید، پس شریک زندگی‌تان را بیشتر دوست خواهید داشت. حفظ رابطه جنسی منظم با همسر باعث می‌شود به‌هم‌وابسته و متصل شوید و در حل مسائل مهم زندگی بهتر تصمیم بگیرید.

برقراری ارتباط مؤثر با همسر

بیشتر مسائل و مشکلات با برقراری ارتباط مناسب با همسر حل می‌شوند. شریک زندگی شما همان فردی است که تمامی موضوعات و مشکلات خود را با او مطرح می‌کنید؛ بنابراین با همسر خود صادق باشید.

عشق بی‌قیدوشرط

 بدون هیچ حدومرزی عاشق شریک زندگی‌تان باشید؛ حتی در بدترین موقعیت‌ها. اگر زوج نسبت به هم عاشق، مهربان و صمیمی باشند، می‌توانند به‌آسانی مسائل زندگی را مدیریت کنند. عشق، توجه، صداقت، مهربانی و احترام به همسر همگی مواردی هستند که در رابطه اهمیت دارند. زن و مرد باوجود اختلاف سنی در ازدواج می‌توانند به‌خوبی زندگی کنند، به‌شرط اینکه اساس رابطه سالم باشد.

این‌که شریک زندگی جوان‌تر یا مسن‌تر از شما باشد، صرفاً یک تصمیم شخصی است. اما بعد از گرفتن این تصمیم باید تمام تلاش خود را برای شناخت و درک صحیح رابطه انجام دهید.

نظر شما در مورد اختلاف سنی در رابطه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اختلاف سنی 15 سال برای ازدواج

سلام من و همسرم ۱۵ سال اختلاف سنی داریم و کاملا سنتی ازدواج کردیم. خانواده من و خودم اصلا راضی به این وصلت نبودیم ولی با دعا و جادو ازما بله گرفتن. ۸ ساله با هم ازدواج کردیم، دو سال تو دوران عقد بودیم و بعد از دوسال عروسی کردیم با خانواده شوهرم یه جا زندگی می‌کردیم. اینم بگم که تو دوران عقد اصلا هیچگونه رابطه ای یا محبتی به هم به اون صورت نداشتیم فقط در حد پیامک بود بعد از چهار سال زندگی با خانواده همسرم گفتم همینجا برام خونه درست کن هرچقدر گفتم قبول نکرد و زیر بار نرفت. یکسال تمام به شوهرم اصرار کردم که خونه مستقل درست کنه ولی قبول نکردن و من به خاطر وسواسی شدن نمیتونستم خانواده ش رو تحمل کنم رفتم خونه ی پدرم نزدیک چهار ماه اونجا بودم.

شوهرم بعد از چهار ماه اومد دنبالم با دروغهایی که تحویلم داد من رو آورد اینجا بعد ازسه ما شروع کرد به درست کردن همونجایی که می‌نشستیم و بالاخره نزدیک عید مستقل شدیم. اونم فقط از لحاظ سرویس تویه خونه با خانواده شوهرم زندگی میکنم و درامدشون هم باهم است و مستقل نشدیم و اینجوری زندگی کردن برای من خیلی سخته.

الان یکسال از اومدنم به خونه شوهرم گذشته و ایشون خیلی بد دهنی میکنه و هرموقع پول میده بهم یا خرجی انجام میده با منت و دعوا است. برام وقت میزاره میبره خرید یا دکتر با دعوا و بددهنی به آخر میرسه زهرمارمو میکنه به آدم الان هم جدیدا عروسی که میره تا صبح خونه نمیاد و البته چند روز پیش یکبار منو زده من نمیدونم چیکارکنم؟ و اینکه اصلا محبتی هم به من نمیشه فقط موقع رابطه جنسی به من محبت میکنه. پدر من وضع مالیش اصلا خوب نیست و معتاد هم است خونه هم نداره. منم اونجا هم نمیتونم زندگی کنم اینجا هم نمیتونم زندگی کنم و اینم بگم که ماهتون بچه نداریم همه ازجمله خانواده شوهرم اصرار دارن بچه دار بشیم ولی من فعلا زیر بار نمیرم تا ببینم چه اتفاقی میوفته. توروخدا یه راه حلی بهم پیشنهاد بدی

درود به شما دوست گرامی

در وهله‌ی اول شما می‌توانید سود و زیان ادامه دادن یا ندادن زندگی مشترکتان را در نظر بگیرید و پس از آن تصمیم بگیرید آیا می‌توانید به این زندگی ادامه دهید یا خیر. اگر به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر تصمیم به ادامه‌ی زندگی داشته باشید، اولین چیزی که باید بدانید این است، شما هیچ کسی را نمی‌توانید شخصاً تغییر دهید اما خودتان را می‌توانید. بنابراین فقط به دنبال تغییر همسرتان نباشید که در این صورت تلاش شما بیهوده خواهد بود. ایجاد تغییر در همسرتان نیازمند مشاوره زوجین و همکاری خود ایشان است.

شما برای ماندن و ادامه دادن زندگی مشترک نیاز دارید یک سری مهارت‌ها را یاد بگیرید و یا در خود تقویت کنید. سعی کنید خودتان را بشناسید و از احساسات درونتان کاملاً آگاه شوید. اینکه شما از زندگی تان چه می‌خواهید و چه چیزی می‌تواند شما را برای رسیدن به خواسته‌هایتان کمک کند.

در رابطه با مستقل شدن به لحاظ مالی و محل زندگی تصمیم درستی گرفته اید اما اجرای آن به طور کامل نیازمند زمان و وجود یک سری شرایط است؛ مثلاً اینکه رابطه‌ی عاطفی بین شما و همسرتان تا حدودی بهبود یابد.

ممکن است علت بددهنی کردن یا عدم محبت کنونی همسرتان نشان دادن اعتراض ایشان به مستقل شدنتان باشد. در این صورت شما باید فقط روی مهارت‌های خودتان کار کنید که در چنین شرایطی متناسب با موقعیت چه رفتاری از خودتان نشان دهید.

پیشنهاد می‌کنم تا زمانی که مقداری شرایط زندگی و رابطه عاطفی تان بهبود پیدا کند؛ برای بچه دار شدن صبر کنید. به این فکر نباشید که با وارد شدن فرزند به زندگی تان همه‌ی مشکلاتتان حل خواهد شد. اگر مشکلات ریشه ای درمان نشوند، حتی اگر به ظاهر موقتی حل شوند و اوضاع بهتر شود؛ این زخم کهنه روزی از جای دیگری سر باز خواهد کرد.

لطفاً از کمک یک مشاور متخصص استفاده کنید و از آن غافل نشوید. بی شک شما اکنون نیاز به کسی دارید که در موقعیت‌های مختلف همه‌ی جوانب و جزئیات را بسنجد و سپس به شما بهترین راه حل را پیشنهاد کند.

اختلاف سنی 12 سال در ازدواج

من ازدواجم با شوهرم یک ازدواج سنتی بود و اختلاف سنی ۱۲ ساله داریم اون ۳۰ سال و من ۱۸ سالمه. ما از دو فرهنگ و خانواده متفاوت هستیم. شوهرم یک فرد مغروره که از نوجوانیش روی پای خودش بوده ولی من یک دختر حاضر جواب و عصبی هستم. یعنی با کوچک ترین حرفی در هم میریزم و عصبی میشم. اوایل خیلی زود قهر میکردم اما زود خشمم فروکش میکرد، اما الان مدتی هست ک هقهر کردن رو گذاشتم کنار اما الان اون شروع کرده به قهر کردن و داره اذیتم میکنه. ما رابطه زناشویی یعنی سکس کامل نداریم چون نامزدیم و عقدیم نمیتونم تا قبل از عروسی شروع کنم. اون خیلی مشکل داشت و من برای همین عروسی رو زود گفتم بگیریم و اون الان میگه من برای اینک عروسی رو به خواست تو دارم زود میگیرم دارم میوفتم تو مشکلات زیاد. نمیدونم چطور مشکلاتم رو با شوهرم حل کنم؟
من دنبال راه حل اینم چطور خودم تو بحث ها اروم تر بشم و چطور بتونم ایرادات شوهرم رو بهش بگم. یکماه مونده به عروسیم و اگر بخوام عقب بندازمش همه پشت سرمون حرف درست میکننمن دوست ندارم طلاق بگیرم چون خونه پدرم جهنم تر از خونه شوهره برام من حتی خانوادم یعنی پدرم من رو وادار به ازدواج کرد.
من دوست ندارم شوهرم رو از دست بدم درسته تا چند ماه اول زندگیم ازش بدم میومد دنبال هر بهونه ای بودم ک ازش جدا بشم اما الان خیلی دوستش دارم و دلم میخواد بتونم رفتار های اشتباهش رو اصلاح کنم و خودمم اصلاح بشم تا بتونم تا ابد داشته باشم.
اما همه خودش خانوادش و پدرم از من به عنوان زن میخوان ک تغییر کنم جز مادرم و اونا میگن چون تو زنی و زن باید همیشه کوتاه بیاد تا زندگی خراب نشه تو رفتارت رو درست کن ولی من هرجور سعی میکنم این زودعصبی شدنم رو‌ نمیتونم کنترل کنم.
خسته شدم از زندگیم از خودم روزی صدبار برای خودم ارزوی مرگ میکنم ک چرا دختر شدم خونه پدر ک بودم مادرم میگفت هرچی تو خونه پدرت سختی بکشی موقتع و بری سر زندگی خودت همسرت اینجوری باهات رفتار نمیکنه اما اون دقیقا جا پای پدرم گذاشته و دیدم زندگیم هرجا باشه تهش اذیت شدن منه خانواده همسرم زیر بار هیچ کدوم از رفتار های بد شوهرم و خودشون نمیرن و در عوض شوهرم رو در مقابلم تحریک میکنن. مشاوره رفتیم و مشاور گفت ک همسرم برای سن من باید چند سالی رو با من راه بیاد تا من از این سن بگذرم و شوهرم بعد از دیگ نیومد مشاوره .

پاسخ مشاور به تفاوت سنی ۱۲ سال در ازدواج

شروع زندگی جدیدتان را تبریک می‌گویم و امیدوارم هر دو با رفتار بالغانه در این راه روزهای خوشی را کنار هم سپری کنید. زن و شوهری که تازه ازدواج کردند همچون یک نوزاد باید از روابط خود مراقبت کنند. باتوجه‌به اختلاف سنی که دارید باید این موضوع را در نظر بگیرید که شما و همسرتان در برهه‌های مختلف زندگی تجربه‌های متفاوتی داشته باشید چرا که در دو گروه یا رده سنی مختلف قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌تواند چالش‌هایی برای شما ایجاد می‌کند توجه به این موارد به شما کمک می‌کند:

  • مراقب باشید در نقش فرزند همسرتان ظاهر نشوید. شما باید همسر باشید. هر کردن یک رفتار کودکانه است. در نقش کودک فرونروید.
  • علاوه بر نیازهای خودتان نیازهای همسرتان هم در نظر بگیرید. شما هر دو در برابر یکدیگر مسئول و متعهد هستید.
  • روی اختلاف سنی تان تمرکز نکنید. با شوخی‌های مثل کوچولو یا پیرمرد یکدیگر را آزار ندهید.
  • نظرات یکدیگر در مسائل مختلف جویا شوید.
  • انجام فعالیت‌های دونفره لذت بخش را فراموش نکنید.

با توجه توصیفات شما من میان شما یک چرخه را می‌بینم که مدام در حال تکرارشدن است. متأسفانه قهر در میان شما یک الگو شده است؛ بنابراین زمانی که شما از قهر کردن اجتناب می‌کنید همسرتان جای شما را می‌گیرد. اولین کاری هم که باید بکنید این است که شما در این چرخه نیفتید. هر نوعی قدرت‌نمایی است برای اینکه افراد بتوانند حرف خود را به کرسی بنشانند؛ اما اگر هم برای شما و هم برای همسرتان کارکرد نداشته باشد به‌مرور با رابطه شما خداحافظی می‌کند. با همسرتان درباره این چرخه صحبت کنید. نگرانی‌های همسرتان را بشنوید؛ اما دلیلی ندارد که همسرتان احساس گناه را در شما ایجاد کند. شما به هر دلیلی صلاح دانستید که زودتر عروسی کنید. ازدواج هم اصلاً راحت نیست و سختی‌های خودش را دارد. این کاملاً طبیعیه که همسر شما به‌سختی بیفتد.

نکاتی که باید برای از بین بردن چرخه قهر رعایت کنید.

  • همسرتان را در ارتباط با مشکلات همراهی و درک کنید. اما هرگز زمانی که به نظرتان چیزی درست می‌آید به خاطر رفتار همسرتان کنار نکشید.
  • با اجتناب از قهر کردن این چرخه را دور بزنید.
  • شنونده صحبت‌های همسرتان باشید.
  • اشتباهات خود را بدون موضع‌گیری بپذیرید. مثلاً شما در مورد اینکه خودتان قهر می‌کردید صحبت کردید. همین را می‌توانید با همسرتان مطرح کنید. برای مثال: می‌دانم که شاید در اوایل رابطه با قهر کردن‌هایم به‌جای صحبت کردن آزارت دادم اما بیا این رفتار رو ادامه ندهیم و با هم درباره مشکلاتمان صحبت کنیم.
  • به همسرتان این فرصت را دهید اگر احتیاج به‌تنهایی و فکر کردن دارد، زمانی را در خلوت خود باشد. عامل تمام ناراحتی‌های همسرتان شما نیستید و وظیفه شما نیست آنها را حل کنید؛ اما این اطمینان را به او بدهید که کنارش هستید و می‌تواند روی شما حساب باز کند.
  • معمولاً چه چیزهایی باعث قهر همسرتان می‌شود؟ آیا مسائل مشخصی است؟ می‌توانید در این باره صحبت کنید.

ممنون از توجهتان

گلسا بمانیان

کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

127 دیدگاه

  1. اگه شخصی از تو خواستگاری کرد و اختلاف سنی 7 ساله بین ما بود چقدر احتمال موفقیت این زندگی هست لازم به ذکر 8 سال هم به حرفی که میزنه پا فشار میکنه اون از من به عنوان یک زن کوچکتره

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      سن خودتان را نگفتید، اگر هر دو یا یک طرف در سن نوجوانی باشید ، اختلاف سن می تواند درد سر ساز باشد. چون هویت نوجوان هنوز شکل نگرفته و بعداً ممکن است تغییر عقیده دهد.
      شما به عنوان یک خانم بزرگتر از ایشان هستید، چه مردهایی جذب خانم های بزرگتر می شوند؟ آیا در کودکی محبت کافی دریافت کرده؟ آیا فرد مستقلی هست، مرتب از جانب مادر حمایت نگرفته؟ کفایت و شایستگی لازم برای اداره زندگی را دارد یا خوشایند ایشان است که مسئولیت ها را به شما محول کند؟ اعتماد به نفس کافی دارد؟ خودش را قبول دارد و می پذیرد؟ شما شغل و درآمد مناسبی دارید؟ و…

  2. میلاد -۱۳۸۱-تهران

    ب نظر من همونطور هم کـ خودتون بالا گفتید سن فقط ی عدد هست ، بیشتر هدف اون کسب تجربه لازم برا شروع ازدواجه.سن انچنان مهم نیست.اون تجربست ک ممکنه هر کسی تو هر سنی کم یا زیاد داشتع باشه و میتونه تو زندگیه شخصیش ب کمکش بیاد !

  3. ازدواج با همسن پایداری بیشتری داره…اگه واقعا سن فقط یه عدد باشه خوبه! اما معمولا پسرها برای ازدواج با کلی کوچکتر از خودشون از این جمله سواستفاده میکنند!

  4. ساندویچ پانل

    بسیار ممنونم از وب سایت خوب و مطالب ارزشمندی که با ما به اشتراک می گذارید.

  5. سلام
    ببخشید یکم از پرسیدن سوالم خجالت میکشم ولی ممنون میشم پاسخ بدین.
    من پسری ۱۸ ساله هستم و حدود ۷ ماهه که به دختری ۱۱ ساله علاقه مند شدم و دو سه دفعه چون از نزدیکانمون هست دیدیم همدیگه رو اما نمی دونم اونم از من خوشش میاد یا نه.
    همچنین خانواده هامون اونقدر که باید با هم اوکی نیستن….
    بنظرتون میتونم رابطه برقرار کنم و موفق شم؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      شما هر دو در سن نوجوانی هستید، بخصوص که دختر خانم اول نوجوانی و حتی هنوز کودک هستند. پس تصمیم شما ممکن است کاملا هیجانی باشد.
      گفتید خانواده های شما با هم مشکل دارند، چون شما نوجوان هستید، همین خانواده ها برای شما تصمیم خواهند گرفت. و تا سال ها بعد از ازدواج هم شما را رها نخواهند کرد.

  6. من ۱۹سالمه شوهرم ۲۹ازروزاولی ک ازدواج کردیم شوهرم بی تفاوت بودذوق شوقی نداشت خیلی لجبازه وهمچنین وقتی مشکلی پیش میادحرف نمیزنه نمیتونه همه حرفاشوبزنه وهمچنین حس میکنم نیازجنسی نداره واصلاانگار ن انگارتازه ازدواج کرده انگارده ساله ازدواج کرده ک هیچ شوقی نداره الان سه ماهه هموندیدیم اصلابراش فرقی نداره باهم باشیم یانباشیم بنظرتون طلاق درسته؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      به نظر می رسد تفاوت سنی نیست که برای شما مشکل ایجاد کرده است. با توصیفی که کردید ایشان از ویژگی های اختلال شخصیت اسکیزویید برخوردارند. خودشان تمایلی به رابطه و ازدواج نداشتند و احتمالا اطرافیان ایشان را مجبور به این کار کردند.
      زمانی که می بینید هیچ کدام از نیازهای شما در رابطه برطرف نمی شود و انرژی زیادی صرف رابطه می کنید و چیزی دریافت نمی کنید، تصمیم شما کاملا منطقی است.

  7. مادر من ۴۵ سالش و مدتی که با یه آقای ۲۵ ساله وارد رابطه شدن و به قول خودشون رابطه خوبی دارن و همدیگر دوست دارن و برای آینده تصمیم به ازدواج دارن
    واقعیت من توی شرایط بدی هستم و نمی‌دونم چطور باید با این موضوع برخورد کنم
    با ازدواج مادرم هیچ مشکلی ندارم اما فک نمیکنم که با این تفاوت سنی این ازدواج درست باشه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      باید دید هدف پسر بیست ساله چیست؟ آیا مادرتان موقعیت اقتصادی خوبی دارند؟ به هر حال شرایط اجتماعی، شغلی مادر شما را نمی دانیم و از جانب دیگر از این پسر شناختی نداریم اظهار نظر کنیم. ولی قطعاً در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

  8. خواستگارم ۱۰سال ازم بزرگ تره من ۲۶ واون ۳۶ وازلحاظ مالی هم معمولیه خونه ازخودش نداره و یه ماشین داره وشغلشم استاده دانشگاهه.این اختلاف سنی زیاد منو به شک انداخته و میترسم توآینده باهاش به مشکل بخورم واینکه توخانواده ای زندگی میکنم که ۲۶ سال واسه یه دخترخیلی زیاده و همش دارم سرزنش و سرکوفت های خانوادم رو تحمل میکنم وتوزندگیم هیچ حامی و پشتیبانی ندارم ازانتخاب اشتباه میترسم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      دوست عزیز اختلاف سنی می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. اما فقط سن تعیین کننده و تضمین کننده بقای زندگی نیست، بخصوص که هر دو شما در سنین بالای ۲۵ سال هستید.
      در یک رابطه زناشویی سالم ۶ نیاز زیر برآورده می شود:
      ۱. نیاز به دلبستگی ایمن: هر دو طرف همدیگر را دوست دارند ، به همدیگر احترام می گذارند ، همان طور که هستند همدیگر را قبول دارند ، به همدیگر اعتماد دارند و در کنار هم احساس آرامش و امنیت دارند.
      ۲. خودگردانی ،کفایت و هویت: هر دو طرف شخصیت مستقلی دارند، به استقلال همدیگر احترام می گذارند و مانع رشد و پیشرفت همدیگر در زمینه های شغلی و اجتماعی نمی شوند.
      ۳. آزادی در بیان نیازها و هیجانات سالم. دو طرف در کنار هم می توانند راحت از نیازها و احساسات درونی خودشان بگویند.
      ۴. محدودیت های واقع بینانه و خویشتن داری. دو طرف در رابطه خود ملزم به رعایت قوانین و محدودیت هایی هستند. مثلاً وارد رابطه با شخص سوم نمی شوند، یا به خانواده های همدیگر بی احترامی نمی کنند.
      ۵. خود انگیختگی و تفریح. دو طرف اوقات مشترکی در کنار هم به خوشی می گذرانند. تفریح ها و سرگرمی هایی با هم دارند.
      ۶. دو طرف رابطه جنسی رضایت بخشی دارند.
      پس با شناخت جوانب مختلف شخصیت خود و طرف مقابل می توانید تصمیم بگیرید.

  9. من با یه اقایی ۴ساله که صحبت میکنم و ایشون ۲۰سال از من بزرگترن ولی من خیلی دوستش دارم ولی گاهی اوقات در موردش یکم تردید دارم چون حرف لقبه روم تاثبر میزاره بنظرتدن ازدواج کنم یا نه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر شخصیت ایشان و خودتان را کامل شناختید و مزایا و معایب اختلاف سن را در نظر گرفتید و فقط مشکل شما نگاه دیگران است. باید در نظر بگیرید نگاه دیگران چقدر برایتان مهم است، اگر اینقدر مهم است که می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. از خیر این رابطه بگذرید. اما اگر به خودتان اطمینان دارید که تحت تاثیر دیگران قرار نمی گیرید و می توانید این مسئله را بپذیرید و کنار بیایید می توانید ازدواج کنید.

  10. من پسر 34 ساله ای هستم و با دختری 22 ساله آشنا شده ام. آیا اختلاف سنی که داریم رابطه مان را ناموفق میکند؟

  11. ببخشید واسه من یه خواستگار اومده خیلی کیس خوبیه ایشون ۳۲ سالشونه من ۲۰ میخوام بدونم چه سوااتی از ایشون باید بپرسم؟
    از کجا بدونم من‌یا ایشون با این تفاوت سنی خوشبخت میشیم یا ن؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      شما مزایا و معایب تفاوت سنی را کنار هم می گذارید. اگر از این مسئله گذر کردید. زمان یک ساله ای را برای شناخت همدیگر صرف می کنید. رفتارهای همدیگر را در نظر می گیرید. خانواده ها را در نظر می گیرید. اهداف و ارزش ها را مشخص می کنید. خانواده های همدیگر را کامل می شناسید، رابطه پدر و مادر را از ابتدای کودکی بررسی می کنید. رابطه پدر و مادر با فرزند را از ابتدا تا الان بررسی می کنید. رابطه ها را با سایر اعضای خانواده و دوستان بررسی می کنید. بعد تصمیم می گیرید.

  12. سلام خاستگار دارم ۹سال از من بزرگتره و من به فکر ده سال دیگم من ۲۳سالمه و ایشون۳۲ و واقعا خیلی تو فشارم کمک کنین ایا این اختلاف در اینده مشکل پیش میاد ,احساس میکنم بهتر ازاین دیگه گیرم نمیاد ولی باسنشون یکم مشکل دارم. از بقیه لحاظ اوکی هستن وفقط سنشون برام مشکله ولی احساس میکنم ده سال دیگه اختلاف سنمون مشکل ساز میشه خیلی فکرم مشغول هست لطفا راهنماییم کنید

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر شناخت کامل از ایشان دارید و فقط نگران سن ایشان هستید، بررسی کنید، آیا اهل ورزش هستند؟ روابط اجتماعی خوبی دارند؟ سلامت جسمانی دارند؟ از نظر ژنتیکی بیماریهای قلبی _عروقی ، دیابت و … در اقوام نزدیکشان ندارند؟
      اگر شرایط ایشان در موارد ذکر شده مناسب بود، تردید نکنید.

  13. سلام وقت بخیر مادر من ۴۵ سالش و مدتی که با یه آقای ۲۵ ساله وارد رابطه شدن و به قول خودشون رابطه خوبی دارن و همدیگر دوست دارن و برای آینده تصمیم به ازدواج دارن واقعیت من توی شرایط بدی هستم و نمی‌دونم چطور باید با این موضوع برخورد کنم. با ازدواج مادرم هیچ مشکلی ندارم اما فک نمیکنم که با این تفاوت سنی این ازدواج درست باشه

  14. سلام اختلاف سنی ۹سال چطوره؟

  15. سلام برای اختلاف سن ۱۴ سال میخواستم بدونم چه مشکلاتی میتونه ایجاد کنه

  16. من ۲۷ سالمه دو تا پسر دارم شوهرم رو در یک حادثه سه سال پیش از دست دادم.الان میخواهم مجددا ازدواج کنم با یه آقایی که ۴۷ سالشونه ولی به نظرم اختلاف سنی مون خیلی زیاده و من چون در گذشته مرگ همسر رو تجربه کردم میترسم ایشون رو هم از دست بدم خیلی میترسم که دوباره با بچه هام و بچه یی که از این آقا در آینده خواهم داشت تنها بمانم لطفا منو راهنمایی کنید چگونه با ترسم کنار بیام.ممنون از شما.

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر هر دو شما شرایط جسمانی و روانی مناسبی داشته باشید. یعنی هیچ کدام هیچ نوع بیماری نداشته باشید. حوادث غیرمترقبه ای هم برای شما پیش نیاید. احتمال اینکه همسر شما زودتر از دنیا بروند هست. اما شدت ترس شما به قدری هست که به نظر می رسد با همسن خودتان هم ازدواج کنید، باز طرف را به نحوی از دست خواهید داد. پس بهتر این است که با همسن خود ازدواج کنید که اگر روزی طرف را از دست دادید به حساب سن ایشان نگذارید.

  17. من دو سه ساله با پسری که ده سال از خودم کوچیکتره رابطه دارم اوایل رابطه من واقعیت خودمو نگفته بودم تا اینکه رابطه برام جدی شد الان یکساله که حقیقتو میدونه و قبول کرده که بیاد خواستگاری در کل پسر خوب و متینی هست و از عشقش به خودم مطمئن هستم ولی خانواده ام میگن اختلاف سنیتون زیاده ممکنه تو اینده مشکل ایجاد کنه ولی خانواده پسره موافقن و میگن مهم درک و شعور و فهم دو طرفه سن فقط یه عدده

    • ببینید درسته شما شناخت دارید ولی بعضی مسائل رو با گذشت زمان متوجه میشید الان ممکنه بر اثر احساسات تصمیم‌بگیرید ولی عاقلانه تر اینه که منطقی تصمیم‌بگیرید ۱۰ سال تفاوت سنی بعدا در زندگی مشکل ساز خواهد بود

  18. من با شوهرم ۱۲ سال اختلاف سنی دارم کلا شوهرم از لحاظ احساسی سرد هستش من دوست دارم عاشقانه بادهم رفتار کنه برام وقت بزاره همش سرش تو گوشی هستش و اخبار گوش میده
    احساس میکنم‌اون آرزو های که داخل مجردی تو رویاهام بودن همش نابود شده دارم به سمتی میرم که مجبورم قبول کنم شرایط رو از روی ناچاری
    منودوست دارم وقتی با شوهرم حرف میزنم کلا نازم رو بکشه قهر که بکیم پیش قدم بشه اما پشت میکنه بهم میخوابه هس میکنم با یه سنگ دارم زندگی میکنم گاهی هس خوشبختی دارم اما وقتی که عصبی میشه وسایل خونه رو میشکنه دقیق وسایلی رو میشکنه که من دوسشون دارم ولی وقتی اروم میشه کلا عوض میشل اخلاقش خوب میشه ولی من رفتاراش فراموشم نمیشن دلم برا رویاهام تنگ میشه اصلا به هیچ گدوم از رویا های که فکرش رو میکردم نرسیدم به جای رسیدم کهدمیگم دیگه رویا نمیخوام همینطور یه نواخت فقط بخاطر ابروی خانوادم ادامه بدم من شوهرم رو خیلی دوست دارم دلم نمیخواد جدا شم دلم میخواد با خودش خوشبختی رو تجربه کنم اما وقتی وسیله میشکنه عصبی میشه ازش میترسم یه ترسی تمام وجودم رو میگیره جوری که حس میکنم مشکل اعصاب داره
    احساساتم نادیده گرفته میشه از همه لحاظ. خوبه فقط این مورد حس میکنم دختر های که قبلا ازشون خواستگاری ورد رو دوست داره حس میکنم از جای دیگه تامین میشه لا این که میدونم پاکه و اهل دختر بازی نیست اما گاهی بهش شکم میشه گاهی هم منو محدود میکنه سر کار بودم دیگه نزاشت برم دوست داره همش بهش چشم بگم اما خوش اینجوری نیست

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      نگفتید خودتان چند سال دارید. اما یک انسان سالم در هر سنی که باشد به موقع احساسات خود را بروز می دهد، می تواند به موقع خشم خود را کنترل کند، احساسات طرف مقابل را در نظر می گیرد، با طرف مقابل همدلی می کند. به استقلال طرف مقابل احترام می گذارد و مانع پیشرفت طرف مقابل نمی شود و در کل ذهن انعطاف پذیری دارد. با توصیفی که از همسرتان کردید، در محیطی بزرگ شدند که در کودکی آسیب دیدند و الان شخصیت سالمی ندارند. و نیاز به درمان عمیق روان شناسی دارند.

  19. خواستگارم ۱۰سال ازم بزرگ تره من ۲۶ واون ۳۶ وازلحاظ مالی هم معمولیه خونه ازخودش نداره و یه ماشین داره وشغلشم استاده دانشگاهه.این اختلاف سنی زیاد منو به شک انداخته و میترسم توآینده باهاش به مشکل بخورم واینکه توخانواده ای زندگی میکنم که ۲۶ سال واسه یه دخترخیلی زیاده و همش دارم سرزنش و سرکوفت های خانوادم رو تحمل میکنم وتوزندگیم هیچ حامی و پشتیبانی ندارم ازانتخاب اشتباه میترسم

  20. من ازدواجم با شوهرم یک ازدواج سنتی بود و اختلاف سنی ۱۲ ساله داریم اون ۳۰ سال و من ۱۸ سالمه. ما از دو تا فرهنگ و خانواده متفاوت هستیم . شوهرم یک فرد قد و مغروره ک از نوجوانیش روی پای خودش بوده ولی من یک دختر حاضر جواب و عصبی مزاج هستم یعنی با کوچک ترین حرفی بهم میریزم و عصبی میشم اوایل خیلی زود قهر میکردم اما زود خشمم فروکش میکرد و اما الان مدتی هست ک قهر کردن رو گذاشتم کنار اما الان اون شروع کرده به قهر کردن و داره اذیتم میکنه ما رابطه زناشویی یعنی سکس کامل نداریم چون نامزدیم و عقدیم نمیتونم تا قبل از عروسی شروع کنم . اون خیلی مشکل داشت و من برای همین عروسی رو زود گفتم بگیریم و اون الان میگ من برای اینک عروسی و به خواست تو دارم زود میگیرم دارم میوفتم تو مشکلات زیاد نمیدونم چطور باهاش مشکلاتم رو درمیون بگذارم.

  21. یه سوال داشتم بپرس آیا اختلاف سنی ۱۱ سال اشتباه هست دختره ۲۱ سالش باشه پسره ۳۲ اشتباه هست

  22. سلام اختلاف سنی ۱۸ سال چطوره من ۱۶ واون ۳۳

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر هر دو بالای ۲۵ سال بودید و آگاهانه و سنجیده انتخاب می کردید، مشکل زیادی نداشت. مسئله این است که شما نوجوان هستید. دنیای کاملا متفاوتی دارید و می توانید چالش های زیادی را تجربه کنید.

  23. میخواستم بدونم اگر شخصی عاشق دختری باشد اختلاف سنی ۱۳ سال میتواند باعث این بشود ک از خواهستگاری کردن جلوگیری کنه یا خیر .چون حرفش شده که از من خوشش میاد ولی حتی مادرش که میشه خاله مادرم گفته به خاطر اختلاف سنی زیاد ازدواج نگار نمیشه

  24. ببخشيد من با دختر عمه ام كه ١٣ سال از خودم كوچيك تر است مي خواهم ازدواج كنم

  25. خسته نباشید من الان با ی پسر نزدیک ی سالو وخورده ای رفیقم فامیلمونم هست قرار بیان جلو برای خواستگاری اینجور حرفا ولی این آقا از من ۱۵سال بزرگتر واقعا نمیدونم جوابشو چی بدم واقعا فکرم خیلی مشغوله میشه راهنماییم کنید ممنون

  26. سلام. من ۳۶ سال سن دارم و در ازدواج با دختر ۱۸ ساله ای دچار تردید میباشم. آیا این ازدواج با داشتن اختلاف سنی زیاد در همون لحظه اول اشتباه میباشد یا خیر،سوالاتی ازش کردم مانند اینکه من پا به میانسالی دارم میزارم واز شور و اشتیاق م کمتر میشه،شب ها دوست دارم زود تر بخوابم،با توجه به سن بالام در یکی دوسال اینده خواستار فرزند میباشم،و مانند اینها او نیز در جواب قبول داره،ضمنا از گذشته همدیگر مثل داشتن دوست جنس مخالف خبر داریم و طرف را میشناسیم اینگونه مسایل در آینده مشکلساز میشه؟

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      طرف مقابل شما هنوز در سن نوجوانی هستند و ممکن است تصمیم هیجانی بگیرند. تمام جوانب را نتوانند در نظر بگیرند. و در آینده دچار چالش شوید. اما اینکه از گذشته همدیگر خبر دارید، بستگی به شخصیت شما دو نفر و نوع نگاه شما دارد. اگر افراد بدبین و بی اعتمادی باشید، حتما از آسیب های آن در امان نخواهید بود. اما اگر در خانواده های سالمی بزرگ شده باشید، نسبتاً خوش بین باشید و ذهن انعطاف پذیری داشته باشید، از گذشته ها حرفی به میان نمی آورید و زندگی را از جایی شروع می کنید که دو نفر در ارتباط قرار گرفتید.

  27. من با آقایی با ۹ سال اختلاف سنی آشنا شدم آلمان زندگی میکنه و من هم باید مهاجرت کنم از یک سو خانواده ام دلیل دلسردی من و از یک سو دیگر نشناختن فرد مقابل

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      شما باید ایشان را کاملا بشناسید که با این فاصله شناخت خوبی نمی توانید از هم پیدا کنید.
      باید خودتان را در نظر بگیرید، آیا وابستگی زیادی به خانواده خود دارید؟ آیا می توانید با مهاجرت کنار بیایید؟ می دانید در آینده ممکن است با چه مسائلی رو برو شوید؟

  28. دخترم ۱۸ سالش و پسره ۳۶ سالش برادر شوهر خواهرم هست و کار دولتی داره نمیدونم چکار کنم از طرفی هم پدرش نمیدونه و پدرش با خواهرم رابط خوبی نداره و میترسم ازدواج ناموفق داشته باشه چون فاصله سنی بین اونا ۱۷ سال هست لطفا راهنمایی کنید

  29. با سلام برای ازدواج اگر از جنبه های مختلف دو طرف شرایط یکسانی داشته باشند و به درک متقابلی از یکدیگر رسیده باشد آیا اختلاف سنی ده سال در ازدواج ( دختر ۲۲ و پسر ۳۲) در دراز مدت تاثیر منفی در زندگی خواهد داشت ؟

  30. سلام من 28 سالمه و با یک مرد مسن اشنا شدم که 60 سالشه با هم صیغه محرمیت خوندیم و بهم گفت بعد از چند ماه که نامزد بودیم ازدواج میکنیم و الان ازم رابطه میخاد بنظرتون چکار کنم قبول کنم منو خیلی دوست داره منم دوسش دارم و نمیخام از دستش بدم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      شما به این سرعت درخواست ایشان را قبول نمی کنید. اگر مزایا و معایب اختلاف سن را در نظر گرفتید، می پذیرید که ممکن است سال ها به تنهایی زندگی کنید؟ تحمل نگاه های سنگین دیگران را دارید؟ ژنتیک ایشان را در نظر گرفتید بیماری های ژنتیکی مثل دیابت، بیماری های قلبی_ عروقی ، اختلالات شناختی مثل دمانس و آلزایمر و …
      مسئله دیگر این است که ایشان در این سن با احتمال بالای ۹۵ در صد گذشته دارند. یعنی همسری داشته یا دارند. همچنین فرزندانی دارند که احتمالا همسن شما یا حتی بزرگتر از شما هستند. آیا این فرزندان وجود شما را می پذیرند؟ نوع رفتار فرزندان به نوع رابطه پدر و مادرشان بستگی دارد. اگر این آقا در گذشته رابطه خوبی با همسر خود داشتند. حال تا حدی می توانید مطمئن شوید که شخصیت های سالمی هستند و نمی توانند مشکلات زیادی برای شما بوجود آورند. اما اگر رابطه خوبی در گذشته نداشتند، به احتمال بالای ۷۰ در صد به خاطر داشتن ویژگی های اختلال شخصیت در یک یا دو طرف، بخصوص اگر پدر مرد مقتدری نباشد، این فرزندان مرتب در زندگی شما دخالت خواهند کرد. حال اگر مقتدر هم باشد، اما رابطه خوبی در گذشته با همسر و فرزندانش نداشته باشد، شما از زخم ها و نیش هایشان در امان نخواهید بود. بخصوص اگر بخواهید فرزندی داشته باشید ، همین خواهر و برادرها ، دشمنان درجه یک فرزند معصوم شما خواهند بود. آیا تحمل این حجم از خشم را دارید؟
      اگر مجرد بودند چه دلیلی برای تجرد ایشان این همه سال بوده است؟ مسئله چه بوده که این همه سال مجرد ماندند؟
      علاوه بر این ها باید یک سال برای شناخت شخصیت ایشان زمان بگذارید. ایشان چقدر انعطاف پذیر هستند ؟ چقدر به روز هستند؟ آیا می توانند در دنیای مخصوص شما سیر کنند؟ شما می توانید گاهی در دنیای ایشان سیر کنید؟ شما فرد مستقلی هستید که در هر کاری نیاز به وجود همسر نداشته باشید؟ می توانید اوقات فراغت خود را طور دیگری پر کنید؟ ایشان به استقلال شما احترام می گذارند می توانید در کنار ایشان رشد کنید و فردای روزگار به خودتان تکیه کنید؟ ایشان به خاطر این فاصله نسبت به شما بدبین و بی اعتماد نخواهند شد ؟ و…

  31. ازدواج با مردی که ۲۱ سال از ما بزرگ تره میتونه ازدواج درست و موفقی باشه؟حقیقتش عاشقش نیستم و وقتی که باهاش حضوری صحبت میکنم متوجه هستم که نسبت به من خیلی پیرتره و خیلی بالغ تر از منه ولی خودمم نمیدونم شاید یه جورایی چون ازش محبت عاطفی دریافت کردم

  32. سلام وقت بخیر .من با نامزدم 9 سال تفاوت سنی دارم. اقوام نزدیک هم هستیم .از لحاظ دینی و اقتصادی بهم نزدیک هستیم .تفاوت سنی 9 سال زیاده؟

  33. سلام خسته نباشید من ۳۳ سالمه با نامزدم ۱۶ سال اختلاف سنی دارم.همه چیز خوب یه ساله نامزدیم.من سه روز پیش بهش گفتم یه کم بیشتر بهم محبت کن و از مامانش خیلی محترمانه به خاطر این کم محبت بودنش گلایه کردم.باباش باهاش دعوا کرده.الان نامزدم میگه اختلاف سنی داریم من نمیخوامش.تا حالا یه دعوا هم باهم نداشتیم چیکار کنم الان ممنون

    • سلام..من۳۳سالمه با مدرک فوق لیسانس و کارمندهستم از یه دختری خوشم اومده و دختره هم از من خوشش اومده اما مادرش راضی نمیشه برای ازدواج

  34. بنده بااختلاف سنی زیاد با شوهرم ازدواج کردم فکرمیکردم خوشبخت میشم برام خرید میکنه ،حمایت مالی میکنه ،اما پس از وارد شدن به زندگیشون متوجه شدم ادم فوق العاده خسیسه توی عقدنامم فقط تنها یک سکه مهریم کرده اما نوشته ۶۰۰مترزمین بعد مرگش به من برسه شاید من زودتر بمیرم یااینقدر پیربشم نتونم اصلا ازش استفاده کنم حالا باید بتونم خوب بخورم زندگی کنم ،خواهرشم به من گفت به داداشم گفتم پرستار جوان گرفتی بایک سکه مهریه هر وقت نخواستید میتونی بندازیش بیرون حالا حالم دیگه از این زندگی داره بهم میخوره ۴روز از نوروز گذشته فقط توی خونه خوابیده نه مسافرتی نه گردشی

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      شما که وارد چنین زندگی شدید، اول باید بیشتر بررسی می کردید. بیشتر ایشان را می شناختند ، از هول حلیم تو دیگ افتادی. افراد با ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته ، نمایشی، مرزی و ضد اجتماعی اول آشنایی برای اینکه به چشم طرف خوب بیایند، یا تایید طرف مقابل را بگیرند، در ابتدا ممکن است درست و حسابی خرج کنند و طرف را شگفت زده کنند. طرف مقابل و حتی اطرافیان فکر می کنند، عجب آدم بی نظیری! کم کم که مطمئن می شوند طرف مقابل را در دام خود انداخته اند دیگر از برآوردن نیازهای اولیه اش هم خودداری می کنند.
      اما چرا شما پذیرفتید با یک سکه همسر ایشان بشوید. خودتان را باور نداشتند ؟ خودتان را دست کم گرفتید؟ حق و حقوق خودتان را نمی شناختید؟ می خواستید ثابت کنید که اهداف مادی ندارید؟
      حالا تو خورد و خوراک شما مانده، انتظار داری شما را مسافرت ببرند؟

  35. سلام وقت به خیر 18سال اختلاف سنی زیاده دختر 36مرد 54سال بیوه با سه فرزند

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اختلاف سنی را کنار بگذارید ، مسئله بیوه بودن ایشان و داشتن سه فرزند است. آیا این فرزندان شما را می پذیرند؟ با اینها دچار چالش نخواهید شد؟ رابطه قبلی ایشان چگونه بوده؟ اگر رابطه سالمی بوده تا حدی خیالتان راحت است. اما اگر رابطه ما مناسبی داشتند، فرزندان از آسیب های رابطه در امان نماندند و ممکن است شما هم آماج خشم شان قرار گیرید.

  36. سلام اختلاف سنی منو نامزدم ۱۵سال است بنظرتون میشه زندگی کرد. من اسمم ماراله ۱۷ساله. مامانم خیلی سخت میگیره نمیدونم چی کنم. اینکه ۴سال دوست بودیم بعد اومده خاستگاری

  37. سلام من اقا هستم ۳۰ ساله در مورد خانومی ک ۱۸ ساله هست و اختلاف سنی ۱۲ ساله داریم ایا موفقیت امیز هست ؟

  38. سلام، من متولد ۸۲ و خواستگارم متولد ۷۰ است این اختلاف سنی 12 سال قابل قبول است؟ لطفا راهنمایی کنید

    • سلام عزیزم رسیدن به بلوغ فکری و هیجانی برای سن ازدواج مناسب است نمیشه گفت ازدواج در چه سنی خوبه ببین یک نفر در ۱۷ سالگی برای ازدواج آماذگی لازم برخورداره ولی یک نفر در ۲۵ سالگی اصولا تفاوت سنی رو تا ۶ سال توصیه میکنن ولی بازم جهت آشنایی بیشتر با ایشون ۶ ماه ارتباط داشته باشید و به مشاوره ی ازدواج هم مراجعه کنید تا با بررسی دقیق تر به شما توضیح دهند.

  39. سلام وقت بخیرآیاازدواج بااختلاف سنی۱۲سال باعث ایجادمشکل توزندگی میشه؟

  40. خانومهای میانسالی که با مرد کوچتر زدواج کردن

  41. میخواسم ببینم ازدواج بامرد ۵۲ ساله مشکلی ایجاد میکنه یا نه، من۴۴ سالمه و خواستگارم ۵۲ سالشه، من مجردم اما ایشون متاهل بودن ولی خانمشون فوت کرده و یه دختردانشجو داره که قبول کرده پدرش ازدواج کنه،ممنونم

    • سلام ، ببینید برای ازدواج ما نمی‌تونیم با یک فاکتور نظر بدیم، معمولا برای ازدواج شیش، هفت مورد رو با خود مراجعین ریز به ریز بررسی میکنم و درنهایت با توجه به این بررسی هاو آزمونی که ازشون میگیریم نظر خودمون رو راجع به پر ریسک بودن یا کم ریسک بودن این ازدواج میگیم. یه نکته خیلی مهمی هم که هست اینه که زمانی که ما اون موارد رو با مراجعین بررسی میکنیم در حین این پروسه خود مراجعه هم آگاهی بیشتری به دست میاره که بتونه تصمیم گیری بهتری داشته باشه

  42. سلام 15 سال اختلاف سنی در رابطه ای ک هر دونفر همو دوست دارن و تا حدودی میتونن همو درک کنن مشکل ایجاد میکنه؟ من 19 و کسی ک دوسش دارم 35

  43. سلام خوبین.من چن ماهی هست با یکی آشنا شدم ۱۰ سال از من کوچکتره خیلی هم همدیگه رو دوست داریم چطوری بهش بگم ازش بزرگترم؟

  44. سلام اختلاف سنی ۱۲ سال باشوهرم دارم. بعد از شش سال زندگی مشترک میخوام به خاطر سن. طلاق بگیرم. من دیگه خجالت میکشم باهاش برم بیرون یا توی مهمونی ها. و حتی خونه ی مادرم نمیرم و گوشه گیر شدم. خیلی سرخورده شدم

    • بخاطر سن؟ یعنی مشکلت سن هست؟ این دلیل قانع کننده ای نیست.

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      دوست عزیز اگر مشکل شما فقط سن ایشان هست، شما باید خودتان را واکاوی کنید، احتمالا در کودکی تحقیر و تنبیه شدید، مقایسه شدید و الان دارید خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و خجالت می کشید. سن ایشان را مایه شرم خودتان می دانید. اگر نیاز های شما در رابطه برطرف می شود و شما به سن ایشان چسبیدید، معلوم است خوشی زیر دل شما زده است و دوست دارید کودکی خود را تکرار کنید. پس قبل از اقدام به جدایی حتما به یک روانشناس با رویکرد طرح واره درمانی مراجعه کنید.

    • سلام اختلاف سنی 14سال است هم دیگه رو دوستم داریم میخواد بیاد خاستگاریم نمیدونم اختلاف سنی یون زیاده مشکل ایجاد میکنه لطفا رهنمایی هم کنید؟

  45. با شخصی آشنا شدم برای زندگی ۱۰سال ازم بزرگترها مرد خوبیه تلاش میکنه و مهربون و با توجه اما هر کاری که می‌کنه من عاشقش نمیشم

  46. سلام وقتتون بخیر .خواستگاری دارم هفت سال از من بزرگتره خیلی عاشقمه میخواستم بپرسم ایا این ازدواج مشکلی نداره؟؟

  47. من وهمسرم حدود ۱۰ سال ازدواج کردیم ۱۳سال اختلاف سنی داریم از من بزرگتر هستن و من خانومم با سن ۲۸ خیلی مشکلات داشتم باهاش از لحاظ رفتاری و اخلاقی و درک متقابل و خسیس بودن مخالف کار کردنم هس همیشه منم تو خونواده نسبتا مرفه بزرگ شدم اختلافات شدید کار مارو به طلاق توافقی کشونده بعد ۳بار اقدامم برای طلاق و اصرار خونواده ها مبنای اینکه بچه داری بشین بچمم دختره و ۷ سال همه جوره تو بن بستم فردا روز دادگاه هست و مادرم شدیدا مخالفت و گریه زاری میکنه که جدا نشو بشین تحمل کن واقعا موندم چه باید بکنم خیلی تو فشار روانی بدی هستم اصلا هم علاقه ای به طرفم از اول نداشتم چیکار کنم

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      اگر شش نیازی که در کامنت های اول توضیح دادم برطرف نمی شود و ایشان مانع رشد شما هستند، حق دارید خودتان انتخاب کنید و تحت تاثیر اطرافیان قرار نگیرید.

  48. سلام من ۱۲ سالم بود با شرایط بد خانوادگی مجبور شدم ازدواج کنم با اولین خواستگار خواستم اون خونه رو ترک کنم چیزی هم حالیم نبود و شوهرم ادم خجالتی ساکت با افکار سنتی ۱۲ سال تفاوت سنی البته خانوادمم خیلی سنتی هستن هیچوقت نتونستم شوهرمو دوست داشته باشم تو این ۱۸ سال همش هم عذاب کشیدم یه پسر ۱۲ ساله دارم بخاطر ک شوهرمو دوست نداشتم نمیتونم به بچه دومم فکر کنم خیلی دوست دارم طلاق بگیرم و خانوادم بخاطر سنتی بودنشون قبول نمیکنن و میگن ابرومون میره من الان ۳۰ سالمه و هم کلی عذاب وجدان دارم ک دوستش ندارم هم دارم خودم اذیت میشم نمیدونم چیکار کنم کمکم کنید

  49. خواستگارم ده سال از من بزرگتره و به روابط جنسی در اینده میترسه ک نتونه نیاز های طرفشو برطرف کنه چ جوابی بدیم اخه

    • زیور رحمانی نژاد روان شناس بالینی

      احتمالا ایشان خودشان اختلال جنسی دارند که نگران این مسئله هستند. یا بیماری جسمی خاصی دارند یا ژنتیک خودشان را می شناسند و نگران هستند. در غیر اینصورت نگرانی ایشان بی مورد هست. به جز اینکه از نظر جنسی هماهنگ نباشند، مثلاً خانم نیاز جنسی زیادی داشته باشند و آقا کار سخت و سنگینی داشته باشند. پس بهتر است برای رفع نگرانی حتما به یک سکس تراپ مراجعه کنند.

  50. من ۱۴ سالمه و یه خاستگار دارم ک از همه لحاظ همچی تمومه اما ۱۴ سال اختلاف سنی داریم من نمیتونم تصمیمی بگیرم و زود به زود نظرم عوض میشه اما از ته دلم بهش علاقه دارم و دوسش دارم

  51. من از یک دختری خوشم آمده که تو شهرم دانشجو هست و مدتی هست که باهم دوست هستیم. من متولد 72 هستم و ایشون متولد 81 هست. ضمنا من مازندرانی هستم و ایشون بجنوردی هست و کمی اختلاف فرهنگی هم داریم ولی خیلی دوسش دارم و تو نگاه اول بهش علاقمند شدم. من چهره ام کوچکتر از سنم میخوره و در حالی که 29 سالمه همه فکر میکنند 25 سالمه.

  52. تفاوت سنی ۹ سال با همسر مشکلات ایجاد میکند؟

  53. اگه اختلاف سنی 10 سال بشه چ مشکلاتی ممکن پیش یباد

  54. سلام من 22 سالمه و دو سالی میشه که با یک آقایی دوست هستم که ایشون 33 سالشه و خیلی به هم علاقمند هستیم و الان قصد دارند خواستگاریم بیان و خانواده هامون در جریان قرار گرفتند به نظرتون 11 سال تفاوت سنی مناسبه من پدر و مادرمم همین اختلاف سنی را دارند

  55. دختری ۱۸ ساله هستم نامزادی هستم رشته کامپیوتر هستم سرکار نمیرم سوالم این بود من با همسرم ۱۷ سوال اختلاف سنی داریم ولی هم دیگه رو خیلیییی دوست داریم عاشق همدیگه هستیم برای هم جوری هستیم که میمیریم همیشه هم درکم میکنه از لحاظ همه چی خوبه تا الان که باهاش بودم ولی همه میگن شما طلاق میگیرین شما زندگیتون بهم میخوره میخواستم ببینم آیا در آینده مشکلی امکان هست پیش بیاد. همه ناامیدمون میکنن تا الان که باهاش بودم خیلی باهاش خوب بودم بی احترامی بهم نکرده جوری بود که خانوادم قبول نمیکردن که منو بدن بهش میخواست خودشو بُکشه میگفت یا منو میخواد یا هیچکه. هیچکه تا الان هوامونو نداشته مادرم میگه اگه ازدواج کردی دیگه خونه ی ما نیا امید به زندگی برامون نذاشتن منم گفتم خودمو بُکشم که راحت بشن چون دارم اذیت میشم نمیذارن با کسی که دوستش دارم عروسی کنم میگن بعد اون پیر میشه عصا میگیره داخل دستش منم گفتم شاید من زودتر از اون پیر شدم شاید من زودتر از اون مُردم اون عمر دیگه دست خدا هست نه بنده. تا الان هیچی برام کم نذاشته هر چی لازم داشته باشم اگه نتونه برام بخره پولشو بهم میده میگه برو بخر هر چقدر مول بخوام بهم میده ماهی بیشتر از ۶ میلیون تا ۷ میلیون پول ازش میگیرم خانوادم گذاشتم تحت فشار منم بهش گفتم که بیا نامزادیمونو بهم بزنیم گفت اگه بهم زدیم فردا روز نامزادی خودمو میکُشم حرف چِرت نزن زندگیمونو برای حرف مردم نریز بهم من گفتم نامزادی بریزم بهم که خودمو بُکشم ولی قبول نمیکنه میگه نمیزارم نامزادیمو کسی بریزه بهم مگه من میخوام برای مردم زندگی کنم. دوست دارم باهام پایه باشه. حرف هام براش اهمیت داشته باشی داخل زندگی کمکم کنه هر کاری که انجام میده بهم بگه به لباس اینا گیر نده داخل زندگی هوامو داشته باشه پشتم باشه و اینکه من همیشه بحث خانواده میکِشم وسط میگه مگه تو میخوای برای دیگران زندگی کنی همیشه میگه هوای زندگیتو داشته باش چون واقعا راست میگه میخوان نامزادیمونو بریزن بهم ولی اون میگه من نمیزارم این طور بشه

  56. سلام وقتتون بخیر ببخشید من متولد 79 هستم و یکی از خواستگارام متولد 71 میخواستم بدونم این اختلاف سنی برای ازدواج زیاد ؟

    • اختلاف سنی 5 تا 7 سال مناسب هست. حالا دو سه سال بالاتر یا پایین تر مشکلی نداره. یعنی بین 3 تا 10 سال هم اوکی هست. پسر ها معمولا در سنین بالاتری نسبت به دختران به بلوغ فکری میرسند. ممکنه یک فرد پزشک یا مهندس یا وکیل باشه ولی به بلوغ فکری برای ازدواج نرسیده باشه.

  57. سلام نظرتون در مورد ازدواج مرد با زن هم سن و سال خودش چیست؟

    • من با پسر هم سن و سال خودم ازدواج کردم که ازدواج موفقی نبود و به طلاق انجامید. همسر دومم از من 8 سال بزرگتر هست و البته ایشون هم با دختری که باهاش دو سال تفاوت سنی داشت ازدواج کرد که ازدواجش موفق نبود. به نظرم مرد باید حداقل 5 سال از زن بزرگتر باشد. سن ازدواج مرد و زن در ایران حدودا 5 سال اختلاف دارد. مردا دیرتر به بلوغ فکری میرسند برای همین بهتره سن مرد حداقل 5 سال از دختر بیشتر باشه. من همسر اولم همسنم بود و همش جنگ و دعوا داشتیم هیچ کداممون حاضر نبودیم کوتاه بیاییم ولی وقتی مرد بزرگتر باشه قضیه را مدیریت میکنه و باعث کش دار شدن موضوع نمیشه.

  58. اختلاف سی 6 سال برای ازدواج مناسب است

  59. بنده ي هفتس با اقاي نامزد كردم خيلي پسر خوب و محترميه و من واقعا از تصميمم راضيم البته ١٠ ماهه كه از هم شناخت داريم. ايشون ١١ سال از من بزرگتره و خانواده من بخاطر اختلاف سني و اينكه ازدواج قبلي داشته بود ناراضي بودن. بعد كلي تلاش دو نفري ما راضي شدن به نامزدي. بعد نامزدي مدام به من ميگن به هم نميايد خيلي پير و …. از صحبتاشون ناراحتم. به نظر شما چيكار كنم؟

  60. ازدواج یک قرارداد هست. هیچکس به صرف رابطه جنسی یا عاشق شدن ازدواج نمیکنه. خیلیا بودند که با کسی که دوستشون داشتند ازدواج نکردند و با عقل و منطق جلو رفتند و ازدواج موفقی داشتند در حالی که گروهی بودند که فقط به صرف عشق و عاشقی جلو رفتند و ازدواج موفقی نداشتند. مسائل مالی و اجتماعی و فرهنگی همگی در امر ازدواج دخیل هست و فقط مشخصات جنسی و ظاهری مهم نیست. درسته طلاق خوب نیست ولی نمیشه گفت طلاق بد هست چون طلاق راه رهایی از قراداد ازدواج هست. هر رفتنی آمدنی دارد وقتی ازدواجی هست پس باید قبول کرد طلاقی هم هست. این تفکر ترس و دلهره نسبت به طلاق عبث است در بسیاری از مواقع طلاق لازم است. قرار هم نیست هرکسی در طول زندگیش فقط یکبار ازدواج کنه. یک شخص میتونه بعد از طلاق باز هم ازدواج کنه کی گفته هرکسی باید فقط و فقط در طول زندگیش فقط یکبار ازدواج کنه. من آقایان و خانم های زیادی میشناسم دو سه بار ازدواج کردند و ازدواج آخرشان موفق تر از ازدواج های قبلیشون بود. همه دنبال این هستند همیشه بهترین قرارداد را ببندند ولی فسخی هم وجود دارد. باید قبول کرد نه تنها در جامعه ما بلکه در بسیاری از جوامع مسائل مالی برای دختران اهمیت بسزایی دارد و مرد مورد نظرشان باید توانایی گرداندن یک زندگی را داشته باشد و از طرفی هم برای پسران ظاهر و اندام دختران اهمیت بیشتری دارد. بنابراین منطقی هست که دختران در سنین پایین تری ازدواج کنند تا ظاهر و اندام مناسبی داشته باشند و پسران در سنین بالاتری ازدواج کنند تا از عهده گرداندن یک زندگی بر بیایند. بنابراین فاصله سنی 4 تا 7 سال کاملا منطقی هست چون یک پسر معمولا در سنین 25 تا 30 سالگی از آب گل میاد و یک دختر هم در سنین 18 تا 25 در اوج زیبایی و خوش اندامی اش قرار دارد.

  61. من 20 سالمه با یک دختر 24 ساله که چهار سال ازم بزرگتره دوستم و عاشق هم هستیم ولی خانواده هردوتامون مخالف ازدواجمون هستند و میگن باید پسر بزرگتر از دختر باشه. چطوری میتونیم خانواده هامونو راضی کنیم؟ کسی پیشنهادی داره لطفا کمکمون کنید.

  62. باسلام اختلاف سنیم بادختری که دوست دارم یه ساله یه سال ازم کوچیک تره همش بهش فکرمیکنم

    • اگر همدیگر را دوست دارید و بهم میایید ازدواج کنید تا وقتی سنتون بالاتر رفت احساس پشیمانی نکنید. اینکه میگن میانگین سنی باید 5 تا 7 سال باشه همش حرف هست و زوج هایی دیدم که تفاوت سنیشون بالای 10 سال بود که زندگی موفقی هم داشتند زوج هایی هم دیدم که همسن بودند آنها هم زندگی موفقی داشتند هرچند خودم ترجیح میدم شوهرم ازم 5 الی 7 سال بزرگتر باشه. من الان 24 سالمه ولی زمانی که 19 سالم بود از یک پسری 26 ساله خوشم میامد و یک روزی اون پسر خواستگاریم و به دلایلی مختلف که یکیش فشار خانوادگی بود جواب رد بهش دادم فکر میکردم دوباره برمیگرده ولی رفت و با یک دختر دیگری ازدواج کرد و صاحب فرزند شد و هنوز که هنوزه تو دلم هست و از کرده خودم پشیمون هستم.

  63. پسرم متولد ۱۳۶۶ است و با دختری اشنا شده متولد ۱۳۷۹ و قصد ازدواج داره به نطر شما این تفاوت سنی باعث مشکل در زندگیشون نمیشه

    • من داداشم متولد 77 هست خانمش متولد 78 هست هر روز با هم جنگ و دعوا دارند. ازدواج به سن نیست به درک متقابل هست چه بسا دو فرد همسن باشند ولی همدیگر را درک نکنند یا نخواهند درک کنند ولی زوجی بیش از 10 سال تفاوت سنی داشته باشند همدیگر را درک کنند. از طرف دیگه بلوغ فکری هم لازمه. برادر من و همسرش هیچ کدام به بلوغ فکری نرسیدند و به نظرم نباید اصلا ازدواج میکردند. اگر همدیگر را درک میکنید ازدواج کنید ولی اگر درک نمیکنید و حاضر به از خود گذشتگی نیستید چه فرقی میکند هم سن باشید یا 5 سال یا 10 سال 15 سال اختلاف سنی داشته باشید. تفاوت سنی 13 سال از نظر خودم کمی زیاد هست و خودم تفاوت سنی 5 تا 8 سال را میپسندم ولی به این معنا نیست که نا امید شوید و فکر کنید چون 13 سال تفاوت سنی دارید پس همه چیز تمام هست. گاهی اوقات تفاوت سنی باعث درک بیشتر هم میشود چون زوجین وقت بیشتری برای شناخت هم میذارند.

  64. سلام دختری هستم ۲۶ساله که به تازگی با فردی ۴۲ساله اشنا شدم ایشون محقق هستن وابراز علاقه زیادی به من دارن ولی من هیچ حسی بهش ندارم وفقط برام تا این حد عاشق بودن یک نفر جالبه میخاد بیاد خواستگاریم ولی به نظرم تفاوت سنیمون خیلی زیاده میگید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    • به مشاور مراجعه کنید. باید به خودتون زمان بدید احساس به این سادگی شکل نمیگیره. احساس با رفت و آمد شکل میگیره. یک جمله معروفه که میگه مردا میتونند در 8 ثانیه عاشق یک دختر بشوند در حالی که 18 روز طول میکشه تا یک دختر عاشق یک پسر بشه. بطورکلی مردان بیشتر از زنان درگیر عشق می‌شوند. طبق یک نظرسنجی 60 درصد زنان و 70 درصد مردان به عشق در نگاه اول معتقد هستند.

  65. سلام خسته نباشید. عاشق دختری شدم که چهار سال ازش بزرگ تر هستم. اون هم خیلی منو دوست داره . به نظرتون این اختلاف سنی خوبه یا زیاده؟ لطفاً جواب بدید

  66. من عاشق یه دختری هستم که چهار سال ازش بزرگ ترم اون هم خیلی منو دوست داره فامیل هم هستیم. این اختلاف سنی اوکیه؟ زیاد نیس؟

  67. سلام من در دوره اشنایی با یک نفر هستم برای ازدواج بنده۲۲ سال دارم و اون اقا ۳۴ ازدواج با این اختلاف سنی درست است؟

  68. من 32سال وموردی که دیدم 32 هم سن هستیم شغلم آزاد در این سن مشکلی نیست. خانوادم از اینکه ما هم سن هستیم ناراضی هستند ومیگن بایستی حداقل 4سال از من کوچکتر باشه

  69. من دختر 20 ساله هستم دانشجوی پزشکی هستم تو نگاه اول به یک آقا پسر 33 ساله علاقمند شدم ایشون مهندس مکانیک هستند و در بندر بوشهر کار میکنند. اوایل بهم توجهی نمیکرد ولی رفته رفته رابطمون صمیمی شد و الان راجب ازدواج صحبت میکنیم. من نمیدونم چیکار کنم. یه مدت خواستم بیخیالش بشم و باهاش کات کردم ولی هر شب خدا به یادش میفتادم و دلم میگرفت اخه ما فاصله سنیمون 13 سال هست اگه 6 یا 7 سال بود مشکلی نبود. من تحمل جدایی ازش را ندارم نمیدونم این تصمیمم درسته یا نه ولی احساس میکنم اگه بهم نرسیم تا ابد این تو دلم میمونه. وقتی باهاش کات کرده بودم نمیتونستم درس بخونم نمراتمم جالب نبود چون همش ذهنم درگیرش بود من دانشجوی پزشکی هستم و از الان برای علوم پایه خودم نگرانم. این علاقه زندگی تحصیلی منم مختل کرده تمام ذکر و دهنم اون شده. از طرفی نمیدونم واکنش خانوادم چی خواهد بود آیا باهاش کنار میان یا با این موضوع مخالفت میکنند ولی یک چیزیو خیلی خوب میدونم که من خیلی دوستش دارم.

  70. سلام من دختر جوان بیست سالم هست با پسر عمو ایم کی تقریبا سی شش سال اش هست نامزاد کردم نمیدونم این تصمیم درست گرفتم یا نه اما یک چیز خوب میدونم کی خودم تصمیمی گرفتم کسی بهم زور نه گفته اکم دلشور دارم کی آیا میتونم خوشبخت بشم یا نه نامزاد ایم آدم خیلی خوب هست همه دوست اش داره فقت بخاطر اختلاف سنی کی داریم اکم نگران هستم اگر سوال مه خواندن میشه یک مشهور بهم بدین البته عقد کردم ازدواج نکردم

  71. من مدتی هست با فردی آشنا شدم که قصد ازدواج دارند یک ماهی میشه ک آشنا میشیم و تاکنون از نظر اهداف عقاید و… باهم مشکلی نداشتیم البته همچنان در حال آشنا شدن هستیم اما خانواده من مخالف هستن و دلیل اصلی اونها سن طرف که من متولد ۱۳۷۹ هستم و ایشون ۱۳۶۹ و میگن مشکل ایجاد میکنه، به نظر شما این ازدواج و آشنایی درست نیست؟

  72. سلام وقت بخیر راستش من فکر میکنم عاشق شدم ولی نمیشه بهم برسیم قبل از اینکه من از اون خوشم بیاد مامانش گفت اگر سنش (یعنی من) بیشتر بود میگرفتیمش برا پسرمون ولی الان من واقعا شبانه روز دارم بهش فکر میکنم نمی‌دونم چیکار کنم اون 27 اینا هس تقریباولی من 16 اصلا دست خودم نیست فکر نمی‌کردم یه وقت از آدمی که اینقد از خودم بزرگ تره خوشم بیاد چه راه حلی برای من دارید؟!

    • فعلا باهم رفت و آمد داشته باشید با اخلاق و خصوصیات هم آشنا بشید بعد که 18 سالت اگه هنوزم دوستش داشتی و اونم دوستت داشت و متعهد به هم بودید میتونید ازدواج کنید. 11 سال تفاوت سنی خیلی زیاد نیست پس نگران نباش.

  73. با سلام من یک دختر ۱۸ساله هستم و یک خواستگار دارم که ۱۵سال از خودم بزرگتر است و خیلی مرد خوبی است اما مشکل من فقط اختلاف سن است ایا قبول کنم یا نه؟

    • باید حداقل شش ماه رفت و امد داشته باشید و مشاوره بروید. اگه در این مدت واقعا همدیگر را میخواستید ازدواج کنید معاشرت نقش مهمی داره و ممکنه بعد شش ماه نظرتون تغییر کند. در ازدواج تعهد و درک متقابل خیلی اهمیت فراوانی دارد. مسائل مالی هم خیلی مهم هست اگر وضعیت مالی ایشون خوب باشه خودش یک امتیاز برای بقای ازدواج محسوب میشه چراکه خیلی از ازدواج ها بخاطر مشکلات مالی از هم میپاشد.

  74. سلام من 16سالمه و خاستگار برام اومده تقریبا 10سال تفاوت سنی داریم ایا وقتی وارد زندگی مشترک شدیم به مشکل برمیخوریم

  75. مرد باید بین 5 تا 7 سال بزرگتر از زن باشد. اگر مرد از زن زیر 4 سال بزرگتر باشد یا مرد و زن هم سن هم باشند یا مرد کوچکتر از زن باشد احتمال اینکه مرد به زن خیانت کند بیشتر هست. اگر مرد بالای 10 سال از زن بزرگتر باشد احتمال اینکه زن به مرد خیانت کند بیشتر هست. این موضوع بارها ثابت شده پس بی خودی هم خودتونو گول نزنید. سعی کنید اختلاف سنی بین 5 تا 7 سال یا حداقل و حداکثر آن بین 4 تا 8 سال باشد. این هم به نفع زن هست و هم به نفع مرد هست و هم اینکه اگر مرد بزرگتر باشد هم به بلوغ فکری رسیده هم توانایی مالی داره میتونه یک زندگی را اداره کنه. عشق و عاشقی برای دو هفته اول هست بعد باید با هم زندگی کرد و به هم متعهد بود و اینکه پشت هم را در سختی ها خالی نکنید اگه کسی نمیتونه متعهد باشه بهتره ازدواج نکنه.

  76. بنده با همسرم اختلاف سنی زیادی داریم ۱۲ سال متاسفانه یه مدتی هست همسرم ناسازگار شد سر هرچیزی بحث میکنه وحتی بهم میگه هیچگونه احساسی به تو ندارم واقعا نمیدونم با این همه مشکلات مالی چطور بااین مسئله کنار بیام

  77. من ۲۹ سالمه از سال ۹۹ ازدواج کردم مدام تا با همسرم که ۱۰ سال از من بزرگتره دعوام میشه منو کتک میزنه و میخواد از خونه بنذازه بیرون و من واقعا خسته شدم نمیدونم چیکار باید بکنم ؟

  78. من متولد ۷۶ام با یه پسری متولد ۸۴تو رابطه هستم تقریبا یه ساله میخواستم بپرسم ک بنظرتون این اختلاف سنی در آینده میتونه مشکل ساز باشه؟
    اینم بگم ک پارتنرم از لحاظ اخلاق و رفتار بزرگتر از سن خودشه و من خودمم رفتارام یکم کوچیکتر از سنمه. خانوادشون اطلاع داره و هیچ مشکلی با سن من ندارن و خودشم خیلی جدی هستش تو رابطمون ولی این فاصله سنی منو نگران میکنه و حس میکنم مشکل میشه برامون بنظرتون من چیکار کنم؟؟

  79. همسرم ۱۴ سال از خودم بزرگتر هست و از اول زندگی ما همیشه اون تصمیم گرفته نه با من و فرزندانش مهمونی میاد نه تفریح و نه سرگرمی کلا هیچی همیشه خودش رو درگیر کار و رسیدگی به پدرو مادرش میکنه و دوست نداره با خانواده و همچنین خانواده همسر وقت بگذرونه زمانی هم که داخل خانه هست یا خواب هست یا اینکه عجله داره بره سر کارش یا باید بره به مادرش سر بزنه

    • سلام دوست محترم،اختلاف سنی شما قابل توجهه چون در دو دنیای مختلف زندگی می‌کنید و نوع نگاهتون با هم تفاوت داره، آیا با همسرتون درباره خواسته ها و انتظاراتتون صحبت کردید و ایشون دلیلی برای عدم همراهی بیان کردند؟؟ در مورد بچه ها هم چون نزدیکترین الگوی رفتاری والدین هستند و رفتاریه که بیشتر دیدند، پیروی می‌کنند، سعی کنید بدون پرخاش و انتقاد به همسرتون نزدیک بشین، بجای سکوت و غمگین بودن در مواقعی که شرایط مناسبه ازشون بخواین به حرفتون گوش بدن و خواسته هاتون مبنی بر همراهی در جمع و تفریح…. بیان کنید

  80. سلام میخواستم بدونم ازدواج دختر ۲۵ ساله با پسر ۳۴ ساله در اینده مشکلی به وجود نمیاره

  81. سلام من پونزده سالمه و با پسر داییم نامزدم یازده سال از من بزرگتره و اینکه الان نزدیک یه سال هست که درگیر مشکلات هستیم و اکثر مشکلاتمون برای اینه که منو درک نمیکنه و یه کلا یه اخلاقای خاصی داره میخاد همیشه من باهاش باشم و با دوستام ارتباطی نداشته باشم کلا میخواد من هرچی اون میگه رو قبول کنم و حتیٰ نمیخواد درکم کنه و یا نمیدونه چطوری با من که چند سال ازش کوچیکترم رفتار کنه بابامم که این رفتاراشو میبینه میخاد طلاقمو بگیره ازش ولی میخام تا راهی هست درستشه

  82. سلام خسته نباشید من و شوهرم ۱۵ سال اختلاف سنی داریم همسرم هیچوقت برای من وقت نداره از صبح تا شب میره سر زمین هاش کشاورزی میکنه من از صبح تا شب میشینم یک گوشه به امید اینکه یک آدمی شب قراره بیاد تلافی کل روزم رو در بیارم اما وقتی میاد هیچی به هیچی دو تا گوشی داره یا با اون یکی تلفنی صحبت میکنه یا با اون یکی میره تو اینترنت میگرده نه میزاره من برم جای نه خودش منو میبره جای یک بار هم همسرم ازدواج ناموفق داشته و طلاق گرفته یک هفته بعد از عروسیم مجبورم کرد که باردار بشم آنقدری که روم فشار اورد تا باردار بشم

  83. سلام دختری هستم 22ساله، پس از تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم صددرصد ادامه یک رابطه با اختلاف سنی 22 سال(مرد بزرگتر)، اصلا عاقلانه نیست. تصمیم به تمام کردن رابطه گرفتم اما یک هفته ای که داشتم سخت ترین روز های زندکیم بود، من کنار اون فرد احساس آرامش و امنیت داشتم، حالم کنارش خوب بود، منو خیلی بهتر از اطرافیانم درک میکرد، احساس نمیکردم دروغی بهم بگه و تمام اینها از بین رفته بودن، بعد از یک هفته با من تماس گرفتن، به گفته خودشون برای اینکه نگران حالم بودن، اما نقطه شروع دوباره شد، خودش بهم گفت متوجه نگرانی های من هست و هرموقع که من بخوام از زندگیم میره، باید این رابطه را تمام کنم؟

    • اگر دوستش داری اونم دوستت داره و حس خوبی کنارش داره میتونی این رابطه را ادامه بدی چون ممکنه دیگه نتونی چنین حسی را با کسی تجربه کنی حتی ده ها مرد هم وارد زندگیت بشن شاید برای تو اون نشن باز خودت میدونی و میتونی از مشاوره استفاده کنی پیروز سربلند باشید

  84. سلام خسته نباشید من یه زن متاهلم ۲۳ سالمه که یه دختر ۶ ساله دارم از لحاظ روحی خیلی داغونم از اوله زندگیم با شوهرم اختلاف هایی داشتیم نمیدونم شاید برا این بود که اختلاف سنیمون زیاد بود شوهرم ۱۰ سال از من بزرگتره وقتی من ۱۴ ساله بود اون ۲۴ سالش بود نمیدونستم زندگی یعنی چی اصلا تو بی اختیاری شوهرم دادن البته چون خواهرم فرار کرد بخاطره حرفه مردم خانوادم منو قربانی کردن گفتن بره زندگی کنه ولی فکر نکردن چقدر سختی میکشم و کشیدم و تو طول زندگیم شوهرم برایه همه چی محدوده کرد این و بکن اونو نکن این لباس بپوش اونو نپوش کجا برو کجا نرو انگار یه جسم بی روح بودم که تو دستایه یه نفره دیگه تکون میخوردم ۷ساله زندگی میکنیم الان خیلی افسرده ام چون هر چی دلم خواست نشد هر کجا که دلم خواست نرفتم انگار اسیرم گاهی فکره خودکشی به سرم میزنه میگم واقعا من اصلا زندگی نکردم مگه ادم چن بار بدنیا میاد کاش منم زندگی خوبی داشتم بخدا اوله زندگیمون قرار شد ۲ سال بشینم روستا خونه پدرشوهرم الان شده ۷ سال اصلا بفکره منو بچم نیست من الان فقط بفکره طلاقم میخام خودمو تموم کنم تا حالا زندگی نکردم از این به بعد بکنم ولی بچم چی اون این وسط بیچاره میشه شما یه راه حلی بدین

  85. سلام چهارده سال پیش از همسرم جدا شدم تا دوسال پیش که دوباره ازدواج کردم بل مردی که بیستو سه سال از خودم بزرگتره پنج تا بچه داره خیلی قولها بهم داد اویل اخلاقش خوب بود یعنی همون روزایه قبل از عقد بعد تغییر کرد هرکی از زبونم هرچی میگه باور میکنه به نیازهای من از هر نظر اصلا اهمیت نداره برای یه لباس شش ماه باید بهش بگم تا خرید خونه برای من خرج کردن براش سخت جدیدا هم کتکم میزنه نمی دونم چی کار کنم تا باهام خوب بشه چون من نمیخوام طلاق بگیرن

  86. سلامسلام من ثنا هستم ۲۰سالمه پارسال شهریور ماه با آقایی آشنا شدم ک از من ۱۳سال بزرگتر بود ما باهم ۹ماه درارتباط بودیم هرروز اون آقا میومد دنبالم و میرفتیم باشگاه کوه و…همه چیز خوب بود ما باهم تفاهم داشتیم نقطه اشتراک نگاه به آیندمون همه چی ما بعد ۹ماه ازدواج کردیم همسرم از همون ابتدا ک اشنا شدیم از عاشق شدنش از دوره دانشگاه و دوست دختر های قبلیش تعریف می‌کرد حتی یه روز ویسی از زمان دانشگاه ک صدای خودش و اون خانم بود فرستاد خیلی احساس بدی بهم دست می‌داد حتی الانم با فکرش اذیت میشم بعد از ازدواج منظور عقد ما شمال رفتیم من شروع کردم از هنرپیشه ای گفتن و اینکه پیشنهاد رفتن به کنسرت رو دادم همسرم ازم ناراحت شد قهر گرد بابت این اتفاق واقعا واسم عجیب بود یا گاهی اوقات همچین تو لاک خودش میرفت ک هرچی میگفتم هرکاری میکردم اصلا اخمش باز نمیشد بعد از اینکه از این اتفاق ناراحت میشدم دلجویی می‌کرد همسرم از همون ابتدا اجازه بیرون رفتن بهم نمیداد مگراینکه بزرگتری کنارم باشه معتقده ک دختر زیبایی هستم اگر تنها بیرون برم تو زندگیمون مشکل ساز میشه منم سعی کردم حلش کنم اما نشد خلاصه بعد از اینکه از مسافرت برگشتیم همسرم کم کم توی خلوت هامون ازم ایراد میگرف از هیکلم گاهی تیپم و.. اینا خیلی اذیتم میکنه یا برای مثال همسرم دوست داره درآمد داشته باشم بیزنس خودم رو داشته باشم و گاهیم میگه باید غذای خوب بپزی و همیشه آماده باشه غذای منو درگیر میکنه ک همسر اجتماعی و زرنگ و مستقل مالی میخواد پس چرا اصلا اجازه حضور تو این اجتماعی نمیده و اعتماد به نفسمو میکشه یا زنی ک پیشبند ببنده مدام براش آشپزی کنه همسرم تو مسائل مالی خیلی خوبه یعنی هروقت ک بگم پول بریز چیزی نمیگه اما بهش اوایل گفتم ماهی یک بار مبلغی بهم بده تا احساس بدی نکنم آنا قبول نکرد حتی ازم دلخور هم شد الان هرسری نیاز بهش میگم اونم گاهی میگه عجب غلطی کردیم زن گرفتیما چقدر؟ این کلام منو اذیت میکنه همسرم بعد از ازدواج بهم دوستت دارم نمیگه ازم‌گاهی ایراد میگیره از دوست دختر های قبلیش ک گفته تو ذهنمن پستای زنای موفق تو اینستا می‌فرسته برام یا اینکه با تنها بیرون رفتنم مشکل دار بد بین

  87. خودتونو خسته نکنید معیار ۹۰ درصد دخترها مرد پولدار هست. هیچ پسر ۱۸ ساله ای نه پول داره نه جذابیتی داره حتی به بلوغ فکری برای ازدواج هم نرسیده و ازدواج با پسر زیر ۲۵ سال یعنی شکست و جدایی. مرد ایده آل همیشه بین سنین ۲۸ تا ۳۶ هست و دخترها هم پسرای زیر ۲۸ سال رو جدی نمیگیرند تفاوت سنی ۴ تا ۷ سال چیه به نظرم تفاوت سنی ۱۰ تا ۱۵ سال هم عالیه به شرطی که مرد پولدار باشه تموم شد و رفت اینقدر آسمان ریسمان نبافید ممنون.

  88. من یه آقایی رو ۲ ساله میشناسم ۱۸ سال ازم بزرگتره و تویه محیط اداری باهم آشنا شدیم یکبار خیلی بامن صمیمی شد ولی من باهاش بد حرف زدم و طرف کلا دیگه با من سر سنگین شد الان بعد ۲ سال دیدمش یه مدتی باهم در ارتباط بودیم دوباره تویه اون محیط اداری و بهم گفت بیا ببینمت یکی دوبار خودش کنسل کرد و بعد من ۳ بار نتونستم برم یعنی اصلا نمیشد یا دیر می‌رسیدم یا وقتی میرفتم زنگ نمیزدم ببینم کجاست تا این سری آخر که پیام دادم که میخوام ببینمت اونم گفت چه ساعتی و من دیر جواب دادم و در آخر زنگ زدم گفت دیر گفتی منم کار دارم منم چون طرفمو دوس دارم نمیخوام از دستش بدم الانم قطعا از دستم ناراحته و نمیدونم چیکار کنم سری های قبل خودش زنگ میزد پیام میداد و فک کنم این سری دیگه همچی تموم بشه چون واقعا من خیلی بچه بازی در آوردم نمیدونم چیکار کنم میشه کمکم کنیدبله ادامه داره
    دوستم رفته باهاش صحبت کرده و شمارشو گرفته و من اونو رغیب خودم میدونم حس میکنم قراره نظر طرفو عوض کنه
    من ۲۲ سالمه و اون ۴۱

  89. من ۲۰ سالمه، سال ۹۷ به اجبار خانواده با پسر داییم عقد کردم …ولی خانواده به خاطر اینکه این آقا نماز خون و آدم خوبیه گفتن شوهر خوبی میتونه برات باشه .. قبلنا هم مشکلاتی بین خونواده من و خونواده این آقا بود (ینی بین مامانم و زنداییم) ولی بخاطر اینکه این آقا آدم معتقد و با ایمانی بود بخاطر همین اصرار داشتن که باهاش ازدواج کنم .. من با این آقا ۱۳ سال اختلاف سنی داریم برا همین تو همه مسائل کوچیک و بزرگ اختلاف نظر داریم همیشه بحث میکنیم باهم رو هر موضوعی.. فرهنگ و سواد رابطه اصلا نداره بلد نیس تو جمع با من حرف بزنه ، همیشه هم طرف خونوادشو میگیره ،،، حرفا و دلیلی ک برا چیزی میاره خیلی غیر منطقیه.. از ی طرفیم ما با پدرو مادر و برادر مجرد ایشون تو یه خونه زندگی میکردیم(با اینکه پسردایی تو حیاط خونشون ی خونه جدا برا خودش ساخته) ولی میگفت باید صب تا شب پیش پدرو مادرم باشی و کاراشونو انجام بدی موقع خاب بریم خونه خودمون منم دوسال با همون شرایط زندگی کردم باهاشون ولی دیگه نمیتونستم ادامه بدم الان ۶ ماهیه اومدم خونه مامانم حالا این آقا میگه بیا تو اون خونه ای ک برا خودم ساختم زندگی کنیم ولی من با شناختی ک از شوهر و خونوادش دارم مطمئنم بازم ب مشکل بر میخوریم.. اگرم قبول کنم نمیتونم با اخلاق و اختلاف نظراتی با شوهرم دارم کنار بیام ازش سرد شدم تو این دوسال خیلی خیلی اذیتم کردن هم خودش هم خونوادش نمیتونم باهاشون کنار بیام،،، الانم خیلیا میگن احساسی رفتار میکنی ولی واقعا دیگه نمیتونم قبولش کنم هیچ حسی بهش ندارم

  90. سلام،اگر فردی که ۱۳ سال از شما بزرگ ترهست ازتون خاستگاری کنه؟ یعنی من ۲۰ ساله و دانشجو هستم و ایشون ۳۳ سالشونه. از نظر اعتقادی و سطح فرهنگی و خانوادگی خیلی به هم شبیه هستیم. خیلی هم فرد فعال و سر زنده ای هستن. به نظرتون این اختلاف سنی مشکلی ایجاد نمیکند؟

  91. سلام اگر فردی 14سال از شما بزرگ تر باشه هم دیگه رو دوستم داشته باشی میخواد بیاد خاستگاریم من 14 سالمه و اون 27 سالشه مشکل پیدا نمیکنم یه جور های فامیل هستیم لطفا زود تر جواب بدید من نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید